Katsastustarrojen tarkka sijoittaminen

Anonyymi-ap

SPV muisti katsatajia jo infollaan ja sen ohessa oli selkeäsanainen ohje katsastustarran paikasta. Sen kuuluu olla paapuurin puolella näkyvällä paikalla veneiltäessä. Eli ei varsinkaan maston etureunaan, josta se on esim. laiturille hyvin näkyvissä.

...vaan miksi? Katsastuksesta on kiinnostuneita lähinnä SPV, joskaan missään niiden sivuilla ei ole mainittu katsastuksen olevan jotenkin pakollista tai velvoittavaa jäsenseuroille (mitä aina jäsenseurojen jäsenille tolkutetaan). Katsastus on usein hooposti edellytys pursiseuran lipun käyttämiselle, ikäänkuin se sitten ketään motivoisi.

Tarra on kuitenkin nähty ihan vaan eräänlaisena seuran sisäisenä tukkimiehenkirjanpidon apuvälineenä, josta näkee onko vene jo katsastettu vai ei. Minkä ihmeen takia sen pitäisi olla veneen vasemmassa kyljessä, jotta tämä katsastus olisi vesillä (kiikareilla) todennettavissa (jos sattuu ajamaan ko veneen vasemmalla puolella)?

Katsastus ei ole yleisesti ottaen pakollista, joten asiasta ovat edelleen kiinnostuneita vain oman kerhon katsastajat katsastuskauden loppuun saakka. Viranomaisia asia ei siis kiinnosta. Onko tarkka sijoittaminen sitä varten, että jos vene todella uppoaa, vakuutusyhtiön sukeltajat löytävät sen varmasti sameassa vedessä veneen vasemmasta kyljestä ja ruksaavat halvemman omavastuun tms.?

Vanhan liiton veneilyssä oli/on paljon tämmöisiä "se nyt on vaan niin"-määräyksiä, jotka eivät perustu mihinkään. Jotenkin pitäisi päästä tässä mitättömässä pikkuasiassa ja niissä monissa isommissa siihen, että se mitä tehdään, on hyvin ja avoimesti perusteltua.

84

1774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Katsastan tänäkin vuonna tuon nelosluokkaan ja saan tarran, vaikka käynkin kesän mittaan Norjassa, Tanskassa, menen läpi Kielin kanavan käymään Hollannissa jne.

      En vain jaksa noita katsastustalebaneja tyhjänpäiväisine sääntöineen.
      Mikään ei velvoita katsastamaan valtamerikelpoista venettä 1. eikä edes 2. luokkaan.

      Varusteiden ja kuntonsa puolesta veneeni on luokkaa 1 AAA+ mutta en jaksa sitä, että joku pässi tulee mupeltamaan puuttuvasta lieden turvavyöstä tai matkapuhelimen minigrip-pussista.... (Mulla on veneessä MF/HF, VHF ja Iridium kahden matkapuhelimen lisäksi).
      Vene on varusteltu pallonkiertoon mutta nelosluokkaan katsastamalla saa ihan sen saman tarran liimattavaksi mastoon.
      Liedessä ei ole "turvavyötä" eikä tule - puhumattakaan "puuttuvista elämänlangoista" kannella (kyllä ne siellä ovat kun tositoimiin ryhdytään, mutta eivät roiku katsastusiltana kannella eivätkä Suomenlinnaa kiertäessä aurinkoisena sunnuntaipäivänä)....

      1. luokkaan katsastamalla ei saa mitalia eikä kunniakirjaa ja jokainen on lopulta itse vastuussa veneensä kunnosta ja varusteista.
      Kiville vedellessä on aivan sama, mikä katsastusluokka veneellä seuran paperipinossa on.

      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        😋 ­­N­­y­­­m­­­f­­o­­­m­a­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17776058t

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Port side on sovittu merivartioston kanssa, jättävät tuore tarraiset ratsaamatta yleisesti, kun arvelelevat varusteiden olevan kunnossa...

      • Anonyymi

        Onko ylipäänsä purjeveneitä paljonkaan ratsattu? Minua ei ole sillä koskaan pysäytetty, moottoriveneellä pari kertaa. Ei ole katsastustarraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko ylipäänsä purjeveneitä paljonkaan ratsattu? Minua ei ole sillä koskaan pysäytetty, moottoriveneellä pari kertaa. Ei ole katsastustarraa.

        Enpä tiedä, mutta, kun ollut joskus massa ratsaus airistolla, tuki vene ankkurissa ja pärräävät rib:ien kanssa veneille, niin, kyllä ne on ollut veneitä joissa seuralipou ei liehu, mihin ne on kiinni iskenyt.

        Itsellä tarra + seuralippu ja ei ole ratsattu 40 vuoteen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä tiedä, mutta, kun ollut joskus massa ratsaus airistolla, tuki vene ankkurissa ja pärräävät rib:ien kanssa veneille, niin, kyllä ne on ollut veneitä joissa seuralipou ei liehu, mihin ne on kiinni iskenyt.

        Itsellä tarra seuralippu ja ei ole ratsattu 40 vuoteen...

        Airistosta en osaa sanoa, kun en ole siellä ratsiaan osunut, mutta etelärannikolla ei kyllä ole havaittavissa mitään tuollaista vaan kyllä pysäyttelevät kaikki lipuista tai tarroista piittaamatta. Ja niinhän sen pitää ollakin.


    • Anonyymi

      Se katsastuttaa ken haluaa, ei se muilta pois ole. Onhan noita tarroja viirejä kokardeja lippuja prenikoita ym. Urheilukilpailuissakin jaetaan pystejä ja mitalleja adresseja kunniakirjoja ym. On arvonimiä mitä voi valtiolta ostaa ym. ym. yhdelle nuo on tärkeitä toisille ei...

    • Anonyymi

      Teksti Katsastajien infossa menee näin: "Muistutuksena myös suositus tarran oikeaksi sijoituspaikaksi: tarra tulee kiinnittää veneen paapuurin ylärakenteisiin - ei mastoon - niin, että se on hyvin näkyvissä myös kulussa ja purjehtiessa". Jos nyt aloittaja lukee tuon uudelleen ajatuksella niin voi havaita sanan suositellaan ja perustelun. Eli aloittajan valitukselta katoaa pohja pois. Tietysti tarran liimaaminen on ihan merkityksetön asia itse veneilyturvallisuuden kannalta, joten ei sen paikkaan nyt kannata niin paljon paukkuja laittaa.

      • Anonyymi

        Alan olla yhä tyytyväisempi, ettei ole mitään turhia tarroja. Tunnen veneeni hyvät ja huonot puolet paremmin kuin joku toinen maallikko.


      • Anonyymi

        Ei suinkaan.

        Kysymys kuului "miksi"?


    • Anonyymi

      SPV haluaa rahaa, sen vuoksi ne keksivät kaikenlaisia kummallisuuksia.

      Seuraavaksi yrittävät saada "kuriin" "väärään" luokkaan katsastetut veneet, näin tarvikemyyntiä saadaan lisättyä ja alan kauppiaat kiittävät.

      Katsastustarra on täysin turha ja lisää muoviroskaa mereen mutta koska SPV saa siitä rahaa on se jotenkin myytävä seuroille.

      • Anonyymi

        Määrittele "väärä katsastusluokka" ja se, miten tämä "kuriin laittaminen" tapahtuisi?

        Alunperin hyvää tarkoittanut katsastuskäytäntö on hyvää vauhtia muuttumassa pienen sääntöuskovaisen ryhmän uskonkappaleeksi.

        Vähän kuin kommunismin ilosanoma. Toisinajattelijat viedään leirille tai ammutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määrittele "väärä katsastusluokka" ja se, miten tämä "kuriin laittaminen" tapahtuisi?

        Alunperin hyvää tarkoittanut katsastuskäytäntö on hyvää vauhtia muuttumassa pienen sääntöuskovaisen ryhmän uskonkappaleeksi.

        Vähän kuin kommunismin ilosanoma. Toisinajattelijat viedään leirille tai ammutaan.

        Jos on halua, löytyy keinotkin.

        Lippuun ei voi puuttua koska sen määrää laki, mutta aina voi vaatia lipun kanssa viiriä, joka kertoo katsastusluokan.
        Vene, joka on alueen ulkopuolella, ei saa käyttää lippua. Lisäksi vene ei saa saapau satamaan, joka sijaitsee alueella, joka on oman katsastusluokan ulkopuolella.

        Nyt on kuitenkin tärkeämpiä asioita. Latailen ruutiaseita katsastajille. Heille on tullut oikeus ampua henkilöt, joilla on USB-ladattavat led-soihdut paristollisten sijaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määrittele "väärä katsastusluokka" ja se, miten tämä "kuriin laittaminen" tapahtuisi?

        Alunperin hyvää tarkoittanut katsastuskäytäntö on hyvää vauhtia muuttumassa pienen sääntöuskovaisen ryhmän uskonkappaleeksi.

        Vähän kuin kommunismin ilosanoma. Toisinajattelijat viedään leirille tai ammutaan.

        ”Alunperin hyvää tarkoittanut katsastuskäytäntö on hyvää vauhtia muuttumassa pienen sääntöuskovaisen ryhmän uskonkappaleeksi.”

        Lue kirjoituksesi uudestaan ajatuksen kanssa, niin saat samalla vastauksen siihen, miksi noin on käymässä.

        Sanavalintasi ”sääntöuskovainen” kertoo kaiken olennaisen.

        Joko arvaat?


      • Anonyymi

        Selitäpä vielä, miten SPV ansaitsee katsastustoiminnolla rahaa? Tarroista maksetaan tuskin omakustannushintaa, tai jos siitä jotain jää, summan prosenttiosuus on tulobudjetissa monen nollan takana.

        Hiukan järjellisempiä väitteitä, pliis.


    • Anonyymi

      Maston juureen paapuurin puolelle vanhan päälle tai tilalle se on meidän seurassa ollut tapana laittaa. Miksei mastoon? Ei sitä mastoa ole tapana lainailla muille eikä vene enää ole katsastuskunnossa jos maston menettää.

      • Anonyymi

        Hyvä paikka, voit hengittä nyt ihan rauhassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä paikka, voit hengittä nyt ihan rauhassa.

        Ihan rauhassa täällä on hengitetty, mutta ohjeiden laatijoiden järjenjuoksu (tai sen puute) kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan rauhassa täällä on hengitetty, mutta ohjeiden laatijoiden järjenjuoksu (tai sen puute) kiinnostaa.

        Se on suositus ei määräys. Moottoriveneissä helpompi toteuttaa, tässä ei ole mietitty eksaktisti purjevenettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on suositus ei määräys. Moottoriveneissä helpompi toteuttaa, tässä ei ole mietitty eksaktisti purjevenettä.

        Suositus, ohje tai määräys - aivan sama, laatijalla ei ole ollut aivot käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suositus, ohje tai määräys - aivan sama, laatijalla ei ole ollut aivot käytössä.

        No, kukaan ei estä sinua käyttämästä järkeäsi ja toimimalla sen mukaisesti.

        Tarraa ei ole pakkoliimata mihinkään, katsastustoedot löytyy sähköisinä.

        Sulla on asenne ongelma...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, kukaan ei estä sinua käyttämästä järkeäsi ja toimimalla sen mukaisesti.

        Tarraa ei ole pakkoliimata mihinkään, katsastustoedot löytyy sähköisinä.

        Sulla on asenne ongelma...

        Ei minulla ole asenneongelma, kiinnostaa vaan miksei ihmiset kuten sinä osaa käyttää aivojaan mutta neuvovat muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on suositus ei määräys. Moottoriveneissä helpompi toteuttaa, tässä ei ole mietitty eksaktisti purjevenettä.

        Masto mainittu, eli purjevenettä mietitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulla ole asenneongelma, kiinnostaa vaan miksei ihmiset kuten sinä osaa käyttää aivojaan mutta neuvovat muita.

        Nyt tipuit omaan ajattelemattomuutesi suohon... Ja upposit lopullisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Masto mainittu, eli purjevenettä mietitty.

        On minullakin moottoriveneessä masto, ei purjetta varten, mutta kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tipuit omaan ajattelemattomuutesi suohon... Ja upposit lopullisesti.

        Hah! Kuten jo todettu, et osaa käyttää aivojasi. ChatGPT suoltaa fiksumpaa tekstiä kuin sinä.


    • Anonyymi

      Otatkohan homman nyt vähän turhan vakavasti? Ketään ei varmasti kiinnosta yhtään mihin sen tarran liimaat. Itse en ole koskaan sotkenut venettäni noilla tarroilla. Mikä virka sillä tarralla olisi - kuka sitä katsoisi ja miksi?

      • Anonyymi

        Tarra on vähän kuin kipparilakki: nostaa kantajansa arvostusta laiturilla ja markkinoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarra on vähän kuin kipparilakki: nostaa kantajansa arvostusta laiturilla ja markkinoilla.

        Itse ajattelen ihan toisin "kippari" hatuista, ne menee suoraan "hupi ukko" sarjaan, joita ei voi ottaa tosissaan, ei sitten millään...


    • Anonyymi

      Melko pitkä ketju jonninjoutavimmasta aiheesta mitä mieleen tulee. Mikä meitä vaivaa?

      • Anonyymi

        Kaipuu merelle. Kohta päästään taas ja nettifoorumit hiljenevät.


      • Anonyymi

        Jos tarkoitat, mitä sanot, niin miksi pidennät ketjua?
        Minulle tämä on ajanvietettä, mutta mikä sinua vaivaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkoitat, mitä sanot, niin miksi pidennät ketjua?
        Minulle tämä on ajanvietettä, mutta mikä sinua vaivaa?

        Minullapa on ihan riittävän pitkä ketju ankkurin jatkeena- lällätilällää.


    • Anonyymi

      Rahapula.

      Jos olisi riittävästi pelimerkkejä, venettä ei tarvitsisi edes pitää minkään seuran laiturissa.

    • Anonyymi

      Oma katsastustarrani on aseteltu ylärakenteen ikkunoiden väliin ja yöaikaan sitä valaisee pieni LED -kohdevalaisin joka puolestaan on kiinni parraslistassa.
      Katsastustarra kannattaa aina vahata uutena niin se pysyy kauniina koko kauden.

    • Anonyymi

      Minä liimasin katsastustarran otsaani. Siinä se on selvästi näkyvissä jos joku tulee kysymään.

    • Anonyymi

      Samassa liiton infossa kerrottiin, että tarroissa on ykkös- ja kakkosluokissa mahdollisuus siirtyä sähköiseen tarraan, joka ladataan google play kaupasta. Silloin pitä kuitenkin olla myös elektroniset hätämerkinanto laitteet elikkä VHF-DSC, jolla viranomaislle lähetetään tarvittaessa kohdatessa kuva tarrasta kanavalla 70.

    • Anonyymi

      Tyypillisesti katsastuskeskusteluissa tyhmyys tiivistyy tällä palstalla. Muita samoin toimivia aiheita ovat liputus ja sammuttimien tarkastus. Kaikki sellaisia asioita, joiden kanssa ylivoimaisella valtaosalla ei ole mitään ongelmia.

      • Anonyymi

        Valtaosalla ei ole ongelmia koska he eivät kuulu veneilyseuraan eikä heidän veneitään siten katsasteta. Liputuskaan ei ole ongelma koska ei ole lippua eikä edes tankoa. Sammuttimen turha tarkastus on sen sijaan ongelma koska tarkastuksen hinta lähenee hyvää vauhtia uuden sammuttimen hintaa. Kohta alkaa olla vesistöjen pohjat olla täynnä vanhoja sammuttimia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosalla ei ole ongelmia koska he eivät kuulu veneilyseuraan eikä heidän veneitään siten katsasteta. Liputuskaan ei ole ongelma koska ei ole lippua eikä edes tankoa. Sammuttimen turha tarkastus on sen sijaan ongelma koska tarkastuksen hinta lähenee hyvää vauhtia uuden sammuttimen hintaa. Kohta alkaa olla vesistöjen pohjat olla täynnä vanhoja sammuttimia...

        Jos valtaenemmistö lasketaan mukaanlukien avoimet perämoottoriveneet, niin pitää paikkansa. Mutta se porukka ei täällä ole kirjoittelemassa. Otsikon mukaan aihe on purjehdus ja purjehtijoista valtaosa on jäseninä pursiseuroissa. Ja veneet ovat katsastettuja, joiden perässä on lippu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos valtaenemmistö lasketaan mukaanlukien avoimet perämoottoriveneet, niin pitää paikkansa. Mutta se porukka ei täällä ole kirjoittelemassa. Otsikon mukaan aihe on purjehdus ja purjehtijoista valtaosa on jäseninä pursiseuroissa. Ja veneet ovat katsastettuja, joiden perässä on lippu.

        Ettei kirjoittele ei tarkoita ettei ongelmaa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos valtaenemmistö lasketaan mukaanlukien avoimet perämoottoriveneet, niin pitää paikkansa. Mutta se porukka ei täällä ole kirjoittelemassa. Otsikon mukaan aihe on purjehdus ja purjehtijoista valtaosa on jäseninä pursiseuroissa. Ja veneet ovat katsastettuja, joiden perässä on lippu.

        Uskallanpa väittää, ettei läheskään jokainen seuralippua käyttävä vene ole katsastettu. Kaikissa seuroissa ei olla niin tarkkoja ja toisaalta käytäbnösds on melko mahdoton asiaa kontrolloidakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskallanpa väittää, ettei läheskään jokainen seuralippua käyttävä vene ole katsastettu. Kaikissa seuroissa ei olla niin tarkkoja ja toisaalta käytäbnösds on melko mahdoton asiaa kontrolloidakaan.

        Ei jokainen, mutta melkein kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jokainen, mutta melkein kaikki.

        Ehkä 50-60%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosalla ei ole ongelmia koska he eivät kuulu veneilyseuraan eikä heidän veneitään siten katsasteta. Liputuskaan ei ole ongelma koska ei ole lippua eikä edes tankoa. Sammuttimen turha tarkastus on sen sijaan ongelma koska tarkastuksen hinta lähenee hyvää vauhtia uuden sammuttimen hintaa. Kohta alkaa olla vesistöjen pohjat olla täynnä vanhoja sammuttimia...

        TM tai vastaava voisi tehdä testin, jossa tarpeeksi suuri otos eri pituisia aikoja (1-20v esim) seisotettuja - myös tärinälle altistettuja - sammuttimia kokeiltaisiin. Vai onko tällainen jo tehty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskallanpa väittää, ettei läheskään jokainen seuralippua käyttävä vene ole katsastettu. Kaikissa seuroissa ei olla niin tarkkoja ja toisaalta käytäbnösds on melko mahdoton asiaa kontrolloidakaan.

        Meni meidänkin vene monta vuotta ilman katsastusta vaikka uusi tarra tuli katsastajalta joka vuosi. Ilman tarraa ei käytetty seuralippua.


    • Anonyymi

      Voiko katsastustarran laittaa tarkastamattoman sammuttimen kylkeen? Siinä olisi kaksi merenkulun tärkeintä pointtia samassa paketissa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Meidän seurassa se tarkastettu sammutin kiertää veneestä toiseen katsastuksen edetessä, samassa kassissa kolmion ja heittoliinan kanssa.


    • Anonyymi

      Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on.
      Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat

      • Anonyymi

        Naisen jakorasiassa ei onneksi tarvita katsastustarraa. Suoritettu katsastus on helppo todeta muutenkin.


      • Anonyymi

        Ratkaisu lienee olla pursipoika joka soutelee toisen pursipojan takamuksessako?


      • Anonyymi

        Ei ongelmaa jos turvavarusteet on kunnossa ja matkassa mukana oikein asennettuna.


    • Anonyymi

      Kyllä sitäkin on harkittu, että veneen omistajan vaimo pyydetään mukaan katsastukseen, jotta miehistön taidot voidaan koeponnistaa, mutta kun alkavat olla niin vanhaa ikäluokkaa, että eivät saisi tarraa kolmioonsa. Ja peräpuolikin vuotaa jo väljyyttään.

    • Anonyymi

      Jotkut seurat vaativat veneen katsastetuksi, jotta voi käyttää saaritukikohtia tai telakointipalveluja. Katsastus on perinteisesti osoitettu tarralla. Viranomaisia tarrat eivät kiinnosta pätkääkään.

      • Anonyymi

        Voit olla oikeassa, mutta maalaisjärjellä on vaikea keksiä syytä moiseen. Miten katsastus ylipäänsä liittyy jonkun retkipaikan käyttöön? Ei sitten mitenkään. Pelkkää saivartelua ja kyykytystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit olla oikeassa, mutta maalaisjärjellä on vaikea keksiä syytä moiseen. Miten katsastus ylipäänsä liittyy jonkun retkipaikan käyttöön? Ei sitten mitenkään. Pelkkää saivartelua ja kyykytystä.

        Toisaalta telakointipalvelun kohdalla kyse on verotuksesta. Kun vene on katsastettu seuraan, on kyseessä seuraan kuluva vene. Yleishyödyllisen yhdistyksen ei tarvitse maksaa telakoinnista otetuista maksuista alvia silloin, kun palvelu vain seuran omiin veneisiin.


      • Anonyymi

        Tokihan seuralla on tieto seuraan rekisteröityjen veneiden katsastuksista ihan ilman tarrojakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta telakointipalvelun kohdalla kyse on verotuksesta. Kun vene on katsastettu seuraan, on kyseessä seuraan kuluva vene. Yleishyödyllisen yhdistyksen ei tarvitse maksaa telakoinnista otetuista maksuista alvia silloin, kun palvelu vain seuran omiin veneisiin.

        Ei katsastuksella ole tuon asian kanssa miäään tekoa. Veneenomistajan seurajäsenyys on tuossa se verottajalle merkitsevä seikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit olla oikeassa, mutta maalaisjärjellä on vaikea keksiä syytä moiseen. Miten katsastus ylipäänsä liittyy jonkun retkipaikan käyttöön? Ei sitten mitenkään. Pelkkää saivartelua ja kyykytystä.

        Maalaisjärjellä ja helposti: Katsastamaton vene saattaa esim. paloturvallisuuden osalta olla suhteellisen suuri vaaratekijä saaritukikohdassa kylki kyljessä oleville muille seuran veneille tai koko tukikohdalle. Sama pätee kotisatamaassa olevaan katsastamattomaan veneeseen, ja siksi ne joissain seuroissa menettävät oikeuden venepaikkaan. Seuran sisäisissä leikkimielisissäkin kilpailuissa katsastamaton vene saattaa aiheuttaa vaaratilanteita. Huonokuntoinen merikelvoton kalusto on seuralle myös imagoasia, syntyy ympäristöhaittaa jne. Eri tilanteita ja vaatimuksia ei aleta kaikkia pilkuttamaan erikseen, vaan kaikki sisällytetään yksinkertaisuuden nimissä samaan sääntöön, eli katsastusvaatimukseen. Oikeuksien karsiminen on tilapäinen sanktio sääntöjen noudattamatta jättämisestä. Kyykyttäjä antaisi välittömästi potkut seurasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalaisjärjellä ja helposti: Katsastamaton vene saattaa esim. paloturvallisuuden osalta olla suhteellisen suuri vaaratekijä saaritukikohdassa kylki kyljessä oleville muille seuran veneille tai koko tukikohdalle. Sama pätee kotisatamaassa olevaan katsastamattomaan veneeseen, ja siksi ne joissain seuroissa menettävät oikeuden venepaikkaan. Seuran sisäisissä leikkimielisissäkin kilpailuissa katsastamaton vene saattaa aiheuttaa vaaratilanteita. Huonokuntoinen merikelvoton kalusto on seuralle myös imagoasia, syntyy ympäristöhaittaa jne. Eri tilanteita ja vaatimuksia ei aleta kaikkia pilkuttamaan erikseen, vaan kaikki sisällytetään yksinkertaisuuden nimissä samaan sääntöön, eli katsastusvaatimukseen. Oikeuksien karsiminen on tilapäinen sanktio sääntöjen noudattamatta jättämisestä. Kyykyttäjä antaisi välittömästi potkut seurasta.

        Ja ne tarrathan ovat siksi, että kuka tahansa seuran jäsen ilman pääsyä katsastuspöytäkirjoihin voisi ilmiantaa seurapalveluita luvattomasti käyttävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maalaisjärjellä ja helposti: Katsastamaton vene saattaa esim. paloturvallisuuden osalta olla suhteellisen suuri vaaratekijä saaritukikohdassa kylki kyljessä oleville muille seuran veneille tai koko tukikohdalle. Sama pätee kotisatamaassa olevaan katsastamattomaan veneeseen, ja siksi ne joissain seuroissa menettävät oikeuden venepaikkaan. Seuran sisäisissä leikkimielisissäkin kilpailuissa katsastamaton vene saattaa aiheuttaa vaaratilanteita. Huonokuntoinen merikelvoton kalusto on seuralle myös imagoasia, syntyy ympäristöhaittaa jne. Eri tilanteita ja vaatimuksia ei aleta kaikkia pilkuttamaan erikseen, vaan kaikki sisällytetään yksinkertaisuuden nimissä samaan sääntöön, eli katsastusvaatimukseen. Oikeuksien karsiminen on tilapäinen sanktio sääntöjen noudattamatta jättämisestä. Kyykyttäjä antaisi välittömästi potkut seurasta.

        Noita veneitähän palaa yhtenään - ja "ympäristöhaitta" on varmaankin mielestäsi väärä merkki ja malli veneessä?`

        Katsastus ei vaikuta YHTÄÄN MITÄÄN paloturvallisuuteen.
        Sillä parin kilon sammuttimella et sammuta mitään, oli se koputeltu vuosittain tai ei.

        Yllättäen katsastamattomatkaan veneet eivät leimahtele kaupungin venepaikoilla.

        Täysin turhaa näpertelyä, ne joita ei veneen varusteet ja turvallisuus kiinnosta, paskat nakkaavat noista jutuista muutenkaan.

        Mulla on vene katsastettu joka vuosi ja varusteet muuten kunnossa, mutta lieteen ei tule turvavyötä. Ikinä.
        Katsastan tänäkin vuonna kolmosluokkaan ja se riittää hyvin. Toukokuussa lähden Välimerelle ja olen siellä seuraavan talven yli.

        Saakohan palata takaisin vanhentuneen katsastustarran kanssa vai pitääkö katsastaa vene aluevesirajalla?`
        Typerää saivartelua.

        Veneen varusteet ovat vastuullisella veneilijällä kunnossa ihan samalla tavalla kuin autossa on kunnolliset renkaat, huollot tehty ja turvavyö kiinni.

        Katsastus ei autoissakaan estä niiden leimahtamista kuten tälläkin viikolla parissakin pysäköintihallissa kävi.

        Vai oliko niin että niistä puuttui lieden turvavyöt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta telakointipalvelun kohdalla kyse on verotuksesta. Kun vene on katsastettu seuraan, on kyseessä seuraan kuluva vene. Yleishyödyllisen yhdistyksen ei tarvitse maksaa telakoinnista otetuista maksuista alvia silloin, kun palvelu vain seuran omiin veneisiin.

        Yhdistys on alvivelvollinen ja maksaa alv'in kaikesta taikka ei ole alivivelvollinen eikä maksa alv'iä mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita veneitähän palaa yhtenään - ja "ympäristöhaitta" on varmaankin mielestäsi väärä merkki ja malli veneessä?`

        Katsastus ei vaikuta YHTÄÄN MITÄÄN paloturvallisuuteen.
        Sillä parin kilon sammuttimella et sammuta mitään, oli se koputeltu vuosittain tai ei.

        Yllättäen katsastamattomatkaan veneet eivät leimahtele kaupungin venepaikoilla.

        Täysin turhaa näpertelyä, ne joita ei veneen varusteet ja turvallisuus kiinnosta, paskat nakkaavat noista jutuista muutenkaan.

        Mulla on vene katsastettu joka vuosi ja varusteet muuten kunnossa, mutta lieteen ei tule turvavyötä. Ikinä.
        Katsastan tänäkin vuonna kolmosluokkaan ja se riittää hyvin. Toukokuussa lähden Välimerelle ja olen siellä seuraavan talven yli.

        Saakohan palata takaisin vanhentuneen katsastustarran kanssa vai pitääkö katsastaa vene aluevesirajalla?`
        Typerää saivartelua.

        Veneen varusteet ovat vastuullisella veneilijällä kunnossa ihan samalla tavalla kuin autossa on kunnolliset renkaat, huollot tehty ja turvavyö kiinni.

        Katsastus ei autoissakaan estä niiden leimahtamista kuten tälläkin viikolla parissakin pysäköintihallissa kävi.

        Vai oliko niin että niistä puuttui lieden turvavyöt?

        Sinä olet huuhaakirjoituksinesi ympäristöhaitta.

        Veneistä ympäristöhaitan aiheuttavat ne, jotka eivät noudata esim. seuran jätevedenkäsittelyn ja myrkkymaalauksen sääntöjä jotka voivat olla lainsäädäntöä tiukemmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit olla oikeassa, mutta maalaisjärjellä on vaikea keksiä syytä moiseen. Miten katsastus ylipäänsä liittyy jonkun retkipaikan käyttöön? Ei sitten mitenkään. Pelkkää saivartelua ja kyykytystä.

        Nuo asiat ovat kerrottu yhdistyksen säännöissä, muut ovat mitättömiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdistys on alvivelvollinen ja maksaa alv'in kaikesta taikka ei ole alivivelvollinen eikä maksa alv'iä mistään.

        Ei mene noin. Yhdistyksellä voi olla sekä verollista (esim. kesäravintola) että verotonta (jäsenpalvelut) toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita veneitähän palaa yhtenään - ja "ympäristöhaitta" on varmaankin mielestäsi väärä merkki ja malli veneessä?`

        Katsastus ei vaikuta YHTÄÄN MITÄÄN paloturvallisuuteen.
        Sillä parin kilon sammuttimella et sammuta mitään, oli se koputeltu vuosittain tai ei.

        Yllättäen katsastamattomatkaan veneet eivät leimahtele kaupungin venepaikoilla.

        Täysin turhaa näpertelyä, ne joita ei veneen varusteet ja turvallisuus kiinnosta, paskat nakkaavat noista jutuista muutenkaan.

        Mulla on vene katsastettu joka vuosi ja varusteet muuten kunnossa, mutta lieteen ei tule turvavyötä. Ikinä.
        Katsastan tänäkin vuonna kolmosluokkaan ja se riittää hyvin. Toukokuussa lähden Välimerelle ja olen siellä seuraavan talven yli.

        Saakohan palata takaisin vanhentuneen katsastustarran kanssa vai pitääkö katsastaa vene aluevesirajalla?`
        Typerää saivartelua.

        Veneen varusteet ovat vastuullisella veneilijällä kunnossa ihan samalla tavalla kuin autossa on kunnolliset renkaat, huollot tehty ja turvavyö kiinni.

        Katsastus ei autoissakaan estä niiden leimahtamista kuten tälläkin viikolla parissakin pysäköintihallissa kävi.

        Vai oliko niin että niistä puuttui lieden turvavyöt?

        Seurasi katastaja osaa neuvoa asioista joista et nähtävästi mitään ymmärrä.

        Ja palaa niitä veneitä kaupungin venepaikoilla aina välillä ja romut jätetään lojumaan pitkiksi ajoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita veneitähän palaa yhtenään - ja "ympäristöhaitta" on varmaankin mielestäsi väärä merkki ja malli veneessä?`

        Katsastus ei vaikuta YHTÄÄN MITÄÄN paloturvallisuuteen.
        Sillä parin kilon sammuttimella et sammuta mitään, oli se koputeltu vuosittain tai ei.

        Yllättäen katsastamattomatkaan veneet eivät leimahtele kaupungin venepaikoilla.

        Täysin turhaa näpertelyä, ne joita ei veneen varusteet ja turvallisuus kiinnosta, paskat nakkaavat noista jutuista muutenkaan.

        Mulla on vene katsastettu joka vuosi ja varusteet muuten kunnossa, mutta lieteen ei tule turvavyötä. Ikinä.
        Katsastan tänäkin vuonna kolmosluokkaan ja se riittää hyvin. Toukokuussa lähden Välimerelle ja olen siellä seuraavan talven yli.

        Saakohan palata takaisin vanhentuneen katsastustarran kanssa vai pitääkö katsastaa vene aluevesirajalla?`
        Typerää saivartelua.

        Veneen varusteet ovat vastuullisella veneilijällä kunnossa ihan samalla tavalla kuin autossa on kunnolliset renkaat, huollot tehty ja turvavyö kiinni.

        Katsastus ei autoissakaan estä niiden leimahtamista kuten tälläkin viikolla parissakin pysäköintihallissa kävi.

        Vai oliko niin että niistä puuttui lieden turvavyöt?

        Kyllä mä olen menestyksekkäästi sammuttanut venepalon 2 kilon sammuttimella. Kaverin veneessä korjattiin liettä talvella, kun vene oli kuivilla. Asennuksessa tapahtui virhe ja ei saatu tulta sammumaan, päin vastoin se voimistui ja levisi lieden alle. Se oli parafiiniliesi, joten tankkihanakin vaikuttaa vasta pitkällä viiveellä. Ensin laitettiin palopeite. Liekit ja paksu savu alkoivat tunkea sen alta ja meinasivat tarttua veneen sisustukseen. Silloin nappasin sammuttimen ja ammuin 0,1 sekunnin purskauksen palopeitteen alle. Palo sammui välittömästi. Liesi savusi kuumana vartin. Sammutin toimi yli odotusten. Seuraava vaihe ilman sammutinta olisi ollut hakea vettä ämpärillä jostain kauempaa tai olisi voinut kerätä lunta, mikä olisi ollut hidasta ja epäkätevää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seurasi katastaja osaa neuvoa asioista joista et nähtävästi mitään ymmärrä.

        Ja palaa niitä veneitä kaupungin venepaikoilla aina välillä ja romut jätetään lojumaan pitkiksi ajoiksi.

        Kiva jos seurassanne on neuvomiskykyisiä katsastajia. Minulle ei ole tullut vastaan yhtäkään katsastajaa, joka olisi voinut antaa yhtäkään hyödyllistä neuvoa. Katsastukset ovat olleet poikkeuksetta mukavia rupattelutilaisuuksia, joissa katsastaja on uteliaana katsellut veneeni yksityiskohtia ja sitten on ruksittu lomakkeeseen tarvittavat kohdat. Seuramme katsastajat eivät ole mitenkään tavallista enemmän veneen tekniikasta ymmärtäviä, vaan ihan vain keskimääräistä sosiaalisempia ja huonompia sanomaan "ei", kun on pyydetty tehtävään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita veneitähän palaa yhtenään - ja "ympäristöhaitta" on varmaankin mielestäsi väärä merkki ja malli veneessä?`

        Katsastus ei vaikuta YHTÄÄN MITÄÄN paloturvallisuuteen.
        Sillä parin kilon sammuttimella et sammuta mitään, oli se koputeltu vuosittain tai ei.

        Yllättäen katsastamattomatkaan veneet eivät leimahtele kaupungin venepaikoilla.

        Täysin turhaa näpertelyä, ne joita ei veneen varusteet ja turvallisuus kiinnosta, paskat nakkaavat noista jutuista muutenkaan.

        Mulla on vene katsastettu joka vuosi ja varusteet muuten kunnossa, mutta lieteen ei tule turvavyötä. Ikinä.
        Katsastan tänäkin vuonna kolmosluokkaan ja se riittää hyvin. Toukokuussa lähden Välimerelle ja olen siellä seuraavan talven yli.

        Saakohan palata takaisin vanhentuneen katsastustarran kanssa vai pitääkö katsastaa vene aluevesirajalla?`
        Typerää saivartelua.

        Veneen varusteet ovat vastuullisella veneilijällä kunnossa ihan samalla tavalla kuin autossa on kunnolliset renkaat, huollot tehty ja turvavyö kiinni.

        Katsastus ei autoissakaan estä niiden leimahtamista kuten tälläkin viikolla parissakin pysäköintihallissa kävi.

        Vai oliko niin että niistä puuttui lieden turvavyöt?

        Tulin tähän ihmettelemään tuota antamaasi postausta.

        Otetaan aluksi sellainen katsantokanta, ettei olisi mitään katsastuksia, vaan veneen huolto ja ylläpito olisi pelkästään omistajan/haltijan omassa harkinnassa,

        On tietenkin selvää, että huolellisten ja muutenkin järkevien ihmisten veneet olisivat aina kunnossa ilman mitään katsastuksia.
        Meillä nyt on kuitenkin kanssa kulkijoita, joiden käsitys veneen huollosta ja ylläpidosta on melko kaukana jopa keskiverto tallaajan asenteesta.

        Mainittakoon, että näitä ”huolettomia” löytyy kaikista yhteiskuntaluokista ja siksi meillä on ztsiljoonia määräyksiä, miten täällä pitää elää.

        Nyt kysyisin sinulta eikö se ole meille kaikille eduksi, jos joku asiasta enemmän tietävä vilkaisee tuollaisen ”huolettoman” venettä silloin tällöin siltä varalta, ettei siellä ole mitään ikävää tekeillä.

        Tuota asennettasi lieden turvalliseen käyttöön en kyllä ymmärrä.
        Käsitän, että käyttämäsi ilmaus ”turvavyö”tarkoittaa yleisimmin tunnettua turvatankoa.
        Eikö kaikki turvalliseen lieden käyttöön liittyvä varustelu ole hyvä asia?
        Bootmann


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulin tähän ihmettelemään tuota antamaasi postausta.

        Otetaan aluksi sellainen katsantokanta, ettei olisi mitään katsastuksia, vaan veneen huolto ja ylläpito olisi pelkästään omistajan/haltijan omassa harkinnassa,

        On tietenkin selvää, että huolellisten ja muutenkin järkevien ihmisten veneet olisivat aina kunnossa ilman mitään katsastuksia.
        Meillä nyt on kuitenkin kanssa kulkijoita, joiden käsitys veneen huollosta ja ylläpidosta on melko kaukana jopa keskiverto tallaajan asenteesta.

        Mainittakoon, että näitä ”huolettomia” löytyy kaikista yhteiskuntaluokista ja siksi meillä on ztsiljoonia määräyksiä, miten täällä pitää elää.

        Nyt kysyisin sinulta eikö se ole meille kaikille eduksi, jos joku asiasta enemmän tietävä vilkaisee tuollaisen ”huolettoman” venettä silloin tällöin siltä varalta, ettei siellä ole mitään ikävää tekeillä.

        Tuota asennettasi lieden turvalliseen käyttöön en kyllä ymmärrä.
        Käsitän, että käyttämäsi ilmaus ”turvavyö”tarkoittaa yleisimmin tunnettua turvatankoa.
        Eikö kaikki turvalliseen lieden käyttöön liittyvä varustelu ole hyvä asia?
        Bootmann

        Meinaatko, ettei sen katsastuksen jälkeen kesän mittaan ole mitään "ikävää tekeillä"?

        Ja menevät ne paskat mereen vaikka veneesä septitankki olisikin.

        Lieden suojatanko ja turvavyö ovat kaksi eri asiaa.
        Vain idiootti keittelee jotain veneessä, jos keli on niin paha että tarvitsee itsensä kiehuvan kattilan eteen turvavöillä köyttää.

        Vaikka vene olisi miten katsastettu, voi silti vehje olla täynnä hengenvaarallisia sähköviritelmiä, vuotavia vetolaitteen läpivientejä, toimimattomia kulkuvaloja ja ties mitä sontaa. Sammuttimen tarran ja puutappien tarkastuksesta kukaan ei hyödy yhtään mitään.

        Se leima sammuttimessa ei takaa sen toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko, ettei sen katsastuksen jälkeen kesän mittaan ole mitään "ikävää tekeillä"?

        Ja menevät ne paskat mereen vaikka veneesä septitankki olisikin.

        Lieden suojatanko ja turvavyö ovat kaksi eri asiaa.
        Vain idiootti keittelee jotain veneessä, jos keli on niin paha että tarvitsee itsensä kiehuvan kattilan eteen turvavöillä köyttää.

        Vaikka vene olisi miten katsastettu, voi silti vehje olla täynnä hengenvaarallisia sähköviritelmiä, vuotavia vetolaitteen läpivientejä, toimimattomia kulkuvaloja ja ties mitä sontaa. Sammuttimen tarran ja puutappien tarkastuksesta kukaan ei hyödy yhtään mitään.

        Se leima sammuttimessa ei takaa sen toimintaa.

        Kiitos infosta. Nyt tiedän mikä se turvavyö on.
        Olen kyllä lukenut, että nykyajan leveissä veneissä on vaarana lentää pitkälle kun se kallistuu nopeasti.
        Ehkä on tosiaan syytä olla kokkailematta jos tilanne on noin paha.

        Kannatan kuitenkin katsastusta kaikkien toheloiden veneisiin, sillä olen nähnyt heidän touhotustaan sivusta ja pelännyt pahinta.
        Bootmann


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos infosta. Nyt tiedän mikä se turvavyö on.
        Olen kyllä lukenut, että nykyajan leveissä veneissä on vaarana lentää pitkälle kun se kallistuu nopeasti.
        Ehkä on tosiaan syytä olla kokkailematta jos tilanne on noin paha.

        Kannatan kuitenkin katsastusta kaikkien toheloiden veneisiin, sillä olen nähnyt heidän touhotustaan sivusta ja pelännyt pahinta.
        Bootmann

        Olen itse saanut pari kertaa hyödyllisiä vinkkejä katsastajilta aloittelijana 20v sitten. En ollut esim. ajatellut, että läpivientien hanojen pitäisi kiertyä kiinni. Sen jälkeen olen aina uusinut läpiviennit sen jälkeen kun hanat ovat lopullisesti jumiutuneet. Nykyisessä veneessä menee nyt vaihtoon 2 läpivientiä, minkä jälkeen olen siinä vaihtanut kaikki läpiviennit ja pitäisi kymmenisen vuotta pärjätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita veneitähän palaa yhtenään - ja "ympäristöhaitta" on varmaankin mielestäsi väärä merkki ja malli veneessä?`

        Katsastus ei vaikuta YHTÄÄN MITÄÄN paloturvallisuuteen.
        Sillä parin kilon sammuttimella et sammuta mitään, oli se koputeltu vuosittain tai ei.

        Yllättäen katsastamattomatkaan veneet eivät leimahtele kaupungin venepaikoilla.

        Täysin turhaa näpertelyä, ne joita ei veneen varusteet ja turvallisuus kiinnosta, paskat nakkaavat noista jutuista muutenkaan.

        Mulla on vene katsastettu joka vuosi ja varusteet muuten kunnossa, mutta lieteen ei tule turvavyötä. Ikinä.
        Katsastan tänäkin vuonna kolmosluokkaan ja se riittää hyvin. Toukokuussa lähden Välimerelle ja olen siellä seuraavan talven yli.

        Saakohan palata takaisin vanhentuneen katsastustarran kanssa vai pitääkö katsastaa vene aluevesirajalla?`
        Typerää saivartelua.

        Veneen varusteet ovat vastuullisella veneilijällä kunnossa ihan samalla tavalla kuin autossa on kunnolliset renkaat, huollot tehty ja turvavyö kiinni.

        Katsastus ei autoissakaan estä niiden leimahtamista kuten tälläkin viikolla parissakin pysäköintihallissa kävi.

        Vai oliko niin että niistä puuttui lieden turvavyöt?

        Lienee kaikkein viisainta huolehtia ennen lähtöä runkokatsastuskin kuntoon. Ensi vuoden keväällä kannattaa lennättää seuran katsastaja talvisataamaasi Välimerellä ja voit sitten turvallisesti purjehtia takaisin Suomeen.
        Toimin katsastajana eräässä varsin merkittävässä seurassa ja olen katsastanut kerhoveneitä ulkomaillakin, mm. Sisiliassa ja Aurinkorannikolla.
        Katsastajien osaaminen on perusveneilijää paljon korkeammalla tasolla. Kokemusta kertyy kymmenistä venetyypeistä, huonolaatuisista komponenteista, hankinnoissa osaamme neuvoa ym.
        Suosittelen kuuliaista asennetta katsastuksiin ja mahdollisimman korkeaa luokkaa.


    • Anonyymi

      Samaa osastoa kuin kuntien uudet kompostitarkastajat....

      • Anonyymi

        Kyllä ne on vielä typerämpiä, mieti hieman syvällisemmin.

        Komostoritarkastaja aluepäällikkö


    • Anonyymi

      Nyky vehkeillä luulisi voivan hoitaa katsastus puhelimella discorilla, teamsilla yms.

      Välimereltä käsinkin olisi kätevää hoitaa se näin. Itsellä myös ongelmana, kun hilpaisen matkaan jäiden lähdettyä ja katsastustoiminta ei vielä ole käynnissä. Mulla on onneksi tyyppi jonka kanssa asia hoidettu puhumalla hetki puhelimessa, tarra tulee postissa ja jää liimaamatta, mutta siellä sähköisessä järjestelmässä se on.

      Itselleni se on tärkeä vakuutusalennuksen takia ja toinen on seuran sääntö, josta seuraa keppiä jos ei katsasta noita "tarvike" juttuja.

      Tyhmin juttu on minusta varapolttimo lamppuun. Veneesä on taskulamppuja, otsalamppuja työ valon heittimiä "akuilla" varmaan yli 10 ja sitten pakollinen pikku "katsastus lamppu" mag lite johon on se varalamppu, en koskaan käytä tuota muuhun, kuin "katsastus lamppuna" 😁

      • Anonyymi

        Löytyy vieläkin joku virkaintoinen katsastaja, joka ei näe metsää puilta. Varapolttimosta ei ole yksikään katsastaja enää viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut kiinnostunut. Veneissä on nykyään jopa kännykästä alkaen lamppuja vaikka muille jakaa, eikä niissä ledeissä mitään vaihdettavia polttimoita ole.


      • Anonyymi

        Mulla tulee sen varapolttimon mukana varalasi, varaumpio, varakytkin, vara-akku, varakotelo ja varakarkunaru. Hyvin on kelvannut ja Maglitet on aikoja sitten heivattu kierrätykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyy vieläkin joku virkaintoinen katsastaja, joka ei näe metsää puilta. Varapolttimosta ei ole yksikään katsastaja enää viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut kiinnostunut. Veneissä on nykyään jopa kännykästä alkaen lamppuja vaikka muille jakaa, eikä niissä ledeissä mitään vaihdettavia polttimoita ole.

        Voishan ottaa piruuttaan yhden ledin jostain ja sanoa, että se on varapolttimo


    • Anonyymi

      Laitoin katsastustarran (vanhan) huolimattomasti farkkujeni takataskuun. Katsastusmies oli tästä näkymästä jostain syystä Erittäin Kiinnostunut ja käsi osui ”vahingossa” tarraan useamman kerran katsastuksen aikana. Että sellainen kerta.

      Nimim. Tarrassa vara parempi

      • Anonyymi

        Eihän tossa mitään järkeä. Mitä sitä kertaalleen katsastettua peräpeiliä enää katsastamaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tossa mitään järkeä. Mitä sitä kertaalleen katsastettua peräpeiliä enää katsastamaan?

        Ainoa kerta vuodessa kun vanhalla läskillä on menekkiä.


    • Anonyymi

      No eipä ihmisten asuntojakaan katsasteta.
      Niissä kuitenkin käsitellään avotulta, vesipisteitä ja viemäreitä on useita ja vielä 230V sähköt joka puolella?

      Osassa on jopa useampi tulisija ja jopa puuhella. Mutta ei perkele ole liedessä turvavyötä?

      Miten vitussa on mahdollista antaa ihmisten oleskella tuollaisissa riskipesäkkäissä ilman katsastusta?
      Siinähän voi palaa koko rivi- tai kerrostalo tai omakotialue?

      Välillä palaakin joo.
      Onko sulla muuten veneessä takka ja puukiuas?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2473
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1658
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1396
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      162
      1236
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      143
      1199
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1135
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      106
      1082
    8. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1071
    9. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      116
      1026
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      949
    Aihe