Elämäkertani

Aion nyt kertoa sellaista, joka ei varsinaisesti kuuluisi palstan - eli keskustapolitiikan - aihepiiriin, mutta tälle aikeelleni on mielestäni hyvä peruste. Monet täällä ovat halunneet puhua enemmän minusta kuin palstan varsinaisesta aiheesta. Varsinkin eräille yksityiselämäni kulku ja etenkin sen sotilasvaiheet ovat kauan olleet heidän mielenkiintonsa suurin kohde. Jospa tämä nyt aikomani lataus saisi jäädä palstalle sillä toivon sen tyydyttävän heitä niin, ettei heidän tarvitse asiaa enää enempää pohtia ja siten vyöryttää tilaa palstan asiakeskustelulta. Kun aina esiinnyn täällä omalla naamallani, samoin tietysti teen nytkin ja kun nimenikin täällä hyvin tiedetään, tämän allekirjoitan omalla nimelläni. Näinhän se teitä eräitä niin kovin kiinnostava elämänvaiheeni oli ja meni:

Varusmiespalvelukseni JP 2:ssa Santahaminassa päättyi toukokuussa 1956, jonka päätyttyä jäin välittömästi va-kersantiksi 1.komppaniaan, jossa olin varusmiehenäkin palvellut. Tehtäväni oli heti joukkueenjohtaja, kun silloin oli pulaa koulutetummasta väestä. Loppuvuodesta tapasin viehättävän naisen, joka alkoi odottaa minulle lasta ja menimme naimisiin. Jo vuoden 1957 alussa jätin kuitenkin Santahaminan ja siirryin Lahden Hennalaan Huoltokouluun, josta sain vakinaisen kersantin vakanssin ja perheasunnon, jollaista en kai olisi Santahaminasta saanut. Siellä syntyi nyt jo 66-vuotias vanhempi poikani. Huoltokoulu siirtyi kuitenkin pian Santahaminaan ja sieltä saimme myös perheasunnon. Siellä syntyi myös nuorempi - ja nuorimmaksi jäänyt - kohta jo 65-vuotias poikani. Huoltokoulussa olin kenttäkouluttajana ja joukkueenjohtajana lähes samoissa tehtävissä kuin olin ollut JP 2:ssakin, sillä eihän minulla varsinaista huoltokoulutusta ollut.

Huoltokoulusta käsin kävin sen vuoden mittaisen ”rottakoulun” Lappeenrannassa ja pian sen jälkeen pääsin käymään omassa työpaikassani n. neljän kuukauden mittaisen talousaliupseerikurssin. Pian sen jälkeen siirryin takaisin ensimmäiseen joukko-osastooni nyt nimensä UudJP:ksi muuttaneeseen, jossa sain pestin varuskunnan muonittajana ja toimistoni oli pataljoonan esikunnassa. Yhdessä ruokalan emännän kanssa teimme viikon ruokalistat - jotka jokseenkin muuttumattomina - pysyivät koko vuoden. Esikunnan ainoa nainen, konekirjoittajamme kirjoitti puhtaaksi ne ruokalistat. Emäntä laski, mitä elintarvikkeita ja kuinka paljon niitä kutakin tarvittaisiin n. tuhannen miehen aterialle. Minä sitten hankin ne elintarvikkeet alan toimittajilta. Osa meni aina suoraan keittiölle, suurempi osa muonavarastoihin keittiörakennuksen kellarikerrokseen. UudJP-palvelukseni loppuvaiheessa suoritin sitten RUK:n, jonka jälkeen minut aina haluttiin sotaharjoituksiin joukkueenjohtajaksi tai tiedustelu-upseeriksi, keittiönesimiehen - ylikersantti hänkin - toimiessa ne ajat sijaisenani muonittajana.

Vuoden 1964 puolivälissä siirryin Puolustusvoimain tutkimuskeskukseen, josta sain vääpelin vakanssin. Noin sadan ihmisen laitoksessa oli fysiikan laboratorio, kemian laboratorio ja esikunta, kaikki ne sijaitsivat eri paikoissa. Minä palvelin esikunnassa, esikuntavääpelinä. Tehtäväni olivat varsin moninaiset, niihin kuului tietysti paljon kirjallista työtä. mm. kuukausittaisten päiväkäskyjen laatiminen laitoksen johtajalta saamieni evästysten perusteella. Esikuntamme ainoa nainen, konekirjoittajamme sitten kirjoitti ne puhtaaksi. Tutkimuskeskusvaiheessani tein ensimmäisen rauhanturvaajareissuni, yhdeksän kuukautta Kyproksella komppanian vääpelinä ylivääpelin arvossa, vaikka kotimaassa olinkin vielä vääpeli.

Kesällä 1967 siirryin Topografikuntaan, josta sain ylivääpelin vakanssin. Topografikunta oli myös n. 100 ihmisen laitos, jossa oli useita osastoja kuten esikunta, maanmittausosasto, kartoitusosasto, karttapalveluosasto ja karttapaino sekä karttavarastot. Sielläkin palvelin esikuntavääpelinä ja tehtäväni olivat paljolti samoja kuin tutkimuskeskuksessakin paitsi että kesäisin olin aina mukana kartoituksen maastotöissä, joita oli varsinkin läntisessä Lapissa ja Kainuussa. 1972 vuoden alussa sain siellä sotilasmestarin vakanssin. Topografikunnassa palvellessani pääsin sitten suorittamaan ensimmäisenä toimeenpannun luutnanttikurssin Esikuntakoulussa. Kurssin jälkeen vielä hetkeksi palasin Topografikuntaan toimistoupseeri-nimikkeellä.

Pian kuitenkin siirryin Esikuntakouluun henkilöstöhallinnon opettajaksi. Tuohon siirtoon minut houkutteli RUK:ssa. Ilmeisesti olin tehnyt häneen varsin hyvän vaikutuksen niin RUK:n kurssillani kuin luutnanttikurssillanikin. Esikuntakoulussahan oli kursseja puolustusvoimain eri henkilöstöryhmille ja henkilöstöhallintoa niillekin opetin. Viimeinen tehtäväni Esikuntakoulussa oli toimiminen mestarikurssin johtajana loppuvuonna 1978. Esikuntakoulun kirjoilla olin sitten kesäkuusta 1974 alkaen aina kesäkuuhun 1979. Tosin olin tammikuusta 1978 kesäkuuhun 1979 Siinailla YK:n rauhanturvajoukoissa. Niissä joukoissa palvellessani sitten alkuvuonan 1979 sain myös nimityksen ja ylennyksen kapteeniksi.

Jatkuu....

41

573

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kapteenina sitten kesäkuussa 1979 palasin Suomeen ja uuteen palveluspaikkaani Pääesikunnan komento-osastoon, sen henkilöstötoimistoon, tehtävänäni valtakunnallisten toimiupseeriasioiden hoito. Mielenkiintoinen, joskin vaativa ja vastuullinenkin tehtävä. Sain suunnitella ja tehdä esityksiä ylimpien toimiupseerien koulutuksesta ja hyvin esitykseni aina menivät läpi. Ainahan haluttiin kuulla myös mielipiteitäni ylimpien toimiupseerien nimitys- ja ylennysehdotuksista, joihin valta ei ollut joukko-osastolla van se oli ylemmällä taholla. Hyvin viihdyin tehtävässäni, vaikka jätin sen elokuussa 1980, jolloin minulle tuli oikeus täyteen eläkkeeseen, kun silloisen lain mukaan myös vakinaiseen palvelukseen suoraan liittynyt varusmiesaika luettiin täyteen eläkkeeseen oikeuttavaan 25 palvelusvuoteen.

Välittömästi lähdin sitten siviiliin ja konttoripalveluesimieheksi Valiolle, josta käsin tein vielä vuoden ja kolmen kuukauden mittaisen rauhanturvaajareissuni Golanille, josta palattuani muutamaa vuotta myöhemmin sain nimityksen tuon suuren firman isännöitsijäksi. Ei kuitenkaan enempää siitä eikä muustakaan, sillä vain sotilasaikanihan täällä on ollut suuren kiinnostuksenne kohteena. Nyt olen antanut siitä perusteelliset tiedot, jotka ovat kaikki totta, sillä vaikka tällaisen vanhuksen muisti on joskus hieman horjua, toki kaiken tuollaisen muistan hyvin. Järkeni olen korkeasta iästäni huolimatta säilyttänyt niin hyvin, etten toki koe enää olevani mikään sotilas enkä ala sellaista leikkiäkään.

• Oho! On jäänyt vajaaksi yksi kappale, jonka piti kuulua näin: Tuohon siirtoon minut houkutteli Esikuntakoulun johtaja majuri Käkelä, joka luutnanttina oli ollut joukkueeni johtaja RUK:ssa. Ilmeisesti olin tehnyt häneen varsin hyvän vaikutuksen niin RUK:n kurssillani kuin luutnanttikurssillanikin.

• Anonyymi

Sinulla on kyllä mahtava ura ja olet suoritunut hienosti hommasta, kuin hommasta. Et tosiaan ole ollut mikään nuottitelinevastaava, vaan sotilas kiireestä kantapäähän!
      Odottelemme mielenkiinnolla jatkoa!

• Eipä minulla ole mitään jatkettavaa tuosta sotilasurastani, joka varusmiesaikani ml kesti vain 25 vuotta ja päättyi jo lähes 43 vuotta sitten. Sen päättymisestä on siis jo enemmän aikaa kuin oli silloin talvisodan alkamisesta, jota aikaa oli vain 41 vuotta. Täydellä eläkkeellä siitä olen siis ollut kohta lähes 43 vuotta.

Myöhemmästä siviilityöurastanikin olen ollut eläkkeellä kohta jo 25 vuotta. En aio kertoa siitäkään muuta kuin vain toteamuksen, että sekin urani oli todella antoisa, jo aikanaan, ja tekihän se minusta myös tuplaeläkeläisen;))

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Eipä minulla ole mitään jatkettavaa tuosta sotilasurastani, joka varusmiesaikani ml kesti vain 25 vuotta ja päättyi jo lähes 43 vuotta sitten. Sen päättymisestä on siis jo enemmän aikaa kuin oli silloin talvisodan alkamisesta, jota aikaa oli vain 41 vuotta. Täydellä eläkkeellä siitä olen siis ollut kohta lähes 43 vuotta.

Myöhemmästä siviilityöurastanikin olen ollut eläkkeellä kohta jo 25 vuotta. En aio kertoa siitäkään muuta kuin vain toteamuksen, että sekin urani oli todella antoisa, jo aikanaan, ja tekihän se minusta myös tuplaeläkeläisen;))

Vaikuttava ura ja tuohon aikaan kilpailu oli kovaa, oli hyvää ainesta päällystössä ja siihen nähden sinun saavutukset saa vieläkin suuremman merkityksen. Ja sitten vielä YK reissut päälle, eli myös käytännön kokemus on ollut kovalla tasolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikuttava ura ja tuohon aikaan kilpailu oli kovaa, oli hyvää ainesta päällystössä ja siihen nähden sinun saavutukset saa vieläkin suuremman merkityksen. Ja sitten vielä YK reissut päälle, eli myös käytännön kokemus on ollut kovalla tasolla.

Kerta kaikkiaan vaikuttavaa. Kerro lisää. heheheh,
        Oikeastaan kaikki tuo jo kymmeniä kertoja olet kertonut.

• Anonyymi

No eipä ollut kummoinen ura, mutta tuollaisiahan ne aliupseereiden urat kutakuinkin ovat.

• Anonyymi

OIKEA KAPTEENIMME, se aito ja OIKEA, Jorma K Korhonen, on kyllä useasti ollutkin kursseillaan Primus inter pares.

Tähän ei Aisa-Ossi ole IKINÄ pystynyt.

Jorma K Korhonen on kyllä tehnyt Ossiin lähtemättömän vaikutuksen ja saanut hänestä ikuisen perskärpäsen.

Pidähän Korhonen lippu korkealla!

Me kaikki kyllä annamme tälle typerälle "rienaajallesi" tasaisesti takaisin...

• Kiva, kun laitoit tuohon nimeni, kun unohdin tuon avaukseni allekirjoittaa, vaikka niin aioin tehdä!

Mainitsemaasi olen kyllä tehnyt lähtemättömän vaikutuksen, joka näyttäisi yhä vain pahenevan. Miksi niin on tapahtunut - en viitsi sitä pohtia. Onhan tuollainen kyllä kovin yksipuolista, kun kukaan tai mikään ei voisi olla häntä vähämerkityksellisempi minulle. Enhän koskaan hänelle vastaile, mutta te eräät näytte vastailevan - ja aina minuksi joudutte! Ilmeisesti koette sellaisen hauskaksi huviksenne, mutta minä en halua huvitella kaltaisensa kustannuksella.

Tuohon elämäkertani kirjoittamiseen kirvoittivat minut kyllä nuo eräät muut, jotka hekin ovat alkaneet elää yhä enemmän minusta mutta kovin hatarilla tiedoilla.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Kiva, kun laitoit tuohon nimeni, kun unohdin tuon avaukseni allekirjoittaa, vaikka niin aioin tehdä!

Mainitsemaasi olen kyllä tehnyt lähtemättömän vaikutuksen, joka näyttäisi yhä vain pahenevan. Miksi niin on tapahtunut - en viitsi sitä pohtia. Onhan tuollainen kyllä kovin yksipuolista, kun kukaan tai mikään ei voisi olla häntä vähämerkityksellisempi minulle. Enhän koskaan hänelle vastaile, mutta te eräät näytte vastailevan - ja aina minuksi joudutte! Ilmeisesti koette sellaisen hauskaksi huviksenne, mutta minä en halua huvitella kaltaisensa kustannuksella.

Tuohon elämäkertani kirjoittamiseen kirvoittivat minut kyllä nuo eräät muut, jotka hekin ovat alkaneet elää yhä enemmän minusta mutta kovin hatarilla tiedoilla.

Saitko hönö kohteliaan kiitoksen poistostasi?

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Kiva, kun laitoit tuohon nimeni, kun unohdin tuon avaukseni allekirjoittaa, vaikka niin aioin tehdä!

Eipä siinä paljoa ole kertomista, vaatimaton on taipaleesi ollut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskinpa meistä kenenkään muunkaan saavutukset romaaniin asti riittävät. Jos muutaman virkkeen saamme niistä aikaan, niin siinäpä se.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuskinpa meistä kenenkään muunkaan saavutukset romaaniin asti riittävät. Jos muutaman virkkeen saamme niistä aikaan, niin siinäpä se.

Joo, niinhän on. Minä sentään sain aikaiseksi yli 300-sivuiset muistelmani, jotka kirjoitin vuosisadan vaihteessa. Juuri eläkkeelle jäätyäni kaipasin silloin jotain tekemistä kun oli lähinnä vain joutilasta aikaa. Muistelmien kirjoittamiseen ryhdyin siksikin, kun olin lukenut v. 1996 ilmestyneen Lasse Lehtisen ”Luotettavat muistelmat”, jonka hän kirjoitti 49-vuotiaana ja esipuheessa hän sanoi: ”Muistelmat täytyy kirjoittaa silloin, kun vielä muistaa jotain”.

Minä olin tosin silloin vuosituhannen vaihteessa jo huomattavasti vanhempi kuin Lehtinen muistelmiaan kirjoittaessaan, olin jo lähes 65-vuotias. Olin kai silti vielä varsin hyvässä muistelukunnossa, kun parissa kuukaudessa syntyivät ne muistelmani, jossa käsittelin koko siihenastista elämääni, lapsuudestani alkaen kaikkien eri vaiheiden kautta. Totta varmaan puhuin kaikessa, oli pakkokin siihen, kun tiesin jakavani muistelmiani monille, jotka elämäni hyvin tunsivat.

Sotilasuraani - rauhanturvaajareissuni ml - käsittelin yhteensä vain n. neljäsosan muistelmistani. Silti voitin niillä Päällystöliiton järjestämän ammatillisen perinteen keräyskilpailun -palkintona tietty rahasumma ja kunniakirja.

Tässä avauksessani sain supistettua elämäni huomattavasti lyhempään muotoon;))

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Joo, niinhän on. Minä sentään sain aikaiseksi yli 300-sivuiset muistelmani, jotka kirjoitin vuosisadan vaihteessa. Juuri eläkkeelle jäätyäni kaipasin silloin jotain tekemistä kun oli lähinnä vain joutilasta aikaa. Muistelmien kirjoittamiseen ryhdyin siksikin, kun olin lukenut v. 1996 ilmestyneen Lasse Lehtisen ”Luotettavat muistelmat”, jonka hän kirjoitti 49-vuotiaana ja esipuheessa hän sanoi: ”Muistelmat täytyy kirjoittaa silloin, kun vielä muistaa jotain”.

Minä olin tosin silloin vuosituhannen vaihteessa jo huomattavasti vanhempi kuin Lehtinen muistelmiaan kirjoittaessaan, olin jo lähes 65-vuotias. Olin kai silti vielä varsin hyvässä muistelukunnossa, kun parissa kuukaudessa syntyivät ne muistelmani, jossa käsittelin koko siihenastista elämääni, lapsuudestani alkaen kaikkien eri vaiheiden kautta. Totta varmaan puhuin kaikessa, oli pakkokin siihen, kun tiesin jakavani muistelmiani monille, jotka elämäni hyvin tunsivat.

Sotilasuraani - rauhanturvaajareissuni ml - käsittelin yhteensä vain n. neljäsosan muistelmistani. Silti voitin niillä Päällystöliiton järjestämän ammatillisen perinteen keräyskilpailun -palkintona tietty rahasumma ja kunniakirja.

Tässä avauksessani sain supistettua elämäni huomattavasti lyhempään muotoon;))

Lipposelle näyttää käyneen just näin muistelmien kanssa.

Yökylässä Maria Veitola -ohjelmassa vieraillaan Päivi Lipposen luona.

Torstai 30.3.2023 klo 7:40

https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/11231bbe-ae60-4848-80eb-d56ba64fb6a4

Veitola ja Lipponen lähtevät viettämään yökyläreissua Paavon ja Päivin kakkosasunnolle Porvooseen. Helsingin Töölössä Veitola ja Lipponen törmäävät myös ex-pääministeriin.

Paavo Lipponen kertoo kirjoittavansa parhaillaan muistelmia.

– Se on minun päätyöni nyt. Ainut ongelma siinä on, että kun minä en muista mitään, Paavo Lipponen toteaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Veitola ja Lipponen lähtevät viettämään yökyläreissua Paavon ja Päivin kakkosasunnolle Porvooseen. Helsingin Töölössä Veitola ja Lipponen törmäävät myös ex-pääministeriin.

– Se on minun päätyöni nyt. Ainut ongelma siinä on, että kun minä en muista mitään, Paavo Lipponen toteaa.

Kapi on paljon tyhmempi.

• Anonyymi kirjoitti:

Noinko on nyt Paavo Lipposelle käynyt? Kirjoittihan hän sentään muistelmiensa ensimmäisen osan jo v. 2009 ja toisen osan (Murrosten aika) v. 2014, molemmat yli 500-sivuisia kirjajärkäleitä, kumpikin ovat hyllyssäni.

Kyllähän muisti heikkenee kaikilta vanhuksilta, niin minultakin. Ihme kyllä muistan edelleen paremmin vanhat tapahtumat kuin uudemmat. Muistini heikentymistä koen eniten ihan jokapäiväisissä asioissani. Esm. kauppaan lähtiessäni aina täytyy kirjoittaa ostoslista, sillä jos ostettavia on enemmän - kuten viikoittaisilla ruokaostoksillani - varmasti unohdan ostaa niistä jotain ja täytyy palata kauppaan niitä hakemaan. Noin minulle kävi usein kunnes sitten aloin aina tehdä ostoslistan mukaani kauppaan. .

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Noinko on nyt Paavo Lipposelle käynyt? Kirjoittihan hän sentään muistelmiensa ensimmäisen osan jo v. 2009 ja toisen osan (Murrosten aika) v. 2014, molemmat yli 500-sivuisia kirjajärkäleitä, kumpikin ovat hyllyssäni.

Kyllähän muisti heikkenee kaikilta vanhuksilta, niin minultakin. Ihme kyllä muistan edelleen paremmin vanhat tapahtumat kuin uudemmat. Muistini heikentymistä koen eniten ihan jokapäiväisissä asioissani. Esm. kauppaan lähtiessäni aina täytyy kirjoittaa ostoslista, sillä jos ostettavia on enemmän - kuten viikoittaisilla ruokaostoksillani - varmasti unohdan ostaa niistä jotain ja täytyy palata kauppaan niitä hakemaan. Noin minulle kävi usein kunnes sitten aloin aina tehdä ostoslistan mukaani kauppaan. .

Lipponen on varmaan unohtanut, että on jo kirjoittanut muistelmansa. Harmi, sillä tekee nyt turhaa työtä. Toisaalta voihan muistaa toisella kerralla asiat aivan toisin. ;)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei niin, eikä meidän kenenkään tulisi saavutuksistamme täällä höpistä. Ainakaan jos ne ovat yhtä vaatimattomia kuin Kapilla, kuten meillä useimmalla onkin.

• Anonyymi kirjoitti:

Kusi on noussut pysyvästi päähän. HO HOO, HO HOO!

• Anonyymi
        SOTILASkoulutusta kirjoitti:

Kyllä me olemme Ossi huomanneet sinusta sen jo pitkään. Hohottelusi saa sen näyttämään vielä irvokkaammalta.

• Anonyymi
        SOTILASkoulutusta kirjoitti:

Mikä muu kuin kateus saa sinut jatkuvasti mollaamaan toista ja korottamaan itseäsi? Pelottaako sinua Kapin itsevarma katse, jonka näet hänen kuvissaan? Koetko huonoutta, kun vertaat hänen uraansa omaasi?

Mutta VERTAILU POIS! Et voi KOSKAAN päästä lepoon itsesi kanssa, jos jatkuvasti vertailet itseäsi toiseen tai toisiin. On sitten kyse toisten katsomisesta ylöspäin tai alaspäin - ei niissä ole lepoa! Ja vaikka kuinka yrittäisit painaa toista alas, niin ei se toinen vajoa yhtään sen alemmas. Ei, jos/kun tuntee itsensä ja tekonsa.

• Tein tämän avaukseni hieman piruuttani siksi, kun se ammoinen sotilasurani näkyy olevan eräille kiinnostuksensa suurin kohde ja kovin vääriä oletuksia heillä siitä on. Kuten ilakointi sillä, että olisin menettänyt kapteenin arvoni. En tietenkään ole sitä arvoani menettänyt, kun en ole syyllistynyt rikoksiin, joiden seurauksena tuomioistuin olisi ottanut minulta se arvon pois.

Ei sillä arvolla tosin ole enää vuosikymmeniin ollut minulle juuri mitään merkitystä ainakaan muualla kuin ehkä noissa evp-riennoissa, joissa iältäni vanhimpana kapteenina saan kiitellä nuorempia tilaisuuden järjestäjiä. Niissä tilaisuuksissahan minua vielä joskus kapteeniksi nimitellään, ei muualla.

Sotilasurani täällä eräiden taholta saaman huomion johdosta keskityin tässä nyt siihen. Varsin vaihteleva oli se sotilastaipaleeni, tasollaan menestyksekäskin, eikä siinä ainakaan mitään hävettävää ole.Menestyksekäs oli myös myöhempi siviilityöurani, laajemmassa katsannossa kai sotilasuraani menestyksekkäämpikin. Siitä en nyt kuitenkaan halua puhua mitään, en mistään muustakaan tätä enempää.

Hyviä Öitä!

• Anonyymi

Mutta, persutrolli miten tämä liittyy keskustaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta persutrolli, miten kaikki on sinulle persuja?

• Anonyymi kirjoitti:

Mutta persutrolli, miten kaikki on sinulle persuja?

Se on botti.

• Anonyymi

Siinä on palstan pankkoupseerille elämäntyön mallia. Itseltään ei ole näyttänyt sujuneen kumpikaan, ei elämä eikä se työ. Jäljelle jäi vain kateus ja katkeruus, kun joku muu pärjäsi paremmin kuin hän itse.

• Runsas tunti sitten vastasin tällä avauksellani viestiin, jossa oli kiinnitetty munakarvoihini, enkä aikonut tänne enempää tulla tänä iltana. Kun tässä jo iltapesuilla käytyäni ja otettuani jo iltadrinkkiänikin ja varmaan niiden vaikutuksesta vielä kuitenkin tänne tulin. Ja kun näin tuon viestisi, en voi olla siihen reagoimatta.

Kateus voi nimitäin olla ihmiselle suuri voimavara. Tässä siitä:

https://www.bing.com/search?q=Kateus+on+suuri+voimavara&cvid=1773077ef1dd45788f88439d2148aac4&aqs=edge..69i57j0.15295j0j4&FORM=ANAB01&PC=U531

Todistetta tuolle on nähty täällä paljonkin. Ei tarvinne minulta mitään sen todisteen varmentamiseksi joten toivottelen vain Hyviä Öitä!

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Runsas tunti sitten vastasin tällä avauksellani viestiin, jossa oli kiinnitetty munakarvoihini, enkä aikonut tänne enempää tulla tänä iltana. Kun tässä jo iltapesuilla käytyäni ja otettuani jo iltadrinkkiänikin ja varmaan niiden vaikutuksesta vielä kuitenkin tänne tulin. Ja kun näin tuon viestisi, en voi olla siihen reagoimatta.

Kateus voi nimitäin olla ihmiselle suuri voimavara. Tässä siitä:

https://www.bing.com/search?q=Kateus on suuri voimavara&cvid=1773077ef1dd45788f88439d2148aac4&aqs=edge..69i57j0.15295j0j4&FORM=ANAB01&PC=U531

Todistetta tuolle on nähty täällä paljonkin. Ei tarvinne minulta mitään sen todisteen varmentamiseksi joten toivottelen vain Hyviä Öitä!

• Anonyymi

Aisalle nolo avaus, hän ei voi vastaavaa tehdä, soittokuntavaihe oli sellainen alennustila "sotilaalle", mutta kyllä nuottitelinevastaavana toimiminen voi yksinkertaiselle olla haastava tehtävä.

• Anonyymi

Vaikuttava ura ja erityisen mahtavaa ollut tuo vaihtelevaisuus, ja tärkeitä vakansseja.

• Anonyymi

Mikä niistä?
        Talonmies?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä niistä?
        Talonmies?

Meniköhän nyt isännöitsijä ja talonmies keskenään vähän sekaisin...?

• Anonyymi

Olisi ollut noloa joutua soittokuntaan ja sieltä alimmalla arvolla eläkkeelle..

• Anonyymi

Varsin oleellinen seikka elämänkerrastasi puuttuu. Yli 20 vuotta yhtämittaisena jatkunut, pitkän aikaa päivittäin kymmeniä postauksia sisältänyt Keskusta-palstan päivystys. Onhan se varmasti merkittävin asia elämässäsi, ainakin tässä sen ehtoopuolella.

Paljon noihin päivystysvuosiin sisältyy, kohokohtana omien munakarvojesi kuvaaminen palstalle. Muutenkin kirjoittelusi pääaihe on aina ollut se sama kuin tässäkin avauksessa. Sinä itse. Vaatimattoman elämäsi esittely kehnolla eistystaidolla.

Olisi varmaan mukavaa tulla muistetuksi terävänä asiakirjoittajana, eikä tylsänä itsensä esiintunkijana. Mutta niin siinä vaan on käynyt, ettei sinua kukaan vakavissaan asiakirjoittajaksi tituleeraa.

• Tarkoittamissasi vuosissa elämässäni on ollut vähän muutakin kuin sanomaasi. Yksityiselämäni puolella surullistakin, kuten vaimoni kuolema, mutta myös iloista, neljä uutta jälkeläistä olen saanut lapsenlapsenlapsikseni. On ollut paljon muutakin mukavaa, lähipiirissä sekä vähän laajemmassa piirissä mm. omien harrastusteni kautta. 38 kaukomatkaakin olen näiden 20 vuoden aikana tehnyt, näen kuvatiedostani.

Myös täällä olen kertonut hyvin paljon muusta kuin itsestäni. Viimeaikoinakin, sen voit nähdä vilkaisemalla tänne: https://www.suomi24.fi/profiili/kapi_

Sen sijaan sinulta en ole kuullut koskaan mitään muuta kuin tuon samanlaisen heiton kuin nytkin. Kun sinuun on ilmeisesti viettelevästi vaikuttanut tuo yli kymmenen vuotta sitten täällä esittämäni kuva munakarvoistani, kerrottakoon syy sille, miksi sen kuvan esitin: Olin ollut kesälomareissussani veljeni kesämökillä, jossa hänellä rantasaunan lisäksi oli myös savusauna ja hän lämmitti sen ihan minua varten. Pyynnöstäni hän otti kamerallani kuvan siitä, kun istuin siellä saunan lauteilla.

Mielestäni se oli niin kiva kuva, että laitoin sen tännekin. Mutta kun siinä kuvassa jalkani olivat toistensa päällä niin, ettei genitaalialuettani juuri näkynyt, täällä syntyi vilkas keskustelu siitä, onko minulla munakarvoja vai ei. Ilmeisesti sinä olit yksi niistä keskustelijoista. Sen verran tuollainen keskustelu minua huvitti, että niinpä nappasin kamerallani kuvan munakarvoistani - penistä siinä ei näkynyt - ja laitoin sen tänne. Unohtumaton näky se on näköjään silti ollut sinulle!

Esitystaidosta - sinun ilmaisuna eistystaidosta - puheen ollen: Minulla siitä on kyllä jonkinlaisia, ihan merkittäviä ja palkittujakin näyttöjä elämäni varrelta. Vielä täälläkin, tällaisena vanhuksena pystyn asiakirjoituksiin varsin hyvällä kieliasulla. Sinulta en ole koskaan nähnyt muuta kuin tuota samaa. Olethan toki siinä paljon parempi kuin tuo tietty vain minusta ja minulle elävä, joka pystyy avauksissaankin vain yhden lauseen roiskaisuihin.

• Anonyymi

Katkera peräkammarin poju vuodattaa 10 vuoden katkeruuttaan fiksumpiaan kohtaan;-))) Käynti lampolossa voi helpottaa...

• Anonyymi

Millaista työtä on palveleminen

• Anonyymi

JOS PALVELEN karttapalvelussa esikunnassa palveluesimiehenä ...
        niin osaanko jotakin sellaista, josta maksetaan

eli maksetaanko minulle olemisesta vai osaamisesta?

voisiko sanoa olen esikunnassa topografiapalvelussa vessassa kaupassa kotona ..?

• Anonyymi

Keskustalaisen elämänkerta on se , että kaikki kuihtuu ja häviää.

• Anonyymi

Tukeeko Keskusta
      Karjalan
      Fortumin

palautusta?

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      224
      1958
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1758
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      54
      1216
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1055
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      998
    6. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      940
    7. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      855
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      844
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      792
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      784
    Aihe