Kun ensi huumasta päästy aletaan saastetta laskemaan. Akusto jo painaa enemmän kuin pieni auto, kun alettu painavimpiin tekemään 700-800 km akustoja. Akku mateiaalin louhinta saastuttaa paljon. Isommat päästöt painavissa sähköutoissa, ollaan jo hulluuteen menossa. Isommat painot tuo suuremmat päästöt. Jos jotkut kuvitelleet 0-päästöisiksi erehtyy katkerasti sähköautoista. Akkumateriaali metallit, louhiminen ja valmistaminen lisää valtavasti päästöjä.
Jää rikkaitten hyviksi, köyhemmät pysty edes akustoja ostamaan.
Sähköautot jo saastuttaa liikaa
22
232
Vastaukset
- Anonyymi
Jos sähköautoilulla on tarkoitus vähentää saasteita niin törkeintä on sallia myydä EU:n alueella Kiinassa valmistettuja sähköautoja:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kiina-paastaa-enemman-kasvihuonekaasuja-kuin-kaikki-kehittyneet-maat-yhteensa-vaittaa-tuore-raportti/8136086
Itseasiassa kasvihuoneilmiö vain kiihtyy kiinassa valmistettuja tuotteita ostamalla. - Anonyymi
Kun aletaan tarkemmin sähköatoja tutkimaan huomataan miten paljon metalleja niiin menee. Ei ollut hyvä ratkaisu. Voi olla että ne kielletään joissain olosuhteissa vaarallisuutensa takia, sen aika nyt näyttää esim kolari tilanteissa. Jo havaintoja mm n800 voltin vaarallisuuksistakin.
- Anonyymi
Metalli on KIERRÄTETTÄVÄ materiaali. Kannattaa huomioida laskelmissaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Metalli on KIERRÄTETTÄVÄ materiaali. Kannattaa huomioida laskelmissaan.
Joskaan käytetty metalli ei ole usein lastutuotteisiin sopivaa sellaisenaan. Metalliromun uudelleenkäsittely ja puhdistaminen vie joillakin metalleilla paljon energiaa.
- Anonyymi
Kun tarkastellaan sähköauton ja polttomoottorin ympäristö- ja ilmastokuormaa elinkaarianalyysillä, osoittautuu sähköauto jo nyt paremmaksi.
Kun auto valmistetaan, kuormittaa sähköauto enemmän, johtuen lähinnä akun valmistuksesta. Akkuteknologiat kehittyvät, polttomoottori autoihin on vaikea löytää merkittäviä kehityskohteita.
Ajokilometrien myötä sähköauto menee ohi polttomoottori auton, johtuen fossiilivapaasta energiasta. Tähän ei saa muutosta, fossiiliset eivät ole ilmastolle hyviä ja polttamisen päästöt vaativat aina erikoistoimenpiteitä, kuten adblue.
Sähköauto tarvitsee myös vähemmän huoltoa ja varaosia sekä moottoriöljyjen käsittelyä.
Sähköauton ympäristöystävällisyyttä kehittää akkujen kierrätyksen tehostuminen sekä akkuteknologioiden kehittyminen.- Anonyymi
Ei mene, se huuhaata. Jää pahasti polttomoorin jalkoihin. Jo yksin akusto maksaa monen uuden polttomooriauton hinnan, kun isompi akusto mm erään mallin Volvoon oli 73000 €. Nyt akustot suurenemassa, että saadaan ojokilometreja 250 km päälle 500- jopa 700 kilometriin. Siellä sitten se tonnin painoinen akusto. Yksin lisä tuhattakiloa liikutteluun vie energiaa.
Sähköauto tulee vielä hulluttelun jälkeen maalaisjärjellä ajateltavaksi, joka käy vähän ajettavalle lähinnä lyhyille matkoille. EU pakottaa mm Vety tankkauspisteitä Suomeenkin, sekin vielä ottaa ensiaskeleitaan, kun vety sinällään ei ole polttoaine, se pitää ns ladata energia siihen, vie sähköä paljon. Isoissa pisteissä mm uusiin laivoihin jo tehdään Ammoniakki perustaisia energialähteitä, joka Ammoniakki on tämän hetkisen käsityksen mukaan päästötön, mutta sekin pitää päästöillä tehdä kuten sähkökin. Öljy ollut ja on mutkaton ja toimiva lähde mm autoihin. Meidän 3 miljoonaan autoon ei ei niin nopeasti muuteta mitään. Jos nyt muutama kymmen tuhatta sähkö lisänä polttomoottoriin tai yksin, ei nyt mullista mitään kymmeniinvuosiin. Elintaso kun tätä, autoja aina käytetään. Öljyn kulutus kasvaa kaiken aikaa.
Kehittyvissä maissa suurinta nousu.
"Öljyn kulutus on ollut kasvussa jo pitkään. Kymmenen vuotta sitten päiväkulutus oli alle 84 miljoonaa barrelia. Kovimmillaan kasvu on tarkoittanut sitä, että jokaisena vuoden päivänä kulutetaan lähes kaksi miljoonaa tynnyrillistä enemmän öljyä kuin edellisen vuoden vastaavana aikana.7.7.2018"
"Miten paljon maailmassa on öljyä?
Asiasta kirjoittaneen USA Today -lehden mukaan BP nosti energiakatsauksessaan arviotaan maailman öljyvarantojen koosta 1,1 prosenttia. Sen mukaan öljyä on 1 687,9 miljardia tynnyriä. Päivittäinen tuotantomäärä on hieman alle 90 miljoonaa tynnyriä.2.7.2014"
SITTEN TOINEN ARVIO: "Koko maailman hyödynnettävissä olevat öljyvarannot ovat Rystad Energyn laskelmien mukaan noin 2 200 miljardia öljytynnyriä. Tähän mennessä öljyä on kumulatiivisesti kulutettu 1 350 miljardia tynnyriä."
50 -luvulla luultiin öljyn loppuvan vuosituhannen vaihteessa. Nyt tiedetään öljyä olevan enemmän kuin koskaan, ja kulutetaan enemmän kuin koskaan.
Nyt osataan öljy tehdä monista aineista mm meidän valtavista turvevaroistakin. Puut kasvaa öljynäkin. Muovistakin osataan öljy palauttaa, mutta se vielä liian kallista.
Tulevaisuuten ei kannata ennustaa käy pian kuin 50-60 luvuilla, että kun öljy loppuu vuosituhannne vaihteessa, ettei enää tarvitakkaan kun kehitys niin kehittynyt, että liidellään Pankkolängvitsin matoilla. Pankkolängvitsi ei ole mattoaan saanut vielä lentämään, kovasta uhostaan huolimatta kuin mielikuvituksessaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mene, se huuhaata. Jää pahasti polttomoorin jalkoihin. Jo yksin akusto maksaa monen uuden polttomooriauton hinnan, kun isompi akusto mm erään mallin Volvoon oli 73000 €. Nyt akustot suurenemassa, että saadaan ojokilometreja 250 km päälle 500- jopa 700 kilometriin. Siellä sitten se tonnin painoinen akusto. Yksin lisä tuhattakiloa liikutteluun vie energiaa.
Sähköauto tulee vielä hulluttelun jälkeen maalaisjärjellä ajateltavaksi, joka käy vähän ajettavalle lähinnä lyhyille matkoille. EU pakottaa mm Vety tankkauspisteitä Suomeenkin, sekin vielä ottaa ensiaskeleitaan, kun vety sinällään ei ole polttoaine, se pitää ns ladata energia siihen, vie sähköä paljon. Isoissa pisteissä mm uusiin laivoihin jo tehdään Ammoniakki perustaisia energialähteitä, joka Ammoniakki on tämän hetkisen käsityksen mukaan päästötön, mutta sekin pitää päästöillä tehdä kuten sähkökin. Öljy ollut ja on mutkaton ja toimiva lähde mm autoihin. Meidän 3 miljoonaan autoon ei ei niin nopeasti muuteta mitään. Jos nyt muutama kymmen tuhatta sähkö lisänä polttomoottoriin tai yksin, ei nyt mullista mitään kymmeniinvuosiin. Elintaso kun tätä, autoja aina käytetään. Öljyn kulutus kasvaa kaiken aikaa.
Kehittyvissä maissa suurinta nousu.
"Öljyn kulutus on ollut kasvussa jo pitkään. Kymmenen vuotta sitten päiväkulutus oli alle 84 miljoonaa barrelia. Kovimmillaan kasvu on tarkoittanut sitä, että jokaisena vuoden päivänä kulutetaan lähes kaksi miljoonaa tynnyrillistä enemmän öljyä kuin edellisen vuoden vastaavana aikana.7.7.2018"
"Miten paljon maailmassa on öljyä?
Asiasta kirjoittaneen USA Today -lehden mukaan BP nosti energiakatsauksessaan arviotaan maailman öljyvarantojen koosta 1,1 prosenttia. Sen mukaan öljyä on 1 687,9 miljardia tynnyriä. Päivittäinen tuotantomäärä on hieman alle 90 miljoonaa tynnyriä.2.7.2014"
SITTEN TOINEN ARVIO: "Koko maailman hyödynnettävissä olevat öljyvarannot ovat Rystad Energyn laskelmien mukaan noin 2 200 miljardia öljytynnyriä. Tähän mennessä öljyä on kumulatiivisesti kulutettu 1 350 miljardia tynnyriä."
50 -luvulla luultiin öljyn loppuvan vuosituhannen vaihteessa. Nyt tiedetään öljyä olevan enemmän kuin koskaan, ja kulutetaan enemmän kuin koskaan.
Nyt osataan öljy tehdä monista aineista mm meidän valtavista turvevaroistakin. Puut kasvaa öljynäkin. Muovistakin osataan öljy palauttaa, mutta se vielä liian kallista.
Tulevaisuuten ei kannata ennustaa käy pian kuin 50-60 luvuilla, että kun öljy loppuu vuosituhannne vaihteessa, ettei enää tarvitakkaan kun kehitys niin kehittynyt, että liidellään Pankkolängvitsin matoilla. Pankkolängvitsi ei ole mattoaan saanut vielä lentämään, kovasta uhostaan huolimatta kuin mielikuvituksessaan.Putinin energiakonsultin kommentti.
- Anonyymi
Kyseiset autot ovat maailman huonoimpia.
- Anonyymi
Pankkolägvitsi kuskaa lentävällä matollaan. Ainakin mielipuolen ajatuksin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pankkolägvitsi kuskaa lentävällä matollaan. Ainakin mielipuolen ajatuksin.
Kapin kanssa ajelevat, Martti istuu oletetulla takapenkillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kapin kanssa ajelevat, Martti istuu oletetulla takapenkillä.
Huutavat toverit sieltä vallankumoustaan.
- Anonyymi
Ja Kiinassa valmistettuina kasvihuoneilmiötä eksponenttaalisesti lisääviä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja Kiinassa valmistettuina kasvihuoneilmiötä eksponenttaalisesti lisääviä...
Hiilellä kommunistit elää savusumussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hiilellä kommunistit elää savusumussa.
Sieltä tilataan ja luullaan olevamme ekologisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sieltä tilataan ja luullaan olevamme ekologisia.
Pöljää "!
- Anonyymi
Tässä on taas viikonpäivät ajeltu ilmaisella sähköllä.
Mitä nyt sikahinta siirrosta - Anonyymi
Köyhät katsoo kun Riku Aalto palkka 300000 € v ajelee sähköautolla.
- Anonyymi
Takuueläkeläinen taistolaiskommunisti purkaa taas tuskaansa......
- Anonyymi
Sähköautot rasittaa tiestöä enemmän painonsa takia.
Nyt alkaa olla jo kiire verottaa sähköautolla ajamista. - Anonyymi
Kannattaa huomioida että polttomoottoriautoilla ajavat saastuttavat tuplasti. Ensin tehdään sähköä eri tavoilla jotta saadaan öljy pumpattua ja siirrettyä jalostamolle. Ja jalostamolla käytetään valtavasti sähköä öljyn pilkkomiseen eri jakeiksi. Ja sitten käytetään taas sähköä näiden jakeiden toimittamiseen kuluttajalle. Kuluttaja sitten polttelee jakeet helvetin huonolla hyötysuhteella taivaan tuuliin. Ottakaa huomioon että 10 litrasta bensaa tai dieseliä vain kolme käytetään auton liikuttamiseen, seitsemän menee auton ympärillä olevan ilman lämmittämiseen, kesät ja talvet.
- Anonyymi
Polttomoottorilla ajavia voidaan hyvästä syystä kutsua sähköautoilijoiksi. Bensaan ja dieseliin on sitoutunut paljon enemmän sähköä verrattuna siihen että se käytettäisiin suoraan sähköautossa.
- Anonyymi
Palstapölhö on selvästi Putinin asialla sähköautoilun vastustajana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi882117En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222051- 391697
- 321517
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2121448Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361339- 291246
- 951121
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä20976Aivottomat
Illalla yritin nukkua vuokratalossa. Klo 22.30 - 24.00 välillä 5 autoa ajoi rapun eteen, nuoria kuskaten. Eikö tule mie23857