Miksi joku edelleen äänestää SDP:tä?

Anonyymi-ap

Monista puolueista pystyy sanomaan suoralta kädeltä että mikä on niiden "yksinoikeus" poliittisella kentällä johon muut puolueet eivät juurikaan puutu.

Esim. RKP:n juttu on ruotsinkielen aseman turvaaminen ja ruotsinkielisten etujen ajaminen, vihreiden ykkösjuttu on luonnonsuojelu, KD:n kristilliset arvot ja Persujen maahanmuutto sekä "Suomalaisuuden turvaaminen" - Toki näillä puolueilla on monia muitakin asioita agendallaan mutta ne peilautuvat aina tavalla tai toisella tuohon puolueen olemassa olon perussyyhyn.

Sitten on kokoomus joka edustaa pääomaa, rahaa, yrittäjyyttä ja vasemmisto joka pitää kovinta ääntä heikompiosaisista. Jäljellä on sitten vielä Kepu jolla ei tunnu tällä hetkellä oikein olevan sitä perussyytä olemassaololleen, vai onko - Mikä?

Entäpä sitten otsikossa mainittu SDP, se on aikoinaan muodostunut työväenliikkeen ja duunareiden edunvalvojaksi MUTTA kantaako se edelleen? Nykyajan palkollinen ja duunari on jotain ihan erilaista kuin se oli viime vuosituhannen aikana?

Sellainen vanhakantainen vastakkainasettelu duunarin ja työnantajan välillä ei johda nykypäivänä välttämättä enää positiiviseen kehitykseen sillä yhteiskunta on muuttunut niin että molemmat tarvitsevat toisiaan enemmän kuin ennen!

Pystyykö SDP uusiutumaan vai tuleeko siitä samanlainen auringonlaskun puolue kuin Kepustakin?

86

711

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Persujen oma juttu on vihapuhe, rasismi ja öyhöttäminen.

• Anonyymi

Tarkoitatko että nämä ovat syyt äänestää SDP:tä, sitähän tässä kysyttiin!

• Anonyymi

Vihapuhetta tulee vassuilta enemmän. Persut eivät kannata äärimmäisen rasistista intersektionaalisuutta jota vihervassut kannattaa. Persujen "öyhöttöminen" on pitänyt paikkaansa monissa asioissa kuten maahanmuuton tuomissa ongelmissa.

• Anonyymi

Pelle viherkommariinin ulinaa kun vaalitappio ottaa noin koville!

• Anonyymi

SDP:n tulee pysyä hyvinvointivaltion ja työläisen viimeisenä turvana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

SDP:n tulee pysyä hyvinvointivaltion ja työläisen viimeisenä turvana.

🤣🤣🤣

• Anonyymi

SDP:tä kannattaa äänestää, jos ei halua Suomen joutuvat täysin ryssän ohjattavaksi.

• Anonyymi

Milloinkas tällainen muutos on SDP:ssä tapahtunut?

Muistamme Lipposen, Heinäluoman, Tuomiojan ja Halosen jotka päinvastoin olivat asiasta täysin eri mieltä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistamme Lipposen, Heinäluoman, Tuomiojan ja Halosen jotka päinvastoin olivat asiasta täysin eri mieltä!

Niinkö, missä he ovat niin sanoneet?

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maailma muuttuu!! Isäkin oli ennen lahtari nyt sinä olet aito natsi persu !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinkö, missä he ovat niin sanoneet?

Heinäluomahan puolusti Venäjän valtionyhtiön kaasuputkihanketta varsin kiivaasti. Tämä löytyy jopa videoituna:
        https://www.youtube.com/watch?v=2LERqkV1ynA

Kun 2021 EU parlamentti äänesti sen puolesta, että EU:n tulisi vähentää Venäjä-riippuvuutta, niin Heinäluoma äänesti tyhjää.

Lipponen myi konsulttipalveluja Gazpromille Cosmopolis-yhtiönsä kautta.

Moni suomalaispoliitikko pääsi nauttimaan Venäjän valtion avokätisyydestä. He olivat varsin sinisilmäisiä eivätkä ymmärtäneet vanhaa sanontaa: ”Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt.” eli vaikka kyse ei ollut suoranaisesta korruptiosta, niin kyllähän Venäjä onnistui näiden toimien kautta varmasti vaikuttamaan päättäjien Venäjä-mielisyyteen positiivisesti.

https://yle.fi/a/3-12346989

• Anonyymi

Demarit viimeisenä hampaat irvessä kääntyivät silmänlumeeksi naton kannalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilkeää että isäsi oli lahtari.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ja nyt isäsi on aito natsi

• Anonyymi

"yhteiskunta on muuttunut niin että molemmat tarvitsevat toisiaan enemmän kuin ennen!"

En ole huomannut, että työnantajat juuri tarvitsisivat työntekijöitä rahoja jakamaan, siitä hommasta firman omistajat yleensä selviytyvät ihan keskenään.

• Anonyymi

No firmahan kerää sitä rahaa kassaan josta sitten maksetaan kaikki työnantajan kulut ja jos jotain jää niin ne käytetään tutkimukseen ja tuotekehitykseen, investointeihin yrityksen kehittämiseen jne. sekä tietysti myös niille jotka ovat ottaneet riskin ja sijoittaneet yrityksen toimintaan.

Ihan vaan tiedoksi duunarille että hänelle maksettava palkka kuuluu niihin työnantajan kuluihin joten olet kyllä osuutesi saanut (jos ylipäätään olet töissä) vai luulitko että Kela/Valtio maksaa yksityisten yritysten palkat työntekijöille?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No firmahan kerää sitä rahaa kassaan josta sitten maksetaan kaikki työnantajan kulut ja jos jotain jää niin ne käytetään tutkimukseen ja tuotekehitykseen, investointeihin yrityksen kehittämiseen jne. sekä tietysti myös niille jotka ovat ottaneet riskin ja sijoittaneet yrityksen toimintaan.

Ihan vaan tiedoksi duunarille että hänelle maksettava palkka kuuluu niihin työnantajan kuluihin joten olet kyllä osuutesi saanut (jos ylipäätään olet töissä) vai luulitko että Kela/Valtio maksaa yksityisten yritysten palkat työntekijöille?

Minä olen itse omistaja, ja tiedän, miten voitto jaetaan. Tuotekehitykseen en ole vielä koskaan jättänyt sentin senttiä. Ei ole ollut tarvetta, rahaa kun tulee muutenkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen itse omistaja, ja tiedän, miten voitto jaetaan. Tuotekehitykseen en ole vielä koskaan jättänyt sentin senttiä. Ei ole ollut tarvetta, rahaa kun tulee muutenkin.

Hmm... Omistajia on monenlaisia, on niitä jotka ovat "oikeita" omistajia ja työskentelevät yrityksen johdossa ja/tai tuotannossa JA sitten on niitä jotka omistaa vain osakkeita.

Lienee sanomattakin selvää että intressit ovat "hieman" toisenlaiset!

• Anonyymi

En ole koskaan kannattanut mitään vastakkainasettelua, olen siksi ollut demari. Kaikkien kanssa on tultava toimeen, jos jhaluaa jotain saada aikaiseksi.

Palkka työstä on elämisen edellytys. Työn tuottavuus ja hyvin tehty työ on ylpeyden aihe. Ihmisoikeudet ja toisista huolehtiminen on myös lähellä sydäntä. Ehkä siksi, että itsekin tiedän tulevani vanhaksi. Voi tulla sairauksia, avuntarvetta. Nyt on mun vuoro auttaa, kun vielä voin.

• Anonyymi

Juuri noin puhuu ihan oikea ihminen.

Asiamme on yhteinen, se on Suomi ja suomalaiset.

• Anonyymi

No Demujen nykyiset periaatteet ovat kyllä jotain ihan muuta kuin että pitäisi tulla toimenn kaikkien kanssa!

Rinnehän tämän jo aloitti ja Sanna jatkoi samalla linjalla JOTEN melkoista vastakkainasetteluahan ainakin Demareiden johto harrastaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No Demujen nykyiset periaatteet ovat kyllä jotain ihan muuta kuin että pitäisi tulla toimenn kaikkien kanssa!

Rinnehän tämän jo aloitti ja Sanna jatkoi samalla linjalla JOTEN melkoista vastakkainasetteluahan ainakin Demareiden johto harrastaa!

Demarit eivät vastakkainasettele mitään, vaan te venäjänrahalla mesovat oikeistolaiset.

Olisit vaan sinäkin käynyt kouluja, niin et olisi nyt noin köyhä ja katkera.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Demarit eivät vastakkainasettele mitään, vaan te venäjänrahalla mesovat oikeistolaiset.

No Putteko se siellä, ihan samanlaista skeidaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No Putteko se siellä, ihan samanlaista skeidaa!

Ei, minä en ole työnantajasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eräs demari loihe
        Lausumaan
        'Tapa talonpoika päivässä'
        Sellaisia demarit ovat.💀

• Koetahan nyt herätä todellisuuteen. Puolueiden kannatukset Suomessa tuppaavat vaihtelemaan. On erittäin hankalaa heitellä kehiin ennustuksia tulevasta. Ajatusleikkejä tietysti aina voi leikkiä.

Kepun suhteen ennustuksesi näyttää tällä hetkellä oikealta. Ongelma vain on se, että tulevaisuudesta ei ikinä tiedä. Puolueet henkilöityvät puheenjohtajiinsa ja sen suhteen Kepulla ei ole ollut viime kerroilla suurta onnea. Sipilä oli oiva keulakuva hetken, mutta ei pitemmällä tähtäimellä. Hänen politiikkansa ei lopulta kelvannut oikein kepulaisillekaan ja siksi on lähinnä koomista, kun nyt jotkut kepulaiset kitisevät edelliseen hallitukseen menosta. Saarikon karisma ei riitä Kepun nostoon. Se on selvää.

Se, mitä tapahtuu PS-porukalle, on suuri mysteeri. Totuushan on se, että PS kasvoi lähinnä Kepun kustannuksella. Täysin selvää on se, että jos Kepu nousee, PS laskee. Molemmat niistä eivät kukoista.

Siitä, mikä on persujen tie, emme tiedä vielä varmuudella mitään. Meillä on toki pari esimerkkiä menneiltä ajoilta siitä, mitä populistiporukoille käy, kun ne hallitukseen menevät. Ensimmäisen ainakin me aikuisemmat muistamme hyvin. Silloinen SMP meni hallitukseen ja siitä seurasikin sitten vähitellen koko puolueen tuho. Toinen kerta on lähempänä, kun Soinin johtama puolue meni hallitukseen. Seuraukset muistamme. Edellisten kokemusten pohjilta ajatellen lopputulos näyttää selvältä. Aika näyttää sen.

SDP luultavasti vahvistuu oppositiossa. Sen kannatus on kuitenkin korkeampi perustasoltaan kuin persujen. En lähtisi uhoamaan puolueen katoamisen suhteen. Totuushan on se, että jos SDP ja Vasemmistoliitto yhdistyisivät, sitä puoluetta ei olisi helppo voittaa. Lähellä toisiaan puolueet joiltakin osin kuitenkin ovat.

Fakta on se, että puolueiden väliset erot Suonessa eivät ole valtavat. Vaalipuheet ja harjoitettu politiikka ovat eri asia. Persut ja Vihreät ovat molemmat eräänlaisia ääriliikkeitä. Ne eivät loppujen lopuksi kummatkaan ole oikein kykeneviä hallitukseen. Äänestäjät vain eivät sitä tunnu käsittävän.

• Anonyymi

Paljon oli puhetta, osin ihan asiaakin, mutta siihen varsinaiseen asiaan/kysymykseen ei otettu kantaa ollenkaan – Liekö tiedät itsekään että miksi SDP:tä pitäisi äänestää! No, tässä muutama kommentti kumminkin.

Politiikassa on se ongelma että se henkilöityy hieman liian vahvasti puheenjohtajaan henkilönä VAIKKA keskiössä pitäisi olla puolueen poliittinen linja!

Mitä Sipilään tulee niin Juhahan veti hallituksessa täysin kokoomuslaista linjaa joten ei ihmekään että osa Keskustan kenttäväestä hylkäsi puolueen.

” Totuushan on se, että PS kasvoi lähinnä Kepun kustannuksella”. No jos Kepussa edelleen ajatellaan näin niin sehän vain kertoo sen että ei uskalleta katsoa totuutta silmiin ja jatko tulee olemaan yhtä vaikeaa. Kyllä Kepu saa syyttää ihan itseään jos sen kannattajat ovat sen hylänneet. Se on totta että Persut ovat poliittisesti Kepua lähinnä joten on aivan loogista että äänestäjät liikkuvat tällä välillä.

SMP on hyvä esimerkki populistisesta puolueesta jolla ei ollut mitään ”punaista lankaa” sen populismin tueksi. Lisäksi puolue oli ”perheyritys” ja ”sisäsiittoisuus” koitui ainakin osaksi sen tuhoa.

Mitä tulee Persujen hajoamiseen Sipilän hallituksessa niin sehän johtui pääasiassa muista hallituskumppaneista jotka eivät hyväksyneet Jussia puolueen johtoon/hallitukseen. Itse asiassa tämä Persujen potkiminen ulos hallituksesta ja hajoaminen sinisiin saattoi osaltaan vaikuttaa Sipilän/Keskustan kannatuksen laskuun KOSKA persut olisivat olleet poliittisesti lähempänä Kepua kuin siniset ja nyt kävi niin että Kokoomus ja Siniset veivät Kepua pois omalta linjaltaan.

Jos kannatus kerran kulminoituu puheenjohtajaan ja Sanna jättää tehtävän, lisäksi SDP sai taktisesta äänestämisestä lisä-ääniä niin mihin SDP:n kannatuksen kasvu voisi perustua? Et osannut edes mainita syytä äsdeepeen äänestämiselle!

• Anonyymi kirjoitti:

Paljon oli puhetta, osin ihan asiaakin, mutta siihen varsinaiseen asiaan/kysymykseen ei otettu kantaa ollenkaan – Liekö tiedät itsekään että miksi SDP:tä pitäisi äänestää! No, tässä muutama kommentti kumminkin.

Politiikassa on se ongelma että se henkilöityy hieman liian vahvasti puheenjohtajaan henkilönä VAIKKA keskiössä pitäisi olla puolueen poliittinen linja!

Mitä Sipilään tulee niin Juhahan veti hallituksessa täysin kokoomuslaista linjaa joten ei ihmekään että osa Keskustan kenttäväestä hylkäsi puolueen.

” Totuushan on se, että PS kasvoi lähinnä Kepun kustannuksella”. No jos Kepussa edelleen ajatellaan näin niin sehän vain kertoo sen että ei uskalleta katsoa totuutta silmiin ja jatko tulee olemaan yhtä vaikeaa. Kyllä Kepu saa syyttää ihan itseään jos sen kannattajat ovat sen hylänneet. Se on totta että Persut ovat poliittisesti Kepua lähinnä joten on aivan loogista että äänestäjät liikkuvat tällä välillä.

SMP on hyvä esimerkki populistisesta puolueesta jolla ei ollut mitään ”punaista lankaa” sen populismin tueksi. Lisäksi puolue oli ”perheyritys” ja ”sisäsiittoisuus” koitui ainakin osaksi sen tuhoa.

Mitä tulee Persujen hajoamiseen Sipilän hallituksessa niin sehän johtui pääasiassa muista hallituskumppaneista jotka eivät hyväksyneet Jussia puolueen johtoon/hallitukseen. Itse asiassa tämä Persujen potkiminen ulos hallituksesta ja hajoaminen sinisiin saattoi osaltaan vaikuttaa Sipilän/Keskustan kannatuksen laskuun KOSKA persut olisivat olleet poliittisesti lähempänä Kepua kuin siniset ja nyt kävi niin että Kokoomus ja Siniset veivät Kepua pois omalta linjaltaan.

Jos kannatus kerran kulminoituu puheenjohtajaan ja Sanna jättää tehtävän, lisäksi SDP sai taktisesta äänestämisestä lisä-ääniä niin mihin SDP:n kannatuksen kasvu voisi perustua? Et osannut edes mainita syytä äsdeepeen äänestämiselle!

Miksi ihmeessä minun pitäisi etsiä syitä SDP:n äänestämiselle? Jokainen valitsee syynsä itse.

Politiikka on mielikuvia. Kyseessä on pitkälti kuvitelma siitä, mitä soita puolueet ajavat. Esitit erittäin yksinkertaisen mallin siitä, mitä asioita puolueet sinusta ajavat, mutta totuus kyllä on monimutkaisempi.

Toisin sanoen, sinulla on jo mielestäsi selkeä kuva siitä, mitä puoluetta "kannattaa" äänestää. Se kuva taas perustuu lähinnä omiin mielikuviisi. Käsittänet asian.

• Anonyymi
        TruthStillHurts kirjoitti:

Miksi ihmeessä minun pitäisi etsiä syitä SDP:n äänestämiselle? Jokainen valitsee syynsä itse.

Politiikka on mielikuvia. Kyseessä on pitkälti kuvitelma siitä, mitä soita puolueet ajavat. Esitit erittäin yksinkertaisen mallin siitä, mitä asioita puolueet sinusta ajavat, mutta totuus kyllä on monimutkaisempi.

Toisin sanoen, sinulla on jo mielestäsi selkeä kuva siitä, mitä puoluetta "kannattaa" äänestää. Se kuva taas perustuu lähinnä omiin mielikuviisi. Käsittänet asian.

Ai että "Miksi ihmeessä minun pitäisi etsiä syitä SDP:n äänestämiselle". No ihan siitä yksinkertaisesta syytä että KOKO ketjun otsikkohan jo oli että "Miksi joku edelleen äänestää SDP:tä" - Ja sitähän minä nimenomaan kuulutin ja haluaisin tietää!

Vai mihinkä ketjuun/asiaan sinä sitten mahdoit tarkoittaa tämän avautumisesi?

Et sitten ilmeisesti ymmärtänyt että nämähän olivat asioita joihin koko puolueen olemassaolo/ideologia perustuu ja ovat siis siellä TAUSTALLA punaisena lankana joihin muita asioita peilataan enemmän tai vähemmän. Kuten totesin, "Toki näillä puolueilla on monia muitakin asioita agendallaan mutta ne peilautuvat aina tavalla tai toisella tuohon puolueen olemassa olon perussyyhyn."

Sekös tässä kohtaa nyt otti päähän kun SDP:n luokkajakoon perustuva ideologia alkaa jo olla tiensä päässä. Tosin saihan Sanna vieläkin koottua vasemmistolaisia äänestämään taktisesti SDP:tä oikeistoa vastaan MUTTA eiköhän tällainen vastakkainasettelu alla olla jo tiensä päässä!

Totta kai minulla on selkeä kuva siitä että mitä puolueita kannattaa äänestää ja mitä ei. Ihan vaan vinkiksi että mikään puoluehan ei edusta 100%:sesti kenenkään omia ajatuksia (kaikilla on hyviä ja huonoja puolia) joten kyllä se on KOKONAISUUS puolueen ajamista asioista mikä asian ratkaisee eikä mikään yksittäinen "punainen lanka" johon olen aikaisemmin viitannut!

Käsittänet varmaan itsekin asian?

• Anonyymi kirjoitti:

Ai että "Miksi ihmeessä minun pitäisi etsiä syitä SDP:n äänestämiselle". No ihan siitä yksinkertaisesta syytä että KOKO ketjun otsikkohan jo oli että "Miksi joku edelleen äänestää SDP:tä" - Ja sitähän minä nimenomaan kuulutin ja haluaisin tietää!

Vai mihinkä ketjuun/asiaan sinä sitten mahdoit tarkoittaa tämän avautumisesi?

Et sitten ilmeisesti ymmärtänyt että nämähän olivat asioita joihin koko puolueen olemassaolo/ideologia perustuu ja ovat siis siellä TAUSTALLA punaisena lankana joihin muita asioita peilataan enemmän tai vähemmän. Kuten totesin, "Toki näillä puolueilla on monia muitakin asioita agendallaan mutta ne peilautuvat aina tavalla tai toisella tuohon puolueen olemassa olon perussyyhyn."

Sekös tässä kohtaa nyt otti päähän kun SDP:n luokkajakoon perustuva ideologia alkaa jo olla tiensä päässä. Tosin saihan Sanna vieläkin koottua vasemmistolaisia äänestämään taktisesti SDP:tä oikeistoa vastaan MUTTA eiköhän tällainen vastakkainasettelu alla olla jo tiensä päässä!

Totta kai minulla on selkeä kuva siitä että mitä puolueita kannattaa äänestää ja mitä ei. Ihan vaan vinkiksi että mikään puoluehan ei edusta 100%:sesti kenenkään omia ajatuksia (kaikilla on hyviä ja huonoja puolia) joten kyllä se on KOKONAISUUS puolueen ajamista asioista mikä asian ratkaisee eikä mikään yksittäinen "punainen lanka" johon olen aikaisemmin viitannut!

Käsittänet varmaan itsekin asian?

Luokkajako... hmm...

Edelleenkin kaikki perustuu sinun tulkintaasi asioista ja sinä vaadit minua määrittelemään asioita samoin.

Ihmiset äänestävät innokkaasti silloin, kun on selkeitä vaihtoehtoja. Se, mikä se jakoperuste on, ei ole välttämättä olennainen asia.

Otetaan esimerkiksi se Persujen maahanmuutto. Edes persut itse eivät halua profiloitua sen kautta.

Minua kiinnostaa nyt tätä enemmän Pelicansin ja Tapparan peli televisiosta. Tämä asia on oikeastaan keskusteltu. Tulevat ajat näyttävät, miten minkäkin puolueen kannatus kehittyy.

• Anonyymi

Luokkajako... hmm...

Edelleenkin kaikki perustuu sinun tulkintaasi asioista ja sinä vaadit minua määrittelemään asioita samoin.

Ihmiset äänestävät innokkaasti silloin, kun on selkeitä vaihtoehtoja. Se, mikä se jakoperuste on, ei ole välttämättä olennainen asia.

Otetaan esimerkiksi se Persujen maahanmuutto. Edes persut itse eivät halua profiloitua sen kautta.

Minua kiinnostaa nyt tätä enemmän Pelicansin ja Tapparan peli televisiosta. Tämä asia on oikeastaan keskusteltu. Tulevat ajat näyttävät, miten minkäkin puolueen kannatus kehittyy.

"Edelleenkin kaikki perustuu sinun tulkintaasi asioista ja sinä vaadit minua määrittelemään asioita samoin." -> Älä nyt vaivu itsesääliin, minähän KYSELEN että miksi joku edelleen äänestää SDP:tä, pystyykö SDP uusiutumaan, mikä on sen "punainen lanka" politiikassa jne...

"Ihmiset äänestävät innokkaasti silloin, kun on selkeitä vaihtoehtoja. Se, mikä se jakoperuste on, ei ole välttämättä olennainen asia." -> Nyt on niin sekavaa juttua että en yhtään ihmettele että et osaa vastata selkeisiin kysymyksiin! Jos jakoperuste ei ole olennainen asia niin miten se voi olla selkeä vaihtoehto, voi, voi...

"Otetaan esimerkiksi se Persujen maahanmuutto. Edes persut itse eivät halua profiloitua sen kautta." -> Ahaa, no nythän mä ymmärrän että tämä Demujen luokkajako ja vastakkainasettelu hävettää jo SDP:n omiakin äänestäjiä, eivät siis puhu näistä vaan keksivät jotain dippadaapaa äänestyperuteiksi!

Ihan sama mitä kautta Persu haluaa profiloitua NIIN puolueen olemassaolon yksi tavoite on Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan, Suomalaisten ja Suomalaisuuden turvaaminen ja maahanmuuttoon liittyvät kysymykset liittyvät kiinteästi näihin asioihin ollen myös puolueen tunnusomainen piirre joka erottaa sen muista!

Kato sää peliä ihan rauhassa, taitaa sopia sulle paremmin!

• Anonyymi kirjoitti:

"Edelleenkin kaikki perustuu sinun tulkintaasi asioista ja sinä vaadit minua määrittelemään asioita samoin." -> Älä nyt vaivu itsesääliin, minähän KYSELEN että miksi joku edelleen äänestää SDP:tä, pystyykö SDP uusiutumaan, mikä on sen "punainen lanka" politiikassa jne...

"Ihmiset äänestävät innokkaasti silloin, kun on selkeitä vaihtoehtoja. Se, mikä se jakoperuste on, ei ole välttämättä olennainen asia." -> Nyt on niin sekavaa juttua että en yhtään ihmettele että et osaa vastata selkeisiin kysymyksiin! Jos jakoperuste ei ole olennainen asia niin miten se voi olla selkeä vaihtoehto, voi, voi...

"Otetaan esimerkiksi se Persujen maahanmuutto. Edes persut itse eivät halua profiloitua sen kautta." -> Ahaa, no nythän mä ymmärrän että tämä Demujen luokkajako ja vastakkainasettelu hävettää jo SDP:n omiakin äänestäjiä, eivät siis puhu näistä vaan keksivät jotain dippadaapaa äänestyperuteiksi!

Ihan sama mitä kautta Persu haluaa profiloitua NIIN puolueen olemassaolon yksi tavoite on Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan, Suomalaisten ja Suomalaisuuden turvaaminen ja maahanmuuttoon liittyvät kysymykset liittyvät kiinteästi näihin asioihin ollen myös puolueen tunnusomainen piirre joka erottaa sen muista!

Kato sää peliä ihan rauhassa, taitaa sopia sulle paremmin!

Koetan vastata yksinkertaisesti.

Tappara voitti taas. Saa nähdä, meneekö mestaruus taas sille. Siltä näyttää.

Kuten totesin, me näemme kyllä varsin nopeasti puolueiden kannatuksen kehityksen. Odotellaan rauhassa.

Tämä tästä.

• Anonyymi

Luokkajako... hmm...

Toivottavasti kumpikin
        Häviävät matsin!

• Anonyymi

Koetan vastata yksinkertaisesti.

Tappara voitti taas. Saa nähdä, meneekö mestaruus taas sille. Siltä näyttää.

Kuten totesin, me näemme kyllä varsin nopeasti puolueiden kannatuksen kehityksen. Odotellaan rauhassa.

Tämä tästä.

Hmm... Olis nyt luullut että äsdeepeen kannattajalla olisi ollut "munaa" pysyä asiassa!

• Anonyymi

SDP on vastavoima persuille. Se riittää.

• Anonyymi

Itkijä demarit eivät ole vastavoima millekään. Heiluvat "trendien" mukana sinne sun tänne. Yleensä sinne missä on jokaiselle yksittäiselle demukalle henkilökohtaista hyötyä ja ennenkaikkea mammonaa . Ahnas Marinkin petti äänestäjänsä. Omituisia, kaikenlaisia hyypiöitä riveihinsä kokoava valehteleva friikki puolue.

• Anonyymi

Taantumus vastaan persut, on huomattu

• Anonyymi

Jos haluaa että oma kansa tulee kakkosena sdp on oiva puolue. Niinhän se tytti sanoi.

• Anonyymi

21. kerta. Ei sanonut!

Tuo on irroitettu kontekstistaan, joka on tyypillistä misinformaatiota harrastaville.
        Mutta mitä siitä, jokainen tulee onnelliseksi uskossaan, vaikka olisi ihan pihallakin kaikesta.

• Anonyymi

Suomalaisilla äänestäjillä mielipiteet vaihtuvat kuin tuuliviirillä. Tänään voidaan tykätä kokoomuslaisista, huomenna demareista ylihuomenna äärioikeisto persuista. Todisteena siitä on gallupkyselyjen muutokset sekä uskominen sokeasti poliitikkojen propagandaan, jopa suoranaisiin valheisiin. Nyt on miellyttävää uskoa populisteja ja heidän valheitaan, kansaa on helppo huijata mihin vaan. Ääriesimerkkinä on itäinen naapurimme.

• Anonyymi

Minä äänestin SDP:tä. Ehkä siksi, että minulla on kaikki hyvin. Olen saanut käydä kouluja ja tehdä töitä rauhan ajan yhteiskunnassa. Olla mukana joissakin lautakunnissa omassa kunnassani. Olen hyvilläni Suomen tasa-arvosta ja koulutussysteemistä, joka kuuluu kaikille! Tavisten lapsetkin pääsevät Erasmus-vaihtoon ja saavat kosketuksen kansainvälisyyteen. Ja niistä tulee, tytöistäkin, diplomi-insinöörejä, opettajia ja lakimiehiä!

• Anonyymi

Kun kerran viittaat Suomen menneisyyteen niin eikös samoin perustein olisi voinut sanoa äänestäneensä kaikkia niitä puolueita jotka ovat olleet mukana Suomea rakentamassa, eli lähinnä hallituksissa?

MUTTA, kysymys kuuluikin että "Miksi joku edelleen äänestää SDP:tä?" - Eli kysehän on nyt TULEVAISUUDESTA, ei siitä mitä eri puolueet ovat tähän mennessä saaneet aikaan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun kerran viittaat Suomen menneisyyteen niin eikös samoin perustein olisi voinut sanoa äänestäneensä kaikkia niitä puolueita jotka ovat olleet mukana Suomea rakentamassa, eli lähinnä hallituksissa?

MUTTA, kysymys kuuluikin että "Miksi joku edelleen äänestää SDP:tä?" - Eli kysehän on nyt TULEVAISUUDESTA, ei siitä mitä eri puolueet ovat tähän mennessä saaneet aikaan!

Uskon, että myöskään tulevaisuudessa sinä et ole persu, vaan joku muu oikeistolainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

MUTTEN äänestänyt Marinia- ei ei ja Ei biletykselle opiskeluaikaani

• Anonyymi

Sanoisin vielä, että ei ihminen paljoo tartte eikä sitäkään kauan aikaa.

• Anonyymi

"Ihan sama mitä kautta Persu haluaa profiloitua NIIN puolueen olemassaolon yksi tavoite on Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan, Suomalaisten ja Suomalaisuuden turvaaminen ja maahanmuuttoon liittyvät kysymykset liittyvät kiinteästi näihin asioihin ollen myös puolueen tunnusomainen piirre joka erottaa sen muista!"

Tästä huomaamme, että aloittaja ei ole persu eikä halua profiloitua tässäkään tekemässään aloituksessa persuksi, jota hän ei voi ollakaan, koska 70% maasta ja kansasta äänesti oikeistopuolueita. On tilastollisesti mahdotonta, että aloittaja olisi siis persu ja että hän olisi persu yhdessäkään muussakaan tekemässään aloituksessa.

Meillä mamuttavilla vihervasuhomoilla on vaan persupakkomielle, jonka takia emme mene hoitoon. Se huolestuttaa kaikkia persuj... eikun kaikkia oikeistolaisia, jotka eivät ole persuja.

• Anonyymi

Koitas uudestaan sitten kun oot saanu pääs selväks!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koitas uudestaan sitten kun oot saanu pääs selväks!

Kyllä se on täysin selvää, että sinä et ole persu. Se on tässä se oleellinen juttu.

• Anonyymi

Emme tarvitse hyvinvointiyhteiskunta, rahaa voidaan lähettää rajattomasti vaikka Italiaan...!

• Anonyymi

Noinko persut aikovat hallituksessa tehdä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi persut ottaisi mallia vihervasemmistosta??? On sullakin jutut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi persut ottaisi mallia vihervasemmistosta??? On sullakin jutut.

No mitä sitä sitten tarvitsee jankuttaa? Nythän valta on teillä, sen kun alatte tekemään muuta. Sitä tässä odotetaan, mitään vaan ei tapahdu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanna Marin teki jo niin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanna Marin teki jo niin.

Tytti Tuppurainen on sitä mieltä että SUOMALAINEN EI TARVITSE MITÄÄN! On rikollista ajatellakaan että maksamillaan veroilla suomalainen odottaisi saavansa jotain enemmän tai edes samanverran, kuin tänne muualta sosiaaliturvan perässä tulevat.

• Anonyymi

Miksi nisti ottaa aina uudelleen hepoa?

• Anonyymi

Koska ei ole ainakaan persu, kuten et sinäkään tietenkään ole persu.

• Anonyymi

Sanna Marinin johtama SDP on ollut jonkinlainen performanssi, mediatapahtuma. Kuinka riippuvainen sitten SDP on siitä, että Sanna-show jatkuu? Show must go on, mutta kun Sanna ei jaksa. Ymmärrettäväähän se on, että Sanna ei jaksa. Olisihan SDP:llä tietty muutakin, olisi hyvinvointivaltio ja olisi ay liike, mutta molemmat on myyty globalisaatiolle. Se SDP:n hyvinvointivaltio edellyttäisi, että olisi vielä hyvätuloisia duunareita, joiden elitaso olisi keskiluokkainen. Se osa kansaa on kuitenkin Suomessa ja muissakin jälkiteollisissa maissa harventunut globalisaation seurauksena. Hyvinvointivaltio on vaikeuksissa. Tarvittaisiin hyvätuloisia veronmaksukykyisiä ja veronmaksuhaluisia kansalaisia. Ne hyvätuloiset kuitenkin kannattavat kokoomusta eivätkä ole yhtä innostuneita hyvinvointiosta kuin demareita kannattaneet hyväpalkkaiset. Kokoomusta kannattavat hyvätuloiset haluavat, että tuloveroa alennetaan.

• Anonyymi

Siitä sitten vaan purkamaan se hyvinvointivaltio. Nyt on vapaat kädet. Nyt voitte tehdä pienituloisten elämästä aivan täyttä helvettiä, jos se kerran tuottaa niin suurta nautintoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siitä sitten vaan purkamaan se hyvinvointivaltio. Nyt on vapaat kädet. Nyt voitte tehdä pienituloisten elämästä aivan täyttä helvettiä, jos se kerran tuottaa niin suurta nautintoa.

Suomessa ei tarvitse olla vähävarainen eikä syrjäytynyt kunhan vaan viitsii mennä töihin! Ja sitten kun saa palkan niin käyttää sen järkevästi ja säästeliäästi. Huumeet ja alkoholi ovat kallista ylellisyyttä, eivät joka päivään kuuluva hyödyke. Tsadam! Ja niin oletkin sitten pian yhteiskunta kelpoinen, omillasi toimeentuleva hyödyllinen kansalainen! Niin helppoa se on. Ihan vain loisijapunikeille tiedoksi. PS. Ilmaisrahan jako laiskoille loppuu pian.

• Anonyymi

Sdp:tä äänestämällä me saadaan enemmän sosiaalitukia; ei kukaan järkevä potki omaa lehmää päähän. Me halutaan myös, että paikat pysyy siistinä, eli afrikan ihmeitä tarvitaan.

• Anonyymi

Kerrankin persu ajattelee tuota tulopuoltaan. Oikeistohallituksen tekeminen tahmoo kun persut pelkää menettävänsä tukensa. Siksi he itkevät palstalla, että SDP menisi hallitukseen.

• Anonyymi

Eipä ollut SDP:kään lupaamassa lisää sosiaalitukia. Lähinnä puhuttiin peruskoulutukseen satsaamisesta ja hyvinvointiyhteiskunnan ylläpidossa nykyisellään.

Kyse on arvovalinnoista: Haluammeko ottaa enemmän veroja hyvin tienaavilta ja jakaa sitä heikommassa asemassa oleville kuten nyt - vai pitäisikö köyhät ja sairaat jättää kaduille oman onnensa nojaan.

• Anonyymi

Eiköhän nuo ylipalkatut lakkoilevat työläiset ole hyvin näkyvä olennainen osa suomea.

• Anonyymi

Koska ihminen on sielunvihollisen vallassa.

• Anonyymi

Demareissakin on tullut nuorempaa verta kehiin. Ei se ole enää mikään työväenaate-puolue.

Minä olen jatkuvasti kamppaillut Kokoomuksen, SDP:n ja Vihreiden välillä. Mikään puolue ei oikein natsaa…

Kokoomus: Valmis jättämään köyhät vanhukset ja sairaat heitteille. Ajaa liialti hyvinvointivaltion romuttamista ja siirtymistä Jenkki-malliin päin. Puolue täynnä kultalusikka-lapsia, jotka eivät ole eläessään kokeneet duunarin-arkea.

SDP: Ajaa liiaksi ammattiyhdistysten asiaa. Joustavuuden ja työelämän sopivuuden sijaan usein takerrutaan kiinni vanhojen duunareiden etujen puolustamiseen - liian hyvä ammattisidonnainen työttömyysturva, pekkaspäivät ja eläkeiän alennus suurille sukupolville jäi tökkimään. Nuorien ja työtähakevien ja pätkätyöläisten etuja ei niinkään muisteta.

Vihreät: Hyviä ideoita, mutta energiapolitiikassa täysin hakuteillä. Ajoi aikanaan tuuli-ja vesi-voimaa, mutta onnistui vastustamaan molempia tosi paikan tullen. Ydinvoima olisi ratkaisu, mutta sekään ei kelpaa. En tiedä onko nykyisin tultu enemmän järkiin…

• Anonyymi

Vuoden 1918 taisto on vietävä loppuun asti ja punikit on hävitettävä maasta viimeistä soluaan myöden.

• Anonyymi

Sen takia, että TASEET TÖIHIN TARKOITTAA VALTIOLTA VARASTAMISTA ja PAIKALLINEN SOPIMINEN=IHMISKAUPPAA.

• Anonyymi

Nilkilläkin on nilkkinsä.

Venäjä otti Putinin määräyksellä Uniperin ja Fortumin omaisuudet haltuunsa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nilkilläkin on nilkkinsä.

Venäjä otti Putinin määräyksellä Uniperin ja Fortumin omaisuudet haltuunsa.

Näin diktatuuri toimii. Ei ole vielä totuttu uuteen maailmanjärjestyksen.

• Anonyymi

SDP on junttien puolue, se ei uudistu.

• Anonyymi

Milläs tavalla Kokoomus on uudistunut?

• Anonyymi

sdp on sata vuotinen puolue,persaukiset on vaan populisti natsi liike ei puolue,

• Anonyymi
      • Anonyymi

Kerro ihmeessä että mistä puolueesta löysit sellaisen ehdokkaan joka läpäisi tiukan seulasi, vai kuulutko siihen nukkuvien puolueeseen?

• Anonyymi

Piru riivaa näitä jotka äänestää heitä.

• Anonyymi

Eihän humaani ihminen kannata mitään vasemmistolaisuutta eikä natsismia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän humaani ihminen kannata mitään vasemmistolaisuutta eikä natsismia.

Nämä kaksi aatetta ovat perkeleitä. Ovat aiheuttaneet vain tuhoa ja kuolemaa maailmanhistoriassa.

• Anonyymi

Jäin miettimään, että mahtaakohan mikään muu puolue kokenut yhtä suurta uudistumista kuin SDP. Voi miettiä Lipposen ja Marinin politiikkaa. Olisiko Lipponen hoitanut pääministerikaudellaan Korona-epidemiaa samalla tyylillä ja vienyt Suomen Natoon?

Toinen suuren muutoksen puolue taitaa olla Keskusta. En huomannut, että kyseinen puolue olisi viime vaalikaudella ajannut maanviljelijöiden etua vahvasti - kenties ajoi, mutta ei osannut tehdä sitä näkyvästi. Keskustan äänestäjät eivät selvästikään pitäneet uudistuneesta Keskustasta. Jos tämä vaalikausi oli lähtölaukaus eikä armonlaukaus, niin jään miettimään tietääkö puheenjohtaja, mihin suuntaan lähtee juoksemaan…

• Anonyymi

Hmm... Minkähänlainen se "vanha" koronanhoitotyyli sitten olisi mahtanut olla ja tarkoittaako tämä uusi hoitotyyli nyt sitten jatkossa sitä että kansalaisten oikeuksia ollaan entistä helpommin rajoittamassa? Ei tämä "uudistus" kyllä kovin hyvää lupaa!

Mitä taas tulee NATO:on "vientiin" niin SDP puolueenahan kipuili asian kanssa MUTTA ei uskaltanut asettua kansan tahtoa vastaan, tuskin edes Lipponen olisi vastaavassa tilanteessa toiminut toisin - Jopa itse "Örkki" taipui NATO:n kannalle!

Tämä NATO-asia ei nyt sinällään ole mitään uudistumista SILLÄ se "keissi" on nyt hoidettu ja nyt palataan puolueiden normilinjoille ja sehän on SDP:ssä muuttunut korkeintaan piirun verran vasemmalle!

• Anonyymi

SDP on ainut joka pystyy pelastamaan suomen neljän vuoden kuluttua kun kokkareet ja persut ovat tuhonneet maan täysin ja suomi on suistunut muiden maiden avustuksilla eläväksi sulkeutuneeksi rupumaaksi. Veikkaan silloin rökälevoittoa SDP:lle ja Marin kakkosen kautta jolloin suomi palautuu hyvinvointivaltioksi.

• Anonyymi

Noh, noh - Pysytääs nyt asialinjalla!

• Anonyymi

Ei voi käsittää.

• SDP:n jäsenenä saan hyvän viran hyvinvointialueelta. 🌹Repikää siitä köyhät persut. 💩🖕Käypkö katteeks?😹

• Anonyymi

Tyhmyydestä.

• Anonyymi00091

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      76
      4558
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3803
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      149
      3531
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      44
      2004
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1239
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1078
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      137
      1003
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      943
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      857
    Aihe