Kuluttajailmoitusten mukaan ParkkiPate vastasi reklamaatioihin pelkästään vakioviestein, joissa ei huomioitu kuluttajan esittämiä näkemyksiä tai väitteitä.
Yhteydenotoista ilmeni myös, ettei ParkkiPate vastannut myöskään kuluttajan kysymyksiin, eikä se perustellut yksittäisen valvontamaksun aiheellisuutta tapauskohtaisesti.
Kuluttajayhteydenotoista ja asiassa saadusta selvityksestä ilmeni, että ParkkiPate hyödyntää reklamaatioprosessissa vakiovastauksia. Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan päätökset eivät sisältäneet aina asiakaskohtaisesti kirjoitettua osaa, jossa reklamaatiopäätös olisi perusteltu ottaen huomioon vallitsevat olosuhteet ja reklamaationtekijän esittämät seikat.
Kuluttajansuojalain 2 luvun 6 §:n mukaan asiakassuhteessa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt. Pykälän 2 momentin 9 kohdan mukaan tiedot voivat koskea kuluttajan oikeuksia, velvollisuuksia ja riskejä.
Kuluttaja-asiamies totesi, että asianmukaiseen reklamaatiokäsittelyyn kuuluu sekä tutustua kuluttajan esille tuomiin seikkoihin että ottaa huomioon näiden vaikutus valvontamaksun aiheellisuuteen. Kuluttajat saattavat esittää reklamaatiossa seikkoja, joiden johdosta valvontamaksu on peruutettava. Ellei yritys huomioi tällaisia reklamaatioita ja väittää valvontamaksun olevan edelleen aiheellinen, antaa se kuluttajalle totuudenvastaisia tietoja kuluttajan velvollisuuksista.
Kuluttajansuojalain 2 luvun 7 §:n mukaan asiakassuhteessa ei saa jättää antamatta olennaisia tietoja, jotka kuluttaja tarvitsee kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen tekemiseksi ja joiden puuttuminen on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee päätöksen, jota hän ei olisi riittävin tiedoin tehnyt. Pykälän 2 momentin mukaan arvioitaessa tietojen riittävyyttä otetaan huomioon tietojen mm. selkeys, ymmärrettävyys ja oikea-aikaisuus.
Kuluttajalle ei saa jättää antamatta maksuvelvollisuuteen ja sen perusteisiin liittyviä kuluttajakohtaisia tietoja, sillä puutteellisen reklamaatiovastauksen johdosta kuluttaja saattaa tehdä valvontamaksua koskevan päätöksen, jota ei ole olisi riittävin tiedoin tehnyt.
Kuluttajansuojalain 2 luvun 9 §:n mukaan asiakassuhteessa ei saa käyttää aggressiivista menettelyä. Pykälän 2 momentin mukaan aggressiivisena menettelynä pidetään sellaista kuluttajan painostamista, joka on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman painostamista olisi tehnyt. Sopimattomia kaupallisia menettelyjä koskevan direktiivin (Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2005/29/EY sopimattomista elinkeinonharjoittajien ja kuluttajien välisistä kaupallisista menettelyistä sisämarkkinoilla ja neuvoston direktiivin 84/450/ETY, Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivien 97/7/EY, 98/27/EY ja 2002/65/EY sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 2006/2004 muuttamisesta) mukaan myös sopimaton vaikuttaminen on aggressiivista menettelyä. Sopimattomalla vaikuttamisella tarkoitetaan valta-aseman käyttämistä suhteessa kuluttajaan painostamistarkoituksessa tavalla, joka merkittävästi rajoittaa kuluttajan kykyä tehdä perusteltu ratkaisu. Menettelyn aggressiivisuutta arvioitaessa otetaan huomioon erityisesti mm. lakiin perustuvien kuluttajan oikeuksien käytön hankaloittaminen (kuluttajansuojalaki 2 luku 9 § 3 momentti 4 kohta).
Menettely, jossa yritys sivuuttaa kuluttajien reklamaatiot pelkillä yleisluonteisilla vakiovastauksilla, hankaloittaa kuluttajien mahdollisuutta käyttää heidän lakisääteisiä oikeuksiaan. Yksilöimätön ja perustelematon vastaus rajoittaa merkittävästi kuluttajan kykyä tehdä perusteltu ratkaisu siitä, maksaako hän valvontamaksun vai jatkaako hän reklamointia.
Parkkipate on jatkanut 14 vuotta ja yhä edelleen jatkaa lainvastaista menettelyään tulouttaakseen perusteettomia laputuksiaan.
KKV Parkkipate laiminlyö säännönmukaisesti saamansa reklamaatiot
Anonyymi-ap
4
233
Vastaukset
- Anonyymi
Ei se varmasti yllätä ketään, joka on tuon mätäpaiseen kanssa tekemisiin joutunut, että sen toiminta rikkoo lakia. Pate tuskin muuttaa toimintansa, vaikka muuta valehteleekin.
- Anonyymi
En yhtään ihmettele että valituksia satelee parkkipatesta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16978695/parkkipate-vastaa-robotilla-eli-valitusta-ei-lueta- - Anonyymi
Tuskin Pate muuttaa linjaa siinä, että kaikki reklamaatiot hylätään faktoista piittaamatta, mutta eivät voi enää kuitata asiaa geneerisellä automaattivastauksella
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1011912
Asiallinen lähestyminen
Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk1761397Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."
Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll161238En tiedä..
Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse1061167Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?
Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?651148- 81994
Kirjoita nainen meistä jotain tänne
tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K73980- 87976
Vedalainen metafysiikka
Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli289793Ai jaa sinä oletkin ahnas
Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.107778