Jenkkiveneisiin nokka-akseli

Mistä ssa tilattua vara-osia jenkkiveneisiin?
Nokka-akselin takia korjausta odoteltu jo yli 1 v.
Eikä osaa vaan tunnu löytyvän 🤬

39

727

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä helvettiä? Crane, CompCams, Lunati...

      www.summitracing.com

      Sieltä katsot ja maksat Visalla. Viikon sisällä sinulla on koneeseesi sopiva nokka.
      Voi tulla nopeamminkin. Tarkista vain ennen tilausta, että kama on "In Stock" ja jos jotain viivytystä on odotettavissa, sivulla on siitä AINA maininta.

      Summitista osat saa nopeammin ja halvemmalla kuin US-Partsista Suomesta.

      Olen ostanut sieltä 25 vuoden aikana osia kymmenillätuhansilla dollareilla (jos riittääkään).

      Jos on ollut mitään ongelmia, palautus ja vaihto onnistuu aina ongelmitta ja jopa soittavat perään, jos tilatun osan toimitus jostain syystä viivästyy.
      Putkassa voi asioida myös chatissa tai sähköpostilla jos sattuisi käymään niin kummallisesti, että osa olisi väärä/viallinen tai toimituksessa olisi viivytyksiä.

      Sieltä voi valita toimitustavan, ei kannata yleensä ottaa halvinta. DHL, FedEx toimivat Suomeen loistavasti.
      UPS ei niinkään.

      • Anonyymi

        😋😍😋😍😋😍😋😍😋

        😋 ­N­y­­m­f­­­o­­­m­­a­­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#177744754

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      ...kopioi ylläoleva linkki kokonaan, jostain syystä osa jäi mustaksi

    • Anonyymi

      Ja ota nostinsarja ja muista laittaa nostimien pohjiin/nokan nokkiin molyrasvaa jos kasaat koneen itse.
      Joskus nokan mukana tulee asennusrasva ainakin Compin paketeissa.
      Eka startti 1500-2500 r/min 10-20 minuutin ajan, sitten öljynvaihto ja ei muuta kuin kovaa ajoa.
      Sisäänajovaiheessa mineraaliöljy koneeseen, ei synteettistä!
      Uusi nokka pitää ehdottomasti ajaa sisään ennen kovaa käyttöä, muuten nokat kuluvat muutamassa tunnissa piloille.

      Jos sulla on koneessa rullanokka, sisäänajoa ei tarvita ja öljy voi olla synteettistäkin.
      Laahaavien nostimien tapauksessa sinkkilisäaine on hyvä idea, käytit koneessa mitä öljyä hyvänsä.

      Nykyaikaisilla synteettisillä huippuöljyillä vanhan veekasin nokka on morjens alle tunnissa ilman oikein tehtyä sisäänajoa ja/tai lisäainetta.

      Esimerkiksi RedLinen lisäainetta saa vaikka Motonetistä

    • Anonyymi

      Tuleeko se akseli veneeseen vai koneeseen?
      Nimittäin veneen alkuperällä on vaikea lähteä hakemaan osia. Voit kokeilla vaikka soittamalla venetarvikeliikkeeseen ja kysellä suomalaiseen veneeseen sytytystulppia.

      Näistä tällaisista tulee mieleen, että kysyjä on myös vastaaja. Ilman mitään tietoa koneesta, tulee vastaaja, jolla tuntuu olevan kysyjää tarkemmat tiedot 🤣🤣🤣

      • Anonyymi

        Kyseessä on tietenkin mainos.


    • Anonyymi

      Minkälaisessa veneessä on nokka-akseli?

      • Anonyymi

        Ankannokka veneessä.


      • Anonyymi

        Jenkkiveneessä. Luithan aloituksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkkiveneessä. Luithan aloituksen.

        Onko kaikissa jenkkiveneissä aina sama nokka-akseli vai vaikuttaako moottorin merkki jotenkin asiaan?
        Jos on sama akseli, niin ei luulisi olevan vaikea vain ostaa netistä jenkkiveneen nokka-akselia.


    • Anonyymi

      Nokkahan on hyvin suurella todennäköisyydellä erilainen jopa samanmerkkisten ja -mallisten moottoreiden kesken.

      Alkuperäisen nenäkepin speksit pitää tottakai tietää, jotta tulee hommatuksi sellainen osa, jolla kone toimii moitteitta.
      Muuten edessä on säätämistä, säätämistä ja taas säätämistä.
      Pahimmassa tapauksessa nostoa on liikaa ja venttiilien jouslautaset lyövät ohjaimiin (tiettyjen sylinterinkansien kanssa tämä on mahdollista).
      Mitään ratakireää nokkaa ei harrasteveneisiin laiteta, niillä kun harvemmin ajetaan 6000+ r/min pitkiä aikoja.

      Jenkkiveneen tapauksessa polttoaineenkulutus on muutenkin ihan helvetin järkyttävä :).

      Mutta suunnilleen alkuperäistä nokkaa vastaava asteiltaan ja nostoltaan nokan pitäisi tietenkin olla, jotta vältytään säätämisongelmilta.

      Tietysti voi tehdä niinkin, että ostaa koko koneen vaikka US-Partsista.

      Käytettyihin ei kannata käsiään pistää. Koneen vaihtaminen on kuitenkin operaationa veneessä sitä luokkaa, ettei sitä paskan koneen takia viitsi tehdä monta kertaa.

      Nokan/nostimien/jakopään duunaaminen ei ole mahdoton urakka, joskin sekin on helpointa jos kone on valmiiksi irti.

      Bensakasi veneessä on kyllä sellainen juttu, että itse henk. koht. pysyisin mahdollisimman kaukana niistä. Enkä kyllä enää jenkkiautoihinkaan näppejäni pistä, sen verran niiden kanssa on 40 vuoden aikana tullut rävellettyä....

      • Anonyymi

        Itse rakastan Ameikassa käsin rakennettua venettäni ja sen Cummins 5,9l qsb suoraa kuutosta. On kyllä mahtava pari isommilla lätäköillä ja rangea melkein 3000nm.


    • Anonyymi

      Mikä kone sinulla on ? Autonmoottorinokat eivät ole samoja kuin venemooytorinokat.

    • Anonyymi

      No tossa Summit Racingiin johtavassa linkissähän oli "Marine" -nokat listattuna...

    • Anonyymi

      Vie vanha nokka-akseli koneistamoon ja siitä voidaan muokta sellainen kuin haluat.

    • Anonyymi

      Kyrvähtäneen jenkkikoneen nokan täytehitsaus maksaa moninkertaisesti uuteen nokkakeppiin verrattuna.

      Niistä näet tuhon sattuessa katoaa se nenä kokonaan. Ei sitä hiomalla enää kuntoon saa.

      • Anonyymi

        Jos kaveri valittaa, ettei uutta nokka-akselia ole löytynyt yli vuoteen, niin nokan täytehitsaus ja koneistaminen on pikku raha verrattuna siihen, että vene vain nököttää pajalla.


    • Anonyymi

      Laatu ja jenkkivehkeet on eri kaupassa.

      • Anonyymi

        Kysyttiinkö tätä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyttiinkö tätä?

        Ongelma olikin juuri siinä alunperin.


    • Anonyymi

      V8 koneiden ongelma on lämpöjen epätasainen jakautuminen ja kohtalaiset tärinät. Suorat 6 koneet ovat jotenkin fiksumpia.

      • Anonyymi

        Jostain syystä V koneita on kuitenkin enemmän kuin suoria...


      • Anonyymi

        Meillä on V8 ja ei se tärise.Kirjoittajalla ei ilmeisesti ole konetta ollenkaan. Silloin ei tärise.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostain syystä V koneita on kuitenkin enemmän kuin suoria...

        Tuosta väitteestä voisi keskustella enemmän.
        ” Jostain syystä V koneita on kuitenkin enemmän kuin suoria...”
        Jenkkiveneissä niitä V8 koneita varmaankin on enemmän kuin suoria kuutosia, mutta yleensä veneissä taitaa kuutoset olla yleisempiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on V8 ja ei se tärise.Kirjoittajalla ei ilmeisesti ole konetta ollenkaan. Silloin ei tärise.

        Kyllähän se tärryyttää, jos 1 pytty pimeenä tai toimii vajaasti.


      • Anonyymi

        Suora 6 on paljon pitempi kuin V6.
        V-kone on kompakti kokonaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suora 6 on paljon pitempi kuin V6.
        V-kone on kompakti kokonaisuus.

        Ja tähtimoottori vielä lyhyempi. Se vasta on kompakti kokonaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tähtimoottori vielä lyhyempi. Se vasta on kompakti kokonaisuus.

        Tähtimoottorin todella lyhyt, mutta leveä ja korkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suora 6 on paljon pitempi kuin V6.
        V-kone on kompakti kokonaisuus.

        Hienoa kun valaisit meitä tuon asian suhteen.
        Toisaalta tässä ei tainnut olla kyse V6 koneesta.
        Hyvin rakennettu moottori saadaan aina käymään tasaisesti - riippumatta pyttyjen asennosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa kun valaisit meitä tuon asian suhteen.
        Toisaalta tässä ei tainnut olla kyse V6 koneesta.
        Hyvin rakennettu moottori saadaan aina käymään tasaisesti - riippumatta pyttyjen asennosta.

        Joillain sylinterimäärillä ja asennoilla se kuitenkin edellyttää tasapainotusakselia sen varsinaisen lisäksi, joskus eri kierroksilla ja joskus vastakkaisella suunnalla olevaa. Ja kun tarpeeksi tarkasti mitataan, niin silti vielä tärinää löytyy, koska mikään kampiakseli ei ole täysin joustamaton, eli äärettömän jäykkä.

        Kaikkein tasaisimmin käy kuitenkin sellainen moottori, jossa ei ole sylintereitä ollenkaan.
        Se voi olla sähkömoottori, taikka kaasuturbiinimoottori. Kummassakaan ei ole työtahteja ja häviötahteja erikseen, eikä myöskään edestakaisin heiluvia massoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa kun valaisit meitä tuon asian suhteen.
        Toisaalta tässä ei tainnut olla kyse V6 koneesta.
        Hyvin rakennettu moottori saadaan aina käymään tasaisesti - riippumatta pyttyjen asennosta.

        Se on syy eri moottoreiden yleisyyteen.
        Tosin suoraa kahdeksikkoa ei ole juurikaan tehty koska kampiakselista tulee pitkä ja siitä on vaikea tehdä tarpeeksi tukeva. Suora kasi vaatii tietenkin vielä enemmän tilaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillain sylinterimäärillä ja asennoilla se kuitenkin edellyttää tasapainotusakselia sen varsinaisen lisäksi, joskus eri kierroksilla ja joskus vastakkaisella suunnalla olevaa. Ja kun tarpeeksi tarkasti mitataan, niin silti vielä tärinää löytyy, koska mikään kampiakseli ei ole täysin joustamaton, eli äärettömän jäykkä.

        Kaikkein tasaisimmin käy kuitenkin sellainen moottori, jossa ei ole sylintereitä ollenkaan.
        Se voi olla sähkömoottori, taikka kaasuturbiinimoottori. Kummassakaan ei ole työtahteja ja häviötahteja erikseen, eikä myöskään edestakaisin heiluvia massoja.

        Tuo tuli esiin kun olin lentokoulussa 47 vuotta sitten.

        ” Kaikkein tasaisimmin käy kuitenkin sellainen moottori, jossa ei ole sylintereitä ollenkaan.”

        Kouluttajamme oli aloittanut lentämisen turbopropilla ja halusi tuoda sitä ilosanomaa myös meille mäntäkone noviiseille.
        Hän kuvaili kuinka vanhanaikainen ja kömpelö mäntämoottori on ja erityisesti kuinka epäluotettava se on.
        Lisäksi hänellä oli käsiliike, jolla hän kuvasi kuinka edestakaisin liikkuva mäntä tekee turhaa työtä verrattuna pyörivään liikkeeseen.

        Siitä minäkin sain kimmokkeen pyrkiä kiireesti eroon mäntämoottorikoneesta ja pyrkiä siihen, että siivistä löytyy vähintäin potkuriturbiini moottorit.
        Drag


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on syy eri moottoreiden yleisyyteen.
        Tosin suoraa kahdeksikkoa ei ole juurikaan tehty koska kampiakselista tulee pitkä ja siitä on vaikea tehdä tarpeeksi tukeva. Suora kasi vaatii tietenkin vielä enemmän tilaa.

        Eikö näistä ainakin useimmat ole rivikoneita?
        https://www.wartsila.com/marine/products/engines-and-generating-sets/diesel-engines
        Ei nuo minusta V-koneilta näytä.
        Enkä hämmästyisi jos jossain niistä olisi 8 sylinteriä tai enemmän. Siitä hämmästyisin jos kaikissa (tai edes useimmissa) olisi vähemmän kuin 8 sylinteriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö näistä ainakin useimmat ole rivikoneita?
        https://www.wartsila.com/marine/products/engines-and-generating-sets/diesel-engines
        Ei nuo minusta V-koneilta näytä.
        Enkä hämmästyisi jos jossain niistä olisi 8 sylinteriä tai enemmän. Siitä hämmästyisin jos kaikissa (tai edes useimmissa) olisi vähemmän kuin 8 sylinteriä.

        Tässä rivi 14 kone. Kampiakseli liene siis pitempi kuin 8-sylinterisessä rivikoneessa, kun sylintereitäkin on kyseisessä rivikoneessa selvästi enemmän, peräti 14 kpl.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C
        Configuration Two-stroke straight-14
        Koko koneella on pituutta 26.59 m, sylinterien halkaisija on 960 mm, ja iskun pituus on 2500 mm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä rivi 14 kone. Kampiakseli liene siis pitempi kuin 8-sylinterisessä rivikoneessa, kun sylintereitäkin on kyseisessä rivikoneessa selvästi enemmän, peräti 14 kpl.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C
        Configuration Two-stroke straight-14
        Koko koneella on pituutta 26.59 m, sylinterien halkaisija on 960 mm, ja iskun pituus on 2500 mm.

        Kuinka yleinen tuo kone on?
        Ei taida kuulua maailman yleisimpien koneiden joukkoon.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka yleinen tuo kone on?
        Ei taida kuulua maailman yleisimpien koneiden joukkoon.

        Kyllähän Wärtsilän dieselit ovat sieltä tavallisesta päästä. Toki juuri tuo 14 sylinterinen voi olla niistä harvinaisempi, mutta olihan noissa linkeissä monta muutakin, joissa kaikissa vähintään 7 sylinteriä rivissä. Yli 6 sylinteriset rivikoneet ovat siis varsin yleisiä noissa teholuokissa, eli kaikkea muuta kuin harvinaisuuksia.


    • Anonyymi

      Mitä yhteistä on V8 nokka akselilla ja 14 sylinterisellä suora dieselillä?
      Suomi24 besserwisserit.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1615
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1290
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1090
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1057
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      936
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      871
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      868
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      820
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      748
    Aihe