Olisitko uskonut, veturinkuljettajan keskipalkka 5106 euroa/kk

Anonyymi-ap

199

3799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Australiassa joka 3 kilometriä pitkät rahtijunat kulkevat ilman kuljettajia.

      • Anonyymi

        Jos katsoo karttaa, niin Australia on 95% aavikkoa.


      • Anonyymi

        Kuljettajat eivät halua lisää palkkaa vaan 2 tunnin lisäyksen yhtäjakseiseen vapaaseen l! Tekisivät muulloin sen kaksi tuntia !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos katsoo karttaa, niin Australia on 95% aavikkoa.

        Australiassa asuu aavikolla heimoja joilla kuin intiaaneilla omat alueet ja siellä asuu myös muuten ihmisiä työssä kaivoksella ja siitä punakivestä saa taloja aitoja on hautausmaita siellä.Ausseissa on merta paljon kalaa ja veneitä he elää trooppisessa ilmastossa kostea aurinko kuumaa ja on käärmeitä mitä ne ei älyä tappaa.Australiassa kulkee junia aavikolla tosi vanhoja kuljettaa tavaraa ja ihmisiä hitaampaa vauhtia.Hieno paikka olla töissä mahtava luonto.Suomalaisia muutti venäjää pakoon joskus paljon Australiaan asumaan työhön siellä moni osti maatilan ja jäi sinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljettajat eivät halua lisää palkkaa vaan 2 tunnin lisäyksen yhtäjakseiseen vapaaseen l! Tekisivät muulloin sen kaksi tuntia !!

        Just näin,bussikuskien lakko ei tuonu juurikaan mitään työ-ja lepoaikoihin lisää!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos katsoo karttaa, niin Australia on 95% aavikkoa.

        Saadaanko Allegro välille Oulu Rovaniemi siitä ylös Sodankylä jne turistit käy Revontuli laskettelu ruska reilluilla hiihtämässä siellä mökillään ja ikkunasta näkee myös.Monessa maassa on maiseman katsomis junat.


      • Anonyymi

        Vaarallista.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        En muista, koska veturinkuljettajat olivat viimeksi lakossa, mutta siitä on vuosia. Silloin kirjoitettiin, että kansakoulupohjalta valtion parhaiten palkattu työ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En muista, koska veturinkuljettajat olivat viimeksi lakossa, mutta siitä on vuosia. Silloin kirjoitettiin, että kansakoulupohjalta valtion parhaiten palkattu työ.

        Kyllä yleensä on insinöörin koulutus vähintään ja teknikko tai muu.Onhan insinööriajo kokeen tarkastaja insinööri myös ja siltojen rakentajat.Tekninen osaaminen.


    • Anonyymi

      Rankka duuni, kun pitää yrittää pysyä hereillä.

      • Anonyymi

        Siihenhän ne neuvottelut kariutuivatkin? Olin kuulevinani uutisista, että työssä jaksaminen ja lepoajat olivat kompastuskivenä. Palkkaan tietysti oli sovittu "yleisen linjan mukaiset" mutta tosiaan tuo hereillä pysyminen pitää ratkaista erikseen.


      • Anonyymi

        Se on pikku juttu. Heilläkin on jäännyt luvut vähän kesken, kun eivät ole sisähommissa.
        Veturinkuljettajalla on pää ulkona


      • Anonyymi

        Hoitajat valvoo yöllä potilaita ja lääkärit muistakaa.


      • Anonyymi

        Hoitajilla myös pitkät yövuorot ja vartijoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoitajilla myös pitkät yövuorot ja vartijoilla.

        Hoitajat parantavat ihmisiä. Mitä tekee vartijat, mitä itse tulee mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoitajat parantavat ihmisiä. Mitä tekee vartijat, mitä itse tulee mieleen.

        Vartijat vartioi ihmisiä.


    • Anonyymi

      Autonomiset junat ja äkkiä, kiitos!

    • Anonyymi

      On liian hyvä palkka ei enään yhtään lisää.

      • Anonyymi

        Huono palkka, eihän tällä pärjää. Vähä lisää nii jää kolikkoja taskuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono palkka, eihän tällä pärjää. Vähä lisää nii jää kolikkoja taskuun.

        Justiin niin jos vuokra on 500€ kk tai 700€ jää käteen ....monet maksaa omaa taloa osaketta 1000€ kk ja teidän mielestä toi olisi huono kun 2000€ saavat ostaa asuntoja 1000€ asuntoon 1000€ elämiseen.


    • Anonyymi

      Kai sillä on kova vastuu. Mitäänhän nuo ei tee mutta eikö niillä ole jokunen matkustaja kyydissä. Jos palkka olematon sanotaan 4000 niin eihän sillä olisi mitään menetettävää. Kun palkka niin hyvä ettei halua tulojaan riskeerata niin skarppaahan sitä eri lailla.

    • Anonyymi

      Samasta kakusta kuin muutkin .. mitä isompi kakku jaettavana siitä leikataan. Veturinkuljettajan palkka jää Suomeen .. verotkin - ja kansantalous voi hyvin.

      • Anonyymi

        Joku positiivinen vaikutus työntekijällä pitäisi olla yrityksen tehokkuuteen oman tehokkuutensa myötävaikutuksella. Silloin työntekijälle voi maksaa vähän kovempaa liksaa kuin siinä tapauksessa, että työntekijä tekee vain suorittavaa työtä, jossa hänellä itsellään on aika mitätön mahdollisuus vaikuttaa työn tehokkuuteen.
        On aika vaikea keksiä, miten hyvä junankuljettaja olisi tuottavampi kuin huono. No en tunne junien tekniikkaa kunnolla, mutta onko oikealla ajotavalla mahdollisuus säästää esimerkiksi automatiikkaan nähden 20% sähköä tai dieseliä. Näinhän se periaatteessa on esimerkiksi autossa jossa kuljettajan ennakointi voi tuoda tuollaisnen säästön vakionopeussäätimen käyttöön nähden...jos vakkariakin vielä käyttää täysin ymmärtämättä sen vaikutusta kulutukseen.


      • Anonyymi

        Intiassa junissa voi matkustaa katoilla ja siellä ei käytä voi laittaa autoistakaan ulos tai menettää sen niin läheltä ajelee toisiaan autot junat raitikat.Ilmasto on lämmin siellä ei ole lämmityskuluja.Meilläkin näkee kesällä poikia roikkuu ratikan perässä matkustaa.Joskus junan katoilla ulkomaalaisia.Lentävä matto tyyli ei pakkasella toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Intiassa junissa voi matkustaa katoilla ja siellä ei käytä voi laittaa autoistakaan ulos tai menettää sen niin läheltä ajelee toisiaan autot junat raitikat.Ilmasto on lämmin siellä ei ole lämmityskuluja.Meilläkin näkee kesällä poikia roikkuu ratikan perässä matkustaa.Joskus junan katoilla ulkomaalaisia.Lentävä matto tyyli ei pakkasella toimi.

        Mitä tarkoitat. Vika varmaan minussa, kun en ymmärtänyt...


    • Suomessa ongelma ei ole työntekijöiden liian suuret palkat vaan se, että täällä on liikaa pienipalkkaisia, jotka eivät tule palkallaan toimeen. Veturinkuljettajien kedehtiminen ei nosta HUS:n apuhoitajan tai Alepan kassan palkkoja.

      • Anonyymi

        Mitä tapauhtuu heille "jotka eivät tule palkallaan toimeen"?


      • Anonyymi

        MITÄ ON ALEPASSA PALKKOJA?????


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tapauhtuu heille "jotka eivät tule palkallaan toimeen"?

        He nostavat asumis- ja toimeentulotukia eivätkä ole nettoveronmaksajia.


      • Anonyymi

        Näin on leivät - suuripalkkaisilta kerätään veroina ne pienipalkkaisten toimeentulotuet ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on leivät - suuripalkkaisilta kerätään veroina ne pienipalkkaisten toimeentulotuet ..

        Siksi hyväpalkkaisten duunareiden määrän väheneminen on ongelma.


      • Anonyymi

        Ei, Suomen ongelma on se, että täällä pienipalkkaisille maksetaan liian kovaa palkkaa. Palkkaero ammattilaisen ja mitään osaamattoman tollon välillä on liian pieni. Suomessa palvelut ovat suhteettoman kalliita juuri tästä syystä. Samoin yritykse kokonaispalkkamenot ja ostettujen palvelujen menot. Yrityksillä ei ole varaa maksaa kunnon palkkaa innovatiivisille ja tuottaville työntekijöille, kun kokonaispalkkakulut ovat liian suuret.
        Tämä on valuvika "hyvinvointiyhteiskunnassa". Kaikista töistä pitäisi saada niin kovaa liksaa, että tekemällä sitä 6-8 tuntia vuorokaudessa 5 päivänä viikossa, sillä on varaa maksaa asuminen ja eläminen...eläjän itse määrittämällä tasolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei, Suomen ongelma on se, että täällä pienipalkkaisille maksetaan liian kovaa palkkaa. Palkkaero ammattilaisen ja mitään osaamattoman tollon välillä on liian pieni. Suomessa palvelut ovat suhteettoman kalliita juuri tästä syystä. Samoin yritykse kokonaispalkkamenot ja ostettujen palvelujen menot. Yrityksillä ei ole varaa maksaa kunnon palkkaa innovatiivisille ja tuottaville työntekijöille, kun kokonaispalkkakulut ovat liian suuret.
        Tämä on valuvika "hyvinvointiyhteiskunnassa". Kaikista töistä pitäisi saada niin kovaa liksaa, että tekemällä sitä 6-8 tuntia vuorokaudessa 5 päivänä viikossa, sillä on varaa maksaa asuminen ja eläminen...eläjän itse määrittämällä tasolla.

        Jos palkkaero osaamattoman ja osaajan välillä on liian pieni, niin sen voi korjata niinkin, että sen osaajan palkkaa nostetaan.

        Suomea mainostetaan vientivetoisena maana, mutta kuitenkin myös kotimaan kysyntä on keskeistä Suomen bruttokansantuotteen kysynnälle. Yleensä kuluttajien ostovoiman merkitys taloudelle muistetaan vain kun puhutaan veroista, mutta ei silloin kun puhutaan palkkaratkaisuista.


      • Anonyymi

        Jos verovaroin haluavat lisää palkkaa, niin verovaroin palkattujen täytyy maksaa lisää veroja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos verovaroin haluavat lisää palkkaa, niin verovaroin palkattujen täytyy maksaa lisää veroja.

        VR ei toimi verovaroin, vaan on valtion omistama osakeyhtiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tapauhtuu heille "jotka eivät tule palkallaan toimeen"?

        He turvautuvat yhteiskunnan tukiin tullakseen joten kuten toimeen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        He turvautuvat yhteiskunnan tukiin tullakseen joten kuten toimeen.

        Niin käytännössä osa palkasta ulkoistetaan yhteiskunnan maksettavaksi. Se on tuhon tie, koska hyvinvointiyhteiskunta perustuu sille, että kokopäivätyössä käyvät ovat nettoveronmaksajia.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        VR ei toimi verovaroin, vaan on valtion omistama osakeyhtiö.

        No oikeastaan totuus kuitenkin on se, että VR on niin lähellä verovaroin toimivaa yritystä kuin voi olla, niin että sitä voi vielä kutsua osakeyhtiöksi.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Niin käytännössä osa palkasta ulkoistetaan yhteiskunnan maksettavaksi. Se on tuhon tie, koska hyvinvointiyhteiskunta perustuu sille, että kokopäivätyössä käyvät ovat nettoveronmaksajia.

        Avokätinen sosiaaliturva on se joka poistaa ahkeruuden ja tarpeen pyrkiä uralla eteenpäin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No oikeastaan totuus kuitenkin on se, että VR on niin lähellä verovaroin toimivaa yritystä kuin voi olla, niin että sitä voi vielä kutsua osakeyhtiöksi.

        Mitähän tuokin tarkoittaa? Kun VR:n palkanmaksuun ei käytetä verovaroja niin sitten niitä ei käyteätä. En ymmärrä miten "lähellä" niiden käyttäminen on. Tietenkin voi ajatella, että veturinkuljettajien palkkamenot vähentävät VR:n osingonmaksukykyä, mutta silloin Fortumin siivojienkin palkka tekee saman.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Avokätinen sosiaaliturva on se joka poistaa ahkeruuden ja tarpeen pyrkiä uralla eteenpäin.

        En ymmärrä miten urakehitys ja sosiaaliturva ovat mitenkään kilpailevia vaihtoehtoja.

        On olemassa kannustinloukkuja, joissa esimerkiksi yksinhuoltajalle on lyhyellä tähtäimellä taloudellisesti sama ottaako vastaan pienipalkkaisen työn vai eläköö tuilla, mutta tällöinkin koko työuran kannalta olisi varmasti parempi hankkia työkokemusta.


      • Anonyymi

        Pian kai Onnikin toipuu kun vain Valtion verovarat sekä kakut oikein leikataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on leivät - suuripalkkaisilta kerätään veroina ne pienipalkkaisten toimeentulotuet ..

        Voi kuuden tupahiset sekä älynkukkaset.Julkistalouden palkat maksetaan aina verovaroista josta saadaan verotuksella vain osa takaisin...Nyt käyköön kansa yksityistämisen rientoon kuin tanssiin tuliseen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi kuuden tupahiset sekä älynkukkaset.Julkistalouden palkat maksetaan aina verovaroista josta saadaan verotuksella vain osa takaisin...Nyt käyköön kansa yksityistämisen rientoon kuin tanssiin tuliseen

        Nyt puhuttiin VR:n palkoista ja ne maksetaan VR:n liikevaihdosta eikä verovaroista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tapauhtuu heille "jotka eivät tule palkallaan toimeen"?

        Jos "ei tule palkallaan toimeen" pitää kohtuullistaa rahankulutustaan.
        Ruokaan riittä kuukaudessa viisikymppiä.
        Asua voi myöskin kallin keskustan ulkopuolelle tai asuntoloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos verovaroin haluavat lisää palkkaa, niin verovaroin palkattujen täytyy maksaa lisää veroja.

        LISÄÄ OPTIOITA JAVEROPARATIISI TALLETUKSIA MITÄ RAURAMO JATYTTI


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos "ei tule palkallaan toimeen" pitää kohtuullistaa rahankulutustaan.
        Ruokaan riittä kuukaudessa viisikymppiä.
        Asua voi myöskin kallin keskustan ulkopuolelle tai asuntoloissa.

        Älä naurata! Viidellä kympillä ei ruokakaupassa paljon juhlita. Tietysti jos syö pelkästään kaurapuuroa, niin ehkä sitten. Mutta ravitsemissuositukset saat silloin heittää roskakoriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos "ei tule palkallaan toimeen" pitää kohtuullistaa rahankulutustaan.
        Ruokaan riittä kuukaudessa viisikymppiä.
        Asua voi myöskin kallin keskustan ulkopuolelle tai asuntoloissa.

        50 kymppiä kuukaudessa, riittää (ehkä) hengissä pysymiseen, mutta ei elämiseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No oikeastaan totuus kuitenkin on se, että VR on niin lähellä verovaroin toimivaa yritystä kuin voi olla, niin että sitä voi vielä kutsua osakeyhtiöksi.

        No ei ole. VR -Yhtymä on yksityistetty eri tulosyksiköihin, joita on yli kaksikymmentä ja ovat tulosvastuullisia toiminnastaan.


      • Anonyymi

        Miksi apteekkarien ansiotason lasku omasta apteekista nostaa HUS:n apuhoitajan ja Alepan kassan palkkoja?

        Sen takiahan työväenpuolueen perheministeri ja hänen johtamansa STM ministerin itsensä kertoman mukaan työtä 24/ 7.
        Eihän muutoin olisi mitään järkeä käyttää työväenpuolueen aikaa jonkin ammattiryhmän etujen poistoon, jos siitä ei työväenluokka johtajineen hyötyisi.

        STM:ssä jopa suurempi joukko kansanterveyslääkintäneuvoksia miettii apteekkarin palkkoja alentamista kuin Suomessa on edes apteekkareita.


      • Anonyymi

        Kauppojen työläiset sai justiin 200€ korotukset vain eläkkeet ei noussut kuin hiukan ehkä 20€. Hinnat nousi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tapauhtuu heille "jotka eivät tule palkallaan toimeen"?

        Meillä on aina pieni palkkaiset tehnyt kahta työtä tai lisätyötä sekä opiskellut samalla ahkerasti.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        He nostavat asumis- ja toimeentulotukia eivätkä ole nettoveronmaksajia.

        Kotoustustuki on 900-1200€ kk elatusmaksut 150€ kk.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Niin käytännössä osa palkasta ulkoistetaan yhteiskunnan maksettavaksi. Se on tuhon tie, koska hyvinvointiyhteiskunta perustuu sille, että kokopäivätyössä käyvät ovat nettoveronmaksajia.

        Kaikista tuloista otetaan verot ja eläkkeistä sekä joistakin tuista myös opiskelijat saa halvimman ruuan koulut ja yliopistot sekä vanhukset maksaa palvelutaloissa ihan ravintola hinnan ruuasta.Jokaisessa ruoka vaate ostoskuitissa lukee erikseen summa paljonko oli veron osuus ostoksista. Ei täällä veroja maksamatta kyllä kukaan voi elää vaikka nostaa muissa maissa tukia on sielläkin verotus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos "ei tule palkallaan toimeen" pitää kohtuullistaa rahankulutustaan.
        Ruokaan riittä kuukaudessa viisikymppiä.
        Asua voi myöskin kallin keskustan ulkopuolelle tai asuntoloissa.

        Kyllä monet pärjää kuukauden keittää spagettia ja juo teetä.Tai ostaa euron hampurilaisia alepasta 30 kpl ja limun.Tai minipitsoja euron kappale tarjoukset kertaa 30 päivää yksi per päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä naurata! Viidellä kympillä ei ruokakaupassa paljon juhlita. Tietysti jos syö pelkästään kaurapuuroa, niin ehkä sitten. Mutta ravitsemissuositukset saat silloin heittää roskakoriin.

        Kyllä mekin nuorena elettiin lähinnä suklaapatukka tai keitetty muna per päivä tai lautasella puuro joskus ulkona hampurilainen.Ulkomailla mitään syöty juotiin viiniä ja vettä.Olutta.Vaikka oli maksettu aamupala ei herätty syömään koskaan mentiin rannalle.Ei pidä ajatella ruokaa pakkomielteenä.Kun on viikon syömättä olo paranee elimistö alkaa polttaa ylimäärä rasvaa pois. Patonki ja fetajuusto käy illalliseksi.


      • Anonyymi

        VR JUNISSA ei enää haise se kusi vessoissa yhtä pahasti kuin ennen mutta se kauhea arabiukko ravintolan seinässä vetää spagettia suuhun edelleen on ällö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi hyväpalkkaisten duunareiden määrän väheneminen on ongelma.

        Unionissa pitää sopia että yhteinen eläke ikä on 60 mutta ammateissa voi olla erilaisia riippuu kulumista ja muusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi apteekkarien ansiotason lasku omasta apteekista nostaa HUS:n apuhoitajan ja Alepan kassan palkkoja?

        Sen takiahan työväenpuolueen perheministeri ja hänen johtamansa STM ministerin itsensä kertoman mukaan työtä 24/ 7.
        Eihän muutoin olisi mitään järkeä käyttää työväenpuolueen aikaa jonkin ammattiryhmän etujen poistoon, jos siitä ei työväenluokka johtajineen hyötyisi.

        STM:ssä jopa suurempi joukko kansanterveyslääkintäneuvoksia miettii apteekkarin palkkoja alentamista kuin Suomessa on edes apteekkareita.

        Lähihoitaja...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikista tuloista otetaan verot ja eläkkeistä sekä joistakin tuista myös opiskelijat saa halvimman ruuan koulut ja yliopistot sekä vanhukset maksaa palvelutaloissa ihan ravintola hinnan ruuasta.Jokaisessa ruoka vaate ostoskuitissa lukee erikseen summa paljonko oli veron osuus ostoksista. Ei täällä veroja maksamatta kyllä kukaan voi elää vaikka nostaa muissa maissa tukia on sielläkin verotus.

        Puhuin nettoveronmaksusta. Asumis- ja toimeentulotukea saavat pienipalkkainen kaupan kassa ei ole nettoveronmaksaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos verovaroin haluavat lisää palkkaa, niin verovaroin palkattujen täytyy maksaa lisää veroja.

        Sairas kommentointi.


    • Anonyymi

      3500 euroa tuollaisesta työstä olisi maksimi. Onneksi en käytä junia vaan ajan omalla isolla katumaasturilla.

      • Anonyymi

        Vastuu on iso, mutta kateelliset täällä narisee. Ammatinvalinta kymysys.


    • Anonyymi

      Tuo 5106 on siis keskipalkka. Saavat siis välillä huomattavasti enemmän. Huh

      • Anonyymi

        Saavat välillä vastaavasti huomattavasti vähemmän. Muutenhan 5106 euroa ei olisi keskipalkka.


      • Anonyymi

        Täysin turha paskaloisrälssi.


      • Anonyymi

        Verottaja vie tuosta paljon ja eläkevakuutus maksut sekä terveysmaksut vakuutukset ammattiliittomaksut YLE vero.


    • Anonyymi

      Ratikoissa niin vähän matkustajia samoinkuin linjaautoissa ettei siinä paljon vahinkoa tule vaikka kuljettaja huumepäissään ottaa ajonaikana torkkuja.

      Jos halutaan varmistaa ettei näin käy. Pitää maksaa niinkovaa palkkaa ettei henkilö missään olosuhteissa riskeraa omaa hyväpalkkaista työtään.

      • Anonyymi

        Raitikat on täynnä aina ainoastaan KORONA tyhjensi kaikki ravintolat ja raitikat bussit hyvä vieläkin pitää väliä toisiin. Ratikka on hyvä laivoille mennessä ei autohuolia.


    • Anonyymi

      On teillä murheet,hankkikaa jo oma elämä !!!

      • Anonyymi

        Postineuvos Latoperkiötä tässä lainatakseni:Tyhjät tynnyrit kolisevat aina enemmän.


    • Eipä noita veturimiehiä liikaa ole, tämä ei ole minulta mitään pois jos heille hyvä liksa maksetaan!

    • Anonyymi

      Liian hyvä palkka kun on varaa pitää pitkät lakkolomat.

      • Anonyymi

        Siivoojillakin on liian hyvät palkat, kun heilläkin on varaa lakkoilla.


    • Anonyymi

      Kateus on ansaittava.oliko itsestäsi moiseen hommaan. Epäilen pääsisitkö edes testeistä läpi kestäisitkö edes viikkoa moista työtä.Itse kestin 37vuotta.

      • Anonyymi

        Niinpä. Veturinkuljettaja kuuluu niihin hommiin, joihin pätee: "Jos mokaat kunnolla, joku voi kuolla". Isompipalkkaiset IT-konsultit voivat laittaa Helsingin kaupungin palkanmaksun sekaisin yli puoleksi vuodeksi, mutta kukaan ei kuollut - jos lähdemme oletuksesta, että vitutukseen ei voisi kuolla.


      • Anonyymi

        Montako hirveä ja karhua sait veturikuskina ?


      • Anonyymi

        Nuo kasaavat.Nää tasaavat,mutt kaikki ottaa osaavat,huusi Y-tunnuksen omaava yksityinen ääni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Veturinkuljettaja kuuluu niihin hommiin, joihin pätee: "Jos mokaat kunnolla, joku voi kuolla". Isompipalkkaiset IT-konsultit voivat laittaa Helsingin kaupungin palkanmaksun sekaisin yli puoleksi vuodeksi, mutta kukaan ei kuollut - jos lähdemme oletuksesta, että vitutukseen ei voisi kuolla.

        Voiko veturillakin ajaa ojaan, tai koukata vastaantulijan kaistalle?
        Ei kai liikaa ole vaadittu, jos kuljettajalta vaaditaan värien tunnistamista.


    • Anonyymi

      Miksi noin iso palkka ei riitä vaan ovat lisää vaatimassa? Monien tultava toimeen paljon vähemmällä.

    • Anonyymi

      Mielummin astun hyväpalkkaisen kuin huonopalkkaisen veturinkuljettajan ohjaamaan junaa. Liekö tuo on palkka vai ansio.

    • Anonyymi

      Onko vielä junanlähettäjiä? Jos on, niiden palkka varmaan 8000 euroa

    • Anonyymi

      Ennen veturinkuljettajat pääsivät eläkkeelle 52 vuotiaina, vielä ehkä jopa kymmenen vuotta sitten.

      Kertoo jotain tehtävän vastuullisuudesta ja vaativuudesta.

      En pitäisi ratikkaa ja junaa tasavertaisina. Ratikka voi tosin olla yksittäiselle ihmiselle vaarallisempi liikenteessä. Yksi vertailuluku: ratikka kymmeniä tonneja, juna voi olla tuhansia tonneja massaa.

      • Anonyymi

        Erikoishoitajilla kehitysvamma aloilla eläkeikä oli 56-58 kun muilla 60.Eläkeikää ei nostaa vanhukset tekee lisätyötä hiukan voinnin mukaan eläkkeellä kyllä mutta ei enää jaksa kuin nuorena.


    • Anonyymi

      Veturinkuljettajilla on yhtä suuri vastuu liikenteen sujumisesta ja matkustajien turvallisuudesta kuin lentokapteeneillakin. Isot lentokoneet nousevat, laskevat ja lentävät käytännössä automaattisesti etukäteen ohjelmoituja reittejä pitkin.

      • Anonyymi

        Mitä tapahtuu kun veturinkuljettaja havaisee kaarteen päätteeksi tasoristeykseen pysähtyneeseen auton. Väistääkö hän, pysäyttääkö hän ajoissa? Jos hän törmää ammattitaidostaan huolimatta, kuoleeko junassa kukaan, noin niin kuin todennäköisesti?
        No jos matkustajakone törmää ilmassa toiseen koneeseen, niin koneessa todennäköisesti kuolee aika moni. Toivon itse lentäessäni, että koneesta todellakin tarkkaillaan onko se ensimmäisellä solo-lennolla oleva cessna todellakin ymmärtänyt pitikö nousun jälkeen kääntyä oikealle vai vasemmalle tai oliko lennonjohtaja antanut luvan siirtyä kiitotielle vai hold short.
        Lentäjät ovat palkkatasonsa ansainneet ja toivottavasti todellakin ansaitsevat sen aina tarvittaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tapahtuu kun veturinkuljettaja havaisee kaarteen päätteeksi tasoristeykseen pysähtyneeseen auton. Väistääkö hän, pysäyttääkö hän ajoissa? Jos hän törmää ammattitaidostaan huolimatta, kuoleeko junassa kukaan, noin niin kuin todennäköisesti?
        No jos matkustajakone törmää ilmassa toiseen koneeseen, niin koneessa todennäköisesti kuolee aika moni. Toivon itse lentäessäni, että koneesta todellakin tarkkaillaan onko se ensimmäisellä solo-lennolla oleva cessna todellakin ymmärtänyt pitikö nousun jälkeen kääntyä oikealle vai vasemmalle tai oliko lennonjohtaja antanut luvan siirtyä kiitotielle vai hold short.
        Lentäjät ovat palkkatasonsa ansainneet ja toivottavasti todellakin ansaitsevat sen aina tarvittaessa.

        Mitä tapahtuu jos veturinkuljettaja ei tiedä että vastakkaisesta suunnasta tulee juna ja että miten sitä väistetään ja kumman junan tulee väistää sitä siirtymällä väistöraiteelle? Jos hän ei tiedä mitä vauhtia pitää ajaa ehtiäkseen väistöraiteelle ja miten väistäminen tehdään turvallisesti, niin mitäs luulet että tapahtuu?

        Ja mitähän juuri Kreikassa tapahtui rautateillä? Katsos kun asiat ei ole ihan niin helppoja ja yksinkertaisia kuin mitä voisi kuvitella.

        Vai että joku kuvitteellinen cessnan väistely on peruste moninkertaiselle palkalle junankuljettajaan verrattuna... :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tapahtuu jos veturinkuljettaja ei tiedä että vastakkaisesta suunnasta tulee juna ja että miten sitä väistetään ja kumman junan tulee väistää sitä siirtymällä väistöraiteelle? Jos hän ei tiedä mitä vauhtia pitää ajaa ehtiäkseen väistöraiteelle ja miten väistäminen tehdään turvallisesti, niin mitäs luulet että tapahtuu?

        Ja mitähän juuri Kreikassa tapahtui rautateillä? Katsos kun asiat ei ole ihan niin helppoja ja yksinkertaisia kuin mitä voisi kuvitella.

        Vai että joku kuvitteellinen cessnan väistely on peruste moninkertaiselle palkalle junankuljettajaan verrattuna... :D

        Suomessa on automaattinen kulunvalvontalaitteisto. Katsoppa tarkkaan rautateiden liikennevaloja. Niissä on on vihreä, keltainen ja punainen radan suunnassa.


      • Anonyymi

        Automaattinen kulunvalvonta on automaattista. Ei siinä veturinkuljettajan tarvitse kuin pällistellä kyydissä.


      • Anonyymi

        Eipä ne lentokoneet itsestään laskeudu. Korkeintaan automaattikaasu voi olla päällä nousussa. Lisäksi aika harvoin tehdään automaattilaskuja. Aikoinaan Finnairilla piti tehdä kerran kuussa. Aika turhaa verrata laitetta, joka liikkuu vain eteen-taakse, kun lentokoneessa on hieman enemmän akseleita, jonka suhteen liikkuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on automaattinen kulunvalvontalaitteisto. Katsoppa tarkkaan rautateiden liikennevaloja. Niissä on on vihreä, keltainen ja punainen radan suunnassa.

        "Suomessa on automaattinen kulunvalvontalaitteisto. Katsoppa tarkkaan rautateiden liikennevaloja. Niissä on on vihreä, keltainen ja punainen radan suunnassa."

        Miksihän noita liikennevaloja poltetaan? Aivan turhia kun on automaattinen kulunvalvonta.


    • Anonyymi

      Kilpailutusta tuohon pitäisi saada. Jos meillä työtön veturinkuljettaja joka halvemmalla tehtävän lupaa hoitaa. Niin ihan loogiselta tuo kuulostaa että kalliimpi pistetään pihalle ja halvempi otetaan tilalle.
      Asiakkaat hyötyy halvempina lipunhintoina. Kilpailutus esimerkiksi kerta vuoteen.
      Markkinat sitten hakisi oikean hintatason/palkan.

      • Anonyymi

        Ei ole työttömiä veturinkuljettajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole työttömiä veturinkuljettajia.

        Ai yksi veturinkuljettaja tapetaan niin heti on yksi junavuoro vähemmän asiakkaiden käytössä?

        Kyllä noita voitas vaikka tuhansia tappaa. Ei olisi mitään vaikutusta mihinkään. Omaiset voisi pikkuisen surra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai yksi veturinkuljettaja tapetaan niin heti on yksi junavuoro vähemmän asiakkaiden käytössä?

        Kyllä noita voitas vaikka tuhansia tappaa. Ei olisi mitään vaikutusta mihinkään. Omaiset voisi pikkuisen surra.

        Ymmärsitkö tahallasi väärin? Toki on varakuskeja, mutta ne eivät loju kortistossa. Ihan palkkalistoilla. Ei kouluteta, tarvetta enempää. Vain kouluttamaton koulupudokas voi ajatella noin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai yksi veturinkuljettaja tapetaan niin heti on yksi junavuoro vähemmän asiakkaiden käytössä?

        Kyllä noita voitas vaikka tuhansia tappaa. Ei olisi mitään vaikutusta mihinkään. Omaiset voisi pikkuisen surra.

        OLET MARININJASALEN SUURI IHAILIA KATSELET PEILISTÄ OMAA KUVAASI NAURUSSASUIN MENISIT UKRAINAAN SIELLÄ SINULLA OLISI TYÖTÄ TAPPAJANA


    • Anonyymi

      Palkka on kohtuullinen, huomioiden pitkä koulutusaika.

      • Anonyymi

        Useammpi kuukausi pitää opiskella.


    • Anonyymi

      Se on kova homma puristaa kuolleenmiehen kytkintä Helsingistä Rovaniemelle.

    • Anonyymi

      aika pieni on näköjään veturinkuljettajan palkka, roima korotus olisi paikallaan. Ilmankos tuo työ ei kantasuomalaisille oikein kelpaa.

      • Anonyymi

        Kyydissä istumisesta liikaa.
        Automaattijunat kiitos.


    • Anonyymi

      Hyvä palkka pitää hakijamäärät korkeana ja sitä kautta toivottavasti pitää myös laadun korkeana.

      Tuo turvallisuutta matkustajille (ei niinkään tasoriteykseen)

    • Anonyymi

      Kyllähän ovat liian ahneita eikö heitä voisi ulkoistaa

    • Anonyymi

      Eikö ulkomailta saada edullista työvoimavaroja tuonne

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Outoa nillitystä palkoista, kun kyseessä on työntekijä.

      VR irtisanoi toimitusjohtaja Sipposen – saa yli 300 000 euron korvauksen.

      tekniikkatalous.fi
      https://www.tekniikkatalous.fi › Uutiset › Yhteiskunta
      5.4.2022 — VR:n hallituksen puheenjohtajan mukaan Lauri Sipposen saama korvaus on valtion linjan mukainen, joka merkitsee 30 276 euron kuukausipalkkaa.

      Tämä nimellinen korvaus on tietysti ketjussa kommentoivien sossuelättien mielestä liian pieni, monissa suuryrityksissä maksetaan helposti kymmenkertaista palkkaa ja lopputilin sattuessa korvaukset ovat miljoonia.
      Menkää töihin.

      • Anonyymi

        ei osata tehdä mitään.


    • Anonyymi

      Vaativat palkan nostoa 10000€kk

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Monet afrikkalaiset miehet ajavat bussia ja ratikkaa ja toivottavasti pian myös veturia. Respect!

      • Anonyymi

        Kun saavat musu päällikölltä käskyn ajavat noita suoraan väkijoukkoon. Onhan tuo nähty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun saavat musu päällikölltä käskyn ajavat noita suoraan väkijoukkoon. Onhan tuo nähty.

        Turvallisin kuski on ilmaston osaaja alkuperä asukas kielen taitoinen suomalainen kristitty jolla ei ole yhtäkään ajatusta tahallaan ajaa ketään päin.


    • Anonyymi

      Pidetään keskustelu raiteillaan!

    • Anonyymi

      Eivät jaksa pitää silmiä auki 😭😭😭😭😭

    • Anonyymi

      Tiedätte kuka maksaa, kun veturinkuljettaja törmäilee?

      • Anonyymi

        Alkuperäinen nimi taisi olla Veturimiehet heiluttaa heppiä


    • Anonyymi

      Radallehyppijöistä saa parempaa liksaa

    • Anonyymi

      Hmm... Mitähän niin vaativaa noiden kuljettajien pitää tehdä/osata, eksymisen ja/tai ojaan "ajamisen" vaaraa ei taida olla ja "rattiin" nukahtaminenkaan ei haittaa samoin kuin kumipyörillä liikkuessa!

      • Anonyymi

        Joko valtio on veturinsa vakuuttanut - jos ei vielä, niin kuljettaja maksaa lopun elämäänsä.


    • Anonyymi

      Keskeytymätön vuorotyö . Aloituksen tekijä ei kykene tuollaiseen rytmiin .

    • Anonyymi

      Veturin kuljettajaksi pääsee alle vuoden koulutuksella ja puolivuotta riittää metrojunan kuljettamiseen. Liikennelentäjä koulutus kestää noin kaksi vuotta ja maksavat itse koulutuksensa noin 18 000-78 000€.

      • Anonyymi

        Pääsette Linnanmäelle vuoristorataan niin itsetunto nousee tai vaikka pomppulinnaan tai pallomereen laivalle.


    • Anonyymi

      Junia voitaisiin ohjata hyvin etänä, ilman veturinkuljettajia.. Autotkin liikkuvat liikenteessä tarvittaessa nykytekniikalla jo ilman kuljettajaa. Junakiskoilla homma vielä 10 kertaa helpompaa. Veturinkuljettajat ovat turha ja kallis kuluerä.

      • Anonyymi

        Veturinkuljettajan tutkintoa tarvitaan etäohjattuunkin junaan. Yksi kuljettaja per juna!


    • Anonyymi

      AMK tai DI insinöörien keskipalkka 4000€ ja koulutusta takana 4-5 vuotta. Vaikeat pääsykokeet jotka perustuvat lukion pitkään matikkaan, vieraskielisiä tunninmittaisia esitelmiä yleisön edessä ja lähes vuoden kestävä päättötyön kirjoitus ja opponointi professoreja vastaan koulutuksen viimeisenä vuonna.

      Veturinkuljettajan koulutus noin vuosi ja paljon parempi palkka!

      • Anonyymi

        Noin kun vertaa, niin onhan tuo epäoikeudenmukaista. Diplomi-insinöörithän voisi kouluttaa osa-aikaisiksi veturinkuljettajiksi, niin saataisiin palkat tasapainoon.


      • Anonyymi

        Tiedätte mitä se tarkoittaa veturinkuljettajalle jos valtio ei vakuuta kalustoa?


    • Anonyymi

      pienen ammattiryhmän on helponpi saada korotus kuin,pieni palkkaset postinkantajat jossa sopassa antti rinnekin sai lähteä,

    • Anonyymi

      Huomenna alkanee lakko näillä suurtuloisilla

    • Anonyymi

      No ompa huono palkka

      • Anonyymi

        10-v + työssä vuositulot 70 000 -120 000 € riippuen varikosta, mitä ajetaan ja ylityön määrästä. Lähiliikenteessä jopa tuokin ylitetty ylitöillä.


    • Anonyymi

      veturinkuljettajia ei edes kouluteta joka vuosi. Koulutukseen sisäänpääsyperiaatteet ovat myös varsin salamyhkäiset. Kestääkö rehellistä päivänvaloa. Veturimiesten ammattikunta valvoo todella mustasukkaisesti omaa reviiriänsä. Tuskinpa on yhtään työtöntä veturimiestä. Ellei ole savustettu ulos porukoista. Lepoaikojen organisointi on varmasti vaikeata kun ylimääräisiä veturimiehiä ei ole reservissä. Eikä myöskään haluta että lisää ylimääräisiä alalle koulutetaan. Siksi palkat ovat duunarien huipputasoa. Ala jossa ammatti siirtyy useinkin sukulaisuussuhteiden perusteella seuraavalle polvelle. Sitähän se on aina ollut. Aito rautatieläisyys.

      • Anonyymi

        # * Koulutukseen sisäänpääsyperiaatteet ovat myös varsin salamyhkäiset. Kestääkö rehellistä päivänvaloa. #* ^ Ei pidä paikkaansa.

        Vaatimuksena hyvä kunto ja värinäkö. Lisäksi ammatillinen pohjakoulutus.


      • Anonyymi

        Varmaan karsitaan kaikki psyykkisesti epävakaat (mm. sairaanloisen epäluuloiset).

        Pitää säilyä keskittymiskyky pitkän vuoron aikana, jaksaa valvoa, tulla toimeen yksikseen, omistautua tehtäväänsä (ei esim, keskitytä netin selailuun tai viestittelyyn jne...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan karsitaan kaikki psyykkisesti epävakaat (mm. sairaanloisen epäluuloiset).

        Pitää säilyä keskittymiskyky pitkän vuoron aikana, jaksaa valvoa, tulla toimeen yksikseen, omistautua tehtäväänsä (ei esim, keskitytä netin selailuun tai viestittelyyn jne...

        uuuuhh, onpa vaativaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        uuuuhh, onpa vaativaa

        Sinusta ei varmasti olisi olet sellainen mäkättäjä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        uuuuhh, onpa vaativaa

        Jos hommaan on soveltuvia muutama prosentti väestöstä voidaan katsoa vaativaksi.

        Esim. tällä keskustelupalstalla roikkujat raakattaisiin heti alkuunsa psyk. testeissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        # * Koulutukseen sisäänpääsyperiaatteet ovat myös varsin salamyhkäiset. Kestääkö rehellistä päivänvaloa. #* ^ Ei pidä paikkaansa.

        Vaatimuksena hyvä kunto ja värinäkö. Lisäksi ammatillinen pohjakoulutus.

        Eli ei ole käytännössä muuta vaatimusta kuin amis ja normaali näkö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        # * Koulutukseen sisäänpääsyperiaatteet ovat myös varsin salamyhkäiset. Kestääkö rehellistä päivänvaloa. #* ^ Ei pidä paikkaansa.

        Vaatimuksena hyvä kunto ja värinäkö. Lisäksi ammatillinen pohjakoulutus.

        Kauppias tienaa noin 140 000 vuodessa tai huijarit jotka lypsää rahaa tyhjillä lupauksilla tai baarissa viinan myyjä 30 000€ vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan karsitaan kaikki psyykkisesti epävakaat (mm. sairaanloisen epäluuloiset).

        Pitää säilyä keskittymiskyky pitkän vuoron aikana, jaksaa valvoa, tulla toimeen yksikseen, omistautua tehtäväänsä (ei esim, keskitytä netin selailuun tai viestittelyyn jne...

        Onko epävakaa sama kuin epäluuloinen 🙏🙏🙏🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan karsitaan kaikki psyykkisesti epävakaat (mm. sairaanloisen epäluuloiset).

        Pitää säilyä keskittymiskyky pitkän vuoron aikana, jaksaa valvoa, tulla toimeen yksikseen, omistautua tehtäväänsä (ei esim, keskitytä netin selailuun tai viestittelyyn jne...

        Kaikki kateelliset yritetään sulkea pois.


    • Anonyymi

      On selvästi aika purkaa sisäsiittoisuus tuolta alalta ja pian

    • Anonyymi

      Työmies on palkkansa ansainnut.Kadehtijat voivat käyttää energiansa paremmin palkattuihin töihin,jos rahkeet riittää.

    • Anonyymi

      Suomen kansataloudelle ja suomalaisille ja jopa ihmiskunnalle olisi suuri palvelus jos maalla tapahtuva tavaraliikenne ja matkustajaliikenne siirrettäisiin täysimääräisesti kumipyörillä hoidettavaksi. Kiskot nostettakoon maasta ylös ja sulatettakoon uusioteräkseksi. Veturit ja vaunut myös samaan pataan sulatukseen. VR ja rautatiet on aivan liian kallis käenpoika yhteiskunnallemme. Säästyisi miljardeja euroja joka vuosi hyödyllisiin aktiviteetteihin. Samalla loppuisi nepotistisen järjestelmän traditio.

      • Anonyymi

        Kukaan ei käyttäisi rautatiekuljetuksia jos se ei olisi edullisempaa.


    • Anonyymi

      Onko kyse nepotismista?

    • Anonyymi

      Ylisuurella palkalla on varaa pitää lakon varjolla kevätlomaa.
      Pieni haitta toki suuren yleisön suuttumus.

    • Anonyymi

      Entä jos sairaanhoitajat tai lääkärit alkaisivat vaatimaan samoja korotuksia työpalkkaansa?
      Jos aivokirurgi vaatisi, että hänen työ on myös vastuullista ja siitä on saatava yhtä suuri palkka kuin veturinkuljettaja saa?
      Löytyisikö SDP:ltä tukea?

      • Anonyymi

        Lääkäri tienaa aivan eri tasoilla kuin veturinkuljetta. Pikku päivystyksillä 15 000€ kk rikki. Repikää siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkäri tienaa aivan eri tasoilla kuin veturinkuljetta. Pikku päivystyksillä 15 000€ kk rikki. Repikää siitä.

        Miksi sitten lääkäreiden kokonaistienestit ovat tilastoissa veturinkuljettajien luokkaa, jos ne tienaakin 15000 euroa
        Miksi Tilastokeskus valehtelee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten lääkäreiden kokonaistienestit ovat tilastoissa veturinkuljettajien luokkaa, jos ne tienaakin 15000 euroa
        Miksi Tilastokeskus valehtelee?

        Siellä on peruspalkka vain, ota selvää. Kaikki ylityöt ja lisät on pois noista lääkärien palkoista. Perus lääkäri, jolle maistuu päivystys saattaa vetässä helposti 20 000€ kk.


    • Anonyymi

      Törkeitä tyyppejä pelaavat Putin pussiin. Nyt ei oo oikea aika lakkoilla.

    • Anonyymi

      on meillä erikoinen maa. Ei tule ikvä suomalaista lainsäädäntöä ja politiikkaa.

      Di yamk ins. vs veturikuljettajat joo ei millää pahalla mutta rekkakuskit veturikuskit taksikuskit....hohhoijjaaa. ei tuu ikävä ei

      • Anonyymi

        Kuskeista löytyy insinöörejä ja maistereita. Moni on sanonut että ei ikinä saisi insinöörin hommissa näin kovaa palkkaa.


    • Anonyymi

      Kuulemma kyse on lepoajoista eikä palkasta.
      Eikö ole hyvä että kuski on levännyt?

    • Anonyymi

      Toki se ihmetyttää. Yleensähän ne lakkoilee, kenellä on varaa lakkoilla. Heillä on vahva liitto takana. No, eihän se ole työntekijöitten vika. Toki ei kannata koskaan olla kateellinen. Kaikkiha olemassa olevat työt jonkun on aina tehtävä. Sekin on lahja ja taito, että tulee pienellä tomeen. Kaikki työt on arvokkaita. Palkan maksun tietysti täytyy olla rehellistä ja oikeudenmukaista. Jos jotain halveksitaan, silloin halveksija tai sortaja aina tekee suurimman virheen ja joutuu siitä joskus tekemään tilin Korkeimman edessä.

      Olisi aina hyvä muistaa, että ei kannata siihen vahvojenkaan liittojen sopimuksia ajaa, että mahdollisimman vähällä työllä saisi entistä enemmän palkkaa. Se ei ole kenenkään etu. Työnhän täytyy kuitenkin olla aina tuottavaa. Muuten palkanmaksukyky firmoilla kärsii ja joudutaan irtisanomaan porukkaa.

      Suomessa on myös progressiivinen verotus, joten se tuo myös oikeudenmukaisuutta yhteiskuntaan. Progressiota olisi ehkä korkeimmissa palkoissa vielä syytä lisätä. Pitemmällä aikavälillä palkat ovat kuitenkin nousseet aika huimasti monilla aloilla. Kohta ollaan siinä tilanteessa, että yhteiskunnassa tuottavuus ei riitä palkanmaksuun. Siksi progressiota on pakko kasvattaa, koska pienituloisiakin kuitenkin on olemassa, eikä heidän palkkansa enää riitä kattamaan niitä palveluja, joita he tarvitsisivat. Jos suurella osalla työntekijöistä on aika iso palkka, myös palvelujen hintoja, joita he tuottavat, on nostettava, että tuottavuus kattaa kasvaneet palkkakustannukset.

      Kaikkea hyvää!

    • Anonyymi

      Itse olin 34v veturimiehenä, eläkkeelle pääsin 55 vuotiaana, nyt oltava 65 asti. Alalle voi lähes kuka tahansa hakea, suhteilla ei mennä mutta vain pari prosenttia pääsee eli erittäin hankalaa päästä.
      Raskas ammatti jossa suuri vastuu, nämä suunsoittajat täällä eivät pärjäisi. Hyvä palkka tulee paljolti haittatyölisistä eli, kun paljon töitä tekee niin hankkii, mutta tyhjästä ei suinkaan makseta.
      Yövalvomista lähes puolet kokonaisajasta ja aamuyön lähtöjä runsaasti, allejääntejä melkein kaikilla.

      Työvuorot usein yli vuorokauden ja vapaa-aikaa paljon vieraalla paikkakunnalla josta ei makseta vaikka työn kanssa naimisissa. Vapaat lyhyet kotona ja harvemmin puolison kanssa, kesälomat alle 3 viikkoa.
      Työssäuupuminen yleistä ja yksin aina töissä.
      Automaattijunat meillä naurettava huuli, suuret tavarajunat liukkaalla kelillä Itä-Suomen vaaramaisemissa vaativat tarkkaa ihmiskättä kuten herkästi rikkoutuva kalustokin.
      VR tulostuttaa valtiolle vuosittain yli 500 milj. eli emme toimi verorahoilla. Väylävirasto omistaa radat laitteineen ja on niistä vastuussa eikä VR.
      Ihmisillä ikivanhoja uskomuksia jotka eivät enää päde.
      Nyt ei taistella rahasta vaan jaksamisesta, tervetuloa mukaan joka tuntee itsensä superihmiseksi, sellainen kuljettajan pitää nykyisin olla.

      • Anonyymi

        Vuosilomalaki koskee myös VR;ää ja sen työntekijöitä!


      • Anonyymi

        Aina naristaan tosta, että ei makseta kun levätään jossakin toisella paikkakunnalla. Kyllä sen kuukausipalkankin eteen on jotakin tehtävä..


      • Anonyymi

        Voi kun rankkaa, nyyyhhhh


      • Anonyymi

        Näistä palstalaisista tuskin olisi tuohon hommaan jo sen takia, että veturinkuljettajia tarkkaillaan jatkuvasti tuon päihteiden käytön suhteen. Tietysti nollatoleranssi vastuullisessa ja valppautta vaativassa työssä.


      • Anonyymi

        Voimia! Arvostan. Niin kuin kaikkia rehellisen työn tekijöitä. Jos joitakin töitä on olemassa, jonkun ne on aina tehtävä. Voikaa hyvin!


    • Anonyymi

      Veturinkuljettaja tuttavallani oli kerran lapsi mukana linjalla.
      Lapsi oli reitin lopulla kysynyt, "Mitä sinä teet työksesi josta saa oikeeta palkkaa"
      Lapsi luuli että ollaan vaan huviajelulla.

      • Anonyymi

        Toi nyt oli tosi kornia heittää lapsi tohon vielä. Mikään työ ei ole työtä jos teet sitä yhden päivän 8 tuntia mutta kun siihen kuuluu opiskelu ennen sen aikana ja kokemus sekä vedät 8-10 tuntia per päivä 5 päivänä viikossa kaikissa ilmasto olosuhteissa se on jo työtä.


    • Anonyymi

      Veturinkuljettajalla hieman noloa lapsen päiväkodissa vanhempain illassa kun pitää kertoa mitä tekee työkseen.

      On palomiestä, Insinööriä ja sitten veturinkuljettaja

      • Anonyymi

        Veturinkuljettaja oli ennen oikein unelma ammatti pojille jännittävä kuten moni haluaa kaivurin kuljettajaksi tai nosturin jo lapsena tai rekkaan.Moni veturikuski on moniammatillinen on muitakin kouluja kuten yksi oli pappi.


      • Anonyymi

        Kaikki työt on arvokkaita. Jos joku halveksii, niin vika on aina halveksijassa ja hänen pitäisi kasvaa ihmisenä.


    • Anonyymi

      Joo meiltä lähti yks jamppa firmasta noihin veturinkuljettajan hommiin ja rankkaa hommaa se on. Jo pelkästään se, että joutuu usein yöpymään reitin pääteasemalla odottamassa seuraavaa vuoroa, voi repiä monelta perhe-elämän koska joutuu yöpymään mahdollisesti täysin toisella puolella maata kuin itse asuu. Lisäksi nämä ratojen varsilla junien alle hyppäävät ovat jatkuva riesa. Vaikka turtuuhan siihenkin vähitellen kun ruumiin palasia pestään jatkuvasti veturin pohjasta irti.

      • Anonyymi

        Siksi sinne valikoituu yleensä sellaiset joilla pää kestää ja ei väsytä. Yksitoikkoisuutta, tylsyyttä täytyy kestää vuodesta toiseen ja tarkkana saa olla kokoajan. Kaikista ei ole. Ammatinvalinta kysymys, aina pääsee pois.


    • Anonyymi

      Vaihtaisin rekkakuskin työn veturinkuljettajan hommiin koska vaan. Meidän työvuoroja ei tekisi yksikään veturinkuljettaja, niin epäsäännöllisiä ne on. Palkka ei ole lähelläkään raideliikenteen riksoja, ja kelitkin ovat toiset kuin kiskoilla.
      Tietääkseni veturinkuljettajilla on aika hyvitys, joka vähentää työmäärää ratkaisevasti. Näin oli aikanaan postin, ja VR:n autokuskeillakin, ja sen huomasi työmäärässä, ja palkassakin. Siksipä eivät pärjänneetkään kilpailutuksessa kun markkinat avautuivat.

    • Anonyymi

      Veturinkuljettajat ovat yhteiskunnan omistaman julkisenliikenteen palveluksessa eikä heitä voi verrata yksityispuolen rekkakuskeihin.

      Jos työväenluokka olisi yhtenäinen taistelussa suurpääomaa vastaan, meillä olisi nyt vain julkinen yhteiskunnan omistama rahtiliikenne, jossa työskenneltäisiin työväenluokan luokkataistelullisilla ehdoilla.
      Myös rahtia kuljetettaisiin, jos työehdot sen sallisivat.

      Tulevaisuudessa meillä tulee olemaan vain julkinen yhteiskunnan omistama tie-,raide-, ilma- ja vesiliikenne, jos työväenpuolue SDP:n Marin saa jatkaa pääministerinä.

      Terveydenhoidossa jo alkaa yhteiskunnallistaminen ensimmäisenä EU:ssa kivasti olemaan suoritettu, kunhan vielä yksityinen työterveyshuolto saadaan loppumaan.

    • Anonyymi

      Heillä on valtava vastuu selkänsä takana, ja ottakaa huomioon että mitään vakuutuksia ei ole.

    • Anonyymi

      Keskipalkka/ mediaani on lähtökohtaisesti harhaanjohtava, sillä usein keskipalkkaa nostaa esimiesten ja johtaijien palkat eikä duunari suinkaan saa kyseisiä palkkoja. Palkkoihin on lisäksi laskettu mukaan haittalisät, jotka nimensä mukaisesti ovat korvausta hankalista työajoista, pyhäpäivistä jne.

      • Anonyymi

        Heitän haarukan 40 000- 120 000€ vuosiansiot 2022 kuskeilla. Vaikuttaa, kauan ollut talossa, paikkakunta, eli mitä ajetaan ja ylityön määrä. Alotteleva kuski, alin palkkaluokka ilman ylitöitä ehkäpä 40-45k€, 10v - kokemus ilman ylitöitä noin 70k€ Ylitöillä pystyi viimevuonna tekemään kymmeniä tuhansia päälle. Ei mikään ihmeellinen palkka tässä rajusti verotetussa yhteiskunnassa.


    • Anonyymi

      Puhut veurinkuljettajan keskipalkasta ja vertaat toisen alan kuukausipalkkaan. Mikä lie raitiovaununkuljettajan keskipalkka. Taatusti enemmän kuin mainistsemasi 2000€

      TÄSSÄPÄ:
      Raitiovaununkuljettaja palkka - Palkkavertailu
      palkkavertailu.com
      https://palkkavertailu.com › palkka › raitiovaununkulj...
      Raitiovaununkuljettajan keskipalkka on 2 931 € kuukaudessa. Palkka-arvio perustuu 31 raitiovaununkuljettajan palkkaan, jotka on nimettömästi lisätty ...

      • Anonyymi

        Yli 2000 vähemmän vaativammasta työstä. Liikenteen lisäksi kimppuun voi hyökätä ulkomaalaistaustaiset katujengit.


    • Anonyymi

      Leponsa ovat ansainneet. Ikinä en ole junan kyydissä pelännyt. Usein olen pelännyt bussin kyydissä. Kerran risteysonnettomuus ja toisen kerran törmäys liikennemerkkiin.

    • Anonyymi

      Mun hiekkalaatikkokaveri oli joku veturinkuljettaja, tai sen varakuljettaja. Saa 2800 kk eläkettä, bruttona.

    • Anonyymi

      Mun kaveri taas jäi junan alle. Ei osannut kuljettaja tehdä väistöliikettä, vaikka aikaa olisi kuulemma ollut silminnäkijöiden mukaan.

      Katseli varmaan juuri palkkanauhaa samalla.

      • Anonyymi

        Kerro kuinka tehdä junalla väistöliike jos joku on alle jäämässä? Muutama ihminen jättäytyi itselleni alle eikä hätäjarrutuskaan auttanut 140kmh nopeudessa, kiskojen mukaan juna menee.
        Huvittavia nämä "asiantuntijat" täällä, mutta kateus pitää hankkia ja hyvin me vek:it olemme siinä onnistuneet.
        Viime vuoden ansiot yli 100 tonnia ylitöillä ilman matkatunteja, Mersulla on muuten kiva ajella vähillä vapailla, mutta nyt on aikaa...


    • Anonyymi

      Veturinkuljettajan työ ehkä vieläkin rennompaa kuin lentäjän.

    • Anonyymi

      Kovimpia lakkoilijoita näkyy olevan ne joilla on parhaat palkat.
      Veturinkuljettajat kuuluvat ehdottomasti tuohon ryhmään.

      • Anonyymi

        Tottakai, kaikki ajavat omia etujaan.


      • Anonyymi

        "Kovimpia lakkoilijoita näkyy olevan ne joilla on parhaat palkat.
        Veturinkuljettajat kuuluvat ehdottomasti tuohon ryhmään."

        Ei pidä paikkaansa. Munattomat pellet lakkoilevat (veturimies, paperimies, ahtaaja) mutta ne kovapalkkaisimmat bisnesmiehet tekevät töitä ja kuittaavat palkkaa 250 000 e/vuosi. Johtoportaassa voi olla palkka (peruspalkka + kannustinpalkkiot) jopa miljoona euroa/vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kovimpia lakkoilijoita näkyy olevan ne joilla on parhaat palkat.
        Veturinkuljettajat kuuluvat ehdottomasti tuohon ryhmään."

        Ei pidä paikkaansa. Munattomat pellet lakkoilevat (veturimies, paperimies, ahtaaja) mutta ne kovapalkkaisimmat bisnesmiehet tekevät töitä ja kuittaavat palkkaa 250 000 e/vuosi. Johtoportaassa voi olla palkka (peruspalkka kannustinpalkkiot) jopa miljoona euroa/vuosi.

        No, siitähän varmasti osittain johtuukin työpaikkojen ristiriidat. Johtajien pitäisi aina johtaa edestäpäin. Omistakin eduista heidän pitäisi olla valmiita tinkimään, jos työntekijöiltäkin vaaditaan joustoa. Tätä kutsutaan vaan hyväksi johtamiseksi. Ei sen kummempaa. Hyvä johtaja näyttää omalla toiminnallaan aina hyää esimerkkiä. Tosi yksinkertainen kaava. Jos johto itsekästä, aiheuttaa ongelmia ennen pitkää. Edesmennyt kenraali Adolf Ehrnrooth yritti tästä myös puhua. Toki Suomessa varmasti on myös monia hyviä johtajia. Voikaa hyvin!


      • Anonyymi

        Kovapalkkaisilla on varaa lakkoilla.
        Muutamankin kuukauden palkasta siirtää pari tonnia kuukaudessa säästöön.
        Helppo lakkoilla puoli vuotta.


    • Anonyymi

      Hyväksi eduksi voisi laskea vaikka ilmaismatkat junalla. Koskee myös eläkeläisiä.
      Etelästä, pohjoisen laskettelukeskuksiin maksaa junakyydillä melkoisesti, joten ei ihan pienestä edusta ole kyse.

    • Anonyymi

      Hyviä kommentteja ihmisiltä, joilla ei ole hajuakaan kyseisestä ammatista.

      • Anonyymi

        Ammattiin on erittäin hankala päästä. Jos selviät edes haastatteluun, on sieltä selvittävä psykotesteihin ja saatava sieltä soveltuva arvio. Tämän jälkeen lääkäri vielä. Sitten vielä esimiehet päättävät ketkä näistä kelpoisuudet täyttävistä voidaan ottaa..Vielä sekin on nähty koulutuksen aikanakin, että koulutus keskeytetty, jos ei ala homma menemään perille riittävässä ajassa. Sitte kun hommat osaa, on helppoa, jos kaikki menee kutakuinkin ilman suurempia ongelmia. Sanoisin, että parhaat mahdollisuudet on tavallisella, motivoituneella ihmisellä. Koulutus maksaa ja kyseinen henkilö halutaan pitää hommissa vuosikausia, jopa eläkkeelle saakka. Tänään tätä, huomenna tota ihmisten hommaa tämä ei ole. Työtä tehdään käytännössä yksinään. Palkka on hyvä ja välillä vapaata paljon. Kenelle sopii kenelle ei. En vaihtaisi ainakaan pienempipalkkaiseen hommaan.


    • Anonyymi

      Peruspalkka ei ole läheskään tuollainen, puolet tuosta.

      • Anonyymi

        Peruspalkka voi olla vaikka reilu 3000€ kk tietyillä kokemusvuosilla ja sen päälle voi realisoitua vaikka toinen mokoma erilaisia lisiä. Niistä se koostuu.


    • Rahaa tulee ja menee

    • Anonyymi

      paperimiehetkin kalpenee veturimiesten rinnalla

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hyppää homo kaivoon… voit tulla kokeilee hommaa. Veikkaan et sun älykkyys ei tähän riitä. Faktat kuntoon ja sen jälkee ulisee kateellinen paska. Laitan viel vähän bensaa liekkeihin: viime vuoden ansiot 7700€/kk 🖕🏿

    • Anonyymi

      Kyllä köyhien vikinä taas naurattaa. Kateellisia ovat Suomipaskiaiset. Onneks saa olla ohjaamossa ypöyksin ja vihata ihmisä ihan rauhassa 😎

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe