Olen nyt juonut viitenä iltana itseni kaatokänniin ja tänään en ole juonut mitään. Kun tuo juoppohulluus tuli mieleen niin pelästyin että voiko viiden päivän ryyppyputkesta tulla sellaista. En missään nimessä halua enkä tavoittele deliriumia.
Miten paljon ryyppäämistä delirium tremens vaatii
44
2800
Vastaukset
- Anonyymi
Kohtaus saatta tulla vasta parin päivän päästä lopettamisesta, tuo putki on vielä lyhyt varsinkin jos selviät välillä, suvussani miehiä jotka vetäisseet parin viikon aamusta iltaan kännejä eikä mitään kohtauksia, pari päivää huokailua ja käsien vapinaa ei muuta.
- Anonyymi
Sekin on yksilöllistä ei voi verrata kenenkään toisen kokemuksiin.
- Anonyymi
Juopottelu vei minun elämästäni noin kolmekymmentä vuotta, muutaman hyvän ihmissuhteen ja kaksi työpaikkaa.
DT ei ole lainkaan leikin paikka, vaan helvetin vaarallinen tila.
Oma kokemukseni on, että kunnon "delikka" vaatii n. 6 kk kutakuinkin säännöllistä kännäämistä. Loppuvaiheessa aloin nähdä harhoja. Siihen ränniin tuli sitten n. vuorokauden katkos ja sen verran äly pelasi, että ymmärsin kuolevani, jos en lopeta. Silti piti vielä raahautua "tiskille".
Joku tuttu oli sitten soittanut systerille, et nyt kannattais viedä Epe niin kauas, ettei ihan heti pääse pullolle.
Systeri vei minut kesämökilleen. Seurasi muutaman tunnin minun nukkumistani. Sitten jäin sinne yksin. En tiedä mitä kaikkea siinä oli sattunut, mutta tajusin jossain vaiheessa, että ensihoitajat herätteli minua. En ollut unessa, mutta täysin poissa. Oli ollut kuulema aika rajua menoa kun hulluus iski. Olin seonnut ihan täysin.
Sairaalareissuhan siitä tuli ja parin viikon katkos ryyppäämiseen. Sitten se alkoi taas, aluksi tosin vain pienemmillä annoksilla.
Tästä on nyt toistakymmentä vuotta kun sain viimein "narun" poikki. Se tarkoittaa, ettei tippaakaan enää.
Sanovat, että minusta tuli ihan eri ukko kuin silloin aikoinaan. Leppoisa keppostelija ja hyväntuulinen herkkä kaveri. Saattaa olla tosikin, ainakin välit lapseeni korjaantuivat vähitellen täysin ja perhe-elämä on sitä mitä sen olla pitääkin. Paistoin juuri korvapuusteja ja kahvi on tippumassa.
Uskokaa pois, laulajan sanoin; elämä voi TODELLAKIN olla ihanaa, kun sen oikein oivaltaa...
Hyvää kevättä kaikille , oivaltakaa ja koettakaahan selvitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juopottelu vei minun elämästäni noin kolmekymmentä vuotta, muutaman hyvän ihmissuhteen ja kaksi työpaikkaa.
DT ei ole lainkaan leikin paikka, vaan helvetin vaarallinen tila.
Oma kokemukseni on, että kunnon "delikka" vaatii n. 6 kk kutakuinkin säännöllistä kännäämistä. Loppuvaiheessa aloin nähdä harhoja. Siihen ränniin tuli sitten n. vuorokauden katkos ja sen verran äly pelasi, että ymmärsin kuolevani, jos en lopeta. Silti piti vielä raahautua "tiskille".
Joku tuttu oli sitten soittanut systerille, et nyt kannattais viedä Epe niin kauas, ettei ihan heti pääse pullolle.
Systeri vei minut kesämökilleen. Seurasi muutaman tunnin minun nukkumistani. Sitten jäin sinne yksin. En tiedä mitä kaikkea siinä oli sattunut, mutta tajusin jossain vaiheessa, että ensihoitajat herätteli minua. En ollut unessa, mutta täysin poissa. Oli ollut kuulema aika rajua menoa kun hulluus iski. Olin seonnut ihan täysin.
Sairaalareissuhan siitä tuli ja parin viikon katkos ryyppäämiseen. Sitten se alkoi taas, aluksi tosin vain pienemmillä annoksilla.
Tästä on nyt toistakymmentä vuotta kun sain viimein "narun" poikki. Se tarkoittaa, ettei tippaakaan enää.
Sanovat, että minusta tuli ihan eri ukko kuin silloin aikoinaan. Leppoisa keppostelija ja hyväntuulinen herkkä kaveri. Saattaa olla tosikin, ainakin välit lapseeni korjaantuivat vähitellen täysin ja perhe-elämä on sitä mitä sen olla pitääkin. Paistoin juuri korvapuusteja ja kahvi on tippumassa.
Uskokaa pois, laulajan sanoin; elämä voi TODELLAKIN olla ihanaa, kun sen oikein oivaltaa...
Hyvää kevättä kaikille , oivaltakaa ja koettakaahan selvitä.Pahaa tekee ajatellakkin, itse erosin alkoholisteista , kun ei kuulemma ollut mitenkään riippuvainen ja kuulemma pystyi lopettamaanki jos halusi. Ei halunnut ja sanoin että sitten saat ryypätä muualla .
Lähdettyäni alkoi ryyppääminen kovalla vauhdilla ja sai lopputilin , ja muutti häpeissään toisella paikkakunnalle . Sinne sitten kuoli viinaan.
Joten näinkin voi käydä , kuka jaksaa vuosikausia puhua alkoholisteille toivossa että lopettaa. Sillon on lähdettävä ja aloittaa oma elämä ä itse en kuulu alkoholin käyttäjiin siksi kai vaikea ymmärtää juomisen pakko toisilla .
- Anonyymi
Kysymyksen tekee tosi hankalaksi juurikin toi fakta, että yksilöerot tässäkin asiassa ovat valtavat.
- Anonyymi
70- luvulla minulta kuoli kaveri viinaan, muutaman päivän ryyppäämisen jälkeen. Nukahti pöydän ääreen, sitten tipahti lattialle ja kohta alkoi kouristella. Eihän me tollot tajuttu tilanteen vakavuutta, vaan vietiin kaveri nukkumaan. Ei se enää herännyt.
Toinenkin meinasi kuolla samalla tavalla, mutta silloin ymmärrettiin jo enemmän ja kutsuttiin ambulanssi. Onneksi sairaalaan oli vain muutama kilsa ja kaveri selvisi - sillä kertaa. Lopulta se oli tukehtunut, arvaatteko mihin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
70- luvulla minulta kuoli kaveri viinaan, muutaman päivän ryyppäämisen jälkeen. Nukahti pöydän ääreen, sitten tipahti lattialle ja kohta alkoi kouristella. Eihän me tollot tajuttu tilanteen vakavuutta, vaan vietiin kaveri nukkumaan. Ei se enää herännyt.
Toinenkin meinasi kuolla samalla tavalla, mutta silloin ymmärrettiin jo enemmän ja kutsuttiin ambulanssi. Onneksi sairaalaan oli vain muutama kilsa ja kaveri selvisi - sillä kertaa. Lopulta se oli tukehtunut, arvaatteko mihin?Humalainen voi tukehtua omaan oksennukseensa, tai verensyöksyyn.
Arvauksia kun pyydettiin, tosin nämä enemmän tietoa kuin arvailua. Tulivat ensimmäisinä mieleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Humalainen voi tukehtua omaan oksennukseensa, tai verensyöksyyn.
Arvauksia kun pyydettiin, tosin nämä enemmän tietoa kuin arvailua. Tulivat ensimmäisinä mieleen.Juuri näitä jotka nukahtavat juoviåuksissa on tavallisin syy kuolemaan, kun alkavat voida huonosti ja oksettaa mutta eivät herää vaan oksentelevat keuhkot täyteen ja tukehtuvat omiin vatsan sisällyksiinsä
Joten sisäelimet ovat kovalla koetuksella kuten maksa ja haima kun otetaan alkoholia Niin että pitää ottaa selville mikä osuus sisäelimillä on alkoholiin nähden eikä kuvitella että alkoholi vaan tekee mielen kummalliseksi , jota juopot sanovat pöhnäksi .
Joten aikuisen ihmisen pitäisi normaalisti tietää näistä asioista hieman enemmän
- Anonyymi
Toiselle pullosta toiselle 15 vuotta putkeen.
- Anonyymi
HUOMIO ALOITTELIJAT
Toisin kuin krapulaan, Delirium Tremensiin voi kuolla. Sydän kun ei välttämättä kestä sitä.- Anonyymi
Sydän ei välttämättä kestä edes krapulaa. Se on sydämen kunnosta kiinni.
Itse kärsin Delirium Tremenseistä useita kertoja jo alle kolmikymppisenä.
Eikä tuo vaiva ole ainoastaan aloittelijoiden ongelma, se voi tulla kelle vaan, koska vaan liikaa juotuaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä tuo vaiva ole ainoastaan aloittelijoiden ongelma, se voi tulla kelle vaan, koska vaan liikaa juotuaan.Juu, totta.
Mutta haluan vain varoittaa aloittelijoita siitä, että haluavatko he tosiaan lähteä Kylmiksen tielle. Keijo joutui lopulta teho-osastolle, koska sillä on läheisiä, jotka toimittaa.
Diagnoosit olivat niin karua luettavaa, että oksat pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, totta.
Mutta haluan vain varoittaa aloittelijoita siitä, että haluavatko he tosiaan lähteä Kylmiksen tielle. Keijo joutui lopulta teho-osastolle, koska sillä on läheisiä, jotka toimittaa.
Diagnoosit olivat niin karua luettavaa, että oksat pois.Sydämen vaikea vajaatointa, sydänlihassairaus, paskana olevat turvonnut perna, haima ja maksakirroosi.
En halua pelotella enkä varsinkaan kannustaa, mutta mulla toi vaati 14 vuotta yhtäjaksoista ryyppäämistä. Uskokaa tai älkää, mutta tämä on fakta: olen silti työnhakijana työkkärissä!
k - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä tuo vaiva ole ainoastaan aloittelijoiden ongelma, se voi tulla kelle vaan, koska vaan liikaa juotuaan.Jotkut saavinarapin ja kuolee heti.Joidenkin sydän kestää nekin pitkään.Jotkut juo kaljaa syö psyykelääkeitä tuuri juoppoina.Latva sitten ihan sekasin känissä ja krapulassa .Aiknsa sekin kun kuolevat juuri kaljaan ja psykelääkeisiin.
- Anonyymi
Liskojen yön voit saada mutta et delikkaa.
- Anonyymi
Kyllä harha-aistimukset vahvasti viittaa deliriumiin. Ei ne aina ole liskoja, se on yksilökohtaista. Itselläni deliriumi alkaa aina hämähäkeillä ja äänillä, joita ei ole olemassa. Sitten alkaa lihaskouristukset, joka on kidutusta. En tohdi edes jatkaa!
Miksi emme voi vain luopua alkoholista?
- Anonyymi
- Anonyymi
Vaatii vuosien dokaamista
- Anonyymi
Juoppohulluuden voi saada ihan pelkästä tissuttelustakin mikäli se vain jatkuu tarpeeksi pitkään ja säännöllisesti
- Anonyymi
- Anonyymi
Kyllä se voi tulla noin nopeaan tai sitten ei edes 50 vuoden juomisella ja viikkojen tai kuukausien ryyppyputkilla. Kuten moni on jo sanonut, niin riippuu yksilöstä. En tiedä miksi tätä pitää nostella, kun vastaushan on jo annettu. Ei sitä kukaan voi ennustaa mitä tulee tapahtumaan, mutta kannattaisiko koittaa vähentää jos olet peloissasi?
- Anonyymi
Pääasiassahan tuota esiintyy alkoholisteilla jotka vetävät viikkojen ja kuukausien putkia ja tätä rataa jatkavat vuosikausia.
- Anonyymi
Toisille ei paljon tartte kun saavat deliriumin se on hyvin yksityiskohtaista. Siksi alkoholista varoitellaan ettei ihmisten tarvitsisi tulla sairaaksi. Sillä jotkut alkoholi ongelmat vahingoittavat hyväisesti ajan kanssa aivojen toimintaa, ja sen minkä niissä menettää ei tule enää takaisin.
On nähty näitä vapisevista potilaita jotka tulevat kädet täristen vastaanotolle, joiden keskushermosto on alkoholin vuoksi pahasti vaurioitunut. Niin että kannattaa ajatella useammin kun kerran mitä tulee alkoholin käyttöön .- Anonyymi
Kunhan ihmiset edes viitsisivät lukea mitä alkoholi tekee ihmisessä , sillä ei se vaan ole hetken huumaa vaan koko kehon elimistö saa juopotellessa kärsiä. Mutta eihän nämä lue asioista uskovat mielummin joidenkin hörhöjen juopottelu juttuihin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunhan ihmiset edes viitsisivät lukea mitä alkoholi tekee ihmisessä , sillä ei se vaan ole hetken huumaa vaan koko kehon elimistö saa juopotellessa kärsiä. Mutta eihän nämä lue asioista uskovat mielummin joidenkin hörhöjen juopottelu juttuihin
Alkoholistit tietävät alkoholin vaarat ja riskit.
Ongelmallinen juominen kertoo, ettei ihminen välitä itsestään kovinkaan paljoa.
Aiheuttaa tuhoja itselleen aivan tietoisesti.
Toki itse kukin on saattanut nuorempana ajatella, että ei minulle mitään ikävää seuraa.
Nuorena ollaan vähän kuin nuoria ja kuolemattomia.
Kun ikää tulee lisää, ongelma voi olla jo niin vaikea, että vaatii ison työn, jos haluaa alkoholista eroon.
- Anonyymi
Naapurin isäntä joi vuosikymmeniä pari pulloa viinaa päivässä. Lopulta sekosi, alkoi uhkailemaan naapureita kirveellä ilman syytä jne. Ei siitä mennyt enää kuin pari viikkoa isännän kuolemaan. Sitä ennen oli aina mukava ja ymmärtäväinen mies, lopulta tuli dt ja kuolema.
Toisilla se siis vaatii vuosikymmenien rankkaa ryyppäämistä, toisilla riittää huomattavasti vähempikin. - Anonyymi
suomiviina maistuu käsidesiltä 🙄
- Anonyymi
Olen kuukauden nyt juonuy mutta älä odota ettå enää mistään apua saat en minäkään saanu.Lääkärit ei anna mitää lääkkeitä ei saa ees unilääkkeitä
- Anonyymi
En minäkään mitään mömmöjä saa. Ei he tietenkään voi ottaa sitä riskiä, että potilas alkaisi sekakäyttämään alkoholia bentsojen kanssa.
Sehän se vielä puuttuisikin! :O - Anonyymi
Ei he voi ottaa sitä riskiä, että sekakäytät niitä lääkkeitä alkoholin kanssa! Sellainen on arvaamatonta ja hengenvaarallista. Voi johtaa jopa sellaiseen psykoosiin, että makaat lepositeissä kuukausia ja ravinto pumpataan kehoosi nenämahaletkun kautta.
Sitäkö haluat?
:O - Anonyymi
En tiedä tavallisista yleislääkäreistä, mutta ainakaan erikoislääkäreille ei kannata vìttuilla. Niillä kun on täydet valtuudet määrätä aivan kenet tahansa tahdosta riippumattomaan "hoitoon", jopa määräämättömäksi ajaksi.
k - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minäkään mitään mömmöjä saa. Ei he tietenkään voi ottaa sitä riskiä, että potilas alkaisi sekakäyttämään alkoholia bentsojen kanssa.
Sehän se vielä puuttuisikin! :OSehän siinä onkin kun alkoholisti ei tee muuta kun vakehtelee . Minä en ainakaan kirjoittelisi mitään tabletteja alkoholistille ennenkun tietäisin että on lopettanut juomisen.
Jos kirjoittaa niin lääkäri joutuu vastuuseen siitä että kirjoittelee tabletteja jos käy huonosti.
Niin että alkoholismi on asia minkä jokaisen olisi itse päästävä siihen tilaan ettei tunne tarvetta juomiseen. Kova työ ehkä pitää ajatukset pois viinasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän siinä onkin kun alkoholisti ei tee muuta kun vakehtelee . Minä en ainakaan kirjoittelisi mitään tabletteja alkoholistille ennenkun tietäisin että on lopettanut juomisen.
Jos kirjoittaa niin lääkäri joutuu vastuuseen siitä että kirjoittelee tabletteja jos käy huonosti.
Niin että alkoholismi on asia minkä jokaisen olisi itse päästävä siihen tilaan ettei tunne tarvetta juomiseen. Kova työ ehkä pitää ajatukset pois viinasta.Minä en todellakaan valehtele lääkäreille! Mitä järkeä siinä olisi? Toki ymmärrän, että moni muu valehtelee, että saisi mömmöjä tai jotain.
-Yksi Teoria
- Anonyymi
Tuolla viiden päivän putkella saatat tavoitteeseen päästä.
- Anonyymi
Hah, no ei todellakaan. Täytyy olla päästään valmiiksi vajaa jos muutaman päivän dokaaminen aiheuttaa deliriumin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hah, no ei todellakaan. Täytyy olla päästään valmiiksi vajaa jos muutaman päivän dokaaminen aiheuttaa deliriumin.
Hermosto eri ihmisillä on erilainen ne jotka ovat herkempiä saavat kaikki sairausådet lyhyessä ajassa, toisilla sitten sisäelimet menee ensin pilalle sugsessiivisesti ja sitten alkaakin oikea rumba kun joka paikka on kipeänä . En kadehdi, olen ainoastaan onnellinen että sain kasvaa raittiissa kodissa , siksi olen itsekkin raitis
- Anonyymi
Pentti Saarikoski hommaa itselleen tämän deliriumin. Oli hoidossa lukkojen takana, eli miten eli.
Elokuussa 40 v Pentin poismenosta, olin silloin 1983 lukion vihalla ja luettiin äikän open komentamana hänen kirjojaan.
Kuljen missä kuljen... - Anonyymi
En missään nimessä.
- Anonyymi
Vaatii monta kuukautta dokaamista aamusta iotaan ja syömättömyyttä. Myös pitää olla vuosikymmenien alkoholin väärinkäyttöä takana. Alkoholiaistiharhaisuuden (lieviä harhoja) voi saada jo ihan yhdestä kovasta kännistä
- Anonyymi
Eipä tarvitse olla takana kymmeniä vuosia väärinkäyttöä.
Nuoruudessa aloin juoda runsaasti, ei mennyt montaa vuotta, kun jo ensimmäinen delirium iski.
No, niitä tulikin sitten useampiakin, ei jäänyt yhteen kertaan.
Mutta niin kuin jo aiemmin täällä on mainittu, on hyvin yksilöllistä tämäkin.
- Anonyymi
Se on yksilöllistä , joku saa vaan yhden illan ryyppämisen johdosta, toisent myöhemmin.riippuu millainen aivokoneiston herkkyys on jokaisella.
Joten kun ei ota ollenkaan alkoholia niin säästyy monelta vaivalta, sillä kehossa on monta muuta elintä jotka eivät kestä alkoholia . - Anonyymi
ei sullaa oo juoppo hulluus oot mika lintilä
- Anonyymi
Kylmis säästyi deliriumin loppuvaiheista sillä, että piti tasaista alkoholitasoa kokoajan yllä 24/7, jopa 14 vuoden ajan.
Yritti kyllä olla ilman sitä halpis-olutta, mutta sai sellaiset kauhun kokemukset*, ettei uskaltanut enää olla ilman "lääkettään", joka auttoi sitä hoitamaan asiansa tuolla oikeassa elämässä.
*harhoja, sietämätöntä kipua, kuoleman kokemuksia, jne.- Anonyymi
Haima on pahin kivun aiheuttaja. Kun akuutti haimatulehdus iskee, se on kuin kymmenkertainen närästys, joka ei lakkaa hetkeksikään, vaikka jossain määrin toki aaltoilee.
Mulla todettiin samassa yhteydessä maksakirroosi, joten kiitos vaan vìttu siitäkin.
>:(
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606484- 1003352
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252676- 212308
- 271861
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571822- 251600
- 491452
- 321448
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261423