Oon menossa 2h vaellukselle. Apua issikoissa...

Apua, pliis!!!

Help me! Miten nostetaan töltti ja passi?! Ja mitä kaikkee pitäs tietää...? Oon ratsastanut 4vuotta, eli kokemusta ei ole kamalasti, mutta uskon sen riittävän. En ole ennen mennyt issikoilla. Samalla vaelluksella on vain tuttuja. Auttakaa, olkaa niin kilttejä!

13

1210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ;]>

      saa sitä kysyä opeltakii!!!mut tölttiä nostettaessa istutaan tiiviimmin satulaan,vedetään hepon päätä vähä ylemmä ja puristetaan pohkeilla.vola!!passin nostost mulla ei oo tietoo...

      • apua, pliis!!!

        Joo. Elikkä, siis ravissa istutaan tiiviimmin satulaan? Lähen huomenna sinne.


    • Tänään menossa issikalla ma...

      Passiin siirrytään oikeasta laukasta. Ensin tehdään puolipidäte. Hevosta ryhdistetään ulko-ohjalla käyttämällä kohottavaa ohjasotetta. Istuntaa kevennetään hieman. Passiin siirryttäessä paino siirretään nopeasti ulospäin samalla kun sisäohjalla tehdään puolipidäte. Kun hevonen on passissa, sitä on ajettava eteen koko ajan. Istu suorana keskellä hevosta.
      Hevosen pitää ojentautua niin paljon kuin mahdollista. Se pidetään ylhäällä pienillä ohjasnykäyksillä. Ohjissa ei pidä roikkua, sillä se estää hevosen liikkeen eteenpäin. Eteenajo voidaan tehdä joko istunnalla, pohkeen puristuksella tai raipan avulla. Tältä osin on itse kokeiltava ja todettava, mikä sopii parhaiten kyseiselle hevoselle.

      Kuulostipa hankalalta!

    • Apua, pliis!!!

      Kiitos! Halutti tietää, ettei nolota, kun ei ole aavistustakaan... Kiitos vielä kerran!

      • Suvi

        vaelluksilla ei mennä passia! Passi kuuluu sinne kisaradoille, ei muualle. Töltin opit aivan varmasti parhaiten KYSYMÄLLÄ!! :)


      • minä, joka kysyin...
        Suvi kirjoitti:

        vaelluksilla ei mennä passia! Passi kuuluu sinne kisaradoille, ei muualle. Töltin opit aivan varmasti parhaiten KYSYMÄLLÄ!! :)

        Kaikki meni hyvin. Mietin sitä passia, koska olin kuullut siitä. Töltti on i-ha-naa!!!


      • Se joka selitti passin nostoa
        minä, joka kysyin... kirjoitti:

        Kaikki meni hyvin. Mietin sitä passia, koska olin kuullut siitä. Töltti on i-ha-naa!!!

        Kävin maastoilemassa viime sunnuntaina, eikä sitä kyllä kuntoiluksi oikeen voi sanoa ;)
        Oli niin leppoisaa, senkuin istui kyydissä vaan. Suurin piirtein.


      • issikkafani
        Se joka selitti passin nostoa kirjoitti:

        Kävin maastoilemassa viime sunnuntaina, eikä sitä kyllä kuntoiluksi oikeen voi sanoa ;)
        Oli niin leppoisaa, senkuin istui kyydissä vaan. Suurin piirtein.

        En ratsasta aktiivisesti mut kävin päivän vaelluksella hiljattain. Issikoilla on tosi helppo mennä, töltistä tulee ihan mieleen niikuin mopolla ajelis! Se on rauhallista mutta tosi hauskaa. Paikat oli hirveesti kipeet sen retken jälkeen, oudokseltaan.

        Passia ei kai moni issikka osaakaan, se on kiitolaukkaa nopeempaa.


      • mie
        issikkafani kirjoitti:

        En ratsasta aktiivisesti mut kävin päivän vaelluksella hiljattain. Issikoilla on tosi helppo mennä, töltistä tulee ihan mieleen niikuin mopolla ajelis! Se on rauhallista mutta tosi hauskaa. Paikat oli hirveesti kipeet sen retken jälkeen, oudokseltaan.

        Passia ei kai moni issikka osaakaan, se on kiitolaukkaa nopeempaa.

        ai että ei monikaa osaa passi??? meidän tallilla kaikki issikat menee passii... ja tölttii mennää sillei et käynnissä pidätät ja puristat pohkeil. sit hebo menee tölttii käsi myötää!!


      • issikkafani
        mie kirjoitti:

        ai että ei monikaa osaa passi??? meidän tallilla kaikki issikat menee passii... ja tölttii mennää sillei et käynnissä pidätät ja puristat pohkeil. sit hebo menee tölttii käsi myötää!!

        Tässä tietoo niistä:

        Islanninhevosilla on viisi askellajia. Käynnin, ravin ja laukan lisäksi sillä on kyky kulkea myös tölttiä ja passia eli peitsausta. 4- käyntinen hevonen hallitsee käynnin, ravin, laukan ja töltin. 5-käyntinen islanninhevonen hallitsee näiden lisäksi myös passin. Töltti on nelitahtinen askellaji. Jalkojen liikejärjestys on sama kuin käynnissä - hevonen vain liikkuu nopeammin ja nostelee etujalkojaan rytmikkäästi. Töltti on pehmeää ja ratsastajalle miellyttävää. Passi on kaksitahtinen askellaji, jossa saman puoleiset jalat siirtyvät yhtä aikaa. Passin tulee aina olla nopeaa . Nopeimmat passijuoksijat saavuttavat jopa 40 km/h nopeuden.


      • Omppu
        mie kirjoitti:

        ai että ei monikaa osaa passi??? meidän tallilla kaikki issikat menee passii... ja tölttii mennää sillei et käynnissä pidätät ja puristat pohkeil. sit hebo menee tölttii käsi myötää!!

        on varmastikin tarkoitettu sitä, ettei kaikille issikoille opeteta passia, ja joskus on nelikäyntihevoset parempia, mikäli opetetaan laukkaa ja niiden tölttikin kulkee ehkä helpommin. nelikäyntihevoset ovat yleisempiä.


      • Omppu
        Se joka selitti passin nostoa kirjoitti:

        Kävin maastoilemassa viime sunnuntaina, eikä sitä kyllä kuntoiluksi oikeen voi sanoa ;)
        Oli niin leppoisaa, senkuin istui kyydissä vaan. Suurin piirtein.

        Juuri siksi se onkin kuntoilua. Lihakset rentoutuvat ja sinä istut issikan selässä joka liikkuu niin, että paikat tulevat kuntoon.


    • Omppu

      Ja nyt voisko tämä jo painua roskikeen, koska ei ole enää aihetta kertoa töltinnostosta...?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      276
      19130
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      85
      3539
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2245
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1946
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1850
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1600
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1352
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1278
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      148
      1158
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe