Heikosti kouluttautuneet vastustavat sähköautoja

Anonyymi-ap

Ruotsissa tehdyn tutkimuksen mukaan sähköautoja vastustavat ovat heikosti koulutettuja:

"Kaikkein skeptisimmin sähköautoiluun suhtautuvat Ruotsissa yli 65-vuotiaat ja vain peruskoulun suorittaneet henkilöt."

Heikosti koulutetut pelkäävät sähkön loppumista
🤣🤣🤣

38

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Acculavetista loppuu sähkö useasti, maisteri Blondin käytössä?😬😁😬

      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        🍑 ­N­y­m­­f­o­­­m­­a­­­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17817492K

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Tai sitten se johtuu siitä, että noilla ryhmillä ei ole myöskään varaa sähköautoon? Kyse on nimen omaan rahasta.

    • Anonyymi

      Huomaahan sen tälläkin palstalla esim. vetyhönöstä. Ei apukoulun lisäksi ole muuta käyty.

      • Niin huomaa, palstan aiheena ovat hybridi ja sähköautot, niin eräs kirjoittelija on vetyä tunkemassa lähes joka keskusteluun.


    • Anonyymi

      Tämä on totta.

    • Anonyymi

      Mikähän nollatutkimus tuokin oli. Olen autoinsinööri ja kun tiedän miten nuo patteriautot toimii niin en itse ainakaan moista hanki.:-) Onhan ne jollekin elektroniikka friikille ihan mielenkiintoisia tutkimuskohteita ja testialustoja.

      • Anonyymi

        Amis olet.


      • Anonyymi

        Autoinssi tai muukaan inssi ei voi olla noin kapeakatseinen ettei näe että muiden tarpeet ei ole samat kuin omat. Niinpä olet juurkin se amis jos sitäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoinssi tai muukaan inssi ei voi olla noin kapeakatseinen ettei näe että muiden tarpeet ei ole samat kuin omat. Niinpä olet juurkin se amis jos sitäkään.

        Tähän on aivan järkeenkäypä selitys. Hitaasti oppivat välttävät kouluja ja vastustavat kaikkea muutosta. Heille uuden oppiminen on paljon vaikeampaa kuin normaalijärjellä varustetuille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän on aivan järkeenkäypä selitys. Hitaasti oppivat välttävät kouluja ja vastustavat kaikkea muutosta. Heille uuden oppiminen on paljon vaikeampaa kuin normaalijärjellä varustetuille.

        Uuteen siirrytään, jos siitä on itselle hyötyä ja se on taloudellisesti järkevää. Jos ei ole niin uuteen ei siirrytä. Yksi paskan hailee vaikka muut uuteen siirtyisi. Jos esimerkiksi ei näe hyötyä älykännykässä niin älykännykkää ei kannata ostaa. Eikä somea tarvitse käyttää jos ei huvita.

        Eikä muutos ole aina hyväksi. Varsinkin kosketusnäyttöjen tunkemisesta autoihin on pelkkää haittaa. Ne vaikeuttavat autojen käyttöä ja vaarantavat liikennettä. Kosketusnäytöt autoissa tappavat ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän on aivan järkeenkäypä selitys. Hitaasti oppivat välttävät kouluja ja vastustavat kaikkea muutosta. Heille uuden oppiminen on paljon vaikeampaa kuin normaalijärjellä varustetuille.

        Heikommin koulutetuilla on myös pienempi palkka eikä heillä ole varaa sähköautoihin. Sählöautofanaatikkojen höpöttämillä ”säästöillä” ei ole paskankaan väliä, kun noihin ”säästöihin” kulutetaan kymmeniä tuhansia. Pienillä tuloilla ei saa edes lainaa sähköautoa varten.

        Jos on pienituloinen niin auton hankintabudjetti on 2-3000 euroa. Myös sähköautolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heikommin koulutetuilla on myös pienempi palkka eikä heillä ole varaa sähköautoihin. Sählöautofanaatikkojen höpöttämillä ”säästöillä” ei ole paskankaan väliä, kun noihin ”säästöihin” kulutetaan kymmeniä tuhansia. Pienillä tuloilla ei saa edes lainaa sähköautoa varten.

        Jos on pienituloinen niin auton hankintabudjetti on 2-3000 euroa. Myös sähköautolle.

        Sähköautoa ei koskaan tule saamaan käyttökuntoisena 2000-3000 eurolla. Jopa niinkin surkean kinnerin kuin Nissan Leafin akun arvo on 4500 euroa vaikka akku ei olisi toimintakuntoinen. Siten voi olettaa, että edes ajokelvoton Leaf ei ikinä voi maksaa alle 5000-6000 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoa ei koskaan tule saamaan käyttökuntoisena 2000-3000 eurolla. Jopa niinkin surkean kinnerin kuin Nissan Leafin akun arvo on 4500 euroa vaikka akku ei olisi toimintakuntoinen. Siten voi olettaa, että edes ajokelvoton Leaf ei ikinä voi maksaa alle 5000-6000 euroa.

        Huoh… Ei tuo mene tuolla logiikalla. Kaikkien materiaalien hinta muuttuu koko ajan. Litiumin hintakin on tippunut tänä vuonna yli 60%.

        Lisäksi mineraalien erottelu akusta on erittäin vaikeaa ja kallista ja yrityksen pitää tehdä voittoakin. Vaikka materiaalien arvo olisi 4500 euroa niin kukaan ei maksaisi edes puolta siitä.

        Ja muuten, normaalin polttomoottoriautonkin materiaalien arvo on usein monta tonnia (jos mukana on katalysaattori), mutta silti niitä myydään satasilla eikä kukaan maksaisi yli tonnia romusta.

        Ja Keski-Euroopassa Leafeja myydään jo alle 4 tonnilla, joten siihenkin hävisi sinun logiikkasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoh… Ei tuo mene tuolla logiikalla. Kaikkien materiaalien hinta muuttuu koko ajan. Litiumin hintakin on tippunut tänä vuonna yli 60%.

        Lisäksi mineraalien erottelu akusta on erittäin vaikeaa ja kallista ja yrityksen pitää tehdä voittoakin. Vaikka materiaalien arvo olisi 4500 euroa niin kukaan ei maksaisi edes puolta siitä.

        Ja muuten, normaalin polttomoottoriautonkin materiaalien arvo on usein monta tonnia (jos mukana on katalysaattori), mutta silti niitä myydään satasilla eikä kukaan maksaisi yli tonnia romusta.

        Ja Keski-Euroopassa Leafeja myydään jo alle 4 tonnilla, joten siihenkin hävisi sinun logiikkasi.

        No korjataan nyt hieman. Leafin rikkonaisesta 40 kWh akusta maksetaan 3500-4500 USD. Tällaisia ostajia on vaikka kuinka paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No korjataan nyt hieman. Leafin rikkonaisesta 40 kWh akusta maksetaan 3500-4500 USD. Tällaisia ostajia on vaikka kuinka paljon.

        Edelleenkin, kyseessä on tämän hetken tilanne, koska vanhoja sähköauton akkuja on erittäin vähän. Jos vanhoja akkuja olisi paljon niin niistä maksettaisiin vähemmän. Kysynnän ja tarjonnan laki toimii näissäkin. Lisäksi taitavammat korjaavat nuo rikkinäiset akut tai ottaa toimivat paristot akusta (akku koostuu sadoista paristoista). Nämä myytävät akut eivät mene yleensä kierrätykseen vaan esimerkiksi energiavarastoiksi.


      • Anonyymi

        Niin kyllä se auton hinta ainakin mulle on liikaa, kilometrejä tulee niin vähän autolla kesällä sitten mp .


    • Anonyymi

      Nyt tarttis sitten keksiä jotain järkevämpää tilalle, jossei ole hyva tavara?👩‍🏫

      • Anonyymi

        Sähköauto on paras.


    • Anonyymi

      Eiköhän kyse ole siitä, että eläkeläisillä ja vain peruskoulun käyneillä on niin vähän rahaa, ettei akkulavetit siksi kiinnosta.

      Itse varsin hyvätuloisena tekniikan tohtorina taas suhtaudun sähköautoihin kielteisesti niiden täysin puutteellisen ja keskeneräisen tekniikan vuoksi. On käsittämätöntä energianhaaskausta kantaa mukana jopa 600 kg painosta akkuja. Keskikokoisen polttomoottoriauton omamassa on 1500 kg luokkaa, mutta vastaavan kokoluokan akkulavetin aivan minimissäänkin 2000 kg, tyypillisemmin 2300 kg. Jos akun painoa ei saa alemmas, pitää muita komponentteja keventää reilusti. Siten rangekin saadaan houkuttelevalle tasolle.

      Muita järkevämpiä vaihtoehtoja tulevaisuudessa voisi olla suola-akut tai metanolipolttokennot. Tällä hetkellä parhaat vaihtoehdot sähköautoiluun ovat Opel Ampera ja vetypolttokennot.

      • Anonyymi

        Ja ehkä tekniikan tohtorina sinun pitäisi tietää, että suola-akut painavat vielä enemmän kuin nykyiset akut. Natrium-akkuja on jo olemassa, mutta energiatiheydeltään ne ovat heikompia kuin nykyiset akut. Suola-akku voi pienentää kustannuksia ka parantaa turvallisuutta, mutta ne eivät kevennä akkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ehkä tekniikan tohtorina sinun pitäisi tietää, että suola-akut painavat vielä enemmän kuin nykyiset akut. Natrium-akkuja on jo olemassa, mutta energiatiheydeltään ne ovat heikompia kuin nykyiset akut. Suola-akku voi pienentää kustannuksia ka parantaa turvallisuutta, mutta ne eivät kevennä akkuja.

        Natriumakut eivät ole ratkaisu, vaan ihan erilaiset suolat. Tarvitaan suola, joka on nestemäistä mahdollisimman alhaisessa lämpötilassa. Esimerkiksi magnesiumin ja antimonin suoloilla tähän on täysin mahdollista päästä ja energiatiheys on kuusinkertainen esim. NaS-akkuun verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Natriumakut eivät ole ratkaisu, vaan ihan erilaiset suolat. Tarvitaan suola, joka on nestemäistä mahdollisimman alhaisessa lämpötilassa. Esimerkiksi magnesiumin ja antimonin suoloilla tähän on täysin mahdollista päästä ja energiatiheys on kuusinkertainen esim. NaS-akkuun verrattuna.

        Jos nuo akut edes toimii. Voihan nuo toimia labrassa, mutta ovat toteuttamiskelvottomia kaupallisesti. Teoria ja käytäntö ovat eri asioita. Suola-akkuja on kehitelty jo vaikka kuinka kauan, mutta toimivaa akkua ei ole tehty. Joidenkin mukaan se ei ole edes mahdollista.

        Lisäksi energiatiheys ei ole ainoa asia. Lisäksi akun pitää kestää tuhansia lataussyklejä, latautua nopeasti ja toimia laajalla lämpötila-alueella. Ei ole suurtakaan hyötyä kevyestä akusta joka on hajonnut vuodessa. Tämäkin on monien hehkutettujen uusien akkutekniikoiden ongelma. Energiatiheys on kyllä korkea, mutta ne kestävät nykyisiä akkuja lyhyemmän ajan.

        En höpöttäisi suola-akuista ennen kuin toimivia suola-akkuja on oikeasti olemassa. Ja sähköautoihin niitä ei kuitenkaan tule ainakaan 10 vuoteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nuo akut edes toimii. Voihan nuo toimia labrassa, mutta ovat toteuttamiskelvottomia kaupallisesti. Teoria ja käytäntö ovat eri asioita. Suola-akkuja on kehitelty jo vaikka kuinka kauan, mutta toimivaa akkua ei ole tehty. Joidenkin mukaan se ei ole edes mahdollista.

        Lisäksi energiatiheys ei ole ainoa asia. Lisäksi akun pitää kestää tuhansia lataussyklejä, latautua nopeasti ja toimia laajalla lämpötila-alueella. Ei ole suurtakaan hyötyä kevyestä akusta joka on hajonnut vuodessa. Tämäkin on monien hehkutettujen uusien akkutekniikoiden ongelma. Energiatiheys on kyllä korkea, mutta ne kestävät nykyisiä akkuja lyhyemmän ajan.

        En höpöttäisi suola-akuista ennen kuin toimivia suola-akkuja on oikeasti olemassa. Ja sähköautoihin niitä ei kuitenkaan tule ainakaan 10 vuoteen.

        Nyt pitää kyllä korjata. Kiinalainen autonvalmistaja Sehol on tehnyt B-segmenttiin suola-akulla kulkevan auton.

        https://www.autoevolution.com/news/by-putting-a-sodium-ion-battery-in-an-ev-for-the-first-time-ever-china-and-vw-score-a-win-210842.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt pitää kyllä korjata. Kiinalainen autonvalmistaja Sehol on tehnyt B-segmenttiin suola-akulla kulkevan auton.

        https://www.autoevolution.com/news/by-putting-a-sodium-ion-battery-in-an-ev-for-the-first-time-ever-china-and-vw-score-a-win-210842.html

        Eli natrium-akun, jossa on edelleenkin sama ongelma, eli akun energiatiheys on paljon heikompi kuin normaaleissa sähköautojen akuissa. Tuossa autossa on natriumakku ja energiatiheys ei ole kovin hyvä.

        Natriumakku on ihan hyvä pieniakkuisissa autoissa, mutta tällä energiatiheydellä ei isoakkuisia autoja tehdä.


    • Anonyymi

      Sähköauton elinikä on paljon lyhyempi mitä ne on käytössä sekä hintaa jopa puolet enemmän uudessa vastaavassa.

      10 000 - 20 000 € saa valita uusia autoja ympäri maailmann laajasti autoja joilla ajelee 20 vuotta.

      • Anonyymi

        Sähköautoilijat ovat tuotetestaajia ilman palkkaa ja kaiken lisäksi maksavat tolkuttomasti tehdäkseen tuota ilmaista työtä. Onhan siinä tietysti jotain tekemistä ilmaston eteen vaikka sekään ei ole niin yksiselitteistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilijat ovat tuotetestaajia ilman palkkaa ja kaiken lisäksi maksavat tolkuttomasti tehdäkseen tuota ilmaista työtä. Onhan siinä tietysti jotain tekemistä ilmaston eteen vaikka sekään ei ole niin yksiselitteistä.

        Sähköautoilija ajaa paljon halvemmalla kuin polttisautoilija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilija ajaa paljon halvemmalla kuin polttisautoilija.

        Sähköautoiljat ovat uskiksia, jotka aina ovat reilusti keskiarvoa tyhmempiä.

        Esim.. tämä halpuus. Lahko käskee toitottamaan, että patteriauton käyttökulut ovat 1-2 €/100 km.

        Fisummat ja laskutaitoiset tietävät, että tuo summa menee jo pelkkiin rengaskuluihin. Eikä pidä unohtaa vakuutuksia, huoltoja yms. TM käyttötesteissä on patterilelun kokonaiskuiluiksi saatu 50 €/100 km.

        2022 rekisteröityjen patterilelujen keskihinta oli 55 000. Tyhmiä kun ovat, petterit uskovat lahkon valheita siitä, ettei patterilelujen arvo laske. Niin, kun komponnettipula venytti autojen toimitusajat jopat 12-18 kuukauteen saatettiin käyteyistä maksaa uuden hinta. Mutta nyt ei enää patterilelut kuumota ja hinnat taatusti laskevat.

        https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/5483708

        Kun 55 000 tonnin auton arvo laskee normaaliin tahtiin, niin pari ensimmäistä vuotta arvonalenenma on luokkaa 1 € / tunti!

        Eli arvosta sulaa 50 € viikonlopussa ja vajaa 170 € viikossa. Siitäpä sitten laskemaan, miten puoli-ilmaista on patterilelulla ajelu.

        BTW patterilelujen myynti loppui kuin seinään kun hankintatuen maksaminen loppui. Patteripetterit leuhkii varakkuudellaan, mutta silti pitää joka käänteessä yrittäää sysätä laskut muille. Pitää saada ilmainen pysäköinti, ilmainen lataus, reilusti hankintatukea... ja kaiken voi petterien meilestä rahoittaa veroittamalla muita.

        Patteripetterien mielestä on ihan OK rikkoa As Oy omaisuutta eli lämpötolpan kellokytkin, jotta petteri saa varastettua sähköä 24/7 patterileluunsa. Ohjeita jaellaan auliisti ja mieli niin pahoitetaan ,kun heille kerrotaan, että toiminta on rikollista ja vaatantaa sähköturvallisuuden.

        Pitäisi vähintää katkaista lämpötolpista sähköt kesäksi moisen toiminnan suitsimisekis. Kesällä kun on suurin riski kaapelien ylilämpenemisestäkin raneviritysten seurauksena.

        Ei ole pettereistä maksamaan rehellisesti latauspaikan takentamisesta, vaikka alkuun aina kehuvat, miten me patteripellet ollaan fiksuja ja varakkaita.

        Ette ole kumpaakaan, kun asoita vähän tarkemmin kaivellaan. Loisia ja vähä-älyisiä lahkolaisia te olette.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoiljat ovat uskiksia, jotka aina ovat reilusti keskiarvoa tyhmempiä.

        Esim.. tämä halpuus. Lahko käskee toitottamaan, että patteriauton käyttökulut ovat 1-2 €/100 km.

        Fisummat ja laskutaitoiset tietävät, että tuo summa menee jo pelkkiin rengaskuluihin. Eikä pidä unohtaa vakuutuksia, huoltoja yms. TM käyttötesteissä on patterilelun kokonaiskuiluiksi saatu 50 €/100 km.

        2022 rekisteröityjen patterilelujen keskihinta oli 55 000. Tyhmiä kun ovat, petterit uskovat lahkon valheita siitä, ettei patterilelujen arvo laske. Niin, kun komponnettipula venytti autojen toimitusajat jopat 12-18 kuukauteen saatettiin käyteyistä maksaa uuden hinta. Mutta nyt ei enää patterilelut kuumota ja hinnat taatusti laskevat.

        https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/5483708

        Kun 55 000 tonnin auton arvo laskee normaaliin tahtiin, niin pari ensimmäistä vuotta arvonalenenma on luokkaa 1 € / tunti!

        Eli arvosta sulaa 50 € viikonlopussa ja vajaa 170 € viikossa. Siitäpä sitten laskemaan, miten puoli-ilmaista on patterilelulla ajelu.

        BTW patterilelujen myynti loppui kuin seinään kun hankintatuen maksaminen loppui. Patteripetterit leuhkii varakkuudellaan, mutta silti pitää joka käänteessä yrittäää sysätä laskut muille. Pitää saada ilmainen pysäköinti, ilmainen lataus, reilusti hankintatukea... ja kaiken voi petterien meilestä rahoittaa veroittamalla muita.

        Patteripetterien mielestä on ihan OK rikkoa As Oy omaisuutta eli lämpötolpan kellokytkin, jotta petteri saa varastettua sähköä 24/7 patterileluunsa. Ohjeita jaellaan auliisti ja mieli niin pahoitetaan ,kun heille kerrotaan, että toiminta on rikollista ja vaatantaa sähköturvallisuuden.

        Pitäisi vähintää katkaista lämpötolpista sähköt kesäksi moisen toiminnan suitsimisekis. Kesällä kun on suurin riski kaapelien ylilämpenemisestäkin raneviritysten seurauksena.

        Ei ole pettereistä maksamaan rehellisesti latauspaikan takentamisesta, vaikka alkuun aina kehuvat, miten me patteripellet ollaan fiksuja ja varakkaita.

        Ette ole kumpaakaan, kun asoita vähän tarkemmin kaivellaan. Loisia ja vähä-älyisiä lahkolaisia te olette.

        Trolli on vähä-älyinen risaperse.


    • Anonyymi

      Vetyspämmäri on tästä hyvä esimerkki.

      • Anonyymi

        Juuri niin.


    • Anonyymi

      Miksi te nuoret persaukiset velalla elävät kuvittelette, ettei meillä eläkeläisillä ole varaa ostaa millainen auto tahansa?

    • Anonyymi

      Kuulin notta persuilla ei riitä luottamus sähköön yleensäkkään, poltteleevat kotonaan öljylamppuja, näin minä kuulin

      • Anonyymi

        Niin se varmaan on.


    • Anonyymi

      Kyllä sen huomaa.

      • Anonyymi

        Palsta sen osoittaa.


    • Anonyymi

      Puhu pukille... Kaverilla on ollu kaksi sähköautoa ja sai tarpeekseen ja vaihtoi kaasuautoon... On lukenut ja Hyvin menestyvä yrittäjä vielä...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe