Paljonko kulutat / millä euromäärällä tulisit toimeen

kriittinen

Kun näitä keskusteluja ihmisten taloudesta on lukenut, niin tulipa mieleen tehdä seuraavanlainen kysely palstan kirjoittajille.

1) Paljonko sinulla kuluu keskimäärin rahaa elämiseen kuukaudessa? Tarkoitan kokonaismenoja, jotka sisältää ruoat, vuokrat, mahdolliset lainalyhennykset etc.

2) Mikä on minimieuromäärä, jolla luulisit kuukaudessa pystyväsi tulemaan toimeen (eli maksamaan ruoat, asumismenot, netit, sähköt, puhelimet etc) ilman ongelmia?

Omalta osaltani vastaan: 1) n. 2 000 euroa / kk, 2) n. 700 euroa / kk.

33

9161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies Helsingistä

1) noin 1700 menee eli kaikki mitä tulee.

2) Ei paljon tuon vähemmällä pärjää, ellei muuta halvempaan asuntoon ja ala kokkailla itse enemmän mikä ei oikein yhdelle ihmiselle kannata. Tai no, jos oikein pihisti eläisin nykyisessä asunnossani niin asuntoon 610, ruokiin 100, puhelinhan ei pakollinen ole, ei myöskään netti. Vaatteisiin ja vastaavaan jotain pakko joskus laittaa eli 800 e/kk ehkä. Jos taas muuttais johonkin halvempaan asuntoon ni kai sitä vois viissatasellakin selvitä...

• Pirkanmaa

a) 2000 euroa
      joka kuukausi laitetaan tonni talteen.

b) 1500 euroa eli vajaalla puolella nyk. netosta.

• xcvcxvcxvcxvxv

Mitä järkee on nelihenkisen perheen noinkin pienestä summasta laittaa tonni kuussa säästöön? Asiahan ei mulle millään lailla kuulu mutta ei lapsien suhteen kannata rahasta pihdata. Ellei ne nyt sitten oo lasten tulevaisuutta varten säästettyjä rahoja?

• ,.,..,.
        xcvcxvcxvcxvxv kirjoitti:

Mitä järkee on nelihenkisen perheen noinkin pienestä summasta laittaa tonni kuussa säästöön? Asiahan ei mulle millään lailla kuulu mutta ei lapsien suhteen kannata rahasta pihdata. Ellei ne nyt sitten oo lasten tulevaisuutta varten säästettyjä rahoja?

Vittuako niitä kusipäisiä kakaroita rahassa kylvettämään. Opetelkoon tienaamaan jo pienestä pitäen.

• Joku vaan...

Minä ihmettelin aivan samaa. Kenen tai minkä takia kannattaa säästää noin tiukalla linjalla. Meidän perhe on samankokoinen 2 2, mutta meillä molemmat tienaavat, joten nettotulomme ovat n. 5000€, mutta säästöön emme pane kuin 500€.

Vastaus kysymykseen numero kaksi on 1500€.

• laittatavat

sen parin tonnin lisäksi sen tonnin talteen. ja lapsethan voivat olla viel niin pieniä, etteivät kauheesti kuluta.

Tän hetkiset omat menot on 1000€ asuntoon, 700€ruokaan 100@sähköön ja oisko jotain 300€ muut kulut.Meillä 2 tienaa, joten siis puolet mun omia kuluja, ruokaan ja muihin kuluihin voin vaikuttaa.

Toimeen tulisin ehkä noin tuhat euroa pienemmällä summalla, koska tinkisin mieluusti ruuasta, lainan lyhennystä muuttaisin pienemmäks, tai menisin vuokralle, ja noi muut kulut vois laskea 1/3 osaan.

• laittatavat kirjoitti:

sen parin tonnin lisäksi sen tonnin talteen. ja lapsethan voivat olla viel niin pieniä, etteivät kauheesti kuluta.

Tän hetkiset omat menot on 1000€ asuntoon, 700€ruokaan 100@sähköön ja oisko jotain 300€ muut kulut.Meillä 2 tienaa, joten siis puolet mun omia kuluja, ruokaan ja muihin kuluihin voin vaikuttaa.

Toimeen tulisin ehkä noin tuhat euroa pienemmällä summalla, koska tinkisin mieluusti ruuasta, lainan lyhennystä muuttaisin pienemmäks, tai menisin vuokralle, ja noi muut kulut vois laskea 1/3 osaan.

Jep, minäkin ymmärsin että tuossa tapauksessa säästöön jää 1 000 e ja kulutukseen menee 2 000 e. Ja uskon, että sillä nelihenkinen perhe pärjää mainiosti, riippuen tietenkin asumiskuluista.

• höhläke

Ei kai raha lapsia tee onnelliseksi? Ostetaanko lapsille niin paljon leluja, että joka paikka tursuaa niitä ja sitten lapsi ei osaa edes valita millä leikkisi? Vai pitääkö keksiä mahdollismman kalliit harrastukset lapsille?

• Pirkanmaalta

Meillä jää tonnin verran rahaa käyttämättä joka palkasta. Emme säästä mitään erityistä asiaa varten. Välillä olemme ostaneet osakkeita, joista tuotto on ollut pankkitilin korkoa parempi. Olkoon sitten lapsia varten tai pahan päivän varalle, miten vain.

Lapset ovat vielä niin pieniä etteivät osaa mitään pyytää. Olen nyt vielä kotona, mutta syksyllä palaan takaisin töihin.

En ole shoppailuihmisiä, mieskin tekee niin pitkää päivää ettei ehdi kaupoissa juosta. Viikottainen kauppareissu on sellainen hulabaloo, että on taas ihan helpottunut, kun ei tarvitse viikkoon lähteä mammuttimarketteihin.

En koe millään tavalla, että meillä tingittäisiin jostain.

• mies

hyvässä duunissa kun noin paljon tienaa meillä ei tuupalkkaa kuin 1200euroo. siitä elää kaksi lasta ja kaksi aikuista. ei naurata.

• mies tienaa
        mies kirjoitti:

hyvässä duunissa kun noin paljon tienaa meillä ei tuupalkkaa kuin 1200euroo. siitä elää kaksi lasta ja kaksi aikuista. ei naurata.

Näin on, miehellä (DI) on kohtuullisen hyvä palkka. Hänellä parikymmentä alaista ja joutuu jonkun verran matkustamaan ulkomaille.

Itse olen vain toimihenkilö 2500 euron brutolla. Miehen brutto aika tasan 5000 euroa/kk.

• miten*
        Joku vaan... kirjoitti:

Minä ihmettelin aivan samaa. Kenen tai minkä takia kannattaa säästää noin tiukalla linjalla. Meidän perhe on samankokoinen 2 2, mutta meillä molemmat tienaavat, joten nettotulomme ovat n. 5000€, mutta säästöön emme pane kuin 500€.

Vastaus kysymykseen numero kaksi on 1500€.

teillä kaikilla on parempi tienesti kuin meillä. minä sairaspäiväraha 400euroa ja mies 1200e lapsilisät ei pahemmin hurraa. todella tiukkaa. *itkee*

• Minä_Itte

Jos vaikka säästää omaa taloa varten niin voihan sitä sääsytää, eikä lapsia kannata opettaa siihen että kaikkee saa jos hiukan vinkasee.

• Nimetön

Tällä hetkellä kulutan noin 3100 euroa kuussa eli säästöön ei palkasta jää mitään.

Tuosta summasta on lainanlyhennyksiä 670 euroa. Siihen vielä muut pakolliset menot päälle ja vähän ruoka yms. rahaa niin veikkaisin että pystyisin tulemaan toimeen noin 1700 eurolla kuussa. Se kyllä merkkaisi sitten sitä ettei tosiaan ostaisi mitään ylimääräistä.

Huh, onneksi ei tarvitse pelätä tuon toteutumista!

• yksin?

mitä työtä teet kun noin hyvä palkka??

• Nimetön
        yksin? kirjoitti:

mitä työtä teet kun noin hyvä palkka??

Naimisissa olen ja mieheni kanssa elän. Hänen palkkansa on suunnilleen samaa tasoa mutta hänellä jää paljon enemmän säästöön kuin minulla (mulla on tosin lainoja sun muita joita hänellä ei ole).

IT-alalla kansainvälisessä yrityksessä. Niin, ja en asu Suomessa enää. Se taitaa selittää aika paljon..

• en-
        Nimetön kirjoitti:

Naimisissa olen ja mieheni kanssa elän. Hänen palkkansa on suunnilleen samaa tasoa mutta hänellä jää paljon enemmän säästöön kuin minulla (mulla on tosin lainoja sun muita joita hänellä ei ole).

IT-alalla kansainvälisessä yrityksessä. Niin, ja en asu Suomessa enää. Se taitaa selittää aika paljon..

siltikään ymmärrä mihin saat yksin moisen rahamäärän uppoaan ja mistä saat noin paljon rahaa jos puhuit omista menoista miehen erikseen?

• Nimetön
        en- kirjoitti:

siltikään ymmärrä mihin saat yksin moisen rahamäärän uppoaan ja mistä saat noin paljon rahaa jos puhuit omista menoista miehen erikseen?

Miten niin "mistä saan noin paljon rahaa"? Töistä tietysti, kuukausipalkkaa. Käteen jää vähän yli kolme tuhatta euroa; miehellä samoin jää käteen kolme tuhatta euroa.

Kaikki yhteiset menot maksetaan puoliksi, ja sitten kumpikin kuluttaa sen päälle mitä haluaa omista rahoistaan.

Eli kun minulla menee koko kuukausipalkka eikä säästöön jää, niin kuukausimenoni ovat sitten se 3100 euroa. Siinä onkin se kysymys että mihin sen saa menemään - on sitä itsekin tullut mietittyä mutta jonnekin se vaan katoaa. Mutta tosiaan meneehän niihin lainoihin jo lähes 700 kuussa.

• köyhä*
        Nimetön kirjoitti:

Miten niin "mistä saan noin paljon rahaa"? Töistä tietysti, kuukausipalkkaa. Käteen jää vähän yli kolme tuhatta euroa; miehellä samoin jää käteen kolme tuhatta euroa.

Kaikki yhteiset menot maksetaan puoliksi, ja sitten kumpikin kuluttaa sen päälle mitä haluaa omista rahoistaan.

Eli kun minulla menee koko kuukausipalkka eikä säästöön jää, niin kuukausimenoni ovat sitten se 3100 euroa. Siinä onkin se kysymys että mihin sen saa menemään - on sitä itsekin tullut mietittyä mutta jonnekin se vaan katoaa. Mutta tosiaan meneehän niihin lainoihin jo lähes 700 kuussa.

meillä palkka kk:dessa noin netto 1200e et ei kovin helppooo. että taitaa olla hyvä duuni sulla.

• teillä

Omat sinkkitalouteni menot kuukaudessa

1) noin 1100 euroa

2) noin 800 euroa, jos karsisin "ei välttämättömät"

• MoneyHoney

Erittäin hyvä keskustelunaloitus.

Omat tuloni ovat tällä hetkellä noin 1100 €/kk, joskus ylimääräisiä bonuksia. Raha kuluu suurinpiirtein seuraavasti: vuokra 350 €, lainanlyhennys 160 €, puhelin 20 €, sähkö 15 €, ruoka 200 €, bensat ja muut sekalaiset kulut 150 €, kuntosalikortti 53 €. Loput rahat jää säästöön tai hupenevat iltariennoissa ja harrastuksissa.

Voisin tulla toimeen noin 600 - 700 eurolla. Tiukassa paikassa möisin auton pois ja maksaisin lainat (jäisi vielä käteenkin jotain). Kaikesta voin tinkiä ja olen mestari nuukailemaan jos on tarvis... Viime keväänä olin lomautettuna ja tökärin ruuhkaisuuden vuoksi kuukauden rahattomana. Ei muutakuin kirpparille tavaroita myymään, diakoniatoimistoon ja dyykkaamaan! Hyvin pärjäsi ja ihan kivaakin oli, kun sai koetella oman mielikuvituksensa rajoja. Tosin jos totaalinen rahattomuus olisi kestänyt pidempään, niin olisivat varmaan keinotkin loppuneet... Mutta kuukauden voi olla vaikka aidanseipäänä - tuli todistettua!

• 4henkinen perhe

1800euroa tulee ja kaikki menee.

• pätkätyötön

Meillä tullaan tällä hetkellä toimeen noin 1000 € kuukaudessa, josta noin puolet asumiseen, 120 € bussilippuihin
      Talouteen kuuluu myös koira ja 3 kissaa. Näillä tuloilla kaikki menee ja usein on tingittävä ruoasta jos jokin suurempi lasku sattuu (esim eläinlääkäri)

Olen miettinyt pienentää asuntolainan lyhennyksiä koska lainaa on aika vähän jäljellä, Mut kohta tulee taas töitä.

• taavetti

yhden hengen talous.Tulot 1300 netto

1. Kuukaudessa menee noin 1200e=velan lyhennys,yhtiövastike,ruoka,bensa,jne
      2. Minimimäärä olisi 1000e

• pihit

2 aikuista ja 2 alle 10v lasta.

Tuloja 3400€/kk.

Menoja: As.laina 777e, Vastike 300e, Sähkö 35e,Autovakuutukset(2 autoa) 60e, Bensat 65e, Ruoka 280e (tosiaan, 4 henkeä!),jne.. Ylimääräiseen hömppään jää 1600e/kk.

Tultais toimeen 1600 eurolla.

• äippä
        pihit kirjoitti:

Tuloja 3400€/kk.

Menoja: As.laina 777e, Vastike 300e, Sähkö 35e,Autovakuutukset(2 autoa) 60e, Bensat 65e, Ruoka 280e (tosiaan, 4 henkeä!),jne.. Ylimääräiseen hömppään jää 1600e/kk.

menee tosi vähän ruokaan.. ja aika hyvät tulot!! me ollaan köyhiä tulit 1600e 4ihmistä :( :( :( :(

• Anonyymi
        pihit kirjoitti:

Tuloja 3400€/kk.

Ei velkaa..ikäihmisiä ollaan.Molempien eläke yhteensä 5800 bruttona,ei matkustella eikä hummailla missään.

• 1. Lainan lyh yv noin 800 e, ruoka 500 e (sis taloustavarat), bensaa tankillinen. Muihin menoihin (muut laskut, vaatteet, huvit sun muut) noin 400 euroa. Kahden hengen talous, eli lähes kaikki menee mitä tulee. Vuoden kuluttua asunto on maksettu ja kulut tippuu 650 eurolla.

2. Minimi lienee 1400 euroa. Asumiskuluista ei pysty tinkimään, ja auto on tässä vaiheessa välttämätön.

• köyhä1

2 Hengen talous ja molempien nettokuukausitulot n. 1400 e/kk eli yhteensä 2800 e/kk.

Vuokra 700 e/kk koirankopista.

Ei tultaisi pienemmällä toimeen, rahat aina loppu. Helsingissä kaikki on niin kallista ja bensaankin saa menemään omaisuuden kuukaudessa vaikka kaikki turhat ajot on jo jäänyt.

• Äksy Ämmä

Käytän karkeasti arvioiden 450 euroa kuukaudessa, ja tämä on myös minimimäärä, jolla tulen toimeen ainakin, jos tilannetta arvioidaan jatkuvan tarpeen kannalta. Joinain kuukausinahan voi kiristää vyötä tilapäisesti eli kutistaa ruokamenoja entisestään ja siirtää hankintoja kuukaudella, parilla mutta jatkuvasti en selviytyisi tuota pienemmällä summalla.
      Enkä selviytyisi lainkaan ilman kohtuuhintaista kunnan vuokra-asuntoa ja asumistukea.
      Mutta ei minulta kovin paljon puutukaan - toki taloudellisen tilanteen tietty epävarmuus rassaa. Olen kuitenkin henkilökohtaisesti oppinut, ettei raha tuo onnea.

• elää näin

2 töissäkäyvää jannua, mä ja mun veli: tulot brutto yht. 4500 / kk, netto 3700.

Kämppä ja ruoka yht. 1200 e/kuussa. 1000 e menee
      PS2-peleihin, vaatteisiin, rafloihin, DVD-leffoihin, ykskätisiin ja lottoon. 500 e menee velkoihin ja 1000 jää säästöön.

Ihan kivasti tullaan toimeen.

• Anonyymi

Itsellä 600-700 euroa kuussa riittää kaikkiin menoihin, eikä tämä ole edes alin summa, esim luopumalla autosta saisin tuntuvia säästöjä.

• Anonyymi

Mielestäni tuossa aloituksessa on asioita joihin haluan kommentoida.

Lainassa ei riittä pelkka kuoletus vaan siihen pitää huomioida myös korot ja kulut.

Sen verran 30v sitten kauppiksen yritystaloudesta ja laskentatoimista jäi palloon, että lainan korot ja kulut pitää laskea kirjanpidossa päivittäisen talouden menoihin ja ovat oikeasti samassa ryhmässä ruuan kanssa.

Tottakai korot ja kulut lasketaan myös lainalaskelmissa, mutta ne vaikuttavat kokonaistalouteen.

toinen asia on tuo kuukauden tulo 2000€, onko se brutto vai netto. 2005, 2000€ on ollut varmaan ihan ok. Aika kultaa muistot. Mutta jos nyt olisi nettona 2500€, niin omassa elämässä säästäisin sen kymmenen vuotta sitten kuulemani summan 300€ kk.... 2500€ itselläni olisi todella hyvä summa ja siitä pitäisi oikeasti olla varaa säästää vähintään tuo 300€. Sen verran olen laskenut ettei se edes riittänyt. En ole tehnyt mitään riviriviltä laskelmia tästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      7101
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      4876
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      56
      2741
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      5
      2248
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1218
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      182
      1177
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      92
      1043
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      248
      876
    9. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      866
    10. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      179
      813
    Aihe