Poika käveli päin punaisia ja jäi spåran alle

Anonyymi-ap

Raitiovaunun kuljettajaa syytetään kuolemantuottamuksesta. Näinkö sen kuuluu mennä?

65

563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ratikalla pitää hätäjarruttaa niin, että mummot liukuvat käytävää pitkin tuulilasiin.

    • Anonyymi

      Olisi väistänyt. Onhan kuskilla ohjaussauva käytössään.

      • Anonyymi

        Niin, tai olisi pysähtynyt ennen hänelle palanutta stop-valoa, niin ei olisi joutunut syytteeseen ja poikakin olisi selvinnyt vammoitta.


    • Anonyymi

      Liikenteessä pitää ajaa ennakoivasti. Aina jostain voi tulla joku ja joku vanhus voi horjahtaa eteen. Siellä missä liikkuu ihmisiä niin nopeus pitää sovittaa siten, että auto ja spora voidaan pysäyttää hyvinkin nopeasti. Ei se punainen valo anna mitään päälleajo oikeutta.

      Jostain syystä juuri Mäkelänkadulla tapahtuu näitä onnettomuuksia paljon. Joko sporan tai auton aiheuttamana. Siinä on vieressä kouluja ja lapsia / nuoria liikkuu paljon. Itsekin olen ollut paikalla kun raitiovaunun alle jäi nuori poika. Hän oli aivan siellä etutelin alla sykkyrässä. Toisen kerran vanhus jäi niinikään sporan alle. Piti tilata nosturiauto, että sporan keulaa voitiin nostaa, että vanhus saatiin alta pois. Häneltä lähti henki.

      Ihan tähän loppuun sellainen pikku lisäys, että tiedän erään bussikuskin joka lukee korania samalla kun ajaa. Hän ajaa Vuosaaaren ja Itiksen väliä.

      • Anonyymi

        Tämä tarkoittaisi sporan tapauksessa kävelynopeutta. Sporat ovat sen verran isoja, että ne eivät nopeasti koskaan pysähdy, ellei sillä madella hitaasti. Nimittäin nämä tapahtuvat usein niin nopeasti, että pitäisi jarruttaa parissa metrissä ja reaktio pitäisi olla salamannopea.

        Käytännössä tuo ajatuksesi on täysin mahdoton. Vaikka nopeusrajoitus olisi 20 km/h niin edes se ei riittäisi vaan joku tulee silti jäämään alle. Ja kyllä, jotkut ovat kuolleet kun auto tai spora on törmännyt alle 20 km/h vauhdilla.


      • Anonyymi

        Voi jeesus, oletko ihan tosissasi? Olet selvästi autoton vihreä helsinkiläinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä tarkoittaisi sporan tapauksessa kävelynopeutta. Sporat ovat sen verran isoja, että ne eivät nopeasti koskaan pysähdy, ellei sillä madella hitaasti. Nimittäin nämä tapahtuvat usein niin nopeasti, että pitäisi jarruttaa parissa metrissä ja reaktio pitäisi olla salamannopea.

        Käytännössä tuo ajatuksesi on täysin mahdoton. Vaikka nopeusrajoitus olisi 20 km/h niin edes se ei riittäisi vaan joku tulee silti jäämään alle. Ja kyllä, jotkut ovat kuolleet kun auto tai spora on törmännyt alle 20 km/h vauhdilla.

        Juuri näin. Ei huolta, koska kuoleehan noita ihmisiä jokatapauksessa.
        😇😇😇😇😇


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä tarkoittaisi sporan tapauksessa kävelynopeutta. Sporat ovat sen verran isoja, että ne eivät nopeasti koskaan pysähdy, ellei sillä madella hitaasti. Nimittäin nämä tapahtuvat usein niin nopeasti, että pitäisi jarruttaa parissa metrissä ja reaktio pitäisi olla salamannopea.

        Käytännössä tuo ajatuksesi on täysin mahdoton. Vaikka nopeusrajoitus olisi 20 km/h niin edes se ei riittäisi vaan joku tulee silti jäämään alle. Ja kyllä, jotkut ovat kuolleet kun auto tai spora on törmännyt alle 20 km/h vauhdilla.

        Ei koko vaikuta pysähtymiseen mitenkään. Kitkavoima on kitkakerroin kertaa nostovoima. Nostovoima on suoraan verrannollinen massaan, eli kitkavoima kasvaa samassa suhteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei koko vaikuta pysähtymiseen mitenkään. Kitkavoima on kitkakerroin kertaa nostovoima. Nostovoima on suoraan verrannollinen massaan, eli kitkavoima kasvaa samassa suhteessa.

        Ai ei koko eli massa vaikuta pysähtymiseen? Missä tynnyrissä olet kasvanut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei koko vaikuta pysähtymiseen mitenkään. Kitkavoima on kitkakerroin kertaa nostovoima. Nostovoima on suoraan verrannollinen massaan, eli kitkavoima kasvaa samassa suhteessa.

        Kirjoittaja tarkoittaa että isokokoinen on PAINAVA. Nostovoimat ja kitkavoimat höpö höpö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai ei koko eli massa vaikuta pysähtymiseen? Missä tynnyrissä olet kasvanut?

        Ei vaikuta. Fysiikkaa on luettu ihan riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei koko vaikuta pysähtymiseen mitenkään. Kitkavoima on kitkakerroin kertaa nostovoima. Nostovoima on suoraan verrannollinen massaan, eli kitkavoima kasvaa samassa suhteessa.

        Totta töriset, junakin pysähtyy yhtä nopeasti kuin fillari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta töriset, junakin pysähtyy yhtä nopeasti kuin fillari.

        Ei siihen koko vaikuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siihen koko vaikuta.

        Iso pysähtyy nopeammin, koska isossa on suurempi otsapinta-ala, jolloin myös ilmanvastuksen hidastava vaikutus on voimakkaampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siihen koko vaikuta.

        Olet mielestäsi vähintäänkin fysiikan professori, mutta väität ettei massa ole yksi tekijä kun on kyse ajoneuvon pysähtymismatkasta? Trollitieteiden maisteri taidat olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet mielestäsi vähintäänkin fysiikan professori, mutta väität ettei massa ole yksi tekijä kun on kyse ajoneuvon pysähtymismatkasta? Trollitieteiden maisteri taidat olla.

        Minkä kohdan fysiikan laista olet kumonnut?

        Kitkavoima on kitkakerroin kerrottuna nostovoimalla. Nostovoima taas riippuu massasta ja pinnan kaltevuudesta.

        Kuinka saat tuossa massan vaikuttamaan pysähtymismatkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä kohdan fysiikan laista olet kumonnut?

        Kitkavoima on kitkakerroin kerrottuna nostovoimalla. Nostovoima taas riippuu massasta ja pinnan kaltevuudesta.

        Kuinka saat tuossa massan vaikuttamaan pysähtymismatkaan?

        Voithan sinä jankuttaa ja saivarrella vaikka koko loppupäivän, ei ole minulta pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta töriset, junakin pysähtyy yhtä nopeasti kuin fillari.

        Voi nopeamminkin pysähtyä jos on tehty oikein ohuesta foliosta ja massaa on vähemmän kuin fillarissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä kohdan fysiikan laista olet kumonnut?

        Kitkavoima on kitkakerroin kerrottuna nostovoimalla. Nostovoima taas riippuu massasta ja pinnan kaltevuudesta.

        Kuinka saat tuossa massan vaikuttamaan pysähtymismatkaan?

        Juurihan itsekin kirjoitit että massa on yksi tekijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurihan itsekin kirjoitit että massa on yksi tekijä.

        Kyllä kotimainen jäätelö on parempaa kuin ulkomainen jäätelö. tästä ei ole kahta sanaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voithan sinä jankuttaa ja saivarrella vaikka koko loppupäivän, ei ole minulta pois.

        Voit toki yrittää kumota fysiikan lait. Ei sinun tyhmyytesi ole muilta pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai ei koko eli massa vaikuta pysähtymiseen? Missä tynnyrissä olet kasvanut?

        Kyllä pysähtymismatka riippuu pyöristä, "tiestä" ja jarruista.
        Kumipyörillä parempi ote tiestä kuin metallipyörilläkiskojen päällä.
        Lehtikeli (puiden lehtiä kiskoilla) vielä heikentää pitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurihan itsekin kirjoitit että massa on yksi tekijä.

        Et tietenkään ymmärtänyt. Massalla ei ole vaikutusta, koska kitkavoima kasvaa samassa suhteessa kuin massa kasvaa. Kitkavoima on se, jonka avulla saadaan liikkuva kappale pysäytettyä.

        Tämä on helppoa, kun sen osaa. Keskustellaanko seuraavaksi gravitaatiosta? Nostovoimahan nimittäin heikkenee, mitkä korkeammalla ollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kotimainen jäätelö on parempaa kuin ulkomainen jäätelö. tästä ei ole kahta sanaa.

        Näin on. Odotan, että millaiset kesäkelit tulee? Olen kova telttailija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei koko vaikuta pysähtymiseen mitenkään. Kitkavoima on kitkakerroin kertaa nostovoima. Nostovoima on suoraan verrannollinen massaan, eli kitkavoima kasvaa samassa suhteessa.

        Ai niinkö???????
        Mulle on aina opetettu että auton nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka kolminkertaistuu.
        Mites ratikassa? rauta rautaa vastaan, mikä on kitkakerroin.
        Kumipyörässä kitka lisääntyy kun kumi lämpenee, mites rauta?

        Jos et vieläkään usko niin kokeile junan eteen hyppäämistä, sinun logiikalla juna pysähtyy muutaman kymmenen metrin matkalla.


    • Anonyymi

      Mustalaisella oli parempi tuuri: Se juna sillai koukkasi miun ohi,..

    • Anonyymi

      Kai se ratikkakuski rinnastetaan autoilijaan, eli aina syyllinen vaikka joku hyppäisi puun takaa eteen.

      • Anonyymi

        Eli syyllisyysnäkökohta muuttuukin aina aiheuttamisperusteiseksi: -auto tai ratikka AIHEUTTI henkilön menehtymisen...hmm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli syyllisyysnäkökohta muuttuukin aina aiheuttamisperusteiseksi: -auto tai ratikka AIHEUTTI henkilön menehtymisen...hmm.

        Kuolemantuottamus = huolimattomuudella aiheutettu kuolema. Eli tutkitaan noudattiko kuljettaja tarpeellista huolellisuutta ja kohtuullista nopeutta kyseisessä paikassa.


    • Anonyymi

      Kun ottaa riskin mennä punasia päin niin silloin henkilön pitäisi automaattisesti luopua kaikista oikeuksistaan.

      • Anonyymi

        Juuri noin: olen minäkin kävellyt kadun poikki punaisten palaessa, kun ei autoa lähelläkään tulossa. Mutta jos kuitenkin jotain tapahtuu, niin sitten pitää tukkia turpansa myös...

        Samoin heijastimettomalta tulisi poistaa oikeuksia, mikäli tömähtää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin: olen minäkin kävellyt kadun poikki punaisten palaessa, kun ei autoa lähelläkään tulossa. Mutta jos kuitenkin jotain tapahtuu, niin sitten pitää tukkia turpansa myös...

        Samoin heijastimettomalta tulisi poistaa oikeuksia, mikäli tömähtää...

        On myös eroa ylittääkö kadun punaisia päin pyörällä vai jalkaisin.
        Pyörällä kadun ylittää parissa sekunnissa, mutta kävelijällä menee vähintään 5 kertaa hitaammin.
        Myös aika jolloin kadun ylittää ratkaisee, Iltamyöhään kun mistään ei tule autoja, niin punaisissa odottaminen on turhauttavaa.
        Sekin täytyy huomioida, että auto pyöräilijä ja jalankulkija kuulee autojen äänet, mutta autoilija ei auton sisällä kuule tuleeko auto, niin että auto ei punaisia päin korvakuuloon perustuen voi ajaa.


      • Anonyymi

        Joskus valot vaihtuvat, kun olet jo astunut kadulle. Ratikka voi myös kääntyä kulman takaa, joten siitä ei ole näköhavaintoa. Helsingissä on muutamia paikkoja, joissa kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta.


    • Anonyymi

      Suoranainen ihme ettei näitä satu enempää. Ihmiset kulkee nenä puhelimen luurissa katselematta lainkaan sivuilleen kun katuja ylittävät. Talvikelissä ei ne kulkuneuvot ihan olemattomalla matkalla pysähdy ja jos jalankulkija alle jää niin siinä ei paljoa lämmitä vaikka kuinka olisi oikeassakin ollut.

      • Anonyymi

        Justiinsa näin. Siihen vielä lisäksi sähkölaudat, joilla huristellaan aivan kuin muita ei maailmassa olisikaan. Sitten itketään kun tulee pipi tai jopa noutaja. Kamalaahan se onkin, vaan kyllä jopa sillä pienelläkin ihmisellä pitää olla vastuu sekä omasta liikkumisestaan että toisten huomioonottamisesta.

        Valitettava tapaus silti.


      • Anonyymi

        Vielä vaarallisempia on ne pyöräilijät jotka poukkaisevat yllättäen esim kahden pysäköidyn pakun välistä ajoradalle. Siinä ei paljoa kerkiä reagoida.


    • Anonyymi

      Tämä on iät ja ajat ollut suomalaista oikeuskäytäntöä, että vammautumisissa ja kuolemantapauksissa molempien ajoneuvojen kuljettajat saavat syytteen, ja yleensä sakkoja, syynä varomattomuus liikenteessä.
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7beea942-4037-4841-8f34-27401e014f7d

      Rikosnuimike "törkeä kuolemantuottamus" on nyt uutta ja rankemapaa linjausta. Onko kuski tieten tahtoen painanut ratikkansa sähkökaasua, kun on nähnyt pojan kiskoilla.

    • Anonyymi

      Pienellä pelolla vaan odottaa kun alkaa Jokeriratikka kulkea. Ogelin tekojääradan kulmalla on aivan otolliset mahikset jäädä suoran alle.
      Aika näyttää ......

      • Anonyymi

        Yksi vaihtoehto on tietenkin katsoa minne kulkee, eikä kävellä puupäänä silmät kiinni.


    • Anonyymi

      Raitiovaunun kuljettaja ajoi myös "punaisia" päin (S-merkki).

      • Anonyymi

        Tässä uutisessa ei mainittu mitään s-merkin noudattamatta jättämisestä


    • Anonyymi

      Ketä se spåra on?

    • Anonyymi

      Nykyklapsosten pienemmätkin töppäilyt laitetaan aina toisen syyksi.
      On erittäin ikävää, että spårakuski kuljettaessaan valtavaa möhkälettä saa syytteen siitä, että joku poju syöksyy sen alle vaikka punaiset paloivat jalankulkijalle.

    • Anonyymi

      Penska jäi siis skurun alle. Mitäs käveli. Olisi juossu.

      • Anonyymi

        Ei, vaan olisi odottanut omaa vuoroaan eli vihreää. Hänelle paloi punainen...


      • Anonyymi

        Sinäkin osaisit ajatella jos lakkaisit ryyppäämästä.


      • Anonyymi

        Jutun mukaan juoksi.


    • Anonyymi

      Voisihan niissä ratikoissa olla joku aura edessä, ettei nyt suoraan pyörien alle jää. Ja joku tutka myös.

      • Anonyymi

        Samaa ajattelin. Junissa oli ennenvanhaan karja-aura.
        Joku sellainen.


      • Anonyymi

        Ratikan edessä voisi marssia varoittaja kilkattamassa lehmänkelloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa ajattelin. Junissa oli ennenvanhaan karja-aura.
        Joku sellainen.

        Ilmaisia pehmusteita saa jäteasemalta, kun käy vaan hakemassa ja kiinnittää muutaman käytetyn sängyn joustinpatjan ratikan keulaan, niin pehmentää törmäystä ja jalankulkija singahtaa ratikan edestä pois josutinpatjojen jousten toimiessa.


    • Anonyymi

      Spårakuski sähkötuoliin, ja sankarilapsen vanhemmille ritariristi ja isompi asunto Vuosaaresta heimotoveriensa luota.

      Olisi pitänyt spårakuskin väistää, olihan siinä tilaa koukata. Kyä pikku vesipään pitää saada kävellä rauhassa vaikka 70 tonnin painoisen ratikan eteen mitään muista välittämättä.

      Maailma ei menettänyt mitään tuollaisessa munapäässä.

      Voimia spårakuskille.

    • Anonyymi

      Näin se menee. Juuri vähän aikaa sitten, tänä aamupäivänä, seurasin, kun fillari-isä lapsi peräkärryssään meni törkeästi autojen eteen, vaikka hän oli ehdottomasti väistämisvuorossa. Elleivät autoilijat olisi juntanneet jarruja pohjaan, olisi pari hengenmenoa olluit lähellä. Ja autoilijoissa se vika.

    • Anonyymi

      Kuolema tapahtui. Oikeus katsoo oliko kyseessä kuolemantuottamus.

    • Anonyymi

      Olis kiva jos olis linkki. Ei tietenkään itse vaunun alla makaavaan poikaan, vaan uutiseen.

      Itselläni vuosia sitten eräs tuttava-vanhus jäi sporan alle.

      Kun kotonani kuulin tapauksesta puhelimessa ja tajusin mitä oli tapahtunut, pidin päästäni kiinni, kiersin lattiaa ja huusin tunnin ajan yhtä huutoa.

      Mitä tulee itse aloituksen uutiseen, spora itse ei voi väistää ja sporaa, kuten asemalle tulevaa ja sieltä lähtevää junaa / metroakin pitää itse varoa. Tässä on vastuu itse (aiotulla) uhrilla. Ei se matka sen nopeammin etene, vaikka asettuisit laiturilla kiskojen viereen kaula pitkänä kuikuamaan, että milloin se metro tulee.

      Pitää pysyä kaukana kiskoista ja lähestyä vaunua vasta sitten kun se on varmasti pysähtyneenä ja ovet auki. Samalla varoa ihmistungosta.

      Aloituksen tapausta en tunne, oliko kuljettajalla mahdollisuus nähdä lähellä oleva / juokseva poika? Oliko hän tuutannut ajoissa, jos edes epäili pojan hölmöilevän?

      Kyllä vastuu tässä on uhrillakin. Sitä paitsi kiskojen lähistöillä voi vaaniskella ihka tavallisia murhaajiakin: pikku tönäisy... Siksi kiskoista on pysyttävä kaukana!

      • Anonyymi

        Sporalaiturit voivat etenkin talvella olla hiekoittamattomia ja muutoinkin liukkaita ja nk. viettää loivasti alaspäin. Siksi itse pidän sporalaiturilla aina kaiteesta kiinni.


    • Anonyymi

      Kaikki junakuskitkin laitettava tuomiolle jos ovat ajaneet junalla itsemurhaa tekevän kiskoillehyppääjän yli. He ovat tappajia. Suurimassainen kulkuvälinehän pysähtyy kuin seinään kun jarrua vain painaa, tietää "oikeuslaitos".

    • Anonyymi

      Juu ja moottoriveneen voi rantavedessä, työntää käyntiin.

      • Anonyymi

        Vuoden paras 😅


    • Anonyymi

      Samaa ihmettelin.

    • Anonyymi

      Oliko puhelin kädessä?, sitä tuijotetaan nykyään miehissä.
      osan ottoni kuitenkin.

    • Anonyymi

      Oliko viinapullo kädessä?

    • Anonyymi

      Oikeutta ei kannata tässä maassa mainita. Mielisairaalan psykoosiosastollakin on täyspäisempää toimintaa.

    • Anonyymi

      Muistan taannoin (n. 15v. sitten) Itiksessä äiti lastenvaunujensa kanssa lähestyi suojatietä, reipas Skoda-pelle jarrutti ja pysähtyi antamaan tietä keskellä jononmuodostusta suojatien edessä. Todennäköisesti hymyili llammasmaisesti, viittilöi äiti-lastenvaunu-muodostelmaa suojatielle. Siitähän ylittivät, mutta takaa tuli kivirekka n. 60 tonnia joka ei sitten pysähtynytkään, vaikka kuinka yritti. Siinä meni nuoret sekä vanhat samanlailla, kun kivirekka jyräsi ne kaikki. Kandeisko edes vähän seurata liikennettä, kun suojatielle astuu?

      Että näin. Maailma ei taaskaan menettänyt mitään, toki siitä vauvasta olisi voinut kehittyäkin jotain. Eipä kehittynyt.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      1986
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      52
      1720
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1626
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe