BRYSSEL: EU-komissio on esitellyt ampumatarvikkeiden tuotannon lisäämiseen tähtäävän lain. Tavoitteena on EU:n tuotantokapasiteetin nostaminen ja ampumatarvikkeiden kuten tykistön ammusten pikainen toimittaminen Ukrainaan.
Ammustuotantoa kiritetään 500 miljoonan euron potilla, joka on tarkoitus jakaa hankkeisiin, jotka vahvistavat Euroopan puolustusteollisuutta ja puuttuvat tuotannon pullonkauloihin.
EU:n sisämarkkinoista vastaava komissaari Thierry Bretonin mukaan Euroopassa on yksitoista maata, joilla on edellytykset lisätä Ukrainan tarvitsemia 155- ja 152-millimetrin tykistönammusten tuotantoa.
Ranskalaiskomissaarin mukaan EU:n on mahdollista lisätä tuotantoaan, jos yritysten mahdollisuuksia hyödynnetään entistä tehokkaammin.
Tämä edellyttää kuitenkin siirtymistä kohti sotataloutta. EU:lla on tärkeä rooli puolustusalan yritysten tukemisessa.
– Meidän on autettava heitä lisäämään teollista kapasiteettiaan, Breton sanoo.
Komission esitys täydentää EU:ssa tehtyjä päätöksiä ammusvarastojen hyödyntämisestä Ukrainan hyväksi ja ampumatarvikkeiden yhteishankinnoista. Näihin hankkeisiin on varattu kaksi miljardia euroa EU:n rauhanrahastosta.
Maaliskuussa kokoontuneet EU-johtajat sitoutuivat toimittamaan Ukrainalle miljoona tykistön kranaattia tulevan 12 kuukauden aikana. Bretonin mukaan tavoite on realistinen.
– Uskon, että voimme lisätä tuotantoa miljoonaan ammukseen vuodessa.
Bretonin mukaan EU:ssa on yksitoista maata, joilla on edellytykset lisätä tykistön ammusten tuotantoa. Hänen mukaansa suhtautuminen tuotannon lisäämiseen on myönteinen.
– Kaikki maat joiden kanssa olen puhunut ovat antaneet positiivisen vastauksen.
Tuotantoa voidaan lisätä muun muassa hyödyntämällä olemassa olevaa kapasiteettia, modernisoimalla tuotantolaitoksia ja avaamalla uusia linjastoja.
Tarvitaanko vielä jotain EU-vihaajien v-tutuksen lisäämiseksi?
EU lisää ammustuotantoa - ja siirtyy kohti sotataloutta!
7
191
Vastaukset
- Anonyymi
Rauhoitu poika siellä
- Anonyymi
EU-vihaajien tuska tosiasioiden edessä näkyy olevan sietämätön.
Niin pitääkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EU-vihaajien tuska tosiasioiden edessä näkyy olevan sietämätön.
Niin pitääkin.Paljonko sossupummi itse laitat rahaa Eun ammuksiin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko sossupummi itse laitat rahaa Eun ammuksiin?
Taas jäi EU-vihaajalta itse asia ymmärtämättä.
Ei ihme, että vaikuttavat tuskaisilta.
Miksi en ylläty? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas jäi EU-vihaajalta itse asia ymmärtämättä.
Ei ihme, että vaikuttavat tuskaisilta.
Miksi en ylläty?Siksi,että aineilla surkastetut sivosi eivät käsitäEu kusetusta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi,että aineilla surkastetut sivosi eivät käsitäEu kusetusta!
Kun peruskoulu jää kesken,on tekstin taso tuo!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379