Tekniikan Maailma: Pitkä huoltoväli pilaa moottorin

Anonyymi-ap

TM toteaa tämän osasyyllisenä suureen ölynkulutukseen Volkswagenin moottorin valmistusvirheiden lisäksi.

Monilla autoilla on 30.000 km huoltoväli. Mikään öljy ei viskositeetiltaan ja muilta voiteluominaisuuksiltaan pysy kunnossa tuota kilometrimäärää. Suomessa asiaan vaikuttaa syys- ja talviaikaakin, jolloin öljyyn kondensoituu vettä. Autonvalmistajat eivät vain ajattele pohjoisisa olosuhteita.

Jos vaihdattaa öljynsä 30.000 km välein, kone on pilalla ennen aikojaan. Se ei ole moottorista kiinni, vaan öljyn väsyminenhän sen vaihtovälin sanelee. Jotkut jopa käyttävät öljyä, jonka valmistaja suosittelee vahtoväliksi 15.000 km ja vaihtavat kuitenkin 30.000 km:n välein. Kehittyneemmässä moottorissa myös voitelun vaatimukset ole korkeammat. Mutta saadaanhan sillä tietysti maailman autolehtien mm. Tekniikan Maailman testissä ylläpitokuluja alaspäin, kun ei tarvitse monesti vuodessa käyttää huollossa. Näyttää muka hyvältä.

Auton käsikirjassa monesti kyllä mainitaan, että vaikka huoltoväli on 30.000 km, öljynvaihtoväli on 15.000 km ja vaikeissa olosuhteissa 10.000 km. Pitäisi vaan lukea tarkemmin.

Monet eivät tajua, että öljynvaihto on halvin koneremontti. Säästät muka öljyissä, mutta korjaat kalliisti.

Toyota ei leiki öljyillä ja pitkillä huoltoväleillä. Siksikin sen autot kestävät.

https://tekniikanmaailma.fi/volkswagen-konsernin-ea888-bensiinimoottorit-ovat-oljysyoppoja-tekniikan-maailma-purki-moottorin-ja-selvitti-miksi/

38

492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jännä avautuminen vanhan jutun pohjalta Toyotan palstalle.
      Onko Toyotan huollot tulleet kalliiksi vai mikä ahistaa?
      30Tkm huoltovälejä on ollut ehkä 20 vuotta ja suurin osa merkeistä sitä noudattaa nykyään, tosi toisissa on myös aika raja joka vaihtelee 1-2 vuotta.
      Autoissa on parametrit joita seurataan ja niiden mukaan auto ilmoittaa oikean huoltovälin jos ajot on vähäisiä ja silloin ei tuo 30tkm koskaan toteudu, vaan se tulee paljon aiemmin eteen.
      Ongelmana noissa on ainoastaan nuukailijat jotka alkavat säästää öljyn laadussa, eli hinnassa ja se aiheuttaa kyseisiä ongelmia.
      Aika onneton provo omapojalta taas kerran, noloa.

      • Anonyymi

        Huoltoväli ja öljynvaihtoväli kannattaa pitää erillään. Öljynvaihto huoltojen välillä onnistuu jopa 15 minuutissa aikaa varaamatta monessa paikassa eikä maksa paljon. Jos elämä on niistä muutamasta kympistä kiinni, niin ei sitten. En oikein usko, että ne auton korealaiset tms disgnostiikat ymmärtävät esim pätkäajoa alilämpöisellä moottorilla Suomen pakkasissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoltoväli ja öljynvaihtoväli kannattaa pitää erillään. Öljynvaihto huoltojen välillä onnistuu jopa 15 minuutissa aikaa varaamatta monessa paikassa eikä maksa paljon. Jos elämä on niistä muutamasta kympistä kiinni, niin ei sitten. En oikein usko, että ne auton korealaiset tms disgnostiikat ymmärtävät esim pätkäajoa alilämpöisellä moottorilla Suomen pakkasissa

        Oikeassa olet. Autonvalmistajat antavat aivan liian pitkiä öljynvaihtovälejä - se on tiedetty jo pitkään. Etenkään WGA valmistamat koneet ja vaihdelaatikot eivät kestä ollenkaan noin pitkiä vaihtovälejä.

        Taisi ammoin kuplalla olla 2500km huoltovälit ja siksihän sekin auto kesti. (korjatkaa jos olen väärässä)

        Vuodenajat ON OTETTAVA HUOMIOON lukipa siellä huoltokirjassa mitä tahansa!


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Sinulla ei ole näköjään pienintäkään tietoa asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoltoväli ja öljynvaihtoväli kannattaa pitää erillään. Öljynvaihto huoltojen välillä onnistuu jopa 15 minuutissa aikaa varaamatta monessa paikassa eikä maksa paljon. Jos elämä on niistä muutamasta kympistä kiinni, niin ei sitten. En oikein usko, että ne auton korealaiset tms disgnostiikat ymmärtävät esim pätkäajoa alilämpöisellä moottorilla Suomen pakkasissa

        Kyllä auton anturit mittaa monet asiat, lämpötilat ja ajot ja koostaa niistä helposti huollon tarpeen ja näissä huolloissa kuuluu myös öljynvaihto ja kaikki muutkin ohjelman työt ja tarkastukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa olet. Autonvalmistajat antavat aivan liian pitkiä öljynvaihtovälejä - se on tiedetty jo pitkään. Etenkään WGA valmistamat koneet ja vaihdelaatikot eivät kestä ollenkaan noin pitkiä vaihtovälejä.

        Taisi ammoin kuplalla olla 2500km huoltovälit ja siksihän sekin auto kesti. (korjatkaa jos olen väärässä)

        Vuodenajat ON OTETTAVA HUOMIOON lukipa siellä huoltokirjassa mitä tahansa!

        Hölmöjen sinä olet. Nykyauto on tekninen laite ja ohjattu tietokoneella, ohjelmistolla, parametreillä ja isolla määrällä antureita jne…. Auto osaa kertoa koska huolto on tarpeen ja järkevää tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa olet. Autonvalmistajat antavat aivan liian pitkiä öljynvaihtovälejä - se on tiedetty jo pitkään. Etenkään WGA valmistamat koneet ja vaihdelaatikot eivät kestä ollenkaan noin pitkiä vaihtovälejä.

        Taisi ammoin kuplalla olla 2500km huoltovälit ja siksihän sekin auto kesti. (korjatkaa jos olen väärässä)

        Vuodenajat ON OTETTAVA HUOMIOON lukipa siellä huoltokirjassa mitä tahansa!

        Monella automerkillä nyt vaan on ollut vähintään 20 tkm vaihtovälit jo pari vuosikymmentä, toki jollain aikarajalla.

        Jopa Toyotan tekniikassakin se on 20 tkm kun auton ostaa Suzukin keulamerkillä. (Swace ja Across). Eli Toyotan huolto nyt vaan haluaa rahastaa hölmöjä tiheillä öljynvaihtoväleillä.


    • Anonyymi

      Minun autossani on 5,8 litraa öljyä ja vaihdatan sen kerran vuodessa noin 20-22 tkm välein. Onko Tojon 4,2 litraa öljyä 15 tkm välein paljon parempi?

      • Anonyymi

        Toyotan koneistus on heikompaa ja öljyt heikompia ja öljyn määrä pieni. Tärkein syy on saada tuloja huolloista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan koneistus on heikompaa ja öljyt heikompia ja öljyn määrä pieni. Tärkein syy on saada tuloja huolloista.

        On sulla kuvitelmat. On todella. Uskon, toivon ja kuvitelmien mies.


    • Anonyymi

      Toyotan hybridissä täytyykin olla hyvät ja tuoreet öljyt, kun sitä huudatetaan jo normaalissa ajossa punaisen rajalla, kun vääntäviä turboja ajellaan pienillä kierroksilla eikä yli 3000 rpm ole pakko edes mennä.

      • Anonyymi

        Kyllä se dsg arpoo niitä vaihteita, pätkii, arpoo ja pätkii. Vain Toyota hybridin portaattomassa planeettapyörävoimansiirrossa on aina oikea välitys. Kaikki muut tulee takamatkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se dsg arpoo niitä vaihteita, pätkii, arpoo ja pätkii. Vain Toyota hybridin portaattomassa planeettapyörävoimansiirrossa on aina oikea välitys. Kaikki muut tulee takamatkalla.

        Oikea välitys = kierrokset huutaa punarajalla ja onneton vääntö. Se on tuttua Toyotaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikea välitys = kierrokset huutaa punarajalla ja onneton vääntö. Se on tuttua Toyotaa!

        Toyota hybridissä ei ole mitään kierroslukumittaria eikä punarajaa. Kertoo vain sinun tietämättömyydestäsi!


      • Anonyymi

        Ei minun RAV4 plugaria ole tarvis huudattaa. +300hp tehoa antaa mahdollisuuden polttiksen pyöriä ihan tauhassa. yleensä kyllä ajan vain sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se dsg arpoo niitä vaihteita, pätkii, arpoo ja pätkii. Vain Toyota hybridin portaattomassa planeettapyörävoimansiirrossa on aina oikea välitys. Kaikki muut tulee takamatkalla.

        Dsg ei ole mikään oikea automaatti. En ostaisi sellaista ikinä omilla rahoillani. 7 pykäläinen oikea automaatti kelpaa minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se dsg arpoo niitä vaihteita, pätkii, arpoo ja pätkii. Vain Toyota hybridin portaattomassa planeettapyörävoimansiirrossa on aina oikea välitys. Kaikki muut tulee takamatkalla.

        DSG:n yhteydessä moottori käy nätisti kokoajan ja vaihteisto pitää taloudellisen ja järkevän välityksen päällä kokoajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dsg ei ole mikään oikea automaatti. En ostaisi sellaista ikinä omilla rahoillani. 7 pykäläinen oikea automaatti kelpaa minulle.

        Missä nykyautossa on noin vähän vaihteita aidossa automaatissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä nykyautossa on noin vähän vaihteita aidossa automaatissa?

        120 nopeuteen en tarvitsisi kuin pari kolme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        120 nopeuteen en tarvitsisi kuin pari kolme.

        Ai sinä säädät nopeutta vaihteilla? Olisko autokoulu paikallaan?


    • Anonyymi

      Volkkarin huoltoväli on ajotavasta riippuvainen. Se ei aina ole se 30 tkm, vaan jos olosuhteet on moottorille huonot, se pyytää huoltoon jo paljon aikaisemmin.

      • Anonyymi

        Volkkarin plugareissa on 15tkm öljynvaihtoväli. Hybridi vaatii öljyn pysymistä parempana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volkkarin plugareissa on 15tkm öljynvaihtoväli. Hybridi vaatii öljyn pysymistä parempana.

        EI taida olla kuitenkaan.


    • Anonyymi

      Alalla olleena pitkä huoltoväli on tuottee myyntikikka, ajatelkaa mitä hyvänsä muuta.
      Näin on näreet, loppu on selitystä !

      • Anonyymi

        Hauska poika, ei sua kukaan usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauska poika, ei sua kukaan usko.

        Tuossa ei ole mitään hauskaa. Tuo on totuus.


    • Anonyymi

      Paskan möivät ja pölvästi osti

      • Anonyymi

        Sellaisia ne saksalaiskonsernin autot ovat. Paskoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaisia ne saksalaiskonsernin autot ovat. Paskoja.

        Noin sanoo poikanen, joka ei ole koskaan kunnon autoja omistanut, vain pelkkiä Tojoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin sanoo poikanen, joka ei ole koskaan kunnon autoja omistanut, vain pelkkiä Tojoja.

        Minulla on kyllä aivan eri näkemys kunnon autosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on kyllä aivan eri näkemys kunnon autosta.

        Ei taida olla kuitenkaan kokemusta.


    • Anonyymi

      Taasko mennään uskon ja kuvitelmien voimalla eteenpäin.

    • Anonyymi

      VW pilaa ne moottorit.

    • Anonyymi

      Toyotan moottorit eivät kestä pitkää öljynvaihtoväliä, koska ovat niin huonosti rakennettuja

    • Anonyymi

      Otsikosta ilmenevästä syystä Toyotat huolletaan 15.000 km:n välein.

    • Anonyymi

      Toyotan 4AFE motit on minulla kestäneet väh. 400 000 ilman ylimääräisiä öljyn lisäyksiä. Noilla kilometreillä on auto vaihtunut tuoreempaan. Öljyn/suodatinvaihdot 15tkm välein ja Toyotan suosittelemilla tarvikkeilla. Uusin peli eri moottorilla ja ei (vielä) noin paljon kilsoja, mutta ei kyllä öljypurnukkakaan mukana kulje.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe