Kuluneen kevään aikana järjestetty AKT;n lakko antoi paljon toivoa alalle joka kärvistelee jälleen kovassa kuljettajapulassa. Pettymys oli itselle suuri kun saimme jälleen huomata ettei muutoksia ajosarjoihin sekä työsidonnaisuuksiin saatu merkittäviä muutoksia. Ei saatu siis mustaa valkoiselle.
Pk seudun pahimpia ongelmia on Nobinan kaltaiset yritykset joissa pääteasemille on laskettu minuutin tarkkoja aikoja , siten ettei pääteasemille jää käytännössä kuin muutama minuutti jaloitteluaikaa. Jollain linjalla saattaa jäädä yli 5 minuuttia, mutta tämä on harvinaisuus. Tuo ei voi olla vaikuttamatta alalla pysymiseen, sillä tuollaiset ajoajat väsyttävät ja ressaavat kuljettajia pahoin.
Ratkaisematta jäi myös ikuisuuskysymys; ylipitkät työpäivät, joiden ansiosta harvaa 20-35 vuotiasta tulokasta kiinnostaa jäädä alalle muutamaa kuukautta pidemmäksi. Nuoret ovat senverran fiksuja että ymmärtävät että elämässä on muutakin kuin pyöritellä linjurin rattia.
Nobinat ja muut työllistäjät saisivatkin katsoa peiliin miettiessään kuljettajapulaa.
Kokemusta on...
Lakko oli turha- ongelmat jäivät ratkaisematta
12
796
Vastaukset
- Anonyymi
Totta. Lakko oli aivan päätön. Perheellisenä nuorena miehenä lähdin kouluttautumaan uudelle alalla. Noin 5 vuotta jaksoin tätä työtä kunnes alkoi vapaa-ajan puute painamaan. Puolisoa ja lapsia et näe joka päivä kuin sängyssä untenmailla. Kesällä 8 tuntiset päivät onnistuvat, talvikaudella taas ei. Kellonympäripäivät väsyttävät henkisesti suunnattomasti
- Anonyymi
Lisättäkööt tähän että elät omassa kuplassasi omassa aikataulussa. 6 päivää yhtämittaisesti työtä putkeen todella usein ja vapaat ovat aina pilkottu yhteen päivään kerralla. Kerran parissa kuukaudessa taisi olla TESsin pakottamana yksi vkl vapaa. Mutta ei mitään jos tämä työ on intohimo niin tuskin tästä haittaa on. Kyllä minun tilalle aina korvaaja löytyy
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisättäkööt tähän että elät omassa kuplassasi omassa aikataulussa. 6 päivää yhtämittaisesti työtä putkeen todella usein ja vapaat ovat aina pilkottu yhteen päivään kerralla. Kerran parissa kuukaudessa taisi olla TESsin pakottamana yksi vkl vapaa. Mutta ei mitään jos tämä työ on intohimo niin tuskin tästä haittaa on. Kyllä minun tilalle aina korvaaja löytyy
Itseasiassa ei löydy korvaajia kovinkaan hyvin. Nyt tuntuu että on löytymässä joustoa työnantajan puolelta koska on pakko. Olen nyt töissä kyseisellä alalla ja kokemus on että joustoa löytyy , koska siis on pakko. En aio silti alalle välttämätät jäädä. On nimittäin työ ja ajoajat sellaset että ei pitkän päälle onnaa :)
- Anonyymi
Näitä epäkohtia aikoinaan ihmettelin ja kun kysyin asiasta niin "ala ei sovi kaikille"..
No ei sovi ja vaihdoinkin alaa.
Suuri ihmetys itselle oli että kaikki käy, luottamusmiehet kaikki täysin luovuttaneet, tai no heillä oli hyvät sarjat.
Jos ala olis yhtenäinen työntekijöiden puolesta ni ongelmat saatais korjattua, mut ei tule tapahtumaan. - Anonyymi
tuo on huomattu että ajoajat (ainakin pk seudulla) on vedetty niin tiukalle ettei tuota kauaa tahdo jaksaa.
- Anonyymi
Olihan nuo tes-neuvottelut täysi vitsi. AKT:n neuvottelijoilla hirmuinen uho ennen neuvotteluja ja lopputulos samat minimikorotukset jotka myönnetty kaikille muillekin aloille. Ahtaajien sopimusta väännettiin otsa hiessä viikkotolkulla ja kun sopimus syntyi alkoi jo neuvottelijoita ilmeisesti väsymys painaa ja hyväksyttiin melkein samoin tein tämä uusi sysipaska sopimus linja-autonkuljettajille joka ei missään määrin korjaa paikallisliikenteen työoloja. Ahtaajien lakon päättyessä koko neuvotteluvoima romahti kuin korttitalo. En ymmärrä miksi he eivät olleet tukilakossa niin kauan, että muillekin olisi saatu sopimukset tehtyä?
- Anonyymi
Erona että ahtaajat on yhtenäinen joukko ja pystyvät pysäyttämään rahdin.
Bussikuskit eivät ole järjestäytyneitä ja vaikka lakossa asialla ei niin suurta merkitystä.
Ja osa kuskeista täysin tyytyväisiä nykyiseen.
Rikkureita löytyy aina, satamasta ei.
Ei tule ikikä muuttumaan bussihommissa työajat, sitä yritti eräs jämerä kaveri reilu 10v sit. Mutta kun jengi on mitä on ni turhaa. - Anonyymi
Ei linja-auto hommassa ole kyllä suomeksi sanottuna mitään järkeä. Ala ukkoutuu erittäin voimakkaasti mutta työnantajilla ei ole minkaanlaista ajatustakaan houkutella alalle nuoria tai edes 25-35 vuotiaita. Heitä on alalla silmiinpistävän vähän.
Vain aniharva edellämainitussa iässä oleva suostuu nykyään alalla oleviin tappopäiviin.
Otetaan esimerkki aivan yksittäisestä päivästä ;: Työaika alkaa 5.45 ja loppuu 18.30. Työaikaa 10.40 min . Ja tuo on nykyäänkin aivan normia. Itse ajattelin että jaksan sellaiset pari kuukautta vielä . Katotaan sitten jotain järkevämpiä hommia. Kyllä pitää vapaa aikaa olla ihmisellä. Tämä elämä on kuitenkin verrattain lyhyt.
Vaikka alalla on kohtalaisen hyvä palkkaus, on pitkäksi venyvät työpäivät todellinen ongelma. - Anonyymi
totta turiset
- Anonyymi
Älkää hyvät ihmiset pilatko lyhyttä elämää kuljetusalalla. Terveys on loppupelissä tärkeämpi arvo kun raha
- Anonyymi
Maaseudulle koulubussia ajamaan, aamulla lapset yhdeksäksi kouluun ja iltapäivällä 14-15 aikaan takaisin. Pari tuntia töitä ja väliajan makoilet kotisohvalla tai askartelet muita puuhia ja '
palkka 8 tunnilta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta912374- 552085
Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu951923Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt23185850+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin111672- 771592
hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo271456Hei A, osaatko
sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en411430Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv61412- 731390