En arvaa palkata renkiä

Anonyymi-ap

Pitäisi maksaa tuplat pyhänä ja ylityöt myös. Provisio ei riitä palkkalain mukaan, asianajotoimisto selvitti kun tuli riitaa edellisen kuljettaja kanssa. Tiesi oikeutensa kyllä tarkkaan ja takautuvasti, voi helvata.
Onnea vaan useamman auton yrittäjille tulevaisuuteen!!

35

976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sosialistit pyrkivät 100 % työttömyysasteeseen. Tällöin kaikki olisivat sossujen talutusnuorassa ja Suomi voitaisiin liittää Venäjään. Näin on.

    • Anonyymi

      Ethän sä trolli ole edes matkustanut koskaan taksissa!

      • Anonyymi

        Olen ajanut jo ennen data vehkeitä ja kyllä olen yrittäjä joka on allekirjoittanut sopimukset joissa on mainittu palkanmaksun perusteet.
        Lakia ei ilmeisesti voi sivuuttaa ja nämä tapaukset ovat tasaisesti lisääntyneet.

        Terveisin Trolli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ajanut jo ennen data vehkeitä ja kyllä olen yrittäjä joka on allekirjoittanut sopimukset joissa on mainittu palkanmaksun perusteet.
        Lakia ei ilmeisesti voi sivuuttaa ja nämä tapaukset ovat tasaisesti lisääntyneet.

        Terveisin Trolli

        🤣🤣🤣🤣 Tiesit mutta luulit onnistuvasi kusetuksessa. Pystyt itse ajamaan pyhäpäivät, mutta jollei kiinosta silloin on turha parkua.


    • Anonyymi

      Työntekijää ei tietenkään voi palkata, jos ei ole palkanmaksykykyä. Taksialalla sitä ei ole. Työnantajan tärkein tehtävä on palkanmaksu.

      • Anonyymi

        Taksi on kuulemma Suomessa törkeän kallis. Miten voi olla, ettei silti ole kykyä maksaa kuljettajalle palkkaa? Mikähän olisi nykyisen 30 euron kyydin hinta, jos palkkakuljettajalle maksettaisiin vaikkapa 14 euroa tunnilta ja ylityöt ja Sunnuntait päälle? Haluaisiko joku laskea sen tähän auki?

        Sinä, joka juuri aloit kirjoittaa, miten taksiyrittäjät on pummiyrittäjiä....älä paina "lähetä" nappia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksi on kuulemma Suomessa törkeän kallis. Miten voi olla, ettei silti ole kykyä maksaa kuljettajalle palkkaa? Mikähän olisi nykyisen 30 euron kyydin hinta, jos palkkakuljettajalle maksettaisiin vaikkapa 14 euroa tunnilta ja ylityöt ja Sunnuntait päälle? Haluaisiko joku laskea sen tähän auki?

        Sinä, joka juuri aloit kirjoittaa, miten taksiyrittäjät on pummiyrittäjiä....älä paina "lähetä" nappia

        Onneksi taksiala vapautettiin sääntelystä, joten palkanmaksu ei voi olla enää ongelma kenellekään, koska hinnoittelu on vapaa. Hinta lasketaan tietenkin sen mukaan, että yritys tuottaa voittoa ja työntekijä saa hyvän palkan.

        Palkka perustuu AINA tuntimääriin, niin tunti,- kuukausi, kuin provisiopalkkakin. Yksittäisen ajon hinnalla ei ole merkitystä. Merkitystä on vain sillä kuin paljon auto tuottaa työntekijän työvuoron aikana. Kuljettajaa ei voi palkata, jos auton tuntituotto on alle 50€/h. Jos tuotto on alle, niin silloin on harjoitettava alipalkkausta ja jätettävä lakisääteiset velvollisuudet, kuten työterveyshuolto, työntekijän vakuuttaminen sairauden ja tapaturman varalta, verot, vakuutukset, eläkemaksut jne. hoitamatta. Lyhyesti, harjoitettava rikollisuutta.

        Valinta palkkausmuotojen välillä tehdään yrityksen toimivuuden mukaan. Kuukausipalkka maksetaan toimivissa yrityksissä, koska se on aina halvin vaihtoehto työnantajalle. Se edellyttää tietenkin vakiintunutta asiakaskuntaa ja työtilauksia.

        Työn vähyyden ja/tai epäsäännöllisyyden vuoksi valitaan tuntipalkka. Provisiopalkka valitaan, kun yrityksessä ei ole mitään järjellistä liiketoimintaa, eikä asiakkaita ja yritysjohdolla ei ole mitään käsitystä mitä huomenna tapahtuu.

        Oikeuskäytännön mukaan kyse on alipalkkauksesta kaikkien palkkausmuotojen kohdalla, mikäli palkka alittaa lähimmän työehtosopimuksen mukaisen palkan, vaikka työehtosopimus ei ole yleissitova. Taksiliikenteen TESsistä voi tarkistaa mitä on maksettava joka tapauksessa. Se löytyy täältä.
        https://www.akt.fi/site/assets/files/18101/taksiliikenteen_tes_2023-2025.pdf

        Jos ei halua joutua vaikeuksiin, niin kannattaa maksaa palkkaa 13,38€/h. Ammattikuskit ei sillä palkalla aja, joten se voi olla pohjapalkka. Bonukset on maksettava pohjapalkan päälle, jos haluaa ammattikuljettajan.

        Ylityö- ja sunnuntailisät ovat lakisääteisiä, joten ne on maksettava aina myös provisiopalkkaisille. Vuorokautisesta ylityöstä on maksettava kahdelta ensimmäiseltä työtunnilta 50 prosentilla ja niitä seuraavilta tunneilta 100 prosentilla korotettu palkka. Viikoittaisesta ylityöstä on maksettava 50 prosentilla korotettu palkka.

        Sunnuntaityöstä on maksettava 100 prosentilla korotettu palkka. Jos tehty työ on samalla ylityötä, on siitä suoritettava myös ylityökorvaus.

        Eli provisiopalkalla ei voi pitää työntekijöitä esim. sunnuntaisin työssä. Sunnuntaikorvaus on AINA oltava kaksinkertainen verrattuna arkisin maksettavaan palkkaan. Taksialalla tavallinen provisio on noin 45-50%, jolloin sunnuntaisin olisi maksettava lain mukaan 90-100% provisiota. Sen vuoksi yrittäjien on ajettava itse sunnuntaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksi on kuulemma Suomessa törkeän kallis. Miten voi olla, ettei silti ole kykyä maksaa kuljettajalle palkkaa? Mikähän olisi nykyisen 30 euron kyydin hinta, jos palkkakuljettajalle maksettaisiin vaikkapa 14 euroa tunnilta ja ylityöt ja Sunnuntait päälle? Haluaisiko joku laskea sen tähän auki?

        Sinä, joka juuri aloit kirjoittaa, miten taksiyrittäjät on pummiyrittäjiä....älä paina "lähetä" nappia

        Mutta kun ette maksa, vaan % teissa.
        Silloin on turha tuollainen laskutehtävä.


    • Anonyymi

      Meikäläisen aloittaessa 2000 taksiyrittäjänä oli asiallisia kuljettajia tarjolla ihan mukavasti. Auto tuotti ja pysyi myös ehjänä. Nykyisin ei ole tarjolla kun hirmu provikkaa vaativia mamuja, jitten jäljiltä auto on usein lunastuskunnossa

      • Anonyymi

        Hyvät ovat poistuneet, koska ette halunneet maksaa kohtuullista korvausta.
        Nyt joudutte kumminkin maksamaan.
        Taksi kulta aika oli ohi sinun aloittaessa.


      • Anonyymi

        Halvalla ei saa hyvää kuljettajaa. Vain idiootti palkkaa mamuja, jotka karkottavat asiakkaat ja hajoittavat kaluston.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvät ovat poistuneet, koska ette halunneet maksaa kohtuullista korvausta.
        Nyt joudutte kumminkin maksamaan.
        Taksi kulta aika oli ohi sinun aloittaessa.

        Vai olisikohan käynyt niin, että taksat eivät ole seuranneet indeksiä jolloin kassat ovat jääneet pieniksi, josta tietysti seuraa, että palkkakin pienentyy?


    • Anonyymi

      Mikset itse ajanut pyhiä. Monenauton yrittäjät tuntevat työehdoissa mainitut säännöt.
      Taisit sinäkin tietää, mutta kokeilit kepilläjäätä.

    • Anonyymi

      Mikä laki on "palkkalaki", en ole kuullutkaan?
      Sovit kuskin kanssa ehdot ja palkan ja teet sen mukaisen työsopimuksen, niin ei siinä ole kenelläkään sanomista.

      • Anonyymi

        Taksialalla on tavallista maksaa palkka pelkkänä provisiona, koska yleissitovaa työehtosopimusta ei ole. Mutta vaikka yrityksessä olisi käytössä paikallinen sopiminen, työsopimuslakia ja työaikalakia on silti aina noudatettava. Sunnuntailisän on siis kaksinkertaistettava myös provisiopohjainen palkka.


      • Anonyymi

        Suomessa kaikilla työntekijöillä on oikeus lain ja työehtosopimusten mukaisiin työehtoihin. Kaikki niiden vastaiset ehdot ja sopimukset ovat mitättömiä.

        Työperäisellä hyväksikäytöllä tarkoitetaan sitä, että työntekijää käytetään hyväksi taloudellisen hyödyn saavuttamiseksi esimerkiksi maksamalla liian pientä palkkaa, teettämällä liikaa työtä tai palkatonta työtä tai rikkomalla työehtoja ym.

        Rikoslaki määrää rangaistukset lakien rikkomisesta. Se on varmasti monesta syystä tuttu palkanmaksuhaluttomille ammattirikollisille.

        Työaikalain, työsopimuslain, työturvallisuuslain jne. rikkomisesta voidaan rikoslain mukaisesti tuomita vankeuteen. Em. lakien noudattamattomuus ja lakisääteisten lisien maksamatta jättäjä syyllistyy samalla ennakkoperintä- ja verolain rikkomiseen. Niistäkin rangaistuksen määrää rikoslaki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksialalla on tavallista maksaa palkka pelkkänä provisiona, koska yleissitovaa työehtosopimusta ei ole. Mutta vaikka yrityksessä olisi käytössä paikallinen sopiminen, työsopimuslakia ja työaikalakia on silti aina noudatettava. Sunnuntailisän on siis kaksinkertaistettava myös provisiopohjainen palkka.

        Huijareita vastaan on sekä työsopimuslaissa määräys lain pakottavuudesta, kuten myös työaikalaissa.

        Työsopimuslaki
        Sopimus, jolla vähennetään työntekijälle tämän lain mukaan tulevia oikeuksia ja etuja, on mitätön, ellei tästä laista muuta johdu.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055#L13P6

        Työaikalaki
        Sopimus, jolla heikennetään työntekijälle tässä laissa säädettyjä etuja, on mitätön, jollei tästä laista muuta johdu.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2019/20190872#L8


    • Anonyymi

      Tähänkään asiaan ei Suomen Taksiliitto ole koskaan ottanut kantaa. Vaikka lukuisia oikeustapauksia on ollut esillä mediassa.

      Luulisi liittoa kiinnostavan, vai onko liiton johdossa moniautoyrittäjiä joilla on käytössä pelkkä provisio?

      Nimiä en tähän viitsi laittaa, mutta uusi puheenjohtajavalinta on käsillä

      • Anonyymi

        Isot välitysyhtiöt eivät myöskään ole kiinnostuneita, vaikka tietävät heidän alihankkijoiden eli taksien harjoittavan rikollisuutta.


      • Anonyymi

        Jos palkka-asiat eivät kestä päivänvaloa on turha niitä brändejä ja housun värejä hehkuttaa.
        Kyllä on taksirengit tyhmiä, jotka tänä päivänä provikalla ajaa vaikka ovat oikeutettuja kunnon palkkaan.


      • Anonyymi

        Taksikuutio ottaa hyvät provikat (6,6%)?? Kaikista kelakyydeistä ja jäsenmaksun 300e vuodessa kaupanpäälle.
        Ei muuta kuin hyviä kyytejä ja muistakaa maksaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos palkka-asiat eivät kestä päivänvaloa on turha niitä brändejä ja housun värejä hehkuttaa.
        Kyllä on taksirengit tyhmiä, jotka tänä päivänä provikalla ajaa vaikka ovat oikeutettuja kunnon palkkaan.

        Miksi yleensä ajaa jonkun toisen autoa, kun voisi hommata oman?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos palkka-asiat eivät kestä päivänvaloa on turha niitä brändejä ja housun värejä hehkuttaa.
        Kyllä on taksirengit tyhmiä, jotka tänä päivänä provikalla ajaa vaikka ovat oikeutettuja kunnon palkkaan.

        Saahan sitä olla oikeutettu vaikka mihin, mutta 300 euron päiväkohtaisesta bruttoliikevaihdosta ei kunnon palkkaa pysty maksamaan. Sitäpaitsi: jos rengille maksettaisiin tunti/kk palkkaa, niin sehän lorvisi veijo esson baarissa puolet päivästä, ja toisen puolen ajaisi kavereitaan pitkin kyliä: ei jatkossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan sitä olla oikeutettu vaikka mihin, mutta 300 euron päiväkohtaisesta bruttoliikevaihdosta ei kunnon palkkaa pysty maksamaan. Sitäpaitsi: jos rengille maksettaisiin tunti/kk palkkaa, niin sehän lorvisi veijo esson baarissa puolet päivästä, ja toisen puolen ajaisi kavereitaan pitkin kyliä: ei jatkossa

        "Sitäpaitsi: jos rengille maksettaisiin tunti/kk palkkaa, niin sehän lorvisi veijo esson baarissa"
        Eihä se lorvisi jos sinä määrittelisit missä se ajaisi, koska sinulla on työnjohto-oikeus!


    • Anonyymi

      Yhteiskunnan maksamia julkisia kuljetuksia/töitä.
      Millä muilla aloilla ei palkka-asiat ole yleisesti kunnossa? Tai kokonaan valvomatta.?
      Onko edes olemassa muita provisiopalkka aloja?

      • Anonyymi

        Kyse on rikollisuudesta. Taksialan toiminta on verrattavissa marjanpoimijoiden tapaukseen, josta on tuomittu vankeutta.

        "Yrittäjän menettely oli ollut ajallisesti ja paikallisesti yhtenäinen kokonaisuus ja perustunut kaikkien uhrien kohdalla samaan tavoitteeseen taloudellisen edun saavuttamisesta."
        https://yle.fi/a/3-12287007


      • Anonyymi

        Miksi työsuojeluviranomaiset eivät tee mitään, vaikka yleisessä tiedossa on laiton toiminta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on rikollisuudesta. Taksialan toiminta on verrattavissa marjanpoimijoiden tapaukseen, josta on tuomittu vankeutta.

        "Yrittäjän menettely oli ollut ajallisesti ja paikallisesti yhtenäinen kokonaisuus ja perustunut kaikkien uhrien kohdalla samaan tavoitteeseen taloudellisen edun saavuttamisesta."
        https://yle.fi/a/3-12287007

        Sama meininki monella muulla alalla. Esim rakennusalalla:
        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009610483.html?share=6686e065516488ff9fa2a71357fe9921


    • Anonyymi

      En arvaa lähteä ajamaan isännälle, kun en osaa arvata mistä saisin asiakkaan?

      • Anonyymi

        Osa kuljettajista ei ole tyhmiä enää, vaan vaativat heille kuuluvan palkan. (tilaajavastuusopimuksessa määrätyt asiat)
        Esim AKT neuvoo taksinkuljettajien työehtoasioissa mielellään.

        Suuri osa taksirengeistä ei tajua vaatia mitään vieläkään. Ajavat provisiolla ja ihmettelevät pientä palkkaansa.


    • Anonyymi

      Itse sain ylityökorvaukset jälkikäteen ja sunnuntaikorvaukset.

    • Anonyymi

      Hyvä että on töitä, saa odottaa kyytiä ilmaiseksi.

      • Anonyymi

        Menvällä auton liikevaihto on5€/h. Kuski saa siitä 1,5€ bruttona.


    • Anonyymi

      Missään taksiliiton asiakirjoissa ei kerrota kuinka taksinkuljettajan palkka Suomessa kuuluu maksaa ?

      Miksiköhän tätä ei tuoda julki ? Taksiliikenteen työnantajat r.y

      Erosin liitosta, miksi yrittäjä maksaa tyhjästä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1526
    2. Kerran oltiin mekin kahdestaan

      Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1166
    3. Ozzy Osbourne on kuollut

      Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      223
      1156
    4. Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi

      Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen
      Maailman menoa
      258
      1001
    5. Oikeasti, voitais mennä kahville

      ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      959
    6. Naiset, naiset

      Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      940
    7. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      179
      923
    8. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      879
    9. No mitä nyt

      Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      71
      777
    10. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

      mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      33
      772
    Aihe