Raitiovaunun kuljettajaa syytetään kuolemantuottamuksesta. Näinkö sen kuuluu mennä?
Poika käveli päin punaisia ja jäi spåran alle
64
386
Vastaukset
- Anonyymi
Ratikalla pitää hätäjarruttaa niin, että mummot liukuvat käytävää pitkin tuulilasiin.
- Anonyymi
Olisi väistänyt. Onhan kuskilla ohjaussauva käytössään.
- Anonyymi
Niin, tai olisi pysähtynyt ennen hänelle palanutta stop-valoa, niin ei olisi joutunut syytteeseen ja poikakin olisi selvinnyt vammoitta.
- Anonyymi
Liikenteessä pitää ajaa ennakoivasti. Aina jostain voi tulla joku ja joku vanhus voi horjahtaa eteen. Siellä missä liikkuu ihmisiä niin nopeus pitää sovittaa siten, että auto ja spora voidaan pysäyttää hyvinkin nopeasti. Ei se punainen valo anna mitään päälleajo oikeutta.
Jostain syystä juuri Mäkelänkadulla tapahtuu näitä onnettomuuksia paljon. Joko sporan tai auton aiheuttamana. Siinä on vieressä kouluja ja lapsia / nuoria liikkuu paljon. Itsekin olen ollut paikalla kun raitiovaunun alle jäi nuori poika. Hän oli aivan siellä etutelin alla sykkyrässä. Toisen kerran vanhus jäi niinikään sporan alle. Piti tilata nosturiauto, että sporan keulaa voitiin nostaa, että vanhus saatiin alta pois. Häneltä lähti henki.
Ihan tähän loppuun sellainen pikku lisäys, että tiedän erään bussikuskin joka lukee korania samalla kun ajaa. Hän ajaa Vuosaaaren ja Itiksen väliä.- Anonyymi
Tämä tarkoittaisi sporan tapauksessa kävelynopeutta. Sporat ovat sen verran isoja, että ne eivät nopeasti koskaan pysähdy, ellei sillä madella hitaasti. Nimittäin nämä tapahtuvat usein niin nopeasti, että pitäisi jarruttaa parissa metrissä ja reaktio pitäisi olla salamannopea.
Käytännössä tuo ajatuksesi on täysin mahdoton. Vaikka nopeusrajoitus olisi 20 km/h niin edes se ei riittäisi vaan joku tulee silti jäämään alle. Ja kyllä, jotkut ovat kuolleet kun auto tai spora on törmännyt alle 20 km/h vauhdilla. - Anonyymi
Voi jeesus, oletko ihan tosissasi? Olet selvästi autoton vihreä helsinkiläinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä tarkoittaisi sporan tapauksessa kävelynopeutta. Sporat ovat sen verran isoja, että ne eivät nopeasti koskaan pysähdy, ellei sillä madella hitaasti. Nimittäin nämä tapahtuvat usein niin nopeasti, että pitäisi jarruttaa parissa metrissä ja reaktio pitäisi olla salamannopea.
Käytännössä tuo ajatuksesi on täysin mahdoton. Vaikka nopeusrajoitus olisi 20 km/h niin edes se ei riittäisi vaan joku tulee silti jäämään alle. Ja kyllä, jotkut ovat kuolleet kun auto tai spora on törmännyt alle 20 km/h vauhdilla.Juuri näin. Ei huolta, koska kuoleehan noita ihmisiä jokatapauksessa.
😇😇😇😇😇 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä tarkoittaisi sporan tapauksessa kävelynopeutta. Sporat ovat sen verran isoja, että ne eivät nopeasti koskaan pysähdy, ellei sillä madella hitaasti. Nimittäin nämä tapahtuvat usein niin nopeasti, että pitäisi jarruttaa parissa metrissä ja reaktio pitäisi olla salamannopea.
Käytännössä tuo ajatuksesi on täysin mahdoton. Vaikka nopeusrajoitus olisi 20 km/h niin edes se ei riittäisi vaan joku tulee silti jäämään alle. Ja kyllä, jotkut ovat kuolleet kun auto tai spora on törmännyt alle 20 km/h vauhdilla.Ei koko vaikuta pysähtymiseen mitenkään. Kitkavoima on kitkakerroin kertaa nostovoima. Nostovoima on suoraan verrannollinen massaan, eli kitkavoima kasvaa samassa suhteessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei koko vaikuta pysähtymiseen mitenkään. Kitkavoima on kitkakerroin kertaa nostovoima. Nostovoima on suoraan verrannollinen massaan, eli kitkavoima kasvaa samassa suhteessa.
Ai ei koko eli massa vaikuta pysähtymiseen? Missä tynnyrissä olet kasvanut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei koko vaikuta pysähtymiseen mitenkään. Kitkavoima on kitkakerroin kertaa nostovoima. Nostovoima on suoraan verrannollinen massaan, eli kitkavoima kasvaa samassa suhteessa.
Kirjoittaja tarkoittaa että isokokoinen on PAINAVA. Nostovoimat ja kitkavoimat höpö höpö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai ei koko eli massa vaikuta pysähtymiseen? Missä tynnyrissä olet kasvanut?
Ei vaikuta. Fysiikkaa on luettu ihan riittävästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei koko vaikuta pysähtymiseen mitenkään. Kitkavoima on kitkakerroin kertaa nostovoima. Nostovoima on suoraan verrannollinen massaan, eli kitkavoima kasvaa samassa suhteessa.
Totta töriset, junakin pysähtyy yhtä nopeasti kuin fillari.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta töriset, junakin pysähtyy yhtä nopeasti kuin fillari.
Ei siihen koko vaikuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siihen koko vaikuta.
Iso pysähtyy nopeammin, koska isossa on suurempi otsapinta-ala, jolloin myös ilmanvastuksen hidastava vaikutus on voimakkaampi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siihen koko vaikuta.
Olet mielestäsi vähintäänkin fysiikan professori, mutta väität ettei massa ole yksi tekijä kun on kyse ajoneuvon pysähtymismatkasta? Trollitieteiden maisteri taidat olla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet mielestäsi vähintäänkin fysiikan professori, mutta väität ettei massa ole yksi tekijä kun on kyse ajoneuvon pysähtymismatkasta? Trollitieteiden maisteri taidat olla.
Minkä kohdan fysiikan laista olet kumonnut?
Kitkavoima on kitkakerroin kerrottuna nostovoimalla. Nostovoima taas riippuu massasta ja pinnan kaltevuudesta.
Kuinka saat tuossa massan vaikuttamaan pysähtymismatkaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä kohdan fysiikan laista olet kumonnut?
Kitkavoima on kitkakerroin kerrottuna nostovoimalla. Nostovoima taas riippuu massasta ja pinnan kaltevuudesta.
Kuinka saat tuossa massan vaikuttamaan pysähtymismatkaan?Voithan sinä jankuttaa ja saivarrella vaikka koko loppupäivän, ei ole minulta pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta töriset, junakin pysähtyy yhtä nopeasti kuin fillari.
Voi nopeamminkin pysähtyä jos on tehty oikein ohuesta foliosta ja massaa on vähemmän kuin fillarissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä kohdan fysiikan laista olet kumonnut?
Kitkavoima on kitkakerroin kerrottuna nostovoimalla. Nostovoima taas riippuu massasta ja pinnan kaltevuudesta.
Kuinka saat tuossa massan vaikuttamaan pysähtymismatkaan?Juurihan itsekin kirjoitit että massa on yksi tekijä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurihan itsekin kirjoitit että massa on yksi tekijä.
Kyllä kotimainen jäätelö on parempaa kuin ulkomainen jäätelö. tästä ei ole kahta sanaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voithan sinä jankuttaa ja saivarrella vaikka koko loppupäivän, ei ole minulta pois.
Voit toki yrittää kumota fysiikan lait. Ei sinun tyhmyytesi ole muilta pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai ei koko eli massa vaikuta pysähtymiseen? Missä tynnyrissä olet kasvanut?
Kyllä pysähtymismatka riippuu pyöristä, "tiestä" ja jarruista.
Kumipyörillä parempi ote tiestä kuin metallipyörilläkiskojen päällä.
Lehtikeli (puiden lehtiä kiskoilla) vielä heikentää pitoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurihan itsekin kirjoitit että massa on yksi tekijä.
Et tietenkään ymmärtänyt. Massalla ei ole vaikutusta, koska kitkavoima kasvaa samassa suhteessa kuin massa kasvaa. Kitkavoima on se, jonka avulla saadaan liikkuva kappale pysäytettyä.
Tämä on helppoa, kun sen osaa. Keskustellaanko seuraavaksi gravitaatiosta? Nostovoimahan nimittäin heikkenee, mitkä korkeammalla ollaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kotimainen jäätelö on parempaa kuin ulkomainen jäätelö. tästä ei ole kahta sanaa.
Näin on. Odotan, että millaiset kesäkelit tulee? Olen kova telttailija.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei koko vaikuta pysähtymiseen mitenkään. Kitkavoima on kitkakerroin kertaa nostovoima. Nostovoima on suoraan verrannollinen massaan, eli kitkavoima kasvaa samassa suhteessa.
Ai niinkö???????
Mulle on aina opetettu että auton nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka kolminkertaistuu.
Mites ratikassa? rauta rautaa vastaan, mikä on kitkakerroin.
Kumipyörässä kitka lisääntyy kun kumi lämpenee, mites rauta?
Jos et vieläkään usko niin kokeile junan eteen hyppäämistä, sinun logiikalla juna pysähtyy muutaman kymmenen metrin matkalla.
- Anonyymi
Mustalaisella oli parempi tuuri: Se juna sillai koukkasi miun ohi,..
- Anonyymi
Kai se ratikkakuski rinnastetaan autoilijaan, eli aina syyllinen vaikka joku hyppäisi puun takaa eteen.
- Anonyymi
Eli syyllisyysnäkökohta muuttuukin aina aiheuttamisperusteiseksi: -auto tai ratikka AIHEUTTI henkilön menehtymisen...hmm.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli syyllisyysnäkökohta muuttuukin aina aiheuttamisperusteiseksi: -auto tai ratikka AIHEUTTI henkilön menehtymisen...hmm.
Kuolemantuottamus = huolimattomuudella aiheutettu kuolema. Eli tutkitaan noudattiko kuljettaja tarpeellista huolellisuutta ja kohtuullista nopeutta kyseisessä paikassa.
- Anonyymi
Kun ottaa riskin mennä punasia päin niin silloin henkilön pitäisi automaattisesti luopua kaikista oikeuksistaan.
- Anonyymi
Juuri noin: olen minäkin kävellyt kadun poikki punaisten palaessa, kun ei autoa lähelläkään tulossa. Mutta jos kuitenkin jotain tapahtuu, niin sitten pitää tukkia turpansa myös...
Samoin heijastimettomalta tulisi poistaa oikeuksia, mikäli tömähtää... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin: olen minäkin kävellyt kadun poikki punaisten palaessa, kun ei autoa lähelläkään tulossa. Mutta jos kuitenkin jotain tapahtuu, niin sitten pitää tukkia turpansa myös...
Samoin heijastimettomalta tulisi poistaa oikeuksia, mikäli tömähtää...On myös eroa ylittääkö kadun punaisia päin pyörällä vai jalkaisin.
Pyörällä kadun ylittää parissa sekunnissa, mutta kävelijällä menee vähintään 5 kertaa hitaammin.
Myös aika jolloin kadun ylittää ratkaisee, Iltamyöhään kun mistään ei tule autoja, niin punaisissa odottaminen on turhauttavaa.
Sekin täytyy huomioida, että auto pyöräilijä ja jalankulkija kuulee autojen äänet, mutta autoilija ei auton sisällä kuule tuleeko auto, niin että auto ei punaisia päin korvakuuloon perustuen voi ajaa. - Anonyymi
Joskus valot vaihtuvat, kun olet jo astunut kadulle. Ratikka voi myös kääntyä kulman takaa, joten siitä ei ole näköhavaintoa. Helsingissä on muutamia paikkoja, joissa kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta.
- Anonyymi
Suoranainen ihme ettei näitä satu enempää. Ihmiset kulkee nenä puhelimen luurissa katselematta lainkaan sivuilleen kun katuja ylittävät. Talvikelissä ei ne kulkuneuvot ihan olemattomalla matkalla pysähdy ja jos jalankulkija alle jää niin siinä ei paljoa lämmitä vaikka kuinka olisi oikeassakin ollut.
- Anonyymi
Justiinsa näin. Siihen vielä lisäksi sähkölaudat, joilla huristellaan aivan kuin muita ei maailmassa olisikaan. Sitten itketään kun tulee pipi tai jopa noutaja. Kamalaahan se onkin, vaan kyllä jopa sillä pienelläkin ihmisellä pitää olla vastuu sekä omasta liikkumisestaan että toisten huomioonottamisesta.
Valitettava tapaus silti. - Anonyymi
Vielä vaarallisempia on ne pyöräilijät jotka poukkaisevat yllättäen esim kahden pysäköidyn pakun välistä ajoradalle. Siinä ei paljoa kerkiä reagoida.
- Anonyymi
Tämä on iät ja ajat ollut suomalaista oikeuskäytäntöä, että vammautumisissa ja kuolemantapauksissa molempien ajoneuvojen kuljettajat saavat syytteen, ja yleensä sakkoja, syynä varomattomuus liikenteessä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7beea942-4037-4841-8f34-27401e014f7d
Rikosnuimike "törkeä kuolemantuottamus" on nyt uutta ja rankemapaa linjausta. Onko kuski tieten tahtoen painanut ratikkansa sähkökaasua, kun on nähnyt pojan kiskoilla. - Anonyymi
Pienellä pelolla vaan odottaa kun alkaa Jokeriratikka kulkea. Ogelin tekojääradan kulmalla on aivan otolliset mahikset jäädä suoran alle.
Aika näyttää ......- Anonyymi
Yksi vaihtoehto on tietenkin katsoa minne kulkee, eikä kävellä puupäänä silmät kiinni.
- Anonyymi
Raitiovaunun kuljettaja ajoi myös "punaisia" päin (S-merkki).
- Anonyymi
Tässä uutisessa ei mainittu mitään s-merkin noudattamatta jättämisestä
- Anonyymi
Ketä se spåra on?
- Anonyymi
Nykyklapsosten pienemmätkin töppäilyt laitetaan aina toisen syyksi.
On erittäin ikävää, että spårakuski kuljettaessaan valtavaa möhkälettä saa syytteen siitä, että joku poju syöksyy sen alle vaikka punaiset paloivat jalankulkijalle. - Anonyymi
Penska jäi siis skurun alle. Mitäs käveli. Olisi juossu.
- Anonyymi
Ei, vaan olisi odottanut omaa vuoroaan eli vihreää. Hänelle paloi punainen...
- Anonyymi
Sinäkin osaisit ajatella jos lakkaisit ryyppäämästä.
- Anonyymi
Jutun mukaan juoksi.
- Anonyymi
Voisihan niissä ratikoissa olla joku aura edessä, ettei nyt suoraan pyörien alle jää. Ja joku tutka myös.
- Anonyymi
Samaa ajattelin. Junissa oli ennenvanhaan karja-aura.
Joku sellainen. - Anonyymi
Ratikan edessä voisi marssia varoittaja kilkattamassa lehmänkelloa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa ajattelin. Junissa oli ennenvanhaan karja-aura.
Joku sellainen.Ilmaisia pehmusteita saa jäteasemalta, kun käy vaan hakemassa ja kiinnittää muutaman käytetyn sängyn joustinpatjan ratikan keulaan, niin pehmentää törmäystä ja jalankulkija singahtaa ratikan edestä pois josutinpatjojen jousten toimiessa.
- Anonyymi
Spårakuski sähkötuoliin, ja sankarilapsen vanhemmille ritariristi ja isompi asunto Vuosaaresta heimotoveriensa luota.
Olisi pitänyt spårakuskin väistää, olihan siinä tilaa koukata. Kyä pikku vesipään pitää saada kävellä rauhassa vaikka 70 tonnin painoisen ratikan eteen mitään muista välittämättä.
Maailma ei menettänyt mitään tuollaisessa munapäässä.
Voimia spårakuskille. - Anonyymi
Näin se menee. Juuri vähän aikaa sitten, tänä aamupäivänä, seurasin, kun fillari-isä lapsi peräkärryssään meni törkeästi autojen eteen, vaikka hän oli ehdottomasti väistämisvuorossa. Elleivät autoilijat olisi juntanneet jarruja pohjaan, olisi pari hengenmenoa olluit lähellä. Ja autoilijoissa se vika.
- Anonyymi
Kuolema tapahtui. Oikeus katsoo oliko kyseessä kuolemantuottamus.
- Anonyymi
Olis kiva jos olis linkki. Ei tietenkään itse vaunun alla makaavaan poikaan, vaan uutiseen.
Itselläni vuosia sitten eräs tuttava-vanhus jäi sporan alle.
Kun kotonani kuulin tapauksesta puhelimessa ja tajusin mitä oli tapahtunut, pidin päästäni kiinni, kiersin lattiaa ja huusin tunnin ajan yhtä huutoa.
Mitä tulee itse aloituksen uutiseen, spora itse ei voi väistää ja sporaa, kuten asemalle tulevaa ja sieltä lähtevää junaa / metroakin pitää itse varoa. Tässä on vastuu itse (aiotulla) uhrilla. Ei se matka sen nopeammin etene, vaikka asettuisit laiturilla kiskojen viereen kaula pitkänä kuikuamaan, että milloin se metro tulee.
Pitää pysyä kaukana kiskoista ja lähestyä vaunua vasta sitten kun se on varmasti pysähtyneenä ja ovet auki. Samalla varoa ihmistungosta.
Aloituksen tapausta en tunne, oliko kuljettajalla mahdollisuus nähdä lähellä oleva / juokseva poika? Oliko hän tuutannut ajoissa, jos edes epäili pojan hölmöilevän?
Kyllä vastuu tässä on uhrillakin. Sitä paitsi kiskojen lähistöillä voi vaaniskella ihka tavallisia murhaajiakin: pikku tönäisy... Siksi kiskoista on pysyttävä kaukana!- Anonyymi
Sporalaiturit voivat etenkin talvella olla hiekoittamattomia ja muutoinkin liukkaita ja nk. viettää loivasti alaspäin. Siksi itse pidän sporalaiturilla aina kaiteesta kiinni.
- Anonyymi
Kaikki junakuskitkin laitettava tuomiolle jos ovat ajaneet junalla itsemurhaa tekevän kiskoillehyppääjän yli. He ovat tappajia. Suurimassainen kulkuvälinehän pysähtyy kuin seinään kun jarrua vain painaa, tietää "oikeuslaitos".
- Anonyymi
Juu ja moottoriveneen voi rantavedessä, työntää käyntiin.
- Anonyymi
Vuoden paras 😅
- Anonyymi
Samaa ihmettelin.
- Anonyymi
Oliko puhelin kädessä?, sitä tuijotetaan nykyään miehissä.
osan ottoni kuitenkin. - Anonyymi
Oliko viinapullo kädessä?
- Anonyymi
Oikeutta ei kannata tässä maassa mainita. Mielisairaalan psykoosiosastollakin on täyspäisempää toimintaa.
- Anonyymi
Muistan taannoin (n. 15v. sitten) Itiksessä äiti lastenvaunujensa kanssa lähestyi suojatietä, reipas Skoda-pelle jarrutti ja pysähtyi antamaan tietä keskellä jononmuodostusta suojatien edessä. Todennäköisesti hymyili llammasmaisesti, viittilöi äiti-lastenvaunu-muodostelmaa suojatielle. Siitähän ylittivät, mutta takaa tuli kivirekka n. 60 tonnia joka ei sitten pysähtynytkään, vaikka kuinka yritti. Siinä meni nuoret sekä vanhat samanlailla, kun kivirekka jyräsi ne kaikki. Kandeisko edes vähän seurata liikennettä, kun suojatielle astuu?
Että näin. Maailma ei taaskaan menettänyt mitään, toki siitä vauvasta olisi voinut kehittyäkin jotain. Eipä kehittynyt.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koronapiikki?
Näyttelijä, muusikko ja ohjaaja Jaakko Loukkola on kuollut. Hän menehtyi yllättäen maanantaina 5.6.2023.2405402Venäjä räjäytti Nova Kakhovkan padon
Osa Nova Kakhovkan padosta on tuhoutunut. Ukrainan mukaan Venäjän joukot räjäyttivät padon. "– Venäjän armeija on tehny4082547Jotain hampaankolossa vieläkin?
Joku hiertää, niinkö? Kaikkien näiden vuosien ja viestien jälkeen. Jännä juttu.2971406Tässä ajassa sähköauto tulee bensa-autoa päästöttömäksi
Traficom on julkistanut uuden laskurin, jolla voi vertailla autoilun päästöjä ja kustannuksia eri käyttövoimilla. Päästö1751393Naista muistuttamaan leikattu mies halventaa Miss Suomi-kisatkin
Itkeäkö 😭 vai nauraa? 😂 https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rimi-riutta-on-historian-ensimmainen-transsukupuolinen-mis112920Ehkä tosiaan niin
että "meidän" rakkaustarina tuli tiensä päähän. Olipa vaan kiihkeä kokemus. Harmi kun et ehkä tiennyt tästä suhteesta yh61818Lähden mun kanssa viikonlopuksi jonnekin?
Vaikka Tampereelle. Ollaan yhdessä koko viikonloppu. Heinä-elokuussa? Minä maksan.49746vastuuton kolmikko.
Tarkastuslautakunta totesi yksimielisesti että puuhailu on ollut vastuutonta. Mummo voisi lopulta tehdä ainoan oikean ra7696Mitä teitte tänään?
Mitä palstalaiset teitte tänään? Oliko mitään tavallisesta poikkeavaa? Tapahtuiko jotain kivaa tai vaikka ikävää? Näitte124694Oulaisten musiikkiviikot
No nyt on esiintyjät musiikkiviikolla! Eipähän tarvi ostaa lippuja tuonne. Alkoi musiikkiviikkojen alasajo! Karmeeta....12673