Vartiotorni hävittää karttamisvideoitaan ja liikkeen tiedottaja valehtelee

Anonyymi-ap

On hyvin tiedossa, että Betelissä on vuotajia. He ovat jo useiden vuosien ajan vuotaneet järjestön videoita internettiin. Joko etuajassa tai sitten laittaneet jakoon videoita, jotka on tarkoitettu ainoastaan järjestön sisäiseen käyttöön. Betelissä vanhimpana toimiva vuotaja kertoo Redditissä saaneensa järjestöltä ohjeet poistaa pikimmiten Kärsivällisyys palkitaan! -konventtiohjelmasta kaksi karttamista käsittelevää videota. Syyksi vuotaja arvailee tuoretta dokumenttia Rebekah Vardysta. Vardy on entinen Jehovan todistaja, joka on julkisuudessa kritisoinut järjestöä kontrolloivaksi ja väittänyt joutuneensa liikkeessä seksuaalisesti hyväksikäytetyksi ikävuosien 11-15 välillä. Vardyn mukaan tuen tarjoamisen sijaan järjestö syyllisti häntä ja manipuloi hänet uskomaan, että on parempi olla kertomatta asiasta poliisille. Lisäksi Vardyn koko perhe joutui kartetuksi hänen vanhempiensa avioeron vuoksi. Dokumentti on jälleen yksi tahra lisää Vartiotornin jo ennestään lokaiseen maineeseen, minkä vuoksi järjestö voi haluta yrittää minimoida vahinkoja peukaloimalla videoistaan pois sellaisen, jota se ei halua ulkopuolisten näkevän. Sen sijaan, että Vartiotorni seisoisi selkä suorassa karttamisoppiensa takana, se pyrkii antamaan maailmalle itsestään helpommin sulatettavan ja positiivisemman kuvan. Se kuva on harhaanjohtava, mutta jos sillä saadaan lisää jäseniä, tarkoitus pyhittäköön keinot.

Vuotaja mainitsee myös, että seuraava hallintoelimen puhe julkaistaan perjantaina 26. toukokuuta ja se käsittelee mm. konventtien historiaa ja tarjoaa tilannepäivityksen vankilasta vapautuneen Jehovan todistajan elämästä.

Linkki Reddit-keskusteluun: https://www.reddit.com/r/exjw/comments/13p6v3g/watch_tower_enters_damage_control_mode/
Poistetut karttamisvideot: https://avoidjw.org/news/jehovahs-witnesses-mysteriously-deleted-shunning-videos/
Alkuperäinen konventtipuhe Self-Aware NPC -nimisen ex-todistajan Youtube-kanavalta: https://www.youtube.com/watch?v=D0fz52ZhHLI&ab_channel=Self-AwareNPC
The Guardianin artikkeli Vardysta: https://www.theguardian.com/uk-news/2023/may/14/rebekah-vardy-sexual-abuse-jehovahs-witnesses

Lopuksi artikkeli, jossa entiset todistajat kertovat karttamisesta ja Jehovan todistajien Yhdysvaltain tiedottaja Robert Hendriks kiistää karttamisen. Hendriksin mukaan: "Me emme karta. Karttaminen tarkoittaisi yhteydenpidon katkaisua ja teeskentelemistä, ettei henkilöä ole olemassa. Ei se niin mene."
Huomaa kuinka Hendriks mielivaltaisesti määrittelee karttamisen siten, ettei määritelmä sovi Jehovan todistajiin ja hän saa näin oikeuden sanoa, etteivät Jehovan todistajat karta entisiä jäseniään. Järjestön julkaisut tekevät varsin selväksi, että yhteydenpito kyllä käytännössä katkeaa, mutta koska kartettujen olemassaoloa ei kiistetä, niin Hendriksin mukaan karttamisen kriteerit eivät silloin hupsistakeikkaa täytykään.
Hendriks lisää: "Muille kuin vanhimmille ei ole ohjeistettu, kuinka kohdella erotettuja jäseniä. Jokainen tekee oman päätöksensä."
Jokainen Jehovan todistaja tietää Hendriksin valehtelevan. Kyllä, kaikkia ohjeistetaan karttamaan entisiä jäseniä. Myös eronneita, joita Hendriks ei tietenkään halua mainita. Jokainen tehköön oman päätöksensä, mutta Hendriks jättää mainitsematta, että päätöksellä veljeillä entisten jäsenten kanssa on järjestön sisällä negatiiviset seuraukset. Harhaanjohtavaa kielenkäyttöä.

Linkki artikkeliin:
https://eu.sheboyganpress.com/in-depth/news/2019/11/04/ali-bautista-finds-she-not-alone-leaving-religion/2263121001/

39

810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikös tämä asia ollut nyt tässä ja loppuun käsitelty, eli emme karta koska emme kiistä kenenkään olemassa oloa.

      Nyt voidaan sitten siirtyä seuraavaan asiaan, kuinka me todistajat levitämme Jumalan sanaa ainoana oikeana Järjestönä.

      • Anonyymi

        Kuten varmaan pohjimmiltasi ymmärsitkin, seuran tiedottaja on luonut omat, järjestöä suojelevat määritelmänsä karttamiselle, jotta seuran toiminta ei vastaisi määritelmää.
        Katsotaanpa muutamia määritelmiä karttamiselle:
        "Shun: to avoid deliberately and especially habitually" -Merriam-Webster
        "Shun: "persistently avoid, ignore, or reject (someone or something) through antipathy or caution." -Oxford Languages
        "Shun: "to avoid something" - Cambridge Dictionary

        Linja on hyvin johdonmukainen eli välttää jotakin tai jotakuta, sivuuttaa, hylätä, jne. Ihmisen olemassaolon kiistäminen on tiedottajan oma lisäys, jolla seura yrittää luistella vastuusta ja löytää perustelut, joilla kiistää karttamisyytökset. Nämä sanaleikit voivat toimia Vartiotorni-landiassa, mutta ne eivät toimi sen ulkopuolella. Sanojen määritteleminen uudelleen tosin on tuttua Vartiotornille; onhan valehteleminenkin seuran mukaan sitä, ettei kerro totuutta hänelle, jolla on *oikeus* kuulla totuus. Valehteleminen on nimetty teokraattiseksi sodankäynniksi. Karttaminen on rakkaudellinen järjestely. Ilmaistyön tekeminen järjestölle on etuoikeus. George Orwellin Vuonna 1984 on luettu järjestössä hyvin ja sen uuskielen konsepti onkin hienosti hanskassa.


      • Anonyymi

        Selitys on yhtä toimiva kuin jos joku kiistäisi pahoinpitelevänsä puolisoaan, ja kun tulee ilmi, että hän on useasti kuristanut puolisoaan, hän selittäisi, ettei laske kuristamista pahoinpitelyksi, koska hänen määritelmiensä mukaan pahoinpitelyn seurauksena toisen pitää vuotaa verta. Syytökset pahoinpitelystä ovat täten perättömiä, koska kuristusotteessa sinisenä pihissyt vaimo ei vuotanut verta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten varmaan pohjimmiltasi ymmärsitkin, seuran tiedottaja on luonut omat, järjestöä suojelevat määritelmänsä karttamiselle, jotta seuran toiminta ei vastaisi määritelmää.
        Katsotaanpa muutamia määritelmiä karttamiselle:
        "Shun: to avoid deliberately and especially habitually" -Merriam-Webster
        "Shun: "persistently avoid, ignore, or reject (someone or something) through antipathy or caution." -Oxford Languages
        "Shun: "to avoid something" - Cambridge Dictionary

        Linja on hyvin johdonmukainen eli välttää jotakin tai jotakuta, sivuuttaa, hylätä, jne. Ihmisen olemassaolon kiistäminen on tiedottajan oma lisäys, jolla seura yrittää luistella vastuusta ja löytää perustelut, joilla kiistää karttamisyytökset. Nämä sanaleikit voivat toimia Vartiotorni-landiassa, mutta ne eivät toimi sen ulkopuolella. Sanojen määritteleminen uudelleen tosin on tuttua Vartiotornille; onhan valehteleminenkin seuran mukaan sitä, ettei kerro totuutta hänelle, jolla on *oikeus* kuulla totuus. Valehteleminen on nimetty teokraattiseksi sodankäynniksi. Karttaminen on rakkaudellinen järjestely. Ilmaistyön tekeminen järjestölle on etuoikeus. George Orwellin Vuonna 1984 on luettu järjestössä hyvin ja sen uuskielen konsepti onkin hienosti hanskassa.

        Olet pohjimmiltasi huomannut, että Järjestömme on ainut oikea Jumalan järjestö ja yrität kiistää tämän olemassaolon, joten olet itse karttaja.

        Kääntyisit hyvien tekojen tielle sinäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selitys on yhtä toimiva kuin jos joku kiistäisi pahoinpitelevänsä puolisoaan, ja kun tulee ilmi, että hän on useasti kuristanut puolisoaan, hän selittäisi, ettei laske kuristamista pahoinpitelyksi, koska hänen määritelmiensä mukaan pahoinpitelyn seurauksena toisen pitää vuotaa verta. Syytökset pahoinpitelystä ovat täten perättömiä, koska kuristusotteessa sinisenä pihissyt vaimo ei vuotanut verta.

        Nyt kyllä heti lopetat sen puolisosi kuristelun, se on rumaa, tuomittavaa ja väärin.
        Anna hänelle valtakunnan pusu poskelle ja kerro rakkaudelliset todistaja terveiset.

        Tuo väkivallan tie jonne nyt olet suistunut johtaa turmioon.

        Hyi että kuristaa nyt puolisoaan!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet pohjimmiltasi huomannut, että Järjestömme on ainut oikea Jumalan järjestö ja yrität kiistää tämän olemassaolon, joten olet itse karttaja.

        Kääntyisit hyvien tekojen tielle sinäkin.

        Tällaista ei huomaa järjestöstä kukaan sen ulkopuolella. Etäältä katsottuna näkee kyllä metsän palavan, mutta metsässä elävillä on naama kiinni männyssä, eikä asia ole heille ilmeinen.


    • Anonyymi

      Minua on karttanut omat lapseni toistakymmentä vuotta.
      Mikä häpeä Jehova nimelle.
      JT:t ovat valehtelun mailmanmestareita.

    • Anonyymi

      Hendriksin mukaan: "Me emme karta. Karttaminen tarkoittaisi yhteydenpidon katkaisua ja teeskentelemistä, ettei henkilöä ole olemassa. Ei se niin mene."

      - Todellisuus ei ole kovinkaan kaukana tuosta, erotettu muuttuu "näkymättömäksi", yleensä ei edes tervehditä. Niin tämähän on pelkkää sanakikkailua kultilta. Karttaminen perusmerkityksessään tarkoittaa välttämistä tai erossa pysymistä, jonka ei tarvitse olla totaalista. Jehovan todistajien uskonnon kontekstissa karttamisella on tietty merkitys ja järjestö itse käyttää nimenomaan karttamis-sanaa (engl. shunning). Eli kyllä karttavat, vaikka sen myöntäminen näkyy olevan yhä vaikeampaa.

      Hendriks lisää: "Muille kuin vanhimmille ei ole ohjeistettu, kuinka kohdella erotettuja jäseniä. Jokainen tekee oman päätöksensä."

      - Aina välillä yllättyy siitä, miten suoraan järjestön edustajat ovat valmiita valehtelemaan. Tuohan on nimittäin emävale. Pelkkä sanakikkailu ja muunnellun totuuden kertominen eivät näköjään riitä.

      • Anonyymi

        Katsotaan onko minua kartettua olemassa. Käyn työntämässä Hendriksin kaltaisille tyypeille pesäpallomailan anukseen ja sitten kysyn:" onko minua olemassa?" Vieläköhän vikinöiltään saa sanottua:" ei sua ole olemassa".
        Tämä tietenkin on vain kuvaus, niinkuin se lampaan eristäminen.


    • Anonyymi

      "Jokainen Jehovan todistaja tietää Hendriksin valehtelevan. Kyllä, kaikkia ohjeistetaan karttamaan entisiä jäseniä."

      Tällaiset tiedottajien lausunnot ovat melkoista myrkkyä niille, jotka ovat mukana Jehovan todistajissa kuvitellen, että järjestö todella olisi Jumalan järjestö ja Jehovan todistajat ainutlaatuisen rehellistä porukkaa.

      Mielenhallinnassa olevan todistajan voi olla mahdollista selitellä itselleen järjestön virheet parhain päin (eihän järjestö ole sanonut olevansa erehtymätön, ainoastaan vaatii sokeaa uskollisuutta), mutta järjestön edustajien suoranaiselle valehtelulle ei oikein puolustusta löydy, vaikka kuinka yrittäisi.

      Vilpittömästi (= naiivisti) todistajissa mukana olevan ei mielellään suotaisi törmäävän tällaisiin lausuntoihin ja todistajia yleensä valmennetaankin siihen, etteivät he lue uskontoaan koskevia uutisia muista kuin järjestön omista lähteistä. Aina välillä joku voi kuitenkin niihin törmätä. Leinosen leinostelujenkin tiedetään häirinneen joitakin todistajia.

      Ilmeisesti järjestö on aika hädissään karttamisen saaman julkisuuden takia, kun näin riskialtis tapa "vahinkojen minimoimiseksi" on valittu. Tällainen ei kuitenkaan taida asiaa auttaa, vaan pikemminkin järjestön valheet vain antavat lisää vettä myllyyn.

    • Anonyymi

      Jehovan todistajien järjestö nostaa profeetta Jeremian esimerkiksi rohkeudesta julistaa epäsuosittua sanomaa. Edes hengenvaaraan joutuminen ei ollut peruste jättää sanomaa julistamatta.

      "Entä mikä auttoi profeetta Jeremiaa hankkimaan rohkeutta? Kun Jehova nimitti Jeremian kansakunnille profeetaksi, tämä sanoi: ”Enhän edes osaa puhua, sillä olen vain poikanen.” (Jer. 1:4–6.) Aikanaan Jeremiasta kuitenkin tuli saarnaamistyössään niin hellittämätön ja voimakas, että monet pitivät häntä pahanilmanlintuna (Jer. 38:4). Hän julisti rohkeasti Jehovan tuomioita yli 65 vuoden ajan. Israelissa hänet tunnettiin rohkeasta ja pelottomasta saarnaamisesta niin hyvin, että kun Jeesus noin 600 vuotta myöhemmin puhui rohkeasti, jotkut uskoivat hänen olevan kuolleista herätetty Jeremia (Matt. 16:13, 14). Miten profeetta Jeremia, joka aluksi epäröi, pääsi voitolle arkuudestaan? Hän toteaa: ”[Jumalan sana] osoittautui sydämessäni kuin polttavaksi tuleksi, joka oli suljettu luihini, ja minä väsyin sen pidättämiseen.” (Jer. 20:9.) Jehovan sana antoi Jeremialle voimaa ja pakotti hänet puhumaan." (w10 15/2 s. 5-9, "Puhu Jumalan sanaa rohkeasti")

      " Jeremian piti kehottaa juutalaisia antautumaan, mikä epäilemättä koetteli hänenkin tottelevaisuuttaan. Ensinnäkin hän halusi palavasti puolustaa Jumalan nimeä. Hän ei halunnut vihollisten, jotka lukisivat voittonsa elottomien epäjumalien ansioksi, häpäisevän sitä. (Jeremia 50:2, 11; Valituslaulut 2:16.) Lisäksi Jeremia tiesi, että hän saattaisi oman henkensä suureen vaaraan, sillä moni pitäisi antautumiskehotusta kapinahenkisenä. Hän ei kuitenkaan vetäytynyt peloissaan syrjään vaan julisti tottelevaisesti Jehovan sanoja. (Jeremia 38:4, 17, 18.) Mekin viemme Jeremian tavoin epäsuosittua sanomaa. Saman sanoman vuoksi Jeesusta halveksittiin (Jesaja 53:3; Matteus 24:9). Älkäämme siis ’vapisko ihmisten edessä’, vaan totelkaamme Jeremian tavoin rohkeasti Jehovaa ja luottakaamme häneen täysin (Sananlaskut 29:25)." (w02 1/10 s. 12-17, "Jehova siunaa ja suojelee tottelevaisia")

      Näitä "juhlapuheita" voi verrata käytäntöön, jossa Jehovan todistajien tiedottajat aloittavat selkärangattoman venkoilun ja valehtelun heti, kun jotain kiusallisia asioita nostetaan esille. Ilmeisesti he pelkäävät, että esimerkiksi karttamisvaatimus voisi viedä järjestöltä tiettyjä etuja, kuten Norjassa on käynyt. Hengenvaarassa todistajat eivät länsimaissa ole.

      Rehellisyys on aika halpa asia, jos sen voi uhrata noin vähäisen syyn takia.

    • Anonyymi

      Nyt ei viitsisi puhua tällaisista asioista! Jos on kiukuspäissään lyönyt oven kiinni takanaan, pitäisikö muka tällaista jotenkin pakottaa palaamaan? Jokainen tietää, että ob varmasti tervetullut takaisin, jos käytös on normaalia seurakunnassa! Siellähän ihmiset tapaavat iloisina ja onnellisina eikä kukaan tietenkään karta ketään!Jos itse rikkoo Raamatun mukaista toimintaa vastaan, valitsee kyllä itse seuransa! Näin minä ainakin ajattelen!

      • Anonyymi

        "Jos on kiukuspäissään lyönyt oven kiinni takanaan, pitäisikö muka tällaista jotenkin pakottaa palaamaan? "

        Ongelma on pikemminkin se, ettei Jehovan todistajista voi lähteä sovussa, ilman rangaistusta.


      • Anonyymi

        "Siellähän ihmiset tapaavat iloisina ja onnellisina eikä kukaan tietenkään karta ketään."
        Sehän on kopsattu pohjois- koreasta.

        Entäpä jos ei ole iloinen ja onnellinen?
        Mitä sitten pitäisi tehdä?
        Ja jos vaikka kuinka lukisi vartiotorniakin,niin missä silloin on vika?

        Jos syyllistyy sellaiseen Raamatunmukaiseen toimintaan, että huomaa kaikki ne väärät opetukset mitä seurakunnassa on ja siitä sitten tulee tilanne, ettei paljoa naurata, niin mitä sitten? Onko tuomio:" kartetaan loppuelämä.

        Niin minulle kävi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siellähän ihmiset tapaavat iloisina ja onnellisina eikä kukaan tietenkään karta ketään."
        Sehän on kopsattu pohjois- koreasta.

        Entäpä jos ei ole iloinen ja onnellinen?
        Mitä sitten pitäisi tehdä?
        Ja jos vaikka kuinka lukisi vartiotorniakin,niin missä silloin on vika?

        Jos syyllistyy sellaiseen Raamatunmukaiseen toimintaan, että huomaa kaikki ne väärät opetukset mitä seurakunnassa on ja siitä sitten tulee tilanne, ettei paljoa naurata, niin mitä sitten? Onko tuomio:" kartetaan loppuelämä.

        Niin minulle kävi.

        Vartiotorni-seura itsekin paheksuu uskonasioissa painostamista - ainakin silloin, kun joku haluaisi liittyä Jehovan todistajiin lähipiirinsä vastustuksesta huolimatta.

        "Ketään ei saisi pakottaa palvomaan tavalla, jota hän itse ei voi hyväksyä, tai valitsemaan uskonnon ja perheen välillä." (Herätkää! -lehti heinäkuu 2009, sivu 29)

        Järjestö ei noudata edes omia periaatteitaan, joita se muilta vaatii.


      • Anonyymi

        Ajattelet kun et tiedä vallassa olioiden todellista asennetta, kun jäävät itse kiinni valehtelusta ja Raamatun vastaisista teoista, joilla aiheuttaa lähtöjä seurakunnasta. Ei siinä ole kyse mistään lähtijän kiukkuisesta oven perässä kiinni lyömisestä tai väärinteoista, vaan valtaapitävien painostavasta ulos ajamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelet kun et tiedä vallassa olioiden todellista asennetta, kun jäävät itse kiinni valehtelusta ja Raamatun vastaisista teoista, joilla aiheuttaa lähtöjä seurakunnasta. Ei siinä ole kyse mistään lähtijän kiukkuisesta oven perässä kiinni lyömisestä tai väärinteoista, vaan valtaapitävien painostavasta ulos ajamisesta.

        En minä ainakaan mitään ovia paukutellut.
        Totesin vain, että uskonto on suuri huijaus. Ei mikään totuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä ainakaan mitään ovia paukutellut.
        Totesin vain, että uskonto on suuri huijaus. Ei mikään totuus.

        Jehovan todistajien edustajat yleensä mieluummin puhuvat ns. väärinteon takia erottamisesta kuin itse eroamisesta. Väärintekokin mieluummin aviorikos kuin ajatusrikos, Vartiotornin epäileminen.

        He ymmärtävät, miten pahalta kuulostaa, ettei uskonnosta saa erota joutumatta kartetuksi. Sen takia asiassa mielellään maalaillaan sellaista kuvaa, että entiset jäsenet olisivat tehneet jotain "Raamatun periaatteiden" ja yleisen moraalinkin mukaan väärää, ja siksi heidät on erotettu.

        Kun eroaa itse, ja vieläpä käyttäytyy asiallisesti, on todistajien vaikeampi heittää lokaa niskaan jälkeenpäin. Tietenkin he jotain yrittävät juoruilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jehovan todistajien edustajat yleensä mieluummin puhuvat ns. väärinteon takia erottamisesta kuin itse eroamisesta. Väärintekokin mieluummin aviorikos kuin ajatusrikos, Vartiotornin epäileminen.

        He ymmärtävät, miten pahalta kuulostaa, ettei uskonnosta saa erota joutumatta kartetuksi. Sen takia asiassa mielellään maalaillaan sellaista kuvaa, että entiset jäsenet olisivat tehneet jotain "Raamatun periaatteiden" ja yleisen moraalinkin mukaan väärää, ja siksi heidät on erotettu.

        Kun eroaa itse, ja vieläpä käyttäytyy asiallisesti, on todistajien vaikeampi heittää lokaa niskaan jälkeenpäin. Tietenkin he jotain yrittävät juoruilla.

        Ja sitten on niitä jotka miettivät miten pääsisi koko poppoosta helpommin eroon.
        Mennään kiksauttamaan naapurin muijjaa ja sitten vielä varmuuden vuoksi toisenkin kerran niin; se on siinä.
        Tai käydään helluntailaisten kokouksessa ja varmuuden vuoksi toisenkin kerran, niin; se on siinä. Vielä vähän vihjaistaan veli "kyttävanhimmalle" et oli kiva käynti.
        Silloin tulee kutsu kirjastoon ja jos sinne ei mene, niin; helpotuksen huokaus ja hyvästi.
        Eihän noihin kiksauttamisiin ja kylässäkäynteihin tarvitse jäädä kiinni. Pää asia, että pääsi eroon koko puljusta.
        Tosin itse jäin siihen naapurin muijjaan kiinni. On oltu aviossa jo kohta 22 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten on niitä jotka miettivät miten pääsisi koko poppoosta helpommin eroon.
        Mennään kiksauttamaan naapurin muijjaa ja sitten vielä varmuuden vuoksi toisenkin kerran niin; se on siinä.
        Tai käydään helluntailaisten kokouksessa ja varmuuden vuoksi toisenkin kerran, niin; se on siinä. Vielä vähän vihjaistaan veli "kyttävanhimmalle" et oli kiva käynti.
        Silloin tulee kutsu kirjastoon ja jos sinne ei mene, niin; helpotuksen huokaus ja hyvästi.
        Eihän noihin kiksauttamisiin ja kylässäkäynteihin tarvitse jäädä kiinni. Pää asia, että pääsi eroon koko puljusta.
        Tosin itse jäin siihen naapurin muijjaan kiinni. On oltu aviossa jo kohta 22 vuotta.

        Todistajat voivat olla säikympiä sellaisten suhteen, joiden tiedetään eronneen itse tai jotka on erotettu ajatusrikoksen takia. "Lihan heikkouteen" suhtaudutaan hieman ymmärtäväisemmin.

        Tupakointi on kätevä tapa hankkia potkut. Epäterveellistä toki, mutta eihän sitä tarvitse paljon polttaa, kunhan tekee sen näkyvästi. Voi vetää poskisavuja, se on yhtä kiellettyä kuin henkosetkin.

        Aiemmin lottoamisesta erotettiiin, nykyään ei. Alkoholin takia voidaan periaatteessa erottaa, mutta käytännössä sitä saa vetää aika paljonkin ennen kuin potkut tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todistajat voivat olla säikympiä sellaisten suhteen, joiden tiedetään eronneen itse tai jotka on erotettu ajatusrikoksen takia. "Lihan heikkouteen" suhtaudutaan hieman ymmärtäväisemmin.

        Tupakointi on kätevä tapa hankkia potkut. Epäterveellistä toki, mutta eihän sitä tarvitse paljon polttaa, kunhan tekee sen näkyvästi. Voi vetää poskisavuja, se on yhtä kiellettyä kuin henkosetkin.

        Aiemmin lottoamisesta erotettiiin, nykyään ei. Alkoholin takia voidaan periaatteessa erottaa, mutta käytännössä sitä saa vetää aika paljonkin ennen kuin potkut tulee.

        Potkut tulee julkinen juttu kaupungilla
        Tai vastaava .monet juoppoja ryyppää joka viikonloppu ei potkuja .,!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potkut tulee julkinen juttu kaupungilla
        Tai vastaava .monet juoppoja ryyppää joka viikonloppu ei potkuja .,!

        Lapissa jaTeneriffalla saa ottaa "perskännit".


    • Anonyymi

      Jospa he ovat muuttamassa karttamisen suuntaa ja alkavat entisiään kiinnostuneina liehittelemään takaisin iloiseen JT seuraan ?

      Eivät silloin karta kun ottavat uudelleen värväyksen nimissä aktiivisesti yhteyttä ja kontaktia eri hmmm... keinoin ja konstein.

    • Anonyymi

      Lahkon jättämisen jälkeen on jokainen päivä edellistään parempi.

      Entisten todistajien kanssa voi keskustella heidän foorumillaan Veljesseura.org

      Lahko tuottaa Uskontojen uhrien tuki r.y:n suurimman asiakasryhmän.
      Se murhaa verensiirtokiellollaan, vaikka Raamattu
      1 kor. 10:25 Kaikkea, mitä teurashuoneessa myydään, syökäät
      -Siis myös verilettuja
      10:27 Mutta kuin joku pakana teitä vieraaksi kutsuu ja te mennä tahdotte, niin syökäät kaikkia, mitä teidän eteenne tuodaan
      -Siis myös verilettuja

      • Anonyymi

        Ja lahko opettaa valehtelemaan. Sitä vain nimitetään teokraattiseksi sodankäynniksi ja näin siitä tehdään sallittua ja kaikille välttämätöntä.


      • Anonyymi

        Vuosia jatkuva tillityksesi ja samojen postituksesi jakaminen sen todistaa, miten uljaasti menet täysin purjein elämässäsi eteenpäin Järjestön jättämisesi jälkeen.


    • Anonyymi

      Tuo Yhdysvaltain tiedottaja Robert Hendriks'in karttamisen todellisuuden julkisuudessa kiistäminen on osa Vartiotorniseuran harjoittamaa tapavalehtelua.

      Mutta onhan se kuitenkin merkillistä kun itse jumalan järjestelyksi luokitellusta menettelytavasta tulee toistamiseen harhaanjohtaa ja valehdella medialle.

      Retorisena kysymyksenä, miksiköhän se itse jumalan tahdoksi väitetty ainoa oikea toimintamalli vaatii totuuden kanavalta ja vastuullisilta tiedottajaedustajiltaan toistuvaa valehtelua tuekseen.

      "Despite our pain of heart, we must avoid normal contact with a disfellowshipped family member by telephone, text messages, letters, e-mails, or social media." Watchtower 2017 Oct p.16

      "By cutting off contact with the disfellowshipped or disassociated one, you are showing that you hate the attitudes and actions that led to that outcome. However, you are also showing that you love the wrongdoer enough to do what is best for him or her. Your loyalty to Jehovah may increase the likelihood that the disciplined one will repent and return to Jehovah." Watchtower 2011 Feb 15 p.32

      - https://www.jwfacts.com/watchtower/disfellowship-shunning.php

      ps. Tuossa taannoin, omiin ajatuksiini uppoutuneena tuli marketissa vastaan muuan hyvin tuttu ja mukava todistajapariskunta, joita en ruuhkassa huomannut ja joita en ollut tavannut miesmuistiin. Mies, jonka kanssa olin aina omannut hyvät ja joviaalit juttuvälit, tuli aktiivisesti ottamaan ihmisruuhkassa hihasta kiinni ja totesi, että onpa mukava tavata pitkästä aikaa. En tiennyt olivatko he edelleen todistajia, kaikki kun on mahdollista.

      Heti kättelyssä mainitsin itse eronneeni, josta eivät olleet tietoisia . Kirjaimellisesti samalla sekunnilla he katsoivat kuin olisin ufoksi muuttunut. Mies ei lausunut sen jälkeen yhtä ainoaa sanaa. Vaimonsa kiitti, että kerroin tilanteesta saman tien, ei muuta ja olivat saman tien kirjaimellisesti kääntämässä selkäänsä.

      Mainitsin eronneeni perusteellisen selvitystyön seuraamuksena ja lisäsin todistajiin viitaten, ettei minulla ole mitään yksilöitä vastaan. Katsoivat tyhjän ontolla katseella sanaakaan sanomatta ja selkänsä kääntäen lähtivät tilanteesta pois.

      Toivotin heille hyvää jatkoa johon ei vastaukseksi sanaakaan eikä edes pientä käden elettä.

      Tilanne oli melkoisen virtuaalin rinnakkaistodellinen, epätodellinen, aika pysähtyi hetkeksi, kuin olisi pitänyt itseään nipistää, vaikka perustoimintamallit hyvin tunnenkin.

      Tuli mieleen kuin nuo kaksi muutoin fiksua ja älykästä henkilöä olisivat mainitulla sekunnilla muuttuneet etäohjatuiksi ja ennalta ohjelmoiduiksi Cyborgeiksi.

      ...

      • Anonyymi

        Jos niille tuli kiire bussille?
        Vastaavissa tilanteissa, minä käytän VAIN raamatunkohtia kuten: 2 Joh. 9-11. Tai Gal. 9-11.
        Tai Ilm. 3:10.


    • Anonyymi

      Nyt ei kannattaisi puuttua lillukanvarsiin! Tottakai Järjestö itse julkaisee vain ne juhla-aineistot, jotka se katsoo ajankohtaisesti järkeviksi! On tietenkin sopivaa valita esim. elokuva-aineisto hyvissä ajoin ennen maailmanlaajusia kokoontumistilaisuuksia. Onhan raamatullista opetusmateriaalia yliin kullin saatavilla Verkkopalvelusivustolla. Näillä roskapalstoilla on kumma taipumus keksiä omiin tarkoitusperiin väkisin väännettyjä aiheita! Vikoja ei kannattaisi ehdoin tahdoin etsiä sieltä, mistä niitä ei ole löydettävissä!

      • Anonyymi

        "Onhan raamatullista opetusmateriaalia yliin kullin"

        Ylin kulli = hallintoelin?


    • Anonyymi

      Jos Vartiotorni seura poistaa joitakin videoita, jotka voisivat lisätä kielteisyyttä ja lisätä julkista keskustelua karttamisaiheeseen liittyen, ymmärrän tilanteen. Näinhän nyt ilmeisesti on tehty jos uskominen siihen informanttiin, jota viimeaikoina on levitetty keskustelu alustoilla. On hyvä välttää medioiden valokeilaan turhaan joutumista. En minäkään halua että todistajia jatkuvasti riepotellaan siellä ja täällä medioissa usein täysin tarkoitushakuisesti. Onhan noita uutisia kielteisessä mielessä ollut ihan riittävästi medioissa nykyään ja osa sisältää mielestäni täysin valmiiksi väritettyä journalismia varsinkin silloin, jos raakamateriaali eli aineisto tulee EX- todistajilta kuten pääosin tapahtuu.

      Jos videoita etukäteen sabotoidaan eli tarkoitushakuisesti muutellaan/poistetaan/muokataan, se voi aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin jos aineisto joka on jo valmistettu, rohkeasti esitettäisiin niille varatuissa ohjelman osissa. Juuri tuollainen tarkoituksellinen poisto voi ja luultavasti aiheuttaa pitkällä aikavälillä enemmän vahinkoa järjestölle. Kyllähän karttamis asiat tiedetään kauttaaltaan tosiksi. Mielestäni järjestö olisi voinut vakavasti harkita seurauksia kannattaako nyt lähteä sille linjalle, että aletaan poistaa valmiiksi editoituja videoita. Hallintoelin tekee päätökset ja kantaa vastuun ja seuraukset. Toivotaan että päätökset ovat olleet oikeita ja rakentavia.

      Videoiden peukalointi voi aiheuttaa kuten totesin enemmän vahinkoa järjestölle ja populaation negatiivista suhtautumista ja ennakkoasenteita Jehovan todistajiin. Se heijastuu varmasti heidän palvelukseen tavatessaan ihmisiä. Tämä on kovin ikävää eikä edistä ihanan Raamatullisen totuuden ja evankeliumin asiaa, kun ihmisiltä puuttuu kokonaiskuva aiheesta. Heillä on vain valmiiksi heitettyinä pieniä makupaloja eri lähteistä. Ei muuta. Ei tuollaisista tiedon murusista voi ymmärtää kokonaiskuvaa karttamiseen liittyvistä moninaisista piirteistä.
      Minullekkin on sanottu suoraan ja vieläpä kovin ilkeästi tuosta karttamis asiasta. Ihmiset eivät halua edes kuulla vastaustani kun yrittää selittää heille karttamiseen liittyviä seikkoja miksi esim. kartetaan. Kävelevät äkäisinä vaan eteenpäin eivätkä halua kuulla mitään. Se on tietenkin heidän oma asiansa ja oikeutensa. Jääkööt sitten omien näkemystensä vangeiksi vaikka selkeyttäviä vastauksia olisi saatavissa.
      Heillä on tilaisuus saada luotettavia vastauksia niin halutessaan. Valinta on heidän ja myös valinnoistaan tulevat vastuut Jumalan edessä. Ja sehän on kaikkein tärkeintä loppupelissä.

      • Anonyymi

        "Onhan noita uutisia kielteisessä mielessä ollut ihan riittävästi medioissa nykyään ja osa sisältää mielestäni täysin valmiiksi väritettyä journalismia varsinkin silloin, jos raakamateriaali eli aineisto tulee EX- todistajilta kuten pääosin tapahtuu."

        Esittäisitkö muutaman käytännön esimerkin tällaisista "valmiiksi väritetyistä journalistisista" jutuista tai artikkeleista aiheeseen liittyen? Siis että sisältö ei pidä paikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onhan noita uutisia kielteisessä mielessä ollut ihan riittävästi medioissa nykyään ja osa sisältää mielestäni täysin valmiiksi väritettyä journalismia varsinkin silloin, jos raakamateriaali eli aineisto tulee EX- todistajilta kuten pääosin tapahtuu."

        Esittäisitkö muutaman käytännön esimerkin tällaisista "valmiiksi väritetyistä journalistisista" jutuista tai artikkeleista aiheeseen liittyen? Siis että sisältö ei pidä paikkaansa.

        Että näin. Syytöksiä ja vihjailuja kyllä tulee vuodesta toiseen, ja yhtä kauan jäävät käytännön esimerkit kertomatta.


      • Anonyymi

        "Ihmiset eivät halua edes kuulla vastaustani kun yrittää selittää heille karttamiseen liittyviä seikkoja miksi esim. kartetaan."

        Me kaikki tiedämme Jehovan todistajien karttavan entisiä jäseniään. Sinäkin sen myönnät. Selittäisitkö nyt, miksi järjestön tiedottaja Robert Hendriks kiistää tyystin koko karttamiskäytännön? Miksi järjestön virallinen tiedottaja valehtelee medialle?


    • Anonyymi

      Uskovaiset ovat aina olleet pahimpia murhaajia. Ja ovat edelleen.

    • Anonyymi

      Anonyymi 2023-05-28 21:49:57

      "Kyllähän karttamis asiat tiedetään kauttaaltaan tosiksi"

      "Ihmiset eivät halua edes kuulla vastaustani kun yrittää selittää heille karttamiseen liittyviä seikkoja miksi esim. kartetaan"
      -----------------------

      Ehkä yleisin Vartiotorniseuran perustelu liittyy tähän raamatunkohtaan:
      (1. Korinttilaisille 5:11-13) 11 Mutta nyt kirjoitan teille: lakatkaa olemasta jokaisen sellaisen veljeksi kutsutun seurassa, joka on haureellinen tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai herjaaja tai juoppo tai kiristäjä, älkääkä edes syökö sellaisen kanssa. 12 Sillä mitä tekemistä minulla on ulkopuolella olevien tuomitsemisen kanssa? Ettekö te tuomitse sisäpuolella olevia, 13 kun taas Jumala tuomitsee ulkopuolella olevat? ”Poistakaa paha ihminen keskuudestanne.”

      Tuo termi "veljeksi kutsuttu" ei tarkoita erotettua tai eronnutta vaan seurakunnan sisäpuolella olevaa Jehovan todistajaa. Kirkkoraamattu -92 kääntää tuon kohdan sanoilla "jos jotakuta sanotaan veljeksi", ja kirkkoraamattu 33/38 kääntää kohdan sanoilla "joku jota kutsutaan veljeksi". Kyseessä ei siis ole erotettu vaan seurakunnan sisäpuolella oleva henkilö. Miksi häntä piti "karttaa"? Vastaus selviää rinnakkaisesta kohdasta, missä selitetään tarkemmin.

      (2. Tessalonikalaisille 3:14,15) 14 Mutta jos joku ei tottele tämän kirjeen välittämä sanaamme, niin pitäkä häntä merkittynä ja lakatkaa seurustelemasta hänen kanssaan, jotta hän häpeäisi. 15 Älkää kuitenkaan pitäkö häntä vihollisena, vaan neuvokaa yhä häntä vakavasti niin kuin veljeä.

      Tuolla väliaikaisella karttamisella yritettiin kertoa, että tämä veli ei noudata nyt seurakunnan sääntöjä. Ja jos hän ei ota opikseen, hänet erotetaan 1. Kor. kohdan mukaisesti. Mutta ei erotettuja ollut tarpeen karttaa, koska he ovat "ulkopuolella", ja heidät tuomitsee Jumala. Näin tuossa 1. Kor. kirjeessä sanotaan.

      Toinen väärin käytetty raamatunkohta erotettujen karttamiseen on tämä:

      (2. Johanneksen kirje 9-11) 9 Kenelläkään, joka tunkeutuu edelle eikä pysy Kristuksen opetuksessa, ei ole Jumalaa. Joka pysyy tässä opetuksessa, sillä on sekä Isä että Poika. 10 Jos joku tulee luoksenne eikä tuo tätä opetusta, niin älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä. 11 Sillä se, joka sanoo hänelle tervehdyksen, on osallinen hänen pahoihin tekoihinsa.

      Nopeasti vilkaistuna tuo näyttäisi puoltavan karttamista ja sitä, ettei erotettuja tervehditä. Mutta mistä oikein oli kyse?

      Vartiotorniseura on tarkoituksellisesti repäissyt tuon kohdan muka tukeakseen karttamista. Jos luemme myös edeltävät jakeet, tulee asia selväksi:

      (2. Johanneksen kirje 7, 8) 7 Sillä monia eksyttäjiä on lähtenyt maailmaan, sellaisia jotka eivät tunnusta Jeesuksen Kristuksen lihaan tulemista. Tämä on eksyttäjä ja antikristus. 8 Olkaa varuillanne, ettette kadota sitä, minkä aikaansaamiseksi olemme työskennelleet, vaan että saisitte täyden palkan.

      Oli siis kyse siitä, että oli ihmisiä, jotka eivät tunnustaneet lainkaan Jeesusta historiallisena henkilönä, ja nämä ihmiset olivat lisäksi antikristuksia. Joten tuo, että ei pitänyt ottaa vastaan koteihin eikä sanoa tervehdysiä, koski antikristuksia, eikä erotettuja. Itse henkilökohtaisesti en tunne yhtään antikristusta. :)
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17867804/vartiotorni-havittaa-karttamisvideoitaan-ja-liikkeen-tiedottaja-valehtelee

      Miksi Suomen Jehovan todistajien virallinen tiedottaja antaa kahdenlaista tietoa karttamisesta?
      Veikko Leinonen, Suomen Jehovan todistajien virallinen tiedottaja, vähättelee medialle antamissaan haastatteluissa karttamista tai kieltää sen kokonaan. Kuitenkin Vartiotorniseuran virallisilla internet-sivuilla Leinonen lukee sellaista aineistoa, mikä käsittelee karttamista. Ristiriitaistako? Voit päätellä itse, kun katsot seuraavan YouTube-videon. YouTube-videossa on otteita YLE:n A-studio-ohjelmasta 23.09.2013 ja Vartiotorniseuran julkaisusta "Jumalan rakkaus" sivuilta 207-209.
      https://johanneksenpoika.fi/asiaa_karttamisesta.html

      • Anonyymi

        "Itse henkilökohtaisesti en tunne yhtään antikristusta. :)"

        En minäkään, mutta Jehovan todistajat on liikkeenä antikristillinen, enkä halua heitä päästää kotiini hölynpölyään julistamaan.

        Karttaminen on selvästi järjestölle kipeä asia, koska siitä pitää tiedottajien ja juristien noin valehdella. Ehkä järjestö on havahtunut siihen, että karttaminen voi viedä tiettyjä etuja länsimaissa, joissa uskonliikkeiden odotetaan kunnioittavan perusoikeuksia.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe