Pari ok videota aiheesta.
Väistämissäännöt pyöräilijän näkökulmasta
https://youtu.be/nparGCTzSls
Väistämissäännöt autoilijan näkökulmasta
https://youtu.be/3nj4SmyEwII
Pyöräilijän ja autoilijan keskinäiset väistämiset
16
106
Vastaukset
- Anonyymi
Eivät ole täydellisiä, mutta antavat hyvät perustiedot väistämisiin liittyen.
- Anonyymi
Polkupyörä on ajoneuvo, jolla ajetaan ensisijaisesti ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä. Pyörällä ajetaan pyörätiellä, jos sellainen on kulkusuunnassa.
Kun pyörätietä ei ole ja pyöräilijä pyöräilee ajoradalla, pyöräilijän paikka on tien oikeassa reunassa tai pientareella. Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten pyöräilijän on tällöin ajettava kaistan keskikohdan oikealla puolella.- Anonyymi
"pyöräilijän on tällöin ajettava kaistan keskikohdan oikealla puolella."
Mistähän tuollainen "sääntö" tulee? Ei ainakaan tieliikennelaista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"pyöräilijän on tällöin ajettava kaistan keskikohdan oikealla puolella."
Mistähän tuollainen "sääntö" tulee? Ei ainakaan tieliikennelaista.Tuskin pitää pyöräillä kaistan keskikohdan vasemmalla puolella, sillä silloin ei ajaa oikeassa reunassa, vai mitä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"pyöräilijän on tällöin ajettava kaistan keskikohdan oikealla puolella."
Mistähän tuollainen "sääntö" tulee? Ei ainakaan tieliikennelaista.Se varmaan tarkoitti perus asioita, että ajetaan mahdollisimman oikealla ja ryhmitytään oikein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se varmaan tarkoitti perus asioita, että ajetaan mahdollisimman oikealla ja ryhmitytään oikein.
Joo, pitää ajaa niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Sehän on se pyöräilijä itse, joka määrittää sen, mikä on hänen kannalta turvallinen etäisyys reunaan. Sitähän ei voi kukaan muu tehdä hänen puolesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, pitää ajaa niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Sehän on se pyöräilijä itse, joka määrittää sen, mikä on hänen kannalta turvallinen etäisyys reunaan. Sitähän ei voi kukaan muu tehdä hänen puolesta.
Monet pitävät hyvänä ohjenuorana sitä, että ajetaan suunnilleen sitä linjaa jota auton oikeanpuoleiset renkaat tyypillisesti menee. Tällöin ajoradan reunaan on sopivasti etäisyyttä. Ahtaissa paikoissa voi siirtyä hetkeksi keskemmälle, ettei kukaan saa kiusausta ohittaa kylkeä viistäen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monet pitävät hyvänä ohjenuorana sitä, että ajetaan suunnilleen sitä linjaa jota auton oikeanpuoleiset renkaat tyypillisesti menee. Tällöin ajoradan reunaan on sopivasti etäisyyttä. Ahtaissa paikoissa voi siirtyä hetkeksi keskemmälle, ettei kukaan saa kiusausta ohittaa kylkeä viistäen.
Kenties hyvä yleisohje, mutta se on silti se pyöräilijä itse, joka asian määrittää ja päättää mikä on turvallinen etäisyys oikeasta reunasta. Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Mitään tarkkaa metrimäärää tai prosentuaalista rajaa kun ei laissa kerta ole määritelty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenties hyvä yleisohje, mutta se on silti se pyöräilijä itse, joka asian määrittää ja päättää mikä on turvallinen etäisyys oikeasta reunasta. Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Mitään tarkkaa metrimäärää tai prosentuaalista rajaa kun ei laissa kerta ole määritelty.
Juuri noin. Itse en ole ollut tilanteessa, jossa ajoradalla ajava pyöräilijä olisi jonkinlainen haitta, mutta joillekin se on valtavaa tuskaa ja raivoa aiheuttava tilanne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin. Itse en ole ollut tilanteessa, jossa ajoradalla ajava pyöräilijä olisi jonkinlainen haitta, mutta joillekin se on valtavaa tuskaa ja raivoa aiheuttava tilanne.
Itseäni lähinnä ärsyttää vähäsen se, jos pyöräilijä ajaa ajoradalla vasten lakia, eli kun lain sallimat (poikkeus)tilanteet eivät täyty. Ei sille tosin mitään kuitenkaan voi. Ärsyttää silti vähäsen. En väitä olevani täydellinen ja virheitä sattuu kaikille. Silti saattaa ärsyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itseäni lähinnä ärsyttää vähäsen se, jos pyöräilijä ajaa ajoradalla vasten lakia, eli kun lain sallimat (poikkeus)tilanteet eivät täyty. Ei sille tosin mitään kuitenkaan voi. Ärsyttää silti vähäsen. En väitä olevani täydellinen ja virheitä sattuu kaikille. Silti saattaa ärsyttää.
" Tieliikennelain 18 § sallii ajoneuvon käyttämisen myös muualla kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet niin vaativat eikä tästä aiheudu vaaraa tai huomattavaa haittaa."
Tällainen olosuhde saattaa olla esimerkiksi pyörätien vaarallisen huono ja arvaamaton kunto. MIkäli pyörätiellä on vaarallista ajaa, on aivan luvallista siirtyä käyttämään turvallisempaa ajorataa.
Esimerkiksi pyörän rengasta leveämmät ja renkaan profiilia syvemmät repeämät pyörätiessä, ovat aivan pätevä syy. Ei voida olettaa, että pyörätiellä pyöräilyyn pitäisi vaihtaa sinne sopivat renkaat, esimerkiksi 25 mm leveän maantiepyörän renkaan tilalle läskipyörän renkaat, joita siihen ei tietenkään edes voi vaihtaa.
Huonokuntoisilta pyöräteiltä puuttuvat lähes järjestäen myös varoitusmerkit pyörätien vaarallisuudesta joten huonokuntoisella pyörätiellä vaaralliset railot ja montut saattavat olla tappavia sillä nopeudella jolla tuollaisella maantiepyörällä yleensä ajetaan. Ennusteen vaarallisuudesta saa kun ajaa pätkän pyörätietä, jos se kasvaa railoistaan heinää, voi olla varma että sieltä tulee vastaan jos jonkinnäköistä rikkinäistä pintaa joka muuttaa pyöräilyn vaaralliseksi.
Autoilijat yleensä näkevät vain sen, että vieressä on pyörätie, mutta sen kunnosta he eivät yleensä ole tietoisia. Autotiellä on aivan yleistä, että siellä varoitetaan päällystevaurioista tai kuopista ja kerrotaan metri tai kilometrimääräkin, pyörätiellä en ole koskaan nähnyt moista liikennemerkkiä vaikka pyörätien kunto olisi tappavan vaarallinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Tieliikennelain 18 § sallii ajoneuvon käyttämisen myös muualla kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet niin vaativat eikä tästä aiheudu vaaraa tai huomattavaa haittaa."
Tällainen olosuhde saattaa olla esimerkiksi pyörätien vaarallisen huono ja arvaamaton kunto. MIkäli pyörätiellä on vaarallista ajaa, on aivan luvallista siirtyä käyttämään turvallisempaa ajorataa.
Esimerkiksi pyörän rengasta leveämmät ja renkaan profiilia syvemmät repeämät pyörätiessä, ovat aivan pätevä syy. Ei voida olettaa, että pyörätiellä pyöräilyyn pitäisi vaihtaa sinne sopivat renkaat, esimerkiksi 25 mm leveän maantiepyörän renkaan tilalle läskipyörän renkaat, joita siihen ei tietenkään edes voi vaihtaa.
Huonokuntoisilta pyöräteiltä puuttuvat lähes järjestäen myös varoitusmerkit pyörätien vaarallisuudesta joten huonokuntoisella pyörätiellä vaaralliset railot ja montut saattavat olla tappavia sillä nopeudella jolla tuollaisella maantiepyörällä yleensä ajetaan. Ennusteen vaarallisuudesta saa kun ajaa pätkän pyörätietä, jos se kasvaa railoistaan heinää, voi olla varma että sieltä tulee vastaan jos jonkinnäköistä rikkinäistä pintaa joka muuttaa pyöräilyn vaaralliseksi.
Autoilijat yleensä näkevät vain sen, että vieressä on pyörätie, mutta sen kunnosta he eivät yleensä ole tietoisia. Autotiellä on aivan yleistä, että siellä varoitetaan päällystevaurioista tai kuopista ja kerrotaan metri tai kilometrimääräkin, pyörätiellä en ole koskaan nähnyt moista liikennemerkkiä vaikka pyörätien kunto olisi tappavan vaarallinen.Ja kuten tavallista, taas huomaamme, että pyöräilijöitä ei koske esimerkiksi tieliikennelain 5 §.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kuten tavallista, taas huomaamme, että pyöräilijöitä ei koske esimerkiksi tieliikennelain 5 §.
Ja miksikö ei muka koskisi? Tietenkin koskee. Maailman paraskaan laki ei kuitenkaan mitenkään estä ihmisiä toimimasta lain vastaisesti. Jotkut asennevammaiset eivät laeista piittaa. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö pykälät ja säännöt koske myös heitä. Tällaisia asennevammaisia liikkuu paljon ja myös erilaisilla ajoneuvoilla.
- Anonyymi
Väistämissäännöt ovat niitä tärkeimpiä liikennesääntöjä. Tieliikennelaissa löytyy kuitenkin paljon muitakin sääntöjä, joita tulee noudattaa. Lain 8 § määrittää noudattamisjärjestyksen. Jos mitään järjestystä ei sääntöjen/pykälien välillä ole, niin silloin ne ovat tasa-arvoisessa asemassa ja niitä tulee noudattaa yhtä paljon.
- Anonyymi
Eikös tuossa 8 §:ssä säädetä liikenteenvalvojan merkkien, liikenteenohjauslaitteiden ja liikennesääntöjen välisestä suhteesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös tuossa 8 §:ssä säädetä liikenteenvalvojan merkkien, liikenteenohjauslaitteiden ja liikennesääntöjen välisestä suhteesta.
Kyllä. Jos pykälien ja sääntöjen osalta ei ole mitään vastaavaa suhdetta tai järjestystä, niin silloin niiden noudattamista velvoitetaan yhtä paljon, eikö niin?
Tällöin pitää esim. lapsia, vanhuksia ja vammaisia siis varoa liikenteessä erityisesti, yhtä paljon, kuin kolmion takaa pitää väistää muita risteyksessä. Näiden velvollisuuksien välillä, kun ei ole mitään noudattamisjärjestystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152111Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi832046- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1351153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101116Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771107Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 61808
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.248721