Ensimmäisen vuosisadan Juudeassa oli lukuisia tunnustekoja tehneitä millenaristisia profeettoja, jotka roomalaiset tappoivat ja joista esimerkiksi Josephus kirjoitti.
Discussions of apocalypticism and millenarianism in first-century Judaism often focus exclusively on literary figures and types from this time period, such as the ‘son of man’ (Daniel 7:13) in the Parables of Enoch or 4 Ezra. However, the first-century Jewish historian Josephus also witnesses to another, and arguably more promising, way to examine millenarianism. As John Collins notes, ‘it may be that the best evidence for millenarian movements in ancient Judea is found in Josephus’s accounts of a number of sign prophets who gained followers in the period before the first Jewish War.
https://www.cdamm.org/articles/early-jewish-sign-prophets
Miksi Josephus kirjoittaa näistä vähäpätöisistä valhemessiaista runsaasti, mutta ei mitään Jeesus Nasaretilaisesta? Jeesus ja opetuslapset olivat kuin vuosikymmenten kuplassa, joista Paavali kirjoitti vasta 30 -vuotta väitetyn kuoleman jälkeen. Evankeliumit kirjoitettiin 60-100 vuotta väitetyn kuoleman jälkeen. Ensimmäiset Raamatun ulkopuoliset epäselvät maininnat ovat yli 60 vuoden päästä kuolemasta (Josephus) ja vajaa 100 vuoden päästä (Tacitus).
Miksi Josephuksella oli niin runsaat tarinat muista profeetoista mutta Jeesuksesta ei pihaustakaan keneltäkään?
Miksi Jeesuksesta ei ole kirjoitettu mitään?
9
64
Vastaukset
"As John Collins notes, ‘it may be that the best evidence for millenarian movements in ancient Judea is found in Josephus’s accounts of a number of sign prophets who gained followers in the period before the first Jewish War."
Juurikin näin. Nämä ihmeitä tekevät profeetat olivat hyvin yleisiä ja näihin perustuen myyttiselle Jeesukselle, henkiolennolle sepitettiin samanlainen profeetan elämä kun näitä väitteitä ei ollut enää kukaan kumoamassa.- Anonyymi
Ensimmäisenä kootussa kaanonissa Markionin evankeliumissa Jeesus oli todellakin henkiolento. Evankeliumi alkaa:
Keisari Tiberiuksen viidentenätoista hallitusvuotena, siihen aikaan kun Pontius Pilatus oli Juudean maaherrana, Jeesus laskeutui taivaasta Kapernaumiin, Galileaan ja opetti synagoogassa Sapattina ja he olivat hämmästyneitä hänen opetuksestaan.
Tämä on siis alkuperäisen Luukkaan evankeliumin mukaista tekstiä, joka alkaa nykyisestä Luukkaan evankeliumin 3. luvusta. Myöhemmin Luukkaan evankeliumiin on tehty Markionin ja Paavalin vastaisia lisäyksiä, jonka mukaan Jeesus olisi ollut ihminen eikä Markionin ja Paavalin tarkoittama henkiolento.
http://gnosis.org/library/marcion/Gospel1.html
- Anonyymi
kannattaa kirjoittaa sitten vasta , kun faktaa ei pystytä todentamaan 🤣
- Anonyymi
On olemassa useita mahdollisia syitä sille, miksi Josephus mainitsee vähäpätöisistä valhemessiaista mutta ei mainitse Jeesus Nasaretilaista. Tässä on joitain mahdollisia selityksiä:
Josephus eli noin 60 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen, joten hän ei ehkä tiennyt paljon Jeesuksesta ja hänen elämästään. Lisäksi Josephus kirjoitti teoksensa "Juutalaissota" ja "Juutalaisten muinaisuus", jotka keskittyvät enemmän juutalaisten historian ja uskonnon kuvaamiseen kuin yksittäisten henkilöiden elämäkertojen kertomiseen.
Jeesuksen elämä ja vaikutus eivät ehkä olleet yhtä merkittäviä Josephukselle kuin ne ovat nykyään meille. Jeesus oli vain yksi monista messiaista, joita esiintyi juutalaisessa maailmassa tuolloin, ja hän ei ehkä ollut niin merkittävä hahmo kuin jälkikäteen on ajateltu.
On myös mahdollista, että Josephuksen maininta Jeesuksesta on poistettu tai muokattu myöhemmin kristillisten kopioiden kirjoittamisen yhteydessä. On tunnettua, että kristityt siteerasivat Josephusta usein, ja on mahdollista, että he muokkasivat hänen teoksiaan siten, että Jeesus mainittiin niissä.
Näiden syiden yhdistelmä voi selittää, miksi Josephus ei mainitse Jeesus Nasaretilaista, vaikka hän mainitsee muita nykyperspektiivissä vähäpätöisempiä messiaita.” Josephus eli noin 60 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen, joten hän ei ehkä tiennyt paljon Jeesuksesta ja hänen elämästään.”
Mutta silti kirjoitti sujuvasti messiaista, jotka olivat oikeasti eläneet väitettynä Jeesuksen aikana, esimerkkeinä vaikkapa Samarialainen ja Theudas.
” Lisäksi Josephus kirjoitti teoksensa "Juutalaissota" ja "Juutalaisten muinaisuus", jotka keskittyvät enemmän juutalaisten historian ja uskonnon kuvaamiseen kuin yksittäisten henkilöiden elämäkertojen kertomiseen.”
Juutalaisten muinaisajoissa hän kirjoitti näistä messiaista, joista Jeesus loistaa poissaolollaan.
” On myös mahdollista, että Josephuksen maininta Jeesuksesta on poistettu tai muokattu myöhemmin kristillisten kopioiden kirjoittamisen yhteydessä.”
Tuskinpa kristityt ovat poistaneet mainintoja Jeesuksesta. Päin vastoin he lisäilivät omia sepityksiä Jeesuksesta kun kopioivat teoksia.
” Näiden syiden yhdistelmä voi selittää, miksi Josephus ei mainitse Jeesus Nasaretilaista, vaikka hän mainitsee muita nykyperspektiivissä vähäpätöisempiä messiaita.”
Tai sitten Occam tarjoaa ratkaisun. Jeesus oli pelkkä myyttinen jumalolento eikä lainkaan historiallinen ihminen.- Anonyymi
Jepjep!
Josephus ei ollut kuullut Jeesuksesta, koska eli 60 vuotta tämän kuoleman jälkeen, jolloin Jeesusta ei enää muistettu. Sen sijaan 100-200 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen hänet muistettiinkin taas oikein hyvin.
Miksi kristityt olisivat poistaneet maininnan Jeesuksesta AINOASSA ulkopuolisessa lähteestä, jossa hänet on mainittu?
- Anonyymi
Jeesusta ei ollut olemassa 1. vuosisadalla. Hän syntyi kristittyjen taruihin 2. vuosisadalta alkaen.
- Anonyymi
Kun Rooma paloi niin kukaan muu kuin Tacitus ei mainitse kristittyjä.
Kukaan muu aikalainen ei kerro Neron syyllistävän kristittyjä Rooman palosta.
Tästä johtuen voidaan olettaa että Tacituksen teksteille on tehty samanlaisia lisäyksiä kuten Josephukselle tapahtui.
Kristittyjen syyllistäminen ja vaino tuolloin on luultavasti kirkkoisien mielikuvitusta.
Vanhimmat säilyneet Tacituksen annaalit ovat keskiajalta. - Anonyymi
Jeesuksesta on kirjoitettu paljon, jos kaikki mitä hän teki, olisi kirjoitettu, kirjapino olisi maasta kuuhun asti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
57-vuotiads muka liian vanha töihin?
On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei3914976Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?
Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette2852761By the way, olet
mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei1551985Onko kaivattunne suosittu?
Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(1041668J-miehelle toivon
Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.851533- 631397
Onkohan sulla enää tunteita
kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut511390Täytyi haukkuu sut lyttyyn
En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti611377Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola
Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks641334Rakkauden riemuvoitto
Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie3491111