TM toteaa tämän osasyyllisenä suureen ölynkulutukseen Volkswagenin moottorin valmistusvirheiden lisäksi.
Monilla autoilla on 30.000 km huoltoväli. Mikään öljy ei viskositeetiltaan ja muilta voiteluominaisuuksiltaan pysy kunnossa tuota kilometrimäärää. Suomessa asiaan vaikuttaa syys- ja talviaikaakin, jolloin öljyyn kondensoituu vettä. Autonvalmistajat eivät vain ajattele pohjoisisa olosuhteita.
Jos vaihdattaa öljynsä 30.000 km välein, kone on pilalla ennen aikojaan. Se ei ole moottorista kiinni, vaan öljyn väsyminenhän sen vaihtovälin sanelee. Jotkut jopa käyttävät öljyä, jonka valmistaja suosittelee vahtoväliksi 15.000 km ja vaihtavat kuitenkin 30.000 km:n välein. Kehittyneemmässä moottorissa myös voitelun vaatimukset ole korkeammat. Mutta saadaanhan sillä tietysti maailman autolehtien mm. Tekniikan Maailman testissä ylläpitokuluja alaspäin, kun ei tarvitse monesti vuodessa käyttää huollossa. Näyttää muka hyvältä.
Auton käsikirjassa monesti kyllä mainitaan, että vaikka huoltoväli on 30.000 km, öljynvaihtoväli on 15.000 km ja vaikeissa olosuhteissa 10.000 km. Pitäisi vaan lukea tarkemmin.
Monet eivät tajua, että öljynvaihto on halvin koneremontti. Säästät muka öljyissä, mutta korjaat kalliisti.
Toyota ei leiki öljyillä ja pitkillä huoltoväleillä. Siksikin sen autot kestävät.
https://tekniikanmaailma.fi/volkswagen-konsernin-ea888-bensiinimoottorit-ovat-oljysyoppoja-tekniikan-maailma-purki-moottorin-ja-selvitti-miksi/
Tekniikan Maailma: Pitkä huoltoväli pilaa moottorin
39
537
Vastaukset
- Anonyymi
Jännä avautuminen vanhan jutun pohjalta Toyotan palstalle.
Onko Toyotan huollot tulleet kalliiksi vai mikä ahistaa?
30Tkm huoltovälejä on ollut ehkä 20 vuotta ja suurin osa merkeistä sitä noudattaa nykyään, tosi toisissa on myös aika raja joka vaihtelee 1-2 vuotta.
Autoissa on parametrit joita seurataan ja niiden mukaan auto ilmoittaa oikean huoltovälin jos ajot on vähäisiä ja silloin ei tuo 30tkm koskaan toteudu, vaan se tulee paljon aiemmin eteen.
Ongelmana noissa on ainoastaan nuukailijat jotka alkavat säästää öljyn laadussa, eli hinnassa ja se aiheuttaa kyseisiä ongelmia.
Aika onneton provo omapojalta taas kerran, noloa.- Anonyymi
Huoltoväli ja öljynvaihtoväli kannattaa pitää erillään. Öljynvaihto huoltojen välillä onnistuu jopa 15 minuutissa aikaa varaamatta monessa paikassa eikä maksa paljon. Jos elämä on niistä muutamasta kympistä kiinni, niin ei sitten. En oikein usko, että ne auton korealaiset tms disgnostiikat ymmärtävät esim pätkäajoa alilämpöisellä moottorilla Suomen pakkasissa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huoltoväli ja öljynvaihtoväli kannattaa pitää erillään. Öljynvaihto huoltojen välillä onnistuu jopa 15 minuutissa aikaa varaamatta monessa paikassa eikä maksa paljon. Jos elämä on niistä muutamasta kympistä kiinni, niin ei sitten. En oikein usko, että ne auton korealaiset tms disgnostiikat ymmärtävät esim pätkäajoa alilämpöisellä moottorilla Suomen pakkasissa
Oikeassa olet. Autonvalmistajat antavat aivan liian pitkiä öljynvaihtovälejä - se on tiedetty jo pitkään. Etenkään WGA valmistamat koneet ja vaihdelaatikot eivät kestä ollenkaan noin pitkiä vaihtovälejä.
Taisi ammoin kuplalla olla 2500km huoltovälit ja siksihän sekin auto kesti. (korjatkaa jos olen väärässä)
Vuodenajat ON OTETTAVA HUOMIOON lukipa siellä huoltokirjassa mitä tahansa! - Anonyymi
Mikäs pirun avautuminen se tämä on? Tällainen vaatii vastausta uutena ketjuna.
Tässäkö ei ole mitään jännää?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17806614/lyhyt-huoltovali-dinosaurusten-ajalta - Anonyymi
Sinulla ei ole näköjään pienintäkään tietoa asiasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huoltoväli ja öljynvaihtoväli kannattaa pitää erillään. Öljynvaihto huoltojen välillä onnistuu jopa 15 minuutissa aikaa varaamatta monessa paikassa eikä maksa paljon. Jos elämä on niistä muutamasta kympistä kiinni, niin ei sitten. En oikein usko, että ne auton korealaiset tms disgnostiikat ymmärtävät esim pätkäajoa alilämpöisellä moottorilla Suomen pakkasissa
Kyllä auton anturit mittaa monet asiat, lämpötilat ja ajot ja koostaa niistä helposti huollon tarpeen ja näissä huolloissa kuuluu myös öljynvaihto ja kaikki muutkin ohjelman työt ja tarkastukset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeassa olet. Autonvalmistajat antavat aivan liian pitkiä öljynvaihtovälejä - se on tiedetty jo pitkään. Etenkään WGA valmistamat koneet ja vaihdelaatikot eivät kestä ollenkaan noin pitkiä vaihtovälejä.
Taisi ammoin kuplalla olla 2500km huoltovälit ja siksihän sekin auto kesti. (korjatkaa jos olen väärässä)
Vuodenajat ON OTETTAVA HUOMIOON lukipa siellä huoltokirjassa mitä tahansa!Hölmöjen sinä olet. Nykyauto on tekninen laite ja ohjattu tietokoneella, ohjelmistolla, parametreillä ja isolla määrällä antureita jne…. Auto osaa kertoa koska huolto on tarpeen ja järkevää tehdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeassa olet. Autonvalmistajat antavat aivan liian pitkiä öljynvaihtovälejä - se on tiedetty jo pitkään. Etenkään WGA valmistamat koneet ja vaihdelaatikot eivät kestä ollenkaan noin pitkiä vaihtovälejä.
Taisi ammoin kuplalla olla 2500km huoltovälit ja siksihän sekin auto kesti. (korjatkaa jos olen väärässä)
Vuodenajat ON OTETTAVA HUOMIOON lukipa siellä huoltokirjassa mitä tahansa!Monella automerkillä nyt vaan on ollut vähintään 20 tkm vaihtovälit jo pari vuosikymmentä, toki jollain aikarajalla.
Jopa Toyotan tekniikassakin se on 20 tkm kun auton ostaa Suzukin keulamerkillä. (Swace ja Across). Eli Toyotan huolto nyt vaan haluaa rahastaa hölmöjä tiheillä öljynvaihtoväleillä.
- Anonyymi
Minun autossani on 5,8 litraa öljyä ja vaihdatan sen kerran vuodessa noin 20-22 tkm välein. Onko Tojon 4,2 litraa öljyä 15 tkm välein paljon parempi?
- Anonyymi
Toyotan koneistus on heikompaa ja öljyt heikompia ja öljyn määrä pieni. Tärkein syy on saada tuloja huolloista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotan koneistus on heikompaa ja öljyt heikompia ja öljyn määrä pieni. Tärkein syy on saada tuloja huolloista.
On sulla kuvitelmat. On todella. Uskon, toivon ja kuvitelmien mies.
- Anonyymi
Toyotan hybridissä täytyykin olla hyvät ja tuoreet öljyt, kun sitä huudatetaan jo normaalissa ajossa punaisen rajalla, kun vääntäviä turboja ajellaan pienillä kierroksilla eikä yli 3000 rpm ole pakko edes mennä.
- Anonyymi
Kyllä se dsg arpoo niitä vaihteita, pätkii, arpoo ja pätkii. Vain Toyota hybridin portaattomassa planeettapyörävoimansiirrossa on aina oikea välitys. Kaikki muut tulee takamatkalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se dsg arpoo niitä vaihteita, pätkii, arpoo ja pätkii. Vain Toyota hybridin portaattomassa planeettapyörävoimansiirrossa on aina oikea välitys. Kaikki muut tulee takamatkalla.
Oikea välitys = kierrokset huutaa punarajalla ja onneton vääntö. Se on tuttua Toyotaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikea välitys = kierrokset huutaa punarajalla ja onneton vääntö. Se on tuttua Toyotaa!
Toyota hybridissä ei ole mitään kierroslukumittaria eikä punarajaa. Kertoo vain sinun tietämättömyydestäsi!
- Anonyymi
Ei minun RAV4 plugaria ole tarvis huudattaa. +300hp tehoa antaa mahdollisuuden polttiksen pyöriä ihan tauhassa. yleensä kyllä ajan vain sähköllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se dsg arpoo niitä vaihteita, pätkii, arpoo ja pätkii. Vain Toyota hybridin portaattomassa planeettapyörävoimansiirrossa on aina oikea välitys. Kaikki muut tulee takamatkalla.
Dsg ei ole mikään oikea automaatti. En ostaisi sellaista ikinä omilla rahoillani. 7 pykäläinen oikea automaatti kelpaa minulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se dsg arpoo niitä vaihteita, pätkii, arpoo ja pätkii. Vain Toyota hybridin portaattomassa planeettapyörävoimansiirrossa on aina oikea välitys. Kaikki muut tulee takamatkalla.
DSG:n yhteydessä moottori käy nätisti kokoajan ja vaihteisto pitää taloudellisen ja järkevän välityksen päällä kokoajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dsg ei ole mikään oikea automaatti. En ostaisi sellaista ikinä omilla rahoillani. 7 pykäläinen oikea automaatti kelpaa minulle.
Missä nykyautossa on noin vähän vaihteita aidossa automaatissa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä nykyautossa on noin vähän vaihteita aidossa automaatissa?
120 nopeuteen en tarvitsisi kuin pari kolme.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
120 nopeuteen en tarvitsisi kuin pari kolme.
Ai sinä säädät nopeutta vaihteilla? Olisko autokoulu paikallaan?
- Anonyymi
Volkkarin huoltoväli on ajotavasta riippuvainen. Se ei aina ole se 30 tkm, vaan jos olosuhteet on moottorille huonot, se pyytää huoltoon jo paljon aikaisemmin.
- Anonyymi
Volkkarin plugareissa on 15tkm öljynvaihtoväli. Hybridi vaatii öljyn pysymistä parempana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Volkkarin plugareissa on 15tkm öljynvaihtoväli. Hybridi vaatii öljyn pysymistä parempana.
EI taida olla kuitenkaan.
- Anonyymi
Alalla olleena pitkä huoltoväli on tuottee myyntikikka, ajatelkaa mitä hyvänsä muuta.
Näin on näreet, loppu on selitystä !- Anonyymi
Hauska poika, ei sua kukaan usko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hauska poika, ei sua kukaan usko.
Tuossa ei ole mitään hauskaa. Tuo on totuus.
- Anonyymi
Paskan möivät ja pölvästi osti
- Anonyymi
Sellaisia ne saksalaiskonsernin autot ovat. Paskoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sellaisia ne saksalaiskonsernin autot ovat. Paskoja.
Noin sanoo poikanen, joka ei ole koskaan kunnon autoja omistanut, vain pelkkiä Tojoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin sanoo poikanen, joka ei ole koskaan kunnon autoja omistanut, vain pelkkiä Tojoja.
Minulla on kyllä aivan eri näkemys kunnon autosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on kyllä aivan eri näkemys kunnon autosta.
Ei taida olla kuitenkaan kokemusta.
- Anonyymi
Taasko mennään uskon ja kuvitelmien voimalla eteenpäin.
- Anonyymi
VW pilaa ne moottorit.
- Anonyymi
Toyotan moottorit eivät kestä pitkää öljynvaihtoväliä, koska ovat niin huonosti rakennettuja
- Anonyymi
Otsikosta ilmenevästä syystä Toyotat huolletaan 15.000 km:n välein.
- Anonyymi
Toyotan 4AFE motit on minulla kestäneet väh. 400 000 ilman ylimääräisiä öljyn lisäyksiä. Noilla kilometreillä on auto vaihtunut tuoreempaan. Öljyn/suodatinvaihdot 15tkm välein ja Toyotan suosittelemilla tarvikkeilla. Uusin peli eri moottorilla ja ei (vielä) noin paljon kilsoja, mutta ei kyllä öljypurnukkakaan mukana kulje.
- Anonyymi
Toyota on ruma ja tylsä ruostekasa. Epämukava ja huono ajettavuus. Meteli sisällä on melkoinen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185093MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1112616- 102064
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5801920Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1181670Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja691279Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s411269Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31038Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641027Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191019