Onko kokemuksia tai tietoa siitä, vieläkö saa palvelua käteisellä rahalla ja voiko käteisellä maksaa? Eikös lain mukaan kuulu saada maksaa käteisellä?
Pärjääkö nykyään käteisellä rahalla kokonaan makseleva?
45
759
Vastaukset
- Anonyymi
kortti ollut 35 vuotta mutta käteistä käytän,
- Anonyymi
Se on ihan yrittäjän asia ottaako käteistä tai ei.
Kohta käteistä ei juurikaan käytä kuin vanhuksista osa ja juntit. Kortti tai moniilimaksaminen on helppoa molemmille osapuolille.- Anonyymi
Itse vaikutat juntilta.
- Anonyymi
En kuule ole juntti enkä vanhus käteisellä maksan koska se on nopeampaa ja kivempaa ku tylsää kortilla maksaa ja naputtaa tylsä tunnusluku juntti on joka ei maksa käteisellä suuri idiootti
- Anonyymi
Käteinen raha on laillinen maksuväline, mutta laki ei velvoita hyväksymään sitä.
Eikä käteinen enää oikein puolla paikkaansakaan kun korttimaksuista on alarajat kadonneet.
Monelle pienelle yritykselle korttimaksaminen on turvallisuuskysymys ja aivan validi sellainen. Mieluummin menetetään vähän kauppaa kuin otetaan turvallisuusriskiä käteisen säilyttämisestä ja siten ryöstöriskin kasvamisesta. Ryöstäjän täytyy olla aika tyhmä tai lukutaidoton jos yrittää ryöstää sellaisen liikkeen kassan, jonka ovessa on kyltti, "vain korttimaksu"- Anonyymi
Voihan sitä ryöstää muutakin kuin kassan. Kahvipakettikin alkaa jo olemaan arvokas
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan sitä ryöstää muutakin kuin kassan. Kahvipakettikin alkaa jo olemaan arvokas
taitaa olla niin, että vain raha kiinnostaa aukioloaikaan ryöstäjiä. näpistäjät ovat asia erikseen, hekin muuttuvat satunnaisesti kiinniottotilanteessa vaarallisiksi, mutta ryöstäjä aloittaa koko prosessin uhkaamisella, aseella tai ilman.
jatuskin kahvipakettia ryöstettäisiin luukkukioskista tai kahvilasta, jossa ei samalla ole saatavissa kassasta myös käteistä. - Anonyymi
Rosvoukset tehdään nykyään tietokoneilla ja muilla digitaalisilla keinoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rosvoukset tehdään nykyään tietokoneilla ja muilla digitaalisilla keinoilla.
Juurikin näin!
- Anonyymi
Eipä oo tullu eteen paikkaa missä käteinen ei kelpaa.
Käteinen on kunkku.- Anonyymi
vastaanottavat kyllä, mutta usein pienellä puhinalla, kuin se olisi jotenkin todella vaikeaa lyödä sinne kassaan
- Anonyymi
Itse käytän päivtäisostoissani aina käteistä kuin sama asia lounalla ja kahvilta Itä-Keskus. Vain apteeki, Lääkäri asema kulut maksan pankki kortilla.Munulla ei velkaa ei varalisutta.Kukausi tulot. Laskut ovat vain vuokra puh/netti.Sähkö ja kotivakuutus.Ne menevät suoramaksuna tililtäni veloituksetta s-pankista.Ihan tietoinen valinta.Lpetin pankki tunuksien käytön kun en ole maisa,en kaisa en mukaan.Saan silti täyden palvelun esim.Terveyskesus ja käynistäni pyydän ,parin päivän päästä monistetun version.En ongelmia.
- Anonyymi
On niitä, ihan parturista lähtien!
- Anonyymi
Riippuu tietenkin siitä missä paikoissa asioi. Suomen lainsäädännössä ei ole mitään säännöstä, joka pakottaisi aina hyväksymään maksun käteisellä rahalla. Lain mukaan elinkeinonharjoittajalla on itse oikeus päättää mitkä maksutavat hän hyväksyy, mutta välttämättömät julkiset palvelut tulee aina voida maksaa käteisellä.
https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/maksaminen-ja-kuitit/ - Anonyymi
Toivottavasti ei. Käteistähän ei tarvitse kuin rikolliset.
- Anonyymi
Minä kun olen luullut, että rikolliset on siirtyneet kortti- ja verkkopankkimaksuihin nykyisin? Miksi muuten olisivat jatkuvasti kalastelemassa toisten verkkopankkitunnuksia?
- Anonyymi
Joo. He pitävät rahaa liikenteessä eivätkä seisota sitä tileillä. Talous pelastuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä kun olen luullut, että rikolliset on siirtyneet kortti- ja verkkopankkimaksuihin nykyisin? Miksi muuten olisivat jatkuvasti kalastelemassa toisten verkkopankkitunnuksia?
Rikollisten tavoite on päästä käteisestä eroon, heilläkin on tavoitteena täyttää oma pankkitili, eikä rahasäkkejä.
Pankkitilillä olevan rahan pesu on huomattavasti helpompaa kuin pestä käteinen pankkitilikelpoiseksi. Rikollisillekin käteinen maksaa enemmän kuin kortit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo. He pitävät rahaa liikenteessä eivätkä seisota sitä tileillä. Talous pelastuu.
Kuvitteleeko joku, että raha makaa pankkitilillä? Media toki aivopesee kuluttamaan tai siirtämään rahat sijoituksiin, missä riski lankeaa pankin sijasta säästäjälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osassa planeettaa ei kysellä dokumentteja, ja jos kysellään, ei tiedot muualle kanna. Käteinen on ongelmallisempaa ja se siirtyy korkeintaan Eu:n sisällä isommissa summissa. Verottaja ja pankki monitoroi isompia ulkomaanmaksuja, että minne ne menee, että tukeeko esim. terroria, ja pankiltakin tulee mahdollisesti kysely, jos raha menee jonnekin kyseenlaiseen maahan. Talletuslimitit taas ovat henkilökohtaisia,että jos vakioon on duunissaan liikennettä paljon, niin kyselyrajatkin on suuremmat, että ne rahan pesut tapahtuu siellä.
- Anonyymi
Kyllä sitä käteistä tarvii vaikka ei ole rikollinen kortitki ei ilman voi elää
- Anonyymi
Käteismaksumahdollisuus on lain mukainen pakko. Jos törmäät muuhun, niin niiden on näytettävä laillinen erikoislupa, ja jos ei tipu, teet rikosilmoituksen netissä. Saat myös korvauksia syrjinnästä.
- Anonyymi
Minkä lain mukaan?
- Anonyymi
Höpölöpö täyttä hölynpölyä.
"Suomen lainsäädännössä ei ole mitään säännöstä, joka pakottaisi aina hyväksymään maksun käteisellä rahalla."
https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/maksaminen-ja-kuitit/
Pärjää ja saa mutta on oltava myös ottamaan ikävää asiakaspalvelua vastaan.
Sepä ei haittaa! Välillä saa ilmaiseksi kun on niin "vanhanaikainen"😇- Anonyymi
Minkä lain?
- Anonyymi
Minä 60v käytän mobiilimaksua tai K- ja S-kaupoissa joutuu käyttämään korttia etujen saamiseksi, muuten en ole törmännyt etukortteihin jotka eivät google payhin sovellu.
- Anonyymi
Jos menisin maksamaan pankin tiskille jonkun laskun niin siihen kai tulisi lisää maksua "palvelusta"?
- Anonyymi
Käteistä rahaa tarvitsevat vain rikolliset.
- Anonyymi
No niin teini, laitoit toisenkin kerran saman kun kukaan ei meinannut huomata. Nyt on huomattu. Hyvä hyvä teini, olet tosi etevä ja naseva. Äitisi on varmaan ylpeä sinusta.
- Anonyymi
Kokonaan makseleva on pärjännyt aina.
Osittain maksaneet on aina olleet ongelmissa. - Anonyymi
Yhden kaverin kanssa kun joskus on puhe mennä jonnekin kahville tai ostoksille, niin hänellä on heti kysymys, että voiko siellä maksaa käteisellä? Kaikki paikat ei enää ota käteismaksuja.
- Anonyymi
Saa.
- Anonyymi
Tästä asiasta vouhottavat ovat pääsääntöisesti salaliittotolloja, joille ainoa perustelu olla käyttämättä kortteja on jokin mystinen salaliitto korttien takana.
Täysjärkisille korttien käyttö on normaalia arkipäivää, eikä siihen sisälly mitään vammaista öyhöttämistä.- Anonyymi
Mutta kun niitä vammaisia öyhöttäjiäkään ei saa syrjiä!
- Anonyymi
Palvelu on hanskassaan kyllä, itsepalvelu.
- Anonyymi
Eipä käteistä muut kuin rikolliset tarvitse.
- Anonyymi
Eräs Töysäläinen otti EteläSuomen reissulle kaks 500€ seteliä, mutta eihän niillä maksamisesta mitää tullu. Poliisilla uhattiin eikä millää uskottu,että täytttä valuuttaa on.
- Anonyymi
Raha on ollut aina käteistä paitsi nyt muoviaikana .
käteinen raha on konkreetista näkee milloin se on pussista loppu.
ei tule pankista kirjettä katkaise kortti ei ole luottoa. - Anonyymi
jos kahvilta ei ota käteistä niin omapa on asia.
tilaa kaikkea herkkuja ja kun maksaa jos ei kelpaa käteinen sanoo
ei sitten jättää siihen. - Anonyymi
Käteistä käyttävät enää vain huumekauppiaat.
- Anonyymi
Muutkin pikku yrittäjät käyttää :D ei kaikki myy huumeita.
Kätevämpi käsitellä käteistä siellä, missä ei ole maksupäätteitä tai ollaan kuuluvuusalueesta ulkopuolella.
Lasku tietysti toinen vaihtoehto, mutta se ei sovi kaikkiin tilanteisiin.
- Anonyymi
Minua on ärsyttänyt tänä kesänä se, että tähän maailman aikaan moneen paikkaan on vuelä täytynyt varata käteistä rahaa. Nytkin olen menossa ostamaan torilta puolukoita eikä puolukouta myyville thaimaalaisnaisille voi maksaa muuten kuin käteisellä.
- Anonyymi00043
itse maksan käytännössä aivan kaiken käteisellä. Ainoat poikkeukset ovat mm hammaslääkäri maksut tai lentoliput.
hotellit, harrastustarvikkeet, AUTOT ja kaikki muu käteisellä.
Autokaupat perun myös periaate syistä mikäli ei ota käteistä. se on laillinen maksuväline ja sen on käytävä.- Anonyymi00044
Toki mutta tuohon käteiseen vaan tulee lisämasu jatkossa jos esim kaupssa käytät sen ylläpitö on niin kallista jos harva käyttää jolloin sen ylläpitö maksatetaan käteisen käyttäjillä. Ihan kuten vaikkapa bussiliun saat halvemalla kortilla kun käteisllä ostettuna kioskilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö2659965K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon1925684Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1675264PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *754901Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot73183Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe02540- 2122469
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.122289Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell3542032- 221798