Kuusivuotiaan ja paljon ajetun Teslan akku on edelleen käyttökelpoinen. Uutena Teslan 85 akussa on kapasiteettia vähemmän kuin nimestä voisi päätellä, nimittäin 81 kWh, josta kuljettajan käytössä on 77 kWh loppujen toimiessa puskurina. Mittasin akun tiedot hankinnan jälkeen, ja 185 000 km ajettuna kapasiteetista oli jäljellä 70,8 kWh. Silloin katoa oli käynyt 5 kWh eli 7% verran. Täydellä akulla auto ilmoitti rangen olevan 376 km.
Ensimmäisen vuoden jälkeen akun kapasiteettia oli jäljellä 70,1 kWh ja auto ilmoitti täydellä akulla päästävän 370 km päähän. Katoa oli käynyt vain 0,7 kWh ja 6 km.
Toisen vuoden täyttyessä kapasiteettia on jäljellä 67,7 kWh, mutta auto ilmoittaa siitä huolimatta täydellä akulla päästävän vielä 360 km päähän. Katoa on käynyt 2,4 kWh ja 10 km, eli suhde on jostain syystä erilainen kuin vuotta aiemmin. Epäilen, että ohjelmistopäivityksen myötä akun marginaaleja on kasvatettu latausnopeuden hidastamisen lisäksi. Kapasiteetista on nyt kadonnut 12% uuteen akkuun verrattuna.
Teslan akun todellinen kesto
39
3353
Vastaukset
- Anonyymi
En ole päästänyt Teslaa helpolla. Esimerkiksi viime syksynä autolla ajettiin 10 päivässä yli 8000 km Superchargerilla ladaten. Akku joutuu todella koville, kun koko päivä vuorotellen pikaladataan ja sen jälkeen ajetaan lappu lattiassa autobahnaa. Rauhallisessa työmatka-ajossa öisin hidasladaten akku kuluu reilusti vähemmän, joten näitä lukemia voi pitää worst case -skenaariona.
- Anonyymi
Akkutakuuta autossa on jäljellä vielä kaksi vuotta, ja tarkoituksena on pitää erinomaisesti palvellut auto ajossa ainakin siihen saakka. Mielessä on pyörinyt idea akun vaihtamisesta suurempaan takuuajan jälkeen (tämä onnistuu helposti myös purkuautosta, koska Teslan akut eivät ole autokohtaisia), koska jossain 60 kWh hujakoilla akku alkaa olla omaan makuun auttamtta liian pieni (tai sitten edessä on kakkosauton rooli).
Odotan innolla tulevaa Teslan Battery Day:tä, jossa huhutaan kuultavan lisätietoa uudesta 115 kWh jättiakusta, jolla auton kantama kasvaisi varmasti riittävään 500-650 kilometriin. Teslan käyttökulut toki nousisivat vaihdoksesta, mutta investointi on mielestäni järkevämpi kuin auton vaihtaminen, koska en itse koe hyötyväni uudempien mallien ominaisuuksista. Alumiinikorinen auto kestää korin puolesta pitkään, joten kenties tässä on ainesta todelliseen kestotestiin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkutakuuta autossa on jäljellä vielä kaksi vuotta, ja tarkoituksena on pitää erinomaisesti palvellut auto ajossa ainakin siihen saakka. Mielessä on pyörinyt idea akun vaihtamisesta suurempaan takuuajan jälkeen (tämä onnistuu helposti myös purkuautosta, koska Teslan akut eivät ole autokohtaisia), koska jossain 60 kWh hujakoilla akku alkaa olla omaan makuun auttamtta liian pieni (tai sitten edessä on kakkosauton rooli).
Odotan innolla tulevaa Teslan Battery Day:tä, jossa huhutaan kuultavan lisätietoa uudesta 115 kWh jättiakusta, jolla auton kantama kasvaisi varmasti riittävään 500-650 kilometriin. Teslan käyttökulut toki nousisivat vaihdoksesta, mutta investointi on mielestäni järkevämpi kuin auton vaihtaminen, koska en itse koe hyötyväni uudempien mallien ominaisuuksista. Alumiinikorinen auto kestää korin puolesta pitkään, joten kenties tässä on ainesta todelliseen kestotestiin?Upea rehellinen analyysi Teslasta 👍
- Anonyymi
Rahamiehet ajaa teslanna / tuhlaa maailmaa
- Anonyymi
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
🍑 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17750829J
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Käytetyn S85 osto vaatii rohkeutta, jota minulla ei olisi. Mieluummin mikä vain muu Tesla.
- Anonyymi
Onhan se iso riski, Tesla 3 voisi olla järkevä ostos?
- Anonyymi
Vuodesta 2017 eteenpäin akut alkavat kestää ässässäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuodesta 2017 eteenpäin akut alkavat kestää ässässäkin.
Mikä niissä vanhemmissa oli vikana?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä niissä vanhemmissa oli vikana?
Käsittääkseni ensimmäisissä bms vikaa (dram piirin korruptoimista) ja vedeneristys ei toiminut kunnolla niissä akkukotelon huohotin kumitötsissä. Kosteutta kertyi akustoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsittääkseni ensimmäisissä bms vikaa (dram piirin korruptoimista) ja vedeneristys ei toiminut kunnolla niissä akkukotelon huohotin kumitötsissä. Kosteutta kertyi akustoon.
Alkuun myös akun jäähdytyksen liittimet saattoi alkaa vuotaa glykoleja akun sisään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsittääkseni ensimmäisissä bms vikaa (dram piirin korruptoimista) ja vedeneristys ei toiminut kunnolla niissä akkukotelon huohotin kumitötsissä. Kosteutta kertyi akustoon.
Ok...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se iso riski, Tesla 3 voisi olla järkevä ostos?
Kolmonen on Teslan eniten vikaisin malli. Teslat on kiinnostavia autoja, mutta en hankkisi omaksi. Työsuhdeautoksi kelputtaisin kyllä. TS-autona vastuu kunnossapysymisestä jää jonkun muun kannettavaksi.
- Anonyymi
Tekniikka kun kehittyy alkaa akkujen hinnat tulla vauhdilla alas,autot halpenee samoin tietysti vaihtoakut
- Anonyymi
Tuo on totta
- Anonyymi
Akun kesto hiipuu yllättävän vähän vuosien saatossa
- Anonyymi
Tuo pitää paikkaansa
- Anonyymi
Suomessa on firmoja mitkä korjaavat akkuja
- Anonyymi
Kokkolan autohuolto korjaa viottuneita akkuja,on niitä varmaan muitakin firmoja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokkolan autohuolto korjaa viottuneita akkuja,on niitä varmaan muitakin firmoja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on modolissa muutama patteri kiinni😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on modolissa muutama patteri kiinni😂
Siis modulissa
- Anonyymi
En omista Teslaa, joten yksityiskohdista ei varmaa tietoa (eli minkä mallin Tesla), mutta...
Vanhimmissa Tesloissa akusto oli ilmeisesti koottu 18650 -tyyppisistä ns. sormiakuista (Li-Ion, 18 mm x 65,0 mm).
Jos Tesla on riittävän vanhaa mallia, että siinä on käytetty noita, silloin sen akun voisi itsekin uudelleenkennottaa, säästät työn hinnan ja maksat vain materiaalista.
Toki tässä pitää olla tarkkana, sillä vaikka yhden tuollaisen 18650 -akun jännite onkin vain 4 V, niin jos niitä on 100 kpl sarjaankytkettynä, niin se tekee 400V, eli sähköiskun vaara vaihtotyössä on olemassa, jos ei ymmärrä, mitä on tekemässä.
Kokonaan toinen juttu on uudet katsastusmääräykset, joiden mukaan pienikin kolhu sähköauton pohjassa johtaa hylkäykseen katsastuksessa.
Tuohon liittyen kysymys: Saako sähköautoon asennettua erillisen pohjapanssarin auton alkuperäisen pohjan alle - jos siihen pohjapanssariin tulee kolhu, ota se katsastuksen ajaksi pois ja laita sitten takaisin. Ainoaksi ongelmaksi jää, jos matkalla katsastukseen (* = Heti) tai sieltä pois (* = vuoden päästä seuraavassa katsastuksessa) tulee auton omaan pohjaan kolhu, niin sitten olet ongelmissa (*). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En omista Teslaa, joten yksityiskohdista ei varmaa tietoa (eli minkä mallin Tesla), mutta...
Vanhimmissa Tesloissa akusto oli ilmeisesti koottu 18650 -tyyppisistä ns. sormiakuista (Li-Ion, 18 mm x 65,0 mm).
Jos Tesla on riittävän vanhaa mallia, että siinä on käytetty noita, silloin sen akun voisi itsekin uudelleenkennottaa, säästät työn hinnan ja maksat vain materiaalista.
Toki tässä pitää olla tarkkana, sillä vaikka yhden tuollaisen 18650 -akun jännite onkin vain 4 V, niin jos niitä on 100 kpl sarjaankytkettynä, niin se tekee 400V, eli sähköiskun vaara vaihtotyössä on olemassa, jos ei ymmärrä, mitä on tekemässä.
Kokonaan toinen juttu on uudet katsastusmääräykset, joiden mukaan pienikin kolhu sähköauton pohjassa johtaa hylkäykseen katsastuksessa.
Tuohon liittyen kysymys: Saako sähköautoon asennettua erillisen pohjapanssarin auton alkuperäisen pohjan alle - jos siihen pohjapanssariin tulee kolhu, ota se katsastuksen ajaksi pois ja laita sitten takaisin. Ainoaksi ongelmaksi jää, jos matkalla katsastukseen (* = Heti) tai sieltä pois (* = vuoden päästä seuraavassa katsastuksessa) tulee auton omaan pohjaan kolhu, niin sitten olet ongelmissa (*).Et sä yksittäistä kennoa vanhempiinkaan Tesloihin vaihda käytännössä millään koska et saa sitä ulos purkamatta virtakiskoja edestä pois jotka on juotettu kymmeniin kennoihin kiinni. Mutta sulakejohdon katkaisemalla voi yksittäisen kennon eristää pois virtapiiristä.
Vaihdettavat pohjapanssarit on asia jota tullaan todennäköisesti näkemään ainakin jossain vaiheessa Pohjolassa jonkinlaisena aftermarket-tuotteena. Myös pieni lämpöeriste siinä tekisi hyvää talviajoominaisuuksille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En omista Teslaa, joten yksityiskohdista ei varmaa tietoa (eli minkä mallin Tesla), mutta...
Vanhimmissa Tesloissa akusto oli ilmeisesti koottu 18650 -tyyppisistä ns. sormiakuista (Li-Ion, 18 mm x 65,0 mm).
Jos Tesla on riittävän vanhaa mallia, että siinä on käytetty noita, silloin sen akun voisi itsekin uudelleenkennottaa, säästät työn hinnan ja maksat vain materiaalista.
Toki tässä pitää olla tarkkana, sillä vaikka yhden tuollaisen 18650 -akun jännite onkin vain 4 V, niin jos niitä on 100 kpl sarjaankytkettynä, niin se tekee 400V, eli sähköiskun vaara vaihtotyössä on olemassa, jos ei ymmärrä, mitä on tekemässä.
Kokonaan toinen juttu on uudet katsastusmääräykset, joiden mukaan pienikin kolhu sähköauton pohjassa johtaa hylkäykseen katsastuksessa.
Tuohon liittyen kysymys: Saako sähköautoon asennettua erillisen pohjapanssarin auton alkuperäisen pohjan alle - jos siihen pohjapanssariin tulee kolhu, ota se katsastuksen ajaksi pois ja laita sitten takaisin. Ainoaksi ongelmaksi jää, jos matkalla katsastukseen (* = Heti) tai sieltä pois (* = vuoden päästä seuraavassa katsastuksessa) tulee auton omaan pohjaan kolhu, niin sitten olet ongelmissa (*).Reality check. On erinomaisen helppoa ja kätevää vaihtaa ja korjata ajoakkuja Tesloihin ihan vaan omalla pihalla, tai normi autotallissa. Autonosturit on tunareita varten. Tosimies tarvii vain tunkin ja pukit.
- Anonyymi
Tiedätkö miten ruosteiset on moduuleissa navat ? Ne kertovat miten hyvä moduuli on . Kondenssivesi ruostuttaa hyvänkin akun .
- Anonyymi
Sekä paristoista vuotanut kemikaali, kun noita videoita katsoi
- Anonyymi
Hienoa 👍 oikeaa tietoa teslan akuista
- Anonyymi
Sähköauton akku voi kestää joåa 20 vuotta
- Anonyymi
Todellisen elämän esimerkki löytyy mistä? 20-vuotias ajoakku joka on vähintään 80 % tikissä. Sådana finns inte, sellaisia ei ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellisen elämän esimerkki löytyy mistä? 20-vuotias ajoakku joka on vähintään 80 % tikissä. Sådana finns inte, sellaisia ei ole.
Akun kestoikä :
Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan.
Suurimmat haasteet akkujen käyttöiälle ovat äärimmäiset lämpötilat, ja korkeat lämpötilat aiheuttavat enemmän ongelmia kuin talvisen matalat. Nissan Leafista on alusta alkaen puuttunut aktiivinen jäähdytysjärjestelmä, joten tietyillä kuumilla seuduilla ensimmäisten sukupolvien akkuja on vaihdettu paljonkin takuuseen. Normaalitilanteessa autovalmistajien määrittelemä takuuraja, esimerkiksi 70 prosenttiin 8 vuoden sisällä pudonnut energiasisältö, vastaa pahinta mahdollista tapausta eikä oletettua ikääntymistahtia. Uusimman sukupolven autoissa käytetään yleensä aktiivista akun jäähdytystä ja lämmitystä, jolloin akku toimii useimmiten sopivissa olosuhteissa.
Todennäköisimmin akkujen käyttöikä kärsii, jos autoa pitkäaikaisvarastoidaan väärin. Jos akun varaus pääsee laskemaan nollille tai auto hylätään Pohjois-Lapissa viikoksi paukkupakkasiin ilman latausjohtoa, ongelmia voi tulla vastaan. Onneksi akkuja ja ohjausjärjestelmiä ehditään kehittää vielä pitkään, ennen kuin Lappi on kokonaan sähköautoilla kansoitettu.
Uusien akkujen varaosahinta voi olla tällä hetkellä jotain päätä huimaavaa, mutta käytännössä akkuja on vaihdettu vain jostain erityisestä syystä johtuen. Takuuseen vaihdettavan akun hinta valmistajalle on jotain muuta kuin listahinta. Jos akku on vaurioitunut mekaanisesti, auto menee todennäköisesti muutenkin ”lunastukseen”. Lähtökohtaisesti akkuja ei ole tarkoitus vaihtaa auton elinkaaren aikana. Se, miten tulevaisuuden klassikkoautojen kohdalla toimitaan, on vielä tietenkin mysteeri.
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoauton-akun-vaihtaminen/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akun kestoikä :
Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan.
Suurimmat haasteet akkujen käyttöiälle ovat äärimmäiset lämpötilat, ja korkeat lämpötilat aiheuttavat enemmän ongelmia kuin talvisen matalat. Nissan Leafista on alusta alkaen puuttunut aktiivinen jäähdytysjärjestelmä, joten tietyillä kuumilla seuduilla ensimmäisten sukupolvien akkuja on vaihdettu paljonkin takuuseen. Normaalitilanteessa autovalmistajien määrittelemä takuuraja, esimerkiksi 70 prosenttiin 8 vuoden sisällä pudonnut energiasisältö, vastaa pahinta mahdollista tapausta eikä oletettua ikääntymistahtia. Uusimman sukupolven autoissa käytetään yleensä aktiivista akun jäähdytystä ja lämmitystä, jolloin akku toimii useimmiten sopivissa olosuhteissa.
Todennäköisimmin akkujen käyttöikä kärsii, jos autoa pitkäaikaisvarastoidaan väärin. Jos akun varaus pääsee laskemaan nollille tai auto hylätään Pohjois-Lapissa viikoksi paukkupakkasiin ilman latausjohtoa, ongelmia voi tulla vastaan. Onneksi akkuja ja ohjausjärjestelmiä ehditään kehittää vielä pitkään, ennen kuin Lappi on kokonaan sähköautoilla kansoitettu.
Uusien akkujen varaosahinta voi olla tällä hetkellä jotain päätä huimaavaa, mutta käytännössä akkuja on vaihdettu vain jostain erityisestä syystä johtuen. Takuuseen vaihdettavan akun hinta valmistajalle on jotain muuta kuin listahinta. Jos akku on vaurioitunut mekaanisesti, auto menee todennäköisesti muutenkin ”lunastukseen”. Lähtökohtaisesti akkuja ei ole tarkoitus vaihtaa auton elinkaaren aikana. Se, miten tulevaisuuden klassikkoautojen kohdalla toimitaan, on vielä tietenkin mysteeri.
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoauton-akun-vaihtaminen/Mites kun iphoneissa akku 70% alkaa tarkoittaa käyttökelvotonta, kun ei jaksa enää pitää varausta normaalikäytössä?
En todellakaan lähde kokeilemaan onneani ensimmäisten joukossa, mutta periaatteessa vanhoista sähköpeleistä voisi olla kilpailukykyiseksi vaihtoehdoksi minun arkeeni.
Se uutinen suht uudesta Volvosta, joka meni paalikamaksi mitättömän pienen kennovian takia...
Koen vielä hankintahinnan suhteessa riskeihin aivan liian korkeaksi.
Kymmenien tuhansien hintaerolla ostaa paljon bensaa.
Leasing voisi toimia, mutta mieluummin perinteisesti ja lopuille rahoille jää muuta käyttöä.
- Anonyymi
Fossiili Simolle paha pettymys kun akut kestävät pidempää mitä Simot ovat uhonneet
- Anonyymi
Kihihii...Simo hiljeni täysin
- Anonyymi
Akkuja pitää käyttää säännöllisesti ja pois auringonvalosta sekä helteestä.... Käytettyä ostaessa kannattais soittaa edelmkselle omistajalle..
- Anonyymi
Kyllä
- Anonyymi
Auton akuissa on jäähdytys
- Anonyymi
Tämä kommentoija ei ole ajanut teslalla metriäkään.
- Anonyymi
Eikä aja jos ajattelee päästöjä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086937- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista493885- 513538
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 1903479
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242979- 672684
- 482532
- 131924