Lakko oli turha- ongelmat jäivät ratkaisematta

Anonyymi-ap

Kuluneen kevään aikana järjestetty AKT;n lakko antoi paljon toivoa alalle joka kärvistelee jälleen kovassa kuljettajapulassa. Pettymys oli itselle suuri kun saimme jälleen huomata ettei muutoksia ajosarjoihin sekä työsidonnaisuuksiin saatu merkittäviä muutoksia. Ei saatu siis mustaa valkoiselle.

Pk seudun pahimpia ongelmia on Nobinan kaltaiset yritykset joissa pääteasemille on laskettu minuutin tarkkoja aikoja , siten ettei pääteasemille jää käytännössä kuin muutama minuutti jaloitteluaikaa. Jollain linjalla saattaa jäädä yli 5 minuuttia, mutta tämä on harvinaisuus. Tuo ei voi olla vaikuttamatta alalla pysymiseen, sillä tuollaiset ajoajat väsyttävät ja ressaavat kuljettajia pahoin.

Ratkaisematta jäi myös ikuisuuskysymys; ylipitkät työpäivät, joiden ansiosta harvaa 20-35 vuotiasta tulokasta kiinnostaa jäädä alalle muutamaa kuukautta pidemmäksi. Nuoret ovat senverran fiksuja että ymmärtävät että elämässä on muutakin kuin pyöritellä linjurin rattia.

Nobinat ja muut työllistäjät saisivatkin katsoa peiliin miettiessään kuljettajapulaa.
Kokemusta on...

12

809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Totta. Lakko oli aivan päätön. Perheellisenä nuorena miehenä lähdin kouluttautumaan uudelle alalla. Noin 5 vuotta jaksoin tätä työtä kunnes alkoi vapaa-ajan puute painamaan. Puolisoa ja lapsia et näe joka päivä kuin sängyssä untenmailla. Kesällä 8 tuntiset päivät onnistuvat, talvikaudella taas ei. Kellonympäripäivät väsyttävät henkisesti suunnattomasti

      • Anonyymi

        Lisättäkööt tähän että elät omassa kuplassasi omassa aikataulussa. 6 päivää yhtämittaisesti työtä putkeen todella usein ja vapaat ovat aina pilkottu yhteen päivään kerralla. Kerran parissa kuukaudessa taisi olla TESsin pakottamana yksi vkl vapaa. Mutta ei mitään jos tämä työ on intohimo niin tuskin tästä haittaa on. Kyllä minun tilalle aina korvaaja löytyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisättäkööt tähän että elät omassa kuplassasi omassa aikataulussa. 6 päivää yhtämittaisesti työtä putkeen todella usein ja vapaat ovat aina pilkottu yhteen päivään kerralla. Kerran parissa kuukaudessa taisi olla TESsin pakottamana yksi vkl vapaa. Mutta ei mitään jos tämä työ on intohimo niin tuskin tästä haittaa on. Kyllä minun tilalle aina korvaaja löytyy

        Itseasiassa ei löydy korvaajia kovinkaan hyvin. Nyt tuntuu että on löytymässä joustoa työnantajan puolelta koska on pakko. Olen nyt töissä kyseisellä alalla ja kokemus on että joustoa löytyy , koska siis on pakko. En aio silti alalle välttämätät jäädä. On nimittäin työ ja ajoajat sellaset että ei pitkän päälle onnaa :)


    • Anonyymi

      Näitä epäkohtia aikoinaan ihmettelin ja kun kysyin asiasta niin "ala ei sovi kaikille"..
      No ei sovi ja vaihdoinkin alaa.
      Suuri ihmetys itselle oli että kaikki käy, luottamusmiehet kaikki täysin luovuttaneet, tai no heillä oli hyvät sarjat.
      Jos ala olis yhtenäinen työntekijöiden puolesta ni ongelmat saatais korjattua, mut ei tule tapahtumaan.

    • Anonyymi

      tuo on huomattu että ajoajat (ainakin pk seudulla) on vedetty niin tiukalle ettei tuota kauaa tahdo jaksaa.

    • Anonyymi

      Olihan nuo tes-neuvottelut täysi vitsi. AKT:n neuvottelijoilla hirmuinen uho ennen neuvotteluja ja lopputulos samat minimikorotukset jotka myönnetty kaikille muillekin aloille. Ahtaajien sopimusta väännettiin otsa hiessä viikkotolkulla ja kun sopimus syntyi alkoi jo neuvottelijoita ilmeisesti väsymys painaa ja hyväksyttiin melkein samoin tein tämä uusi sysipaska sopimus linja-autonkuljettajille joka ei missään määrin korjaa paikallisliikenteen työoloja. Ahtaajien lakon päättyessä koko neuvotteluvoima romahti kuin korttitalo. En ymmärrä miksi he eivät olleet tukilakossa niin kauan, että muillekin olisi saatu sopimukset tehtyä?

    • Anonyymi

      Erona että ahtaajat on yhtenäinen joukko ja pystyvät pysäyttämään rahdin.
      Bussikuskit eivät ole järjestäytyneitä ja vaikka lakossa asialla ei niin suurta merkitystä.
      Ja osa kuskeista täysin tyytyväisiä nykyiseen.
      Rikkureita löytyy aina, satamasta ei.
      Ei tule ikikä muuttumaan bussihommissa työajat, sitä yritti eräs jämerä kaveri reilu 10v sit. Mutta kun jengi on mitä on ni turhaa.

    • Anonyymi

      Ei linja-auto hommassa ole kyllä suomeksi sanottuna mitään järkeä. Ala ukkoutuu erittäin voimakkaasti mutta työnantajilla ei ole minkaanlaista ajatustakaan houkutella alalle nuoria tai edes 25-35 vuotiaita. Heitä on alalla silmiinpistävän vähän.
      Vain aniharva edellämainitussa iässä oleva suostuu nykyään alalla oleviin tappopäiviin.

      Otetaan esimerkki aivan yksittäisestä päivästä ;: Työaika alkaa 5.45 ja loppuu 18.30. Työaikaa 10.40 min . Ja tuo on nykyäänkin aivan normia. Itse ajattelin että jaksan sellaiset pari kuukautta vielä . Katotaan sitten jotain järkevämpiä hommia. Kyllä pitää vapaa aikaa olla ihmisellä. Tämä elämä on kuitenkin verrattain lyhyt.

      Vaikka alalla on kohtalaisen hyvä palkkaus, on pitkäksi venyvät työpäivät todellinen ongelma.

    • Anonyymi

      totta turiset

    • Anonyymi

      Älkää hyvät ihmiset pilatko lyhyttä elämää kuljetusalalla. Terveys on loppupelissä tärkeämpi arvo kun raha

      • Anonyymi

        Maaseudulle koulubussia ajamaan, aamulla lapset yhdeksäksi kouluun ja iltapäivällä 14-15 aikaan takaisin. Pari tuntia töitä ja väliajan makoilet kotisohvalla tai askartelet muita puuhia ja '
        palkka 8 tunnilta.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tilaisuuden perunut yrittäjä Eira Maijala vahvistaa Ylelle, että hän ei halunnut, että hänen yrityks

      – Hän kertoi, että meille on varattu paikka jostain ihan muualta. Sitten hän kertoi, että se paikka on helvetti. Yrittä
      Maailman menoa
      78
      3866
    2. Mikä ampuminen illalla Kiuruvedellä?

      Huhu kertoo että oma äiti ammuttu autoon??? 😢
      Kiuruvesi
      51
      3460
    3. Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille

      Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en
      Parisuhde
      110
      3124
    4. Mihin ihastuit ensimmäisenä

      kaivatussasi? 💯
      Ikävä
      108
      2444
    5. Pitopalvelu yrittäjä teki ainoan oikean ratkaisun .

      Emme saa suomea ja Haapajärven PIIRUAKAAN paremmaksi nostamalla moraalittomuuden edessä kädet pystyyn antautumisen ja
      Haapajärvi
      53
      1572
    6. Miten paljon odotat hänen

      Kohtaamisia tai näkemistä? Kuinka hyvä keskusteluyhteys teillä on?
      Ikävä
      80
      1486
    7. Tänään valtuustossa

      Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa
      Ähtäri
      28
      1468
    8. Lapsuus 50-60 luvulla

      Oli ihanaa aikaa. Lapsi sai olla pieni pitkään. Ei joka tuutista työnnetty silmille ja korville Setaa ja muita sukupuoli
      Maailman menoa
      149
      1205
    9. Kari Kanala paljastaa - Papin työhön paluu Myyrästä vaati "nollauksen" ensin: "Pitää siinä..."

      Kari Kanala: ihminen, mies ja pappi. Kanala nähdään tänä syksynä tv:ssä Ensitreffit alttarilla -ohjelmassa sekä Myyrä-ki
      Suomalaiset julkkikset
      22
      1096
    10. Sinne eivät homot tule

      Että tälläistä käytöstä tällä kertaa. Saattoväki odotteli sateessa kun yrittäjä saarnaa herran nimessä homoja ja lesboja
      Luterilaisuus
      243
      1043
    Aihe