Pyöräilijän ja autoilijan keskinäiset väistämiset

Anonyymi-ap

16

161

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eivät ole täydellisiä, mutta antavat hyvät perustiedot väistämisiin liittyen.

    • Anonyymi

      Polkupyörä on ajoneuvo, jolla ajetaan ensisijaisesti ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä. Pyörällä ajetaan pyörätiellä, jos sellainen on kulkusuunnassa.

      Kun pyörätietä ei ole ja pyöräilijä pyöräilee ajoradalla, pyöräilijän paikka on tien oikeassa reunassa tai pientareella. Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten pyöräilijän on tällöin ajettava kaistan keskikohdan oikealla puolella.

      • Anonyymi

        "pyöräilijän on tällöin ajettava kaistan keskikohdan oikealla puolella."

        Mistähän tuollainen "sääntö" tulee? Ei ainakaan tieliikennelaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pyöräilijän on tällöin ajettava kaistan keskikohdan oikealla puolella."

        Mistähän tuollainen "sääntö" tulee? Ei ainakaan tieliikennelaista.

        Tuskin pitää pyöräillä kaistan keskikohdan vasemmalla puolella, sillä silloin ei ajaa oikeassa reunassa, vai mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pyöräilijän on tällöin ajettava kaistan keskikohdan oikealla puolella."

        Mistähän tuollainen "sääntö" tulee? Ei ainakaan tieliikennelaista.

        Se varmaan tarkoitti perus asioita, että ajetaan mahdollisimman oikealla ja ryhmitytään oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se varmaan tarkoitti perus asioita, että ajetaan mahdollisimman oikealla ja ryhmitytään oikein.

        Joo, pitää ajaa niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Sehän on se pyöräilijä itse, joka määrittää sen, mikä on hänen kannalta turvallinen etäisyys reunaan. Sitähän ei voi kukaan muu tehdä hänen puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, pitää ajaa niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Sehän on se pyöräilijä itse, joka määrittää sen, mikä on hänen kannalta turvallinen etäisyys reunaan. Sitähän ei voi kukaan muu tehdä hänen puolesta.

        Monet pitävät hyvänä ohjenuorana sitä, että ajetaan suunnilleen sitä linjaa jota auton oikeanpuoleiset renkaat tyypillisesti menee. Tällöin ajoradan reunaan on sopivasti etäisyyttä. Ahtaissa paikoissa voi siirtyä hetkeksi keskemmälle, ettei kukaan saa kiusausta ohittaa kylkeä viistäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet pitävät hyvänä ohjenuorana sitä, että ajetaan suunnilleen sitä linjaa jota auton oikeanpuoleiset renkaat tyypillisesti menee. Tällöin ajoradan reunaan on sopivasti etäisyyttä. Ahtaissa paikoissa voi siirtyä hetkeksi keskemmälle, ettei kukaan saa kiusausta ohittaa kylkeä viistäen.

        Kenties hyvä yleisohje, mutta se on silti se pyöräilijä itse, joka asian määrittää ja päättää mikä on turvallinen etäisyys oikeasta reunasta. Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Mitään tarkkaa metrimäärää tai prosentuaalista rajaa kun ei laissa kerta ole määritelty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenties hyvä yleisohje, mutta se on silti se pyöräilijä itse, joka asian määrittää ja päättää mikä on turvallinen etäisyys oikeasta reunasta. Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Mitään tarkkaa metrimäärää tai prosentuaalista rajaa kun ei laissa kerta ole määritelty.

        Juuri noin. Itse en ole ollut tilanteessa, jossa ajoradalla ajava pyöräilijä olisi jonkinlainen haitta, mutta joillekin se on valtavaa tuskaa ja raivoa aiheuttava tilanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin. Itse en ole ollut tilanteessa, jossa ajoradalla ajava pyöräilijä olisi jonkinlainen haitta, mutta joillekin se on valtavaa tuskaa ja raivoa aiheuttava tilanne.

        Itseäni lähinnä ärsyttää vähäsen se, jos pyöräilijä ajaa ajoradalla vasten lakia, eli kun lain sallimat (poikkeus)tilanteet eivät täyty. Ei sille tosin mitään kuitenkaan voi. Ärsyttää silti vähäsen. En väitä olevani täydellinen ja virheitä sattuu kaikille. Silti saattaa ärsyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseäni lähinnä ärsyttää vähäsen se, jos pyöräilijä ajaa ajoradalla vasten lakia, eli kun lain sallimat (poikkeus)tilanteet eivät täyty. Ei sille tosin mitään kuitenkaan voi. Ärsyttää silti vähäsen. En väitä olevani täydellinen ja virheitä sattuu kaikille. Silti saattaa ärsyttää.

        " Tieliikennelain 18 § sallii ajoneuvon käyttämisen myös muualla kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet niin vaativat eikä tästä aiheudu vaaraa tai huomattavaa haittaa."
        Tällainen olosuhde saattaa olla esimerkiksi pyörätien vaarallisen huono ja arvaamaton kunto. MIkäli pyörätiellä on vaarallista ajaa, on aivan luvallista siirtyä käyttämään turvallisempaa ajorataa.
        Esimerkiksi pyörän rengasta leveämmät ja renkaan profiilia syvemmät repeämät pyörätiessä, ovat aivan pätevä syy. Ei voida olettaa, että pyörätiellä pyöräilyyn pitäisi vaihtaa sinne sopivat renkaat, esimerkiksi 25 mm leveän maantiepyörän renkaan tilalle läskipyörän renkaat, joita siihen ei tietenkään edes voi vaihtaa.
        Huonokuntoisilta pyöräteiltä puuttuvat lähes järjestäen myös varoitusmerkit pyörätien vaarallisuudesta joten huonokuntoisella pyörätiellä vaaralliset railot ja montut saattavat olla tappavia sillä nopeudella jolla tuollaisella maantiepyörällä yleensä ajetaan. Ennusteen vaarallisuudesta saa kun ajaa pätkän pyörätietä, jos se kasvaa railoistaan heinää, voi olla varma että sieltä tulee vastaan jos jonkinnäköistä rikkinäistä pintaa joka muuttaa pyöräilyn vaaralliseksi.
        Autoilijat yleensä näkevät vain sen, että vieressä on pyörätie, mutta sen kunnosta he eivät yleensä ole tietoisia. Autotiellä on aivan yleistä, että siellä varoitetaan päällystevaurioista tai kuopista ja kerrotaan metri tai kilometrimääräkin, pyörätiellä en ole koskaan nähnyt moista liikennemerkkiä vaikka pyörätien kunto olisi tappavan vaarallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Tieliikennelain 18 § sallii ajoneuvon käyttämisen myös muualla kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet niin vaativat eikä tästä aiheudu vaaraa tai huomattavaa haittaa."
        Tällainen olosuhde saattaa olla esimerkiksi pyörätien vaarallisen huono ja arvaamaton kunto. MIkäli pyörätiellä on vaarallista ajaa, on aivan luvallista siirtyä käyttämään turvallisempaa ajorataa.
        Esimerkiksi pyörän rengasta leveämmät ja renkaan profiilia syvemmät repeämät pyörätiessä, ovat aivan pätevä syy. Ei voida olettaa, että pyörätiellä pyöräilyyn pitäisi vaihtaa sinne sopivat renkaat, esimerkiksi 25 mm leveän maantiepyörän renkaan tilalle läskipyörän renkaat, joita siihen ei tietenkään edes voi vaihtaa.
        Huonokuntoisilta pyöräteiltä puuttuvat lähes järjestäen myös varoitusmerkit pyörätien vaarallisuudesta joten huonokuntoisella pyörätiellä vaaralliset railot ja montut saattavat olla tappavia sillä nopeudella jolla tuollaisella maantiepyörällä yleensä ajetaan. Ennusteen vaarallisuudesta saa kun ajaa pätkän pyörätietä, jos se kasvaa railoistaan heinää, voi olla varma että sieltä tulee vastaan jos jonkinnäköistä rikkinäistä pintaa joka muuttaa pyöräilyn vaaralliseksi.
        Autoilijat yleensä näkevät vain sen, että vieressä on pyörätie, mutta sen kunnosta he eivät yleensä ole tietoisia. Autotiellä on aivan yleistä, että siellä varoitetaan päällystevaurioista tai kuopista ja kerrotaan metri tai kilometrimääräkin, pyörätiellä en ole koskaan nähnyt moista liikennemerkkiä vaikka pyörätien kunto olisi tappavan vaarallinen.

        Ja kuten tavallista, taas huomaamme, että pyöräilijöitä ei koske esimerkiksi tieliikennelain 5 §.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuten tavallista, taas huomaamme, että pyöräilijöitä ei koske esimerkiksi tieliikennelain 5 §.

        Ja miksikö ei muka koskisi? Tietenkin koskee. Maailman paraskaan laki ei kuitenkaan mitenkään estä ihmisiä toimimasta lain vastaisesti. Jotkut asennevammaiset eivät laeista piittaa. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö pykälät ja säännöt koske myös heitä. Tällaisia asennevammaisia liikkuu paljon ja myös erilaisilla ajoneuvoilla.


    • Anonyymi

      Väistämissäännöt ovat niitä tärkeimpiä liikennesääntöjä. Tieliikennelaissa löytyy kuitenkin paljon muitakin sääntöjä, joita tulee noudattaa. Lain 8 § määrittää noudattamisjärjestyksen. Jos mitään järjestystä ei sääntöjen/pykälien välillä ole, niin silloin ne ovat tasa-arvoisessa asemassa ja niitä tulee noudattaa yhtä paljon.

      • Anonyymi

        Eikös tuossa 8 §:ssä säädetä liikenteenvalvojan merkkien, liikenteenohjauslaitteiden ja liikennesääntöjen välisestä suhteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuossa 8 §:ssä säädetä liikenteenvalvojan merkkien, liikenteenohjauslaitteiden ja liikennesääntöjen välisestä suhteesta.

        Kyllä. Jos pykälien ja sääntöjen osalta ei ole mitään vastaavaa suhdetta tai järjestystä, niin silloin niiden noudattamista velvoitetaan yhtä paljon, eikö niin?

        Tällöin pitää esim. lapsia, vanhuksia ja vammaisia siis varoa liikenteessä erityisesti, yhtä paljon, kuin kolmion takaa pitää väistää muita risteyksessä. Näiden velvollisuuksien välillä, kun ei ole mitään noudattamisjärjestystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka Purra haluaa muuttaa

      maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      39
      8392
    2. Maataloustuet pois

      Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.
      Maailman menoa
      297
      6469
    3. Kotihoito suomussalmella

      Mitämieltä ootte suomussalmen kotihoidosta?
      Suomussalmi
      57
      6379
    4. Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan

      Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?
      Maailman menoa
      98
      5864
    5. Kohtalokas laukaus

      IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k
      Kajaani
      44
      5488
    6. Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?

      Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️
      Ikävä
      52
      4874
    7. Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä

      Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem
      Maailman menoa
      228
      4224
    8. Sählyhallitus 2023-2025, mailat heiluvat, mutta pallo karkaa kulmaan

      Salibandy on organisoitua. Sähly on taas sitä, kun joku tuo mailat ja palloja on ehkä yksi. Sitä tämä hallituskin on: pe
      Maailman menoa
      4
      4001
    9. Mitä juuri sinulle kuuluu?

      Tänään? Rehellisesti.
      Ikävä
      151
      3726
    10. Muistattekos kun Sannan aikana suomalaisten varallisuuteen lisättiin viidennes

      Köyhät voittivat eniten mutta rikkaimmat kuitenkin köyhtyi!
      Maailman menoa
      39
      3272
    Aihe