Hyvin näytetään tässä sarjassa millaista se 80 luku oli.
Olen elänyt nuoruuttani 80 luvulla. Aika monia ikäisiäni se aika vieläkin kiehtoo. He muistelevat kasaria kaiholla. Minua sen ajan tyyli ja ilmiöt ei kiinnostaneet silloin. Siksi ne kai ällöttää nyt jälkeen päinkin. 1980 luku näytti ja tuntui aika älyttömältä, kaikkine ilmiöineen ja muoteineen. Etenkin tuo juppeilu. Juppeja oli siihen aikaan paljon. Niitä alkoi olemaan jo 70 luvun loppupuolella. Huvitti huomata, kuinka jupit (lähimmä miehet) otti pukemutumiseensa mallia. silloin mm. tv-sarjasta Miami Vice. Naiset kai Charlien enkeleistä ja Dallasista. Kaikki juppijätkät leikki jotain bisnesmiestä ja kuljeskeli salkkujensa kanssa sliipattuina. Autot piti olla arvokkaita. Jupit eivät halunneet näyttäytyä tavallisen duunarin kamppeissa, haalareissa jne. Kaikki jupit halusivat näyttää menestyviltä ja varakkailta, vaikka eivät sellaisia olleetkaan. Pelkkiä nousukkaita ja kiipijöitä. Piti päästä myös varakkaisiin seurapiireihin. Voi sitä kornia leuhkaa snobbailua ja esittämistä ! Vaimoja ja aviomiehiäkin katseltiin vain varakkaista suvuista ja mahdollisten appivanhempien varallisuutta ihailtiin ja sitä haluttiin hyödyntää.
Kuten kaikkea muutakin. Otettiin jopa reilusti velkaa, että oltaisiin edes näytetty varakkailta, jos sitä ei oikeasti oltu. Voi kuinka tämä tyyli huvitti minua.
Onhan tälläisiä nousukkaita vieläkin, mutta hieman eri mittakaavassa.
Sininen enkeli tv-sarja
9
3617
Vastaukset
- Anonyymi
Opiskelin itsekkin -80 luvulla Stadissa. Pikkukaupungista tulleena.
Drinkkejä maisteltiin mutta huumeisiin en törmännyt. Sarjassahan niitä vedetään oikein olan takaa.
Pidettiin hauskaa yökerhoissa, pintapaikoissa mutta myös tanssiravintoloissa koska tanssi oli intohimoni niinkuin muutaman kaverinikin.
Vuokra -asunnoista oli huutava pula. Pimeesti maksettiin vuokria vuokra -emännille ja isännille koska oli vuorasäännöstely. Elikkä ei saanut pyytää tiettyä summaa enempää vuokraa kuin laki salli. Siis osa vuokraa maksettiin pimeesti. Kirjekuorella suoraan käteen asunnon omistajalle. Se oli vain pakollinen käytäntö silloin.
Paljon oli myös seksillä maksua pyytäviä vuokranantajia. Jopa puhelinseksi olisi kelvannut osalle.
Osa tarjosi vuokra -asunnon jos auttoi vuokranantajaa esim. siivouksessa.
Onneksi tuttavien välityksellä pystyi saamaan myös vähän normaalimman vuokra-asunnon.
Kaikki aloittivat heti kuin mahdollista oman asunnon säästön juuri näistä syistä.
Stadi ei ole entisensä. Se oli hieno vielä -80 luvulla. Yölläkin uskalsi liikkua olkatoppauksineen vaikkapa ihan yksin.
Hienoja kavereita ja hauskanpitoa toi ainakin minulle -80 luku.
Kaikki saivat töitä valmistuttuaan . - Anonyymi
Nykyään riittää vieläkin enemmän niitä millenium-juppeja. Köyhäkin voi leikkiä rikasta bisnesneroa jos on tarpeeksi matala älykkyys, itse kutsun niitä hype-pelleiksi.
- Anonyymi
Hyvin keksitty nimitys "Hypepellet" Tuokin tottta, kuten aiemmassa kommentissa kirjoitettu. Huumeita ei ollut Helsingissä kasarilla tuossa määrin kuin sarjassa. Siksi menokaan ei ollut niin älytöntä. Yökerhoissa soi hyvä musa ja ihan vaan drinkkien innoittamana bailattiin, röökinsavuisissa tiloissa, musiikin ja mölinän seassa. Se oli meidän nuoruutta, se.
Helsinki oli tuolloin vielä säilyttänyt sellaisen hohtonsa. Se oli hyvä asia 80 luvulla. Nykyään Helsingissä on ihan liikaa huumejengiä ym.sekopäitä.
- Anonyymi
80-luvun loppupuolella Stadissa oli vielä hyviä tanssiraflojakin. Nyt nekin ovat hävinneet kaikki.
Stradi ei ole entisensä.
Poikani elää nyt ihan toisenlaisessa Stadissa kuin minä ja hänen isänsä elettiin ja opiskeltiin.
Muutimme sieltä onneksi lapsen synnyttyä väljemmille ja halvemmille vesille. parempaan elintasoon. - Anonyymi
Tämä sarja loppui niin että ei mitään järkeä. Eikö Outi jäänyt kiinni Lauran murhayrityksestä? Miksi ja mihin Pippi lähti vauvan kanssa? Tekikö se rokkarityyppi itsemurhan Kuusiston veneellä ja se Halikainen peri hänet? Kenen kanssa se Marko jatkoi elämäänsä? Sen murun kanssako? Mihin ne osakkeet joutui? Miten Laura jatkoi elämäänsä? Miksi Markon sisko kävi Markon luona? Sekava loppu sarjassa.
- Anonyymi
Olisikohan käynyt niin, että käsikirjoittajalta loppuivat ideat ja sen takia piti tehdä tuollainen loppujakso, jossa ikään kuin luovutetaan katsojalle mahdollisuus pohtia omassa päässään miten tarina tulee päättymään? Inhoan tuollaisia loppuratkaisuja, koska oikeasti kyse on kuitenkin siitä, että käsikirjoittajat eivät osaanneet luoda tälle tv-sarjalle sen arvoista loppuratkaisua. Sarjahan oli sinänsä erinomaisen hyvä ja koukuttava.
- Anonyymi
Tämähän oli kausi 1, toinen on varmaan tulossa.
Ei mikään draamasarja näin pääty jos ei jatkoa olisi tulossa. Olen 99% varma että toista kautta jo kuvataan. Ne vaan on salaisuuksia tuotannoissa.
- Anonyymi
Ärsyttävää, että sarja loppui kuin kesken, ei edes tietoa jatkosta.
- Anonyymi
Todella ärsyttää. Ei löydy tietoa 2 kaudesta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871016- 191013
- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99815- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?66742