Onko uskon puolesta valehtelu väärin?

Olen useassa keskustelussa kysynyt uskovaisilta heidän mielipidettä milloin mihinkin saarnaajien ym. levittämään valheeseen, jota käytetään uskon puolustamiseen. Koskaan en ole saanut suoraa ja kiertelemätöntä vastausta. Kukaan uskovainen ei ole ollut halukas tuomitsemaan kyseisiä valheita.

Siirrän siis kysymyksen yksityisestä yleiseen. Eli kysyn nyt uskovaisilta, onko ylipäätään valhtelu uskon puolesta teidän mielestänne hyväksyttävää?

8

109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Uskontohan on jo sinällään valhe, että sen eteen valehteleminen on uskovaiselle vaan keino joka pyhittää tarkoituksen.
      Eli valheen puolesta valehtelun.

• Anonyymi

Sait jo aloituksesi arvoisen vastauksen!
      Niin uskovien ei ole tarvis vastata mitään.

• Anonyymi

Valehtelu uskon puolesta on synti.

Aito uskova ei tarvitse valheita tuekseen.
      Totuus riittää.

Uskooko joku Totuutta, on tietenkin hänen ja hänessä vaikuttavan hengen oma valinta.

• Kiitän vastauksestasi.

"Aito uskova ei tarvitse valheita tuekseen.
        Totuus riittää."

Puututko koskaan täällä keskusteluissa siihen, jos joku uskova valehtelee tukeakseen väitteitään?

• Anonyymi
        siare kirjoitti:

Kiitän vastauksestasi.

"Aito uskova ei tarvitse valheita tuekseen.
        Totuus riittää."

Puututko koskaan täällä keskusteluissa siihen, jos joku uskova valehtelee tukeakseen väitteitään?

Kyllä. Mutta "puuttuminen" on ehkä väärä sana. Sanoisin, että "reagoin" herkästi.

• Anonyymi

>>>"uskon puolesta valehtelu väärin"<<<

"nuo, jotka vääryyttä kyntävät, ja turmiota kylvävät, ne sitä niittävätkin"
      Job: 4: 8

• Anonyymi

Matt.10:34-42 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Sillä minä olen tullut nostamaan pojan riitaan iäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa. Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka ei ota ristänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias. Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. Joka ottaa tykönsä teidät, se otttaa tykönsä minut; ja joka ottaa minut tykönsä, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt. Joka profeetan ottaa tykönsä profeetan nimen tähden, saa profeetan palkan; ja joka vanhurskaan ottaa tykönsä vanhurskaan nimen tähden, saa vanhurskaan palkan. Ja kuka hyvänsä antaa yhdelle näistä pienistä maljallisen kylmmää vettä, hänen juodaksensa, opetuslapsen nimen tähden, totisesti minä sanon teille; hän ei jää palkkaansa vaille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      7001
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      4736
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      54
      2646
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      5
      2098
    5. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      181
      1083
    6. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1048
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      91
      1011
    8. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      846
    9. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      242
      843
    10. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      179
      773
    Aihe