Voidaanko Jumalan olemassaoloa todistaa tieteen avulla?

Voidaanko Jumalan olemassaoloa todistaa tieteen avulla?

Tieteen työkaluista matematiikka on suureksi avuksi laskettaessa tiettyjen ilmiöiden kuten esim. DNA-molekyylin itsestään tapahtuvan syntymisen todennäköisyyttä. Jos on arvioissaan rehellinen, niin todennäköisyys on niin pieni, että ateismi on silloin suurta itsepetosta.

40

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ateismi on huuhaata, loiselämistä!

    • Anonyymi

      Myöskin kun ihminen löytää jonkun esineen mitä eivät ole aiemmin nähneet, heillä on synnynnäinen kyky päätellä onko se jonkin älyllisen luoma vai jonkunlaisten luonnollisten prosessien tulos. Paitsi siis kaikkein yksinkertaisimpien "esineiden" ollessa kyseessä.

      Termi "design inference" viittaa tähän kykyyn päätellä onko jokin jonkin älyllisen taikka älyttömän (kuten evoluution) tuote.

    • Anonyymi

      Matematiikka on toki avuksi, kun lasketaan todennäköisyyksiä. Todennäköisyyksillä ei ole toisaalta mitään arvoa, mikäli muuttujia ei voida arvottaa.
      Mihin kaavaan pitäisi jumalasi mielestäsi sijoittaa, ja millaisella arvolla, että saisimme jonkun tuloksen?

      • Anonyymi

        Jos haluaa laskea esim. Raamatusta Aadamin luomisajan (4150 eaa.) niin tarvitsee tietää ainoastaan milloin Israelilalset lähtivät Egyptin orjuudesta eli 1482 keväällä ja myös sen että Jaakob eli Israel oli 113 vuoden vanha saadessaan Joosefin. Myöskin esim. muut tiedot mm. sen että milloin Jumala alkoi aineen luomisen, eli noin 4154,52 eaa. voidaan laskea. Näissäkin tiedoissa on pieni muuttuja kun laskee luomisen alkuajankohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos haluaa laskea esim. Raamatusta Aadamin luomisajan (4150 eaa.) niin tarvitsee tietää ainoastaan milloin Israelilalset lähtivät Egyptin orjuudesta eli 1482 keväällä ja myös sen että Jaakob eli Israel oli 113 vuoden vanha saadessaan Joosefin. Myöskin esim. muut tiedot mm. sen että milloin Jumala alkoi aineen luomisen, eli noin 4154,52 eaa. voidaan laskea. Näissäkin tiedoissa on pieni muuttuja kun laskee luomisen alkuajankohtaa.

        Israelilalset lähtivät Egyptin orjuudesta eli 1482 eaa. keväällä


    • Ei voi todistaa tieteellä puolesta eikä vastaan. Molemmat sopivat. Kumpaakaan ei voi vielä poistaa.

      Se on Jumalankin tarkoitus. Todistus on sydämessä ja mielessä, syntien anteeksisaamisessa, uskonnollisissa kokemuksissa, rukousvastauksissa. Nyt viimeisinä aikoina on tärkeää saada vahva, vahva todistus. Muuten maailma voittaa.

      Rakkaus sydämessä! Siinä pysytään.

      • Anonyymi

        Jopa MAP-kirkossa opetetaan väärää oppia että aine ei ole Jumalan luomaa. Tiede on yhtä hakoteillä opettaessaan samoin.


      • Anonyymi

        Jos mielestäsi elämme viimeisä aikoja, miksi et tee parannusta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jopa MAP-kirkossa opetetaan väärää oppia että aine ei ole Jumalan luomaa. Tiede on yhtä hakoteillä opettaessaan samoin.

        Niin se on. Jumala on ikuinen, aina ollut, universumi on ikuinen, aina ollut, peruselementit ovat ikuiset, aina olleet. Mitkä ne peruslementit ovat, sitä emme tiedä. Aine ei ole vielä mikään sellainen peruselementti.

        Jumalan maailman henki ja aine vasta on sellaista ikuista elementtiä.

        Tämä on filosofiaa eikä uskontoa, eikä tällä ole mitään merkitystä pelastumisen kannalta. Pelastuminen tulee uskosta Jeesukseen jne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos mielestäsi elämme viimeisä aikoja, miksi et tee parannusta?

        Parannus on se, että uskoo Jeesukseen ja menee kasteelle. Ja lakkaa tekemästä mitään pahaa, haluaa tehdä vain kaikkea hyvää. Minä olen tehnyt ja pyrin Jumalan voimalla muuttumaan hyväksi parhaani mukaan.

        Tehkää muut samoin älkääkä moittiko Jumalan kirkkoa vihollisten panettelujen pohjalta. Älkää uskoko niihin. Tutkikaa rehellisesti. Aina on maailmassa hyvää paneteltu.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Niin se on. Jumala on ikuinen, aina ollut, universumi on ikuinen, aina ollut, peruselementit ovat ikuiset, aina olleet. Mitkä ne peruslementit ovat, sitä emme tiedä. Aine ei ole vielä mikään sellainen peruselementti.

        Jumalan maailman henki ja aine vasta on sellaista ikuista elementtiä.

        Tämä on filosofiaa eikä uskontoa, eikä tällä ole mitään merkitystä pelastumisen kannalta. Pelastuminen tulee uskosta Jeesukseen jne.

        Raamatunvastaista. Jumalahan loi kaiken. Ei kyseessä ollut mikään lumenluonti. Eikä Smithiin uskominen tuo mitään pelastusta saatikka haaremipaikkaa.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Parannus on se, että uskoo Jeesukseen ja menee kasteelle. Ja lakkaa tekemästä mitään pahaa, haluaa tehdä vain kaikkea hyvää. Minä olen tehnyt ja pyrin Jumalan voimalla muuttumaan hyväksi parhaani mukaan.

        Tehkää muut samoin älkääkä moittiko Jumalan kirkkoa vihollisten panettelujen pohjalta. Älkää uskoko niihin. Tutkikaa rehellisesti. Aina on maailmassa hyvää paneteltu.

        Jos pyrit muuttumaan hyväksi, miksi et pääse vieläkään tyrannoiden ihailustasi eroon. Miksi et tuomitse piispa Snow'n hirveää tekoa? Miksi et tuomitse Smithin, Youngin ja muiden irstailijoiden tekoja?

        En minä Jumalan kirkkoa moiti vaan Smithin kirkkoa. Aina siellä on paneskeltu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamatunvastaista. Jumalahan loi kaiken. Ei kyseessä ollut mikään lumenluonti. Eikä Smithiin uskominen tuo mitään pelastusta saatikka haaremipaikkaa.

        Jumala oli jo olemassa ja Jumalan maailma.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos pyrit muuttumaan hyväksi, miksi et pääse vieläkään tyrannoiden ihailustasi eroon. Miksi et tuomitse piispa Snow'n hirveää tekoa? Miksi et tuomitse Smithin, Youngin ja muiden irstailijoiden tekoja?

        En minä Jumalan kirkkoa moiti vaan Smithin kirkkoa. Aina siellä on paneskeltu.

        Ne teot eivät ole niin kuin sanot. Eikä niistä seuraa se mitä väität.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Ne teot eivät ole niin kuin sanot. Eikä niistä seuraa se mitä väität.

        Tietysti ovat. Kaikki on dokumentoitu. Ei se auta mitään, että kiellät tosiasiat. Ethän ennen uskonut sitäkään, että kaverisi Enver Hoxha kidututti ja tapatti vastustajiaan. Uskonetko vieläkään?


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Jumala oli jo olemassa ja Jumalan maailma.

        Raamatun mukaan maailmaa ei ollut olemassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti ovat. Kaikki on dokumentoitu. Ei se auta mitään, että kiellät tosiasiat. Ethän ennen uskonut sitäkään, että kaverisi Enver Hoxha kidututti ja tapatti vastustajiaan. Uskonetko vieläkään?

        Sinun tiedot eivät ole oikeat, eikä niistä seuraa mitä väität, siitä mitä tiedetään todella tapahtuneeksi. Et sinä usko ilmoituksiin etkä ihmeisiin, etkä profeettojen kunnollisuuteen, mikä on historiallinen tosiasia. Maineen taas ovat panettelut pilanneet. .

        Reaalikommunismin johtajat tekivät kaikkialla hirmutekoja. Pointti oli siinä, että Enver Hoxha vastusti Neuvostoliittoa siihen aikaan. Se puoli oli oikein minulla kun te muut olitte kusi sukassa ja suomettuneita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun mukaan maailmaa ei ollut olemassa.

        Ei ollut ennenkuin se luotiin. Jumala ja Jumalan maailma olivat jo olemassa.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Sinun tiedot eivät ole oikeat, eikä niistä seuraa mitä väität, siitä mitä tiedetään todella tapahtuneeksi. Et sinä usko ilmoituksiin etkä ihmeisiin, etkä profeettojen kunnollisuuteen, mikä on historiallinen tosiasia. Maineen taas ovat panettelut pilanneet. .

        Reaalikommunismin johtajat tekivät kaikkialla hirmutekoja. Pointti oli siinä, että Enver Hoxha vastusti Neuvostoliittoa siihen aikaan. Se puoli oli oikein minulla kun te muut olitte kusi sukassa ja suomettuneita.

        Kyllä mormonikirkon historia tiedetään. Vaikka niin Smith itse kuin kirkkokin valehtelivat mm. naiskenteluista. "Profeettojen" kunnottomuus on historiallinen tosiasia. Itse he paneskeluillaan maineensa pilasivat.

        Minä en ole koskaan ollut kusi sukassa suomettunut. Olen jo kertonut monet kerrat, että olin Puolassa yhtä aikaa silloisen paavin kanssa kiihottamassa heitä. Minä en fanittanut Enver Hoxhaa, koska tiesin kaiken aikaa hänen hirmutekonsa, joita sinä kieltäydyit näkemästä kuten nyt kieltäydyt näkemästä mormonien hirmutekoja.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Ei ollut ennenkuin se luotiin. Jumala ja Jumalan maailma olivat jo olemassa.

        Raamatun mukaan ei ollut vaan Jumala loin maailman.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mormonikirkon historia tiedetään. Vaikka niin Smith itse kuin kirkkokin valehtelivat mm. naiskenteluista. "Profeettojen" kunnottomuus on historiallinen tosiasia. Itse he paneskeluillaan maineensa pilasivat.

        Minä en ole koskaan ollut kusi sukassa suomettunut. Olen jo kertonut monet kerrat, että olin Puolassa yhtä aikaa silloisen paavin kanssa kiihottamassa heitä. Minä en fanittanut Enver Hoxhaa, koska tiesin kaiken aikaa hänen hirmutekonsa, joita sinä kieltäydyit näkemästä kuten nyt kieltäydyt näkemästä mormonien hirmutekoja.

        Kirkkoa on paneteltu alusta alkaen ja Mormonin kirjaa väitetty huijaukseksi.

        Se on kyllä tosia, ja sinä olet ottanut tehtäväksesi niiden panettelujen levittämisen.

        Minä sanon sinulle ja kaikille lujasti että ne ovat panetteluja, niissä ei ole perää, ne eivät ole kirkon vikoja, vaan ihmisten, eikä niistä seuraa se, mitä nämä panettelijat väittävät.

        Ja Mormonin kirja on aito muinainen teksti ja käännetty Jumalan voimalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun mukaan ei ollut vaan Jumala loin maailman.

        Jumala oli jo. Kun kerran loi.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Kirkkoa on paneteltu alusta alkaen ja Mormonin kirjaa väitetty huijaukseksi.

        Se on kyllä tosia, ja sinä olet ottanut tehtäväksesi niiden panettelujen levittämisen.

        Minä sanon sinulle ja kaikille lujasti että ne ovat panetteluja, niissä ei ole perää, ne eivät ole kirkon vikoja, vaan ihmisten, eikä niistä seuraa se, mitä nämä panettelijat väittävät.

        Ja Mormonin kirja on aito muinainen teksti ja käännetty Jumalan voimalla.

        Mormonit ovat paneskelleet alusta lähtien ja MK on huijaus. Smith ja kumppanit erehtyivät mm. intiaanien alkuperästä sukunimikaima Ethan Smithin tapaan.

        Minä sanon sinulle lujasi, että mormonien alkuaikojen teot olivat paneskeluja! Niissä on perää! Sinä ja kirkkosi valehtelitte pitkälle tämän vuosituhannen puolelle, että Joseph Smith ei harrastanut seksiä muiden kuin laillisen vaimonsa Emman kanssa. Tuonkin valheenne olette joutuneet myöntämään. Tuossakin asiassa sinä syytin MINUA ennen panettelijaksi, mutta kuinkas sitten kävikään?

        MK on tyypillinen 1800-luvun tuote. Eihän Smith osannut kääntää edes hieroglyfejä, vaikka valehteli osaavansa. Hän ei arvannut, että joskus hieroglyfien salat ratkaistaan ja Smithin "käännökset" paljastuvat silkaksi kusetukseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mormonit ovat paneskelleet alusta lähtien ja MK on huijaus. Smith ja kumppanit erehtyivät mm. intiaanien alkuperästä sukunimikaima Ethan Smithin tapaan.

        Minä sanon sinulle lujasi, että mormonien alkuaikojen teot olivat paneskeluja! Niissä on perää! Sinä ja kirkkosi valehtelitte pitkälle tämän vuosituhannen puolelle, että Joseph Smith ei harrastanut seksiä muiden kuin laillisen vaimonsa Emman kanssa. Tuonkin valheenne olette joutuneet myöntämään. Tuossakin asiassa sinä syytin MINUA ennen panettelijaksi, mutta kuinkas sitten kävikään?

        MK on tyypillinen 1800-luvun tuote. Eihän Smith osannut kääntää edes hieroglyfejä, vaikka valehteli osaavansa. Hän ei arvannut, että joskus hieroglyfien salat ratkaistaan ja Smithin "käännökset" paljastuvat silkaksi kusetukseksi.

        Rienausta ja tietämättömyyttä ihmiseltä joka tuntee Jumalan, Jeesuksen, profeetat, apostolit ja Kirkot paremmin kuin nämä itse!

        Kristuksen Kirkko on paras ja oikea, ja MK tosi.

        Kysy vaikka Jumalalta suoraan!

        Ne joilla on uskoa ja tietoa ja todistusta ja noudattavat evankeliumia, saavat sitä lisää, ne jotka lakkaavat kysymästä eivätkä pääse sisälle tai pysy siellä, menettävät senkin mitä on ollut.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Rienausta ja tietämättömyyttä ihmiseltä joka tuntee Jumalan, Jeesuksen, profeetat, apostolit ja Kirkot paremmin kuin nämä itse!

        Kristuksen Kirkko on paras ja oikea, ja MK tosi.

        Kysy vaikka Jumalalta suoraan!

        Ne joilla on uskoa ja tietoa ja todistusta ja noudattavat evankeliumia, saavat sitä lisää, ne jotka lakkaavat kysymästä eivätkä pääse sisälle tai pysy siellä, menettävät senkin mitä on ollut.

        Joo, melkoista rienausta on väittää irstailija Smithin kirkkoa Kristuksen kirkoksi!

        MK on puhdasta fiktiota. Kysy vaikka Jumalalta suoraan, mutta älä sorru itsesuggestioon!

        Hyvä toki, että on ihmisiä, jotka noudattavat evankeliumia eli mm. lähimmäisten auttamista ja rakastamista. Mormonit eivät niin tee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, melkoista rienausta on väittää irstailija Smithin kirkkoa Kristuksen kirkoksi!

        MK on puhdasta fiktiota. Kysy vaikka Jumalalta suoraan, mutta älä sorru itsesuggestioon!

        Hyvä toki, että on ihmisiä, jotka noudattavat evankeliumia eli mm. lähimmäisten auttamista ja rakastamista. Mormonit eivät niin tee.

        "Irstailija Smith!"

        Onhan tuo törkeää panettelua. KUNNIANLOUKKAUS. Vetoaa kyllä hyvin olemassa oleviin ennakkoluuloihin.

        Mormonin kirjaa ei ole todettu puhtaaksi fiktioksi.

        Asia on korkeintaan kiistanalainen siihen suuntaan. Oikeasti jokainen voi kysyä Jumalalta. Se on uskonasia, onko kirjan oppi oikea vai väärä.


    • Anonyymi

      Dinosaurukset kuolivat sukupuuttoon noin 3755 eaa. tai aikaisemmin. Pääsevätkö tieteilijät samoihin lopputuloksiin DNA-molekyylejä tutkimalla?

      • Anonyymi

        Jonkin verran aikaisemmin kyllä...


      • Anonyymi

        Unohdit tuosta vuosiluvusta pari nollaa lopusta. Mutta ei kai se haittaa, ei kukaan meistä ollut paikalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkin verran aikaisemmin kyllä...

        Siis dinosaurukset kuolivat sukupuuttoon noin 3755 eaa. tai myöhemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdit tuosta vuosiluvusta pari nollaa lopusta. Mutta ei kai se haittaa, ei kukaan meistä ollut paikalla.

        Dinosaurukset kuolivat sukuputtoon Mahalalelin tai hänen jälkeensä eläneiden aikoihin. On mahdollista että dinosaurukset olisivat kuolleet sukupuuttoon noin 400 vuotta luomisestaan joten ne olisivat kuolleet sukupuuttoon niinkin varhain kuin Mahalalelin syntymän aikoihin 3755 eaa. mutta ei sitä ennen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis dinosaurukset kuolivat sukupuuttoon noin 3755 eaa. tai myöhemmin.

        i vaan paaaaaaljon aiemmin.


    • Anonyymi

      Siihen ei tiedettä tarvita, koska jokainen näkee mitä Jumala on aikoinaan luonnut.
      Ei ne ole tyhjästä tullut!

      • Anonyymi

        MAP-kirkko ei korota Jumalaa (Jehova) vaan alentaa Hänet ihmisten tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MAP-kirkko ei korota Jumalaa (Jehova) vaan alentaa Hänet ihmisten tasolle.

        Juuri näin, raamatunvastaisesti???
        Ihme porukkaa!
        Ihmetyttää, että ihmiset menee tuollaiseen kusetukseen mukaan!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, raamatunvastaisesti???
        Ihme porukkaa!
        Ihmetyttää, että ihmiset menee tuollaiseen kusetukseen mukaan!!

        Ja MAP-kirkko pitää Jeesusta Jehovana. Älytöntä sekoilua.


    • Anonyymi

      No, ainakin havainnoimalla ja filosofista sekä teologista ajattelua harrastamalla. Nekin ovat tieteitä. Voiko tietoa tulla tyhjästä? Esim. geeneissä on valtava määrä
      loogista informaatiota. Vaikka informaation säilytystila tulisikin sattuman kautta, niin voiko siinä säilyvä tieto tulla tyhjästä? Kaikkea hyvää!

      • Anonyymi

        Tarkoitan siis tiedolla, sitä informaatiota, jota säilytetään jossain ja jonka perusteella jotakin rakentumista tai muuta toimintaa tapahtuu toisaalla, Kuten juuri geeneissä olevan informaation perusteella tapahtuva yksilön kehitys yms. Siunausta!


    • Anonyymi

      jumala on olemassa vain, jos järjestäytyminen on olemassa.

    • Anonyymi

      > Voidaanko Jumalan olemassaoloa todistaa tieteen avulla?

      Raamatun mukaan Jumala on henki ja rakkaus.

      "Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."
      Joh. 4:24

      "Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus."
      1 Joh. 4:8

      "Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä."
      1 Joh. 4:16

      Jotta voi tietää Jumalan olevan, pitää kokea Jumala. Tiede ei siihen todennäköisesti kykene.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe