Kitkarenkaat aiheuttavat vähemmän onnettomuuksia

Anonyymi-ap

Tutkimus: kitkarenkaita käyttävien onnettomuudet vähentyneet verrattuna nastarenkaita käyttävien havereihin – miksi?
Kitkarenkaat ovat nykyaikaisissa ajonvakautusjärjestelmillä varustetuissa autoissa aiempaa turvallisemmat, Väyläviraston tuore tutkimus osoittaa.

VÄYLÄVIRASTON tutkimuksessa päivitettiin tutkimustietoa talvirengastyypin vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen.

Kitkarenkaat ovat nykyaikaisissa autoissa paitsi aiempaa turvallisemmat myös niiden osuuden Suomessa voisi tuplata (nykyisestä 14 prosentista) ilman oleellisia haittavaikutuksia liikenneturvallisuuteen tai talvikunnossapitoon, Väylävirasto kertoo tiedotteessaan.

TUTKIMUKSESSA tarkasteltiin talvirengastestejä vuosilta 1990–2022 sekä kuolemaan johtaneita talvikauden onnettomuuksia vuosina 1997–2020.

Aineisto osoittaa, että kitkarenkaita käyttävien onnettomuudet ovat vähentyneet selvästi verrattuna nastarenkaita käyttävien onnettomuuksiin. Vaikuttaviksi tekijöiksi arvioidaan ainakin henkilöautojen turvatekniikan kehitys sekä keskimääräistä kokeneemmat kuljettajat. Lisäksi haastavimmat talvikelit ovat viimeisen 10–15 vuoden aikana vähentyneet.

VAIKKA tutkimuksen pääviesti onkin, että kitkarenkaat ovat nykyaikaisissa ajonvakautusjärjestelmillä varustetuissa autoissa aiempaa turvallisemmat, se ei Väyläviraston mukaan tarkoita sitä, että kitkat olisivat turvallisempi tai muutenkaan parempi vaihtoehto kuin nastat.

Esimerkiksi rengastyyppien ero jääpidossa nastojen hyväksi on säilynyt lähes muuttumattomana koko tarkastelujakson ajan, mutta pitoero vaihtelee voimakkaasti (10–40 prosenttia) jään rakenteen mukaan.


Nastarenkaiden huono puoli on se, että ne kuluttavat asvalttia ja tiemerkintöjä sekä heikentävät ilmanlaatua.

Lue lisää: Moottori-lehden testissä kesärenkaan halpa hinta näkyi tuloksissa

Tutkimustulos muistuttaa myös, että nastarenkaiden jään karhennusvaikutus vähenisi selvästi, jos kitkarenkaiden osuus olisi 50–75 prosenttia. Tällä olisi oleellinen merkitys liikenneturvallisuuden kannalta. Karhennusvaikutustestit ovat tarkastelleet tilannetta vain henkilöautojen osalta, eikä raskaan liikenteen vaikutusta tien pinnan kiillottajana ole huomioitu.

https://www.is.fi/autot/art-2000009412764.html

33

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Otsikkosi on vähintään erikoinen:
      "Kitkarenkaat aiheuttavat vähemmän onnettomuuksia"

      Voin vakuuttaa sinulle, että kitkarenkaat eivät aiheuta yhtäkään onnettomuutta. Kyllä se aiheuttaja poikkeuksetta löytyy sieltä penkin ja ratin välistä, riippumatta siitä millaiset renkaat on alla.

      Kuten artikkelissakin todetaan, vaikuttaa kitkarenkaiden suhteelliseen osuuteen onnettomuuksissa monikin asia. Ei suinkaan voida tehdä johtopäätöstä, että kitkarenkaat olisivat vähentäneet onnettomuuksia, vaan kysymys on enemmänkin siitä, että kitkarenkaita käyttävät enemmän osaavat kuljettajat. Tiedetään myös, että keskimäärin onnettomuuksia aiheuttavat enemmän nuoret kuljettajat. He taas tyypillisesti ajavat vanhemmilla autoilla, joissa on jotkut vanhat nastarenkaat.

      • Anonyymi

        Bingo! Osuit asian ytimeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bingo! Osuit asian ytimeen.

        Miksi tuota omaa kirjoitustasi kehut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tuota omaa kirjoitustasi kehut?

        Ei pidä luulla kaikenlaista. Luulotauti on paha tauti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä luulla kaikenlaista. Luulotauti on paha tauti.

        Mitä luulemista tuossa on? Oman kirjoituksen kehustahan tuossa on kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä luulla kaikenlaista. Luulotauti on paha tauti.

        Miksi hermostut kun jäit "housut kintuissa" kiinni omakehustasi?


    • Anonyymi

      Yksinkertaisella päättelylläkin on selvää, että kitkoilla ajavat ovat yksinkertaisesti parempia autoilijoita. He osaavat ajaa harkiren olosuhteiden mukaan ennakoiden. Nastoilla ajavat epävarmat harvoin ajavat sekä koheltelevat kuskit. Ennakointi ei kuulu heidän tapoihin, tilanteet tulevat yllätyksenä. Koheltelijat pyrkivät aina aina ajamaan pidon rajoilla, joskus ylikin. Silloin vika on muissa liikkujissa tai kelissä.

      • Anonyymi

        Minä ajan reippaasti ja välillä pidon rajoilla ja kuitenkin turvallisesti ja minulla on kitkarenkaat. Kolareita en ole ajanut sitten teiniajan.


      • Anonyymi

        Uskotko, että nuo heikomman ajotaidon ja vähäisemmän kokemuksen omaavat kuljettajat muuttuvat yhtäkkiä paremmiksi, taitavemmiksi ja kokeneemmiksi kuljettajiksi, jos vaihtavat nastarenkaansa kitkoihin?
        Ja päinvastoin, jos vaihtaa kitkoista nastoihin, niin ajotaidot ja kokemus katoavat?

        Ihan oikeasti?

        Vai mitä yritit kertoa kirjoituksellasi?


    • Anonyymi

      Huomasiko kukaan maininnan että nastareikaisen jäätä karhentava vaikutus josta hyötyy kitkarenkaatkin.
      Kun kitkojen määrä lisääntyy niin tiet ja kadut kiillottuvat kun nastat eivät enän karhenna jäisiä pintoja.
      Varmaan sitten tulee huoltoautoja joissa on jonkilaisia karhentimia.

      • Anonyymi

        Tämä on yksi huomioitava asia. Toinen on se, että vaikka hyvät kuljettajat selviävät mainiosti kitkarenkailla, niin nastarenkaat ovat kiistatta ajo-ominaisuuksiltaan paremmat. On paljon kuljettajia, joiden on syytä pysytellä nastarenkaissa ihan yleisen liikenneturvallisuuden nimissä.

        Itse olen ajellut kitkoilla viimeiset 6 talvea, enkä varmaan tule enää hankkineeksi nastarenkaita. On kuitenkin päiviä, jolloin en päästäisi vaimoani tai poikaani noilla kitkoilla liukastelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on yksi huomioitava asia. Toinen on se, että vaikka hyvät kuljettajat selviävät mainiosti kitkarenkailla, niin nastarenkaat ovat kiistatta ajo-ominaisuuksiltaan paremmat. On paljon kuljettajia, joiden on syytä pysytellä nastarenkaissa ihan yleisen liikenneturvallisuuden nimissä.

        Itse olen ajellut kitkoilla viimeiset 6 talvea, enkä varmaan tule enää hankkineeksi nastarenkaita. On kuitenkin päiviä, jolloin en päästäisi vaimoani tai poikaani noilla kitkoilla liukastelemaan.

        On toki hyvä ettet akkaasi ja poikaasi päästä huonolla kelillä liikenteeseen kitkarenkain henkeänsä ja muiden henkeä vaarantamaan. Minkä ihmeen takia kuitenkin itse liikenneturvallisuuden vaarannat, kun kuitenkin ymmärrät kitkojen olemattoman pidon liukkaissa olosuhteissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On toki hyvä ettet akkaasi ja poikaasi päästä huonolla kelillä liikenteeseen kitkarenkain henkeänsä ja muiden henkeä vaarantamaan. Minkä ihmeen takia kuitenkin itse liikenneturvallisuuden vaarannat, kun kuitenkin ymmärrät kitkojen olemattoman pidon liukkaissa olosuhteissa?

        "Tutkimus: kitkarenkaita käyttävien onnettomuudet vähentyneet verrattuna nastarenkaita käyttävien havereihin – miksi?"

        Mitenkähän noita kitkarenkaita käyttävien onnettomuuksia on voitu verrata nastarenkaita käyttävien merivahinkoihin?


      • Anonyymi

        Paskapuhetta.. kitkarenkailla ei tehdä suttijarrutuksia risteyksiin, kuten typerät nastoilla ajavat tekevät. Jos kaikilla on kitkat, kaikki joutuvat opettelemaan ennakoinnin ja ne jotka ei opi, kuolevat toivottavasti äkkiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskapuhetta.. kitkarenkailla ei tehdä suttijarrutuksia risteyksiin, kuten typerät nastoilla ajavat tekevät. Jos kaikilla on kitkat, kaikki joutuvat opettelemaan ennakoinnin ja ne jotka ei opi, kuolevat toivottavasti äkkiä!

        Miten kukin nyt ajaa. Olen ajanut nastarenkailla 53 talvea ilman kolaria, revi siitä vaikka paskapuheella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kukin nyt ajaa. Olen ajanut nastarenkailla 53 talvea ilman kolaria, revi siitä vaikka paskapuheella.

        Tarvitsetkin niitä koska olisist muuten kolaroinut


    • Anonyymi

      Nastoja käytän talvella, mutta en ole ajanut kolaria.
      Muutama vuosikymmen tullut autoiltua.

      Mites usein joudut vaihtamaan kitkojasi, että on pitoa?
      Nastarenkailla pärjää yleensä vuosikausia, kunnes urasyvyys ei riitä kulumisen vuoksi.

      • Anonyymi

        Kyselijäpösilö voi miettiä sitä ihan keskenään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyselijäpösilö voi miettiä sitä ihan keskenään.

        Ahdistaako? Vituttaako? Kysymysmerkkikö tuollaisia tuntemuksia saa aikaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyselijäpösilö voi miettiä sitä ihan keskenään.

        Kyselijäpösilö ei tiedä ja kysyi siksi.

        Oliko vika kysymyksessä vai vastaajassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyselijäpösilö ei tiedä ja kysyi siksi.

        Oliko vika kysymyksessä vai vastaajassa?

        Pitäisikö tulkita niin, että rengaskauppias yrittää lisätä myyntiään ja nyt menikin homma reisille?


    • Anonyymi

      Käytän omassa sähköautossani (omamassa 3500 kg) pelkästään nastarenkaita. Kesällä syvät ajourat tuovat turvaa.

    • Anonyymi

      Kyllä se VÄYLÄVIRASTO tietää kaiken.

    • Anonyymi

      Suolauksen ja keväällä pölyksi renkaiden alla jauhaantuneen hiekoitushiekan takia. Siksi.

    • Anonyymi

      Renkaita varasto täynnä, eivätkä siellä tai muuallakaan ole yhtäkään onnettomuutta aiheuttaneet. Aiheuttaja on useimmiten ratin ja penkin selkänojan välissä istuva ihminen.

    • Anonyymi

      Syy:
      Kitkailijat eivät pääse edes parkkiruudusta pahalla kelillä.

    • Anonyymi

      Mullakin oli kaksi kertaa kitkat aikoinaan, ensimäiset ja viimeiset samalla kertaa. Ei ne mitään onnettomuuksia aiheuttaneet mutta ei kyllä liukkaampia renkaita ole olemassakaan. Aivan paskat ja erittäin vaaralliset. Kalleimmat misukat olivat. Kyllä ne sinne etelän suolasoosiin sopii kun ei koskaan ole liukasta. Eikä silloin tarvi edes kitkoja, riittää kesärenkaat.

    • Anonyymi

      Ralli autossakin oli nastarenkaat ja viikatemies yllätti mutkan takana??😎😎

    • Anonyymi

      On aivan turha verrata erityyppisillä renkailla ajettuja onnettomuuksia, mikäli ei ajo-oloja, kuljettajan kokemusta tai ajoneuvon ominaisuuksia ole normalisoitu.

      Mitä edellä sanottu sitten tarkoittaa? Ei voi verrata kokeneen kuljettajan aivan uudella autolla, suolatulla ja valaistulla tiellä, jossa on 40 km/h rajoitus, ajamaa onnettomuutta onnettomuuteen, joka on sattunut aamuyöstä sakeassa lumipyryssä valaisemattomalla ja huonosti auratulla tiellä, kun 20-vuotiaan auton ratissa on ollut tuore kuljettaja ajamassa reilua 130 km/h nopeutta. Tämä pätee, olivat sitten autoissa renkaat aivan mitkä tahansa.

    • Anonyymi

      Yksikään koskaan julkaistu tutkimus, testi tai muu selvitys talvirenkaiden ominaisuuksista ei ole osoittanut, että kitkarenkaat olisivat liukkailla keleillä nastarenkaita turvallisempia. Ei yksikään.

      Jos väenväkisin halutaan saada kitka samanveroiseksi tai jopa turvallisemmaksi, niin pitää tarkoitushakuisesti valita laadultaan huippukitkarengas ja laadultaan surkea, jossain kehitysmaassa, jossa liukkaita kelejä ei juuri ole, valmistettu halpisnastarengas.
      Tätäkin on tapahtunut ja innokkaat nastavihaajat ovat sen perusteella riemusta kiljuen isoin otsikoin toitottaneet kitkojen olevan nastoja turvallisempia liukkaankelin renkaina.

      • Anonyymi

        "Tätäkin on tapahtunut ja innokkaat nastavihaajat ovat sen perusteella riemusta kiljuen isoin otsikoin toitottaneet kitkojen olevan nastoja turvallisempia liukkaankelin renkaina."
        Ja siitä huolimatta ovat olleet ja ovat väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tätäkin on tapahtunut ja innokkaat nastavihaajat ovat sen perusteella riemusta kiljuen isoin otsikoin toitottaneet kitkojen olevan nastoja turvallisempia liukkaankelin renkaina."
        Ja siitä huolimatta ovat olleet ja ovat väärässä.

        Niin sillä halvalla ja vanhalla nastarenkaalla löytyy aina pitoa, vaikka pitäisi lähteä töihin ennen aurauksia tai pitää päästä aamuyöllä kotiin.

        Monille kitka on ihan hyvä vaihtoehto.

        Riippuu myös millainen auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sillä halvalla ja vanhalla nastarenkaalla löytyy aina pitoa, vaikka pitäisi lähteä töihin ennen aurauksia tai pitää päästä aamuyöllä kotiin.

        Monille kitka on ihan hyvä vaihtoehto.

        Riippuu myös millainen auto.

        Vaikka kitka on monille ihan hyvä vaihtoehto ei poista sitä tosiasiaa, että nastarengas on yhtä monelle tai jopa huomattavasti useammalle kuitenkin parempi ja turvallisempi vaihtoehto.
        Ja ihan autosta riippumatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe