Contemporary / temporary

Anonyymi-ap

En ymmärrä taas tätä hienoa kolmatta kotimaista.

Temporary on tilapäinen. Tuttua huttua.

Mutta jos siihen laittaa eteen "con", niin sitten ollaankin nykyhetkessä. Kait?

6

256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sana "temporary" ("tilapäinen") tarkoittaa, että jokin kestää vain hetken aikaa.
      Tuo "contemporary" tarkoittaa, että jokin tapahtuu samaan aikaan jonkin toisen asian kanssa.
      Eihän tässä ole mitään ihmeellistä.

• Anonyymi

Mistä johtuu että sanat "flammable" ja "inflammable" tarkoittavat samaa?

• Anonyymi

Sinun väärinymmärryksestäsi.

• Anonyymi

"Mistä johtuu että sanat "flammable" ja "inflammable" tarkoittavat samaa?"

Hyvä kysymys! "In" on usein kielteinen etuliite, mutta tässä tapauksessa se ei ole, vaan merkitsee lähinnä "sisään, sisälle" (in, into). "Inflammable" johtuu latinan sanasta "inflammare" (sytyttää, kiihottaa, ärsyttää).

1900-luvun alussa palomiehet epäilivät, että sana "inflammable" saatettaisiin ymmärtää väärin, ja siksi ohjekylteistä jätettiin etuliite "in" pois. Nykyisin "flammable" on yleisemmin käytetty, mutta "inflammable" ei ole kuollut kokonaan pois.

Mainittakoon, että latinasta lainattu etuliite "in" merkityksessä "sisään" on englannissa erittäin tavallinen. Esimerkiksi "inhale" (hengittää sisään), "exhale" (hengittää ulos). Joskus on tapahtunut assimiloitumista: "immigrate" (muuttaa maahan), "emigrate" (muuttaa maasta pois). "Ex" = pois, ulos.

Ja peruskoululaisetkin tuntevat adverbin "in": Come in!

• Anonyymi

Kun alkuun pääsin, niin kerronpa toisenkin samanlaisen esimerkin, jossa "in" ei muuta merkitystä. Sanat "habitable" ja "inhabitable" tarkoittavat molemmat asuttavaksi kelpaavaa: a habitable island = an inhabitable island (asuttavaksi kelpaava saari).

"In" saattaa jopa tehostaa merkitystä:
      He gave me valuable advice. (Hän antoi minulle arvokkaita neuvoja)
      He gave me invaluable advice. (Hän antoi minulle erittäin/korvaamattoman arvokkaita neuvoja)

"Arvoton" voisi olla vaikkapa "worthless".

• Anonyymi

"Mutta jos siihen laittaa eteen "con", niin sitten ollaankin nykyhetkessä. Kait?"

Mahdollisesti, mutta ei välttämättä. Latinan etuliite "con" tarkoittaa "yhdessä, yhteen" (jonkin kanssa). Latinan "tempus", josta "temporary" tulee, on suomeksi "aika".

"Contemporary" tarkoittaa toisin sanoen ajan osalta yhtenevää, samaan aikaan tapahtuvaa. Sanaa voi käyttää viittaamaan menneisyyteen, nykyaikaan tai jopa tulevaisuuteenkin.

Did Shakespeare like (his) contemporary writers? (Pitikö Shakespeare oman aikansa kirjailijoista?)

I don't like contemporary music. (En pidä nykymusiikista.)

Noissa esimerkeissä sana on adjektiivi, mutta sitä voi käyttää substantiivinakin: Did Shakespeare like his contemporaries? (Pitikö Shakespeare aikalaisistaan?)

Kannattaa opiskella latinaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1700
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1336
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1285
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      840
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe