Saako ruumisautoa ohittaa maantiellä?
Auto ajaa yksikseen ei hautajaissaattoa perässä,
arkku kyydissä.
Tapakysymys - hautajaiset
13
2597
Vastaukset
- 2107
minun mielestäni.Ainakin se on todella huono tapa.Vainajaa pitää kunnioitta.
- YksiAutoilija
Vähän riippuu missä ajellaan, Pohjois-Suomessa pitkät välimatkat, niin varmaan voi sopivasssa paikassa rauhallisesti mennä ohitse.
Tuskin satoja kilometrejä tarvitsee perässä ajella. Mutta jos tietää että jonkin matkan päästä itse kääntyy, niin tuskinpa nyt niin kova kiire kellään että tarttee ruumisautoa ohittaa. - sinivilkku
Silloin kun ruumisauto ajaa yksinään, on kyseessä siirto ja kyllä sen saa ohittaa.
Tästä olen jutellut paikallisen hautaustoimiston henkilökunnan kanssa ja ovat sanoneet, että ajavat usein sivuun kun ihmiset eivät kehtaa lähteä ohi. Pitkiä matkoja siirrettäessä eivät aina käytä tunnuksin varustettua autoa juuri em. syystä. ...pitkästä aikaa).
Minä heitän lisää vettä "kiukaalle".
Mites tulisi käyttytäytyä sitten, kun kyseessä on saatto ja se on esim valtatiellä ja et tietä ohittavasi saattuetta ennen kuin näet ruumisauton.
Kumpi on parempi, poistua siitä "saattamasta" rauhallisesti, vai liittyä " vainajan tuttavapiiriin"?????- Karpe
Itsekin omaistani saattueessa hautaan saattaneena, olen ajatellut samaa asiaa.
Hautaustoimistot voisivat kehittää jonkun yleisesti käytettävän merkin esim.surunauhatarran tms. joka tulisi kaikkiin saattueeseen kuuluviin autoihin.
Esim. Alonson formulassa oli tällaiset Madridin pommi-iskun jälkeen, kun maassa oli maansuru.
- 12qwerty
Tietenkin ohi vaan. ei se hautajais saattue tai ruumisauto ole muuta liikennettä kummempaa.
- Kyyniö
Yksittäisen ruumisvaunun ohittamiseen onkin jo annettu kommentti. Hautajaissaattueen ohittamisesta puolestaan on olemassa tietynlainen normisto, jonka noudattaminen taitaa olla pitkälti kiinni siitä miten ihminen arvottaa muut ihmiset ja sitä kautta itsensä. Jos pitää itseään toisarvoisena paskana, niin ohi vaan. Jos taas ihmisen arvo merkitsee jotain, niin osoitetaan kunnioitusta vainajaa kohtaan jo mainituin tavoin.
- näinkös
se olisi?? että ohi vaan???
Minä kun olen luullut, että on olemasa protokolla tähänkin asiaan, jopa laissa... Elikkäs, hautajaissaattue saa ajaa esim liikenneopasteen vaihduttua välillä punaiseksi, niin saatto ei katkea... Ohittamisesta oli muistaakseni samassa pykälässä juttua.. Mut voinhan olla hyvin väärässäkin...! - ruunis
näinkös kirjoitti:
se olisi?? että ohi vaan???
Minä kun olen luullut, että on olemasa protokolla tähänkin asiaan, jopa laissa... Elikkäs, hautajaissaattue saa ajaa esim liikenneopasteen vaihduttua välillä punaiseksi, niin saatto ei katkea... Ohittamisesta oli muistaakseni samassa pykälässä juttua.. Mut voinhan olla hyvin väärässäkin...!Se ei ole saattue, ellei poliisi aja edellä. Eli mitään punaisia ei tosiaankaan saa jättää noudattamatta. Katkeaa saattue tai ei .. Ohittaakin voi siis normaalisti, jos se oikeasti on ajankohtaista (maantiellä?).
- Pieni ihminen
Jätän ottamatta kantaa alkuperäiseen kysymykseen. Tulipahan vain mieleeni tapaus 1980-luvulta.
Luikahdin perheineni Savonlinnassa jossakin risteyksessä kesäisen illan myöhäisenä hetkenä liikenteen sekaan - huomataksemme hetken päästä olevamme saattueessa. Ei hautajaissaattueessa vaan Tasavallan Presidentin autokolonnassa. Kärjessä poliisiauto jne.
Manu seurueineen oli kai ollut Savonlinnassa oopperassa ja porukka oli matkalla yöpymään Rauhalinnaan http://personal.inet.fi/koti/veikko.heinonen/Rauhalinna/Linna.htm
Toistakymmentä kilometriä siinä ajelimme tuon joukon seassa a) muina b) miehinä, kunnes pressan seurue kääntyi sivutielle ja me jatkoimme Varkauden suuntaan. - Mielipiteellinen
Jos saattoautoja perässä, en lähtisi ohittamaan, koska useasti ajavat vain jonkun lyhyen matkan. Yksin ajelevan ruumisauton ohitse kyllä menen, sehän voi olla matkalla vaikka kuinka kauas. Esim. veljeni kuoli Tampereen sairaalassa ja hänet kuljetettiin 200 kilometrin päähän koska sukulaiset halusivat hänet sukuhautaan.
- Kunnioitus
Kokemusta on. Äitini haudattiin omaan kotipitäjäänsä ja me, kun ollaan Karjalaisia saatettiin Helsingistä Äiti omalle kotikunnalle. Ainoat autoilijat, jotka kunnioittivat saattuetta, olivat venäläiset. Eivät lähteneet ohittamaan meitä.
- tehelkool
Äitis oliki Ortodoksi, muut saa ohittaa mutta Ortadoksit ei, tää selittää miks r.y.s.s.ä.t jäi taakse. Aika kova vaatimus sinulla, kukaan olisi saanut ohittaa välillä Helsinki - Karjala.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee683072Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."251940Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2581498Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.931486Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?2561162Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki251059Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.1201044En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711020Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin761014- 97978