"Shpera": miksi mustalaiset tarvitsevat hieroglyfejä

Anonyymi-ap

Mustalaisleirien paimentolaistapa sai alkunsa oletettavasti varhaiskeskiajalla. Intiasta lähtiessään romanit asettuivat ensin Lähi-itään ja sitten Eurooppaan, missä mustalaiskärryt tulivat tutuksi maiseman vuosisatojen ajan.

Mikä on "shpera"
Erilliset mustalaisryhmät, jotka vaelsivat kaupungeissa ja kylissä, kohtasivat erilaisia ​​asenteita itseään kohtaan. Jossain mustalaisia ​​pidettiin ystävällisinä, mutta jossain heidän asenteessa vallitsi ennakkoluulo. Esimerkiksi Dahlin sanakirjan mukaan venäläinen sana "mustalainen" tarkoitti "petturia, roistoa, hevoskauppiasta, kauppiasta".

Tapattuaan vihamielisen vastaanoton tietyssä kylässä ryhmä mustalaisia ​​piti tarpeellisena varoittaa heimotovereitaan tästä suojellakseen heitä vaikeuksilta. Lisäksi leirin jälkeen jääneille mustalaisille tuli ilmoittaa, mistä suunnasta lähteviä etsitään. Näin ilmestyivät mustalaiset "liikennemerkit" nimeltä "shpera" (kirjaimellisesti "jälki") - erityinen symbolijärjestelmä, joka on ymmärrettävissä vain vihityille. Mustalaiset jättivät kylttejä risteykseen ja leirintäalueiden ohi.

Ulkoisesti shpera näytti houkuttelevan paikallisten asukkaiden huomion mahdollisimman vähän. Näitä voisivat olla erikoisella tavalla taitettuja kiviä, yhteen sidottuja olkirypäleitä, lovia sisältäviä luita, uurrettuja oksia ja heitettyjä riepuja. Pylväisiin, seiniin, kiviin ja puihin tehtiin merkkejä. Erityisen tärkeitä olivat sellaiset hylätyt esineet, kuten vanhin oksat, sianharjakset, koirankarvat ja nahkapalat.

Venäläisten mustalaisten keskuudessa, kuten etnografi Inga Andronikova kirjoitti, murtuneet oksat toimivat keihäänä, jotka heitettiin tietä pitkin leirin suuntaan. Vuonna 1950 puolalainen mustalainen Jerzy Ficowski löysi lennätinpylvääseen sidotun luudan muodossa olevan shpärin merkin.

Shperaan liittyvät aiheet törmäävät mustalaisten kansanperinteeseen. Esimerkiksi yhdessä laulussa nuori mustalainen etsii heimotovereitaan heidän jättämänsä "jälkiä".

Mustalaisten aakkoset
Euroopan mustalaisilla oli historiallisesti melko kehittynyt symbolijärjestelmä. Jotkut niistä esitetään Alexander Hermanin esseessä "Road Signs of the Gypsies", joka julkaistiin vuonna 1928 "Around the World" -lehdessä. Kirjoittajan mukaan jokaisella leirillä ja jopa yksittäisellä mustalaisilla saattoi olla oma merkkinsä, mutta oli myös merkkejä, jotka olivat ymmärrettäviä useimmille kansan edustajille. Yleisimmät merkit perustuivat ristiin lisäviivoineen. Esimerkiksi kolmihampainen ehdotti sopivaa liikesuuntaa ja aurinkomerkkiä vastaava symboli varoitti vaarallisesta ylityksestä. Joten mustalaiset pystyivät navigoimaan maastossa ilman karttoja.

"Risti, jolla on yhtäläiset päät, tekee selväksi, että tällä alueella ei voi luottaa saaliin; ympyrä osoittaa lahjoja, kaksoisympyrä osoittaa anteliaisuutta”, Herman kirjoitti. - Kolmio sanoo: täällä voit ansaita ennustamista korteilla. Ennustelevat mustalaiset käyttävät pääasiassa erilaisia ​​hiilellä piirrettyjä merkkejä. Edeltäjiensä jättämien merkkien ansiosta he tietävät tarkalleen, minkälaiselle ennustamiselle on kysyntää tietyllä alueella.

Mustalaiset kertoivat shperin avulla heimotovereilleen, missä tavernassa heidät otettaisiin hyvin vastaan, mikä lääkäri oli valmis heitä hoitamaan, kuinka paikallisviranomaisia ​​rauhoitella. Jos jossain paikassa mustalaisia ​​alettiin vainota, he peittivät vanhat kyltit lehmän lannalla ja varoittivat siten, että tänne ei kannata ilmestyä. Keskusteluissa muiden kuin mustalaisten kanssa he yrittivät olla mainitsematta tällaisten "jälkien" olemassaoloa tai jopa kielsivät suoraan niiden olemassaolon.

1900-luvun myrskyisät tapahtumat häiritsivät eurooppalaisten mustalaisten tavanomaista elämäntapaa. Neuvosto-Venäjällä heidät "hävitettiin" ja yritettiin saada heidät asumaan, Kolmannessa valtakunnassa heidät tuhottiin keskitysleireillä. Mustalaisten uusi sukupolvi alkoi unohtaa monien merkkien merkityksen tai niitä ei enää tarvita.

"Sodan jälkeisenä venäläisten mustalaisten paimentolaiskauden aikana shpera säilytettiin vain" liikennemerkkinä ", josta löydät tien leiriin", Inga Andronikova huomautti.

On mahdollista, että shperaa esiintyy jossain muodossa tietyissä mustalaisyhteisöissä tällä hetkellä. Ei kuitenkaan ole mikään salaisuus, että mustalaiset ovat jo pitkään hallinneet modernit viestintävälineet, joten he eivät enää tarvitse kehotteita "maahan".

Google Translate
cyrillitsa.ru
«Шпэра»: зачем цыганам иероглифы

3

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä on tämän aloituksen pointti ?

      • Anonyymi

        Romaanien käyttämä merkkikielijärjestelmä


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27820
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17747
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      352
      9290
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6368
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4163
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3771
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      24
      1817
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1477
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1225
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      50
      1164
    Aihe