Makaroonilaatikko on itse tehtynä kalliimpaa

Anonyymi-ap

Kannattaa siis ostaa valmis teollisuuden tehokkaasti tuottama eineslaatikko, jos haluaa käyttää mahdollisimman vähän rahaa.

https://yle.fi/a/74-20030114

"Vertailimme Hämeen Marttojen opetuskeittiössä itse tehtyjen ja valmiina kaupasta hankittujen aterioiden hintaeroa. Raaka-aineet itse valmistettuihin ruokiin hankittiin kuluttajahinnoin kaupasta.

Kävi ilmi, että edullisen sika-naudasta tehdyn, juustottoman lihamakaronilaatikon valmistaminen itse tulee nyt pääraaka-aineiltaan kalliimmaksi kuin halvimman valmislaatikon poimiminen kaupan hyllyltä.

Käänne on tapahtunut tämän talven ja kevään aikana."

97

1559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Epäterveellistä hiilaria ja epäeettistä lihaa. Verisuonet saa tukittua noilla. Kannattaa syödä terveellisesti kasviksia.

• Anonyymi

Juu, kaikki kuolee ihan pian suonten tukoksiin, eihän meillä olla koskaan aiemmin syöty lihaa ja rasvaa, eihän?

• Anonyymi

Perusmuonaa ympäri maailman, pastaa ja lihaa,syö kasviksia taukki

• Anonyymi
        UUSI

Teetkö sen lehti kullasta?

• Anonyymi

Yhden kerran olen ostanut eines makaronilaatikkoa enkä osta toiste. Mautonta harmaata mössöä ja laitoinkin ihan heti palautteen Saarioisille, että on huonoa maultaan. vastasivat, että siellä aina maistetaan ja haistetaan, mutta ei se minulle kelpaa.
      Ei makaronilaatikko ole kallista mielestäni. Makaronia saa aina pussillisen muutamalla kymmenellä sentillä. Minun tekemäni laatiko on todella maukasta ja yksineläjänä laitan osan pakasteeseen kerta-annoksina. Hyvin usein lapset jotka käyvät luonani kyläilemässä esittävät toiveen jo etukäteen, että me tullaan ja halutaan syödä tädin makaronilaatikkoa vierailun aikana. Toinen heidän suosikkiruoka on perunamuusi ja lihapullat.

• Anonyymi

Taisin joskus syksyllä tilata Woltin kautta K-kaupasta Kokkikartanon makaronilaatikon ja oli ihan syötävää. Tosin heidän lasagne on ruokaisampaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taisin joskus syksyllä tilata Woltin kautta K-kaupasta Kokkikartanon makaronilaatikon ja oli ihan syötävää. Tosin heidän lasagne on ruokaisampaa.

Kokkikartanon makaronilaatikko voitti myös taannoisen makaronilaatikkovertailun.

• Anonyymi

Riippuu ihan siitä, että miten hankkii raaka-aineet ruokiin! Itse ostan tarjouksista lihan ja jauhan sen jauhelihaksi. Tiedän mitä syön ja ruoka on silloin edullista!
      Lihamakaronilaatikko tulee näin maksamaan meidän taloudessa puolet tuosta Marttojen valmistamasta!
      Miksi köyhän pitää olla aina tyhmä, kyllä järkeä voi käyttää! Tarjoukset voi hyödyntää ja halpa lihamylly käyttöön!

• Anonyymi

makarooni🤣

• Anonyymi

Mutta jos tekeekin soijaruoheesta ja makaroonista. Mikä muodostuu hinnaksi ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

makarooni🤣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Soijarouhe maistuu pahalle. Joskus tarjottiin, ja roskiin meni koko lautasellinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Soijarouhe maistuu pahalle. Joskus tarjottiin, ja roskiin meni koko lautasellinen.

Maistuuhan se alkoholikin pahalle, mutta silti toiset vetää sitä kuin sienet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Soijarouheella tulee ihan hyvää makaronilaatikkoa ja isoon uunivuokaan tehtynä koko satsille tulee hintaa alle 1€.
        Teen aika usein perheelle ja vieraille heidän toivomuksestaan soijamakaronilaatikkoa, hyvin maistuu! Joskus on jopa tapahtunut niin, että en ole kertonut lainkaan kyseessä olevan soijamakaronilaatikkoa ja sitä on ylistetty hyväksi. Pyysipä kerrankin eräs saada santsata kolmannen kerran, kun oli niin hyvää, kerroin sitten jälkeenpäin, että miten se makaronilaatikko oli tehty!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ei ole kokki osannut valmistaa sitä soijamakaronilaatikkoa, jos roskiin meni! Olen nimittäin tehnyt vuosien varrella niin paljon soijamakaronilaatikkoa (satoja annoksia) ja sitä ovat syöneet monet tietämättä, että kyseessä on soijamakaronilaatikko. Roskiin ei ole mennyt vielä kertaakaan ja tähteeksi ei jää muutenkaan, kaikki kelpaa!
        Juuri tässä keväällä oli Tampereella yhdet messut ja tein sinne porukalle evääksi yhdelle messuosastolle toiveiden mukaisesti soijamakaronilaatikkoa, palaute siitäkin pelkästään positiivista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maistuuhan se alkoholikin pahalle, mutta silti toiset vetää sitä kuin sienet.

Kyllähän viina hyvää on, kunhan ei vaan mitään huonoa pontikkaa yritä juoda. On vieläpä ihan kasvispohjainen eliksiiri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ei ole kokki osannut valmistaa sitä soijamakaronilaatikkoa, jos roskiin meni! Olen nimittäin tehnyt vuosien varrella niin paljon soijamakaronilaatikkoa (satoja annoksia) ja sitä ovat syöneet monet tietämättä, että kyseessä on soijamakaronilaatikko. Roskiin ei ole mennyt vielä kertaakaan ja tähteeksi ei jää muutenkaan, kaikki kelpaa!
        Juuri tässä keväällä oli Tampereella yhdet messut ja tein sinne porukalle evääksi yhdelle messuosastolle toiveiden mukaisesti soijamakaronilaatikkoa, palaute siitäkin pelkästään positiivista.

Nimenomaan se soijarouhe maistuu pahalle. Ei minun suu ole mistään tuohesta tehty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nimenomaan se soijarouhe maistuu pahalle. Ei minun suu ole mistään tuohesta tehty.

Mausteista se on kiinni, että miltä ruoka maistuu! Jos ei osaa valmistaa soijarouheesta ruokaa, niin silloin varmaan maistuu pahalta!
        Olen tehnyt soijarouheella erilaisia ruokia vuosikausia, kyllä ne on maistuneet ja kelvanneet. Jos ruokailijat ovat tietämättään syöneet soijarouheella tehtyjä ruokia ja vaatineet saada vielä lisää, kun on ollut niin hyvää, ei se voi olla silloin pahan makuista!
        Olen tehnyt satoja annoksia yksistään soijamakaronilaatikkoa vuosien varrella!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mausteista se on kiinni, että miltä ruoka maistuu! Jos ei osaa valmistaa soijarouheesta ruokaa, niin silloin varmaan maistuu pahalta!
        Olen tehnyt soijarouheella erilaisia ruokia vuosikausia, kyllä ne on maistuneet ja kelvanneet. Jos ruokailijat ovat tietämättään syöneet soijarouheella tehtyjä ruokia ja vaatineet saada vielä lisää, kun on ollut niin hyvää, ei se voi olla silloin pahan makuista!

Se itse soijarouhe maistuu pahalle. Ei sitä mausteilla saa peiteltyä, ja se on mausteiden tuhlaamista muutenkin, jos yrittää pahaa makua niillä peittää.

Soijahan on muutenkin tarkoitettu karjanrehuksi.

Jos minä haluan kasvisproteiineja syödä, niin sitten vaikka kikherneitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se itse soijarouhe maistuu pahalle. Ei sitä mausteilla saa peiteltyä, ja se on mausteiden tuhlaamista muutenkin, jos yrittää pahaa makua niillä peittää.

Soijahan on muutenkin tarkoitettu karjanrehuksi.

Jos minä haluan kasvisproteiineja syödä, niin sitten vaikka kikherneitä.

Soijarouhe itsessään ei maistu miltään. Et tiedä mistä puhut mutta kolise toki tynnyri tyhjyyttäsi.

Itse teen bolognesen soijarouheella ja syötän sitä lihansyöjille. Kukaan ei huomaa eroa jos osaa maustaa sen. Ei se sikanautajauhelihakaan maistu yhtään miltään ilman mausteita. Koitapa paistaa sellaisenaan. Et pysty syömään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Soijarouhe itsessään ei maistu miltään. Et tiedä mistä puhut mutta kolise toki tynnyri tyhjyyttäsi.

Itse teen bolognesen soijarouheella ja syötän sitä lihansyöjille. Kukaan ei huomaa eroa jos osaa maustaa sen. Ei se sikanautajauhelihakaan maistu yhtään miltään ilman mausteita. Koitapa paistaa sellaisenaan. Et pysty syömään.

Soijarouhe maistuu pahalle. Olen sitä joutunut maistelemaan. Olet näemmä tuohisuu, jos et maista mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Soijarouhe maistuu pahalle. Olen sitä joutunut maistelemaan. Olet näemmä tuohisuu, jos et maista mitään.

Sitten on niitä tuohisuita paljon minun lisäksi, koska valmistamiani soijamakaronilaatikoita ovat syöneet monet tietämättään ja halunneet vielä santsata!
        Jopa vaimoni, joka oli kanssasi samaa mieltä, että soijarouhe maistuu pahalta söi tietämättään tekemääni soijamakaronilaatikkoa ja kehui sitä älyttömän hyväksi santsaten sitä vielä. Hän sai sitten tietää totuuden kolmannen santsin jälkeen, että oli syönyt soijamakaronilaatikkoa. Tämän jälkeen hän on kelpuuttanut tekemääni soijamakaronilaatikkoa myös evääksi messu- ja työmatkoille.
        Kyse on ihan siitä, että miten ruoka valmistetaan!
        Tyttäreni ovat ottaneet ruokaohjeeni mukaansa kotoa, kun ovat muuttaneet opiskelemaan ja tarjonneet kavereilleen niillä ohjeilla valmistettuja ruokia.

No, tänään oli K-marketissa naudan 17% jauheliha tarjouksessa 400g maksoi 2,70€, joten ostin sitä muutaman rasian, teen niistä ruokaa perheelle!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitten on niitä tuohisuita paljon minun lisäksi, koska valmistamiani soijamakaronilaatikoita ovat syöneet monet tietämättään ja halunneet vielä santsata!
        Jopa vaimoni, joka oli kanssasi samaa mieltä, että soijarouhe maistuu pahalta söi tietämättään tekemääni soijamakaronilaatikkoa ja kehui sitä älyttömän hyväksi santsaten sitä vielä. Hän sai sitten tietää totuuden kolmannen santsin jälkeen, että oli syönyt soijamakaronilaatikkoa. Tämän jälkeen hän on kelpuuttanut tekemääni soijamakaronilaatikkoa myös evääksi messu- ja työmatkoille.
        Tyttäreni ovat ottaneet ruokaohjeeni mukaansa kotoa, kun ovat muuttaneet opiskelemaan ja tarjonneet kavereilleen niillä ohjeilla valmistettuja ruokia.

No, tänään oli K-marketissa naudan 17% jauheliha tarjouksessa 400g maksoi 2,70€, joten ostin sitä muutaman rasian, teen niistä ruokaa perheelle!

Sinulla on näemmä joku pakkomielle tuohon soijarouheeseen.

Kuten sanoin, niin olen soijarouheella "varustettua" makaronilaatikkoa maistellut, ja se maistui pahalle. Nimenomaan ne soijarouheet maistuivat pahalle. Se lautasellinen meni roskikseen.

Se että sinulla on joukko tuohisuita ruokittavina ei tee soijarouheesta yhtään sen paremman makuista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on näemmä joku pakkomielle tuohon soijarouheeseen.

Kuten sanoin, niin olen soijarouheella "varustettua" makaronilaatikkoa maistellut, ja se maistui pahalle. Nimenomaan ne soijarouheet maistuivat pahalle. Se lautasellinen meni roskikseen.

Se että sinulla on joukko tuohisuita ruokittavina ei tee soijarouheesta yhtään sen paremman makuista.

Kyllä ei ole mikään pakkomielle, koska teen ruokaa monella lailla ja useista aineksista. Ei kaikki voi olla tuohisuita, joille olen ruokaa valmistanut. Me ollaan järjestetty isoja juhlatilaisuuksiakin, missä on tarjoiltu ruokaa ruoka-ainerajoitteisille tai otettu ruoka-ainerajoitteiset huomioon, että kaikki ovat voineet syödä samoja ruokia. Kait niissä olisi tullut esille, että soijarouheella tehtyä ruokaa ei voi syödä. Ja jos minulta on useamman kerran tilattu mm. Tampereelle messuille soijamakaronilaatikkoa, niin ei se kovin huonoa ole voinut olla! Jos ruokailijat tietämättään syövät valmistamaani soijamakaronilaatikkoani, niin luulisi sen jo tulevan siinä esille, jos olisi jotain vikaa maussa.

Jos sinulle ei ole maistunut, niin vika voi olla ruuan valmistajassa, ettei hän ole osannut tehdä ruokaa maistuvaksi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ei ole mikään pakkomielle, koska teen ruokaa monella lailla ja useista aineksista. Ei kaikki voi olla tuohisuita, joille olen ruokaa valmistanut. Me ollaan järjestetty isoja juhlatilaisuuksiakin, missä on tarjoiltu ruokaa ruoka-ainerajoitteisille tai otettu ruoka-ainerajoitteiset huomioon, että kaikki ovat voineet syödä samoja ruokia. Kait niissä olisi tullut esille, että soijarouheella tehtyä ruokaa ei voi syödä. Ja jos minulta on useamman kerran tilattu mm. Tampereelle messuille soijamakaronilaatikkoa, niin ei se kovin huonoa ole voinut olla! Jos ruokailijat tietämättään syövät valmistamaani soijamakaronilaatikkoani, niin luulisi sen jo tulevan siinä esille, jos olisi jotain vikaa maussa.

Jos sinulle ei ole maistunut, niin vika voi olla ruuan valmistajassa, ettei hän ole osannut tehdä ruokaa maistuvaksi!

Kyllä sinulla nyt vaan pakkomielle tuosta soijarouheesta on, kun yrität siitä vänkäämällä saada ihmisravinnoksi kelpaavaa.

Soijarouhe maistuu pahalle. Tästä syystä sitä käytetään tuotantoeläinten rehuna, koska se ei maistu ihmisille. Tuohisuut sitten ovat oma lajinsa. Niille kelpaa kaikki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä sinulla nyt vaan pakkomielle tuosta soijarouheesta on, kun yrität siitä vänkäämällä saada ihmisravinnoksi kelpaavaa.

Soijarouhe maistuu pahalle. Tästä syystä sitä käytetään tuotantoeläinten rehuna, koska se ei maistu ihmisille. Tuohisuut sitten ovat oma lajinsa. Niille kelpaa kaikki.

Kyllä ei todellakaan ole mikään pakkomielle! Sinäkin olet varmasti syönyt tietämättäsi soijapavuilla tehtyä ruokaa ja kehunut hyväksi, jos olet syönyt vähänkään eineksiä.
        Soijapapu on niin yleinen monessa ihmisille tehdyissä safkoissa, että sitä on aika vaikea välttää.
        Teen ruokia monista aineksista, erilaisia lihoja ja kaloja käyttäen. En ole mikään vege kiihkoilija, mutta erilaisia palkokasveja käytän ruokien valmistuksessa. Härkäpapuakin olen jopa itse kasvattanut. Käärmeistä en ole ruokia valmistanut, mutta aika monesta muusta elävästä!

Aikoinaan isoisäni kertoi olleensa joskus 1930-luvulla syömässä hieman paremmassa seurassa, kun oli toimittanut rapuja johonkin ravintolaan, siellä oli tarjottu sammakoita kastikkeessa hänen tietämättään. Isoisäni kehui niitä tosi hyviksi, muistelin niitäkin moneen kertaan, kun olimme kalareissuillamme hänen kanssaan 70-luvulla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ei todellakaan ole mikään pakkomielle! Sinäkin olet varmasti syönyt tietämättäsi soijapavuilla tehtyä ruokaa ja kehunut hyväksi, jos olet syönyt vähänkään eineksiä.
        Soijapapu on niin yleinen monessa ihmisille tehdyissä safkoissa, että sitä on aika vaikea välttää.
        Teen ruokia monista aineksista, erilaisia lihoja ja kaloja käyttäen. En ole mikään vege kiihkoilija, mutta erilaisia palkokasveja käytän ruokien valmistuksessa. Härkäpapuakin olen jopa itse kasvattanut. Käärmeistä en ole ruokia valmistanut, mutta aika monesta muusta elävästä!

Aikoinaan isoisäni kertoi olleensa joskus 1930-luvulla syömässä hieman paremmassa seurassa, kun oli toimittanut rapuja johonkin ravintolaan, siellä oli tarjottu sammakoita kastikkeessa hänen tietämättään. Isoisäni kehui niitä tosi hyviksi, muistelin niitäkin moneen kertaan, kun olimme kalareissuillamme hänen kanssaan 70-luvulla.

Tässä keskusteltiin soijarouheen mausta. Se ei ole hyvänmakuista. Saa sitä syödä, mutta minä en ainakaan sillä enää makaronilaatikkoa pilaisi, koska se menee hävikkiin koko laatikko soijarouheen vuoksi. Että tehdään se lihamakaronilaatikko edelleen jauhelihaa käyttämällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole pelkästä maustamisesta kiinni.

Soijarouheen maku ja koostumus itsessään on täysin eri kuin lihalla. Mausteilla täydennetään raaka-aineiden makua. Mausteilla ei voi muuttaa raaka-aineiden makua.

Valitettavasti Suomessa puuttuu perinteet hyvän maun arvostamiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suurin osa suomalaisista on tuohisuita. Heille ruoka on ravintoa eikä ateria. Eivät ole tottuneet maistelemaan ruoan mausta hienoja nyansseja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suurin osa suomalaisista on tuohisuita. Heille ruoka on ravintoa eikä ateria. Eivät ole tottuneet maistelemaan ruoan mausta hienoja nyansseja.

Niin, onhan ne sokkotestit aika hauskoja, kun on monenlaisia testattu. Luomuruokaa ei ole kukaan pystynyt tunnistamaan sokkotestissä, vaikka luomua on väitetty paremmaksi.
        Sama juttu soijarouheen kanssa, jos sillä tehty ruokaa ja sokkona maistellaan!

Eräs suuren yhtiön toimitusjohtaja sai jopa potkut joitakin vuosia sitten, kun suostui Hesarin sokkotestiin ja arvosteli oman talon tuotteet alakanttiin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä keskusteltiin soijarouheen mausta. Se ei ole hyvänmakuista. Saa sitä syödä, mutta minä en ainakaan sillä enää makaronilaatikkoa pilaisi, koska se menee hävikkiin koko laatikko soijarouheen vuoksi. Että tehdään se lihamakaronilaatikko edelleen jauhelihaa käyttämällä.

Jos ostat eineksiä kaupasta, niin kannattaa katsoa tuoteselosteet tarkkaan, ettet vain osta soijalla tehty liharuokaa!
        Väitän, että et maista soijarouhetta tai soijaa, jos et tiedä sitä! Olen nimittäin niin paljon tehnyt ruokaa soijarouheella ja sitä ovat syöneet monet henkilöt tietämättään. Eivät kaikki voi olla mitään tuohisuita!

Jos tiedät tai luulet tietäväsi jonkun, niin on heti toinen mielipide asiaan. Käy kirjastossa lainaamassa Veikko lavin kirja; Nälkälinna, siinä on todellinen tarina Veikon kertomana polkupyörästä, varsin hauska... Ei nyt soijarouhetta, mutta liittyy aiheeseen, kun jotain luulee tietävänsä, niin maistaa tai näkee ihan muuta, kuin todellisuudessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, onhan ne sokkotestit aika hauskoja, kun on monenlaisia testattu. Luomuruokaa ei ole kukaan pystynyt tunnistamaan sokkotestissä, vaikka luomua on väitetty paremmaksi.
        Sama juttu soijarouheen kanssa, jos sillä tehty ruokaa ja sokkona maistellaan!

Eräs suuren yhtiön toimitusjohtaja sai jopa potkut joitakin vuosia sitten, kun suostui Hesarin sokkotestiin ja arvosteli oman talon tuotteet alakanttiin!

Sokkotesteihin vielä... Suomessa on Skepsis Ry luvannut 10000€ sille henkilölle, joka pystyy todistetusti löytämään pajunvarvulla vesisuonia, moni on koettanut, mutta ei ole vielä onnistunut löytämään edes omia pajunvarvulla löytämiään vesisuonia sitten silmät sidottuna.
        Monet myös valittavat mm. tuulivoimaloiden melusta, mutta eivät pysty sokkona tunnistamaan tätä matalataajuista ääntä!
        Sama juttu moneen juomaan taikka ruokaa liittyen, kun sokkona niitä maistellaan. Väitän, että jos et tiedä syöväsi soijarouheella tehtyä ruokaa, niin et maista sitä eroon tai jos sokkona sinun pitäisi tunnistaa vaikka viidestä makaronilaatikosta eroon yksi tai kaksi soijamakaronilaatikkoa, että et tunnista niitä sieltä eroon!
        Olen nimittäin nähnyt tämän vuosien varrella ruokaa tehdessäni eri aineksista, että KUKAAN ei maista eroa, kun he eivät tiedä. Ihmiset syövät aivan uskomattomia ruokia, kun he eivät tiedä mitä he syövät. Makkara on yksi sellainen, harva koskisi edes pitkällä tikulla halvempiin makkaroihin, jos he näkisivät niiden raaka-aineet ja valmistuksen!
        Olen nähnyt, kuinka joku uhoaa, ettei voi syödä lammasta ja sitten hän syö hyvällä ruokahalulla valmistamiani ruokia lampaasta ja kehuu vielä niitä, kun ei tiedä syöneensä lammasta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sokkotesteihin vielä... Suomessa on Skepsis Ry luvannut 10000€ sille henkilölle, joka pystyy todistetusti löytämään pajunvarvulla vesisuonia, moni on koettanut, mutta ei ole vielä onnistunut löytämään edes omia pajunvarvulla löytämiään vesisuonia sitten silmät sidottuna.
        Monet myös valittavat mm. tuulivoimaloiden melusta, mutta eivät pysty sokkona tunnistamaan tätä matalataajuista ääntä!
        Sama juttu moneen juomaan taikka ruokaa liittyen, kun sokkona niitä maistellaan. Väitän, että jos et tiedä syöväsi soijarouheella tehtyä ruokaa, niin et maista sitä eroon tai jos sokkona sinun pitäisi tunnistaa vaikka viidestä makaronilaatikosta eroon yksi tai kaksi soijamakaronilaatikkoa, että et tunnista niitä sieltä eroon!
        Olen nimittäin nähnyt tämän vuosien varrella ruokaa tehdessäni eri aineksista, että KUKAAN ei maista eroa, kun he eivät tiedä. Ihmiset syövät aivan uskomattomia ruokia, kun he eivät tiedä mitä he syövät. Makkara on yksi sellainen, harva koskisi edes pitkällä tikulla halvempiin makkaroihin, jos he näkisivät niiden raaka-aineet ja valmistuksen!
        Olen nähnyt, kuinka joku uhoaa, ettei voi syödä lammasta ja sitten hän syö hyvällä ruokahalulla valmistamiani ruokia lampaasta ja kehuu vielä niitä, kun ei tiedä syöneensä lammasta!

Hehee.. nuo sokkotestit on aika hauskoja. Moni munaa itsensä niissä, on muka asiantuntija maistamaan ja sitten kehuu sokkona halvan viinin tai juuston ;D Ja ulkomailla joku syö kanan peppureikiä hyvällä ruokahalulla, kun ei tiedä niistä.

• Anonyymi

Kuka käskee lihamakaronilaatikon tekemään munamaitoon kun lihaliemi halvempi. Höpö höpö että tulee mukamas kaupan lihamaronilaatikko halvemmaks,itte kylläkin teen.

• Anonyymi

Mää en taas ymmärrä miksi kukaan käyttää jotain lihaliemiä hiivauutteineen, palmurasvoineen ja muine lisäaineineen, kun siinä (liha)makaronilaatikossa on lihaa ihan oikeastikin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mää en taas ymmärrä miksi kukaan käyttää jotain lihaliemiä hiivauutteineen, palmurasvoineen ja muine lisäaineineen, kun siinä (liha)makaronilaatikossa on lihaa ihan oikeastikin.

Tulee lihaliemeen halvempi mutta se on että lihaliemessä saakelisti suolaa.Joka helkkarin hommaan ängetään maitoa kun pelkkään veteenki voi tehdä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulee lihaliemeen halvempi mutta se on että lihaliemessä saakelisti suolaa.Joka helkkarin hommaan ängetään maitoa kun pelkkään veteenki voi tehdä.

No tekee siihen veteen eikä mihinkään lihaliemeen. Maito ja vesi ovat lähempänä toisiaan kuin vesi ja lihaliemi. Suolaa, yrttejä ynnä muita mausteita voi lisätä maun mukaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tekee siihen veteen eikä mihinkään lihaliemeen. Maito ja vesi ovat lähempänä toisiaan kuin vesi ja lihaliemi. Suolaa, yrttejä ynnä muita mausteita voi lisätä maun mukaan.

Justiin juu maistakko kuohkeesta pullasta kumpi on tehty veteen ja toinen maitoon mutta toki voita on käytetty. Tosi köyhä urputtaa että kaikki on kallista mutta juo maitoa janoon ja muuten vaan huikopalanaleipää helposti tulee kustantaan 2eur päivä elikä 60eur kk.Rautalangasta köyhyyspalstalla moni asia täytyy vääntää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä ihmeen yrttejä lihamakaronilaatikko mukamas kaipaa.Jauhelihan maustaa niin se on siinä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Justiin juu maistakko kuohkeesta pullasta kumpi on tehty veteen ja toinen maitoon mutta toki voita on käytetty. Tosi köyhä urputtaa että kaikki on kallista mutta juo maitoa janoon ja muuten vaan huikopalanaleipää helposti tulee kustantaan 2eur päivä elikä 60eur kk.Rautalangasta köyhyyspalstalla moni asia täytyy vääntää.

Jep. Neropatit juo maitoa ruokajuomana. Lihan kanssa ku juot maitoa niin se maito vielä estää sen raudan imeytymisen.

Itse en ole koskaan juonut arkena ruokajuomana muuta kuin kraanavettä. Ja lapsetkin pärjää sillä. Jos niiden antaa täyttää vatsansa maidolla tai mehulla niin eihän se sitten ruoka maistu.

• Anonyymi

Itsekokattu ruoka on arvo. Kun valmistaa vaikkapa nyt makaronilaatikon itselleen mieluisista aineksista, niin mun mielestä siinä kokee aivan ihanan oman elämänsä hallinnan tunteen. Saa tehdä omin käsin ja tuoksutella uunista tulevat aromit! Kun kattaa kauniisti pöydän ja nauttii ruuasta vaikkapa yksin, tai muiden kanssa, niin ei sitä voi kokea teollisen ruuan syöjä.
      Jos itsevalmistettuun ruokaan kuluu rahaa euro tai kaksi enemmän, niin sen summan voi säästää elämän muista kuluista helposti.

• Anonyymi

Äitin tekemä maistuu ihan parhaalta silti.

• Anonyymi

Minkä ihmeen kaupan hinnoilla martat on laskenut lihamakaronilaatikon hinnan. Siinä tietysti eroa tulee käyttääkö sikanautaa vaiko nautaa.Höpö höpö edes ohjaillaan teollisesti valmistettuun ruokaan.Itse valmistan laatikkoni.

• Anonyymi

Päässä laskien ainekset maksaa 4–5 euroa. Sikanauta 400g 2,75e on kallein. Kolme munaa noin euron. Sipuli siihen päälle ja mausteet + makaronit. Ei maitoa tähän, vaan vettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Päässä laskien ainekset maksaa 4–5 euroa. Sikanauta 400g 2,75e on kallein. Kolme munaa noin euron. Sipuli siihen päälle ja mausteet makaronit. Ei maitoa tähän, vaan vettä.

Outo juttu että jotkut martat tuollaista kirjoittaa jotain teollisesti valmistettua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Outo juttu että jotkut martat tuollaista kirjoittaa jotain teollisesti valmistettua.

Se on ihan sama valmistetaanko "teollisesti" vai kotioloissa. Raaka-aineet ratkaisee. Massatuotannossa saadaan kustannukset per yksikkö minimoitua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Päässä laskien ainekset maksaa 4–5 euroa. Sikanauta 400g 2,75e on kallein. Kolme munaa noin euron. Sipuli siihen päälle ja mausteet makaronit. Ei maitoa tähän, vaan vettä.

Juuri ostin K-marketista tarjouksesta nautajauhelihaa 17% 400g maksoi 2,70€, ostin muutaman rasian.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on ihan sama valmistetaanko "teollisesti" vai kotioloissa. Raaka-aineet ratkaisee. Massatuotannossa saadaan kustannukset per yksikkö minimoitua.

Niimpä ni mitä teollisesti valmistettumakaronilaatikk tulee valmistalle maksaan esim, 1000kg makaroneja ei maksa mitään sitten liha.Kauppa se on joka sen hinnan määrittelee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

... ja työntekijät ilmaisia? Kustannusten takia hinta aivan mieletön eineksissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

... ja työntekijät ilmaisia? Kustannusten takia hinta aivan mieletön eineksissä.

Mielettömämpi se hinta on kuitenkin itse tehtäessä. Energiaakin kuluu hukkaan etenkin lämmityskauden ulkopuolella liettä käytettäessä.

Työvoiman osuus on pieni massatuotteita tehdessä. Työvuorossa noin 200 euroa per työntekijä, jonka aikana tehdään tuhansia tuotteita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mielettömämpi se hinta on kuitenkin itse tehtäessä. Energiaakin kuluu hukkaan etenkin lämmityskauden ulkopuolella liettä käytettäessä.

Työvoiman osuus on pieni massatuotteita tehdessä. Työvuorossa noin 200 euroa per työntekijä, jonka aikana tehdään tuhansia tuotteita.

Kyllä sä lämmität vähintään sen eineslaatikon. Etkö? Eli energiaa kuluu saman verran. Ja mieti sitä energiaa joka tehtaalla kulunut niin valmistamiseen ja tehtaan käynnissä pitämiseen kuin raaka-aineiden kuljetukseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä sä lämmität vähintään sen eineslaatikon. Etkö? Eli energiaa kuluu saman verran. Ja mieti sitä energiaa joka tehtaalla kulunut niin valmistamiseen ja tehtaan käynnissä pitämiseen kuin raaka-aineiden kuljetukseen.

Joo, energiaa kuluu saman verran joulukinkun sähköuunissa paistamiseen mitä pitäessä sitä pari minuuttia mikrouunissa.

Olet nero, täytyy myöntää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, energiaa kuluu saman verran joulukinkun sähköuunissa paistamiseen mitä pitäessä sitä pari minuuttia mikrouunissa.

Olet nero, täytyy myöntää.

Joo, ei sitä uunia tarvitse päällä pitää koko aikaa. Nykyuuneista voi valonkin sammuttaa, jos oikein haluaa pihistellä. Eikä nyt mistään joulukinkusta puhuttu vaan makaronilaatikosta. Energiaa kuluu todella vähän. Paljonko tehtaan linjasto kuluttaa kun esivalmistetaan einestä?

• Anonyymi

Hinnasta en tiedä, mutta mautonta paskaa ovat einekset.

• Anonyymi

joo, puolisen vuotta kun on ilman eineksiä ja sitten ostaa vaikka lihiksiä, niin tulee oksennus refleksi yrittäessä einestä vetää.

• Anonyymi

Ei ole kallimpaa itse tehtynä. Katsoin kaupassa niin 2.95 euroa 400g makaroonilaatikko maksaa. Minulla on iso vuoka ja siihen saa tehtyä 1.2 kg makaroonilaatikon. 1 pussi makaroonia, 400g jauhelihaa, sipulia, porkkanaa, munamaito. Ainekset maksaa yhteensä 4.30 euroa. Iso vuoka makaroonilaatikkoa tulee 4.30 eurolla. Prismasta olen ainekset ostanut.

• Anonyymi

Unohdin mainita maidon 0.4 litraa aineksista mutta se on siinä hinnassa. 2.69 jauheliha 400g, sipuli 0.20 euroa, porkkanaa, laatikkoon tulee 1 porkkana joten hinta 0.10 euroa , 3 munaa, hinta 0.50 euroa, makarooni pussi maksaa 0.30- 0.35 euroa. Maito 0.4 litraa maksaa noin 0.40 euroa. Eli noin 4.30 euroa iso vuoka makaroonilaatikkoa.

• Anonyymi

Tuohon tyyliin kun tekee niin varm halvempaa.Paljonko ylipäätänsä eines tuotteessa on jauhelihaa ni ei paljon mitään.Valmishernekeitossa muutama murunen lihaa.

• Anonyymi

Marketista löytyykin hyvää makaronilaatikkoa halvalla, alle kahden euron. Ei se kuitenkaan tarkoita että kaikki ruuat olisivat tehdastekoisina halvempia. Monet kaupan valmisruuat ovat mitättömän pieniä annoksia ja maksavat yli kolme euroa. Itse tekemällä saa edullisempaa ja parempaa.

• Anonyymi

Itse tehden saa paremman makuista. Jouduin tapaturman jälkeen käyttämään einesruokia ja muita kaupan valmiita ja en pitänyt niistä. Parille valmistajalle laitoin palautetta, niin pettynyt olin niihin mauttomiin mössöihin.
        Nyt kun taas voin seisoa hellan edessä niin saan kunnollista evästä enkä niitä mitä minulle kaupasta tuotiin, kun pyysin sukulaistani tuomaan mahdollisimman helppoa syötävää.

• Anonyymi

Maksalaatikon olen täysin unohtanu ja jos ostan niin saarioisten enkä edes itse harkitse että alkaisin valmistaan.Jotain teurasjätelihapullia en osta enkä jotain halpaa uunilenkkiä voi prkl kun karseen makusta kylmänä.

• Anonyymi

Joku sitten kritisoi maksalaatikkoa että sehän vasta mössöä mutta mitä maksasta vaikka valmistetaan muuta niin maksamakkaraa ja maistuu. Empä usko että monikaan enään itse alkaa valmistaan maksalaatikkoa.

• Anonyymi

Tukastakin saa itse leikkaamalla paremman näköisen kuin maksamalla ylihintaa parturikampaajalle.

• Anonyymi

Melkoinen säästö tulee, kun leikkaan kotiparturilla itse hiukset koko perheeltä. Ostin juuri uuden kotiparturilaitteen, maksoi n. 20€, kun edellinen meni rikki vain 25 vuotta vanhana! Olen parturoinut kotona jo vuosikymmenet, siinä säästynyt melkoisesti rahaa!

Makaronilaatikot teen tietysti itse, koska on edullisempaa valmistaa itse. Tarjouksista ainekset. on edullinen ruoka valmistaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Melkoinen säästö tulee, kun leikkaan kotiparturilla itse hiukset koko perheeltä. Ostin juuri uuden kotiparturilaitteen, maksoi n. 20€, kun edellinen meni rikki vain 25 vuotta vanhana! Olen parturoinut kotona jo vuosikymmenet, siinä säästynyt melkoisesti rahaa!

Makaronilaatikot teen tietysti itse, koska on edullisempaa valmistaa itse. Tarjouksista ainekset. on edullinen ruoka valmistaa!

Perhe kuitenkin maksaa moninkertaisesti. Yksin asuvan on vaikea leikata omia hiuksiaan, siksi käyn parturissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Perhe kuitenkin maksaa moninkertaisesti. Yksin asuvan on vaikea leikata omia hiuksiaan, siksi käyn parturissa.

Anna kasvaa ja laita Metallicat soimaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä minä leikkaan itse omat hiukset tuolla kotiparturilla. Siihen vain oikea säätö, niin hyvää jälkeä tulee, eikä tarvitse olla nahkakaljuna. Lidlissä oli myynnissä hyvä kotiparturisetti, maksoi n. 25€, sillä leikkasin viimeksi omat hiukset. En ole käynyt parturissa vuosikymmeniin!

• Anonyymi

Makaronilaatikko on itse tehtynä paremman makuista.

• Anonyymi

Riippuu siitäkin kuka on tekemässä. Esimerkiksi Kokkikartanon tasolle pääsee vain taitavimmat kotikokit. Karamellisoidun sipulin valmistaminen kun on oma taiteenlajinsa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riippuu siitäkin kuka on tekemässä. Esimerkiksi Kokkikartanon tasolle pääsee vain taitavimmat kotikokit. Karamellisoidun sipulin valmistaminen kun on oma taiteenlajinsa.

Siis kokkikartano yrittää päästä kotikokkien tasolle

• Anonyymi

Teollisuustasoista ravinnoketta valmistettaessa on insinööri varmistanut sen, että tuotanto, logistiikka jne. ovat optimoituja. Ja kauppiaalla voi olla intressi pitää ko. edullista tuotetta ns. sisäänheittotuotteena, jolloin joku voi ostaa siihen lisäksi paremman katteen tuotteen.

Itse tehtyinä varsinkin laadukkaiden annoksien yksittäiset elintarvikkeet ovat jo todella kalliita. Ravinnon valmistusvälineistö kuten uunit, paistinlastat + ylikalliit seinät, jos annoksen valmistaa sisätiloissa, tekevät teollisuustasoisesta elintarvikkeesta selkeästi edullisemman vaihtoehdon.

Kyse on vähän samasta asiasta kun, jos ostaa auton varaosina jokaisen osan erikseen ja kokoaa niistä itselleen jonkin olemassa olevan mallin, verrattuna siihen, että ostaa valmiin auton. Kyllä siinä lopputuotteella on selkeästi edullisempi hinta silloin kun se on valmis, verrattuna itse osista koottuun.

Ja tässä se ongelma piileekiin, että yhä pienemmällä osalla kansaa on enää mahdollista löytää tai ostaa niitä yksittäisiä elintarvikkeita, joilla voisi laatia itselleen terveelliset annokset. Nykyinen ravintosuosituskin on muutettu nakiksi, yhdeksi kalkkunaleikkeen siivuksi ja kahdeksi valmiiksi teollisuuslihapullaksi, onhan siitä ollut juttua lehdistössä. Oikeita kananmunia, laadukasta proteiinia ja terveellisiä hedelmiä, eikä marjoja enää uskalleta pitää esillä elintarvikesuosituksissa, koska eihän niihin ole enää suurella osalla kansasta varaa.

• Anonyymi

"Kyse on vähän samasta asiasta kun, jos ostaa auton varaosina jokaisen osan erikseen ja kokoaa niistä itselleen jonkin olemassa olevan mallin, verrattuna siihen, että ostaa valmiin auton. Kyllä siinä lopputuotteella on selkeästi edullisempi hinta silloin kun se on valmis, verrattuna itse osista koottuun."

Minulla on tuosta auton kokoamisesta varsin tarkka kokemus ja näkemys! Olen koonnut useamman auton varaosista, ts. valmistanut autoja ja maksanut autoveron. On kannattavaa puuhaa, enkä ole ollut edes ainut, jotka Suomessa ovat näin tehneet.
        Meitä tälläistä toimintaa harjoittavia on Suomessa ollut muutamia, jotka ovat valmistaneet autoja varaosista, eli en ole ollut ainut! Minä valmistin varaosista uusia Mersuja, Bemareita ja Audin. Toiminta oli erityisen kannattavaa kalliiden autojen kohdalla, mutta tehtiin me joitain halvempiakin autoja.

Makaronilaatikoita teen myös itse, harvoin ostan sellaista kaupasta, joskus ehkä punaisella lapulla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kyse on vähän samasta asiasta kun, jos ostaa auton varaosina jokaisen osan erikseen ja kokoaa niistä itselleen jonkin olemassa olevan mallin, verrattuna siihen, että ostaa valmiin auton. Kyllä siinä lopputuotteella on selkeästi edullisempi hinta silloin kun se on valmis, verrattuna itse osista koottuun."

Minulla on tuosta auton kokoamisesta varsin tarkka kokemus ja näkemys! Olen koonnut useamman auton varaosista, ts. valmistanut autoja ja maksanut autoveron. On kannattavaa puuhaa, enkä ole ollut edes ainut, jotka Suomessa ovat näin tehneet.
        Meitä tälläistä toimintaa harjoittavia on Suomessa ollut muutamia, jotka ovat valmistaneet autoja varaosista, eli en ole ollut ainut! Minä valmistin varaosista uusia Mersuja, Bemareita ja Audin. Toiminta oli erityisen kannattavaa kalliiden autojen kohdalla, mutta tehtiin me joitain halvempiakin autoja.

Makaronilaatikoita teen myös itse, harvoin ostan sellaista kaupasta, joskus ehkä punaisella lapulla.

"On kannattavaa puuhaa, enkä ole ollut edes ainut, jotka Suomessa ovat näin tehneet."

Et nyt ymmärtänyt. Jos menet varaosaliikkeeseen ja ostat sieltä yksi kerrallaan osat, joista kokoat auton (jonkin valmistajan mallin) se on kallista. Jos taas sinulla on jo jokin osakokonaisuus autosta ja vaihdat tai lisäät siihen joitain osia voit saada kilometrejä tai jopa voittoa myymällä maassa, jossa kaikkea on vähän. Ja joku voi tarvita sitä. Lisäksi asiaan vaikuttaa se, että kaupallisia mekaanisia tai muitakaan korjaajia ei ole enää oikein tarjolla. Joten toimivaa autoa menee kierrätykseen, Ja, jos sellaisen on pystynyt korjaamaan voi osto, investointi ja myyntihinnan erotuksena syntyä voittoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"On kannattavaa puuhaa, enkä ole ollut edes ainut, jotka Suomessa ovat näin tehneet."

Et nyt ymmärtänyt. Jos menet varaosaliikkeeseen ja ostat sieltä yksi kerrallaan osat, joista kokoat auton (jonkin valmistajan mallin) se on kallista. Jos taas sinulla on jo jokin osakokonaisuus autosta ja vaihdat tai lisäät siihen joitain osia voit saada kilometrejä tai jopa voittoa myymällä maassa, jossa kaikkea on vähän. Ja joku voi tarvita sitä. Lisäksi asiaan vaikuttaa se, että kaupallisia mekaanisia tai muitakaan korjaajia ei ole enää oikein tarjolla. Joten toimivaa autoa menee kierrätykseen, Ja, jos sellaisen on pystynyt korjaamaan voi osto, investointi ja myyntihinnan erotuksena syntyä voittoa.

Yks ukkeli 80-90 luvulla osti kolaroituja autoja ja niistä kunnosteli ajopelejä,teki kuules tilin kun osti varaosia.Eihän sinulla ole mitää tietämystä autoista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yks ukkeli 80-90 luvulla osti kolaroituja autoja ja niistä kunnosteli ajopelejä,teki kuules tilin kun osti varaosia.Eihän sinulla ole mitää tietämystä autoista.

Et nyt ymmärtänyt. Jos ostat auton osat varaosaliikkestä ja kokoat niistä auton. Niin teet kyllä voittoa, mutta varaosakauppiaalle. Suomi, kuten jotkin muut maatkin kuitenkin mahdollistavat busineksen autoilla, joita voi korjata. Joka on eriasia, kuin niiden kokoaminen varaosaliikkeistä osa kerrallaan ostamalla.

Hyvä makaronilaatikko on automiehen muonaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä minun ja monen muun toiminta oli ihan kannattavaa tässä auton valmistuksessa varaosista. Kyseessä tosiaan uusien autojen valmistus ja niistä maksettiin tietysti autoverot. Oli ihan laillista touhua, koska lainasäädännössä oli vielä tarkat määritelmät autonvalmistukselle.
        Homma toimi kalliiden autojen kohdalla tosi hyvin! Tarkemmin en ala formaattiamme avaamaan, mutta meitä autojen valmistajia oli useita. Lahden suunnalla oli yksi kalliisiin Mersuihin keskittynyt valmistaja, hänen autot oli yleensä jo heti myyty, kun ne valmistuivat.

Toimimme ihan samalla periaatteella, kuin Uudenkaupungin autotehdas, mutta huomattavasti pienemmässä mitassa ja kalliiden autojen kanssa. Ulkomailla tämä on hyvinkin yleistä, että on pieniä autovalmistajia ja yksi kaveri osti tässä taannoin Englannista pienen autonvalmistajan linjan pakkohuutokaupasta ja siirsi sen tänne Suomeen, toiminta jatkuu nyt Pohjanmaan suunnalla eräässä teollisuushallissa. Kävin katsomassa siellä kokoonpanohallissa valmistuvaa autoa, ( kun olin matkalla Norjaan) auto tosin oli myyty Espanjaan.

Tämä on sellainen harvinainen liiketoiminnan ala, että sitä ei ymmärrä monikaan ja vähiten sellainen, joka ei ole yhtään siitä tietoinen!

• Anonyymi

HK on alkanut kaupittelemaan Kapen pekonilla maustettua makaronilaatikkoa. Näytti olevan hintaa 2,99 euroa 300 gramman askilla. Pitänee joskus testata onko parempaa kuin itse tehty.

Tuota Kapen versiotahan ei viitsi itse alkaa tekemään, kun siinä pitää välillä keskeneräistä laatikkoa säilyttää jääkaapissakin jne. Ja minä en keitä koskaan makaroneja laatikkoa varten, vaan heitän ne sinne sekaan suoraan pussista. Laittaa vaan nestettä hieman enemmän ja hämmentää kun on ollut jonkin aikaa uunissa.

• Anonyymi

Kape saarnasi vuosikymmeniä itsetehtyjen ruokien puolesta, MUTTA ahneus vei Kapesta voiton.

• Anonyymi

Itse tehty on kuitenkin parempaa.

• Anonyymi

Valmistusohje
      3 dl makaroneja
      vettä, suolaa
      200-250 g jauhelihaa
      1 sipuli
      ½ tl suolaa
      valkopippuria

Munamaito:
      4-5 dl maitoa
      2 munaa
      ½ tl suolaa tai yrttisuolaa
      1 tl paprikajauhetta

1. Keitä makaronit suolalla maustetussa vedessä pakkauksen ohjeen mukaan miltei kypsiksi ja valuta vesi pois.
      2. Paahda jauheliha ja hienonnettu sipuli ja sekoita se kattilaan makaronien joukkoon.
      3. Kaada seos voideltuun vuokaan ja lisää munamaito.
      4. Kypsennä laatikkoa 175°C:ssa noin tunti.

Hiilijalanjälki
      0.98 kg CO2 ekv
      Energia326 kcal/annos
      C-vitamiini2.8 mg
      Rauta4 mg
      Kalsium194.8 mg
      Natrium2674.7 mg
      Kuitu, kokonais-1.4 g
      Sokerit6.4 g
      Hiilihydraatti erotuksena38.9 g
      Proteiini23.2 g
      Rasvahapot tyydyttyneet3.8 g
      Rasva10.5 g
      Viikon ruokalista, ajankohtaiset vinkit ja paljon muuta – Martat-mobiilisovellus

Toi on marttojen sivuilta lihamakaronilaatikko ni kuka prkl noin vähän auhelihaa laittaa.

• Anonyymi

Kuka hullu noin pienen laatikon takia pitää uunia lämpimänä melkein tunnin? Teen aina makaronilaatikkoa reilun annoksen isoon vuokaan. Vaihtelen vähän, joskus raastan porkkanaa karkealla terällä joukkoon, toisinaan savujuustoa raastettuna.
        Syömme sitä ensin ja kaikki loput kerta-annoksina pakasteeseen ja niitä ei sinne iäksi "hillota" vaan pakasteeseen valmistetut ruuat kierrätetään vilkkaasti pois. Minulla on tapana tehdä lihapullia, kasvispihvejä, hernekeittoa, kaalilaatikkoa ym kerralla niin, että pakasteesta voi ottaa kun ei haluta tai ehdi kokkaamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka hullu noin pienen laatikon takia pitää uunia lämpimänä melkein tunnin? Teen aina makaronilaatikkoa reilun annoksen isoon vuokaan. Vaihtelen vähän, joskus raastan porkkanaa karkealla terällä joukkoon, toisinaan savujuustoa raastettuna.
        Syömme sitä ensin ja kaikki loput kerta-annoksina pakasteeseen ja niitä ei sinne iäksi "hillota" vaan pakasteeseen valmistetut ruuat kierrätetään vilkkaasti pois. Minulla on tapana tehdä lihapullia, kasvispihvejä, hernekeittoa, kaalilaatikkoa ym kerralla niin, että pakasteesta voi ottaa kun ei haluta tai ehdi kokkaamaan.

Milläköhän ainesmäärillä saisi täyteen 50-senttisen lieden syvän uunipellillisen, jonka laidat on noin 6 senttiä korkeat? Hyötykorkeus voisi olla 5 senttiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Milläköhän ainesmäärillä saisi täyteen 50-senttisen lieden syvän uunipellillisen, jonka laidat on noin 6 senttiä korkeat? Hyötykorkeus voisi olla 5 senttiä.

Laskemalla tai kokeilemalla se selviää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laskemalla tai kokeilemalla se selviää.

Miten tuon laskisi? Ei ainakaan liikaa viitsisi tehdä, jos ylimääräiset joutuu kaatamaan roskiin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miten tuon laskisi? Ei ainakaan liikaa viitsisi tehdä, jos ylimääräiset joutuu kaatamaan roskiin.

Onko vieläkin olemassa sellaisia tumpeloita, jotka heittää ruokaa roskiin? Junalauta.

• Anonyymi

Mutta terveellisempi ja paremmin maustettu. Eikä sika-nauta -jauhelihasta valmistettu.

• Anonyymi

HEI! Saarioinen makaronilaatikko sis. naudanlihaa 17 %
      elikkä vain noin kuudesosa annoksesta on sitä jauhelihaa!
      Miettikääpäs tätä:
      Jos kotonatehtyynkin laittaa vain tuon lihamäärän (170g/kiloon)
      niin tuleehan se maksamaankin huomattavasti paljon vähemmän
      kun jos vertaa siihen marttojen reseptillä valmistettuun laatikkoon.

• Anonyymi

Atria Kunnon Arki Lihamakaronilaatikko sis. lihaa 15 % (broileri, nauta)

• Anonyymi

Varmaan monella voi tyyli olla että keittää makaronia pussillisen ja sitten jauhelihat sekaan. Mielestäni tuo marttojen väite lihamakaronilaatikosta puuta heinää.

• Anonyymi

Joo, ehkä ikävää lukea uutista, mut keskustelusta saimme tietää miten marttoja on vedätetty.

• Anonyymi

2.64 eur kg oli yhden kaupan hinta teurasjätelihapullilla niin martat myös huomannut että kilohinta selvästi halvempi.

• Anonyymi

Itse tehtynä parasta, olkoonkin sitten kalliimpaa. Kaupan valmis jutuista puuttuu mausteet ja maku, rakenne epämiellyttävää mössöä.

• Anonyymi

Tekee lihaliemeen niin heti on halvempi.Puuta heinää tuollaiset Martat.

• Anonyymi

Pätee muuten aika moneen muuhunkin ruokaan. Jos haluat syödä vain kerranpari kaupan eineshylly on halvempi vaihtoehto. Makuun en ota kantaa muuten kuin voi eineksiäkin tuunata.

Iltasanomissa on artikkeleita kuinka perhe syö viikolla 50€. Paitsi kirjoittajan perheessä on vain 5 päivää. Ei riitä tuo 50€ alkuunkaan jos pitää mausteet ostaa mitä mainittu ohjeissa.

• Anonyymi
      UUSI

En ole koskaan laskenut mitä maksaa, mutta laitan pussin tummia makaroneja ja murennan puolen kilon Super Tahoe tofun + liemen jossa soijaquisine, soijajugu + vesi, kasvisliemijauhe ja muita mausteita. On maistunut aina kaikille ja syödään sitä 2-3 päivää. Luottoruoka kun ei muuta keksi.

• Anonyymi
      UUSI

Kyllä on vehnäjauhoilla hintaa!, jota makaronit on.
      Ruokalusikallinen jotain teurasjäte "lihaa" niissä kalliissa valmis tehdastekeleissä.

Sen tekee itse uunipellille/pataan helposti ja MAISTUU+RIITTÄÄ vaikka pakastimeen puolet.

• Anonyymi
        UUSI

Yhtä tyhjän kanssa tuollaisten Marttojen vertailut kun ei esim, lihamaronilaatikkoa siis kaupan pysty edes samana päivänä vertaan itse tehtyyn lihamakaronilaatikkoon.Heti tulee halvempi itse tehtynä kun valmistaa lihaliemeen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      8827
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3479
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      26
      2680
    4. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      80
      2060
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2030
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      357
      1757
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1442
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1211
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1095
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      68
      1050
    Aihe