Sallitaan jopa epä-raamatullinen kasteen uusiminen ja villitsevät henget.
Hengellinen "upoksissa" oleminen tekee sokeaksi havaitsemaan srk:n rikkaviljaa.
Helluntailaiset "upoksissa*
86
440
Vastaukset
- Anonyymi
"Syvyys peitti heidät; he vajosivat pohjaan niinkuin kivi."
- Anonyymi
upotus liittyy aina johonkin pahaan...Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
upotus liittyy aina johonkin pahaan...Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
Älä viitti sentään tyhmyydessäkään pilkata Sanaa.
Vai meinasitko, että taiteen nimissä Jeesus olisi seissyt nilkkavesissä ja tippakannulla olisi hiuksia kasteltu?= Kolmikymppinen mies - kasteella.
Jo Raamattu viittaa kasteella Nooaan, ja siellä hukkui veteen panettelijat.
Uskovat- suunsa tunnustuksessa saavat nousta Kristusarkkiin.
Mutta vaikeetahan se sinun on tajuta- kun perinneoppi on peittänyt Raamatun sanan.
Yritä edes. - Anonyymi
😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋
💋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17829092g
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
"Mutta heidät sinä, Jumala, syökset tuonelan syvyyteen;"
- Anonyymi
"Mutta heidät sinä, Jumala, syökset tuonelan syvyyteen;"
Islam
- Anonyymi
Matteuksen mukaan 18:6
Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.- Anonyymi
Lääkäri Luukkaan mukaan pienimmät Jeesuksen syliin vietävät pienet lapset olivat alkukielen mukaan "brephoksia", mikä sana tarkoittaa vastasyntynyttä vauvaa, imeväistä lasta. Samaa sanaa käytetään myös vielä kohdussa olevasta syntymättömästä lapsesta eli sikiöstä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääkäri Luukkaan mukaan pienimmät Jeesuksen syliin vietävät pienet lapset olivat alkukielen mukaan "brephoksia", mikä sana tarkoittaa vastasyntynyttä vauvaa, imeväistä lasta. Samaa sanaa käytetään myös vielä kohdussa olevasta syntymättömästä lapsesta eli sikiöstä.
Helluntailaisten harhautus puree vain niihin, jotka eivät tunne perusteellisesti Raamattua ja Raamatun alkukielisten sanojen merkitystä.
Helluntailaiset kun lähestyy lahkkoon käännytettävää ihmistä, niin heti aluksi he yrittävät selvittää tunteeko ihminen Raamattua.
Jos he huomaavat, että ihminen tuntee hyvin Raamatun, niin he jättävät hänet rauhaan ja etsivät helpomman kohteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntailaisten harhautus puree vain niihin, jotka eivät tunne perusteellisesti Raamattua ja Raamatun alkukielisten sanojen merkitystä.
Helluntailaiset kun lähestyy lahkkoon käännytettävää ihmistä, niin heti aluksi he yrittävät selvittää tunteeko ihminen Raamattua.
Jos he huomaavat, että ihminen tuntee hyvin Raamatun, niin he jättävät hänet rauhaan ja etsivät helpomman kohteen.Ensin laumaa tarkkaillaan ja sitten valitaan kohde, jonka kimppuun käydän voimalla.
Uhri kaadetaan ja käännetään ja viedää syvemmälle luolastoon, eikä irti päästetä.
Sieltä et pois pääse ennen kuin olet maksanut sen viimeisenkin rovon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntailaisten harhautus puree vain niihin, jotka eivät tunne perusteellisesti Raamattua ja Raamatun alkukielisten sanojen merkitystä.
Helluntailaiset kun lähestyy lahkkoon käännytettävää ihmistä, niin heti aluksi he yrittävät selvittää tunteeko ihminen Raamattua.
Jos he huomaavat, että ihminen tuntee hyvin Raamatun, niin he jättävät hänet rauhaan ja etsivät helpomman kohteen.Vauvakastetun mukaan "oikeita" uskovia ovat vain alkukielen osaavat luterilaiset.
Aika pieneksi porukka menee. - Anonyymi
Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä,
Islam - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntailaisten harhautus puree vain niihin, jotka eivät tunne perusteellisesti Raamattua ja Raamatun alkukielisten sanojen merkitystä.
Helluntailaiset kun lähestyy lahkkoon käännytettävää ihmistä, niin heti aluksi he yrittävät selvittää tunteeko ihminen Raamattua.
Jos he huomaavat, että ihminen tuntee hyvin Raamatun, niin he jättävät hänet rauhaan ja etsivät helpomman kohteen.Heidät voi työntää pois,ei kukaan tarvitse muita linjoja ,kunhan uskoo omaan !
amerikkalsiet lahkot eivät kunnioita ihmisen omaa uskoa vaan heidän tuputettava omaa jenkki roskaa.
Yleensä siinä käy kehnosti..Jehovat vie kaiken,muut sielun ja mielen.
Ilman,että he olisivat edes Rakkaudella tullet,vaan pahat mielessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vauvakastetun mukaan "oikeita" uskovia ovat vain alkukielen osaavat luterilaiset.
Aika pieneksi porukka menee.Vauvakastetun mukaan "oikeita" uskovia ..
Voitko työntää vauvasi hanuriisi ja kasta siellä.
Olet aina paska ääliö amerikkalaisen lahkon vaikuttaja.
Sinä voit uskoa ja hyvä niin,että uskot Isään Jumalaan ja KRISTUKSEEN mutta ohjaajasi 1800 luvun amerikasta on sairaita pöljiä. Jätä roska amerikallasuus ja usko ihan NORMAALISTI,Isään ja Kristukseen !
Jätä väliin paskan puhujat amerikasta ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntailaisten harhautus puree vain niihin, jotka eivät tunne perusteellisesti Raamattua ja Raamatun alkukielisten sanojen merkitystä.
Helluntailaiset kun lähestyy lahkkoon käännytettävää ihmistä, niin heti aluksi he yrittävät selvittää tunteeko ihminen Raamattua.
Jos he huomaavat, että ihminen tuntee hyvin Raamatun, niin he jättävät hänet rauhaan ja etsivät helpomman kohteen.Valetta . Jos me näemme, että ihminen tuntee Raamattua, me osoitamme Raamatusta Joh 3: jae # .Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: " Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: . Joka ei synny uudesti, ylhäältä,se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heidät voi työntää pois,ei kukaan tarvitse muita linjoja ,kunhan uskoo omaan !
amerikkalsiet lahkot eivät kunnioita ihmisen omaa uskoa vaan heidän tuputettava omaa jenkki roskaa.
Yleensä siinä käy kehnosti..Jehovat vie kaiken,muut sielun ja mielen.
Ilman,että he olisivat edes Rakkaudella tullet,vaan pahat mielessä.1910 Helluntaiherätys tuli Suomeen.Norjalainen Metodisti Thomas Ball Barrat ( 1862-1940)tuli Suomeen pienen lestadiolaisryhmän kutsumana.
(1910 syntyivät ensimmäiset helluntaiseurakunnat.Suomessa helluntai-ilmiöitä on ollut todistettavasti 1796 lähtien,herännäisyyden ja myöhemmin lestadiolaisten keskellä.) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vauvakastetun mukaan "oikeita" uskovia ..
Voitko työntää vauvasi hanuriisi ja kasta siellä.
Olet aina paska ääliö amerikkalaisen lahkon vaikuttaja.
Sinä voit uskoa ja hyvä niin,että uskot Isään Jumalaan ja KRISTUKSEEN mutta ohjaajasi 1800 luvun amerikasta on sairaita pöljiä. Jätä roska amerikallasuus ja usko ihan NORMAALISTI,Isään ja Kristukseen !
Jätä väliin paskan puhujat amerikasta !Kastetta ei ota lapsi. Apt ":38: " Niin pietari sanoi heille; TEHKÄÄ PARANNUS JA OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN jEESUKSEN kRISTUKSEN NIMEEN, syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saattePYHÄN HENGEN LAHJAN
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääkäri Luukkaan mukaan pienimmät Jeesuksen syliin vietävät pienet lapset olivat alkukielen mukaan "brephoksia", mikä sana tarkoittaa vastasyntynyttä vauvaa, imeväistä lasta. Samaa sanaa käytetään myös vielä kohdussa olevasta syntymättömästä lapsesta eli sikiöstä.
Heitä Jeesus otti SYLIIN ja siunasi. Ei hän tormuuttanut kasteelle.
Teidän tulkinta on aivan pimeistä lähteistä. Lähteistä, jjotka on helvettikidutusjumalan kuva, ja halventaa Jumalan Sanan.
Sanoihan tuossa Ylen ohjelmassa lestadiolaisperheessä kasvanut, järkeä saanut mies, että hän ei usko kidutusoppiin. Ottakaan todella pallo haltuun ja aina sanon Isoäitini surun,. kun helvettijumalan kidutusoppikauppiailla jäi Martin lapsenpäästä tulematta, että se oli suru.
Vauva joutui kitumaan helvettiin.
PUHUN TUHAT kertaa TUHAT, harhastanne, kun kauppaatte hätäkasteen tarinatulpien perisyntisyyttelyn syntyvien lapsien ylle, jotka pitää PELASTAA Marttijumalan hirvittävästä tuomion tuonelasta.
Aivan aivotonta oppia, aivan piemään sairasta. Kyllä pakanauskonnollisuus on epäjumalanpalvelusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntailaisten harhautus puree vain niihin, jotka eivät tunne perusteellisesti Raamattua ja Raamatun alkukielisten sanojen merkitystä.
Helluntailaiset kun lähestyy lahkkoon käännytettävää ihmistä, niin heti aluksi he yrittävät selvittää tunteeko ihminen Raamattua.
Jos he huomaavat, että ihminen tuntee hyvin Raamatun, niin he jättävät hänet rauhaan ja etsivät helpomman kohteen.Jopa jutun murjasit. Tuntisitpa edes Raamatun.
Hevettijumalakaste, auringonpalvonta- sunnuntai - pakanallinen ehtoollinen, ei jalkojenpesua, että tajuaisi edes - että Jos Mestari astui palvelemaan ja sanoi, tehkää samoin, ettekä tee- niin ketä te raukat kumarratte?
Teissä on mielikuvitusesta noussut kultaisen vasikan jumalakuva, joka on muuttunut teidän mielessä todeksi. Kuviteltuja juttuja, että näin olisi olemassa. Mutta Hänen ajatuksensa ei ole teidän ajatuksianne kaltaisia. Se on vain mielikuvitusta.
Teidän asioiden alkuerän kehystäminen mielikuvitukseksi vastaa suunne tarinaa.
Sitä on vaikea ymmärtää, miksi näin!
Ajattele maailmaa- mielikuvitusmaailmaanne jumalastanne, jota et ole nähnyt, etkä Jumalaakaan ole nähnyt. Mutta -mielikuvituksen summa.
Lapsi - perisynnin tähden, jota ei edes ymmärrä, teidän jumala ja helvetti, sekä ikuinen tuska.
Noudatat sisäistä sääntöäsi, ja logiikkaa, sekä varmistat sakramenteistasi, että puhut sen mukaan. Mutta - entä virheellisyytesi tässä, et noudata kirjoituksia, vaan väännettyä totuutta. se on epätäydellinen, olet vain hahmo. jolla ei ole muutakuin alastomuus, tarinan hahmo.
Vedäpä itsesi tarinasta pois, jopa niin, ettei kukaan ystävistäsi sitä huomaa, niin hokaat, se tarina, mistä puhuit, ei ollut oikea, vaan kyse oli heidän Martti Lutherin porukan hahmoista, heidän todellisuudestaan..
Kannattako sinulla olla halua pistää siihen itseäsi, koska se Jumalan sanan - neuvojen- sekä ohjeitten kautta on aivan erilainen "peli",
Millaista on elää maailmassa, jossa alussa sinulta kysymättä, on nykästy vauvakasteessa mielikuvitusjumalan alttarille. Haluttako sinua? Pakana- se on epäjumalanpalvelija.
Mieti sitä. Ei yksikaste vauvakaste tee elämää, vaan se on mantra, orjuuden mantra. kultaisen vasikan korvausopissa.
- Anonyymi
Pelottavin asia hukkuminen.
Jos upotuksessa ei pidä nenästä kiinni niin... - Anonyymi
Ennen upotusta kannattaa ottaa suora yhteys Abaddon enkeliin enkelien kielillä.
Nehän on normihanskassa ?
Johanneksen ilmestys 9:11
Niillä oli kuninkaanaan syvyyden enkeli, jonka nimi hebreaksi on Abaddon ja kreikaksi Apollyon.- Anonyymi
hyvä havainto
- Anonyymi
ei ole helluntailaiset raamatusta lukeneet:
"Älä anna vetten vuon minua UPOTTAA, syvyyden minua niellä ja kuilun sulkea
suutaan minun ylitseni" Ps: 69: 15
raamattu: "Sinun sanasi on kokonansa totuus" Ps. 119: 60 - Anonyymi
on sitä taas veivattu raamatunjaearpakonetta !
kaikenlaista on saatu ulos, tosin mikään ei liity mihinkään eli semmonen kone.
kokeilkaa voidella laakerit mahtaisko auttaa sekään.- Anonyymi
Helluntailaiset suhtautuvat Raamattuun lievästi sanottuna penseästi.
Mutta innostuvat vauvoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntailaiset suhtautuvat Raamattuun lievästi sanottuna penseästi.
Mutta innostuvat vauvoista.MINÄ LUEN rAAMATTUA NOIN PUOLI TUNTIA JOKA AAMU, VÄLILLÄ KAUEMMINKIN. oLEN TOTEUTTANUT rAAMATUN sANAA 40 VUOTTA. nYT ELÄKKEELLÄ OLEN ONNELLISEMPI, KUIN KOSKAAN AIKAISEMMIN.
- Anonyymi
Helluntailaisuus aiheuttaa suhteessa eniten uskonnnon uhreja.
- Anonyymi
Helluntailaisuus edustaa kristinuskon jäljitelmää.
Se ei ole syntynyt uskonpuhdistuksen (protestanttisuus) pohjalta ja eikä siellä ole koskaan ollut uskonpuhdistusta.- Anonyymi
Hurmostelevista kaatolahkoista ihminen ei pääse irti kuin Uskontojen uhrien palveluiden avulla tai sitten vaikeimman kautta eli pöpilän kautta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hurmostelevista kaatolahkoista ihminen ei pääse irti kuin Uskontojen uhrien palveluiden avulla tai sitten vaikeimman kautta eli pöpilän kautta.
Isoissa Sairaaloissa on kuulemma kokonaisia "Jeesus" -osastoja sen lajin potilaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isoissa Sairaaloissa on kuulemma kokonaisia "Jeesus" -osastoja sen lajin potilaita.
Kun vauvakastettu valehtelee, niin hän käyttää sanaa "kuulema".
Raamatun mukaan valehtelu on syntiä, mutta vauvakastetuthan ovat jumalattomia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun vauvakastettu valehtelee, niin hän käyttää sanaa "kuulema".
Raamatun mukaan valehtelu on syntiä, mutta vauvakastetuthan ovat jumalattomia.Uudestikastettu on jumalaton pedo joka haluaa uskovie lapsia
Uudestiaksteuu valehtelee koko ajan - Anonyymi
jumalan Sana ei tarvitse puhdistusta. Se on seitsenkertaisesti puhdistettua
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hurmostelevista kaatolahkoista ihminen ei pääse irti kuin Uskontojen uhrien palveluiden avulla tai sitten vaikeimman kautta eli pöpilän kautta.
jumalan Sanasta ei tarvitse päästä irti
- Anonyymi
Paavali oli uudelleen kastaja. Lestadiukseen ja Lutheriin verratuna Paavalin oli kuitenkin Hengellisesti paljon pidemmällä.
- Anonyymi
Kristityksi kastetun ihmisen kastaminen helluntailaisten kaltaisiin demonisiin lahkoihin jäseneksi on törkeä hengellinen synti, jossa pilkataan Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä.
Jaak. 2:7
Eivätkö juuri he herjaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?* ["Nimen lausuminen" viittaa kastehetkeen.] - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristityksi kastetun ihmisen kastaminen helluntailaisten kaltaisiin demonisiin lahkoihin jäseneksi on törkeä hengellinen synti, jossa pilkataan Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä.
Jaak. 2:7
Eivätkö juuri he herjaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?* ["Nimen lausuminen" viittaa kastehetkeen.]otamme ksteen Isän. Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Ensiksi tietysti on tehty parannus. Sitten kaste, osoittaa Raamattu
- Anonyymi
Ensinnäkin kasteen uusiminen on vain vesipesuna trollausta.
Vuosisadan herätyssaarnaaja Urho Muroma
Urho Muromaa voitaneen pitää Suomen herätyskristittyjen isänä. Eri piireihin nykyisin kuuluvat tämän suunnan edustajat huomaavat omaa hengenelämää tarkkaillessaan olevansa osalliset tämän vuosisadan ehkä suurimman herätyssaarnaajan perinnöstä.
Herätyksen mies
Urho Muroma (1890-1966) oli sanan varsinaisessa merkityksessä "herätyksen mies". Hän tuli uskoon norjalaisen Albert Lunden kokouksessa 18.10.1912. Lunde esitti vetoomuksen: "Jos täällä kirkossa on tänä iltana joku nuori mies, joka tuntee seisovansa valinnan paikalla, niin minä pyydän: valitse tänä iltana niin, että kun makaat kuolinvuoteellasi, voit sanoa: olen tehnyt elämässäni monta väärää valintaa, mutta tuona iltana valitsin oikein antaessani elämäni Kristukselle ja ottaessani vastaan pelastuksen."
Pian kääntymiskokemuksensa jälkeen Muroma näki "taivaallisen näyn", joka siivitti häntä koko elämän ajan: "Seisoin kuin jyrkänteen reunalla, josta hirvittävät tulenlieskat nousivat kohti taivasta. Jumala oli pysäyttänyt minut juuri, kun olin syöksymässä näihin lieskoihin. Seisoin siinä pimenevässä yössä. Samalla näin, miten sekä oikealla että vasemmalla puolella ihmisiä suoranaisena jonona syöksyi jyrkänteeltä tuleen. Silloin sain kuin sisäisen kutsun: Mene ja koeta pelastaa niin monta kuin mahdollista syöksymästä tuonne tulijärveen." Muroma tahtoi keskittyä elämässään sielunpelastustyöhän. Hän tiesi, että "mestari tunnetaan rajoituksestaan". Muroman mukaan "kaikki elävä kristillisyys on herätyskristillisyyttä". Hänen mielestään "herätyksen esteitä Suomessa ovat liberaaliteologia, korkeakirkollisuus ja opetus, jonka mukaan ihminen uudestisyntyy kasteessa".
Jossakin vaiheessa Muroma piti kotonaan rippikoulua. Nuoria pyrittiin määrätietoisesti johtamaan uskonratkaisuun. Missään ei Muroman mielestä valehdella niin paljon kuin konfirmaatiolupauksen annossa.
Sydän tekee puhujan
Muroma ei ollut mikään synnynnäinen puhuja. Päinvastoin hän ennen kääntymystään oli melko avuton suullisessa esityksessä. Mutta kun Kristus uskoontullessa valtasi hänen sydämensä, hänestä nopeasti kehittyi eräs Suomen parhaimmista puhujista. Hän sanoikin, että "sydän tekee puhujan".
Kun Muroman hyvä ystävä paroni Paul Nicolay joutui valitsemaan puhujia, hän kysyi: onko hänellä sanoma? Muromalla oli sanoma. Hän oli julistaja sanan varsinaisessa ja parhaassa merkityksessä. Teologinen tiedekunta on merkittävällä tavalla vaikuttanut julistajien ammattikunnan häviämiseen Suomessa: sen jälkeen, kun Raamatusta on tehty pitkälti inhimillisen järjen tuote, voidaan julistaminen hyvällä omallatunnolla vaihtaa tulkitsemiseen ja soveltamiseen.
Kirkon puolesta kirkkoa vastaan
Uskoontulon myötä Muroma sai erinomaisen rohkeuden seisoa Jumalan sanan takana, jos tarve vaati, myös kirkkoa, piispoja ja pappeja vastaan. Hän tahtoi palvella ennenkaikkea Jumalan seurakuntaa (ekklesiaa). Hän kantoi todellista vastuuta kirkon tilasta ja taisteli sinnikkäästi tehdäkseen kirkosta todellisen "Sanan kirkon".Eräs hänen periaatteistaan kuului: kirkon puolesta kirkkoa vastaan! Kun Tampereen piispa Eelis Gulin lähti myötäilemään kehitysoppia (darwinismia), Muromalta tuli jyrkkä tuomio: "Jos piispa Gulinin suosittelema evankeliumin väärennös alkaa kaikua kirkoissamme, silloin on Pyhä Henki jättävä rakkaan kansankirkkomme ja se joutuu saastaisten perkeleen henkien asumasijaksi...On kauheata, kun pitää tunnustaa esimieheksensä mies, jota kohtaan ei voi tuntea pienintäkään kunnioitusta."
Syksyllä 1952 Erkki Niinivaara kirjallaan Maallinen ja hengellinen oli synnyttämässä uudenlaista kansankirkko-ajattelua, jossa ei vedetty rajaa maailman ja uskovan seurakunnan välille, vaan ihanteena nähtiin kaikkia ihmisiä palveleva kirkko. Muroma tarttui lujin ottein asiaan: "Jos tällainen teologia - jumalattomien jumaluusoppi periaatteessa hyväksyttynä - pääsisi valtaan Kristuksen seurakunnassa, olisi se kaiken hengellisen herätystyön loppu...Periaatteessa tunnustettu jumalattomien jumaluusoppi on susi lammasten vaatteissa ja se susi on tapettava, niinkuin muutkin ilkeät sudet." Muroma sanoi myös, ettei hän koskaan voi arvostaa valtiokirkkoa, jossa rajat Jumalan kansan ja maailman välillä ovat melko "sameat". Muroman mielestä lundilaisuuden vaikutuksesta "tämä viheliäinen oppi rintalapsen uudestisyntymisestä kasteessa on nyt palautumassa takaisin kirkkomme kastejulistukseen". Niinivaaran kirja oli Muroman mielestä hyvin vaarallinen: "jos tämä sanoma valtaa kirkon, silloin kirkosta tulee maailman hengen valtaama 'portto` ja 'Baabel'." Me 90-luvun Muroman perilliset tiedämme, että Niinivaaran esiintuoma ajatussuunta täyttää tänään kansankirkon niin kuin "vedet peittävät meren". Niinivaaran edustama ns.lundilainen teologia sai kokonaisuudessaan tuomion: "Se johtaa suoraan suruttomuuteen ja iankaikkiseen helvettiin."- Anonyymi
Kasteessa ei ihminen uudestisynny
Kaste oli Muroman opetuksessa usein esillä. Hän ei hyväksynyt käsitystä, jonka mukaan "kapalovauva" uskoi. Muroman mukaan olisi suorastaan mahdotonta, että pienellä lapsella voisi olla sellainen Jumalan lupauksiin tarttuva usko, josta Luther puhui. Muroma hyökkäsi täysillä epäraamatullista ja katolista kastenäkemystä vastaan: "Kun kristinuskon tultua valtion uskonnoksi, suuret määrät maailman ihmisiä, kääntymättömiä, synnissä eläviä, siirtyi kirkon piiriin eikä kirkolla ollut voimaa julistaa evankeliumia niin, että he olisivat saaneet kokea uudestisyntymisen armon, niin kirkko selviytyi tästä vaikeudesta opettamalla, että kaste muodollisesti eli ulkonaisesti toimitettuna omasi voiman uudestisynnyttää ihmiset, joilla ei ollut mitään uskoa. Tällä tavalla on tuhansia ihmisiä petetty. Toiset kyllä kuolinvuoteellansa heräävät huomaamaan, missä hirvittävässä erehdyksessä he ovat eläneet. Toiset eivät tule huomaamaan sitä, ennenkuin tuomiopäivänä...Vesikaste, jos ei ihminen elävällä uskolla omista kaikkea sitä, mikä hänelle kasteessa annetaan, luo nimikristittyjen valtaisan lauman. Katsellessamme kirkkohistoriassa kristinuskon kulkua maailmassa ja katsellessamme tänä päivänä ympärillemme, emme tiedä mitään rikosta, jolla olisi niin vakavat seuraukset kuin se, että uskotellaan ihmisille heidän pelastuvan pelkän kasteen kautta, vaikka todellisuudessa sekä Raamattu että meidän Tunnustuskirjamme opettavat, että meidät vanhurskautetaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen pelkästä armosta."
Muroma lisää: "Tämä valhe kasteessa tapahtuvasta uudestisyntymisestä on vaarallisimpia valheita kaikkien hengellisten valheiden joukossa, sillä se on suurin omantunnon herätyksen este ja vahvin väärän rauhan tuki...Saatanallisempaa valhetta ei enää yksikään ihminen voi keksiä." Muroma torjui Lutherin opetuksen lapsenuskosta ja piti oppia kasteesta luterilaisen uskon heikkona kohtana. Muroman mukaan Luther oli kastekäsityksessään ristiriitainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kasteessa ei ihminen uudestisynny
Kaste oli Muroman opetuksessa usein esillä. Hän ei hyväksynyt käsitystä, jonka mukaan "kapalovauva" uskoi. Muroman mukaan olisi suorastaan mahdotonta, että pienellä lapsella voisi olla sellainen Jumalan lupauksiin tarttuva usko, josta Luther puhui. Muroma hyökkäsi täysillä epäraamatullista ja katolista kastenäkemystä vastaan: "Kun kristinuskon tultua valtion uskonnoksi, suuret määrät maailman ihmisiä, kääntymättömiä, synnissä eläviä, siirtyi kirkon piiriin eikä kirkolla ollut voimaa julistaa evankeliumia niin, että he olisivat saaneet kokea uudestisyntymisen armon, niin kirkko selviytyi tästä vaikeudesta opettamalla, että kaste muodollisesti eli ulkonaisesti toimitettuna omasi voiman uudestisynnyttää ihmiset, joilla ei ollut mitään uskoa. Tällä tavalla on tuhansia ihmisiä petetty. Toiset kyllä kuolinvuoteellansa heräävät huomaamaan, missä hirvittävässä erehdyksessä he ovat eläneet. Toiset eivät tule huomaamaan sitä, ennenkuin tuomiopäivänä...Vesikaste, jos ei ihminen elävällä uskolla omista kaikkea sitä, mikä hänelle kasteessa annetaan, luo nimikristittyjen valtaisan lauman. Katsellessamme kirkkohistoriassa kristinuskon kulkua maailmassa ja katsellessamme tänä päivänä ympärillemme, emme tiedä mitään rikosta, jolla olisi niin vakavat seuraukset kuin se, että uskotellaan ihmisille heidän pelastuvan pelkän kasteen kautta, vaikka todellisuudessa sekä Raamattu että meidän Tunnustuskirjamme opettavat, että meidät vanhurskautetaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen pelkästä armosta."
Muroma lisää: "Tämä valhe kasteessa tapahtuvasta uudestisyntymisestä on vaarallisimpia valheita kaikkien hengellisten valheiden joukossa, sillä se on suurin omantunnon herätyksen este ja vahvin väärän rauhan tuki...Saatanallisempaa valhetta ei enää yksikään ihminen voi keksiä." Muroma torjui Lutherin opetuksen lapsenuskosta ja piti oppia kasteesta luterilaisen uskon heikkona kohtana. Muroman mukaan Luther oli kastekäsityksessään ristiriitainen.Muroma ja kansankirkko
Kansankirkko oli Muromalle samalla rakas ja suuri ongelma. Hänestä pitää paikkansa, että hän säilyi kirkossa ainoastaan "kirkkotaistelun etumerkillä varustettuna". Hänen taistelutoverinsa prof. Osmo Tiililä taisteli urhoollisesti, kunnes väsyi ja erosi kirkosta. Tiililälle kävi selväksi kaksi tosiasiaa: kirkon suuri luopumus ja linjan muuttumattomuus. Nämä kaksi jumalanmiestä ovat olleet puheillaan, elämällään ja ratkaisuillaan viitoittamassa "miehen tietä" myös 90-luvun uskoville.
Liperit eivät koskaan olleet kovin lujassa Muroman kaulassa. Eroaikeet näyttivät voimistuneen merkittävästi Tampereen hiippakunnan synodaalikokouksen (1952) jälkeen, jossa Niinivaaran Maallinen ja hengellinen sai merkittävää kannatusta. Ainakin kaksi kertaa Muroma aivan vakavissaan yritti erota papinvirasta: "Muroman ensimmäinen erokirje ei mennyt perille, koska Marja-Terttu Tolamo haki sen Eva Muroman kanssa asiasta sovittuaan pois Kauniaisten postista, ennen kuin se ehti lähteä tuomiokapituliin! Mutta seuraava, 29.5.1957 päivätty kirje, pääsi perille. Se sisälsi vain lyhyen viestin ilman perusteluja: `Anon täten, että minulle myönnetään ero papin virasta Evankelis-luterilaisessa kirkossamme - HETI`." Myöhemmin mahdollisesti vaimo, ystävät ja työtoverit saivat Muroman perumaan eroanomuksensa.
Valinta ja vastuu
Uskollisena herätyskristilliselle näkemykselleen Muroma ei voinut hyväksyä Lutherin Sidotun ratkaisuvallan sanomaa. Ihmisen muutoin sidottu tahto vapautetaan etsikkoajassa, jolloin ihminen asetetaan ratkaisun eteen. Tällöin ihminen valinnallaan sinetöi iankaikkisen kohtalonsa ja kantaa ratkaisustaan sata prosenttisen vastuun.
Suhde herätysliikkeisiin
Muroma halusi koota yhteen eri herätysliikkeissä esiintyvät hyvät puolet. Tämä ei kuitenkaan estänyt kritiikin esittämistä vähän joka taholle. Erityistä lukkarinrakkautta Muroma tunsi herännäisyyttä kohtaan. Wilhelmi Malmivaara kuului hänen läheisiin ystäviinsä. Nykyherännäisyys ei kuitenkaan ollut Muroman kunnioittamaa Ruotsalaisen ja Laguksen herännäisyyttä, vaan Muroma näki siinä ns. niskaslaisuuden vaikutukset. Muroma arvosti kaikkien herätysliikkeiden alkuaikoja ja halusi elvyttää ja koota yhteen alkuaikojen parhaat piirteet. Heränneisiin lukeutuva Lapuan kirkkoherra K.R.Kares asettui vastustamaan Muroman työtä. Hänen mukaansa kääntymiseen ja hengellisen elämän syventämiseen tähtäävän toiminnan taustalla on "lahkolaiskirkkoihanne". Muroma sanoi tähän, että Kares oli "ankara elävän hengellisen herätyksen vastustaja ja kuolleen kirkollisuuden puolustaja. Suomen kirkon mustin ja pimein pappi tässä suhteessa".
Evankeliset joutuivat Muroman järeän tykistön maalitauluksi useitakin kertoja. Kuten jo mainittiin, evankelisten eräs luovuttamattomista perusopeista, kasteessa tapahtuva uudestisyntyminen, oli Muromalle punainen vaate. Samoin "koko maailman autuus" ei soveltunut Muroman näkemykseen. Evankeliselta puolelta Muroma leimattiin sumeilematta kirkon opista poikenneeksi "lahkolaiseksi". Niinivaaran, lundilaisen teologian vankan puolestapuhujan kuuluminen evankelisiin ei suinkaan ollut omiaan lähentämään tähän liikkeeseen.
Teologiasta
"Muroman mukaan 'nykypäivien jumaluusoppi` kulkee tuhlaajapojan retkillä. Se on kieltänyt kaiken, mikä kristilliselle seurakunnalle on ollut pyhintä ja kalleinta ja samalla vaihtanut Pyhän Hengen tieteellisyyden henkeen. Muroman mukaan ei voi olla kahdenlaista totuutta, erikseen maallikoille ja teologeille tai erikseen uskon ja tieteen totuutta. Ainostaan sellaisella teologialla on oikeutuksensa, joka palvelee seurakuntaa. Kunkin tieteenhaaran tulisi olla uskollinen 'omalle sisäiselle olemukselleen`. Teologian tulee hänen mukaansa olla kristillistä eli Jumalan ilmoituksen hallitsemaa." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muroma ja kansankirkko
Kansankirkko oli Muromalle samalla rakas ja suuri ongelma. Hänestä pitää paikkansa, että hän säilyi kirkossa ainoastaan "kirkkotaistelun etumerkillä varustettuna". Hänen taistelutoverinsa prof. Osmo Tiililä taisteli urhoollisesti, kunnes väsyi ja erosi kirkosta. Tiililälle kävi selväksi kaksi tosiasiaa: kirkon suuri luopumus ja linjan muuttumattomuus. Nämä kaksi jumalanmiestä ovat olleet puheillaan, elämällään ja ratkaisuillaan viitoittamassa "miehen tietä" myös 90-luvun uskoville.
Liperit eivät koskaan olleet kovin lujassa Muroman kaulassa. Eroaikeet näyttivät voimistuneen merkittävästi Tampereen hiippakunnan synodaalikokouksen (1952) jälkeen, jossa Niinivaaran Maallinen ja hengellinen sai merkittävää kannatusta. Ainakin kaksi kertaa Muroma aivan vakavissaan yritti erota papinvirasta: "Muroman ensimmäinen erokirje ei mennyt perille, koska Marja-Terttu Tolamo haki sen Eva Muroman kanssa asiasta sovittuaan pois Kauniaisten postista, ennen kuin se ehti lähteä tuomiokapituliin! Mutta seuraava, 29.5.1957 päivätty kirje, pääsi perille. Se sisälsi vain lyhyen viestin ilman perusteluja: `Anon täten, että minulle myönnetään ero papin virasta Evankelis-luterilaisessa kirkossamme - HETI`." Myöhemmin mahdollisesti vaimo, ystävät ja työtoverit saivat Muroman perumaan eroanomuksensa.
Valinta ja vastuu
Uskollisena herätyskristilliselle näkemykselleen Muroma ei voinut hyväksyä Lutherin Sidotun ratkaisuvallan sanomaa. Ihmisen muutoin sidottu tahto vapautetaan etsikkoajassa, jolloin ihminen asetetaan ratkaisun eteen. Tällöin ihminen valinnallaan sinetöi iankaikkisen kohtalonsa ja kantaa ratkaisustaan sata prosenttisen vastuun.
Suhde herätysliikkeisiin
Muroma halusi koota yhteen eri herätysliikkeissä esiintyvät hyvät puolet. Tämä ei kuitenkaan estänyt kritiikin esittämistä vähän joka taholle. Erityistä lukkarinrakkautta Muroma tunsi herännäisyyttä kohtaan. Wilhelmi Malmivaara kuului hänen läheisiin ystäviinsä. Nykyherännäisyys ei kuitenkaan ollut Muroman kunnioittamaa Ruotsalaisen ja Laguksen herännäisyyttä, vaan Muroma näki siinä ns. niskaslaisuuden vaikutukset. Muroma arvosti kaikkien herätysliikkeiden alkuaikoja ja halusi elvyttää ja koota yhteen alkuaikojen parhaat piirteet. Heränneisiin lukeutuva Lapuan kirkkoherra K.R.Kares asettui vastustamaan Muroman työtä. Hänen mukaansa kääntymiseen ja hengellisen elämän syventämiseen tähtäävän toiminnan taustalla on "lahkolaiskirkkoihanne". Muroma sanoi tähän, että Kares oli "ankara elävän hengellisen herätyksen vastustaja ja kuolleen kirkollisuuden puolustaja. Suomen kirkon mustin ja pimein pappi tässä suhteessa".
Evankeliset joutuivat Muroman järeän tykistön maalitauluksi useitakin kertoja. Kuten jo mainittiin, evankelisten eräs luovuttamattomista perusopeista, kasteessa tapahtuva uudestisyntyminen, oli Muromalle punainen vaate. Samoin "koko maailman autuus" ei soveltunut Muroman näkemykseen. Evankeliselta puolelta Muroma leimattiin sumeilematta kirkon opista poikenneeksi "lahkolaiseksi". Niinivaaran, lundilaisen teologian vankan puolestapuhujan kuuluminen evankelisiin ei suinkaan ollut omiaan lähentämään tähän liikkeeseen.
Teologiasta
"Muroman mukaan 'nykypäivien jumaluusoppi` kulkee tuhlaajapojan retkillä. Se on kieltänyt kaiken, mikä kristilliselle seurakunnalle on ollut pyhintä ja kalleinta ja samalla vaihtanut Pyhän Hengen tieteellisyyden henkeen. Muroman mukaan ei voi olla kahdenlaista totuutta, erikseen maallikoille ja teologeille tai erikseen uskon ja tieteen totuutta. Ainostaan sellaisella teologialla on oikeutuksensa, joka palvelee seurakuntaa. Kunkin tieteenhaaran tulisi olla uskollinen 'omalle sisäiselle olemukselleen`. Teologian tulee hänen mukaansa olla kristillistä eli Jumalan ilmoituksen hallitsemaa."otetaans tähän pakanallinen jumaluusoppi minä jumala. Putin on hyvä esimerkki.
Hän ei taivu Jumalan lain alle, vaan on oman uskonsa laki ja vaatii kaikilta hänen kumartamista.
Tätä samaa Lucifer- vaati tai alussa halasi taivaissa, katsellessa, kun Jumalan valtaistuimen hallintaa kumarrettiin ja sen lain päämäärä oli rakkaus.
No, tämä on hieman metaforamainen oppi, kielioppi käsitysmieliimme, kirjoittaa ymmärrystä ja olemaan ihminen - ja oikealla tavalla Jumalan kuvana.
Jumalan lain päämäärä on rakkaus. Se on valtakunta, sen valtaistuimelle heitetään kruunumme, eli olemme samanmielisiä.
Valtakunta on Jumalantyö ja sitä käsittelee myös tämä sijaisopin merkitys, jossa langennut nähdessään opin Valkeuden Pyhässä Hengessä ja muuttuu samanmieliseksi.
Näin tullaan Jumalanvaltakunnan kansalaiseksi, - opetuslapseksi.
Jumalalla on vain yksi kansa, jolla on hallussa Jumalan tahto.
Perkele on Suomeksi vastustaja. Lucifer on tämä vastustaja ja hänen valtaistuimensa on myös luettavissa, ja sekin opetus on, että lensi taivaista pihalle, Luciferilla ei ole Pyhään valtaa, eikä valtaistuinta. Mutta, voi tätä maata, kun tämä Lucifer on täällä.
Apostolisen ajan hetkessä se tuli seurakunnan keskelle, hajotti sen ja hajotusten perustukset ovat eri kirkoissa, jäsenrekistereissä vihan lapsissa, tappelevissa kristityissä, alkeisvoimien kanssa painivissa, jotka haluavat pitää kruununsa päässä, eikä alistua Jumalan vallan alle. He pelastavat itse - itsensä ja vaikkapa yhdellä tapaa astua kaikkein pyhimpään ja alkaa lihanvoimalla ja jäsenrekisterillä kastaa omiaan ja väittää, että tämä kaste on ainut ja oikea kaste.
Tätä vastaan Muroma jylisisi. Vesi ei pelasta - ilman sijaista, pitää ymmärtää että synti on MINUN työni ja tekemiseni, josta MINUN pitää tehdä parannus, eikä lihalle antaa valtaistuinta perisynnin nimissä ja naukua siinä ja vesipesun voitossa, ilman sijaisuhria.
Eli tämä Muroma toi Valkeutta kentälle, jos halutaan kuulla.
Mutta, kuin Putinin vallassa on valtakoneisto on kirkkojen valtakoneiston tarve edustaa ja vaientaa totuus, ettei olisi opetuslapsia Jumalalla vaan on sen ja sen kirkon jäsen- sen "kristitty" - eli pilkkanimimäinen sana, ristin rakentajahan on ihminen ei Jumala.
Herran oma on opetuslapsi ja siinä seuraa Jeesusta - tässä on se ero.
Herralla on vain YKSI kansa, se rakentuu uskon kautta Jumalan opetuslapseuteen, jossa tunnustetaan, kuten Muroma tuo esiin. usko Jeesukseen.
Vanhanliiton aikana oli synti tehdä kansan väestölaskenta. Tätä on meidän ajan kristillisyys, lasketaan oma jäsenrekisteri ja vaikka kastematematiikassa siten, että väitetään vain yksi minun tekemä kaste on taivas ja muut ovat väärässä.
Vauvajäsenrekisteri on väestölaskenta ja se metafora- oppi meille raamatun kielessä on tämä, kirkon jäsenkirja ja siinä nimi, että voi väittää ,että tuossa rekisterissä on minun elämänkirja. Ei, ei se niin mene.
Ei Putininkaan valakunta ole ikuinen, vaan kuolema on siinä rajapyykki, eikä iankaikkisen elämän armolahja taivaisiin ole syntiselle luvattu.
Synti ei mene taivaisiin vaan sen osa on kadotus.
Varmaan se helvetti on sitä, että samanmieliset saavat olla yhdessä - ja iankaikkisesti.
Tuokin on sanomalla kielioppia, että näkisi, ettei kadotusvallan kumartaminen olekaan tavoiteltava- koska päämäärä on surullinen. Ja kun siellä Putinin joukkioineen, [metaforaoppina] on mukana sekä kaikki rikollisuus, mitä aika kantaa, on se valtakuntana, se on toinen kuolema, jossa ei voi olla elämälle mielekästä elää.
Jumala tappaa näin syntiä tekevän sielun. Se tapetaan siksi, että sille ei voi antaa iankaikkista elämää ja Elämä on vain Hänen Pojassaan Kristuksessa ja siksi veren evankeliumi- usko sijaiseen on se avain, missä on syntien anteeksianto ja hyvän omantunnon liitto, mihin viitataan kasteessa.
Vauvajutut saa heittää romukoppaan. Siihen on ujutettu petollinen hapate - kuunnelkaas sitä Muromaanne. kirjoitti ei helluntailainen, ”vapaa matkalainen” jäsenrekistereistä. ns. opetuslapsi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
otetaans tähän pakanallinen jumaluusoppi minä jumala. Putin on hyvä esimerkki.
Hän ei taivu Jumalan lain alle, vaan on oman uskonsa laki ja vaatii kaikilta hänen kumartamista.
Tätä samaa Lucifer- vaati tai alussa halasi taivaissa, katsellessa, kun Jumalan valtaistuimen hallintaa kumarrettiin ja sen lain päämäärä oli rakkaus.
No, tämä on hieman metaforamainen oppi, kielioppi käsitysmieliimme, kirjoittaa ymmärrystä ja olemaan ihminen - ja oikealla tavalla Jumalan kuvana.
Jumalan lain päämäärä on rakkaus. Se on valtakunta, sen valtaistuimelle heitetään kruunumme, eli olemme samanmielisiä.
Valtakunta on Jumalantyö ja sitä käsittelee myös tämä sijaisopin merkitys, jossa langennut nähdessään opin Valkeuden Pyhässä Hengessä ja muuttuu samanmieliseksi.
Näin tullaan Jumalanvaltakunnan kansalaiseksi, - opetuslapseksi.
Jumalalla on vain yksi kansa, jolla on hallussa Jumalan tahto.
Perkele on Suomeksi vastustaja. Lucifer on tämä vastustaja ja hänen valtaistuimensa on myös luettavissa, ja sekin opetus on, että lensi taivaista pihalle, Luciferilla ei ole Pyhään valtaa, eikä valtaistuinta. Mutta, voi tätä maata, kun tämä Lucifer on täällä.
Apostolisen ajan hetkessä se tuli seurakunnan keskelle, hajotti sen ja hajotusten perustukset ovat eri kirkoissa, jäsenrekistereissä vihan lapsissa, tappelevissa kristityissä, alkeisvoimien kanssa painivissa, jotka haluavat pitää kruununsa päässä, eikä alistua Jumalan vallan alle. He pelastavat itse - itsensä ja vaikkapa yhdellä tapaa astua kaikkein pyhimpään ja alkaa lihanvoimalla ja jäsenrekisterillä kastaa omiaan ja väittää, että tämä kaste on ainut ja oikea kaste.
Tätä vastaan Muroma jylisisi. Vesi ei pelasta - ilman sijaista, pitää ymmärtää että synti on MINUN työni ja tekemiseni, josta MINUN pitää tehdä parannus, eikä lihalle antaa valtaistuinta perisynnin nimissä ja naukua siinä ja vesipesun voitossa, ilman sijaisuhria.
Eli tämä Muroma toi Valkeutta kentälle, jos halutaan kuulla.
Mutta, kuin Putinin vallassa on valtakoneisto on kirkkojen valtakoneiston tarve edustaa ja vaientaa totuus, ettei olisi opetuslapsia Jumalalla vaan on sen ja sen kirkon jäsen- sen "kristitty" - eli pilkkanimimäinen sana, ristin rakentajahan on ihminen ei Jumala.
Herran oma on opetuslapsi ja siinä seuraa Jeesusta - tässä on se ero.
Herralla on vain YKSI kansa, se rakentuu uskon kautta Jumalan opetuslapseuteen, jossa tunnustetaan, kuten Muroma tuo esiin. usko Jeesukseen.
Vanhanliiton aikana oli synti tehdä kansan väestölaskenta. Tätä on meidän ajan kristillisyys, lasketaan oma jäsenrekisteri ja vaikka kastematematiikassa siten, että väitetään vain yksi minun tekemä kaste on taivas ja muut ovat väärässä.
Vauvajäsenrekisteri on väestölaskenta ja se metafora- oppi meille raamatun kielessä on tämä, kirkon jäsenkirja ja siinä nimi, että voi väittää ,että tuossa rekisterissä on minun elämänkirja. Ei, ei se niin mene.
Ei Putininkaan valakunta ole ikuinen, vaan kuolema on siinä rajapyykki, eikä iankaikkisen elämän armolahja taivaisiin ole syntiselle luvattu.
Synti ei mene taivaisiin vaan sen osa on kadotus.
Varmaan se helvetti on sitä, että samanmieliset saavat olla yhdessä - ja iankaikkisesti.
Tuokin on sanomalla kielioppia, että näkisi, ettei kadotusvallan kumartaminen olekaan tavoiteltava- koska päämäärä on surullinen. Ja kun siellä Putinin joukkioineen, [metaforaoppina] on mukana sekä kaikki rikollisuus, mitä aika kantaa, on se valtakuntana, se on toinen kuolema, jossa ei voi olla elämälle mielekästä elää.
Jumala tappaa näin syntiä tekevän sielun. Se tapetaan siksi, että sille ei voi antaa iankaikkista elämää ja Elämä on vain Hänen Pojassaan Kristuksessa ja siksi veren evankeliumi- usko sijaiseen on se avain, missä on syntien anteeksianto ja hyvän omantunnon liitto, mihin viitataan kasteessa.
Vauvajutut saa heittää romukoppaan. Siihen on ujutettu petollinen hapate - kuunnelkaas sitä Muromaanne. kirjoitti ei helluntailainen, ”vapaa matkalainen” jäsenrekistereistä. ns. opetuslapsiKirkon suurin vaara
"Muroma määritteli kirkon suurimmaksi vaaraksi sellaisen uskonnollisuuden, josta katoaa julistus 'uudestisyntymisen välttämättömyydestä Jumalan valtakuntaan pääsemisen ehtona`. Muroma alkoi käyttää entistä rajumpia ilmauksia: 'Kasvatuskristillisyys, joka ei tahdo tietää mitään herätyksestä, parannuksesta, kääntymisestä ja uudestisyntymisestä, vahvistaa ihmisissä luontojumalisuutta ja johdattaa heidät helvettiin.' Herätyskristillisyyden vastakohtaa Muroma kutsui myös korkeakirkollisuudeksi, jolle oli hänen mukaansa tyypillistä sellainen ajattelu, jossa kaikkia kastettuja pidetään kristittyinä tekemättä eroa uskovien ja kääntymättömien välillä. Hän kutsui vääriksi profeetoiksi niitä - myös piispoja -, jotka opettivat, että valtiokirkko on Kristuksen ruumis. Tilanne oli hänen mukaansa synkempi kuin koskaan aikaisemmin."
Muroma ja hänen vastustajansa
Muromaa kunnioittivat ja pelkäsivät myös hänen teologiset vastustajansa. Kaikki muut teologit näyttivät sijoittuneen sarjaa alemmaksi. Osmo Tiililä ilmaisee asian näin: "Asioita seuraillessani minusta joskus tuntuu siltä kuin Muroman vastustajat Gulinit, Louhivuoret, Lauhat, Nikolaiset ym. olisivat kuin seepraparvi, joka poukkoilee savannilla vasta silloin, kun leijonan karjahtelut ovat häipyneet kaukaisille kukkuloille. Juovikas nahka on tosin joskus tarjonnut pikkuolennoille suojaa ruohikostakin, kun väkivahvan askel on pannut oksat paukahtelemaan ja tantereen tärisemään."
- Anonyymi
Ihan voin sanoa,että amerikan lahkot ootte kaheleita kaikki 1900-vitun viinajuoppo ja pordellien maasta missä rehoti rottamainen elämä.
Sieltäkö sitten nämä apinat tuli tuntemaan OIKEAN ELÄMÄN ?
Menkää nyt vittuun lahko pöljät !- Anonyymi
Luepa Muoromaa, niin raitistut itse elämässäsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luepa Muoromaa, niin raitistut itse elämässäsi.
ei kaikki ihmiset ole samanlaisia alkoholisteja kuin helluntailaiset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei kaikki ihmiset ole samanlaisia alkoholisteja kuin helluntailaiset.
Hyvä kun alkoholisti pääsee raitistumaan ja saa Hengellisen kodin.
Joillakin se vaatii, kuten yleensä AA- sanotaan, koko ikänsä vaativaa kilvoitusta.
Siksipä luterilaisen kirkon piiristä entinen koulukaverini pelastui ojanpohjalta ja nyt hän on helluntaiseurakunnassa- raittiina.
Mutta suvussani, siellä on erittäin pahoin alkoholisoituneita - lapsikastettuja, jopa tätini kuoli alkoholistina - enoni juoksi viinakaupan ohi ja antoi rahakukkaronsa vaimolleen, ettei lankeaisi viinanpirun viepäläiseksi - jne. Onhan näitä, kirkollisia hevosvarkaita ja poliisin ampujia - ollut - eikä se lapsikaste ole heitä niin pyhittänyt.
- Anonyymi
Lahko joka seuraa ihmisen sanomaa on kadotuksen oma!
- Anonyymi
Sanopa se tälle Martti- lahkolaisille,. Mutta - eivät he kuuntele.
- Anonyymi
Upottakaa,tehkää mitä vain jos ihminen uskoo Kristukseen.
Tehkää uskonne eteen mitä haluatte,sillä usko taivaalliseen Isään ja poikaan on tärkein.
Kuitenkaan ei pitäisi loukata toisia siitä.
Jos joku löytää tien,olkoon hän onnellinen elämässään.
On sanottu,että kilpailkaa uskonne tähden ja tätähän se on.
Olkaa ystäviänne vaikka tie on erillainen mutta se tie on Isän Jumalan pojan tie kotiin !- Anonyymi
Olsenin tie vei upoksiin
- mielen
- lihan
Tunnusta pois sinäkin upotettu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olsenin tie vei upoksiin
- mielen
- lihan
Tunnusta pois sinäkin upotettu.1910 helluntaiherätys tuli Suomeen Thomas Ball Barratin, norjalaisen baptistisaarnaajan kautta. Hänet oli kutsunut pieni lestadiolaisryhmä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olsenin tie vei upoksiin
- mielen
- lihan
Tunnusta pois sinäkin upotettu.Mitäpä moitit, jos se onkin teidän perisynnin orjana ollut. Älä moiti sitä, mistä puhut - perisynnistä. Vai puhutko toisella suupielellä sitä ja toisella tätä?
- Anonyymi
Jotka ei USKO KRISTUKSEEN,he eivät elä maallisen kuoleman jälkeen !
Ei lahkon johtajat vie teitä elämään..- Anonyymi
Elä - siis missä?
I- kuolema on kuoleman uni, josta herätetään. Eli jotka ovat täällä kuulleet Jeesuksen äänen, lähteneet seuraamaan Jumalan Karitsaa- ja uskossa tunnustaneet Hänet Herrakseen, heille on uskovain - kaste - kasteen haudan kautta käyty polku elämään.
Ja niinkuin Isä on herättänyt Pojan, niin Poika herättä - kenet tahtoo- ja nämä tahtomisen kohteet ovat Hänen omiaan, Hänellä on Iankaikkisen Elämän sanat.
Se elämä kadotetuilla päättyy, koska heillä ei ole elämää itsessä ja on herätetty tuomiolle Ilmestyskirjan mukaan todistuksen majan kautta - käymään. Jos siellä ei löydy Elämänkirjasta nimeä, eikä Isä tunne - niin synnin palkka on kuolema, ja se on todella kuolema- tämä II- kuolema Helvetin tuli ja Helvetin tuli poltaa tuhkaksi jalkojen alle - se osa on iankaikkinen.
Kyllä siinä II- kuoleman edessä kun on tuomiolla ja näkee tekemisensä hedelmät tässä ajassa, sekä käsittää, mihin on "lapsensa" johdattanut, siinä on itku ja hammastenkiristys.
Siis tule elämään sisälle, opi tuntemaan Herrasi ja kutsu omasi- ja jos sinulle syntyy pienoinen, ota kuin Jeesus hänet syliisi, siunaa ja opeta hänet tuntemaan kirjoitusten Herra.
- Anonyymi
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/onko-tupakointi-syntia/
ELÄMÄNTAITO 28.04.2011 14:30 (päivitetty 14:30)
Onko tupakointi syntiä?
Seurakuntalainen.fi kertoi tiistaina, että muun muassa Maskun seurakunnassa on tiukennettu tupakointiin liittyviä sääntöjä.
Tupakointi onkin kiistatta vahingollista terveydelle, mutta harva osaa sanoa, onko se syntiä.
Kirkon herätysliikkeissä sauhutteluun suhtaudutaan yleensä varovaisen kielteisesti.
--------------
Sleyn sisälähetysjohtaja Heikki Haataja on laatinut aikanaan pro gradu -työnsä Suomen Raamattuopiston perustaneen Urho Muroman teologiasta.
Muroma tunnetaan muun muassa tupakointiin liittyvästä sutkautuksesta: ”mikä synti se on, jos minä vähän nenän alla heinää polttelen”.
Haatajakin näkee asian lähinnä terveyskysymyksenä.
-------------
– Kukaan ei lakkaa olemasta kristitty tupakointinsa perusteella, eikä kukaan tule kristityksi tupakoinnin lopettamisella.
Haataja sanoo, että Raamatun mukaan ruumis on kuitenkin Pyhän Hengen temppeli ja kaikki ihmistä orjuuttava on syntiä. Syntinä mainitaan esimerkiksi ylensyöminen, koska ”vatsa on heidän jumalansa”.
– Kaikki mitä ihminen tekee epäuskossa on syntiä, koska hän ei kysy Jumalan tahtoa.
Tupakasta irti
Haataja suosittelee, että sauhuttelija kääntyisi savukkeineen Jumalan puoleen.
– Tiedän monta, jotka ovat kokeneet saaneensa häneltä avun tupakoinnin lopettamisessa.
Haataja poltti itse tupakkaa viimeksi 1950-luvulla.
– Pikkupoikana kokeilut loppuivat siihen, kun muutimme uudelle paikkakunnalle ja tupakkakaverit jäivät vanhalle, hän muistelee huvittuneena.
Ruumiin täydellinen varjeleminen on mahdotonta
Kansanlähetyksen Tampereen seudun aluetyöntekijä Ilkka Päiväsaari tunnetaan entisenä tupakkamiehenä. Hän lopetti tupakoinnin monta vuotta sitten nikotiinipurkan avulla.
– Aloitin tupakoinnin ennen uskoontuloani ja ajattelin, että se nyt on vain epäterveellinen pahe, josta en pääse eroon. Minulle se ei ollut koskaan syntikysymys. Tuhoamme ruumistamme niin monin muinkin tavoin.
– Tiedän kuitenkin kristittyjä, jotka pitävät tupakointia syntinä. On se minunkin mielestäni huonon esimerkin antamista, Päiväsaari myöntää. - Anonyymi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Urho_Muroma
Urho Rafael Muroma (vuoteen 1919 Murén; 10. toukokuuta 1890 Helsinki – 25. kesäkuuta 1966 Helsinki) oli suomalainen herätysliikejohtaja, Suomen Raamattuopiston perustaja ja rovasti.[1] Muroman isä Emil Murén oli tunnettu evankeliseen liikkeeseen lukeutunut pappi. Perhe asui Helsingissä.[2] 76-vuotiaana kuollut Urho Muroma on haudattu Helsingin Hietaniemen hautausmaalle.[3]
Muroma valmistui ylioppilaaksi Helsingin Suomalaisesta Yhteiskoulusta vuonna 1909.[4] Hän tuli uskoon Albert Lunden evankelioimiskokouksessa syksyllä 1912 ja vihittiin papiksi vuonna 1917. Muroma toimi ensin Helsingin Kaupunkilähetyksessä ja myöhemmin useissa eri kristillisissä yhdistyksissä.[4] Puhujana Muroma keräsi paljon kuulijoita ja monet tulivat uskoon hänen kokouksissaan. Toimiessaan Suomen kirkon seurakuntatoiminnan keskusliiton palveluksessa 1920- ja 1930-luvun taitteessa, Muroman on kuvattu olleen eräänlainen Suomen kirkon puolivirallinen evankelista. Muroma perusti Herää valvomaan -lehden syntyneen
hengellisen liikkeen yhdyssiteeksi.
Hengellinen elämä ja ura
Oman kertomansa mukaan Muroma oli vieraantunut uskosta opiskeluaikaan mennessä. Muroma koki voimakkaan hengellisen herätyksen norjalaisen Albert Lunden evankelioimiskokouksessa Helsingissä syksyllä 1912.[1] Tuohon aikaan Suomen kirkossa vieroksuttiin herätyskokoustoimintaa. Tällaisiin kokouksiin kuitenkin turvauduttiin, kun etsittiin apua kirkosta vieraantuneiden, työläisväestön, tavoittamiseen. Muromakin sai ensimmäiset kokemuksensa kiertävän evankelistan työstä nimenomaan tehdasseutujen evankelioimisessa, johon hän pian papiksi valmistumisensa jälkeen (1917) osallistui.lähde?
Muroma tuli 1910- ja 1920-lukujen taitteessa vakuuttuneeksi siitä, että vapaakirkollisten herätyskokoustoiminta saattoi paremmin auttaa ihmisiä kääntymykseen ja uskoon kuin luterilainen kirkko perinteisine jumalanpalveluksineen. Tästä lähti liikkeelle Muroman laaja evankelioimistoiminta vuosina 1921–1939, jolloin hän piti laajoja kokoussarjoja eri puolilla Suomea. Muroma alkoi julkaista Herää valvomaan -nimistä lehteä vuonna 1929. Lehden nimi muutettiin vuonna 1999 Elämään-nimiseksi ja vuonna 2015 Elämä-nimiseksi.[5][6] Muroman toiminta veti puoleensa suuria kansanjoukkoja – varovaistenkin arvioiden mukaan kokouksiin osallistui runsaasti yli 100 000 kuulijaalähde?. Noihin aikoihin Muroma toimi eri kristillisten järjestöjen palveluksessa, mutta vuonna 1940 hänen evankelioimistoimintaansa tukemaan perustettiin Suomen ev.lut. Sisälähetyssäätiö (nyk. Suomen Raamattuopiston säätiö), ja tältä pohjalta Kauniaisiin Suomen Raamattuopisto vuonna 1945.lähde?
Muroma sai rovastin arvonimen vuonna 1940.[4]
Muroman puoliso vuodesta 1920 oli Eva Johanna Topelius. Heille syntyi viisi lasta.[4]
Näkemykset
Kristinuskon oppi
Muroman evankelioimistyön sisällössä korostui henkilökohtaisen kääntymyksen ja uskoon tulon välttämättömyys. Muroma itse määritteli sananjulistustyön seuraavasti:
»Sen kautta pyritään määrätietoisesti herättämään Herralle vieraina olevia vakavasti huolehtimaan sielunsa pelastuksesta, luopumaan synnistä ja ottamaan vastaan vapaana lahjana heillekin jo valmistettu pelastus Jeesuksessa Kristuksessa.»
Opillisesti Muroma kävi rajankäyntiä suhteessa sekä helluntailaisuuteen että evankelisen liikkeen edustamaan luterilaisuuteen. Muromalla oli hyviä ystäviä helluntailiikkeessä,
mutta samaan aikaan hän kritisoi ankarasti helluntailaista oppia uskovien kasteesta ja henkikasteesta.
Yhtä voimakkaasti hän kritisoi evankelisten edustaman luterilaisuuden oppia kasteessa tapahtuvasta uudestisyntymisestä.
Muroman kastenäkemys korostaa sekä vesikasteen että henkikasteen merkitystä mutta voimakkaasti myös näiden kahden välistä eroa.
Muroman kastenäkemys selviää parhaiten hänen kirjassaan "Kristuskaste". Henkikasteesta ja Hengellä täyttymisestä Muroma opetti paljon, mikä näkyy hänen kirjoissaan ja äänitetyissä raamattuopetuksissaan.lähde?
Politiikka
Muroma suhtautui myönteisesti 1930-luvun fasistiseen liikehdintään Saksassa ja Suomessa, minkä hän toi esille IKL:n päivälehdessä Ajan Suunnassa. Hän tervehti ilolla "niitä jyrkkiäkin otteita, joiden kautta pyydetään lyödä maahan väärä ja turmiollinen vapaamielisyys." Berliinin kirjarovioita toukokuussa 1933 hän piti esimerkillisenä toimintana: "Olisiko se nyt niin hirveä tappio, jos kaikki huonot kirjat kaikissa maailman maissa jonakin määrättynä päivänä yhteisesti julkisesti poltettaisiin?"[7]- Anonyymi
Voiko Urho Muroman puheita kuunnella netistä? Olis todella ihana kuulla niin arvostetun papin puheita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko Urho Muroman puheita kuunnella netistä? Olis todella ihana kuulla niin arvostetun papin puheita.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/ristiriitainen-urho-muroma
Ristiriitainen Urho Muroma
Viidennen herätysliikkeen isä oli vaikuttava puhuja.
06.04.2011
Suomen Raamattuopiston toiminnanjohtaja Timo Junkkaala hoitaa työkseen opiston perustajan, herätyssaarnaaja Urho Muroman perintöä.
— Vaikka Muroma oli aika kiistanalainen ja jännitteinen henkilö, hän jätti hyvän perinnön seurattavaksi. Hänen työnäkynsä evankelioimisesta ja raamattuopetuksesta on edelleen ajankohtainen.
Vuonna 1890 syntyneen Urho Muroman isä Emil Murén oli pappi ja evankelisen herätysliikkeen kasvatti. Hän ei hyväksynyt nuoren Urhon haaveita näyttelijän ammatista. Niinpä poika lähti opiskelemaan oikeustiedettä, vaikkei se erityisemmin tuntunut omalta alalta. Hän oli innostuneempi kuorolaulusta kuin opinnoistaan.
Muroma joutui kriisiin, kun isä syksyllä 1912 äkillisesti kuoli hänen käsivarsilleen. Isä oli suositellut hänelle norjalaisen saarnamiehen Albert Lunden kokouksia, ja niihin hän nyt hakeutui. Lunden tilaisuudessa Muroma koki hyvin voimakkaan herätyksen. Usko täytti hänen koko elämänsä: hän saattoi lukea Raamattua 16 tuntia päivässä ja vaihtoi opiskelemaan teologiseen tiedekuntaan. Kutsumus oli selvä.
— Muroma oli saanut näyn, että ihmisiä oli menossa kohti vaarallista putousta ja hänen tehtävänsä oli pysäyttää mahdollisimman moni joutumasta kadotukseen. Muromalla oli määrätietoinen pyrkimys auttaa ihmisiä uskon tielle, Junkkaala kertoo.
Pappisvihkimyksen jälkeen Muroma haki omaa paikkaansa. Hän ehti työskennellä monien yhdistysten kuten Suomen Lähetysseuran ja Helsingin NMKY:n palveluksessa, kunnes hän vuonna 1939 perusti oman järjestön ja tavallaan kokosi siihen elämäntyönsä. Nykyisin tuo järjestö on nimeltään Suomen Raamattuopiston Säätiö.
Vaikuttava puhuja Urho Murhoma oli jo nuorena. Hän sai aikaan herätyksiä ja häntä tultiin varta vasten kuuntelemaan. ”Hänestä puhutaan nyt kaikkialla. Hän saa joka paikassa kaikki ihmiset liikkeelle”, kertoo aikalaisarvio vuodelta 1922.
— Hänen puheitaan on tallella nauhalla. Hän oli epäilemättä karismaattinen puhuja ja retorisesti taitava. Hänellä oli tarve todella sanoa jotakin, hän oli hirveän tosissaan ja halusi vaikuttaa, Timo Junkkaala arvioi.
Hän huomauttaa, että Muroma oli kirkossa aikanaan niitä harvoja, jotka tarjosivat selvän vaihtoehdon helluntailaisuudelle. Hänen toimintansa ja julistuksensa puhutteli monia, jotka muuten olisivat etsiytyneet kirkon ulkopuolelle.
Herätyskristillistä liikehdintää oli ollut jo vuosisadan alussa, eikä Muroma siis tullut tyhjästä. Vastaavanlaisesta Timo Junkkaala mainitsee esimerkkinä niin sanotun Hannulan herätyksen, joka ei kuitenkaan järjestäytynyt omaksi liikkeeksi vaan sulautui Suomen Lähetysseuraan.
— On mahdoton tietää, olisiko nykyistä viidettä herätysliikettä syntynyt ilman Muromaa. Muroma oli liikkeelle tavattoman keskeinen. Toinen tärkeä vaikuttaja oli professori Osmo Tiililä. Kaikki nykyiset viidesläiset järjestöt kokevat olevansa Muroman työn hedelmiä, Junkkaala sanoo.
On Raamattuopisto säätiöineen, Kansanlähetys, Kansan Raamattuseura ja lisäksi lähetystyöhön ja opiskelijatyöhön vielä omia järjestöjään.
— Kullakin järjestöllä on oma historiansa. Ehkä niiden syntyyn vaikutti myös se, ettei Muroma ollut aivan johdonmukainen teologi, Junkkaala sanoo.
— Muroma oli ristiriitainen persoona, joka oli välillä täynnä tarmoa, välillä taas hyvin masentunut. Muromasta on sanottu, että hänen lähellään ei ollut helppo elää, mutta hänen lähellään oli helppo uskoa.
Junkkaalan mukaan Muroma ja hänen seuraajansa ovat lähempänä pohjoismaista herätyskristillisyyttä kuin kotimaisia vanhoja herätysliikkeitä. 1930-luvulla järjestettiin pohjoismaisia opiskelijakokouksia, joissa Muroma oli mukana. Hän myös luki paljon pohjoismaista herätyskristillistä kirjallisuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/ristiriitainen-urho-muroma
Ristiriitainen Urho Muroma
Viidennen herätysliikkeen isä oli vaikuttava puhuja.
06.04.2011
Suomen Raamattuopiston toiminnanjohtaja Timo Junkkaala hoitaa työkseen opiston perustajan, herätyssaarnaaja Urho Muroman perintöä.
— Vaikka Muroma oli aika kiistanalainen ja jännitteinen henkilö, hän jätti hyvän perinnön seurattavaksi. Hänen työnäkynsä evankelioimisesta ja raamattuopetuksesta on edelleen ajankohtainen.
Vuonna 1890 syntyneen Urho Muroman isä Emil Murén oli pappi ja evankelisen herätysliikkeen kasvatti. Hän ei hyväksynyt nuoren Urhon haaveita näyttelijän ammatista. Niinpä poika lähti opiskelemaan oikeustiedettä, vaikkei se erityisemmin tuntunut omalta alalta. Hän oli innostuneempi kuorolaulusta kuin opinnoistaan.
Muroma joutui kriisiin, kun isä syksyllä 1912 äkillisesti kuoli hänen käsivarsilleen. Isä oli suositellut hänelle norjalaisen saarnamiehen Albert Lunden kokouksia, ja niihin hän nyt hakeutui. Lunden tilaisuudessa Muroma koki hyvin voimakkaan herätyksen. Usko täytti hänen koko elämänsä: hän saattoi lukea Raamattua 16 tuntia päivässä ja vaihtoi opiskelemaan teologiseen tiedekuntaan. Kutsumus oli selvä.
— Muroma oli saanut näyn, että ihmisiä oli menossa kohti vaarallista putousta ja hänen tehtävänsä oli pysäyttää mahdollisimman moni joutumasta kadotukseen. Muromalla oli määrätietoinen pyrkimys auttaa ihmisiä uskon tielle, Junkkaala kertoo.
Pappisvihkimyksen jälkeen Muroma haki omaa paikkaansa. Hän ehti työskennellä monien yhdistysten kuten Suomen Lähetysseuran ja Helsingin NMKY:n palveluksessa, kunnes hän vuonna 1939 perusti oman järjestön ja tavallaan kokosi siihen elämäntyönsä. Nykyisin tuo järjestö on nimeltään Suomen Raamattuopiston Säätiö.
Vaikuttava puhuja Urho Murhoma oli jo nuorena. Hän sai aikaan herätyksiä ja häntä tultiin varta vasten kuuntelemaan. ”Hänestä puhutaan nyt kaikkialla. Hän saa joka paikassa kaikki ihmiset liikkeelle”, kertoo aikalaisarvio vuodelta 1922.
— Hänen puheitaan on tallella nauhalla. Hän oli epäilemättä karismaattinen puhuja ja retorisesti taitava. Hänellä oli tarve todella sanoa jotakin, hän oli hirveän tosissaan ja halusi vaikuttaa, Timo Junkkaala arvioi.
Hän huomauttaa, että Muroma oli kirkossa aikanaan niitä harvoja, jotka tarjosivat selvän vaihtoehdon helluntailaisuudelle. Hänen toimintansa ja julistuksensa puhutteli monia, jotka muuten olisivat etsiytyneet kirkon ulkopuolelle.
Herätyskristillistä liikehdintää oli ollut jo vuosisadan alussa, eikä Muroma siis tullut tyhjästä. Vastaavanlaisesta Timo Junkkaala mainitsee esimerkkinä niin sanotun Hannulan herätyksen, joka ei kuitenkaan järjestäytynyt omaksi liikkeeksi vaan sulautui Suomen Lähetysseuraan.
— On mahdoton tietää, olisiko nykyistä viidettä herätysliikettä syntynyt ilman Muromaa. Muroma oli liikkeelle tavattoman keskeinen. Toinen tärkeä vaikuttaja oli professori Osmo Tiililä. Kaikki nykyiset viidesläiset järjestöt kokevat olevansa Muroman työn hedelmiä, Junkkaala sanoo.
On Raamattuopisto säätiöineen, Kansanlähetys, Kansan Raamattuseura ja lisäksi lähetystyöhön ja opiskelijatyöhön vielä omia järjestöjään.
— Kullakin järjestöllä on oma historiansa. Ehkä niiden syntyyn vaikutti myös se, ettei Muroma ollut aivan johdonmukainen teologi, Junkkaala sanoo.
— Muroma oli ristiriitainen persoona, joka oli välillä täynnä tarmoa, välillä taas hyvin masentunut. Muromasta on sanottu, että hänen lähellään ei ollut helppo elää, mutta hänen lähellään oli helppo uskoa.
Junkkaalan mukaan Muroma ja hänen seuraajansa ovat lähempänä pohjoismaista herätyskristillisyyttä kuin kotimaisia vanhoja herätysliikkeitä. 1930-luvulla järjestettiin pohjoismaisia opiskelijakokouksia, joissa Muroma oli mukana. Hän myös luki paljon pohjoismaista herätyskristillistä kirjallisuutta.Muroman suhde kirkkoon oli jännitteinen, Timo Junkkaala arvioi. Seurakunnassa Muroma työskenteli vain muutaman kuukauden jatkosodan aikana. Toisaalta hän halusi, että hänen perustamansa Raamattuopisto olisi kirkollinen laitos. Hän pyysi piispat sitä vihkimään ja koulutti siellä kirkon nuorisotyöntekijöitä.
— Toisaalta hän oli koko ajan kriittinen kirkon linjaa ja maallistumista kohtaan. Ajoittain keskustelu oli aika voimakasta. Pahimmillaan hän oli jo eroamassa pappisvirasta, mutta tuli sitten toisiin ajatuksiin, ehkä siksikin, ettei aiheuttaisi säätiölle hallaa.
Muromalla ja viidennellä herätysliikkeellä on kirkossa ollut myös protestiliikkeen rooli. Junkkaalan mielestä Muroman linjan voisi tiivistää: kirkossa ja kirkon puolesta, ja jos tarvitaan niin kirkkoa vastaan.
1950- luvulla Urho Muroma ajautui kiistaan Erkki Niinivaaran ja hänen edustamansa kansankirkkoajattelun kanssa, joka korosti kirkon sosiaalieettistä vastuuta. Uuskansankirkollinen suuntaus suhtautui kriittisesti muun muassa uskovien ja ei-uskovien erotteluun. Timo Junkkaalan mukaan kiistassa oli kyse paitsi teologisesta kahtiajaosta, myös siitä, että Muroma otti herätyskristillisyyteen kohdistuvan kritiikin henkilökohtaisesti.
”Meitä on lyöty!”, Muroma kirjoitti julkaisemassaan Herää Valvomaan -lehdessä. Hän lopetti kirjoituksensa: ”Mutta me tulemme lyömään takaisin. Ja tulemme armottomasti lyömään sitä suruttomuuden henkeä, joka huokuu näistä sanoista.”
1950-luvun taistelussa on yhtymäkohtia nykyiseen kirkon tilanteeseen ja kahtiajakoon, joka viime aikoina on kärjistynyt erityisesti suhtautumisessa homoseksuaalisuuteen.
— Samankaltaista on halu puolustaa voimakkaasti Raamattua ja omaa ymmärrystä siitä. Muroman lailla olemme valmiita julkisestikin käymään teologista ja kirkon sisäistä rajankäyntiä. Kaikki asiat eivät ole yhtä oikein. Jos näyttää siltä, että uskon perustaa murennetaan, on syytä nousta puolustautumaan.
— Muromalla oli hätä siitä, kadottaako kirkko merkityksensä keskittyessään tämän maailman asioihin. Minusta sama vaara on edelleen olemassa. Siinä olemme Muroman perillisiä, Junkkaala sanoo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko Urho Muroman puheita kuunnella netistä? Olis todella ihana kuulla niin arvostetun papin puheita.
Kyllä, kyllä voi.
Ole hyvä.
https://www.youtube.com/results?search_query=urho+Muroma
- Anonyymi
Anonyymi-ap 2023-04-19 18:29:00
Sallitaan jopa epä-raamatullinen kasteen uusiminen ja villitsevät henget.
Hengellinen "upoksissa" oleminen tekee sokeaksi havaitsemaan srk:n rikkaviljaa.
Vai niin. Meinasitko, että vauvahelvettijumala-hätäkasetpanokset olisivat jotain kastetta, jolla pilkataan Jumalaa, ja siinä sönkkäät päättömiä- uudestikasteesta.
Taitaa helvetin portit jatkuvasti uudestaan sinun kohdallasi pian helua- kuin kapakkasi heiluriovet. Otahan uusiksi. Äläkä aina mussuta tyhmiä. Sinun jutuistasi ei ole mitään pontta , eikä sanoillasi sonnan arvoa enempää.
Mutta- hurmahenkisyys ja molottaminen on kieli ihmeesi, kun äly ei korvia pakota. - Anonyymi
urho muroma
https://www.youtube.com/results?search_query=urho+muroma- Anonyymi
"Sallitaan jopa epä-raamatullinen kasteen uusiminen "????
Totta. Helluntaiseurakunnissa sallitaan epäraamatullisen vauvakasteen uusiminen ja vaihtaminen uskovien kasteeseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sallitaan jopa epä-raamatullinen kasteen uusiminen "????
Totta. Helluntaiseurakunnissa sallitaan epäraamatullisen vauvakasteen uusiminen ja vaihtaminen uskovien kasteeseen.Olipa epätoivoinen yritys tuolta uudestikastajainttäjäeksyttäjältä
Helluntaiseuakunnissa sallitaan epäraamatulliNEN kasteen uusiminen. Mitään vauvakastetta ei ole olemassa eikä uskovien kastetta vaan yksi kaste. Helluntailaiset uus ii kasteita - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa epätoivoinen yritys tuolta uudestikastajainttäjäeksyttäjältä
Helluntaiseuakunnissa sallitaan epäraamatulliNEN kasteen uusiminen. Mitään vauvakastetta ei ole olemassa eikä uskovien kastetta vaan yksi kaste. Helluntailaiset uus ii kasteitaTotta. Epäraamatullinen vauvakaste pitää vaihtaa uskovien kasteeseen, jos henkilö on tullut uskoon. Sitä ei tarvitse uusia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta. Epäraamatullinen vauvakaste pitää vaihtaa uskovien kasteeseen, jos henkilö on tullut uskoon. Sitä ei tarvitse uusia.
Ei ole mitään vauvakastetta vaikka tuo lastenraiskaaja yrittä sellaisesta vouhottaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta. Epäraamatullinen vauvakaste pitää vaihtaa uskovien kasteeseen, jos henkilö on tullut uskoon. Sitä ei tarvitse uusia.
Totta. Laspsena saatua kastetta ei pidä vaihtaa epäraamatulliseen uskovien kasteeseen. Yksi kaste riittää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta. Laspsena saatua kastetta ei pidä vaihtaa epäraamatulliseen uskovien kasteeseen. Yksi kaste riittää
Totta. Yksi kaste riittää ja tuo yksi kaste on samanlainen kaste, jolla Jeesus, Paavali, opetuslapset ja muut uskoontulleet kastettiin.
Vauvakasteen kannattajien mielestä heidät kastettiin väärällä kasteella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mitään vauvakastetta vaikka tuo lastenraiskaaja yrittä sellaisesta vouhottaa
Minut on ainakin tietämättäni vauvana kastettu, eli kait se on vauvakaste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta. Yksi kaste riittää ja tuo yksi kaste on samanlainen kaste, jolla Jeesus, Paavali, opetuslapset ja muut uskoontulleet kastettiin.
Vauvakasteen kannattajien mielestä heidät kastettiin väärällä kasteella.Jeesusta ei kastettu uuden liiton kasteella
-mitään vauvakastetta ei ole vaikka tuo uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatusa sellaisesta ulisee - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minut on ainakin tietämättäni vauvana kastettu, eli kait se on vauvakaste.
Ei, vaan se on kaste
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesusta ei kastettu uuden liiton kasteella
-mitään vauvakastetta ei ole vaikka tuo uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatusa sellaisesta uliseeJeesuksen kaste oli ENSIMMÄINEN uuden liiton kaste. Läsnä olivat Isä, Poika ja Pyhä henki.
Niin ei ollut Johanneksen kasteessa.
Jeesusta ei kastettu vauvakasteella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen kaste oli ENSIMMÄINEN uuden liiton kaste. Läsnä olivat Isä, Poika ja Pyhä henki.
Niin ei ollut Johanneksen kasteessa.
Jeesusta ei kastettu vauvakasteella.Ei ollut, Jeesusta ei kastettu Kristuksen kuolemaan eikä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Vauvakaste on sinun keksinötä. Jeesus kastettin Johanneksen kasteella - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen kaste oli ENSIMMÄINEN uuden liiton kaste. Läsnä olivat Isä, Poika ja Pyhä henki.
Niin ei ollut Johanneksen kasteessa.
Jeesusta ei kastettu vauvakasteella.Jeesuksen ottaman kasteen merkitys on eri kuin kristillisen kasteen merkitys. Kristillisen kasteen merkitys ei ole vanhurksauden täyttäminen
Putin on kastettu ja oikeassa uskossa.
😄😄😄😄😄- Anonyymi
Suomi24 on tehnyt tarkoituksella ja määrätietoisesti helluntailaisuuspalstasta sivut, joissa avoimesti rikotaan Suomen lakeja ja joissa pilkataan ja herjataan Jumalaa ja joissa helluntailaisia vainotaan ja panetellaan. Suomi24 on tuhonnut keskustelun palstan aiheesta, helluntailaisuus.
- Anonyymi
Paljon on vuosien kuluessa taisteltu Muroman käsityksistä kasteesta ja totta on, että emme näe yleensä vauvan uskovan ja todellakaan monille ei opetus, vaikka uskovasta kodista mene ollenkaan perille, mutta osalle menee ja sydämeen emme näe.
Uudelleenkastaminen on joka tapauksessa väärin ja loukkaus. Vauvana kastettu voi aina palata ensimmäiseen kasteeseensa lankeemuksistaan. Uutta kastetta ei tarvita. Sehän on vain ihmisteko ja oman näppinsä laittaminen Jumalan täydelliseen tekoon.
Jos ihmisellä ei olisi ns. perisyntiä ja kirousta, ei Jeesuksen olisi tarvinnut tulla ja kuolla kärsien puolestamme, alkaisimme vain uudestaan täyttää lakia onnistuneesti ja pelastaa siten itsemme ikuisesta kuolemasta (ei mahdollista).
Jeesusta Kristusta Raamattu ajaa pelkästään, ei lain täyttämisen onnistumista. Kukaan ei tule siis Jumalan luo ilman Jeesusta K. ja Jeesuksen luo ei kukaan voi tulla, jos ei Jumala häntä vedä. Ikäviä nämä uskonriidat ja erimielisyydet.
Kyllä hellari usko ja lut. usko ovat erilaiset kuin yö ja päivä, joten ns. yhteiskristillisyys heidän kanssaan on vain helluntailaisuutta.
Kukaan meistä ei ole 100 prosenttisesti oikeassa, mutta joka menee Kristuksen J. ohi, yli tai ali ei voi pelastua, sanoo Raamattukin.
Jokainen pitäköön oman uskonsa, josta on varma, että näin on. Tuomionpäivänä sitten nähdään, mikä kestää ja mikä on ollut vain toisen väärinymmärtämistä samasta uskosta.
On mielestäno hyvä tiedostaa, että myös uudestikastajien vauvat ja lapset kuolevat (merkki perisynnin alaisuudesta). Kun heidät on kastettu, voimme olla varmoja heidän pelastuksestaan (pelastusvarmuus on yksin Kristuksessa J., ei meissä.)
(Silti uskon, että menehtyneet Kristukseen uskovien vanhempien lapset armosta pelastuvat hekin kastamattominakin, koska Jumalamme on armollinen.)
Omat teot eivät ole otollisia Jumalalle, perisynti on totta, omavanhurskautta tulee kavahtaa, oikea usko tuo esiin oikeita tekoja: hedelmistään... - Anonyymi
https://www.joukopiho.fi/
17.11.2015
Hanna Castrenin saama ilmestys 1910- tai 1920 -luvulla
Hanna Castren sai ilmestyksen Jeesukselta Suomen herätyksestä. Herätys tulee koskettamaan merkittävällä tavalla luterilaista kirkkoa. Jeesus oli sanonut Hannalle:
’’Kestää aikansa ennen kuin tulee se viimeinen herätys, joka tulee olemaan tämän pohjoisen maan viimeinen toivo. Kaikkien siunauksien aallot tulevat ja menevät ja lopulta sinun kansasi täällä Suomenniemellä on kansa, joka kahlaa synnissä, jumalattomuudessa ja ateismissa. Minulla on hyvät ajatukset sinun kansaasi kohtaan ja minä kerron sinulle kuinka tämä viimeinen siunaus tulee Suomenniemellä.’’
Kirje Ensio Lehtoselle
Jumala on näyttänyt minulle, että hänellä on viimeisinä päivinä Suomessa 70 Suomen kirkon luterilaista pappia, jotka hän tulee täyttämään Pyhällä Hengellään ja Tulellaan. 70 pappia, jotka tulevat mullistamaan hengellisen maantiedon Suomenniemellä. 70 luterilaista pappia, jotka ovat ennen kaikkea Kristuksen pappeja ja tahtovat viedä sen Tulen minkä se saavat taivaasta ylitse kaikkien kirkkokuntien ja liikerajojen.
Kysymyksessä on Suomen viimeinen herääminen. Mutta nämä 70 pappia tarvitsevat sitä, että löytyy 6 tai 7 kristittyä, jotka vihkivät itsensä rukoustaisteluun ja rukoustyöllänsä tulevat nostattamaan Jumalan tahtoa palvellen nämä 70 pappia niin, että he pystyvät irtautumaan kahleista, jotka sitovat heitä luopumukseen, kirkkotaisteluihin ja tällaiseen niin, että heistä tulee vain Herrastansa riippuvaisia pappeja. Kahleet ovat kovat, mutta nuo 6 tai 7 kristittyä Suomenniemellä, heillä on kädessänsä avaimet, joilla he avaavat rukoustyöllänsä nämä kahleet.
Kun rukoilemme henkikastetta 70 Suomen papille, siinä on se rako, jonka kautta Jumala pääsee toimimaan. Ei pitäisi vain pitää rukouskokouksia, vaan kun nämä päivät ovat käsillä, kristittyjen Suomessa tulee oppia rukoilemaan niin kuin haaksirikkoon joutuneet rukoilevat, jotka käsittävät, ellemme saa laivaa, joka tulee lähelle tätä kalliota, niin tähän me kuolemme ja meri meidät vetää mukanaan. - Anonyymi
1. Mooseksen kirja 18
20 Niin Herra sanoi: "Valitushuuto Sodoman ja Gomorran tähden on suuri, ja heidän syntinsä ovat ylen raskaat.
21 Sentähden minä menen alas katsomaan, ovatko he todella tehneet kaiken sen, josta huuto on minun eteeni tullut, vai eivätkö; minä tahdon sen tietää."
22 Ja miehet kääntyivät sieltä ja kulkivat Sodomaan päin, mutta Aabraham jäi vielä seisomaan Herran eteen.
23 Ja Aabraham lähestyi häntä ja sanoi: "Aiotko siis hukuttaa vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa?
24 Entä jos kaupungissa on viisikymmentä vanhurskasta; aiotko hukuttaa heidät etkä säästä paikkaa siellä olevain viidenkymmenen vanhurskaan tähden?
25 Pois se, että sinä näin tekisit: surmaisit vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa, niin että vanhurskaan kävisi samoin kuin jumalattoman! Pois se sinusta! Eikö kaiken maan tuomari tekisi oikeutta?"
26 Ja Herra sanoi: "Jos löydän Sodoman kaupungista viisikymmentä vanhurskasta, niin minä heidän tähtensä säästän koko paikan".
27 Aabraham vastasi ja sanoi: "Katso, olen rohjennut puhua Herralleni, vaikka olen tomu ja tuhka.
28 Entä jos viidestäkymmenestä vanhurskaasta puuttuu viisi; hävitätkö viiden tähden koko kaupungin?" Hän sanoi: "En hävitä, jos löydän sieltä neljäkymmentä viisi".
29 Ja hän puhui vielä hänelle sanoen: "Entä jos siellä on neljäkymmentä?" Hän vastasi: "Niiden neljänkymmenen tähden jätän sen tekemättä".
30 Aabraham sanoi: "Älköön Herrani vihastuko, että vielä puhun. Entä jos siellä on kolmekymmentä?" Hän vastasi: "En tee sitä, jos löydän sieltä kolmekymmentä".
31 Mutta hän sanoi: "Katso, minä olen rohjennut puhua Herralleni. Entä jos siellä on kaksikymmentä?" Hän vastasi: "Niiden kahdenkymmenen tähden jätän hävittämättä".
32 Ja hän sanoi: "Älköön Herrani vihastuko, että puhun vielä tämän ainoan kerran. Entä jos siellä on kymmenen?" Hän vastasi: "Niiden kymmenen tähden jätän hävittämättä".
33 Ja Herra lähti pois, senjälkeen kuin hän oli lakannut puhumasta Aabrahamin kanssa, ja Aabraham palasi kotiinsa. - Anonyymi
Edes Helluntai Apostoli Olsen ei ollut uudestisyntynyt.
Helluntailahkolaisuudessa uskotaan raamatunvastaisesti että Olsen olisi ollut uudestisyntynyt ja upotettu.
Oli tuomittu seksuaalirikollinen.- Anonyymi
Helluntailaiset tarkoittavat suurella herätyksellä sitä kun saavat jalansijaa harhaopeilleen kristittyjen kirkkojen sisällä. Luste kun kiertyy joka puolelle, eikä sitä saa enää sieltä pois.
Nokian pappi erehtyi ekumeniaan hellareiden kanssa ja ei aikaakaan kun se Parhamin henki otti miehen valtaansa. Taisi menettää virkansakin niissä väkevissä herätyksissä.
- Anonyymi
https://www.joukopiho.fi/
http://www.kolumbus.fi/jouko.piho/40.htm
YKSI OSA PROFETIASTA!
---------
Profetia vuodelta 1985
" Profetia Ruotsille:
" Herra, Israelin Jumala, Jaakobin Jumala ja Aabrahamin Jumala. Näin sanoo Hän, joka on ja joka oli ja joka tuleva on Herra Jumala, kaikkivaltias.
Tänä päivänä, 7.5.1985 puhun Minä sinulle, pieni palvelijani Tukholmassa, sillä tänä päivänä Minä profetoin tälle kansalle, jonka parissa sinä asut. Tälle kansalle jonka keskuudessa sinä olet saanut olla nämä määrätyt vuodet ja määrätyt päivät ja määrätyt hetket, mutta ne ovat pääsemässä päätökseensä, sanoo Herra, Herra.
----------
Sinun ympärilläsi Ruotsi, on silloin muuri ja maassasi syttyvät Pyhän Hengen tulet ja Pyhän Hengen sanoma kaikuu yli Ruotsin rajojen.
Mutta Ruotsin kansa, sinä ja sinun julistajasi tulette itse sammuttamaan tämän pyhän tulen, joka palaa silloin Ruotsissa. Tämä tuli sammuu ja tapahtuu, että Ruotsin kansa itse pysäyttää sen herätyksen, jonka Minä levitän yli Ruotsin.
Kun tämä tapahtuu, tulee ympärilläsi oleva muuri sortumaan Tornionjokeen. Ja se suuri armeija, joka on kokoontunut Pohjois-Suomeen ja Pohjois-Norjaan, saa luvan tulla rajojenne yli. - Anonyymi
Jaa upoksissa?
Eikös heillä ole upotuskaste?
Sehän tasaa asian. - Anonyymi
Todellinen kristillinen kaste on upotuskaste. Raamatussa kstettiin vain uskoo tulleet upottamalla kokonaan veden alle. Siinä uudestisyntynyt todistaa vappaehtoisesti ja pyytää hautaamaan vanhan ihmisen. Tässä hän todistaa itse alkaneen uuteen elämään Jeesuksen yhteydessä.
- Anonyymi
Raamattu ei mainitse kasteiden tapahtuneen upottamalla. Mitään mainitsemiasi merkityksiä ei Raamattu kasteelle annna
- Anonyymi
Juutalaiset tietävät mitä mikve merkitsee.
Sitä varten oli olemassa suuria saaveja, että saattoi kastaa itsensä rituaalisesti puhtaaksi.
Kristillinen kaste on samasta käytännöstä alkunsa saanut.
Juutalaiset jopa kastoivat esineitä Hepr.9:10 "Samalla tavoin kuin määräruoat ja määräjuomat ja erilaiset pesut (alkuteksti: BAPTISMOIS, kasteet) nämäkin menot perustuvat ulkonaisiin säädöksiin ja pätevät ainoastaan siihen asti, kun pysyvä järjestys astuu voimaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856324
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283160Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691716- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859