En arvaa palkata renkiä

Anonyymi-ap

Pitäisi maksaa tuplat pyhänä ja ylityöt myös. Provisio ei riitä palkkalain mukaan, asianajotoimisto selvitti kun tuli riitaa edellisen kuljettaja kanssa. Tiesi oikeutensa kyllä tarkkaan ja takautuvasti, voi helvata.
Onnea vaan useamman auton yrittäjille tulevaisuuteen!!

35

994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sosialistit pyrkivät 100 % työttömyysasteeseen. Tällöin kaikki olisivat sossujen talutusnuorassa ja Suomi voitaisiin liittää Venäjään. Näin on.

    • Anonyymi

      Ethän sä trolli ole edes matkustanut koskaan taksissa!

      • Anonyymi

        Olen ajanut jo ennen data vehkeitä ja kyllä olen yrittäjä joka on allekirjoittanut sopimukset joissa on mainittu palkanmaksun perusteet.
        Lakia ei ilmeisesti voi sivuuttaa ja nämä tapaukset ovat tasaisesti lisääntyneet.

        Terveisin Trolli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ajanut jo ennen data vehkeitä ja kyllä olen yrittäjä joka on allekirjoittanut sopimukset joissa on mainittu palkanmaksun perusteet.
        Lakia ei ilmeisesti voi sivuuttaa ja nämä tapaukset ovat tasaisesti lisääntyneet.

        Terveisin Trolli

        🤣🤣🤣🤣 Tiesit mutta luulit onnistuvasi kusetuksessa. Pystyt itse ajamaan pyhäpäivät, mutta jollei kiinosta silloin on turha parkua.


    • Anonyymi

      Työntekijää ei tietenkään voi palkata, jos ei ole palkanmaksykykyä. Taksialalla sitä ei ole. Työnantajan tärkein tehtävä on palkanmaksu.

      • Anonyymi

        Taksi on kuulemma Suomessa törkeän kallis. Miten voi olla, ettei silti ole kykyä maksaa kuljettajalle palkkaa? Mikähän olisi nykyisen 30 euron kyydin hinta, jos palkkakuljettajalle maksettaisiin vaikkapa 14 euroa tunnilta ja ylityöt ja Sunnuntait päälle? Haluaisiko joku laskea sen tähän auki?

        Sinä, joka juuri aloit kirjoittaa, miten taksiyrittäjät on pummiyrittäjiä....älä paina "lähetä" nappia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksi on kuulemma Suomessa törkeän kallis. Miten voi olla, ettei silti ole kykyä maksaa kuljettajalle palkkaa? Mikähän olisi nykyisen 30 euron kyydin hinta, jos palkkakuljettajalle maksettaisiin vaikkapa 14 euroa tunnilta ja ylityöt ja Sunnuntait päälle? Haluaisiko joku laskea sen tähän auki?

        Sinä, joka juuri aloit kirjoittaa, miten taksiyrittäjät on pummiyrittäjiä....älä paina "lähetä" nappia

        Onneksi taksiala vapautettiin sääntelystä, joten palkanmaksu ei voi olla enää ongelma kenellekään, koska hinnoittelu on vapaa. Hinta lasketaan tietenkin sen mukaan, että yritys tuottaa voittoa ja työntekijä saa hyvän palkan.

        Palkka perustuu AINA tuntimääriin, niin tunti,- kuukausi, kuin provisiopalkkakin. Yksittäisen ajon hinnalla ei ole merkitystä. Merkitystä on vain sillä kuin paljon auto tuottaa työntekijän työvuoron aikana. Kuljettajaa ei voi palkata, jos auton tuntituotto on alle 50€/h. Jos tuotto on alle, niin silloin on harjoitettava alipalkkausta ja jätettävä lakisääteiset velvollisuudet, kuten työterveyshuolto, työntekijän vakuuttaminen sairauden ja tapaturman varalta, verot, vakuutukset, eläkemaksut jne. hoitamatta. Lyhyesti, harjoitettava rikollisuutta.

        Valinta palkkausmuotojen välillä tehdään yrityksen toimivuuden mukaan. Kuukausipalkka maksetaan toimivissa yrityksissä, koska se on aina halvin vaihtoehto työnantajalle. Se edellyttää tietenkin vakiintunutta asiakaskuntaa ja työtilauksia.

        Työn vähyyden ja/tai epäsäännöllisyyden vuoksi valitaan tuntipalkka. Provisiopalkka valitaan, kun yrityksessä ei ole mitään järjellistä liiketoimintaa, eikä asiakkaita ja yritysjohdolla ei ole mitään käsitystä mitä huomenna tapahtuu.

        Oikeuskäytännön mukaan kyse on alipalkkauksesta kaikkien palkkausmuotojen kohdalla, mikäli palkka alittaa lähimmän työehtosopimuksen mukaisen palkan, vaikka työehtosopimus ei ole yleissitova. Taksiliikenteen TESsistä voi tarkistaa mitä on maksettava joka tapauksessa. Se löytyy täältä.
        https://www.akt.fi/site/assets/files/18101/taksiliikenteen_tes_2023-2025.pdf

        Jos ei halua joutua vaikeuksiin, niin kannattaa maksaa palkkaa 13,38€/h. Ammattikuskit ei sillä palkalla aja, joten se voi olla pohjapalkka. Bonukset on maksettava pohjapalkan päälle, jos haluaa ammattikuljettajan.

        Ylityö- ja sunnuntailisät ovat lakisääteisiä, joten ne on maksettava aina myös provisiopalkkaisille. Vuorokautisesta ylityöstä on maksettava kahdelta ensimmäiseltä työtunnilta 50 prosentilla ja niitä seuraavilta tunneilta 100 prosentilla korotettu palkka. Viikoittaisesta ylityöstä on maksettava 50 prosentilla korotettu palkka.

        Sunnuntaityöstä on maksettava 100 prosentilla korotettu palkka. Jos tehty työ on samalla ylityötä, on siitä suoritettava myös ylityökorvaus.

        Eli provisiopalkalla ei voi pitää työntekijöitä esim. sunnuntaisin työssä. Sunnuntaikorvaus on AINA oltava kaksinkertainen verrattuna arkisin maksettavaan palkkaan. Taksialalla tavallinen provisio on noin 45-50%, jolloin sunnuntaisin olisi maksettava lain mukaan 90-100% provisiota. Sen vuoksi yrittäjien on ajettava itse sunnuntaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksi on kuulemma Suomessa törkeän kallis. Miten voi olla, ettei silti ole kykyä maksaa kuljettajalle palkkaa? Mikähän olisi nykyisen 30 euron kyydin hinta, jos palkkakuljettajalle maksettaisiin vaikkapa 14 euroa tunnilta ja ylityöt ja Sunnuntait päälle? Haluaisiko joku laskea sen tähän auki?

        Sinä, joka juuri aloit kirjoittaa, miten taksiyrittäjät on pummiyrittäjiä....älä paina "lähetä" nappia

        Mutta kun ette maksa, vaan % teissa.
        Silloin on turha tuollainen laskutehtävä.


    • Anonyymi

      Meikäläisen aloittaessa 2000 taksiyrittäjänä oli asiallisia kuljettajia tarjolla ihan mukavasti. Auto tuotti ja pysyi myös ehjänä. Nykyisin ei ole tarjolla kun hirmu provikkaa vaativia mamuja, jitten jäljiltä auto on usein lunastuskunnossa

      • Anonyymi

        Hyvät ovat poistuneet, koska ette halunneet maksaa kohtuullista korvausta.
        Nyt joudutte kumminkin maksamaan.
        Taksi kulta aika oli ohi sinun aloittaessa.


      • Anonyymi

        Halvalla ei saa hyvää kuljettajaa. Vain idiootti palkkaa mamuja, jotka karkottavat asiakkaat ja hajoittavat kaluston.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvät ovat poistuneet, koska ette halunneet maksaa kohtuullista korvausta.
        Nyt joudutte kumminkin maksamaan.
        Taksi kulta aika oli ohi sinun aloittaessa.

        Vai olisikohan käynyt niin, että taksat eivät ole seuranneet indeksiä jolloin kassat ovat jääneet pieniksi, josta tietysti seuraa, että palkkakin pienentyy?


    • Anonyymi

      Mikset itse ajanut pyhiä. Monenauton yrittäjät tuntevat työehdoissa mainitut säännöt.
      Taisit sinäkin tietää, mutta kokeilit kepilläjäätä.

    • Anonyymi

      Mikä laki on "palkkalaki", en ole kuullutkaan?
      Sovit kuskin kanssa ehdot ja palkan ja teet sen mukaisen työsopimuksen, niin ei siinä ole kenelläkään sanomista.

      • Anonyymi

        Taksialalla on tavallista maksaa palkka pelkkänä provisiona, koska yleissitovaa työehtosopimusta ei ole. Mutta vaikka yrityksessä olisi käytössä paikallinen sopiminen, työsopimuslakia ja työaikalakia on silti aina noudatettava. Sunnuntailisän on siis kaksinkertaistettava myös provisiopohjainen palkka.


      • Anonyymi

        Suomessa kaikilla työntekijöillä on oikeus lain ja työehtosopimusten mukaisiin työehtoihin. Kaikki niiden vastaiset ehdot ja sopimukset ovat mitättömiä.

        Työperäisellä hyväksikäytöllä tarkoitetaan sitä, että työntekijää käytetään hyväksi taloudellisen hyödyn saavuttamiseksi esimerkiksi maksamalla liian pientä palkkaa, teettämällä liikaa työtä tai palkatonta työtä tai rikkomalla työehtoja ym.

        Rikoslaki määrää rangaistukset lakien rikkomisesta. Se on varmasti monesta syystä tuttu palkanmaksuhaluttomille ammattirikollisille.

        Työaikalain, työsopimuslain, työturvallisuuslain jne. rikkomisesta voidaan rikoslain mukaisesti tuomita vankeuteen. Em. lakien noudattamattomuus ja lakisääteisten lisien maksamatta jättäjä syyllistyy samalla ennakkoperintä- ja verolain rikkomiseen. Niistäkin rangaistuksen määrää rikoslaki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksialalla on tavallista maksaa palkka pelkkänä provisiona, koska yleissitovaa työehtosopimusta ei ole. Mutta vaikka yrityksessä olisi käytössä paikallinen sopiminen, työsopimuslakia ja työaikalakia on silti aina noudatettava. Sunnuntailisän on siis kaksinkertaistettava myös provisiopohjainen palkka.

        Huijareita vastaan on sekä työsopimuslaissa määräys lain pakottavuudesta, kuten myös työaikalaissa.

        Työsopimuslaki
        Sopimus, jolla vähennetään työntekijälle tämän lain mukaan tulevia oikeuksia ja etuja, on mitätön, ellei tästä laista muuta johdu.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055#L13P6

        Työaikalaki
        Sopimus, jolla heikennetään työntekijälle tässä laissa säädettyjä etuja, on mitätön, jollei tästä laista muuta johdu.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2019/20190872#L8


    • Anonyymi

      Tähänkään asiaan ei Suomen Taksiliitto ole koskaan ottanut kantaa. Vaikka lukuisia oikeustapauksia on ollut esillä mediassa.

      Luulisi liittoa kiinnostavan, vai onko liiton johdossa moniautoyrittäjiä joilla on käytössä pelkkä provisio?

      Nimiä en tähän viitsi laittaa, mutta uusi puheenjohtajavalinta on käsillä

      • Anonyymi

        Isot välitysyhtiöt eivät myöskään ole kiinnostuneita, vaikka tietävät heidän alihankkijoiden eli taksien harjoittavan rikollisuutta.


      • Anonyymi

        Jos palkka-asiat eivät kestä päivänvaloa on turha niitä brändejä ja housun värejä hehkuttaa.
        Kyllä on taksirengit tyhmiä, jotka tänä päivänä provikalla ajaa vaikka ovat oikeutettuja kunnon palkkaan.


      • Anonyymi

        Taksikuutio ottaa hyvät provikat (6,6%)?? Kaikista kelakyydeistä ja jäsenmaksun 300e vuodessa kaupanpäälle.
        Ei muuta kuin hyviä kyytejä ja muistakaa maksaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos palkka-asiat eivät kestä päivänvaloa on turha niitä brändejä ja housun värejä hehkuttaa.
        Kyllä on taksirengit tyhmiä, jotka tänä päivänä provikalla ajaa vaikka ovat oikeutettuja kunnon palkkaan.

        Miksi yleensä ajaa jonkun toisen autoa, kun voisi hommata oman?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos palkka-asiat eivät kestä päivänvaloa on turha niitä brändejä ja housun värejä hehkuttaa.
        Kyllä on taksirengit tyhmiä, jotka tänä päivänä provikalla ajaa vaikka ovat oikeutettuja kunnon palkkaan.

        Saahan sitä olla oikeutettu vaikka mihin, mutta 300 euron päiväkohtaisesta bruttoliikevaihdosta ei kunnon palkkaa pysty maksamaan. Sitäpaitsi: jos rengille maksettaisiin tunti/kk palkkaa, niin sehän lorvisi veijo esson baarissa puolet päivästä, ja toisen puolen ajaisi kavereitaan pitkin kyliä: ei jatkossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan sitä olla oikeutettu vaikka mihin, mutta 300 euron päiväkohtaisesta bruttoliikevaihdosta ei kunnon palkkaa pysty maksamaan. Sitäpaitsi: jos rengille maksettaisiin tunti/kk palkkaa, niin sehän lorvisi veijo esson baarissa puolet päivästä, ja toisen puolen ajaisi kavereitaan pitkin kyliä: ei jatkossa

        "Sitäpaitsi: jos rengille maksettaisiin tunti/kk palkkaa, niin sehän lorvisi veijo esson baarissa"
        Eihä se lorvisi jos sinä määrittelisit missä se ajaisi, koska sinulla on työnjohto-oikeus!


    • Anonyymi

      Yhteiskunnan maksamia julkisia kuljetuksia/töitä.
      Millä muilla aloilla ei palkka-asiat ole yleisesti kunnossa? Tai kokonaan valvomatta.?
      Onko edes olemassa muita provisiopalkka aloja?

      • Anonyymi

        Kyse on rikollisuudesta. Taksialan toiminta on verrattavissa marjanpoimijoiden tapaukseen, josta on tuomittu vankeutta.

        "Yrittäjän menettely oli ollut ajallisesti ja paikallisesti yhtenäinen kokonaisuus ja perustunut kaikkien uhrien kohdalla samaan tavoitteeseen taloudellisen edun saavuttamisesta."
        https://yle.fi/a/3-12287007


      • Anonyymi

        Miksi työsuojeluviranomaiset eivät tee mitään, vaikka yleisessä tiedossa on laiton toiminta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on rikollisuudesta. Taksialan toiminta on verrattavissa marjanpoimijoiden tapaukseen, josta on tuomittu vankeutta.

        "Yrittäjän menettely oli ollut ajallisesti ja paikallisesti yhtenäinen kokonaisuus ja perustunut kaikkien uhrien kohdalla samaan tavoitteeseen taloudellisen edun saavuttamisesta."
        https://yle.fi/a/3-12287007

        Sama meininki monella muulla alalla. Esim rakennusalalla:
        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009610483.html?share=6686e065516488ff9fa2a71357fe9921


    • Anonyymi

      En arvaa lähteä ajamaan isännälle, kun en osaa arvata mistä saisin asiakkaan?

      • Anonyymi

        Osa kuljettajista ei ole tyhmiä enää, vaan vaativat heille kuuluvan palkan. (tilaajavastuusopimuksessa määrätyt asiat)
        Esim AKT neuvoo taksinkuljettajien työehtoasioissa mielellään.

        Suuri osa taksirengeistä ei tajua vaatia mitään vieläkään. Ajavat provisiolla ja ihmettelevät pientä palkkaansa.


    • Anonyymi

      Itse sain ylityökorvaukset jälkikäteen ja sunnuntaikorvaukset.

    • Anonyymi

      Hyvä että on töitä, saa odottaa kyytiä ilmaiseksi.

      • Anonyymi

        Menvällä auton liikevaihto on5€/h. Kuski saa siitä 1,5€ bruttona.


    • Anonyymi

      Missään taksiliiton asiakirjoissa ei kerrota kuinka taksinkuljettajan palkka Suomessa kuuluu maksaa ?

      Miksiköhän tätä ei tuoda julki ? Taksiliikenteen työnantajat r.y

      Erosin liitosta, miksi yrittäjä maksaa tyhjästä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe