Ajelin moottoritiellä vakionopeudensäädin kytkettynä tasaista nopeutta. Saavutin edellä ajavan ja lähdin ohitukseen hänestä. Pääsin jo hyvin ohi ja välimatkaa oli tarpeeksi ja olin jo siirtymässä takaisin oikealle kaistalle, niin hän sitten kiihdytti ja imi välimatkan pieneksi ja vilkutti pari kertaa pitkiänsä.
Mistä tällaisia horroksessa ajavia kädettömiä oikein sikiää, jotka yhtä-äkkiä heräävät, eivätkä sitten tasaiseen nopeuteen kykene. Ajatteliko ohittaa oikealta, joka on kielletty, vain mikä mahtoi olla syy, että imi välin kiinni ja sitten vilkutteli vielä pitkillä omalle typeryydelle? Halusiko viestittää omaa mokaansa, että katso miten hienon mokan tein, vai mistä mahtoi olla kyse?
Jälleen esimerkki nopeusjojoilijasta ja kädettömästä kuskista
122
1139
Vastaukset
- Anonyymi
"Välimatkaa tarpeeksi" tarkoittaa nykyisin valitettavasti moottoritielläkin n. parin auton mittaa. Suositeltavampaa olisi jättää tilaa n. 50-100m ennen kuin palaa ohitettavan puoleiselle kaistalle.
- Anonyymi
Välimatkaa on ainakin sen verran riittävästi, ettei ainakaan vaaranna ketään, kun ohitettavan keulan molemmat etuvalot näkyvät ohittajan peruutuspeilistä. Toki ei haittaa yhtään, vaikka on pitempikin välimatka. Huonolla kelillä saakin olla pitempi välimatka, ettei rapa roisku ohitettavan tuulilasiin.
Silti on vaikea ymmärtää joidenkin ohitettavien tarve nostaa omaa nopeutta. Miksi eivät jatka samaa tasaista nopeutta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Välimatkaa on ainakin sen verran riittävästi, ettei ainakaan vaaranna ketään, kun ohitettavan keulan molemmat etuvalot näkyvät ohittajan peruutuspeilistä. Toki ei haittaa yhtään, vaikka on pitempikin välimatka. Huonolla kelillä saakin olla pitempi välimatka, ettei rapa roisku ohitettavan tuulilasiin.
Silti on vaikea ymmärtää joidenkin ohitettavien tarve nostaa omaa nopeutta. Miksi eivät jatka samaa tasaista nopeutta?Ohituskaistalla tuo on yleistä että ajetaan melkein alinopeutta mutta kun tullaan sit kakskaistaiselle niin vedetään urku auki ettei muut pääse ohi,ja sitten taas madellaan.
- Anonyymi
Näitä kädettömiä valitettavasti on ihan liikaa. Minulle kävi lauantaina tapaus, missä auto ajoi edessäni valtatiellä nopeus seilaten 65...75 km/h normaalissa talvikelissä. Edessä avautui ohituskaista, jolloin ajattelin ohittaa jojoilijan. Hän nostikin nopeutensa lähes sataseen, vaikka rajoitus ei muuttunut. Jouduin kaasuttamaan ihan tosissani, jotta ohitus onnistui. Ohituskaistan jälkeen hän ajoi hetken n. 10 metrin etäisyydellä perässäni, mutta sen jälkeen jatkoi entiseen tyyliinsä alinopeutta.
- Anonyymi
Tiedän usean paikan, jossa nopeusrajoitus muuttuu juuri ohituskaistan kohdalla. Ennen ja jälkeen sen on pienempi nopeus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän usean paikan, jossa nopeusrajoitus muuttuu juuri ohituskaistan kohdalla. Ennen ja jälkeen sen on pienempi nopeus.
Tässä ei ollut kyse siitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä ei ollut kyse siitä.
Ei ollut ei, mutta sellaisiakin paikkoja löytyy. Silloin ei pidä ihmetellä sitä, miksi joku aiemmin rajoituksen mukaista 80 km/h nopeutta ajanut nostaa nopeuden 100 km/h, kun rajoitus muuttuu ja laskee nopeuden takaisin 80 km/h, kun rajoitus jälleen muuttuu ohituskaistan jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut ei, mutta sellaisiakin paikkoja löytyy. Silloin ei pidä ihmetellä sitä, miksi joku aiemmin rajoituksen mukaista 80 km/h nopeutta ajanut nostaa nopeuden 100 km/h, kun rajoitus muuttuu ja laskee nopeuden takaisin 80 km/h, kun rajoitus jälleen muuttuu ohituskaistan jälkeen.
Toki näinkin. Tosin aika idiootti pitää olla, jos noin toimii vedettyään letkaa perässään. Jokaisen kuitenkin tulisi ymmärtää, että nopeusrajoitus on siinä nostettu juuri ohittamista varten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut ei, mutta sellaisiakin paikkoja löytyy. Silloin ei pidä ihmetellä sitä, miksi joku aiemmin rajoituksen mukaista 80 km/h nopeutta ajanut nostaa nopeuden 100 km/h, kun rajoitus muuttuu ja laskee nopeuden takaisin 80 km/h, kun rajoitus jälleen muuttuu ohituskaistan jälkeen.
On myös näitä, jotka ajavat 80:n alueella hieman päälle 70, ja ohituskaistan leveämmällä alueella noin 110. Tarkoitus ilmeisesti saada se taakse saatu jono pysymään kasassa mahdollisimman pitkänä, etteivät karkaa ohituskaistalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki näinkin. Tosin aika idiootti pitää olla, jos noin toimii vedettyään letkaa perässään. Jokaisen kuitenkin tulisi ymmärtää, että nopeusrajoitus on siinä nostettu juuri ohittamista varten.
Itse noudatan nopeusrajoituksia. Jos jossain kohtaa saa ajaa lujempaa, niin sitten ajan. Ei ole minun ongelma, jos joku ei kykene rajoitusten mukaan etenemään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse noudatan nopeusrajoituksia. Jos jossain kohtaa saa ajaa lujempaa, niin sitten ajan. Ei ole minun ongelma, jos joku ei kykene rajoitusten mukaan etenemään.
Niin. Miksipä ottaa huomioon muita ihmisiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin. Miksipä ottaa huomioon muita ihmisiä.
Huomioinkin ne, jotka noudattavat tieliikennelain velvollisuuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomioinkin ne, jotka noudattavat tieliikennelain velvollisuuksia.
Pakko on jollain tasolla huomioida ne muutkin, mutta heidän eteen ei paljon tarvitse kumarrella, jos eivät nopeusrajoituksia tai muuta liikennesääntöjä noudata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakko on jollain tasolla huomioida ne muutkin, mutta heidän eteen ei paljon tarvitse kumarrella, jos eivät nopeusrajoituksia tai muuta liikennesääntöjä noudata.
Itse ajan lähes aina ylinopeutta muuta liikennettä häiritsemättä ja aina antaen myös tilaa takaa tuleville vielä kiireisemmille. En koskaan pyri estämään itseni ohitusta. Nopeusrajoitukset ovat ohjeellisia ja virkavalta kyllä puuttuu tilanteeseen, jos tarvetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse ajan lähes aina ylinopeutta muuta liikennettä häiritsemättä ja aina antaen myös tilaa takaa tuleville vielä kiireisemmille. En koskaan pyri estämään itseni ohitusta. Nopeusrajoitukset ovat ohjeellisia ja virkavalta kyllä puuttuu tilanteeseen, jos tarvetta.
Mutta jos ei syystä tai toisesta pysty ajamaan yli sallitun, niin turha on sitten siitä vetää hernettä nenäänsä. Moni palstalla vinkuu siitä, että laillisesti ajavat estävät heidän ylinopeutensa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse ajan lähes aina ylinopeutta muuta liikennettä häiritsemättä ja aina antaen myös tilaa takaa tuleville vielä kiireisemmille. En koskaan pyri estämään itseni ohitusta. Nopeusrajoitukset ovat ohjeellisia ja virkavalta kyllä puuttuu tilanteeseen, jos tarvetta.
Nopeusrajoitukset eivät todellakaan ole mitään "ohjeellisia". Itse en tosin välitä sellaisesta, jos jollakin menee joskus muutama km/h ylinopeuden puolelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse ajan lähes aina ylinopeutta muuta liikennettä häiritsemättä ja aina antaen myös tilaa takaa tuleville vielä kiireisemmille. En koskaan pyri estämään itseni ohitusta. Nopeusrajoitukset ovat ohjeellisia ja virkavalta kyllä puuttuu tilanteeseen, jos tarvetta.
Eli jos edelläsi ohituskaistalla joku ajaa suurinta sallittua, niin odotat fiksun etäisyyden päässä, kunnes se on ohituksensa tehnyt, etkä mene tappituntumalle tilaa vaatimaan? Hyvä, nimittäin pelottavan moni toimii toisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse ajan lähes aina ylinopeutta muuta liikennettä häiritsemättä ja aina antaen myös tilaa takaa tuleville vielä kiireisemmille. En koskaan pyri estämään itseni ohitusta. Nopeusrajoitukset ovat ohjeellisia ja virkavalta kyllä puuttuu tilanteeseen, jos tarvetta.
"Nopeusrajoitukset ovat ohjeellisia ja virkavalta kyllä puuttuu tilanteeseen, jos tarvetta."
Kaikki liikennemerkit ovat ohjeellisia, ainakin siitä päätellen, ettei virkavalta niiden noudattamatta jättämiseen yleensä puutu. Tosin lain noudattamista joillakin paikkakunnilla valvotaan, joillakin ei ollenkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Nopeusrajoitukset ovat ohjeellisia ja virkavalta kyllä puuttuu tilanteeseen, jos tarvetta."
Kaikki liikennemerkit ovat ohjeellisia, ainakin siitä päätellen, ettei virkavalta niiden noudattamatta jättämiseen yleensä puutu. Tosin lain noudattamista joillakin paikkakunnilla valvotaan, joillakin ei ollenkaan.Eivät mitkään liikennemerkit tai liikennesäännöt ole mitenkään ohjeellisia. Selvästi laissa velvoitetaan noudattamaan niitä. Paraskaan laki ei kuitenkaan estä ihmisiä olemasta idiootteja tai käyttäytymästä idioottimaisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos ei syystä tai toisesta pysty ajamaan yli sallitun, niin turha on sitten siitä vetää hernettä nenäänsä. Moni palstalla vinkuu siitä, että laillisesti ajavat estävät heidän ylinopeutensa.
Antaisitko esimerkkejä tällaisesta kertomastasi "vinkumisesta"?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Antaisitko esimerkkejä tällaisesta kertomastasi "vinkumisesta"?
Seuraa palstaa muutamia vuosia, niin huomaat kyllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin. Miksipä ottaa huomioon muita ihmisiä.
Tuota voi myös kysyä heiltä, jotka eivät kykene ajamaan sitä aiempaa hiljempaa rajoitusnopeutta. Miksi eivät ota huomioon muut ja aja rajoitusten mukaista nopeutta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On myös näitä, jotka ajavat 80:n alueella hieman päälle 70, ja ohituskaistan leveämmällä alueella noin 110. Tarkoitus ilmeisesti saada se taakse saatu jono pysymään kasassa mahdollisimman pitkänä, etteivät karkaa ohituskaistalla.
Joillakin asiaan vaikuttaa pelko. Normaalilla tiellä pelätään vastaantulijoita, nehän vilahtaa niin läheltä keskiviivan toisella puolella. Kun sitten ohituskaista alkaa, väliin tulee kokonainen kaista ja uskalletaan ajaa reippaammin kun vastaantulijat eivät pelota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse noudatan nopeusrajoituksia. Jos jossain kohtaa saa ajaa lujempaa, niin sitten ajan. Ei ole minun ongelma, jos joku ei kykene rajoitusten mukaan etenemään.
"Ei ole minun ongelma" kuvaa eräänlaista asennevammaa liikenteessä. Kyllä minusta, lähtee kuka tahansa liikenteeseen, pitää ottaa erilainen asenne. Liikenteestä voi sanoa, että se on "yhteistyötä".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos ei syystä tai toisesta pysty ajamaan yli sallitun, niin turha on sitten siitä vetää hernettä nenäänsä. Moni palstalla vinkuu siitä, että laillisesti ajavat estävät heidän ylinopeutensa.
Otatko ongelman muiden ylinopeuksista? Joudutko Sinä maksamaan muiden sakot? Et. Joten aja kaikessa rauhassa omaan tahtiisi ja seuraa omia tekemisisiäsi siellä ratin takana, älä muiden. Alkaa noita sorkkajalkiakin kohta pyörimään teillä, myös motareilla, joten kiinnitä huomiota siihen omaan suoritukseen. Jooko?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä ei ollut kyse siitä.
Onnellinen kansa ajelee päin rekkoja, heijastelee muutenkin Liikenne kulttuurissa.
Mitäpä muista, m i n ä. Menen nyt.
Liikenne säännöt on heitetty roskikseen! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse noudatan nopeusrajoituksia. Jos jossain kohtaa saa ajaa lujempaa, niin sitten ajan. Ei ole minun ongelma, jos joku ei kykene rajoitusten mukaan etenemään.
Voi se olla onkelmasi, kun Oon ohittanut sinut missä vaan, voin heittäytyä eteesi tulpaksi.
Mitä senväliä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi se olla onkelmasi, kun Oon ohittanut sinut missä vaan, voin heittäytyä eteesi tulpaksi.
Mitä senväliäNopeusrajoituksia noudattamalla ja suurinta sallittua nopeutta ajamalla ei koskaan heittäydy tulpaksi. Huomattavasti hitaammin ajaminen alkaakin sitten haittaamaan muita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otatko ongelman muiden ylinopeuksista? Joudutko Sinä maksamaan muiden sakot? Et. Joten aja kaikessa rauhassa omaan tahtiisi ja seuraa omia tekemisisiäsi siellä ratin takana, älä muiden. Alkaa noita sorkkajalkiakin kohta pyörimään teillä, myös motareilla, joten kiinnitä huomiota siihen omaan suoritukseen. Jooko?
Kyllä otan, koska nyt voimassa olevan tieliikennelain 4 § mukaan pitää huomioida muut ja heidän tekemiset ja säätämään oma toiminta sen mukaan. Pakko on siis ottaa huomioon muiden ylinopeudet, koska laki niin velvoittaa tekemään.
Jos itse et ota huomioon muut, niin rikot lakia. Silloin kannattaa pysyä kotona, tai liikkua julkisilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On myös näitä, jotka ajavat 80:n alueella hieman päälle 70, ja ohituskaistan leveämmällä alueella noin 110. Tarkoitus ilmeisesti saada se taakse saatu jono pysymään kasassa mahdollisimman pitkänä, etteivät karkaa ohituskaistalla.
Suomalaista liikennekulttuurista kyse,perkele ohi ette mene! Näitten junttien pitäisi käydä ottamassa oppia länsinaapuristamme miten liikenne sujuu jouhevasti kun ajatellaan myös toisia liikenteessä.
- Anonyymi
Pitä olla autossa potkua,että selvii kaasua painamalla! Jos toinen ylinopeutta,siirry taakse!
- Anonyymi
On tavallista, että kokemattomat kuskit nostavat nopeuttaan yli rajoituksen ohituskaistan alkaessa. Kokeneet vasta sitten, kun toinen on rinnalla.
- Anonyymi
Vakionopeudensäädin on sujuvuuden ystävä.
- Anonyymi
Aika usein käy niinkin, että ekana kinnataan ohi ja sitten vaihdetaan kaistaa siihen eteen ja sitten se kiire loppuu, etenkin jos lähdetään rinnakkain liikennevaloista. Jos ei ole erityinen hoppu, sitä voi jättäytyä suosilla sinne taaksekin.
- Anonyymi
On sitäkin käynyt, että ajaessa motarin vasenta kaistaa,
lähestyy bemari auton perää.
Haivaitsen raon oikean kaistan peränhinkkaajien välissä, ja teen tilaa kiireiselle bemarille, että pääsee ohi.
No bemari ajaa rinnalle ja jää siihen blokkaamaan minut.
Joudun jarruttamaan.
3000kg autolla olisi ollut mukavampaa jatkaa taloudellisesti cruisella, mutta pian oli onneksi Lahti takanapäin pääsi jatkamaan matkaa tasaisemmin.
Taakse jäivät lahden tien homot maalais-ajokortteineen.
Enpä ole tehnyt tilaa vain kohteluaisuussyistä tuon jälkeen, vaikka homot ahdistaakin.
- Anonyymi
Useampi tapaus on ollut sellainen, että saavutan motarilla muutaman auton jonon ja lähden heistä ohitukseen. Lähes samalla tuosta jonosta poistuu yksi tai pari ensimmäistä autoa liittymästä. Sen jälkeen jäljelle jääneen jonon ensimmäinen auto nostaakin nopeutta. Tämä haittaa ja vaikeuttaa omaa ohitustani ja siirtymistä takaisin oikealle kaistalle. Miksi tämä ei voinut jatkaa samalla nopeudella kuin muutama sekunti sitten?
- Anonyymi
Koska tulppa poistui siitä edestä ja nopeusrajoitus ja olosuhteet salli nopeuden noston.
Mitään oikeaa haittaa tai vaikeutumista ei tuosta ajollesi ole. - Anonyymi
Jos se nopeuden noston jälkeen ajaa silti hiljempaa kuin sinä, niin tee rauhassa ohitus loppuun. Se kestää vähän kauemmin kuin olisi kestänyt ilman nopeuden nostoa, mutta mitäs siitä. Jos se ajaa samaa vauhtia tai kovempaa kuin sinä, niin siirry pippeli takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle ja jatka matkaa omalla nopeudellasi. Tilanne on täysin ongelmaton.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska tulppa poistui siitä edestä ja nopeusrajoitus ja olosuhteet salli nopeuden noston.
Mitään oikeaa haittaa tai vaikeutumista ei tuosta ajollesi ole.Oli tyytynyt jonon vauhtiin aiemmin, eikä itse ollut lähtenyt ohitukseen, joten voi vain ihmetellä nopeusjojoilua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos se nopeuden noston jälkeen ajaa silti hiljempaa kuin sinä, niin tee rauhassa ohitus loppuun. Se kestää vähän kauemmin kuin olisi kestänyt ilman nopeuden nostoa, mutta mitäs siitä. Jos se ajaa samaa vauhtia tai kovempaa kuin sinä, niin siirry pippeli takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle ja jatka matkaa omalla nopeudellasi. Tilanne on täysin ongelmaton.
Juu, noin pitää toimia. Tuollaista käyttäytymismallia voi vain ihmetellä, ettei kyetä ajamaan tasaista nopeutta. Tiedetään, että seilaavat nopeudet ovat sujuvuuden vihollinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos se nopeuden noston jälkeen ajaa silti hiljempaa kuin sinä, niin tee rauhassa ohitus loppuun. Se kestää vähän kauemmin kuin olisi kestänyt ilman nopeuden nostoa, mutta mitäs siitä. Jos se ajaa samaa vauhtia tai kovempaa kuin sinä, niin siirry pippeli takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle ja jatka matkaa omalla nopeudellasi. Tilanne on täysin ongelmaton.
Poikkeava kehitysvammainen jo olemassa olollaan on ongelma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli tyytynyt jonon vauhtiin aiemmin, eikä itse ollut lähtenyt ohitukseen, joten voi vain ihmetellä nopeusjojoilua.
Oli turvallisuushakuinen kuski kun näki tai tiesi edessä olevin kohta poistuvan liittymään ja huomioi sinun lähestyvän vasenta kaistaa eikä halunut ohitukseen lähtemällä ajoasi mitenkään haitata tai häiritä.
Sitä ei tosin arvannut tai tiennyt, että sinä kuulut siihen armoitettuun ryhmään joka kuvittelee omistavansa tiet ja siten suunnattomasti ärsyyntyy siitä jos joku ajaa tai toimii niin ettei se sovi sinun näkemykseen oikeasta sinut huomioivasta ajovasta.
Miten muuten on. olisiko se oikealla kaistalla ajavan nopeuden nosto sallittuun ollut ihmetyksen aiheuttavaa nopeusjojoilua jos se olisi tapahtunut sinun suorittaman ohituksen jälkeen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oli turvallisuushakuinen kuski kun näki tai tiesi edessä olevin kohta poistuvan liittymään ja huomioi sinun lähestyvän vasenta kaistaa eikä halunut ohitukseen lähtemällä ajoasi mitenkään haitata tai häiritä.
Sitä ei tosin arvannut tai tiennyt, että sinä kuulut siihen armoitettuun ryhmään joka kuvittelee omistavansa tiet ja siten suunnattomasti ärsyyntyy siitä jos joku ajaa tai toimii niin ettei se sovi sinun näkemykseen oikeasta sinut huomioivasta ajovasta.
Miten muuten on. olisiko se oikealla kaistalla ajavan nopeuden nosto sallittuun ollut ihmetyksen aiheuttavaa nopeusjojoilua jos se olisi tapahtunut sinun suorittaman ohituksen jälkeen?On se voinut ajaa siinä jonossa kilometrikaupalla lähtemättä itse ohi.
Kerran itselläni oli sellainen tilanne, että moottoritiellä ajoi kuorma-auton ja sen perässä henkilöauto. Heidän edessä ajoi sitten muutaman sadan metrin päässä muutaman auton letka. Itse saavutin pikkuhiljaa kuorma-auton ja henkilöauton. Siihen meni tosin muutama kilometri.
Kävi juuri niin, että kun lähdin heistä ohi, niin kuorma-auto poistui liittymästä. Silloin takana ajanut auto ampaisi lujaan vauhtiin ja ajoi edessä olleen jonon kiinni. Sen perään jäi sitten junnaamaan eikä ohittanut. Itse saavutin jälleen hetken päästä tämän jonon ja ohitin sen. Jonon perään kiirehtinyt auto jäi sinne jonon perään ajelemaan. Ei voinut kuin ihmetellä. Sama ilmiö tässä, kuin aiemmin kuvattu tapaus.
Sitä ei sitten tiedä, että miksi teiden omistussuhteita tai muuta höpöhöpöä sekoitat aiheeseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poikkeava kehitysvammainen jo olemassa olollaan on ongelma.
Poikkeava kehitysvammainen sulla on housuissas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se voinut ajaa siinä jonossa kilometrikaupalla lähtemättä itse ohi.
Kerran itselläni oli sellainen tilanne, että moottoritiellä ajoi kuorma-auton ja sen perässä henkilöauto. Heidän edessä ajoi sitten muutaman sadan metrin päässä muutaman auton letka. Itse saavutin pikkuhiljaa kuorma-auton ja henkilöauton. Siihen meni tosin muutama kilometri.
Kävi juuri niin, että kun lähdin heistä ohi, niin kuorma-auto poistui liittymästä. Silloin takana ajanut auto ampaisi lujaan vauhtiin ja ajoi edessä olleen jonon kiinni. Sen perään jäi sitten junnaamaan eikä ohittanut. Itse saavutin jälleen hetken päästä tämän jonon ja ohitin sen. Jonon perään kiirehtinyt auto jäi sinne jonon perään ajelemaan. Ei voinut kuin ihmetellä. Sama ilmiö tässä, kuin aiemmin kuvattu tapaus.
Sitä ei sitten tiedä, että miksi teiden omistussuhteita tai muuta höpöhöpöä sekoitat aiheeseen.On toki voinut ajaa, mutta mitä tekemistä sillä on siihen, ettei voisi tilan auetessa nostaa nopeutensa suurimpaan sallittuun? Eihän se riko lakia eikä ketään haittaa tai häiritse, no ehkä muutamaa kaltaistasi henkisellä tasolla, mutta ei muuten.
Joten mitä ihmettelemistä, joka sinällään on toki sallittua eikä tosiaan mitenkään väärin, lain vastaista tai keneltäkään pois, tuossa edelläsi menneen kuskin menettelyssä on.
Kun mitään vaara tai muuta häiriö tilannetta ei tuossa ollut tai ole, niin se vaan tuollainen varsin tyhjänpäiväinen ja mitään mihinkään vaikuttamaton ihmettely väkisinkin johtaa ajatukseen, että kysy on siitä ei niin tuntemattomasta mutta toki tunnustamattomasta tosi asiasta, että joillakin on vaan käsitys että heitä pitää muiden huomioida, ainakin liikenteessä, niin kuin kyseessä olisi tien omistaja tahoon kuuluva erikoistapaus kuski. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poikkeava kehitysvammainen sulla on housuissas.
Nyt olet varsin pahoin erehtynyt. Ei tietenkään minulla tervejärkisellä väittämälläsi tavalla ole tai edes voi olla. Noinhan on asia tuolla poikkeavalla kehitysvammaisella joka jokaiseen kommenttiinsa sisällyttää tuon kehitysvammasta kertovan pervessin ominaisuutensa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt olet varsin pahoin erehtynyt. Ei tietenkään minulla tervejärkisellä väittämälläsi tavalla ole tai edes voi olla. Noinhan on asia tuolla poikkeavalla kehitysvammaisella joka jokaiseen kommenttiinsa sisällyttää tuon kehitysvammasta kertovan pervessin ominaisuutensa .
Housuissas ei ole mitään? No se selittää...
- Anonyymi
Olisit vetänyt eteen vaan, että takaa tuilevat pääsevät nopeasti ohi! Mua ainakin vituttaa suunnattomasti ohituskaitalla junnaavat runkkarit. Vaikka olisin metrin päässä puskurista, niin eivät ymmärrä siirtyä oikealle. Niinpä yleensä survaisen oikealta ohi ja takaisin ohituskaistalle ja jarrutan voimakkaasti.... Oppivathan urpot tukkimaan ohituskaistan
- Anonyymi
Näytän myös kieltä ja huudan tuhmia sanoja!
- Anonyymi
Jos itse ajaa sallittua maksiminopeutta, niin ei ole mitään tarvetta hätäillä. Tekee omat peliliikkeet valmiiksi ihan rauhassa.
Miten muuten olisit survaissut aloituksen esimerkissä oikealta ohi, kun siellä on se joku (joskus useampi) joita ollaan ohittamassa? - Anonyymi
Toivottavasti näköetäisyydellä ei ole poliisia, silloin alettaisiin keskustelemaan vuosituloistasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti näköetäisyydellä ei ole poliisia, silloin alettaisiin keskustelemaan vuosituloistasi.
Ei liikennesäännöillä ole merkitystä kuin Kolari tilanteessa, kun haetaan syyllistä
Muutoin taitavalla ja nopealla ajolla pärjää hyvin verrattuna hitaaseen junnaukseen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei liikennesäännöillä ole merkitystä kuin Kolari tilanteessa, kun haetaan syyllistä
Muutoin taitavalla ja nopealla ajolla pärjää hyvin verrattuna hitaaseen junnaukseenJos ymmärrys on tuota tasoa, niin kannattaa liikkua pelkästään julkisilla ja antaa muiden hoitaa kuskin tehtävät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ymmärrys on tuota tasoa, niin kannattaa liikkua pelkästään julkisilla ja antaa muiden hoitaa kuskin tehtävät.
Älä nyt turhaan pelipaitaasi revi. Vaikka karrikoidusti, niin kuitenkin varsin oikeassahan kommentoija jota kritisoit kirjoituksessaan on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt turhaan pelipaitaasi revi. Vaikka karrikoidusti, niin kuitenkin varsin oikeassahan kommentoija jota kritisoit kirjoituksessaan on.
Kyllä sinä olet väärässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt turhaan pelipaitaasi revi. Vaikka karrikoidusti, niin kuitenkin varsin oikeassahan kommentoija jota kritisoit kirjoituksessaan on.
Jos on sitä mieltä, että liikennesäännöt eivät merkitse mitään (paitsi kolaritilanteessa), niin asenne ja ajatusmaailma ovat täysin väärät. Ajatus siitä, että tuollaisella asenteella olevia kuskeja löytyy joukosta, niin on pelottava asia. En ymmärrä, mitä oikeaa hänen kirjoituksessa muka sitten näet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on sitä mieltä, että liikennesäännöt eivät merkitse mitään (paitsi kolaritilanteessa), niin asenne ja ajatusmaailma ovat täysin väärät. Ajatus siitä, että tuollaisella asenteella olevia kuskeja löytyy joukosta, niin on pelottava asia. En ymmärrä, mitä oikeaa hänen kirjoituksessa muka sitten näet.
Vaikka asia toki hieman karrikoidusti ja yksinkertaistettuna on ilmaistu, niin käytännössä useimmiten asia on juuri niin, että vasta kolari ja tai jossain valvontatilanteessa liikennesääntöjen noudattamattomuus tulee punnittavaksi.
Sen paremmin kenenkään asenne tai ajatusmaailmaan kantaa ottamatta, liikenteessä liikkuu niin monenlaista "sukankuluttajaa" että jos jostain yksittäisestä kommentista jopa pelkotiloja saa, niin ainahan sitä omaa osallistumistaan liikenteeseen voi harkita.
Mitä kenenkin kommentissa oikeaksi tai vääräksi näkee, voi jokaisella olla varsin erilainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sinä olet väärässä.
Ajatusmallistasi huolimatta, se pelipaidan repiminen jonkin vaikkapa puheena olevan kommentin takia on varsin turhaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajatusmallistasi huolimatta, se pelipaidan repiminen jonkin vaikkapa puheena olevan kommentin takia on varsin turhaa.
En tiedä, miten pelipaita tai ajatusmalli liittyy siihen, että olet väärässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä, miten pelipaita tai ajatusmalli liittyy siihen, että olet väärässä.
Pelipaitasi repiminen ja ajatusmallisi liittyy aisaan siten, että ne on turhia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelipaitasi repiminen ja ajatusmallisi liittyy aisaan siten, että ne on turhia.
Halavatun kirotus virhe tietenkin liittyy asiaan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelipaitasi repiminen ja ajatusmallisi liittyy aisaan siten, että ne on turhia.
Päätit kuitenkin kertoa niistä, vaikka ne on turhia. Fiksua. Ja sen lisäksi olet edelleen väärässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka asia toki hieman karrikoidusti ja yksinkertaistettuna on ilmaistu, niin käytännössä useimmiten asia on juuri niin, että vasta kolari ja tai jossain valvontatilanteessa liikennesääntöjen noudattamattomuus tulee punnittavaksi.
Sen paremmin kenenkään asenne tai ajatusmaailmaan kantaa ottamatta, liikenteessä liikkuu niin monenlaista "sukankuluttajaa" että jos jostain yksittäisestä kommentista jopa pelkotiloja saa, niin ainahan sitä omaa osallistumistaan liikenteeseen voi harkita.
Mitä kenenkin kommentissa oikeaksi tai vääräksi näkee, voi jokaisella olla varsin erilainen.Moottoriajoneuvon kuljettajana tulee osata säännöt ja tulee noudattaa niitä. Näin yksinkertaisesta asiasta on lopulta kyse. Ei Moottoriajoneuvon kuljettaminen mikään jokamiehenoikeus kuitenkaan ole. Pitää kouluttautua ja ymmärtää mitä on tekemässä ja miten oma tekeminen vaikuttaa kaikkiin muihin tilanteessa.
Vaikka sääntöjen noudattaminen tai noudattamattomuus tuleekin lopulta punnittavaksi onnettomuustilanteessa/kolaritilanteessa, niin ei tarkoita sitä, etteikö sääntöjä tulee noudattaa jokainen hetki liikenteessä. Pitää kyetä noudattamaan sääntöjä, vaikka kukaan ei ole valvomassa tai hengittämässä niskaan joka hetki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päätit kuitenkin kertoa niistä, vaikka ne on turhia. Fiksua. Ja sen lisäksi olet edelleen väärässä.
Sinähän se turhaan pelipaitasi revit, eihän tuon kertominen mitään turhuutta ollut. Ajatusmalli, "Ei liikennesäännöillä ole merkitystä kuin Kolari tilanteessa, kun haetaan syyllistä" ei ollut minun, joten missähän asiassa olisin väärässä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoriajoneuvon kuljettajana tulee osata säännöt ja tulee noudattaa niitä. Näin yksinkertaisesta asiasta on lopulta kyse. Ei Moottoriajoneuvon kuljettaminen mikään jokamiehenoikeus kuitenkaan ole. Pitää kouluttautua ja ymmärtää mitä on tekemässä ja miten oma tekeminen vaikuttaa kaikkiin muihin tilanteessa.
Vaikka sääntöjen noudattaminen tai noudattamattomuus tuleekin lopulta punnittavaksi onnettomuustilanteessa/kolaritilanteessa, niin ei tarkoita sitä, etteikö sääntöjä tulee noudattaa jokainen hetki liikenteessä. Pitää kyetä noudattamaan sääntöjä, vaikka kukaan ei ole valvomassa tai hengittämässä niskaan joka hetki.On varsin hassun hauskaa kun jonkin kommentoijan kieliposkessa kirjoittama, "Ei liikennesäännöillä ole merkitystä kuin Kolari tilanteessa, kun haetaan syyllistä"
Josta siis olet pitkälti samaa mieltä koska kirjoitat "Vaikka sääntöjen noudattaminen tai noudattamattomuus tuleekin lopulta punnittavaksi onnettomuustilanteessa/kolaritilanteessa,"
Niin onhan tuo, toki varsin oikeellinen kirkasotsainen itsestään selvyyksien opettaminen nyt vain ylireagointia siihen, että vitsi on mennyt ohi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinähän se turhaan pelipaitasi revit, eihän tuon kertominen mitään turhuutta ollut. Ajatusmalli, "Ei liikennesäännöillä ole merkitystä kuin Kolari tilanteessa, kun haetaan syyllistä" ei ollut minun, joten missähän asiassa olisin väärässä?
En ole repinyt mitään yhtään enempää kuin sinä. Olet väärässä siinä väitteessäsi, johon totesin, että olet väärässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole repinyt mitään yhtään enempää kuin sinä. Olet väärässä siinä väitteessäsi, johon totesin, että olet väärässä.
Vastaustesi perusteella se "pelipaita" on revennyt juuri sinulta.
En ole esittänyt mitään väitettä, joten en voi olla väärässä sellaisesta jota ei ole olemattomassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastaustesi perusteella se "pelipaita" on revennyt juuri sinulta.
En ole esittänyt mitään väitettä, joten en voi olla väärässä sellaisesta jota ei ole olemattomassa.Outoa jatkaa turhasta pelipaidasta höpisemistä. Ei se muuta sitä tosiasiaa, että olet väärässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Outoa jatkaa turhasta pelipaidasta höpisemistä. Ei se muuta sitä tosiasiaa, että olet väärässä.
Pelipaitasi revit, se on tosiasia .
Sehän tässä on outoa kun ei ole tietoa, että olisin jotain väittänyt, niin mistä nyt mielestäsi olen väärässä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelipaitasi revit, se on tosiasia .
Sehän tässä on outoa kun ei ole tietoa, että olisin jotain väittänyt, niin mistä nyt mielestäsi olen väärässä?Väitit ettet ole homoseksuaali mutta olet kuten näytit ja pidit siitä ja vielä kun saatiin ne näyttämäsi jutut videolle niin näkee sen että olet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelipaitasi revit, se on tosiasia .
Sehän tässä on outoa kun ei ole tietoa, että olisin jotain väittänyt, niin mistä nyt mielestäsi olen väärässä?Kyllä kaikki muut tietää, että olet väärässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kaikki muut tietää, että olet väärässä.
Et kai kuvittele kaikkien muiden olevan sinun tapaasi niin tyhmiä, että alkaisi tapaasi kuvitella ja väittämään sellaisesta mitä ei ole olemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et kai kuvittele kaikkien muiden olevan sinun tapaasi niin tyhmiä, että alkaisi tapaasi kuvitella ja väittämään sellaisesta mitä ei ole olemassa.
Älä nyt suutu. Olet väärässä, mutta mitä sitten? Kaikki ovat joskus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On varsin hassun hauskaa kun jonkin kommentoijan kieliposkessa kirjoittama, "Ei liikennesäännöillä ole merkitystä kuin Kolari tilanteessa, kun haetaan syyllistä"
Josta siis olet pitkälti samaa mieltä koska kirjoitat "Vaikka sääntöjen noudattaminen tai noudattamattomuus tuleekin lopulta punnittavaksi onnettomuustilanteessa/kolaritilanteessa,"
Niin onhan tuo, toki varsin oikeellinen kirkasotsainen itsestään selvyyksien opettaminen nyt vain ylireagointia siihen, että vitsi on mennyt ohi.Mitä ihmeellistä siinä muka on, että kirjoitetaan "Sääntöjen noudattaminen tai noudattamattomuus tuleekin lopulta punnittavaksi onnettomuustilanteessa/kolaritilanteessa"? Näinhän tapahtuu oikeudessa. Ei sitä poliisi tai kukaan muu punnitse tai tuomitse. Poliisi selvittää tapahtuneen, esittää todisteet ja oikeus ratkaisee lopulta asian, jos tapahtuma oikeuteen asti päätyy.
P.S. Itse pidän onnettomuuksien ja liikenteen turvallisuuden kustannuksella vitsailun mauttomana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä nyt suutu. Olet väärässä, mutta mitä sitten? Kaikki ovat joskus.
Kun ei ole mitään väittänyt, niin ei voi olla väärässä sellaisesta jota ei ole olemassa. Moisesta syytteleminen on varsin tyhmää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ihmeellistä siinä muka on, että kirjoitetaan "Sääntöjen noudattaminen tai noudattamattomuus tuleekin lopulta punnittavaksi onnettomuustilanteessa/kolaritilanteessa"? Näinhän tapahtuu oikeudessa. Ei sitä poliisi tai kukaan muu punnitse tai tuomitse. Poliisi selvittää tapahtuneen, esittää todisteet ja oikeus ratkaisee lopulta asian, jos tapahtuma oikeuteen asti päätyy.
P.S. Itse pidän onnettomuuksien ja liikenteen turvallisuuden kustannuksella vitsailun mauttomana.Vaikka sinä, vaikkapa tuota omaa, varsin totuudellista kirjoitusta mauttomana pidät niin käytännössä tottahan se on. Vaikka se hieman karrikoitua onkin niin ei tosiasia kuitenkaan muuksi muutu.
Tokihan asiassa se humoristinen puoli on, ettei kirkasotsainen itsestään selvyyksien ylireagointi edusta kirjoituksen ymmärtämisessä sitä kaikkein parhainta päätä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ei ole mitään väittänyt, niin ei voi olla väärässä sellaisesta jota ei ole olemassa. Moisesta syytteleminen on varsin tyhmää.
En ole syyttänyt tuollaisesta. Olen vain todennut sen faktan, että olet väärässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole syyttänyt tuollaisesta. Olen vain todennut sen faktan, että olet väärässä.
Olet syyttänyt sellaisesta mitä ei ole olemassa joten tuo faktana pitämäsi on vain mielikuvituksesi mukaista tuotetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet syyttänyt sellaisesta mitä ei ole olemassa joten tuo faktana pitämäsi on vain mielikuvituksesi mukaista tuotetta.
Väitit kirjoittajan, joka väitti, ettei liikennesäännöillä ole merkitystä kuin kolaritilanteissa syyllistä haettaessa, olevan oikeassa. Olet siinä väärässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitit kirjoittajan, joka väitti, ettei liikennesäännöillä ole merkitystä kuin kolaritilanteissa syyllistä haettaessa, olevan oikeassa. Olet siinä väärässä.
Aivan oikein, komppasin kirjoittajaa joka väitti että liikennesäännöillä on merkitystä silloin kun haetan kolariin syyllistä. Näinhän asia on, Ei siinä mitään väärää ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan oikein, komppasin kirjoittajaa joka väitti että liikennesäännöillä on merkitystä silloin kun haetan kolariin syyllistä. Näinhän asia on, Ei siinä mitään väärää ole.
Komppaamasi kirjoittaja väitti, että säännöillä on merkitystä vain kun haetaan syyllistä. Sehän ei pidä paikkaansa, koska säännöillä on merkitystä aina. Olet siis väärässä.
- Anonyymi
Tasainen vauhti on sujuvuuden kannalta paras asia.
- Anonyymi
Onneksi motarilla, jossa on kaksi kaistaa, mutta kun nämä "sankarit" on muuallakin suhaamassa kuin motarilla. En ole koskaan ymmärtänyt tuota ajotapaa. Jos itse ajaa hiljaa, niin antaisi nopeimpien mennä ohi ja ajelis vaan sitä omaa vauhtiaan, mutta ei, hampaat irvessä varmaan siellä ratin takana sihistään: "et perkkele mun ohi mene", lienee suomalaisen autoilijan asennevamma?? Toinen mikä ärsyttää suunnattomasti on se, että tullaan sivutieltä eteen ja 100 m päässä käännytään taas jollekin sivutielle. Saako noista jotain kiksejä, kun saadaan koko autoletka jarruttamaan ja vielä, jos letkassa on raskasta kalustoa, niin avot.. Pitäisi tyhmemmänkin tunarin tajuta, mitä siitä voi seurata varsinkin näillä keleillä. Ei siinä paljon turvavälit auta, jotka katoaa kun pieru saharaan, kun joku tollo ajaa eteen.
- Anonyymi
Vakkarikuskit on niitä kädettömiä mammanpoikia, joiden paikka on lähellä motarin oikeaa laitaa tai mieluummin kotona.
- Anonyymi
Keskustelupalstoilla on helppo uhota. Kotona odottaa korkeintaan plasto auto.
- Anonyymi
Ei sen käyttö ole vaikeaa. Kyllä sinä sen vielä opit.
- Anonyymi
Ehkä sinäkin joskus vielä pystyt ostamaan auton jossa on vakionopeudesäädin, niin ei enää tarvitse kateellisena vinkua.
- Anonyymi
AP:n kannattaisi itse tarkkailla mitä tuossa tilanteessa tosiasiassa tapahtuu. Nimittäin, jos yrittää ohittaa vain hieman hitaammin ajavan pelkällä vakionopeussäätimellä käy hyvin usein siten, että kaistan vaihdot ja viereisen auton tunnistus (uudemmissa autoissa) vaikuttavat siihen vakionopeussäätimen hieman. Tällöin ohittajan mielestä voi tuntua siltä, että oikealla kaistalla täysin vakionopeutta kulkeva auto lisäisi nopeuttaan.
Suurimman virheen tuollainen osaamaton ohittaja tekee usein siirtyessään liian nopeasti takaisin oikealle kaistalle ohitettavan eteen, jolloin ohitettavan auton adaptiivinen vakionopeussäädin joutuu hidastamaan. jotta saisi turvavälin taas oikeaksi. Tällöin on ihan okein, että tuo hidastettu autoilija vilkuttaa valoja tuolle tumpelo-ohittajalle!
Oikein tapahtuva ohitus moottoritiellä (osaava ohittaja):
1) Nosta nopeuttasi selvästi ohitettavaa nopeammaksi.
2) Siirry takaisin oikealle kaistalle vasta, kun ohitetulle jää nopeuden edellyttämä turvaväli.- Anonyymi
En nosta omaa nopeutta jos ajan jo tieosuuden suurinta sallittua nopeutta. Ohitan aina vakkari päällä, jos se on mahdollista. Ei ole adaptiivinen versio, vaan sellainen, jonka nopeus pysyy asetettuna. Siirryn takaisin oikealle kaistalle silloin, kun ohitettavan koko keula näkyy peruutuspeilistäni. Kurakelillä/vesisateella jätän pidemmän välimatkan, ennen kuin siirryn takaisin ohitettavan eteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En nosta omaa nopeutta jos ajan jo tieosuuden suurinta sallittua nopeutta. Ohitan aina vakkari päällä, jos se on mahdollista. Ei ole adaptiivinen versio, vaan sellainen, jonka nopeus pysyy asetettuna. Siirryn takaisin oikealle kaistalle silloin, kun ohitettavan koko keula näkyy peruutuspeilistäni. Kurakelillä/vesisateella jätän pidemmän välimatkan, ennen kuin siirryn takaisin ohitettavan eteen.
Tuo ohje "ohitettavan keula näkyy taustapeilistä" ei päde moottoritienopeuksilla. Ei jää tarpeeksi pitkää turvaväliä yli 100 km/h nopeudella => ohittaja hidastaa ohitettavaa =>osaamaton ohitus!
- Anonyymi
Teoriassa se sivuttainen liike on hieman hitaampaa suoraan menevän ohitettavan näkökulmasta.
...ja aika moni kiihdyttää vaistomaisesti, kun joku menee ohi.
Sellaisten kuskien nopeus seilaa muutenkin jokaisen mäen, mutkan tai meluaidan kohdalla.
Reilusti pyrkii menemään edelle ennen eteen siirtymistä, niin ehtivät lopettaa kiihdyttämisen.
Tilanteen mukaan, voi itsekin polkaista kaasua, niin enemmän pelivaraa.
Joskus joutuukin repäisemään kunnolla vauhtia, jos ohitettava yrittää estää paluun kaistalle.
Niin se vaan menee käytännössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ohje "ohitettavan keula näkyy taustapeilistä" ei päde moottoritienopeuksilla. Ei jää tarpeeksi pitkää turvaväliä yli 100 km/h nopeudella => ohittaja hidastaa ohitettavaa =>osaamaton ohitus!
Kyllä se ohitettavan keula näkyy hyivn myös, silloin kun on 100 m väli ohitettavaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ohje "ohitettavan keula näkyy taustapeilistä" ei päde moottoritienopeuksilla. Ei jää tarpeeksi pitkää turvaväliä yli 100 km/h nopeudella => ohittaja hidastaa ohitettavaa =>osaamaton ohitus!
Kyllä toimii !!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ohje "ohitettavan keula näkyy taustapeilistä" ei päde moottoritienopeuksilla. Ei jää tarpeeksi pitkää turvaväliä yli 100 km/h nopeudella => ohittaja hidastaa ohitettavaa =>osaamaton ohitus!
Koko keula näkyy myös silloin, kun on enemmän välimatkaa ohitettuun. Missään ei sanottu, että pitää vaihtaa takaisin eteen heti, kun koko keula tulee näkyviin. Kun koko keula näkyy, niin tietää ainakin sen, että ei ainakaan osu siihen ohitettuun, jos vaihtaa takaisin oikealle kaistalle siinä kohtaa. Tietenkin kannattaa ottaa joitain kymmeniä metrejä lisää väliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En nosta omaa nopeutta jos ajan jo tieosuuden suurinta sallittua nopeutta. Ohitan aina vakkari päällä, jos se on mahdollista. Ei ole adaptiivinen versio, vaan sellainen, jonka nopeus pysyy asetettuna. Siirryn takaisin oikealle kaistalle silloin, kun ohitettavan koko keula näkyy peruutuspeilistäni. Kurakelillä/vesisateella jätän pidemmän välimatkan, ennen kuin siirryn takaisin ohitettavan eteen.
Täällä itärajan tuntumassa 4-kaistaisilla tuota hitaasti hivuttautumalla vakkarilla ohituksia ja noin 10 metrin päähän ohitettavan etupuskurista laskeutumista harrastavat juuri Venäläiset isoilla "premium" autoillaan! Eli venäläinen töppö-ohitus.
- Anonyymi
Kädettömiä riittää. Vaikka tilaa olisi silmänkantamattomiin viereisellä kaistalla pitää tulla eteen tuulilasiin kiviä ja kuraa heittämään. Aivan aivot narikassa ajellaan.
- Anonyymi
Ei se nyt ole niin tarkkaa noiden sääntöjen kanssa. Ohituskaistalla nopeusrajoitus +30/40kmh niin homma hetkessä klaara ja jonottajat katoaa taustapelissä pian pisteeksi horisontissa. Nopeus luo ohitustilanteessa turvallisuutta.
Sääntösuomi näyttää keskustelussa olevan joillakin mieles- Anonyymi
Säännöt ovat pelisäännöt sille, miten toimitaan. Kun kaikki toimivat samalla tavalla, niin se luo turvallisuutta. Näin ei tule yllätyksiä. Kun lähdetään sooloilemaan, niin se muuttaa tilanteen vaaralliseksi. Silloin ei tiedä, mitä se sooloilija ja sääntöjen rikkoja aikoo tehdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säännöt ovat pelisäännöt sille, miten toimitaan. Kun kaikki toimivat samalla tavalla, niin se luo turvallisuutta. Näin ei tule yllätyksiä. Kun lähdetään sooloilemaan, niin se muuttaa tilanteen vaaralliseksi. Silloin ei tiedä, mitä se sooloilija ja sääntöjen rikkoja aikoo tehdä.
Tyhmät ja asennevammaiset eivät valitettavasti vaan ymmärrä sitä, miksi lakeja ja sääntöjä on ja miksi niitä tulee noudattaa, vaikka asia heille kerrotaankin.
- Anonyymi
On myös paljon kuskeja, jotka vaan ei tykkää ohittaa, ajavat vaikka 20 km toisen takana ja kun edessä olija poistuu tieltä nostavat nopeutensa haluamaansa. Esim. Henk kohta en kehtaa alkaa ohitusta parin km/h takia.
- Anonyymi
Joo, kaikenlaisia sukankuluttajia löytyy seasta. Jotkut eivät oikeasti vaan sovellu moottoriajoneuvon kuljettajaksi. Jotenkin ovat kuitenkin ajo-oikeuden itselleen onnistuneet saamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, kaikenlaisia sukankuluttajia löytyy seasta. Jotkut eivät oikeasti vaan sovellu moottoriajoneuvon kuljettajaksi. Jotenkin ovat kuitenkin ajo-oikeuden itselleen onnistuneet saamaan.
Totta turiset. Kun sen ajo-oikeuden on kuitenkin myöntänyt ja todennut sellainen taho jolla siihen on koulutus, oikeus ja rajaton harkintavalta, niin ehkäpä ko taholla on kuitenkin hieman parempi osaaminen asiaan , tavalliseen tallaajaan verrattuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta turiset. Kun sen ajo-oikeuden on kuitenkin myöntänyt ja todennut sellainen taho jolla siihen on koulutus, oikeus ja rajaton harkintavalta, niin ehkäpä ko taholla on kuitenkin hieman parempi osaaminen asiaan , tavalliseen tallaajaan verrattuna.
Kenties on tai sitten ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenties on tai sitten ei.
Nyt vallalla olevan käytännön mukaan on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta turiset. Kun sen ajo-oikeuden on kuitenkin myöntänyt ja todennut sellainen taho jolla siihen on koulutus, oikeus ja rajaton harkintavalta, niin ehkäpä ko taholla on kuitenkin hieman parempi osaaminen asiaan , tavalliseen tallaajaan verrattuna.
Ajo-oikeus on voitu saada vaikka miten.
Maaseudulla, muinaisina aikoina tai vaikka ulkomailla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajo-oikeus on voitu saada vaikka miten.
Maaseudulla, muinaisina aikoina tai vaikka ulkomailla.Ja liikennesääntöjen muutokset, eli voimassa olevat säännöt on tiedettävä, oli se ajo-oikeus saatu ihan mitä kautta tahansa. Samat liikennesäännöt ovat voimassa ihan kaikkialla tätä maata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajo-oikeus on voitu saada vaikka miten.
Maaseudulla, muinaisina aikoina tai vaikka ulkomailla.Täysin riippumatta siitä missä ja miten ajo-oikeus on saatu, niin joka tapauksessa sillä ajo-oikeuden myöntäjällä on/on ollut asiasta parempi tietämys ja osaaminen kuin jollain tavallisella tallaajalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin riippumatta siitä missä ja miten ajo-oikeus on saatu, niin joka tapauksessa sillä ajo-oikeuden myöntäjällä on/on ollut asiasta parempi tietämys ja osaaminen kuin jollain tavallisella tallaajalla.
Varmasti on tapauksia, jossa ajo-oikeus on lähes säälistä annettu henkilöille, jotka ovat useaan otteeseen epäonnistuneet inssiajossaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti on tapauksia, jossa ajo-oikeus on lähes säälistä annettu henkilöille, jotka ovat useaan otteeseen epäonnistuneet inssiajossaan.
Olen monesti ihmetellyt, kuka Inssi on antanut kortin niille jotka esintyy ohjelmassa "Suomen surkein kuski" !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti on tapauksia, jossa ajo-oikeus on lähes säälistä annettu henkilöille, jotka ovat useaan otteeseen epäonnistuneet inssiajossaan.
Ei ole oletettavaa, että kuvailemallasi tavalla olisi jossain toimittu. Onko sinulla jotain todisteita väittämäsi tueksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen monesti ihmetellyt, kuka Inssi on antanut kortin niille jotka esintyy ohjelmassa "Suomen surkein kuski" !
Etkö tosiaan tiedä/ymmärrä, että ko ohjelma on etukäteen käsikirjoitettu ja siinä esiintyvät "kuskit" on näyttelijöitä jotka siis esiintyy ja toimii käsikirjoituksen mukaisesti.
Ohjelmahan kuuluu sarjaan " itsensä naurun alaiseksi saattaminen rahasta", jonka uskoisi jokaisen järjissään olevan siksi ymmärtävän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin riippumatta siitä missä ja miten ajo-oikeus on saatu, niin joka tapauksessa sillä ajo-oikeuden myöntäjällä on/on ollut asiasta parempi tietämys ja osaaminen kuin jollain tavallisella tallaajalla.
..mitä vaikka sillä 60-luvulla luvan myöntäneen meriiteillä on enää nykyään merkitystä....
Turha vedota auktoriteetteihin, kun vastuu osaamisen ylläpidosta ja kehittämisestä on yksilöllä.
Kaikkitietävällä jääräpäälläkin pitäisi olla kyky ja nöyryys mukautua nykyaikaiseen liikennejärjestelmään.
Mikä ihmeen vetoketju tai kiihdytyskaista,
*tun apinat... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole oletettavaa, että kuvailemallasi tavalla olisi jossain toimittu. Onko sinulla jotain todisteita väittämäsi tueksi?
Ylempänä mainitaan TV-ohjelmassa esiintyvät kuskit. Kauhea ajatella, että samalla tasolla tai jopa huonommalla tasolla olevia kuskeja liikkuu liikenteen seassa. Tuskin nuo ohjelmassa mukana olevat esimerkit ainutlaatuisia tapauksia kuitenkaan ovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
..mitä vaikka sillä 60-luvulla luvan myöntäneen meriiteillä on enää nykyään merkitystä....
Turha vedota auktoriteetteihin, kun vastuu osaamisen ylläpidosta ja kehittämisestä on yksilöllä.
Kaikkitietävällä jääräpäälläkin pitäisi olla kyky ja nöyryys mukautua nykyaikaiseen liikennejärjestelmään.
Mikä ihmeen vetoketju tai kiihdytyskaista,
*tun apinat..."..mitä vaikka sillä 60-luvulla luvan myöntäneen meriiteillä on enää nykyään merkitystä...."
On sillä se merkitys, että se edelleen pätee.
"Turha vedota auktoriteetteihin, kun vastuu osaamisen ylläpidosta ja kehittämisestä on yksilöllä."
Olkoon tapahtunut koska tahansa niin sillä ajo-oikeuden myöntäjällä on myöntämishetkellä ollut tavallista tallaajaa parempi tieto ja osaaminen ajo-oikeuden myöntämisen perusteista.
Siitähän nyt oli kyse.
Osaamis ja kehityskaaret on sitten oma ja eri juttunsa.
"Kaikkitietävällä jääräpäälläkin pitäisi olla kyky ja nöyryys mukautua nykyaikaiseen liikennejärjestelmään."
Varmasti. Mitä sitten tuolla tarkoitettaneenkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylempänä mainitaan TV-ohjelmassa esiintyvät kuskit. Kauhea ajatella, että samalla tasolla tai jopa huonommalla tasolla olevia kuskeja liikkuu liikenteen seassa. Tuskin nuo ohjelmassa mukana olevat esimerkit ainutlaatuisia tapauksia kuitenkaan ovat.
Sinun pitäisi kauhistelun sijaan ymmärtää mitä eroa on käsikirjoitetulla hupiohjelmalla ja todellisuudella.
Lue ja ymmärrä vaikka ylempänä oleva ano 2023-04-20 20:32:31 kommentti, siitä se lähtee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun pitäisi kauhistelun sijaan ymmärtää mitä eroa on käsikirjoitetulla hupiohjelmalla ja todellisuudella.
Lue ja ymmärrä vaikka ylempänä oleva ano 2023-04-20 20:32:31 kommentti, siitä se lähtee.Ei ole kivenkovaa väitetty, että juuri kyseiset kuskit olisivat todellisuutta, vaan kyseisen TV-ohjelman kuskien tekemisiä verrattiin muihin ja todellisuuteen. TV-ohjelman esimerkit surkeista kuskeista otettiin esiin. Luetun ymmärtäminen on todellakin usein oleellinen tekijä asioiden ymmärtämiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole kivenkovaa väitetty, että juuri kyseiset kuskit olisivat todellisuutta, vaan kyseisen TV-ohjelman kuskien tekemisiä verrattiin muihin ja todellisuuteen. TV-ohjelman esimerkit surkeista kuskeista otettiin esiin. Luetun ymmärtäminen on todellakin usein oleellinen tekijä asioiden ymmärtämiseksi.
Kyllä tuo kauhistelija(sinä) varsin selvästi ilmaisi, että mielestään ohjelmassa olevien kuskien tasoisia olisi todellisuudessa liikenteessä, eikä ohjelman mukaiset suoritukset olisi "ainutlaatuisia".
Tuo selittely, että kyse olisi vertailusta jossa vastakkain on TV- ohjelman ajoruoritteet ja jonkin omanpään tuottamat arvailut ja kuvitelmat todellisuudesta, luetun ja asioiden ymmärtämisen puutteista ei ole kyse. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuo kauhistelija(sinä) varsin selvästi ilmaisi, että mielestään ohjelmassa olevien kuskien tasoisia olisi todellisuudessa liikenteessä, eikä ohjelman mukaiset suoritukset olisi "ainutlaatuisia".
Tuo selittely, että kyse olisi vertailusta jossa vastakkain on TV- ohjelman ajoruoritteet ja jonkin omanpään tuottamat arvailut ja kuvitelmat todellisuudesta, luetun ja asioiden ymmärtämisen puutteista ei ole kyse.Kyllä sellaisia ajosuorituksia näkee välillä ihan tosielämässä, että aiemmin väitetty on täysin mahdollista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sellaisia ajosuorituksia näkee välillä ihan tosielämässä, että aiemmin väitetty on täysin mahdollista.
Ja kissan viikset, joten aiemmin väittämäsi on tyhjän pään kehittelemää huuhaata, kun epä toivoisesti yritetään yhteen koplata TV:n viihdeohjelma ja todellisuus tieliikenteessä , lisättynä ala-arvoiselle arvostelulle ajo-oikeuden myöntäjien arvostelukykyä kohtaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kissan viikset, joten aiemmin väittämäsi on tyhjän pään kehittelemää huuhaata, kun epä toivoisesti yritetään yhteen koplata TV:n viihdeohjelma ja todellisuus tieliikenteessä , lisättynä ala-arvoiselle arvostelulle ajo-oikeuden myöntäjien arvostelukykyä kohtaan.
Mitä ihmeen koplaamista? Jos ymmärrys asian päälle on noin heikkoa tasoa, niin sitten ei kannata keskustella tästä enempää. Jätän siis tähän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ihmeen koplaamista? Jos ymmärrys asian päälle on noin heikkoa tasoa, niin sitten ei kannata keskustella tästä enempää. Jätän siis tähän.
Tietenkin sinun on syytä jättää varsin erikoisen mielipiteesi puolustaminen, koska eihän tuollainen käsitys hupiohjelman ja oikean liikenteen välisestä yhdenkaltaisuudesta ole millään mittarilla oikeutettu.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206959Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297865- 72855
- 40851