Onko ohjelmiston lisenssit verovähennettäviä kuluja?

Anonyymi-ap

Tietääkö joku tällaista: Asiakas haluaa tunnin etäkokouksen Zoomilla. Ilmeisesti pro-lisenssi maksaa 139,90 €. Voiko tuollaisen lisenssin laittaa verovähennyksiin tulonhankkimismenoina? Liiketoimintani on niin pientä, että välttämättä en saa kuin yhden kokouksen koko vuonna Zoomin kautta. Vaatiiko Zoomin tunnin kokous myös sen, että asiakas ostaa pro-lisenssin?

11

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos olet yrittäjä, niin tietenkin laitat Zoom-lisenssisi firman menohin. Kaikki yrittäjät laittaa aina.
      Mutta jos oletkin tavallinen palkollinen, niin ei kelpaa Zoom-lisenssin tyyppinen meno verovähennyksiin tulonhankkimismenoina.

      • Anonyymi

        Jotenkin paistoi läpi tuo yrittäjävihamielisyys.
        Eli sinun teksti oikein esitettynä.
        Tuollainen lisenssi kustannus on yrityksen toimintaan liittyvä aiheellinen kulu ja sen saa laittaa poistoiksi.
        kannattaa tarkistaa myös tuo palkansaajan puolikin, jos työvaatteita saa vähentää, työmatkoja saa vähentää, työhuoneen saa vähentää niin millä logiikalla täysin työhommiin tarkoitetun ohjelman lisenssiä ei saisi vähentää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin paistoi läpi tuo yrittäjävihamielisyys.
        Eli sinun teksti oikein esitettynä.
        Tuollainen lisenssi kustannus on yrityksen toimintaan liittyvä aiheellinen kulu ja sen saa laittaa poistoiksi.
        kannattaa tarkistaa myös tuo palkansaajan puolikin, jos työvaatteita saa vähentää, työmatkoja saa vähentää, työhuoneen saa vähentää niin millä logiikalla täysin työhommiin tarkoitetun ohjelman lisenssiä ei saisi vähentää?

        Työhommiin tarkoitetun lisenssin saa vähentää, jos työnantaja ei maksa sitä. Lähtökohtaisesti se kyllä kuuluu työnantajan maksettavaksi.

        Palkansaajan tulonhankkimisvähennyksissä on kuitenkin se "ikävä" puoli, että jokainen saa 750 euron vähennyksen automaattisesti, ja oikeilla vähennyksillä on merkitystä vasta kun ne ylittävät tuon 750 euroa.


      • Anonyymi

        > Tuollainen lisenssi kustannus on yrityksen toimintaan liittyvä
        > aiheellinen kulu ja sen saa laittaa poistoiksi.

        Sinä et ole ollut viikkoakaan yrittäjänä, et vaan tiedä yritystoiminnan käytännön asioista mitään. En ala tässä ja nyt opettaa yrityksen tilinpitoa, ja sitä mistä hankinnoista poistoja tehdään. Niitä ei kuitenkaan tasan tehdä, jos firmaan ostetaan 139,90 € hintainen ohjelmistolisenssi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Tuollainen lisenssi kustannus on yrityksen toimintaan liittyvä
        > aiheellinen kulu ja sen saa laittaa poistoiksi.

        Sinä et ole ollut viikkoakaan yrittäjänä, et vaan tiedä yritystoiminnan käytännön asioista mitään. En ala tässä ja nyt opettaa yrityksen tilinpitoa, ja sitä mistä hankinnoista poistoja tehdään. Niitä ei kuitenkaan tasan tehdä, jos firmaan ostetaan 139,90 € hintainen ohjelmistolisenssi.

        Mikähän kirjanpitonero nyt on vauhdissa.
        Olen pyörittänyt firmaa 32 vuotta ja tasan tarkkaan lisenssimaksut ovat yrityksessä vähennyskelpoisia siltä osin kuin niitä tarvitaan yritystoiminnassa.

        Voisitko edes alkeellisesti perustella väitettä miten lisenssimaksu ei kuuluisi vähennettäviin kuluihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän kirjanpitonero nyt on vauhdissa.
        Olen pyörittänyt firmaa 32 vuotta ja tasan tarkkaan lisenssimaksut ovat yrityksessä vähennyskelpoisia siltä osin kuin niitä tarvitaan yritystoiminnassa.

        Voisitko edes alkeellisesti perustella väitettä miten lisenssimaksu ei kuuluisi vähennettäviin kuluihin.

        Poisto ja kulu on eri asioita. Ja tosiaan sellaista tilannetta ei ole eikä tule, että palkansaaja joutuisi työtehtävää varten ostamaan lisenssin ja jos tulisi, niin siitä tehtäisiin kululasku työnantajalle ja saadaan koko summa takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poisto ja kulu on eri asioita. Ja tosiaan sellaista tilannetta ei ole eikä tule, että palkansaaja joutuisi työtehtävää varten ostamaan lisenssin ja jos tulisi, niin siitä tehtäisiin kululasku työnantajalle ja saadaan koko summa takaisin.

        "Poisto ja kulu on eri asioita" ?????
        Jos minulle yrityksen toiminnassa tulee kuluja laitan ne poistoiksi.
        Miten kulu eroaa poistoista??

        Juu tiedän että on olemassa kulueriä jotka eivät kelpaa poistoina, esim. verot, sakot, lainanlyhennykset yms.
        Eli tarkoin rajatut asiat.
        Lisenssimaksut eivät ole näitä poistokelvottomia asioita.
        Kaikki muut siis ihan kaikki muut kulut ovat poistokelpoisia.

        Jopa auton renkaan kuluminen on poistokelpoinen kun ostat tilalle uuden renkaan.
        Työvaatekkin kun kuluu niin senkin saa laittaa poistoksi kun ostat uuden.

        Luettelenko lisää???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Poisto ja kulu on eri asioita" ?????
        Jos minulle yrityksen toiminnassa tulee kuluja laitan ne poistoiksi.
        Miten kulu eroaa poistoista??

        Juu tiedän että on olemassa kulueriä jotka eivät kelpaa poistoina, esim. verot, sakot, lainanlyhennykset yms.
        Eli tarkoin rajatut asiat.
        Lisenssimaksut eivät ole näitä poistokelvottomia asioita.
        Kaikki muut siis ihan kaikki muut kulut ovat poistokelpoisia.

        Jopa auton renkaan kuluminen on poistokelpoinen kun ostat tilalle uuden renkaan.
        Työvaatekkin kun kuluu niin senkin saa laittaa poistoksi kun ostat uuden.

        Luettelenko lisää???

        Jos yrittäjä ei tiedä mitä eroa on poistolla ja kululla, kannattaa huolehtia siitä että edes yrityksen kirjanpitäjä tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Poisto ja kulu on eri asioita" ?????
        Jos minulle yrityksen toiminnassa tulee kuluja laitan ne poistoiksi.
        Miten kulu eroaa poistoista??

        Juu tiedän että on olemassa kulueriä jotka eivät kelpaa poistoina, esim. verot, sakot, lainanlyhennykset yms.
        Eli tarkoin rajatut asiat.
        Lisenssimaksut eivät ole näitä poistokelvottomia asioita.
        Kaikki muut siis ihan kaikki muut kulut ovat poistokelpoisia.

        Jopa auton renkaan kuluminen on poistokelpoinen kun ostat tilalle uuden renkaan.
        Työvaatekkin kun kuluu niin senkin saa laittaa poistoksi kun ostat uuden.

        Luettelenko lisää???

        Et nimenomaan laita mitään luettelemaasi poistoksi vaan kuluksi. Toivottavasti sinulla tosiaan on kirjanpitäjä.


    • Anonyymi

      "Voisitko edes alkeellisesti perustella väitettä miten lisenssimaksu
      ei kuuluisi vähennettäviin kuluihin."

      No totta kai se hyväksytään ja kuuluu firman kuluihin, ja merkitään kirjanpitoon firman menoina eli kuluna.
      Mutta ei sillä asialla ole mitään tekemistä firman poistojen kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe