Vihreä liikennesuunnittelu on aiheuttanut Helsingin Esplanadille valtavan liikennekaaoksen

Anonyymi-ap

Helsingin vihreät päättäjät ovat hulluudessaan tehneet päätöksen, että esplanadilta poistetaan toinen autokaista, joka on saanut liikenteen valtavaan itseaiheutettuun kaaokseen. Kaistan poistamista on perusteltu sillä, että näin halutaan antaa jalankulkijoille enemmän tilaa, vaikka sekä etelä- että pohjoisesplanadilla on jalkakäytävät kummallakin puolen tietä, ja pohjois-esplanadin jalkakäytävä on jo valmiiksikin normaalia leveämpi. Tämän lisäksi esplanadin keskellä on esplanadin puisto, joka on jo valmiiksi rauhoitettu pelkästään kävelijöille!

Ei ihmekään, että Helsingin keskusta on näivettymässä, kun ostavat asiakkaat eivät sinne enää halua autoillaan tulla.

https://yle.fi/a/74-20033086

100

1077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tähän on tultu. Mitä ajattelitte tehdä??

      • Anonyymi

        Kun asuu keskustassa, niin mitäpä tässä on tehdessä. Ottaa vastaan pahenevat ruuhkat kärsivällisesti palmuja katsellessa. Toivoen että pelastuslaitos pystyy toimimaan.

        Olen liikkunut pyörällä, liikkunut jo vuosia, ikinä ei ollut ongelmia ajaa Espan läpi. Nykyiset pyöräkaistat vetävät hyvin. Ja todellisuudessa Suomessa ei pyöräilijöitä ole suurta määrää montaa kuukautta liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun asuu keskustassa, niin mitäpä tässä on tehdessä. Ottaa vastaan pahenevat ruuhkat kärsivällisesti palmuja katsellessa. Toivoen että pelastuslaitos pystyy toimimaan.

        Olen liikkunut pyörällä, liikkunut jo vuosia, ikinä ei ollut ongelmia ajaa Espan läpi. Nykyiset pyöräkaistat vetävät hyvin. Ja todellisuudessa Suomessa ei pyöräilijöitä ole suurta määrää montaa kuukautta liikenteessä.

        Paitsi että palmut viedään kesän jälkeen pois sisätiloihin. Kuolisivat talvella. Tämän kustannuksen takia ne poistettiin Espalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun asuu keskustassa, niin mitäpä tässä on tehdessä. Ottaa vastaan pahenevat ruuhkat kärsivällisesti palmuja katsellessa. Toivoen että pelastuslaitos pystyy toimimaan.

        Olen liikkunut pyörällä, liikkunut jo vuosia, ikinä ei ollut ongelmia ajaa Espan läpi. Nykyiset pyöräkaistat vetävät hyvin. Ja todellisuudessa Suomessa ei pyöräilijöitä ole suurta määrää montaa kuukautta liikenteessä.

        Hesari kirjoitti tänään, että nykyään menee vain yhteen suuntaan pyöräkaista eteläespalla.

        Toimittajat eivät viitsi edes paneutua asioihin. Menee kaksi kaistaa eli kumpaankin suuntaan.

        Samassa artikkelissa pyöräilijät pitivät uusia kaistoja turhina.


      • Anonyymi

        Virheet päättäjät ei ajattele mitään.
        Ne vaan päästelee metaanin tuoksuisia paukkujaan tyytyväisinä housut aivan pas***sa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että palmut viedään kesän jälkeen pois sisätiloihin. Kuolisivat talvella. Tämän kustannuksen takia ne poistettiin Espalta.

        Ajattele nyt, sakki tulee aamuyöstä kapakoista, ne palmut on kustu kuoliaiksi eli seuraava etappi kaatis ja seuraavaks kesäks uudet jne.. se lienee sitä kestävää kehitystä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattele nyt, sakki tulee aamuyöstä kapakoista, ne palmut on kustu kuoliaiksi eli seuraava etappi kaatis ja seuraavaks kesäks uudet jne.. se lienee sitä kestävää kehitystä?

        Kannattaa boikotoida aluetta.


    • Eikä hesaan muutenkaa ihmiset halua. Mitä siellä on?

      • Anonyymi

        Näyttää haluavan, kun katsoo esim. liikennettä Ruotsin laivoille. Ajavat Espaa pitkin.

        Meitä on muutama kymmenen tuhatta, jotka asuvat ja käyvät töissä Espan eteläpuolella. Mitäs jos vastaava kaupunki "suljettaisiin" samalla tavalla, olisi hirveä meteli.


      • Anonyymi

        Kyllä tuntuu Stadi kiinnostavan kun katsoo autoja esim. Kaivopuistossa. Ei ole kaikki kylän autoja.

        Kiinnostuksesta on turha kinastella. Sitä on ja tulee olla. Suomi tarvitsee toimivan pääkaupungin, se on kaikkien suomalaisten etu, vaikka sitä ei aina tajuta.

        Mutta palmujen avullako? Naurettavaa rahan hukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää haluavan, kun katsoo esim. liikennettä Ruotsin laivoille. Ajavat Espaa pitkin.

        Meitä on muutama kymmenen tuhatta, jotka asuvat ja käyvät töissä Espan eteläpuolella. Mitäs jos vastaava kaupunki "suljettaisiin" samalla tavalla, olisi hirveä meteli.

        "Ajavat Ruotsin laivoille". Sinäpä sen sanoit tai kirjoitit. Ohi mennään. Raha virtaa muualle. Olen kirjoittanut jo muutama vuosi sitten ekaa kertaa, että satamat voi siirtää ystävällisempään ympäristöön, niin ei edes ohikulkijatkaan enää häiritse. Ja tuo näivetys on menossa jokaisessa pikkukaupungissakin. Kilometrin matka asiakkaalta toiselle on muuttunut 5-10 km kierroksi näiden älyttömyyksien takia. Sama koskee maitopurkin hakua, ennen kauppa nurkan takana, jonne mentiin kävellrn, nyt on mentävä autolla, kun kauppamatkat alkaa olemaan kaupungeissakin vähintään 6 km. No, lisää vaan verotukseen vähennyksiä ja lisää pakokaasuja. Ja tästä päästiin sähkäriin, joku kuitenkin ulisee "osta sähkäri". En osta, enkä tule ikinä ostamaan. Katotaan sitten seuraavassa elämässä, jos olisi rahaa enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ajavat Ruotsin laivoille". Sinäpä sen sanoit tai kirjoitit. Ohi mennään. Raha virtaa muualle. Olen kirjoittanut jo muutama vuosi sitten ekaa kertaa, että satamat voi siirtää ystävällisempään ympäristöön, niin ei edes ohikulkijatkaan enää häiritse. Ja tuo näivetys on menossa jokaisessa pikkukaupungissakin. Kilometrin matka asiakkaalta toiselle on muuttunut 5-10 km kierroksi näiden älyttömyyksien takia. Sama koskee maitopurkin hakua, ennen kauppa nurkan takana, jonne mentiin kävellrn, nyt on mentävä autolla, kun kauppamatkat alkaa olemaan kaupungeissakin vähintään 6 km. No, lisää vaan verotukseen vähennyksiä ja lisää pakokaasuja. Ja tästä päästiin sähkäriin, joku kuitenkin ulisee "osta sähkäri". En osta, enkä tule ikinä ostamaan. Katotaan sitten seuraavassa elämässä, jos olisi rahaa enemmän.

        Käytännön realiteetti on, että satamat ovat täällä. Ottamatta kantaa siihen pitääkö olla vai ei.

        Niin kauan kuin satamat ovat täällä, on liikennettä satamaan ja pois. Ja osa siitä kulkee Espan kautta. Eli ei Espaa yksikaistaiseksi.


      • Anonyymi

        Rammstedin konsertti, naisten kymppi, suomi ruotsi maaottelu, pressan vieraat, vappu, joulukatu, taiteiden yö, mielenosoitukset, risteilyalukset, Maailma kylässä.......

        Kiinnostaa edelleen ja turha ihmisiä on turhaan liikenteessä seisottaa. Espanja läpi joutuu moni näistäkin ajamaan tai haluaa ajaa.

        Ei Espaa yksikaistaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ajavat Ruotsin laivoille". Sinäpä sen sanoit tai kirjoitit. Ohi mennään. Raha virtaa muualle. Olen kirjoittanut jo muutama vuosi sitten ekaa kertaa, että satamat voi siirtää ystävällisempään ympäristöön, niin ei edes ohikulkijatkaan enää häiritse. Ja tuo näivetys on menossa jokaisessa pikkukaupungissakin. Kilometrin matka asiakkaalta toiselle on muuttunut 5-10 km kierroksi näiden älyttömyyksien takia. Sama koskee maitopurkin hakua, ennen kauppa nurkan takana, jonne mentiin kävellrn, nyt on mentävä autolla, kun kauppamatkat alkaa olemaan kaupungeissakin vähintään 6 km. No, lisää vaan verotukseen vähennyksiä ja lisää pakokaasuja. Ja tästä päästiin sähkäriin, joku kuitenkin ulisee "osta sähkäri". En osta, enkä tule ikinä ostamaan. Katotaan sitten seuraavassa elämässä, jos olisi rahaa enemmän.

        ...... ja lisää pakokaasuja....

        Pakokaasut lisääntyvät, kun Espann sujuvuutta huononnetaan. Olet oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ajavat Ruotsin laivoille". Sinäpä sen sanoit tai kirjoitit. Ohi mennään. Raha virtaa muualle. Olen kirjoittanut jo muutama vuosi sitten ekaa kertaa, että satamat voi siirtää ystävällisempään ympäristöön, niin ei edes ohikulkijatkaan enää häiritse. Ja tuo näivetys on menossa jokaisessa pikkukaupungissakin. Kilometrin matka asiakkaalta toiselle on muuttunut 5-10 km kierroksi näiden älyttömyyksien takia. Sama koskee maitopurkin hakua, ennen kauppa nurkan takana, jonne mentiin kävellrn, nyt on mentävä autolla, kun kauppamatkat alkaa olemaan kaupungeissakin vähintään 6 km. No, lisää vaan verotukseen vähennyksiä ja lisää pakokaasuja. Ja tästä päästiin sähkäriin, joku kuitenkin ulisee "osta sähkäri". En osta, enkä tule ikinä ostamaan. Katotaan sitten seuraavassa elämässä, jos olisi rahaa enemmän.

        ...... tästä päästiin sähkäriin, joku kuitenkin ulisee "osta sähkäri". En osta, enkä tule...


        Dähkäri tarvitsee liikenteessä saman tilan kuin polttomoottoriauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuntuu Stadi kiinnostavan kun katsoo autoja esim. Kaivopuistossa. Ei ole kaikki kylän autoja.

        Kiinnostuksesta on turha kinastella. Sitä on ja tulee olla. Suomi tarvitsee toimivan pääkaupungin, se on kaikkien suomalaisten etu, vaikka sitä ei aina tajuta.

        Mutta palmujen avullako? Naurettavaa rahan hukkaa.

        En ole pariin vuosikymmeneen stadissa käynyt, kun lopetin työt siellä. Siellä ei ole mitään, mitä muualla ei ole. Päinvastoin, olen paljon onnellisempi täällä, missä nyt olen. Kauppoja ja muita huvituksia (musiikki, ravintolat ym) löytyy muualtakin. Ihmiset on fiksumpia ja mukavampia. En tarvi stadia mihinkään, joten ei tarvitse häiritä ollenkaan. Ei stadi ole korvaamaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää haluavan, kun katsoo esim. liikennettä Ruotsin laivoille. Ajavat Espaa pitkin.

        Meitä on muutama kymmenen tuhatta, jotka asuvat ja käyvät töissä Espan eteläpuolella. Mitäs jos vastaava kaupunki "suljettaisiin" samalla tavalla, olisi hirveä meteli.

        Tilanne pahenee kun Silja muuttaa Skattalle. Nyt Siljan liikenteestä osa pääsee suoraan Länsiväylälle. Skattalta Espan kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännön realiteetti on, että satamat ovat täällä. Ottamatta kantaa siihen pitääkö olla vai ei.

        Niin kauan kuin satamat ovat täällä, on liikennettä satamaan ja pois. Ja osa siitä kulkee Espan kautta. Eli ei Espaa yksikaistaiseksi.

        Ja liikennemäärät kasvavat kun Hernesaari rakentuu samoin Hietalahti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännön realiteetti on, että satamat ovat täällä. Ottamatta kantaa siihen pitääkö olla vai ei.

        Niin kauan kuin satamat ovat täällä, on liikennettä satamaan ja pois. Ja osa siitä kulkee Espan kautta. Eli ei Espaa yksikaistaiseksi.

        Turku, Naantali, Vaasa, Kotka-Hamina, Vuosaari (ei tarvi tulla lähellekkään keskustaa) jne
        Luuletko oikeasti, että ainoa satama on stadissa? Tiedätkö, että monesta paikasta pääsee Ruotsiin? Viroon menijät ikävä kyllä joutuu käyttämään armasta kaupunkianne ohikulkumatkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole pariin vuosikymmeneen stadissa käynyt, kun lopetin työt siellä. Siellä ei ole mitään, mitä muualla ei ole. Päinvastoin, olen paljon onnellisempi täällä, missä nyt olen. Kauppoja ja muita huvituksia (musiikki, ravintolat ym) löytyy muualtakin. Ihmiset on fiksumpia ja mukavampia. En tarvi stadia mihinkään, joten ei tarvitse häiritä ollenkaan. Ei stadi ole korvaamaton.

        Varmaan näin ja hyvä niin sinulle. Mutta kaikki ei ole niinkuin sinä. Suomessa ihmiset muuttavat kaupunkeihin. Myös pääkaupunkiseudulle ja tämä lisää tarpeellista liikennettä myös Helsinkiin. Paitsi jos sitä estetään, kuten Sinnemäen johtama politiikka tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turku, Naantali, Vaasa, Kotka-Hamina, Vuosaari (ei tarvi tulla lähellekkään keskustaa) jne
        Luuletko oikeasti, että ainoa satama on stadissa? Tiedätkö, että monesta paikasta pääsee Ruotsiin? Viroon menijät ikävä kyllä joutuu käyttämään armasta kaupunkianne ohikulkumatkalla.

        En luule, käytän itse Helsingissä asuvana paljon Turun ja Naantalin lauttaa, koska se on nopeampi. Olen asunut myös muualla ja armaita paikkoja on paljon Suomessa.

        Kysyntää on Helsinki Tukholma reitillä samoin Tallinnan, ei laivat täältä mihinkään lähde, ainakaan lähivuosina. Eli se on realiteetti ja ruuhkat ovat Espalla.

        Tähän ei vaikuta se mitä mieltä sinällään ollaan Helsingistä. Meille keskustassa asuville se ei ole mielipide vaan joka päiväinen asia, niinkuin varmaan sinullekin oman kotipaikan ongelmat.


      • Anonyymi

        Ei välttämättä halua, mutta on pakko, kun työt on siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ajavat Ruotsin laivoille". Sinäpä sen sanoit tai kirjoitit. Ohi mennään. Raha virtaa muualle. Olen kirjoittanut jo muutama vuosi sitten ekaa kertaa, että satamat voi siirtää ystävällisempään ympäristöön, niin ei edes ohikulkijatkaan enää häiritse. Ja tuo näivetys on menossa jokaisessa pikkukaupungissakin. Kilometrin matka asiakkaalta toiselle on muuttunut 5-10 km kierroksi näiden älyttömyyksien takia. Sama koskee maitopurkin hakua, ennen kauppa nurkan takana, jonne mentiin kävellrn, nyt on mentävä autolla, kun kauppamatkat alkaa olemaan kaupungeissakin vähintään 6 km. No, lisää vaan verotukseen vähennyksiä ja lisää pakokaasuja. Ja tästä päästiin sähkäriin, joku kuitenkin ulisee "osta sähkäri". En osta, enkä tule ikinä ostamaan. Katotaan sitten seuraavassa elämässä, jos olisi rahaa enemmän.

        Vastaavasti Tallinnan lautta lähtee Jätkäsaaresta joka on myös ahtaassa liikennesumpussa. Kottikärryillä varmaan sinne on ajateltu rekkojen lastit työnnettävän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuntuu Stadi kiinnostavan kun katsoo autoja esim. Kaivopuistossa. Ei ole kaikki kylän autoja.

        Kiinnostuksesta on turha kinastella. Sitä on ja tulee olla. Suomi tarvitsee toimivan pääkaupungin, se on kaikkien suomalaisten etu, vaikka sitä ei aina tajuta.

        Mutta palmujen avullako? Naurettavaa rahan hukkaa.

        Kävin stadissa viimeksi yli parikytä vuotta sitten lintsillä, kun lapset oli pieniä. Miksi on näin kauan? Siellä ei yksinkertaisesti ole yhtään mitään, mitä muualta ei saa/ole.
        Huvipuistokin tuon jälkeen löytyi Tampereelta, mutta nyt on sekin kylä pilattu. Nyt on lapset aikuisia, eikä tarvi niitäkään käyttää. Oopperaa en voi sietää, joten ei yksinkertaisesti ole mitään, miksi sinne stadiin tarvis tulla. Kierrän kaukaan.
        Jos laivalle tarvii ängetä, löytyy noita satamia muualtakin maasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännön realiteetti on, että satamat ovat täällä. Ottamatta kantaa siihen pitääkö olla vai ei.

        Niin kauan kuin satamat ovat täällä, on liikennettä satamaan ja pois. Ja osa siitä kulkee Espan kautta. Eli ei Espaa yksikaistaiseksi.

        Luuletko, että stadissa on ainoat satamat?


    • Anonyymi

      Huumekauppiaille ja seksuaalisesti poikkeaville täytyy olla isot leikkikentät.

    • Anonyymi

      Vihreä liikennesuunnittelupäällikkö ei asiantuntijoita tarvitse, kun vain polkupyörä ja skuutti ovat ainoat sallitut kumipyöräiset ajoneuvot keskustassa, siinä hehkutetussa kaupunkilaisten "ympärivuotisessa olohuoneessa". Näkisi vaan kuka räntäsateessa, pakkasessa ja myrskyssä pyöräilee sekä juo punkkua Espan puistosss.

      • Anonyymi

        Tietysti sikäläiset viheriäiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti sikäläiset viheriäiset.

        Eikös pormestari ole ollut aina kokoomuksesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös pormestari ole ollut aina kokoomuksesta?

        Kokoomuksen kanta on seuraava :

        HS: Tiedotteen mukaan kokoomus esitti maanantaina Helsingin kaupunginhallitukselle, että se toteaisi ydinkeskustan liikennettä koskevat ratkaisut sujuvuuden kannalta epäonnistuneiksi.

        Erityisesti pormestaripuolue toivoi, että kaupunginhallitus olisi kehottanut purkamaan Esplanadien kavennukset niiltä osin kuin ne ovat rajoittaneet liikennettä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös pormestari ole ollut aina kokoomuksesta?

        Helsinki on ollut "aina" Kokoomuksen johdosta, Pormestari on kokoomuslainen ja Kokoomus on valtuuston suurin puolue ja siksi on käsittämätöntä että kaikki Helsingin mokat ovat muka Vihreiden syytä.


    • Anonyymi

      Olen paljasjalkainen stadilainen ja saanut seurata kaupungin kuristamista kuoliaaksi. Autovihamielisyys alkoi kukoistaa jo -60 luvulla, kun sodan käynyt kansa alkoi vähitellen nousta jaloilleen. Halpojen itäautojen rinnalle alkoi tulla japanilaisia, kuplavolkkarit ja minit siinä sivussa.
      HELLsinkiin päätettiin rakentaa HAISTAVITUN liikennevalot ohjamaan/estämään peltilehmien liikettä. Ekat valot taisivat tulla jo -50 luvulla mutta myöhemmin niitä laitettiin joka vitun kulmaan. Kaikki paloivat tarkoituksella punaista jotta automiestä VITUTTAISI oikein kunnolla. Punainen aalto oli hetkessä hoidettu. Kun lähti kiihdyttämään vihreistä, ei ollut mitään saumaa ehtiä seuraava tolpan ohi kun se vaihtui jo punaiseksi. Näin edettiin aamusta iltaan kuluttaen kallista polttoainetta kaupungin ilmaa saastuttamaan. Idiootit päättäjät alkoivat rajoittaa ÄH VITTU mä pakenin HELLsingistä jo -80 luvulla ja lopulta koko maasta, kun alkoi VITUTTAA liikaa virkamiesten hölmöily. Kaiken maailman ääliöt pääsevät päättämään ihmisten kulkemisista hankaloittaen liikkeen seisomiseksi tuvallisuuteen ja ilman puhtauteen vedoten. Ja kansa nöyristelee nousematta kapinaan.
      Kerran sain kokea ONNEN päivän kun pääsin vetelemään Munkasta Krunaan alle 5min. Syy oli mitä parhain! Sähkökatko ja poliisilakko samanaikaisesti! Liikenne sujui paremmin kuin koskaan. Ei ruuhkaa, ei pysähdyksiä, sujuvaa ajelua läpi kaupungin. Mutta ei makeaa mahan täydeltä! Seuraavana päivänä sähköt olivat kunnossa ja pian poliisitkin tulivat kaduille VITTUILEMAAN viattomille kulkijoille.
      Ilman liikennevaloja ei olisi ruuhkia. Onhan se selvää kun kerätään autot jonoihin siitä seuraa ruuhka. Eipä noihin kusipäisiin päätöksiin muutoksia saa kun virkoihin nimitellään vain idiootteja

      • Anonyymi

        Juuri noin. Esim liikennevalot saa aikaiseksi ruuhkan, sitten joku valopää päättää vähän näpelöidä valojen vaihtuvuutta. Tie kavennettu yksikaistaiseksi (poistettu kääntyvien kaista), siinä kun joku tumpelo ekana jää lueskeleen somea tai meikkaa, jono ei ehdi liikkua mihinkään, kun valot jo vaihtuu. Tarkoituksella tehty näin, että tulee ruuhkat ja sitten ulistaan. Tämä "fiksuus" näkyy myös eräässä pikkukaupungissa, jossa liikennesuunnittelija on kortiton ämmä, joten on myös varmasti viherkusipää, jonka työaika on 8-15, ja jolla ei ole tajua mistään, ei edes siitä, ettei kaikki ole työssä toimistoaikaan. Hankaloittavat ihan helvetisti työn hoitamista.


    • Anonyymi

      Mitä tapahtuu kun auto sammuu Espalle? Ei ole kaistaa missä sen voi ohittaa.

      • Anonyymi

        Se seisoo sitten siinä. Hymyilet ja kohauttelet olkiasi ja levittelet käsiäsi ja taas hymyilet. Eikä ole pelkoa, että kukaan tulisi auttamaan, torvet soi, nyrkit heiluu ja kiitokseksi saat parkkipeteltä sakkolapun väärästä pysäköinnistä tai poliisilta sakkolapun liikenteen estämisestä.


    • Anonyymi

      Pystyykö Pelastuslaitos takaamaan että ehtivät perille Korkkarilta keskustaan?

      Olisi kiinnostavaa kuulla pelastuslaitoksen johdon arvio tilanteesta jossakin lehdessä.

      • Anonyymi

        No niillä on liikennevaloetuus, mutta mihis ne muut autot väistää, kun ei missään ole tilaa antaa tietä pelastuslaitokselle? Tuskin noiden viherkusipäiden aivokapasiteettiin on edes mahtunut tämäkään asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niillä on liikennevaloetuus, mutta mihis ne muut autot väistää, kun ei missään ole tilaa antaa tietä pelastuslaitokselle? Tuskin noiden viherkusipäiden aivokapasiteettiin on edes mahtunut tämäkään asia.

        Liikennevaloetuus ei taida auttaa kun Espan yksi ja ainoa kaista on jumissa,kummallakin espalla.

        Ja heijastusvaikutus ruuhkissa on muille kaduille myös. Vaikuttaa myös spåra liikenteeseen.


      • Anonyymi

        Poliisin kanta näyttää olevan selvä.

        Juttu Hesarissa:

        Helsingin poliisin liikennevalvontatoiminnan johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo, ettei Esplanadien ruuhkautuminen ole yllättävää.

        – Täällä näyttää hyvin ruuhkaiselta. Mutta ei se ole ihmeellistä. Kun yksi kaista poistuu, välityskyky heikkenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niillä on liikennevaloetuus, mutta mihis ne muut autot väistää, kun ei missään ole tilaa antaa tietä pelastuslaitokselle? Tuskin noiden viherkusipäiden aivokapasiteettiin on edes mahtunut tämäkään asia.

        Juu, tuo liikennevaloetuus on suuri vitsi, kun tiet on tukossa.


    • Anonyymi

      Mitäs äänestävät vihreitä?

      • Anonyymi

        Se on ihan oikein heille kun vihreitä kannattavat.


    • Anonyymi

      Vihreää mielipuolisuutta, kammottavat ruuhkat ja kauppiaat kärsii. No, onneksi noiden kannatus on romahtanut

    • Anonyymi

      Hälytysajoneuvot jäävät ruuhkaan muiden mukana...
      Mutta ei se haittaa, kun ideologia ajattelee puolestamme...

      • Anonyymi

        Irvokasta demokratianvastaista toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Irvokasta demokratianvastaista toimintaa.

        No tämä tullaan haastamaan oikeusprosessin kautta, jospa tähän kaupunkiin saadaan vielä demokratia takaisin. Ja joku virkamies kenkää, sen verran taitaa olla jo vahinkoa syntynyt.


      • Anonyymi

        Kaistan liikenteen pysäyttää pahasti ruuhkaan sammuvat auto ja sen pois saaminen sieltä ei ole helppoa.

        Pois työntäminen ei onnistu ollenkaan jos varapaikat ovat varattu tai ajoneuvo on raskas.

        Myöskään ohittaminen ei onnistu kun varapaikat varattu tai se on sammunut kohtaan, missä on yksi kaista.

        Korotukset eivät mahdollista auton joko kokonaan tai osittain työntämistä puiston kivetylle osuudelle puiden väliin tai läheisen poikkikadun laitaan.

        Hälytysajoneuvo, mikäli sen on päästävä juuri Esplanadeille, ei voi käyttää reitin ollessa poikkeuksellisesti estettynä vaihtoehtoista reittiä (esim. Aleksanterinkatua tai toista esplanadikatua poikkikatuineen tai Esplanadin puistokäytäviä ml. Pohjoisesplanadin etelälaidan kivetty jalkakäytävä), koska sinne ei käytännössä pääse kun kaistat seisovat . Myös puistossa ajaminen ei esim. Paloautolla vesilastissa onnistu.

        Vesijohdon tms. rikkoontuessa ajoradan kohdalla, kiertoreitin järjestäminen on lähes mahdotonta ja vierestä tilapäisrakenteita ei ole helppo poistaa.


        Kun kaista menee tukkoon ja häiriötä ei saada poistettua, on ruuhkassa tilanne paha Katajanokan risteyksessä tai Manskulla.


    • Anonyymi

      Muutama Espan kahvila ja kuppila saa tuoleja lisää. Toivottavasti hyvä edes niille muutamaksi kesäviikoksi. Muut liikkeet sitten kärsivätkin.

      Jos nyt kokeilla haluaa, olisiko voinut tehdä keveillä rakenteilla ilman asfalttisysteemeitä? Taitavat jäädä, oli kokeilun tulos mikä tahansa, ei ole varaa purkaa. Vihreät osaa tämän poliittisen pelin.

      Sinnemäen mukaan liikenne vähenee keskustassa. Syy ja seuraus? Kai se vähenee kun sitä tavoitellaan. Pitäisikö tavoitella samaa kuin Tukholma, autoilu toimii tunneleissa ja Kungsträgårdenissa ihmisiet istuvat ja viettävät vapaata. Ruotsissa on viisaammat demarit, onko myös viisaammat vihreät?

      • Anonyymi

        Vihreät loppuivat Ruotsissa, toivottavasti myös täällä.


      • Anonyymi

        No ei näytä olevan tyytyväinen Espan suurin ravintoloitsijakaan:


        Vikströmin mukaan ravintola-alalla menee vaikeiden koronavuosien jälkeen vihdoin hyvin, mutta häntä huolettaa Helsingin keskustan tilanne.

        – Tämä on ainutlaatuinen kansallismaisema, joka on kaikkien suomalaisten. Nyt tästä tehdään mahdoton saavutettavuudeltaan, kun autolla tuleminen keskustaan on tehty todella hankalaksi.

        Toimitusjohtajan mukaan Helsingin kantakaupungin mittavat rakennushankkeet muun muassa Esplanadilla, Mannerheimintiellä ja Hämeentiellä ajavat helsinkiläisiä kauppakeskuksiin.

        – Helsingistä tehdään kovaa vauhtia Espoota, Vikström tilittää.


    • Anonyymi

      Tunnelissa olisi tunnelmaa, siellä se metrokin porhaltaa!!🥀

      • Anonyymi

        Tunneli ratkaisee monta asiaa ja ongelmaa. Se nähtiin Tukholmassa. Täytyy muistaa että myös Helsingin keskusta on läpiajo: idän ja lännen suunnassa, Tukholmaan ja Tallinnaan. Ja sähköautotkin tarvitsevat tilaa :)


    • Anonyymi

      ..,.. näivettymässä, kun ostavat asiakkaat eivät sinne enää halua autoillaan tulla.
      .....

      Palvelut ovat pääsääntöisesti minuuttitaksalla: taksit, kuljetukset jne. Kun ne kallistuvat ruuhkien takia, asiakas maksaa. Espa on tässä suhteessa keskeinen väylä.

    • Anonyymi

      Pidän polkupyöristä joissa on kumit puhki

      • Anonyymi

        Kokeile joskus sellaista, jossa kumit on ehjät


    • Anonyymi

      Minä taas sellaisista joissa vaihteiden kaapelit on napsaistu poikki

    • Miksi kaikki Helsingin liikennesuunnittelun mokat ovat Vihreiden syytä vaikka Vihreät eivät ole koskaan olleet suurin puolue Helnsingissä, vaan Helsinki on Kokoomusjohdossa?

      • Anonyymi

        Helsingin vihreillä ja kokoomukselaisilla ei ole mitään eroa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Helsingin vihreillä ja kokoomukselaisilla ei ole mitään eroa.

        No miksi avaus ei sitten sano, että Kokoomuslainen liikennesuunnittelu on aiheuttanut Helsingin Esplanadille valtavan liikennekaaoksen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingin vihreillä ja kokoomukselaisilla ei ole mitään eroa.

        SEN ON PALJASTANUT TOHTORI JENNI HAUKIO, EI MITÄÄN EROA.
        VÄRISSÄ VAAN SAATTAVAT JOTKUT EREHTYÄ LUULEMAAN ISÄMAALISUUTTA, MUTTA EI SITTEN PASKAKAAN VERTAA. VENÄJÄN SIJOITUKSET OLIVAT TOSI IMELÄÄ, MUTTA KARVASMAKU JÄI. KIINASTA LAINAA JA LÄNEEN MENEE. PAKOLAISET KOKOOMUS MUUTTAA OSAAVAKSI. MUUTA EROA SIINÄ EI SITTEN OLE.
        MIELELLÄÄN MARSSIVAT YHDESSÄ SATEENKAARILIPUN ALLA.


      • Anonyymi kirjoitti:

        SEN ON PALJASTANUT TOHTORI JENNI HAUKIO, EI MITÄÄN EROA.
        VÄRISSÄ VAAN SAATTAVAT JOTKUT EREHTYÄ LUULEMAAN ISÄMAALISUUTTA, MUTTA EI SITTEN PASKAKAAN VERTAA. VENÄJÄN SIJOITUKSET OLIVAT TOSI IMELÄÄ, MUTTA KARVASMAKU JÄI. KIINASTA LAINAA JA LÄNEEN MENEE. PAKOLAISET KOKOOMUS MUUTTAA OSAAVAKSI. MUUTA EROA SIINÄ EI SITTEN OLE.
        MIELELLÄÄN MARSSIVAT YHDESSÄ SATEENKAARILIPUN ALLA.

        ÄLÄ HUUDA.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        No miksi avaus ei sitten sano, että Kokoomuslainen liikennesuunnittelu on aiheuttanut Helsingin Esplanadille valtavan liikennekaaoksen?

        Onko sen aiheuttanut kokoomukselainen politiikka? En tiedä muusta, mutta tämän Espan asian on hoitanut vihreän vastuulla oleva organisaationosa.

        Ja se toteutettiin ei demokraattisella tavalla. Onneksi tästä on nyt tulossa oikeusjuttu, saadaan hiukan hallintaan taas, käsittääkseni Sinnemäki jyräämistä.

        Mutta oli syy kenen tahansa, Espalla päivittäin liikkuvana, haastavalta näyttää esim. hälytys ajoneuvojen eteneminen.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        No miksi avaus ei sitten sano, että Kokoomuslainen liikennesuunnittelu on aiheuttanut Helsingin Esplanadille valtavan liikennekaaoksen?

        Koska tässä Espa asiassa kokoomus vastusti ja hyvin selvästi. Lue linkin Hesaria.

        Kai sen takia Sinnemäen johtamat virkamiehet joutuivat ylittämään valtuutensa ja käynnistämään hankinnat ja työt ilman lupaa.


    • Anonyymi

      Käyttökelpoisuudesta en tiedä mutta HS:n kuvien perusteella lopputulos on törkeän ruma.

      • Anonyymi

        Niin, ja irvokkaaksi asian tekevät kalliit palmut.

        Varsinaista pyrkyryyttä Helsingissä istuttaa palmuja Suomeen. Turisti ei tule Suomeen katsomaan palmuja. Eikö mitään arvokkaampaa jotain maista, ympäristö myös kiittäisi.

        Palmut eivät ole ilmastoteko.


    • Anonyymi

      HAHAHAHHAHAHHÄHHÄHUUU:)
      Miten ne osaakin noin hämmästyttävän lahjakkaasti tunaroida joka ikisen asian nurinpäin tunkioon:)
      En yhtään ihmettele, että se muuan espanjalainen hampaaton äijä nauraa silmät vettä vuotaen kippurassa Suomen punavihreiden toilailuille.

      • Helsingin suurin puolue on Kokoomus.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Helsingin suurin puolue on Kokoomus.

        Ei taida olla sellaista enemmistöä, että pystyy vihervasemmistoa pysäyttämään.

        Ei ainakaan tässä Espa asiassa auttanut vaikka kokoomus yritti puhua järkeä muille puolueille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla sellaista enemmistöä, että pystyy vihervasemmistoa pysäyttämään.

        Ei ainakaan tässä Espa asiassa auttanut vaikka kokoomus yritti puhua järkeä muille puolueille.

        Kaununginvaltuustossa on 85 jäsentä. Vihreät, SDP ja Vasemmistoliitto yhteensä on 18 plus13 plus 11 = 42 eli niukka vähemmistö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla sellaista enemmistöä, että pystyy vihervasemmistoa pysäyttämään.

        Ei ainakaan tässä Espa asiassa auttanut vaikka kokoomus yritti puhua järkeä muille puolueille.

        Näin:

        Tiedotteen mukaan kokoomus esitti maanantaina Helsingin kaupunginhallitukselle, että se toteaisi ydinkeskustan liikennettä koskevat ratkaisut sujuvuuden kannalta epäonnistuneiksi.

        Erityisesti pormestaripuolue toivoi, että kaupunginhallitus olisi kehottanut purkamaan Esplanadien kavennukset niiltä osin kuin ne ovat rajoittaneet liikennettä.

        Esitys ei kuitenkaan mennyt läpi kaupunginhallituksessa.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Kaununginvaltuustossa on 85 jäsentä. Vihreät, SDP ja Vasemmistoliitto yhteensä on 18 plus13 plus 11 = 42 eli niukka vähemmistö.

        Kokoomus vastusti hallituksessa kahta kaistaa. Miksi vihreät eivät tätä tukeneet? Kun eivät tukeneet, niin katson että kannattivat eli ovat vastuussa Espan ratkaisusta. Me jotkut ollaan aika yksinkertaisia logiikassamme:)

        Ratkaisu on myös ympäristön kannalta huono ja taustalla on strategia ajaa autot pois keskustasta. Ja sen he osaavat hyvin. Kun vaan ajatellaan isompaa kuvaa, se tarkoittaa lisää rakentamista muualle ja hajautettua yhdyskuntarakennetta. Tarkoittaa liikennettä ja päästöjä.

        Itse liikun vain pyörällä ja kävellen, ilo asua keskustassa. Espan pyöräily sujuu nyt hyvin, ei tarvita kaistoja lisää, nekin rahat olisi pyöräilijöitä kuunnellen sijoittaa oikeisiin ongelmapaikkoihin. Olen huolissani autoliikenteestä ja ruuhkista muutoksien jälkeen.

        Katson myös että vihreillä on osaamisen puutetta ja ymmärtämättömyyttä. Kopioidaan Tukholman ajatuksia. Siellä onkin tuossa hieno kävelyä ja pyöräilykeskusta. Kiitos autotunneleiden. Kööpenhaminassa pyöräillään lähes koko vuosi, Helsingissä ei, täällä on pitkä talvi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoomus vastusti hallituksessa kahta kaistaa. Miksi vihreät eivät tätä tukeneet? Kun eivät tukeneet, niin katson että kannattivat eli ovat vastuussa Espan ratkaisusta. Me jotkut ollaan aika yksinkertaisia logiikassamme:)

        Ratkaisu on myös ympäristön kannalta huono ja taustalla on strategia ajaa autot pois keskustasta. Ja sen he osaavat hyvin. Kun vaan ajatellaan isompaa kuvaa, se tarkoittaa lisää rakentamista muualle ja hajautettua yhdyskuntarakennetta. Tarkoittaa liikennettä ja päästöjä.

        Itse liikun vain pyörällä ja kävellen, ilo asua keskustassa. Espan pyöräily sujuu nyt hyvin, ei tarvita kaistoja lisää, nekin rahat olisi pyöräilijöitä kuunnellen sijoittaa oikeisiin ongelmapaikkoihin. Olen huolissani autoliikenteestä ja ruuhkista muutoksien jälkeen.

        Katson myös että vihreillä on osaamisen puutetta ja ymmärtämättömyyttä. Kopioidaan Tukholman ajatuksia. Siellä onkin tuossa hieno kävelyä ja pyöräilykeskusta. Kiitos autotunneleiden. Kööpenhaminassa pyöräillään lähes koko vuosi, Helsingissä ei, täällä on pitkä talvi.

        Nimi vihreistä myös Sauri näyttää antavan vahvan tuen, ainakin palmujen istutukselle, twitterissä. Tosin hänen ilmaisunsa on kyllä erikoinen:

        "Ennen oli siis kunnollista. Palmuja Espan puistossa."


        Mikä oli kunnollista?

        Onko todella "vihreää" istuttaa palmuja kesäksi ja viedä ne lämpimään talveksi ja taas tuoda takaisin? Ei kuulosta hyvältä ilmastopolitiikalta!!


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mitä sanovat espan kauppiaat ja muut palveluden tarjoajat, ei liene hyvä kun nuo pättäjäthän ovat aivan muuta jengiä.

      • Anonyymi

        Avaajan Hesarin linkin kun lukee, niin eipä oikein kukaan taida tyytyväinen olla. Ainakin se siitä on luettavissa, ettei ole kyllä muita kuunneltu.

        Se että saadaan muutamaksi kesäviikoksi ulkoilmaan muutamia pöytiä lisää, seurausvaikutus on koko vuoden vaikuttava liikenteen ongelma, kun on vaan yksi kaista.

        Ja tämä kokeilu on kallis ja jättää ehkä pysyviä jälkiä, kuten kivikatujen rikkoutuminen asfalttia poistettaessa. Ehkä vihreiden ajatus onkin, ettei niitä ikinä enää poisteta.


      • Anonyymi

        Hyvä kysymys. Kun katsoo tätä Kaupungin viestiä:

        ...........Yhteissuunnittelua kaupunkilaisten ja alueen toimijoiden kanssa
        Esplanadeja ja muita kokeilun piirissä olevia alueita on suunniteltu yhdessä paikallisten toimijoiden sekä kaupunkilaisten kanssa........

        https://www.sttinfo.fi/tiedote/esplanadien-uusien-kavely--ja-oleskelualueiden-suunnitelma-on-valmis-ja-rakentaminen-lahenee?publisherId=60577852&releaseId=69969210,

        viesti korostaa yhteistä suunnittelua lähes kaikkien kanssa. Kun yrittää selvittää, niin ei oikein löydy ketään, kuka olisi ollut mukana yhteissuunnittelussa!!

        Ymmärtää sen ettei ihan joka muutosta kaupungissa kannata kovin laajasti keskusteluttaa, mutta Espan muutos on hyvin hyvin keskeinen monelle taholle. Se on läpiajoon varattu katu idästä länteen, Tukholmaan lähtevien laivoihin ja myös osittain Tallinnaan. Lisäksi se on keskeinen kaupungissa asuville, erityisesti etelähelsingissä asuville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Kun katsoo tätä Kaupungin viestiä:

        ...........Yhteissuunnittelua kaupunkilaisten ja alueen toimijoiden kanssa
        Esplanadeja ja muita kokeilun piirissä olevia alueita on suunniteltu yhdessä paikallisten toimijoiden sekä kaupunkilaisten kanssa........

        https://www.sttinfo.fi/tiedote/esplanadien-uusien-kavely--ja-oleskelualueiden-suunnitelma-on-valmis-ja-rakentaminen-lahenee?publisherId=60577852&releaseId=69969210,

        viesti korostaa yhteistä suunnittelua lähes kaikkien kanssa. Kun yrittää selvittää, niin ei oikein löydy ketään, kuka olisi ollut mukana yhteissuunnittelussa!!

        Ymmärtää sen ettei ihan joka muutosta kaupungissa kannata kovin laajasti keskusteluttaa, mutta Espan muutos on hyvin hyvin keskeinen monelle taholle. Se on läpiajoon varattu katu idästä länteen, Tukholmaan lähtevien laivoihin ja myös osittain Tallinnaan. Lisäksi se on keskeinen kaupungissa asuville, erityisesti etelähelsingissä asuville.

        Ennen kaikkea se on Stadin paraatipaikka, yksi harvoja kauniita ympäristöjä. Nyt se rötvätään asvaltilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Kun katsoo tätä Kaupungin viestiä:

        ...........Yhteissuunnittelua kaupunkilaisten ja alueen toimijoiden kanssa
        Esplanadeja ja muita kokeilun piirissä olevia alueita on suunniteltu yhdessä paikallisten toimijoiden sekä kaupunkilaisten kanssa........

        https://www.sttinfo.fi/tiedote/esplanadien-uusien-kavely--ja-oleskelualueiden-suunnitelma-on-valmis-ja-rakentaminen-lahenee?publisherId=60577852&releaseId=69969210,

        viesti korostaa yhteistä suunnittelua lähes kaikkien kanssa. Kun yrittää selvittää, niin ei oikein löydy ketään, kuka olisi ollut mukana yhteissuunnittelussa!!

        Ymmärtää sen ettei ihan joka muutosta kaupungissa kannata kovin laajasti keskusteluttaa, mutta Espan muutos on hyvin hyvin keskeinen monelle taholle. Se on läpiajoon varattu katu idästä länteen, Tukholmaan lähtevien laivoihin ja myös osittain Tallinnaan. Lisäksi se on keskeinen kaupungissa asuville, erityisesti etelähelsingissä asuville.

        Helsinki myös tiedottaa seuraavaa Hesarin mukaan:

        ..........KIVIJALKALIIKKEET ja ravintolat laajentavat toimintaansa molemmilla Esplanadeilla uudelle levennysalueelle.Tulevana kesänä noin tusina yritystä hyödyntää tätä mahdollisuutta........

        Kun kesä on mennyt, poistuvatko nuo hyödynnetyt alueet vai maksavatko hyödyntäjät näistä levennysalueista vuokraa läpi vuoden? Ei taida poistua, vaan ne jäävät tyhjiksi, koska ovat kiinteät rakenteet .

        Muualla nuo rakenteet ovat keveitä, jolloin ne saadaan kauden jälkeen pois. Tämä helpottaa liikennettä ja kunnossapitoa talvella. Ja tuo kaupungin kassaan parkkitulot.

        Mikä on jaettu kustannus per päivä jolloin ihmisiä istuu näissä levennysalueissa? Kausi lyhyt, aurinkoisia päiviä osa ja parempia terasseja kun on, missä autot eivät seiso moottorit käyden vieressä. Ja eipä noissa nykyisissäkään terassituoleissa ole tungosta monena päivänä tai päivän tunteina.

        On vaikea löytää punaista lankaa tässä Espan muutoksessa?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen kaikkea se on Stadin paraatipaikka, yksi harvoja kauniita ympäristöjä. Nyt se rötvätään asvaltilla.

        Näin on, massiiviset asfaltista tehdyt koko puiston läpi menevät mustat kaistan korokkeet ovat järkyttävän näköiset.

        Ja terassit teennäisen näköiset seisovan autojonon vieressä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsinki myös tiedottaa seuraavaa Hesarin mukaan:

        ..........KIVIJALKALIIKKEET ja ravintolat laajentavat toimintaansa molemmilla Esplanadeilla uudelle levennysalueelle.Tulevana kesänä noin tusina yritystä hyödyntää tätä mahdollisuutta........

        Kun kesä on mennyt, poistuvatko nuo hyödynnetyt alueet vai maksavatko hyödyntäjät näistä levennysalueista vuokraa läpi vuoden? Ei taida poistua, vaan ne jäävät tyhjiksi, koska ovat kiinteät rakenteet .

        Muualla nuo rakenteet ovat keveitä, jolloin ne saadaan kauden jälkeen pois. Tämä helpottaa liikennettä ja kunnossapitoa talvella. Ja tuo kaupungin kassaan parkkitulot.

        Mikä on jaettu kustannus per päivä jolloin ihmisiä istuu näissä levennysalueissa? Kausi lyhyt, aurinkoisia päiviä osa ja parempia terasseja kun on, missä autot eivät seiso moottorit käyden vieressä. Ja eipä noissa nykyisissäkään terassituoleissa ole tungosta monena päivänä tai päivän tunteina.

        On vaikea löytää punaista lankaa tässä Espan muutoksessa?!

        Järjestys kaistoissa on myös hoopo:

        Tarjoilijat joutuvat menemään koko ajan jalkakäytävän yli terassille. Vai touhuavatko asiakkaat itse?

        Ja asiakkaat istuvat ruuhkassa seisovien autojen vieressä.

        Näiden keskinäistä asemaa ei voi muuttaa koska "terassikaista katkeaa välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järjestys kaistoissa on myös hoopo:

        Tarjoilijat joutuvat menemään koko ajan jalkakäytävän yli terassille. Vai touhuavatko asiakkaat itse?

        Ja asiakkaat istuvat ruuhkassa seisovien autojen vieressä.

        Näiden keskinäistä asemaa ei voi muuttaa koska "terassikaista katkeaa välillä.

        Onko turvallista pitää ravintolan pöytiä ja tuolia noin lähellä liikkuvia autoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsinki myös tiedottaa seuraavaa Hesarin mukaan:

        ..........KIVIJALKALIIKKEET ja ravintolat laajentavat toimintaansa molemmilla Esplanadeilla uudelle levennysalueelle.Tulevana kesänä noin tusina yritystä hyödyntää tätä mahdollisuutta........

        Kun kesä on mennyt, poistuvatko nuo hyödynnetyt alueet vai maksavatko hyödyntäjät näistä levennysalueista vuokraa läpi vuoden? Ei taida poistua, vaan ne jäävät tyhjiksi, koska ovat kiinteät rakenteet .

        Muualla nuo rakenteet ovat keveitä, jolloin ne saadaan kauden jälkeen pois. Tämä helpottaa liikennettä ja kunnossapitoa talvella. Ja tuo kaupungin kassaan parkkitulot.

        Mikä on jaettu kustannus per päivä jolloin ihmisiä istuu näissä levennysalueissa? Kausi lyhyt, aurinkoisia päiviä osa ja parempia terasseja kun on, missä autot eivät seiso moottorit käyden vieressä. Ja eipä noissa nykyisissäkään terassituoleissa ole tungosta monena päivänä tai päivän tunteina.

        On vaikea löytää punaista lankaa tässä Espan muutoksessa?!

        Se punainen lanka on seuraava:


        .....Kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen kertoo, että muutoksien ensisijainen tavoite on parantaa jalankulkijoiden viihtyisyyttä ja kävelyn sujuvuutta..... https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5938333#kommentit

        Jos Espan puistossa jotakin on, niin siellä on todellakin tilaa kävellä:

        - pohjoisespalla 2 erittäin leveää kävelytietä ja kumpikin puoli erittäin laadukkaat
        - puistossa leveää hiekkatietä ja ohjauksia puistosta monesta kohtaa pois eri kohdille kumpaakin espaa
        - etelä Espalla kaksi kävelytietä, jotka toki kapeammat, joissa kuitenkin vähemmän kävelijöitä.

        Ja nyt Putkonen ilmoittaa että ensisijainen tavoite on parantaa jalankulkijoiden viihtyisyyttä. Hyvä niin, mutta aika pieni lisä ja todella iso muutos läpiajoon autoille . Tai ei pelkästään läpi ajoon vaan myös liikkeiden huoltoliikenteeseen. Ja merkittävä kustannus kokeilulla. Ja mitä maksaa purkaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsinki myös tiedottaa seuraavaa Hesarin mukaan:

        ..........KIVIJALKALIIKKEET ja ravintolat laajentavat toimintaansa molemmilla Esplanadeilla uudelle levennysalueelle.Tulevana kesänä noin tusina yritystä hyödyntää tätä mahdollisuutta........

        Kun kesä on mennyt, poistuvatko nuo hyödynnetyt alueet vai maksavatko hyödyntäjät näistä levennysalueista vuokraa läpi vuoden? Ei taida poistua, vaan ne jäävät tyhjiksi, koska ovat kiinteät rakenteet .

        Muualla nuo rakenteet ovat keveitä, jolloin ne saadaan kauden jälkeen pois. Tämä helpottaa liikennettä ja kunnossapitoa talvella. Ja tuo kaupungin kassaan parkkitulot.

        Mikä on jaettu kustannus per päivä jolloin ihmisiä istuu näissä levennysalueissa? Kausi lyhyt, aurinkoisia päiviä osa ja parempia terasseja kun on, missä autot eivät seiso moottorit käyden vieressä. Ja eipä noissa nykyisissäkään terassituoleissa ole tungosta monena päivänä tai päivän tunteina.

        On vaikea löytää punaista lankaa tässä Espan muutoksessa?!

        Kyllä ne istuksijat ovat Pohjois-Espan puolella koska sinne paistaa aurinko. Etelä-Espa on kutakuinkin koko päivän varjossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne istuksijat ovat Pohjois-Espan puolella koska sinne paistaa aurinko. Etelä-Espa on kutakuinkin koko päivän varjossa.

        Etelä espan tilanne on hupaisa, varjoinen ja sinne on laitettu puiston penkit autotien viereen uudelle levennykselle.


    • Anonyymi

      Kyllä vihreät voi pysäyttää 9 mm.

      • Anonyymi

        Kommunismi pitääkin pysäyttää.


    • Anonyymi

      Hauska juttu, jos hesan keskustaan jää jäljelle pelkästään kahviloita ja ravintoloita.

      Niissä kunniakansalaiset viihtyy.

      • Anonyymi

        Jep, mutta onko ne kahvilat jotka jää jäljelle, pakko sijoittaa Espan autokaistalle?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä hyvä linkki myös paikallisten näkökulmasta :

        https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/5956235

        Tänä aamuna myös Ylellä Viking Line ilmoitti huolensa muutoksista.

        Viking Line oli huolissaan sekään asiakkaiden että henkilökunnan ehtimisestä laivalle.

        Tilanne ei helpotu, kun Silja siirtyy sinne.


    • Anonyymi

      Joo en ole nähnyt Espan palmuja 😁 Onneeksi vaikka asun nurkan takana. Ajan autolla sokkona silmät kiinni, vissiin 🚘 Mutta jo ihan perusjärki sanoo, että eihän palmut nyt tänne sovi keskellä pohjoisen tundraa 😆 Haloo pahvit! Kuka "luova" arkkitehti on suostunut edes suunnittelemaan palmujen paikkaa Espalle?

      Sopii yhtä hyvin palmut Espalke kuin naiselle 5 dl ankka huulet, jotka roikkuu yli leuan!

      Siihen tarvitaan jo luovuuden kukoistusta! Ehdotan hänelle Luova-Luonto Nobel palkinnon 🤩

      • Anonyymi

        Ilmasto muuttuu ja lämpenee, ei kai siinä enää kauaa mene kun palmut kasvavat Helsingissä.


    • Anonyymi

      Harva siellä muutenkaan jaksaa loputtomiin luudailla. Ne on ne muutamat kesäiset päivät kun kukaan haluaa ulkona kahvitella. Autiona on suurimman osan vuodesta.

    • Anonyymi

      Kun luki tänään Hesarin mielipide palstaa, paistaa sen kommenteista ymmärtämättömyys Esplanadin merkityksestä läpiajokatuna eli ei pelkästään keskustassa asuvien autoilukatuna.

      Näkisinkin mielelläni Espan kokonaan kevyelle varattuna, mutta se on ainoa läpiajoon tarkoitettu reitti keskustassa. Eli 2 kaistaa tarvitaan, jotta läpiajo on häiriötöntä. Ei ole kiva istua Espanlaidalla kun autojonot seisovat.

    • Anonyymi

      Kehä ykkösen sisälle jäävän alueen voisi rauhoittaa pelkästään ammattiliikenteelle ja muuttopakuille joihin erikseen anottavat luvat. Tuollaiset katujen kaventamiset ovat puuhastelua.

    • Anonyymi

      Eipä yksin kauppojen näivettyminen vaan se, että ne vihreet kusipäät eivät tajua niinkään yksinkertaista asiaa kuin se, miten pelastusajoneuvot pääsee perille?? Toivottavasti joku viherkusipää saa kunnon slaagin siellä palmujensa seassa.
      Tämä sairas ideologia näkyy pienimmissäkin kaupungeissa, mm eilen kiinnitin huomiota yhdessä pikkukaupungissa, että kappas vaan, nyt on viides reitti tukossa katutöiden takia. Ei siinä viidennessä remonttikadussa ole kuin asuinkerrostaloja. Toivon salaa, että siellä saa joku sairauskohtauksen tai syttyy tulipalo.
      Lisäksi itse joudun ajamaan paikasta toiseen eli kaupunkia ristiin rastiin ja vaikka kyse on pikkukaupungista, tulee 10 km kiertoteitä komiasti täyteen. Poliisitkin joutuu ajelemaan pitkin jalankulku-/pyöräteitä.
      Sairasta touhua. Miten helvetissä joku voi noita aivottomia viherkusipäähuumeporukoita edes äänestää ympäri maan??

    • Anonyymi

      Tämä ylimielinen kaupunkisuunnittelupamppu oli aiemmin HSL:n linjastosuunnittelun pomo, ja pilasi vuosien mittaan hyväksi havaitun ja matkustajia palvelevan linjaston. Brezneviläinen byrokratia ja ideologisista syistä tehtävä pompotus eivät varsinaisesti palvele maksajan eli asukkaiden etua, mutta ovat tietysti kivoja näille tietyille tahoille.

    • Anonyymi

      HYVÄ ! Äänestäkää lisää vihreitä kaupungin hallitukseen. Hämeentiekin pilattiin , nyt espa. Kauppiaat repii harmaita hiuksiaan. Laivoloillekkin meno sumputettu . Vihreät kun halusi ne vuosaareen, kuka sieltä tulee kaupungille asti.

    • Anonyymi

      Juuri luin että katukokeilu on päätetty lopettaa. Esplanadin pohjois- sekä etelä suunnat muutetaan taas kaksi kaistaisiksi. Hyvä juttu , kun tulee usein autolla siinä mentyä.
      Miksi koko älyttömyys piti tehdä ? Siinä on puisto keskellä , missä voi kävellä ja ulkona olla. Helsingissä on tehty autoilu niin hankalaksi, kuin vain on voitu. Vihreät pääsee hääräämään koko rahan edestä!

    • Anonyymi

      Mikähän on hintalappu tuolle kokeilulle ?
      Mutta vihervasureille ei mikään maksa mitään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe