Turku tuhlaamassa vähintään 400 milj. euroa 11 km:n ratikkalinjaan HUH, HUH!

Anonyymi-ap

Satamasta Varissuon maahanmuuttajalähiöön, siinä 400 miljoonan euron ratikan reitti. Turuntauti tuppaa nostamaan hankkeiden hinnat puolella, jos edes riittää.

Turussa on jo hyvä, laaja ja joustava bussiliikenne. Mihin tarvitaan jäykkää 11 km:n raitiovaunukiskotusta, joka repii vielä Turun keskeisiä katuja ainakin viideksi vuodeksi katutöiden tukkimiksi sumpuiksi ja hankaloittaa muun liikenteen liikkumista jatkossa? Äly ohoi!

Turun ratikkasuunnitelma valmistui – Tällainen olisi kiskojen reitti
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009588666.html
Turun raitiotien yleissuunnitelma satamasta Varissuolle kulkevalle reitille on valmistunut. Sen mukaan turkulaiset voisivat päästä ajamaan raitiovaunuilla 2030-luvun alussa. Matkaan voi kuitenkin tulla vielä poliittisia mutkia.

Nyt suunnitellulla raitiotiereitillä olisi kaikkiaan 17 pysäkkiä. Se kulkee satamasta Humalistonkadulle ja Kauppatorille ja jatkaa Turun tuomiokirkon ohi Uudenmaankatua pitkin Hämeenkadulle ja siitä kohti Varissuota. Linjan toinen päätepysäkki on Pelttarinkadulla. Raitovaunujen varikko sijaitsisi Iso-Heikkilässä.

Tämän hetken arvion mukaan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2026, jos kaupunginvaltuusto niin päättää. Valtuuston on määrä tehdä investointipäätös juuri ennen kuntavaaleja loppuvuodesta 2025. Rakentamisen on arvioitu kestävän noin viisi vuotta.

RAITIOTIEHANKE kustantaa kaikkiaan 372 miljoonaa euroa. Tästä raitiotie maksaa 333 miljoonaa euroa ja sen kolmetoista vaunua 39 miljoonaa euroa. Valtionosuus raitiotien hintalapusta on kolmannes eli noin 100 miljoonaa euroa.

Hankekustannuksissa on huomioitu riskivaraukset, yhteensä noin 44 miljoonaa euroa. Nämä varaukset kattavat myös indeksikorotukset.

TURUN pormestari Minna Arven mukaan raitiotiehanke on Turulle ja Turun seudulle merkittävä uudistus ja osa määrätietoista kaupunkikehittämistä. Turun tavoitteena on olla kaupunki, joka kiinnostaa myös ulko­paikka­kuntalaisia.

”Kaupunki, joka pystyy katsomaan eteenpäin, on kaupunki, joka menestyy”, Arve sanoo.

Kokoomushan tätä vahvimmin ajaa, sen kiinteistönomistajathan tästä hyötyvät.

Perussuomalaiset vastustaa hanketta eniten.


Tämänkin kokoomusjohtoisen turhakehankkeen kuluja leikataan turkulaisten palveluista sekä infrasta, mm. kouluverkosta jne.

113

1256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun rahaa on vähän niin täytyy olla tarkkana, ettei käy kuin funikulaarille tai logomon kävelysillalle. Takaisinmaksuaikaa on varmasti erittäin vaikeaa perustella luotettavasti.



      Vetovoiman kannalta parempi hanke olisi uusi tapahtuma-areena ratapihan päälle. Julkista rahaa tarvittaisiin paljon vähemmän.



      Liikkumisen osalta Turussa kaikki tärkeimmät kohteet ovat pyöräilyetäisyydellä. Pyöräväyliä voisi entisestään laajentaa.

      • Anonyymi

        Sitä se on, kun naiset sekoilee. Niillähän ei järkeä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä se on, kun naiset sekoilee. Niillähän ei järkeä ole.

        Turku tuhlasi 175 000 000 000 euroa raiteeseen Turusta Turun Kupittaalle, lienee matkaa ollut jopa muutama kilometri, joten ei halpaa ollenkaan mutta kalliimpaa kuin ratikka per kilometri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turku tuhlasi 175 000 000 000 euroa raiteeseen Turusta Turun Kupittaalle, lienee matkaa ollut jopa muutama kilometri, joten ei halpaa ollenkaan mutta kalliimpaa kuin ratikka per kilometri.

        Älä sontaa syötä tuosta summasya Valtio maksoi ison osan , ei Turku sitä omalla rahallaan rakentanut.


    • Anonyymi

      Ratikka sotkisi tehokkaasti muun liikenteen kapeilla kaduilla, paljon liikennevaloja, hitaita mutkia, vaaratilanteita.

      • Anonyymi

        Raitiovaunut ovat liikenteellisesti "kömpelöitä", ei ole mahdollisuutta tehdä esimerkiksi väistöliikkeitä. Sekä Tampereella että Helsingissä on tapahtunut paljon raitiovaunujen kolarointeja. Tietoja löytyy varmaan asianomaisista tilastoista. Samoin vähän väliä mediasta.


    • Anonyymi

      Pitäähän Wolt-kuskien päästä lähiöstä töiden äärelle.

    • Anonyymi

      Telakkan pitää ostaa omat bussit ja kuskata niillö puolalaiset ja virolaiset lLausteelta ja V-suolta satamaan .
      Ei pidä kenkään muiden rahaa ja rauhaa uhrata tuohon.

      • Anonyymi

        Telakka järjestäköön itse työmatkakuljetuksensa, jos bussit ei kelpaa.


    • Anonyymi

      Tyjsin tunneli motarilla oli molempiin suuntiin kiinni torstaina.
      Koko kaupungin liikenne sekaisin koko päivän.

      Vartin työmatka kesti miltei tunnin, vaikka jo kotoa lähti kiertotitä niin, ettei tsrvinnut Tyksiä rampeissa kiertää.

      Kymmenen kilometrin päässä yunnelista liikenne seisoi joka suuntaan.

      Tätä ei kaivata yhtään lisää.

      • Anonyymi

        Miksei uutta Tyksin sairaalaa rakennettu Ravattulaan pelloille? Tilaa olisi ollut.
        Miksi piti tehdä tuollainen sumppu?
        Ei pulaa oarkkipaikoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei uutta Tyksin sairaalaa rakennettu Ravattulaan pelloille? Tilaa olisi ollut.
        Miksi piti tehdä tuollainen sumppu?
        Ei pulaa oarkkipaikoista.

        Laajennetaan nyt parkkialuueele, kun korkeampi rakennus ei sopinut arkkitehdin silmään.

        Valmius rakentaa ylöspäin on.


    • Anonyymi

      Turussahan tahtoo olla että 10milj€ valitettavasti kustannukset nousivat vuodessa 40milj€ revitään lisää rahaa

      • Anonyymi

        Se on tapa toimia. Hanke pitää saada kavereille, sitten aloitetaan hintojen nosto.


    • Anonyymi

      Raitiotie on ihan idiotismia, sama kuin palattaisiin lankapuhelimeen. Sähköbussit on saasteettomia ja linjoja voidaan joustavasti entrailla tarpeen mukaan.

      • Anonyymi

        Näin o!


      • Anonyymi

        Raiteiden on ratikka vanki.


    • Anonyymi

      Tervetuloa Hermannin nuorisoseuraan. Tampereelle on jo rakennettu ratikka, Vantaalla hanketta ollaan aloittamassa. Rohkeasti vaan mukaan.

      • Anonyymi

        Tampereen ratikka oli Sanna Marinin huijaus. Kaverien firmoille rahaa ja demareille suojatyöpaikkoja hallintoon.


    • Anonyymi

      Valtiontosuus 100 000 000€, tai sitten ei, kun valtiontaloutta aletaan laittaa kuntoon.
      Jokainen turkulainen veronmaksaja maksaa tuosta hankkeesta noin 4000€, ja hanke on kuin 2 kerroksinen talo johon rakennetaan hissi. kaikki osallistuvat, mutta vain 2. kerroksen väki hyötyy.

      • Anonyymi

        Mites ne linjat hoidetaan, että jotenkin pääsee ratikkapysäkille?

        17 pysäkkiä missä?
        Pitääkö ottaa taksi pysäkille vai tuoko bussi ratikkapysäkille?


      • Anonyymi

        Eli sosiaalipummit Varisuolla pääsevät helpommin sossuun.


    • Anonyymi

      Turussahan nuo raidehärvelit tunnetusti toimii, esim. tämä Funikulaari.

      • Anonyymi

        Ja ihan budjetissa


      • Anonyymi

        Tehdään ratikan tilalle ilmasilta!

        Silta korvas Kampi-Förinkin.


      • Anonyymi

        Funikulaari oli Kakolan alueen rakennuttajien hanke. Kaupungin päättäjät ja virkamiehet lahjottiin, jotta Kakolanmäen asunnoille saataisiin lisää hintaa. Rumia kämppiä huonolla paikalla.


    • Anonyymi

      eikö olisi halvempi ostaa kiskobussi ja tehdä sen kanssa reittei varissuolta, tai vaikka paimiosta asti satamaan, pernoon , raisioon ja myös auraan asti.
      Rataverkko on valmiina ja liikennetiheys sen verran pieni, että paikallisjunalle olisi hyvin tilaa liikkua. Ei sinne radanvarteen bussipysäkkiä kummempaa infraa tarvittaisi jos rahastuskin olisi junassa.
      no kai ne kiskobussitkin jotain maksaa, mutta eipä tarvitsisi rataverkkoa rakentaa joitain väistöraiteita lukuunottamatta.

    • Anonyymi

      Luulin ennen TURKUA JOKSIKIN, mutten enään.

    • Anonyymi

      Aivan älytöntä.

    • Anonyymi

      Viikon 5/2025 vitsi, että Turun raitiotiehankkeen kustannusarvio on 344 miljoonaa euroa.
      Samaa vitsiä/valhetta kerrottiin aikanaan Vantaan veronmaksajille. Vantaan yleissuunnitelmassa raitiotiehankkeen kustannusarvio oli 393 miljoonaa euroa. Tällä hetkellä Vantaan hankeen kustannusarvio on yli 600 miljoonaa euroa.
      Turun raitiotiehanke, mikäli toteutuu, tuleen maksamaan turkulaisille veronmaksajille samaa suuruusluokkaa, kuin Vantaankin hanke eli 600 miljoonan euron suuruusluokkaa.
      Turussakaan ei hallita hankekustannusten laskentaa. Vain yhtenä esimerkkinä on Logomon kävelysiltahanke.

      • Anonyymi

        Lasketa on jallussa. Tarjous tehdään sukulaisen tai puoluekaverin firmalla niin alhaiseksi, että sopimus voidaan tehdä. Sen jälkeen hinta tuplataan. Se on Turussa aina ollut toimintatapa.


    • Anonyymi

      Täytyyhän ikuisille elättimatuille olla tarjolla kunnon joukkoliikenneyhteydet. Itsehän Turku noita sinne imuroi. Nyt on aika maksaa.

    • Anonyymi

      Turku räpiköi jo nyt niin syvässä suossa, mm maturikollisuuden suhteen, ettei edes ilmainen hevoskärryin toteutettu joukkoliikenne enää riitä puhdistamaan kylää. Turku veti itsensä jojoon aivan omaehtoisesti.

    • Anonyymi

      Turussa ei ole uskallettu järjestää Kuntalain 5 Luvun 21 §:n mukaista kansanäänestystä raitiotiehankkeesta.
      Viimeistään tämän vuoden 2025 kuntavaaleissa on jokaisen puolueen ja jokaisen ehdokkaan vastattava selvästi kysymykseen "Kannatatteko raitiotiehanketta"? Kyllä tai Ei.
      Nyt ei kaivata enää lieroja vastauksia ja lieroja ehdokkaita, siksi paljon asiasta on jo pohjatietoa ja selvityksiä. Äänestäjien pettämistä on ajaa sammutetuin lyhdyin!
      Enää ei selittelyiksi käy "Jos valtio osallistuu kustannuksiin"! Valtion kassanhan pitäisi olla tyhjä, eikä osallistua rahattomana järjen vastaiseen hankkeeseen.

    • Anonyymi

      Turun tämän vuoden kunnallisvaaleissa tärkeimmäksi aiheeksi nousee raitiotiehanke. Aivan oikeutetusti äänestäjät penäävät todellista hintalappua hankkeelle. Sitä pyritään kaikin keinoin salaamaan.
      Jos kaupungin johto on pakotettu se kertomaan, niin sieltä tulee varmasti emävale. On täysin varmaa, että jos se toteutetaan niin todelliset kustannukset ovat vähintään
      500 miljoonaa. Todennäköisin taso on 600 miljoonan tasolla.
      Lisäksi se aiheuttaisi, savipohjasta johtuen, merkittäviä vahinkoja reitin varrella oleville kiinteistöille.

    • Anonyymi

      Hölmölän hommaa, Turku on muutenkin perseaukinen kaupunki. Linja-autot liikuttaa jo ihan hyvin ihmisiä miksi siis ratikka?

    • Anonyymi

      Paikallismediassa pääministeri antavat väärää tietoa siitä, että raitiotiehankeen valtionrahoitus olisi jo nyt selvä. Näinhän tilanne ei totta tosiaan ole! Tämä sanotaan myös suoraan valtionvarainministeriöstä sekä liikenne- ja viestintäministeriöstä.

      Pääministerin ja pormestarin mukaan valtionrahoitusta saadaan 30 % raitiotiehankkeen kustannuksiin. Kun hanke tulisi tosiallisesti maksamaan noin
      600 miljoonaa euroa eli valtionrahoitusta saataisiin sen mukaan lähes 200 miljoonaa euroa. Määräraha olisi hyväksyttävä eduskunnan päättämässä asianomaisen vuoden valtion budjetissa.

      Raitiotiehanketta ei ole edes vielä hyväksytty Turun kaupunginvaltuustossa. Lisäksi väliin tulevat vielä tämän vuoden kuntavaalit sekä vuoden 2027 eduskuntavaalit.

    • Anonyymi

      Yhtään tehtyä päätöstä ei peruta jyrisi Orpo viime syksynä teeveessä.
      Niin, olivat ne miten huonoja tahansa.

    • Anonyymi

      Tuollaista paskaa tulee, kun korruptio jyllää. Reitin barrella olevien tonttien omistajat ovat kaupunginhallituksen jäseniä tai sukulaisia ja kavereita.

    • Anonyymi

      Arve on korruptoitunut.

    • Anonyymi

      Vantaan raitiotiehankkeen kustannukset ovat tällä hetkellä 606 miljoonaa euroa. Allianssihankeen arvo on 660 miljoonaa euroa, johon sisältyy vesihuoltoa 57 miljoonaa euroa.
      Valtion rahoitus on 144,1 miljoonaa euroa eli 23,8 %. Helsinki osallistuu hankkeeseen 15 miljoonalla eurolla.

    • Anonyymi

      Kallista on veronmaksajille olla kusetettavina. Vain sen vuoksi, että arvottomat teollisuustontit ratikkareitin varrella saadaan kaavoitettua asuinkäyttöön.

      Reitti Varissuolle, eihän siellä asu kuin mamuja. Turun johto on kusettajaporukkaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tulihan se sieltä, nimittäin Emävale. Turun raitiotie Oy:n toimitusjohtaja puhuu "muunneltua totuutta", että Turun raitiotiehanke pystytään toteuttamaan 384 miljoonan euron kokonaiskustannuksin. Turun kaupungin kirjanpidon tileissä täytyy silloin olla "salaisia menomomentteja", joihin hankkeen kustannuksia voidaan piilottaa.

      Turun tuleviin kuntavaaleihin mennään siis täysin "sammutetuin ja sumutetuin lyhdyin".

      • Anonyymi

        Miksi Turun pitäisi maksaa telakkatyöläisten työmatkat?

        Linja Lauste-Varissuo-Pansion telakka.


      • Anonyymi

        Ääni vastustajalle on varma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Turun pitäisi maksaa telakkatyöläisten työmatkat?

        Linja Lauste-Varissuo-Pansion telakka.

        Kukaan muu halua matuilla ladtattujen vaunujen kyytiin.


    • Anonyymi

      Varissuolle menee busseja viiden minuutin välein, useita.

    • Anonyymi

      Tolkuton metrihinta 12 km pituisella ratikkalinjalla, 28 500 euroa per metri.
      Sen päälle tarvitaan kalustokin.
      Hepokullan kerrostalo asukkaana en tule hyötymään ratikasta pätkääkään,
      Hyötyarvo sama kuin funikulaarilla. Nolla.

    • Anonyymi

      Jos hanke toteutettaisiin, niin todellinen metrihinta olisi vähintään 42 000 euroa, todennäköisimmin 50 000 euron tasolla.

    • Anonyymi

      Suunnitelmien mukaan raitiotiehanke rahoitettaisiin lainanotolla. Vuosittaiset lainanhoitokulut, korot + lyhennykset, olisivat 20 vuoden annuiteetilla 30-35 miljoonaa euroa.
      Laskelma perustuu hankkeen todennäköiseen ja todelliseen kokonaiskustannusten kustannusarvioon.

    • Anonyymi

      Petteri orpon mielestä suomalaiset elää yli varojensa mutta hei pistetääns 400 miljoonaa ratikkaan....

    • Anonyymi

      Turun raitiotie Oy:n toimitusjohtaja päästi "sammakoita suustaan" Ylen alueuutisissa. Väitti, että jotkut kertovat raitiotiehankkeen maksavan miljardeja euroja. Kuka tai ketkä ovat näin väittäneet? Kukaan luotettava toimitusjohtaja ei esitä tällaisia emävalheita.

    • Anonyymi

      Turun kaupunginhallituksen jäsenet Sini Ruohonen (KOK) ja Kristiina Hellsten (SDP) vastustavat kansanäänestyksen järjestämistä raitsikasta. Heidän mukaansa turkulaiset eivät hahmota monimutkaista asiaa ja faktoja.
      Edellä mainitut kannanotot aliarvioivat ja halveksivat turkulaisia äänestäjiä ja kunnallista demokratiaa. Yksinkertaisesta asiasta, raitiotie Turkuun, tekemällä ja valehtelemalla tehdään monimutkainen asia.

    • Anonyymi

      Turun elinvoima on kiinni raitsikasta!? Paras kuulemani vitsi, perustelu, raitiotiehankkeelle. Ei mitään muuta kuin kaikki Suomen kaupungit rakentamaan raitioteitä, niin saadaan Suomi nousuun.

    • Anonyymi

      Turun keskustassa ja keskustan tuntumassa toimivat yrittäjät kritisoivat voimakkaasti raitiotiehanketta. Keskusta-alue myllätään useaksi vuodeksi perinpohjin, mikä merkitsisi monille yrityksille "kuoliniskua".
      Toriparkin myllääminen sai jo tehokkaasti tyhjennettyä keskustan liiketiloja laajaltakin alueelta. Asiakkaat siirtyivät pysyvästi ympäristön ostoskeskuksiin.

      • Anonyymi

        Ihme rutinaa. Raitsikka tarvitaan ja se myös tänne tulee. Turkulaiset munavaat itsensä täysin jos tämän kaiken suunnittelun jälkeen ei tehdä mitään. Samat ruuhkat jatkuvat ja bussit on täynnä.


    • Anonyymi

      Suuri osa ratikkaa kannattavista eivät maksa kunnallisveroa Turulle. He elävät sosiaalieduin eli toisten maksamilla verovaroilla.

      Raitsikka olisi tarkoitus rahoittaa velkarahalla. Turulla on jo nyt yli miljardi velkarahaa. Ratikan 600 miljoonan velkaraha päälle riipaisee jo Turun veronmaksajien kukkaroa. Eli tiedossa olisi merkittävä veroprosentin korotus.

    • Anonyymi

      Ratikkavaalit. Varmasti enemmistö turkulaisista veronmaksajista vastustavat satojen miljoonien eurojen tuhlaamista järjettömään ratikkahankkeeseen.

      Keskustapuolue ja Perussuomalaiset kertovat äänestäjille avoimesti ja rehellisesti vastustavansa ratikkahanketta. Keskustapuolue ja Perussuomalaiset lisäävät Turun kuntavaaleissa kannatustaan monella prosenttiyksiköllä.

    • Anonyymi

      Parempi jos aitaisivat koko varissuon niin ettei sieltä pääsisi ulos kuin viranomaisten luvalla ja valvonnalla.

    • Anonyymi

      ”Kaupunki, joka pystyy katsomaan eteenpäin, on kaupunki, joka menestyy”

      Jos ei olisi purettu vanhoja arvotaloja sekä ratikkalinjoja ja säilytetty miellyttävän näköistä arkkitehtuuria niin turismia olisi huomattavasti enemmän. Turun kaupunkialue on Suomen rumimpia 60-70-lukulaisen elementtirakentamisen vuoksi.

      • Anonyymi

        "ja säilytetty miellyttävän näköistä arkkitehtuuria "
        Piti olla : ja mikäli olisi säilytetty.


    • Anonyymi

      Tämä on täysin linjasssa ns. "Turun tunnin junan" kustannusarvion kanssa:
      11 km = 400 miljoonaa.
      150 km = 5500 miljoonaa.

      Tosin, koska "tunti" on Turussa 75 minuuttia, niin todennäköisesti 5500 miljoonakin on rapiat7000 miljoonaa, jos oikeasti tähän hulluuteen lähdetään.

    • Anonyymi

      Paikallisessa mediassa oli mainos "Ratikkavaalit.fi", jossa vastustettiin satoja miljoonia euroja maksavaa raitiotiehanketta.
      Saman median toimittaja tivasi kirjoituksessaan tietoa mainoksen maksajasta/maksajista. On hyvä huomata. että on vissi ero siinä jos mainos maksetaan mainostajien omasta kukkarosta tai kaikki turkulaiset veronmaksajat pakotetaan maksamaan satojen miljoonien eurojen hanketta, jota he eivät kannata.
      Mainoksen henkilöluettelossa on ihmisiä yli puoluerajojen.

      • Anonyymi

        Toimittaja esiintyi "peräti uhmakkaana". Kannattaisi mennä vaan pikkupoikia ja pikkutyttöjä pelottelemaan.


    • Anonyymi

      Kovaa uhkapeliä Turun raitiotiehankkeen rahankäytössä.

      Turussa kaupunginvaltuusto ei ole tehnyt virallista päätöstä Turun raitiotiehankkeesta. Eräät virkamiehet pelaavat kovaa uhkapeliä kovin panoksin ylittäen taloudellisten toimivaltuuksiensa rajat. Asiasta nousee varmasti oikeusprosessi.

      • Anonyymi

        Virkamiesten toimivallan ylitykset jatkuvat, nytkin "arkeologisten kaivausten" nimikkeellä. Hankekokonaisuuden taloudellisesta vastuullisen olisi pitänyt jo aikaisemmin keskeyttää hanke. Hankeen toteuttamisesta ei ole valtuuston päätöstä.


    • Anonyymi

      Tuokin hinta 400 milj. on vain linjan hinta Siihen tulee vielä muut kustannukset lisäksi. Turun velkataakka oli vuonna 2023 jo 1.6 miljardia.
      Tiedot sivulta:
      Ratikkavaalit.fi

    • Anonyymi

      Turun Sanomissa oli lainaus Helsingin Sanomista, jossa suositellaan raitiotietä Turkuun.
      Me täältä Turusta suosittelemme ilmajunaa Helsinkiin ja pääkaupunkiseudulle. Esimerkkinä Bangkokin ilmajuna. Kokemuksesta tiedän, että ilmajuna on nopea ja tehokas joukkoliikennemuoto. Se ei saastuta eikä seisahtele jatkuvasti Bangkokin ruuhkaisilla kaduilla.
      Ilmajuna lisää kaupungin vetovoimaa ja elinvoimaa.

      • Anonyymi

        Erinomainen miljardien hanke pääkaupunkiseudulle. Valtavat työllisyysvaikutukset. Koska kysymyksessä on valtakunnallinen hanke, niin siihen on mahdollisuus saada 30 % valtion rahoitusta. Hankkeeseen osallistuisivat Helsingin lisäksi ainakin Espoo ja Vantaa.

        Raitiotiehankkeista tulee ennemmin tai myöhemmin museoraitioteitä, kuten on jo monessa suurkaupungeissa käynyt.


    • Anonyymi

      17.3.2025 lähetetään ohjelma "Turkulaiset saavat kysyä raitsikasta". Yhtenä "poliittisena asiantuntijana" vastaamassa on Turun kaupungin strategiajohtaja Timo Aro, joka on Vihreiden kaupunginvaltuutettu Porissa!

    • Anonyymi

      Turun kaupungin hölmöilyhankkeet sen kun jatkuvat. Uusimpien tietojen mukaan Turun uuden satamaterminaalin käyttöaste tulee olemaan päivittäin 4 tuntia eli 4/24 osaa eli 16,7 %.
      Kukaan taloudellisesti toimiva yksityisyritys, esimerkiksi kahvila, ei sinne toimipistettä avaa.
      Hanke muistuttaa erehdyttävästi Logon sillan juna-asemaa.
      Kuinka kauan turkulaiset veronmaksajat joutuvat katselemaan täysin osaamatonta ja holtitonta kaupungin johtamista! Pormestari Arven pitäisi osata vetää oikeat johtopäätökset eli erota virastaan.

    • Anonyymi

      Turun Kokoomus yrittää kaikin tavoin siirtää kuntavaalikeskusteluja pois satoja miljoonia maksavasta Ratikasta.
      Nyt täkyksi on yritetty epätoivoisesti ottaa Kupittaan 50 miljoonan urheiluhallihankkeet!

    • Anonyymi

      Ainoa peruste äänestää vaaleissa, mitä mieltä, mikä on puolueen kanta ratikkalinjaa n.

    • Anonyymi

      Kokoomus ei tunnusta kantaansa vaalikoneissa eikä puolueohjelmassa ratikan rakentamiseen.

      Avoimesti kantansa kertovia löytyy muista.

    • Anonyymi

      Turun ratikkavaalit. Turun Sanomissa oli 15.3 kirjoitus vaalikoneeseen annetuista ehdokkaiden vastauksista koskien ratikkahanketta.
      Ehdokkaita on 668. Ehdokkaista 210 ei ollut vielä antanut vastausta vaalikoneeseen ja 71 mielipide oli neutraali. Eli 281 ehdokkaan kannat puuttuvat, mikä on 42 % kaikista ehdokkaista.
      Raitiotiehanketta puolsivat täysin (116) tai samaa (88) mieltä eli yhteensä 204 ehdokasta.
      Raitiotiehanketta vastustivat täysin (142) tai lähes täysin (40) eli yhteensä 182 ehdokasta.
      Suurin ryhmä on vielä vastaamattomat ja neutraalit eli yhteensä 281 ehdokasta.
      Raitiotiehankkeen kannatus ja vastustus selkenee vaalien ja kansanäänestyksen jälkeen.

      • Anonyymi

        Turun Sanomista suoraan 15.3 ottamani tiedot ovat olleet täysin päin pe....tä. Luvut on korjattu lehdessä 16.3, jolloin tulokset ovat menneet päälaelleen.
        Raitiotiehanketta ajavien ja kannattavien taholta on tullut valhetta valheiden perään, muun muassa pääministeri on antanut "muunneltua totuutta" valtion rahoituksesta.


    • Anonyymi

      Ratikkahankkeessa on kysymys satojen miljoonien urakasta. Korruption vaara on ilmeinen, etenkin kun on noussut laaja päättäjien joukko vastustamaan koko hanketta.

      Ohjaamalla vaalirahoitusta bulvaanien välityksellä hanketta puolustaville tai "asiaa harkitseville" ehdokkaille pyritään saamaan Turun kaupunginvaltuustoon enemmistö, joka kannattaa hanketta.

      Kannattaa seurata silmä tarkkana erityisen kallista vaalimainontaa suhteessa ehdokkaan tulo- ja varallisuustasoon!

    • Anonyymi

      Tampereellakin oltiin aluksi ratikkaa vastaa, mutta nyt ei kukaan vastusta.

      • Anonyymi

        Tampereella kukaan ei vastusta?! Tampereella on venäläinen johtamismalli. Vastustajat tiputetaan liikkuvasta ratikasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tampereella kukaan ei vastusta?! Tampereella on venäläinen johtamismalli. Vastustajat tiputetaan liikkuvasta ratikasta?

        Ei Tampereella enää kukaan vastusta, kun paljastui, että vastustajien dokumentoimasta 1 miljardin budjetista tuli 700 miljoonaa jostain kunnan budjetin ulkopuolisesta lähteestä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Tampereella enää kukaan vastusta, kun paljastui, että vastustajien dokumentoimasta 1 miljardin budjetista tuli 700 miljoonaa jostain kunnan budjetin ulkopuolisesta lähteestä!

        Tampereen kaupunginvaltuusto päätti vuonna 2014 raitiotiestä äänin 41-25. Sen jälkeen hanke on laajentunut. Viimeksi Pirkkala - Linnainmaa, josta valtuustot päättivät viime vuonna. Tuskinpa Tampereen raitiotiehanke tähänkään pysähtyy eli raitiotievankkurit kulkevat ja koirat räksyttävät? Ja kustannukset tietysti kasvavat.

        Turussakin huhutaan raitiotien 2. vaiheesta Runosmäkeen!?


    • Anonyymi

      Mamukka

    • Anonyymi

      Raidematu

    • Anonyymi

      Raidemamu

    • Anonyymi

      Keksi Matuvaunulle nimi, no siinähän se tuli 😭😭😭😭

      Se on sitten Matuvaunu

    • Anonyymi

      Matuvaunu kulkee sit pitkin Matulinjaa, halvalla.

    • Anonyymi

      Satojen miljoonien ratikkahankkeessa Turun grynderit ja Vihervasemmisto, Demarit, Vasemmistoliitto ja Vihreät, löytävät toisensa ja kulkevat käsikynkkää.

    • Anonyymi

      Paksulle savimaalle rakentaminen. Konkreettisena esimerkkinä on Turun toriparkki ja sen vaikutukset muun muassa Ortodoksisen kirkon vaurioihin. Näistä vaikutuksista kertoivat etukäteen maarakentamisen asiantuntijat, eikä seuraukset voineet tulla kenellekään yllätyksenä.

      Mikäli raitiotiehanke toteutettaisiin, niin samanlaisille riskeille olisivat alttiina raitiotien varrella sijaitsevat kiinteistöt. Jotkut "asiantuntijat" puhuvat raitiotien vetovoimasta, olisikin oikeampaa puhua työntövoimasta.

    • Anonyymi

      Turun Sanomissa otsikoitiin 21.3.2025 "EU pistää stopin nimettömille vaalimainoksille. Asetus estäisi jatkossa Ratikkavaalien tapaisen mainonnan".

      EU:sta olisi taas tulossa direktiivi, jolla ei olisi mitään todellisia käytännön vaikutuksia. Jos joku tai jotkut toimijat haluavat pysyä salassa, niin he käyttävät bulvaaneja, kuten toisia henkilöitä, yrityksiä, yhteisöjä ja jopa valtioita. Esimerkkeinä muun muassa Venäjäpakotteet sekä Suomessa kiinteistöostot ja yhtiöiden vastuuhenkilöt.

      Sanomalehtien poliittiset linjaukset ja kannanotot maksavat tilaajat ja mainostajat, vaikka ei niitä kannattaisikaan.

      • Anonyymi

        EU:n kannattaisi keskittyä vain Pullonkorkkidirektiivin tasoisiin asioihin. Huippukokouksetkin ovat poskisuudelmien näyttäytymistilaisuuksia. Lasse Lehtinen käytti EU:sta ilmaisua "Puuhamaa".


      • Anonyymi

        Kaikista pahin on Ylen pakkovero. Vaikka sinä et kannattaisi Vihervasemmistolaista poliittista ideologiaa, niin siitä huolimatta sinun on maksettava Ylen pakkoveroa.

        Poliittisideologisesta lehdestä, jota et kannata, pääset eroon lopettamalla sen tilauksen.


    • Anonyymi

      Turun Sanomissa oli 24.3.2025, juuri ennen kunta- ja aluevaaleja, kirjoitus "rikollisista ehdokkaista". Kärjessä komeilevat Perussuomalaisten ehdokkaat.

      Perussuomalaiset puolueena Turussa vastustaa raitiotiehanketta. Mahtaakohan "rikollispuolueeksi leimaamisella" ja raitiotien vastustamisella olla jokin yhteys?

    • Anonyymi

      Ei ole taloudellisesti eikä liikenteellisesti järkevää rakentaa vain yhtä raitiotielinjaa. Aikoinaan turussa oli 3 raitiotielinjaa.
      Keskusteluissa, mm. TS 11.12.2019, esille on noussut myös raitiotielinja Hirvensaloon ja Uittamolle. Aikanaan raitiotielinja numero 2 johti Korppolaismäkeen, josta se nyt jatkuisi Hirvensaloon. Reitin varrella olisivat Majakkaranta, Pihlajaniemen uusi asuinalue, Moikoinen, Kukola ja Haarla. Matkustajia tälle raitiotielinjalle varmasti riittäisi.

    • Anonyymi

      Raitiotiehankkeesta päättämisestä on tehty monimutkaisempi asia kuin se itseasiassa on.
      MIHIN TARVITAAN SATOJA MILJOONIA MAKSAVAA RAITIOTIETÄ JA KUKA SITÄ TARVITSEE?

    • Anonyymi

      Pääministeri ja Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo ajaa suuruudenhulluja hankkeita Suomeen ja Turkuun. Tunnin juna Helsingistä Turkuun ja raitiotietä Turkuun. Hävetköön puheitaan ylivelkaantumisesta.

    • Anonyymi

      Valtion osuus ihmetyttää, eikö pitäisi huomioida valtion velka-aste ja jättää tuommoiset "taivaanrannan maalarien" hankkeet tuetta??

    • Anonyymi

      Tunnin junahanke on aivan "hullu hanke", kansanedustajat pääsevät kulkemaan varttia nopeammin Helsinkiin ja takaisin.
      Infrarahaa pitää suunnata Suomen surkeassa kunnossa olevaan tiestöön. Niitä joutuvat käyttämään miljoonat ammatti- ja henkilöautoilijat eri puolilla Suomea. Ajoneuvokalustoa rikkoutuu jatkuvasti "perunapellolla" ajettaessa.
      Eivät Turun kadutkaan sen paremmassa kunnossa ja hoidossa ole.

    • Anonyymi

      Turun raitiotiehanketta vastustavien henkilöiden ja tahojen päävastustaja on Turun Sanomat.

      • Anonyymi

        Kyllä Turun Sanomien rinnalle on ehdottomasti nostettava Raitiotiehankkeesta kymmenien miljoonien urakoita kyttäävät turkulaiset grynderit.


    • Anonyymi

      Oli Tampereellakin varaa laittaa ratikka ja on myös Turussakin.

      • Anonyymi

        Kannattaa tutustua ja vertailla Tampereen ja Turun tilinpäätöksiä Erityisesti kannatta kiinnittää huomiota kuntaveron tuottoon ja velkaan. On eroa kuin yöllä ja päivällä.
        Toivottavasti Turun vuoden 2024 tilinpäätös julkaistaan ennen kuntavaaleja. Turun taloustilanne on karmea.


      • Anonyymi

        Tampereen verotulot olivat viime vuonna 2024 yli 160 milj. euroa korkeammat kuin Turussa.


    • Anonyymi

      Tuomiokirkon ympäristössä tehdään arkeologisia kaivauksia liittyen raitiotiehankkeeseen. Kaivauskuopat voi jo täyttää soralla. Turkuun ei tule satoja miljoonia maksavaa raitiotietä. Turkulaiset veronmaksajat eivät sitä halua.

      Kaivauksiin varatut määrärahat voidaan käyttää katujen korjauksiin ja kunnossapitoon.

    • Anonyymi

      Näkee että rahaa on paitsi terveydenhuoltoon ja vanhuksille.

    • Anonyymi

      Turun Sanomat on valjastanut aprillipilansakin Ratikkakiimaan.

      • Anonyymi

        Turun Sanomien Ratikkakiima sen kun jatkuu. Nyt viritellään on keskustelua oikeasta ilmaisusta Ratikka vai Raitsikka, ikään kuin raitiotien tuleminen olisi jo Turun tuomiokirkossa kuulutettu.
        Turun kaupunginvaltuuston aivan ensimmäisiä päätöksiä pitää olla Raitiotiehankkeen pysäyttäminen kunnes siitä tehdään lopullinen päätös. Nyt on jo heitetty turkulaisten verorahoja riittämiin Kankkulan kaivoon!


    • Anonyymi

      Vihreiden meppi Ville Niinistö perustelee kirjoituksessaan Turun raitiotiehanketta Turun kansainvälisellä imagolla. Tarkoittanee, että kansainväliset turistit näkevät Varissuolta Kauppatorille ratikassa matkustavista ihmisistä monikulttuurisen Turun imagon.

      • Anonyymi

        Villen kannatta keskittyä Brysselissä vain isoihin kysymyksiin, kuten pullonkorkkidirektiiviin.


    • Anonyymi

      Turun Sanomat jatkaa edelleen 5.4.2025 Ratikkakiimassaan taisteluja tuulimyllyjä vastaan, kuten teki aikanaan Cervantesin uljas soturi Don Quijote. Tuulimyllyinä ovat nyt vastassa turkulaiset veronmaksajat.
      Kun Ratikkahanke Turun kaupunginvaltuuston päätöksellä haudataan, niin Kankkulan kaivoon heitetyistä turkulaisten veronmaksajien rahoista on tehtävä perusteellinen ja kriittinen selvitys. Toimivallat ja vastuut.

    • Anonyymi

      Vaaleissa raitiotien kannattajat olivat hiiren hiljaa. Vain yhdessä mainoksessa, KD:n Konsta Weber avoimesti ilmoitti kannattavansa raitiotiehanketta. Rehti teko.
      Tulee kova vääntö. Saattaa seurata, kävi kumminpäin tahansa, valitusprosessit. Turkulaiset, joiden kiinteistöille saattaa aiheutua vahinkoa, kuten Ortodoksiselle kirkolle torin laidalla.

    • Anonyymi

      Edelleen turkulaisille on epäselvää, ketkä nyt valituista valtuutetuista kannattavat raitiotiehanketta? Ennen vaaleja vaalimainoksissa he eivät pahemmin sitä ilmoittaneet! Koen, että se oli äänestäjien matalaotsaista pettämistä.

    • Anonyymi

      Muslimeille oikein ratikkareitti Turkuun. Kuka kustantaa loiselijöiden reissaamisen?

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      119
      2715
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1121
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      215
      1119
    4. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      40
      1035
    5. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1001
    6. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      951
    7. 36
      926
    8. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      904
    9. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      873
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      837
    Aihe