Älypuhelimen käytön rajoittaminen koulussa ei käy, puhelin on apuväline monelle

Anonyymi-ap

En ollenkaan ymmärrä enkä hyväksy sitä keskustelua mitä nykyään välillä näkyy, että älypuhelinten käyttöä kouluissa pitäisi rajoittaa. Rajoittaminen ei käy, koska älypuhelin on nykyään erittäin keskeinen osa ihmisten elämään ja ennenkaikkea älypuhelin on monelle apuväline. Tässä keskustelussa, mukaanlukien uutisointi, unohdetaan näköjään ihan kokonaan se, että älypuhelin on apuväline esimerkiksi monelle vammaiselle ja diabeetikolle jne.Esimerkiksi näkövammaisille älypuhelin on tänä päivänä korvaamaton apuväline, tiedän sen itse koskska olen itse sokeutunut. Älypuhelin on apuväline sekä heikkonäköisille näkövammaisille että sokeille. Koulussakin älypuhelin toimii apuvälineenä, joka mahdollistaa opiskelun näkövammaiselle. Älypuhelin toimii apuvälineenä, joka mahdollistaa opiskelun yhdessä terveiden kanssa. Toki monesti tabletti ja kannettava tietokoneparempi apuväline, mutta älypuhelimen merkitystä apuvälineenä ei todellakaan pidä vähätellä, on tilanteita joissa se toimii apuvälineenä paremmin kuin suurikokoinen tabletti tai läppäri ja on asioita joissa tabletti ja läppäri toimii paremmin.


Älypuhelimen, tabletin ja tietokoneen ruudunlukuohjelman avulla voi lukea oppimateriaalia kun laite puhuu tekstin. Miten luet paperikirjaa jne kun et näe? Esimerkiksi älypuhelimella se kuitenkin onnistuu. Älypuhelinta voi käyttää myös esimerkiksi tekstintunnistukseen puhelimen kameran ja OCR -sovelluksen avulla. Samaten älypuhelinta voi käyttää kuvantunnistukseen, muistiinpamnovälineenä kosketusnäyttönäppiksen tai avulla tai yhdessä pistenäytön kanssa. Heikkonäköinen näkövammainen voi käyttää älypuhelinta digitaalisena suurennuslasina, joka tarvittaessa muuttaa tekstin väirä ja kontrastiakin suurennuksen lisäksi. Älypuhelinta voi käyttää myös esimerkiksi luokan edessä olevan taulun kuvaamiseen jos ei muuten näe sitä, itse käytin puhelinta siihen aikanaan ennen sokeutumistani. Sokeuduin kesken opiskelun. Älypuhelimella voi myös tehdä tunnin opetuksesta tallenteen, jota voi sitten kuunnella tai katsella isolta näytöltä. Tuostakin on apua, jos ei näe hyvin tai on sokea. Ylipäätänsä älypuhelin, tabletti ja kannettava tietokone mahdollistaa kaikenlaisen saavutettavien oppimateriaalien käytön sähköisesti sekä paikallisesti, että verkosta ladattuna. Ja tosiaan myös muistiinpanojen tekeminen älypuhelimella, tabletilla ja kannettavalla tietokoneella on mahdollista sokeallekin. Sokeana on lievästi sanottuna "vaikeaa kirjottaa paperille puhumattakaan paperillta lukemista.k
Toinen asia mitä älypuhelimen käytön rajoittamista vaativat eivät käsitä selvästi on se, että älypuhelin on nykyaikanakorcvaamaton ja välttämätön monelle eri sairauksien hoidossa. Se on nykyään korvaamaton esimerkiksi etenkin tyypin 1 diabeetikoille. Itselläni on tyypin 1 diabetes, joten tiedän mistä puhun. Nykyään hyvin suuri osa tyypin 1 diabeetikoista käyttää verensokerisensoreita, joiden antama verensokerilukema luetaan älypuhelimella. Itselläni on tälläkin hetkellä kädessä kiinni Libre 2 -sensori, jonka antama verensokerilukema luetaan älypuhelimella. Tyypin 1 diabetes voi tulla minkä i9käisenä tahansa, mutta se puhekeaa yleisimmin lapsilla ja nuorilla. Nyt jos koulussa kerätään älypuhelimet pois niin se tarkottaa sitä, että sitten sillä ei voi seurata verensokeriarvoja. Älypuhelin antaa tarvittaessa hälytyksen korkeasta ja matalasta verensokerista, mutta mitäs hyötyä siitä on jos puhelimet on kerätty pois tai oppilaat pakotetaan sulkemaan puhelimensa? Tyypin 1 diabeetikolle tuo voi olla suorastaan hengenvaarallista. Toinen asia mitä ei ilmeisesti ymmärretä on se, että kun verensokeria mitataan sensorin ja älypuhelimen avulla vanhemmat voivat etänä seurata lapsensa verensokeria ja saavat tarvittaessa hälytyksen omaan puhelimeensa. Sekään ei onnistu, jos puhelimet kerätään pois tai ne pakotetaan kiinni. Kolmas juttu on se, että tänä päivänä on myös älypuhelimella ohjattavia insuliinipumppuja. Eli insuliinipumpun insuliinin annostusta voidaan ohjata älypuhelimella ja pumpun hälytyksetvoi tulla puhelimeen. fTässäkin mielessä jos tyypin 1 diabeetikko ei voi käyttää älypuhelintaan koulupäivän aikana se voi olla suorastaan hengenvaarallista.

Sitäpaitsi älypuhelimethan ei ole mikään uusi asia. Älypuhelimi9a on ollut olemassa yli 20 vuotta. Ensimmäiset täysiveriset älypuhelimet tulivat markkinoille vuonna 2002 jollon ensimmäiset Nokian Symbian -älypuhelimet tuli myyntiin. Eli nykyinen keskustelu on täysin vääristynyttä sikälikin, että siitä saa kuvan kuin älypuhelimet olisi nyt yhtäkkiä ilmestynyt ja niitä olisi vasta nyt lapsilla januorilla. Todellisuudessa älypuhelimia on ollut lapsilla ja nuorrilla jo yli 20 vuotta. Jotenkyseessä ei ole mikään uusi asia. Vuoden 2002 älypuhelimia käytettiin aivan samoihin asioihin kuin nyt vuoden vuoden 2023 älypuhelimia. Toki älypuhelimet on kehittynyt 21 vuodessa, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että älypuhelimia käytettiin ihan vastaavasti jo 21 vuotta sitten. Eli älypuhelinten käyttö ei ole mikään uusi asia.

T. miksuh

37

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Erityistapauksissa voi sairaat pitää puhelintaan, mutta idiooteilta, tyhmiltä, koulukiusaajilta, ja muilta vastaavilta ääliöiltä kerättäköön puhelimet koulupäivän ajaksi opettajainhuoneeseen, ja koulupäivän päättyessä voi saada takaisin.
      Aina voi olla ottamatta puhelinta kouluun, jolloin pääsee ongelmasta.
      Jäädessä kiinni puhelimen pitämisestä luvattomasti koulu alueella annettakoon jälki-istuntoa raskaimman kautta, ja tarvittaessa jos ei jälki-istuntoja ole loppuun suoritettu tulee luokalle jäänti.
      Kyllä käytöstapoja osaamattomille nulkeille kuria saadaan kun vain halutaan.

      • Anonyymi

        Et taida tajuta sitä, että jos älypuhelinten käyttö kiellettäisiin tai käyttöä rajoitettaisiin yleisesti ja älypuhelinten käyttö sallittaisiin vain erityisryhmille niin se johtaisi aivan varmasti käsiin räjähtävää npahenevaan koulukiusaamiseen. Se on aivan varmaa, että siinä kävisi noin. esimerkiksi näkövammaiset joutuvat muutenkin helposti koulukiusaamisen kohteeksi. Jos sitten älypuhelinten käyttö kiellettäisiin yleisesti niin ne joilla on poikkeuksena lupa älypuhelimen käytölle joutuisivat aivan varmasti entistäkin pahemman koulukiusaamisen kohteeksi, koska se yleinen älypuhelimen käyttökielto tai rajoittaminen kostettaisiin heille kiusaamisena. Etkö muka tosissaasi tajua tuota?

        T. miksuh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida tajuta sitä, että jos älypuhelinten käyttö kiellettäisiin tai käyttöä rajoitettaisiin yleisesti ja älypuhelinten käyttö sallittaisiin vain erityisryhmille niin se johtaisi aivan varmasti käsiin räjähtävää npahenevaan koulukiusaamiseen. Se on aivan varmaa, että siinä kävisi noin. esimerkiksi näkövammaiset joutuvat muutenkin helposti koulukiusaamisen kohteeksi. Jos sitten älypuhelinten käyttö kiellettäisiin yleisesti niin ne joilla on poikkeuksena lupa älypuhelimen käytölle joutuisivat aivan varmasti entistäkin pahemman koulukiusaamisen kohteeksi, koska se yleinen älypuhelimen käyttökielto tai rajoittaminen kostettaisiin heille kiusaamisena. Etkö muka tosissaasi tajua tuota?

        T. miksuh

        Olen kuullut että nulkit käyttävät yksinomaan luvattomaan toisten kuvailemiseen ja luvattomaan julkaisuun.
        Kiusaamisväline, ja kokonaan kieltoon kouluissa.
        Vain vammaiset ja sairaat voivat saada erityisluvan pitää puhelinta. Kaikilta muilta pois. Ei kuulu koulumaailmaan.


    • Anonyymi

      Koska ketjuna aloituksen maksimippituus tuli täyteen lisään vielä pari asiaa kommenttina.

      Mitä näkövammaisiin tulee niin älypuhelin on myös liikkumisen apuväline sekä sisällä, että ulkona. Älypuhelimen kameraa, tekstintunnistusta, ruudunlukuohjelmaa ja puhesyntetisaattoria hyödyntämällä on mahdollsita esimerkiksi selvittää mitä luokan ovessa tai oven vieressä lukee. Älypuhelimen avulla on siis sokeanakin mahdollsita löytää se oikea luokan ovi jne. Lisäksi älypuhelimesta voidaan vaikkapa tarkistaa sähköisesti lukujärjestyksestä mikä tunti on seuraavaksi ja missä se on. Sokeanahan et voi lukea paperista lukujärjestystä. Ja niin edelleen. Esimerkkejä älypuhelimen, tabletin ja tietokoneen hyödyntämisestä apuvälineenä koulunkäynnissä ja opiskelussa on vaikka kuinka paljon.

      Lisäksi Älypuhelimille on apuvälineohjelmia, joilla voi esimerkiksi pyytää etänä vapaaehtoisilta apua vaikkapa juuri liikkumisessa.

      Joku voi nyt tietenkin heti sanoa, että voihan sitä näkövammaisille ja diabeetikoille jne sallia poikkeuksena älypuhelinten käytän. Just joo, tajuattekohan mihin sellainen johtaa? Esimerkiksi näkövammaiset joutuvat muutenkin helposti koulukiusaamisen kohteeksi. Jos sitten vielä kielletään tai rajoitetaan älypuhelimen käyttöä yleisesti ja salligtaaan käyttö erityisryhmille niin se johtaa aivan varmasti kiusaamisen lisääntymiseen ja pahenemiseen. Se on aivan 100% varmaa, että se johtaisi vain pahenevaan koulukiusaamiseen. Jos älypuhelinten käyttö sallitaan vain erityisryhmille poikkeuksella niin on aivan varma, että se kostetaan heille kiusaamisena. Jos joku ei tajua tuota niin täytyy olla melkoisen typerä.

      Toisekseen kun kerran on olemassa mobiililaitteita ja tietokoneita niin niitä pitäisi hyödyntää opetuksessa enemmän sen sijaan, että aletaan vaatimaan niiden käytön rajoittamista. Sähköisistä oppimateriaaleista jne hyötyvät kaikki, ei pelkästään erityisryhmät. Lisäksi älypuhelimet, muut mobiililaitteet ja tietokoneet antaa uusia tapoja luoda kiinnostavaa opetusta ja kyllä niitä mobiililaitteiden ja tietokoneiden käytön osaamistakin tarvitaan jatkossakin sen koulun jälkeen.

      T. miksuh

      • Anonyymi

        Toisekseen kun kerran on olemassa mobiililaitteita ja tietokoneita niin niitä pitäisi hyödyntää opetuksessa enemmän sen sijaan, että aletaan vaatimaan niiden käytön rajoittamista.

        Mitäpä jos palaat asiaan sitten, kun olet toiminut opettajana vaikkapa 5 vuotta.


    • Anonyymi

      kansalis aloite, puhelimien käytö koulussa kielettäisiin, on mennyt läpi,

      • Anonyymi

        Onneksi suurin osa kansalaisaloitteista ei johda mihinkään.


    • Suuri osa koululaisista ei todellakaan tarvitse älypuhelinta päivän aikana mihinkään. Mikäli joku tarvitsee, asioista voidaan neuvotella.

      Koulutehtävät ovat ihan eri asia kuin hupikäyttö, jota suurin osa puhelinten käytöstä on. Sosiaalisista ongelmista merkittävä osa katoaa, kun lapset taas alkavat puhua toisilleen.

      • Anonyymi

        Sosiaalisia ongelmia tuntuu olevan lähinnä niillä, jotka eivät älypuhelimia käytä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sosiaalisia ongelmia tuntuu olevan lähinnä niillä, jotka eivät älypuhelimia käytä.

        Jaahah. Mihin tuo näkemyksesi mahtaa perustua?


      • Anonyymi

        Et ilmeisesti ole ikinä käyttänyt älypuhelinta mihinkään. todellisuudessa älypuhelimen käytöstä on nykyään hyvin suuri osa hyötykäyttöä erilaisilla sovelluksilla. Ja kyllä se pätee opiskeluunkin, puhelimesta voi olla paljonkin hyötyä ja apua siinäkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole ikinä käyttänyt älypuhelinta mihinkään. todellisuudessa älypuhelimen käytöstä on nykyään hyvin suuri osa hyötykäyttöä erilaisilla sovelluksilla. Ja kyllä se pätee opiskeluunkin, puhelimesta voi olla paljonkin hyötyä ja apua siinäkin.

        Sinä et ilmeisesti ole ikinä perehtynyt siihen, millaisia ongelmia alati kasvava joukko kasvatustieteen asiantuntijoita näkee lasten lisääntyvässä älylaiteriippuvuudessa?

        Ilmeisesti et ole myöskään jutellut yhdenkään peruskoulun opettajan kanssa asiasta?


    • Anonyymi

      Itse päiväkodissa töissä jossa ei ole lapsille tabletteja, puhelimia, telkkuja, tietokoneita eikä muuta tauhkaa vaan ihan leluja ja perus leikkejä.

      Ei kukaan ole viemässä sairailta ja niitä tarvitsevilta näitä laitteita mutta hyvä että käyttöä rajoitetaan, kotona voi vanhemmat sitten laittaa pikku kakkosen ääreen piltit.

      • Anonyymi

        Millä perusteella lasten pitäs vuonna 2023 leikkiä samanlaisilla leluilla kuin vanhukset omassa lapsuudessaan kivikaudella? Kyllä sitä voi älypuhelimella ja tabletilla ihan pikkulapsikin leikkiä jos niikseen tulee. Miksi jotkut kuvittelee, että vain heidän omien vanhojen lelujensa tapaiset olisi niitä ainoita oikeita? Tuolla tavalla ajatellen pitäs leikkiä vain kivillä ja kävyillä.


    • Anonyymi

      Olipajan turhanpäiväinen ja pitkä vuodatus.
      Mitään konkreettista perustetta kännykälle et tuonut esiin.

      • Anonyymi

        Kyllä siinä oli hyvinkin monta perustetta. Jos sinä et osaa lukea se on oma ongelmasi.

        T. miksuh


    • Anonyymi

      ilmankos kouluarvo sanat laskee kun valmiit vastaukset löytyy puhelisesta,

      • Anonyymi

        Just, ja väitätkö muka ettei oman sukupolvesi väki muka ole koskaan luntannut koulussa? Kyllähän sitä luntata voi monellakin tapaa vaikka ei omistaisi älypuhelinta tai muuta vastaavaa laitetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just, ja väitätkö muka ettei oman sukupolvesi väki muka ole koskaan luntannut koulussa? Kyllähän sitä luntata voi monellakin tapaa vaikka ei omistaisi älypuhelinta tai muuta vastaavaa laitetta.

        80 luvulla oli vain taskulaskin apuna koulussa,


    • Anonyymi

      Aloittajan rajaamat erityistapauksessa kun ottaa pois niin voi sanoa että 99,6% oppilaista ei tarvitse kännykkää tunnilla. Tai edes koulualueella.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Puhelimet pois kakaroilta koulupäivän ajaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Puhelimet pois kakaroilta koulupäivän ajaksi.

        Kannatetaan, oppirauhan takeeksi. Se on moro! 😀😀😀😍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannatetaan, oppirauhan takeeksi. Se on moro! 😀😀😀😍

        Samalla myös vaatteet, aatteet, uskonnontunnit sekä ruotsinkieli.

        SVD ikkunalaudelle jos hurri näkyy Se on moro! 😀😀😀😍


    • Anonyymi

      Kännykät on tosiaan tätä päivää, aloittaja olet oikeassa. Olet vai tippunut kelkasta suhteessa niiden aiheutamista ongemista. Ei maailma pelastu kännyjä tuijottamalla, seuraappa elämää ympärilläsi ilman kännykkää näet eron !

      • Anonyymi

        Olenko vai?
        ai

        HAISTAPPA PASKA AIN
        ÄLÄ MINULLE ALA

        Lyhennä vähän - tilaa on 5000 merkille.
        -694647


      • Anonyymi

        Kyllä siinä oli hyvinkin monta perustetta. Jos sinä et osaa lukea se on oma ongelmasi.

        T. miksuh


      • Anonyymi

        Kyllä siinä oli hyvinkin monta perustetta. Jos sinä et osaa oikolukea se on oma ongelmasi.
        "olet vai"

        mitä vittua????????????????

        T. miksuh


    • Anonyymi

      Koulussa saisi olla pari viikkotuntia älylaiteoppia. Ja muilla oppitunneilla älylaitteita olisi hyvä käyttää säännöllisesti tiedonhakemistyökaluina, mutta ei niitä oppilaiden omia kännyköitä käyttäen, koska mikäli luokassa on 24 oppilasta ja 16 erilaista kännykkää, niin oppilaat olisivat paitsi eriarvoisessa asemassa keskenään, niin myös opettajan aika kuluisi lähinnä eri laitteiden erilaisten ongelmien setvimiseen.
      Mutta onhan se niin, että suomalaisten oppimistulokset ovat romahtanee ihan aidosti, eikä älylaitteet taida olla mitenkään viattomia tässä prosessissa.

    • Anonyymi

      Se on totta, kännykät ovat ihmisille elintärkeät, varsinkin tietyille piireille.

    • Anonyymi

      "esimerkiksi monelle vammaiselle ja diabeetikolle"

      Vammaiset ja diabeetikot mainittu!

      Tuolla argumentillako meinaat pärjätä?

    • Anonyymi

      Ennen vanhaan koulussa oli lunttilaput mistä kokeissa luntattiin, nyt on älykännykät, hienosti menee.

    • Anonyymi

      Luokille 1-6 ehdoton kännykielto.
      Koulu on oppimista varten. Omituista että aiheesta pitää edes jauhaa.
      Rehtorin määräys, känny kiinni ja reppuun. Yksinkertaista. Oppimisrauha paranee

    • Anonyymi

      amiksessa matikka tunnilla, saanut olla edes taskulaskinta 80 luvun alussa,

    • On taas mennyt asian ydin ohi ja huolella. Somen räplääminen oppitunneilla ja välitunneilla, niska 90 asteen kulmassa, kaiken muun ympäriltä kadottaen, ei ole millään tavalla hyödyksi koulunkäynnissä. Oppilaat zombifioituu reppanoiksi, jotka elää suurimman osan ajastaan internetin keinotodellisuudessa, oppien ja omaksuen sieltä kaikenlaista syöpäistä, epäsivistävää. Koulussa täytyy tietenkin keskittyä olennaiseen, eli opetukseen ja siihen, mitä ja miksi meillä yleensä on koulutusjärjestelmä. Punavihreät on edistäneet koulujärjestelmän, oppimisen ja sivistyksen romahduttamista. Nyt siihen on tultava muutos. Kaikenlainen saastuttava punavihreys on siivottava pois, eikä se ole helppo duuni.

    • Anonyymi

      Lemmikki kielletty, opaskoira sallittu
      Onko se nyt niin kovin vaikeaa ymmärtää, että koulussa ei tarvita kännykkää opiskelun takia tunnilla, tuskin välitunnillakaan, mutta jos se tarvitaan lääketieteellisin perustein, niin tuskin kenelläkään on siihen moitittavaa. Paitsi ehkä opettajalla joka joutuu ojentamaan kun luvallista kännykkää käytetään muuhun kuin siihen käyttötarkoitukseen johon sille on saatu lupa.
      Täysi kännykkäkielto ei ole hyväksi, esimerkiksi kännykän kouluun tuontikielto voi olla ongelma. Koulumatkan aikainen yhteydenotto vanhempiin ei tänä päivänä onnistu puhelinkopista, ai miksi vai?

    • Anonyymi

      Ei kukaan sellaiselta, jolle älykänny on oppimisen tukena ole mitään kännyjä pois ottamassa. Turha on myöskin vinkua, että jos vaan näkövammainen saa käyttää kännyä, niin sitä aletaan kiusaamaan. Kyllä luokkakaverit jo tietävät varhain, että sinulla on näkemisen kanssa ongelmia. Ei ne sua kiusaa siksi, että saat käyttää kännyä.

      Oikeesti se on niin, että oppilaiden pitää keskittyä tunnilla siihen, mitä opettaja opettaa. Kännykät pois tunneilta ja mieluummin koko koulupäivän ajaksi.

      Mieti sitä, että mitä kiusaamismateriaalia sillä kännykällä kuvataan koulussa jostain/joistain oppilaista. Niitä jaetaan pilkkaamismielessä joka paikkaan ja kiusattu saa olla sydän syrjällään mitä kaikkea hänestä julkaistaan.

      Uskoisin myös, että normikoulussa näkövaimmaisia on kuitenkin hyvin pieni vähemmistö. Ihan varmasti kaikilla luokilla/kouluissa ei edes ole vaikeesti näkövammaisia. Ei voi mitenkään sallia kaikille kännyä, jos luokalla on yksi näkövammainen ja se känny on hänen "avustajansa".

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      128
      3190
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      38
      2543
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2445
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      2208
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1720
    6. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      28
      1540
    7. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      174
      1418
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      297
      1303
    9. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      292
      1248
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      63
      1100
    Aihe