BRYSSEL: EU-komissio on esitellyt ampumatarvikkeiden tuotannon lisäämiseen tähtäävän lain. Tavoitteena on EU:n tuotantokapasiteetin nostaminen ja ampumatarvikkeiden kuten tykistön ammusten pikainen toimittaminen Ukrainaan.
Ammustuotantoa kiritetään 500 miljoonan euron potilla, joka on tarkoitus jakaa hankkeisiin, jotka vahvistavat Euroopan puolustusteollisuutta ja puuttuvat tuotannon pullonkauloihin.
EU:n sisämarkkinoista vastaava komissaari Thierry Bretonin mukaan Euroopassa on yksitoista maata, joilla on edellytykset lisätä Ukrainan tarvitsemia 155- ja 152-millimetrin tykistönammusten tuotantoa.
Ranskalaiskomissaarin mukaan EU:n on mahdollista lisätä tuotantoaan, jos yritysten mahdollisuuksia hyödynnetään entistä tehokkaammin.
Tämä edellyttää kuitenkin siirtymistä kohti sotataloutta. EU:lla on tärkeä rooli puolustusalan yritysten tukemisessa.
– Meidän on autettava heitä lisäämään teollista kapasiteettiaan, Breton sanoo.
Komission esitys täydentää EU:ssa tehtyjä päätöksiä ammusvarastojen hyödyntämisestä Ukrainan hyväksi ja ampumatarvikkeiden yhteishankinnoista. Näihin hankkeisiin on varattu kaksi miljardia euroa EU:n rauhanrahastosta.
Maaliskuussa kokoontuneet EU-johtajat sitoutuivat toimittamaan Ukrainalle miljoona tykistön kranaattia tulevan 12 kuukauden aikana. Bretonin mukaan tavoite on realistinen.
– Uskon, että voimme lisätä tuotantoa miljoonaan ammukseen vuodessa.
Bretonin mukaan EU:ssa on yksitoista maata, joilla on edellytykset lisätä tykistön ammusten tuotantoa. Hänen mukaansa suhtautuminen tuotannon lisäämiseen on myönteinen.
– Kaikki maat joiden kanssa olen puhunut ovat antaneet positiivisen vastauksen.
Tuotantoa voidaan lisätä muun muassa hyödyntämällä olemassa olevaa kapasiteettia, modernisoimalla tuotantolaitoksia ja avaamalla uusia linjastoja.
Tarvitaanko vielä jotain EU-vihaajien v-tutuksen lisäämiseksi?
EU lisää ammustuotantoa - ja siirtyy kohti sotataloutta!
7
232
Vastaukset
- Anonyymi
Rauhoitu poika siellä
- Anonyymi
EU-vihaajien tuska tosiasioiden edessä näkyy olevan sietämätön.
Niin pitääkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EU-vihaajien tuska tosiasioiden edessä näkyy olevan sietämätön.
Niin pitääkin.Paljonko sossupummi itse laitat rahaa Eun ammuksiin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko sossupummi itse laitat rahaa Eun ammuksiin?
Taas jäi EU-vihaajalta itse asia ymmärtämättä.
Ei ihme, että vaikuttavat tuskaisilta.
Miksi en ylläty? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas jäi EU-vihaajalta itse asia ymmärtämättä.
Ei ihme, että vaikuttavat tuskaisilta.
Miksi en ylläty?Siksi,että aineilla surkastetut sivosi eivät käsitäEu kusetusta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi,että aineilla surkastetut sivosi eivät käsitäEu kusetusta!
Kun peruskoulu jää kesken,on tekstin taso tuo!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427095
- 323978
- 513422
- 412978
- 172746
- 372248
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472147- 422102