Kävin tänään hammaslekurissa ja poistetiin etuhammas ja hammaskiveä. Lekurin mielipide oli että tekarit.Paljonkos tekarit tulee kustantaan mutta melkeimpä kelan kautta sitten.
Hammaslekurissa
30
348
Vastaukset
- Anonyymi
Olisit kysynyt siltä hammaslekurilta, että mitä tekarit maksaa. Hän se parhaiten tietää!
Minä olen hoidattanut hampaani kuntoon kunnallisessa hammashuollossa ja ei ole mitään tarvetta tekareille. Yksi hammas on minulta poistettu 40 vuotta sitten, kun se katkesi tapaturmaisesti ja juurta ei voitu pelastaa. Neljä kultahammastakin olen teettänyt vuosien varrella kunnallisessa hammashoitolassa, kun isot lohkeamat korjattiin.
Ihmettelen, että miten joku voi saada hampaansa niin huonoon kuntoon, että pitää tekarit hankkia???- Anonyymi
Julkisen puolen duunareilla kaikilla on joko ehjät hampaat tai uudet tekohampaat. Sitten sopiikin alkaa ihmettelemään miten ei muilla ole moisia etuoikeuksia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Julkisen puolen duunareilla kaikilla on joko ehjät hampaat tai uudet tekohampaat. Sitten sopiikin alkaa ihmettelemään miten ei muilla ole moisia etuoikeuksia
Miten niin julkisen puolen duunareilla? Minäkin olen tavallinen köyhä ammatinharjoittaja, aina olen päässyt jonottamatta tuonne kunnalliseen terveyskeskukseen hammaslääkäriin, jos on tarvetta ollut hampaiden hoitoon. Kyllä ei ole ollut minulla muita kansalaisia kummempia etuuksia.
Se, että minulla on hampaat pysyneet kunnossa, on se, että olen harjannut hampaitani ja puhdistanut hammasvälit hammastikuilla tai langalla. Ja jos on tullut lohkeamaan tai muuta vikaa hampaisiin, olen mennyt ne hoidattamaan kuntoon tuonne kunnalliseen hammashoitolaan.
Eli kyllä ihan oma vika, jos ei ole hampaat kunnossa ja peiliin katsomalla löytyy syyllinen huonoihin hampaisiin! - Anonyymi
Ei se hammaslekuri välttämättä sitä tekarien hintaa tiedä kun hän ei niitä teekään. Tekarit tekee hammasteknikko ja hinta riippuu paikkakunnasta ja teknikosta. Mun kaveri täällä keskemmällä suomea teetti niin pelkät tekarit hammasteknikolta reilu 1500€ ja sitä ennen meni samanverran rahaa hammaslääkäriin kun vanhat hampaat poistettiin, osa jouduttiin leikkaamaan ja siksi tuli kalliimmaksi. Eli mistäköhän köyhä repii 2000 - 3000€ että sais uudet hampaat, tuskin Kelalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se hammaslekuri välttämättä sitä tekarien hintaa tiedä kun hän ei niitä teekään. Tekarit tekee hammasteknikko ja hinta riippuu paikkakunnasta ja teknikosta. Mun kaveri täällä keskemmällä suomea teetti niin pelkät tekarit hammasteknikolta reilu 1500€ ja sitä ennen meni samanverran rahaa hammaslääkäriin kun vanhat hampaat poistettiin, osa jouduttiin leikkaamaan ja siksi tuli kalliimmaksi. Eli mistäköhän köyhä repii 2000 - 3000€ että sais uudet hampaat, tuskin Kelalta.
Itseltä poistettiin etuhammas kun heiluva niin hammaslekuri sano että luusto huonossa kunnossa ja sano että tekarit.18 hammasta on vielä suussa niin taidan odotella niin kauan kun tippuu ja sitten tekareita.Hittoja näillä tuloilla mitään hampaita pysty hommaan niin kysyä jossain vaiheessa kelasta.Ei varmaankaan pieni summa mitä kela on maksanut ihmisten hampaista.
- Anonyymi
Jos särkee niin viina auttaa.
muija ei tykkää mut ei se mitään, virossa hoitavat tulehdukset ym niin taas jaksaa ryyppiä.
-roletaari - Anonyymi
Hampaiden hyvä itsehoito ei maksa mitään. Eipä yllätä tämäkään köyhän laiskan kirjoitus.
- Anonyymi
Noeihän sullakaan ole tallessa kuin joka toinen hammas.. !
- Anonyymi
Toki 18 hammasta vielä jäljellä niin täytyy niitä harjailla eikä harvahammas haittaa. Toisaalta niin pitkään omilla hampailla kun pystyy ja sitten ehkä tekarit. Ei ole mikään köyhälistön ongelma pelkästään jotkut iensairaudet.Hänellä on hampaat kunnossa,hän ei syö makkaraa,hän ei tupakoi eikä juo alkoholia,hänellä ei ole ylipainoa.
- Anonyymi
Ne on kalliit. Ylähampaat ja alahampaat maksaa erikseen et noin yhtensä voi olla 8 tonnia. Ykittäinen hammas tulee vielä kalliimaksi se on varman 700 e.
- Anonyymi
Missä noin kalliit hampaat? Sitten kannattaa jo köyhän matkustaa ulkomaille teettämään kunnon hampaat, jos muka noin kallista! Minä olen teettänyt kaikki hampaiden korjaukset ja neljä kultahammastakin on tehty kunnallisessa hammashoitolassa, ei ole kallista! Viimeksi korjautin suuren lohkeaman, kun puraisin vahingossa luumunkiveen ja hampaasta tosi suuri palanen. Se hammas tehtiin lähes kokonaan uusiksi, ensin juurihoidettiin ja siihen rakennettiin hammas uudelleen, koko lysti maksoi reilusti alle 300€ ja juurihoidon vuoksi piti käydä monta kertaa.
Ja ei se hammashoito kohtuuttomia maksa, kun pitää hampaat kunnossa ja käy säännöllisesti hammastarkastuksissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä noin kalliit hampaat? Sitten kannattaa jo köyhän matkustaa ulkomaille teettämään kunnon hampaat, jos muka noin kallista! Minä olen teettänyt kaikki hampaiden korjaukset ja neljä kultahammastakin on tehty kunnallisessa hammashoitolassa, ei ole kallista! Viimeksi korjautin suuren lohkeaman, kun puraisin vahingossa luumunkiveen ja hampaasta tosi suuri palanen. Se hammas tehtiin lähes kokonaan uusiksi, ensin juurihoidettiin ja siihen rakennettiin hammas uudelleen, koko lysti maksoi reilusti alle 300€ ja juurihoidon vuoksi piti käydä monta kertaa.
Ja ei se hammashoito kohtuuttomia maksa, kun pitää hampaat kunnossa ja käy säännöllisesti hammastarkastuksissa.Ei täällä kannata alkaa siitä riiteleen missä maksaa enempi ja missä vähempi... kannatta kysyä suoraan hammasteknikolta tai hammaslääkäriltä, sieltä saa oikean kustannusarvion.
Turha täällä alkaa kyseleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei täällä kannata alkaa siitä riiteleen missä maksaa enempi ja missä vähempi... kannatta kysyä suoraan hammasteknikolta tai hammaslääkäriltä, sieltä saa oikean kustannusarvion.
Turha täällä alkaa kyseleen.Köyhän kannattaa vaan marssia kunnalliseen hammashoitolaan ja pistättää siellä kalusto kuntoon. On halvinta!
Aina olen kunnallisessa hammashoitolassa käynyt ja taskurahalla siellä selviää hampaiden hoidosta.
Ja kyllä hampaat kunnossa pysyy, kun viitsii vähänkin niitä hoitaa. Saahan ne hampaat huonoon kuntoon, jos juo pelkkiä limppareita ja eikä puhdista hampaita kunnolla. Hammasvälit unohtuu monelta köyhältä kokonaan puhdistaa. Hammaslääkäriä on turha pelätä, sinne on mentävä, niin ei tarvita mitään tekareita! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhän kannattaa vaan marssia kunnalliseen hammashoitolaan ja pistättää siellä kalusto kuntoon. On halvinta!
Aina olen kunnallisessa hammashoitolassa käynyt ja taskurahalla siellä selviää hampaiden hoidosta.
Ja kyllä hampaat kunnossa pysyy, kun viitsii vähänkin niitä hoitaa. Saahan ne hampaat huonoon kuntoon, jos juo pelkkiä limppareita ja eikä puhdista hampaita kunnolla. Hammasvälit unohtuu monelta köyhältä kokonaan puhdistaa. Hammaslääkäriä on turha pelätä, sinne on mentävä, niin ei tarvita mitään tekareita!Höpö höpö kuules niin otappa huomioon ihmisen ikä kun monella voi tulla tarve tekohampaille.Hyvin musta valkoista ja lapsellista ajattelua.
- Anonyymi
Nuo on implanttien hintoja! Tavalliset tekarit maksaa muutaman satasen. Tokihan kalliit implantit saa huomattavasti halvemmalla, jos käy teettämässä ne esim. Turkissa tai itä-Euroopassa ym.
- Anonyymi
Implantit on kalliit, yksi implantti maksaa noin 2000-3000€. Siis 1kpl, eli 10 hammastakin jos laittaa implanttina, on jo 20000€.
- Anonyymi
Kyllä maksaa ja hampaisiin saa meneen useimpia tuhansia.Yksittäinen nastahammas niin saako 2000eurolla. Taitaa jotkut ottaa lainaa kun laittaa hampaansa kuntoon. Kyllä se itsellä on jos tekareita niin koittaa kelan kautta maksua.
- Anonyymi
Hampaiden kuntoon vaikuttaa moni asia vaikka kuinka harjailis jos luusto haurastuu.Hyvin monella on iensairautta ja loppujen lopuksi hammas alkaa nouseen ylöspäin.Riippuu missä pitäjässä asut niin kuinka pääset kunnalliseen hammashoitoon.
- Anonyymi
Joskus mainostettiin tarjouksena jossain hammasklinikalla 500-600€/leuka, eli 1000-1200€ on ainakin joskus yksityiseltä saanut tekareita.
Kunnallisella varmaankin halvemmat ja kela varmaan maksaa juurikin kunnallisella hankitut. - Anonyymi
Kaupungilla ostopalvelu yksityiselle puolelle mutta kuntahammaslääkärin hinta. Kyllä itse ainakin joudun kelasta kysyyn rahotuksen kun tekarit tulee ajankohtaiseksi.
- Anonyymi
Sitä mitään kysyä tarvi. Senkun lähettää laskun sinne jos on kelan kanta asiakas.
- Anonyymi
Jos aloittajalla tosiaan niin huonot hampaat että hammaslääkäri ehdottaa tekareita niin paras uskoa hammaslääkäriä. Voi ne tekarit maksaa osamaksullakin ja joihinkin suusairauksiin saa myös taloudellista apua. Aloittajan tulee ottaa selvää mistä huono hammaskunto johtuu, onko kyseessä sairaus tai tapaturma tai pahoinpitely.
- Anonyymi
Toi sairaus on......Parodontiitti eli hampaan kiinnityskudosten sairaus on merkittävä kansantauti. Se on väestössä alidiagnosoitu ja jää sen takia osin hoitamatta.
Gingiviitin eli ientulehduksen ehkäisy ja hoito ovat keskeinen osa parodontiitin ehkäisyä.
Parodontiitin varhaisdiagnostiikkaan ja hoitoon on perusterveydenhuollossa kohdistettava erityistä huomiota, sillä vaikea parodontiitti ja sen seuraukset aiheuttavat huomattavia kustannuksia ja vaativat usein erikoishammaslääkäritasoista hoitoa.
Parodontiittiriskin toteaminen edistää ehkäisyn ja hoidon kohdentamista.
Parodontologinen tutkimus, johon kuuluu olennaisesti ientaskumittaus, on osa suun terveydentilan tutkimusta ja sisältää myös peri-implanttikudosten tutkimisen. Tutkimus pitää tehdä kaikenikäisille säännöllisin väliajoin, jotta hampaita ja hammasimplantteja ympäröivien kudosten sairaudet todetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Hammaslääkäri vastaa diagnostiikasta, hoidon suunnittelusta ja sen toteutuksesta.
Kun sairaus on diagnosoitu, se hoidetaan viipymättä. Vaikuttava hoito on toteutettavissa tehokkaasti lyhyellä aikavälillä.
Tärkeä osa hoitoa ovat omahoidon ohjaus, potilaan sitouttaminen hoitoon ja tarvittaessa tupakkatuotteista vieroitus.
Hyvän ja pysyvän hoitotuloksen edellytyksenä on potilaan toimiva omahoito.
Ylläpitohoito on olennainen osa kiinnityskudos- ja peri-implanttisairauksien hoitoa.
Terveet hampaan kiinnityskudokset ovat tärkeä osa yleisterveyttä.- Anonyymi
Joo taitaa olla kansantauti ja tulehdukset voi levitä suusta aiheuttaen pahaakin vahinkoa. Mutta oliskohan niin, että tässäkin paljon kiinni siitä miten hyvä immuunipuolustus ylipäänsä on...? Onko se välttis alidiagnosoitu vai enemmän alihoidettu, mut pohjimmiltaan tämä(kin) on autoimmuunitauti. Kumma homma siinä mielessä, kun kia suurin osa käy vuosittain suuhygienistillä tai hammaslääkärillä.
Itsellä semipaha kai mutta vain yksi hammas vähän heiluu. Täytyy myöntää, että on ollut saamattomuutta suuhygienian hoidossa, mutta monella vielä enemmän ja silti voi purukalusto olla paremmassa kunnossa. Itseltä on poistettu muista syistä kuin heilumisen takia muistaakseni 4 + viisuri. Omalla kohdalla eräs erikoishml tosin taisi aika lailla dramatisoida parodontiitin vaikeuden kanssa, kun taas 3 muuta piti enintään semipahana. No aivan sama, se on vain yksi ongelma muiden joukossa.
Purukalusto voi mennä huonoon kuntoon myös itsestä riippumatta, esim. sylkirauhasten toiminnan häiriinnyttyä.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo taitaa olla kansantauti ja tulehdukset voi levitä suusta aiheuttaen pahaakin vahinkoa. Mutta oliskohan niin, että tässäkin paljon kiinni siitä miten hyvä immuunipuolustus ylipäänsä on...? Onko se välttis alidiagnosoitu vai enemmän alihoidettu, mut pohjimmiltaan tämä(kin) on autoimmuunitauti. Kumma homma siinä mielessä, kun kia suurin osa käy vuosittain suuhygienistillä tai hammaslääkärillä.
Itsellä semipaha kai mutta vain yksi hammas vähän heiluu. Täytyy myöntää, että on ollut saamattomuutta suuhygienian hoidossa, mutta monella vielä enemmän ja silti voi purukalusto olla paremmassa kunnossa. Itseltä on poistettu muista syistä kuin heilumisen takia muistaakseni 4 viisuri. Omalla kohdalla eräs erikoishml tosin taisi aika lailla dramatisoida parodontiitin vaikeuden kanssa, kun taas 3 muuta piti enintään semipahana. No aivan sama, se on vain yksi ongelma muiden joukossa.
Purukalusto voi mennä huonoon kuntoon myös itsestä riippumatta, esim. sylkirauhasten toiminnan häiriinnyttyä.
lajijasurisOnkin poistettu jo 6 ja viisurit päälle. Niin suun kuivuutta myös ollut ja se on tosi tosi paha hampaille ja suun kudoksille. Ei paljon vielä haittaa pureskelua. Parodontiittikaan ei käytännön elämässä haittaa, mut se kai onkin aika lailla oireeton yleensä hyvin pitkään. Hammaskiveä myös muodostuu tosi herkästi. Ilmeisesti vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa myös suun terveyden hallinnassa, ja erityisesti parodontiitin. Aika paljon ihmisillä on myös ongelmaa pitää riittäviä välejä syömisten välillä, ja ainakin 3 h olis hyvä olla.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkin poistettu jo 6 ja viisurit päälle. Niin suun kuivuutta myös ollut ja se on tosi tosi paha hampaille ja suun kudoksille. Ei paljon vielä haittaa pureskelua. Parodontiittikaan ei käytännön elämässä haittaa, mut se kai onkin aika lailla oireeton yleensä hyvin pitkään. Hammaskiveä myös muodostuu tosi herkästi. Ilmeisesti vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa myös suun terveyden hallinnassa, ja erityisesti parodontiitin. Aika paljon ihmisillä on myös ongelmaa pitää riittäviä välejä syömisten välillä, ja ainakin 3 h olis hyvä olla.
lajijasurisYhdellä ukolla tuli joku sairaus niin poistettiin kaikki hampaat eikä sillä vuoden aikana ole tekareita ilmestynyt. Kyllä niitä varmaan syitä on kun hampaat menee huonoon kuntoon vaikka harjailis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhdellä ukolla tuli joku sairaus niin poistettiin kaikki hampaat eikä sillä vuoden aikana ole tekareita ilmestynyt. Kyllä niitä varmaan syitä on kun hampaat menee huonoon kuntoon vaikka harjailis.
Jotkut syövät ja syöpähoidot ainakin vahingoittaa sylkirauhasia ja tällöin lähtee hampaat vaauhdilla eli siis käytännössä poistetaan suosiolla kaikki muutamalla käyntikerralla. Lisäksi mm. jotkut lääkkeet, sjögrenin syndrooma, diabetes voi aiheuttaa kuivuutta.
lajijasuris
- Anonyymi
Onhan näitä tapauksia että jollakin mustat ja risaset hampaat niin luulis että särkee.Jos vaikka työtön tai työkyveläkkeellä niin kuka ohjaa vaikka suuhygienistin luo ni ei kukaan vaan itse täytyy järjestellä. Kyllä itse ainakin jos reikä hampaassa ja särkee niin hammaslääkäriin.Diabetes 2 kanssa ei mitkään tulehdukset hyväksi suussa.
- Anonyymi
Kun on käynyt vuosittaisessa tarkastuksessa jo 30 vuoden ajan, niin vo sanoa, että
nimenomaan se tiheä tarkastusväli torjuu kaikki isommat ongelmat.
Usein tehdään vain hammaskiven poisto ja /tai pieni paikkaus/lohkeamaan
ja homma on sillä hyvä ja edullisesti. Jos antaa vian suurentua = kallis.
- Anonyymi
On se kun joillaki tapa että pesee hampaat aamuin illoin niin ihan hyvä homma.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli295504Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144104Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403217IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512860Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2871362Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861318- 601219
- 791149
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3971126Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2171126