Kirjastoihin autoklaavi lainattavaksi

Anonyymi-ap

Tuli tuosta nakkiongelmasta mieleen elintarvikkeiden säilöminen purkkeihin. Nehän säilyvät silloin huoneenlämmössä vuosikausia eikä sähköä kulu kuten pakastimessa.

Purkkisäilöntä edellyttää säilöttävien steriloimista kuumentamalla. Siihen tarkoitukseen on kätevin laite autoklaavi eli painekeitin. Mutta koska arvokasta autoklaavia ei ole välttämättä kannattavaa hankkia joka talouteen, niin niitä (kuten myös purkinsulkijoita) voisi olla lainattavissa esimerkiksi kirjastoista.

34

926

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tämähän oli viisas kommentti. Kannattaa laittaa aloitteena eteenpäin kirjastotoimelle.

• Anonyymi

😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

❤️ ­­N­y­­­m­­­f­­o­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17872507u

🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

• Anonyymi

Siihen mitään autoklaaveja tarvita purkkiin säilömiseen. Kyllä varmasti sinunkin asunnosta löytyy tavallinen sähköhella ja siihen uunipellit. Säilöt ne nakit vaikka tyhjiin lasisiin kurkku- tai sillipurkkeihin, ohjeita löytyy netistä vaikka kuinka.

Minä säilön särkeä lasipurkkeihin säilykkeeksi keväisin ja koko vuoden tarpeen, hyvin säilyy!

Samalla lailla voi säilöä muutakin, kuten juureksia ja vihanneksia!

Tarviiko köyhän aina muka olla tyhmä!

• Anonyymi

Sulla räjähtää purkit, jos yrität saada vettä sisältäviiä umpinaisia purkkeja 120 asteisiksi normaalissa ilmanpaineessa. Ja käytännössä kaikessa säilöttävässä on vettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sulla räjähtää purkit, jos yrität saada vettä sisältäviiä umpinaisia purkkeja 120 asteisiksi normaalissa ilmanpaineessa. Ja käytännössä kaikessa säilöttävässä on vettä.

Ei ne purkit mihinkään räjähdä! On tätä tehty ja monet tekee sitä juuri parhaillaan, kun purkittavat särkiä säilykkeeksi lasipurkkeihin!

Tämä on suorastaan lapsellisen helppoa!

https://yle.fi/aihe/a/20-10001643

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ne purkit mihinkään räjähdä! On tätä tehty ja monet tekee sitä juuri parhaillaan, kun purkittavat särkiä säilykkeeksi lasipurkkeihin!

Tämä on suorastaan lapsellisen helppoa!

https://yle.fi/aihe/a/20-10001643

Osaatko lukea? "Pyyhi vuotaneet purkit."

Ovatko nuo mielestäsi olleet umpinaisia?

Eivät nuo ole täyssäilykkeitä, koska vuotavat ja falskaavat.

Oikea säilöntä vaatii painekeittimen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osaan lukea ja olen tehnytkin näillä ohjeilla säilykettä kaloista. Purkit ei todellakaan falskaa sen jälkeen, kun uuni on jäähtynyt ja purkit jäähtyneet! Purkkien kannet on tosi lujassa, että kannet on hieman vaikeita saada auki, mutta onnistuu pienellä kikkailulla.
        Purkkien kuuluu falskata siinä lämmitysvaiheessa, ettei ne räjähdä, mutta jäähtyessään ne ovat täysin umpioita! Tämä toimii tosi hyvin!

Tämä on ihan oikeaa säilömistä, varmaan juuri parhaillaan on jollain uunissa purkkeja umpioitumassa. Tämän on yksinkertaisin ja halvin tapa tehdä täyssäilykettä kotioloissa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et sitten näköjään osannut tai jaksanut lukea koko artikkelia.....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osaan lukea ja olen tehnytkin näillä ohjeilla säilykettä kaloista. Purkit ei todellakaan falskaa sen jälkeen, kun uuni on jäähtynyt ja purkit jäähtyneet! Purkkien kannet on tosi lujassa, että kannet on hieman vaikeita saada auki, mutta onnistuu pienellä kikkailulla.
        Purkkien kuuluu falskata siinä lämmitysvaiheessa, ettei ne räjähdä, mutta jäähtyessään ne ovat täysin umpioita! Tämä toimii tosi hyvin!

Tämä on ihan oikeaa säilömistä, varmaan juuri parhaillaan on jollain uunissa purkkeja umpioitumassa. Tämän on yksinkertaisin ja halvin tapa tehdä täyssäilykettä kotioloissa!

Eivät ole täyssäilykkeitä, koska ovat falskaavissa purkeissa.

Täyssäilykkeet tehdään umpinaisiin purkkeihin.

Vaan itsepähän oman ruokamyrkytyksesi kärsit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eivät ole täyssäilykkeitä, koska ovat falskaavissa purkeissa.

Täyssäilykkeet tehdään umpinaisiin purkkeihin.

Vaan itsepähän oman ruokamyrkytyksesi kärsit.

Kyllä ei purkit falskaa! Lasipurkit on ilmatiiviitä ja kannet kyllä pitää. Ei näistä mitää ruokamyrkytyksiä saa, jos kansi on alipaineessa. Vielä ei ole yhtään purkkia mennyt hylkyyn sen vuoksi, että olisi falskannut jäähdytyksen jälkeen.
        Olen yhdessä fb:n ryhmässä, missä tätä säilöntää tehdään, jotkut säilöö kaiken ruokansa tällä systeemillä lasipurkkeihin umpioimalla, joillakin 1000 purkkia talven varalle.

Ihan tavan lasipurkit tähän käy, kuten kurkku- ja sillipurkit, minullakin niitä satoja purkkeja varattuna. Minulla on myös vanhoja umpiotölkkejä, joissa se lasikansi ja kumitiiviste. Ne toimii ihan samalla lailla tässä systeemissä.

Vaan ei tätä ole pakko kenenkään tehdä, jos ei halua, mutta halvin systeemi tehdä hyvää säilykettä vaikka noista roskakaloista kotona. Kaveri purkittaa särkeä ihan myyntiin lasipurkeissa. Ja teidän, että tuolla Heinolan puolessa yksi henkilö purkittaa muikkua ja myy sitä, kerran ostin kun oli siellä suunnalla työmatkalla, oli sitten tosi hyvää!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä ei purkit falskaa! Lasipurkit on ilmatiiviitä ja kannet kyllä pitää. Ei näistä mitää ruokamyrkytyksiä saa, jos kansi on alipaineessa. Vielä ei ole yhtään purkkia mennyt hylkyyn sen vuoksi, että olisi falskannut jäähdytyksen jälkeen.
        Olen yhdessä fb:n ryhmässä, missä tätä säilöntää tehdään, jotkut säilöö kaiken ruokansa tällä systeemillä lasipurkkeihin umpioimalla, joillakin 1000 purkkia talven varalle.

Ihan tavan lasipurkit tähän käy, kuten kurkku- ja sillipurkit, minullakin niitä satoja purkkeja varattuna. Minulla on myös vanhoja umpiotölkkejä, joissa se lasikansi ja kumitiiviste. Ne toimii ihan samalla lailla tässä systeemissä.

Vaan ei tätä ole pakko kenenkään tehdä, jos ei halua, mutta halvin systeemi tehdä hyvää säilykettä vaikka noista roskakaloista kotona. Kaveri purkittaa särkeä ihan myyntiin lasipurkeissa. Ja teidän, että tuolla Heinolan puolessa yksi henkilö purkittaa muikkua ja myy sitä, kerran ostin kun oli siellä suunnalla työmatkalla, oli sitten tosi hyvää!

Älä huuda. Purkki joka pursuaa osan sisällöstä pihalle lämmitysvaiheessa falskaa, falskaa rajusti. Kyse ei ole silloin mistään täyssäilykkeestä, joka säilyy vuosikausia huoneenlämmössä.

Täyssäilyke tehdään umpinaiseen peltipurkkiin. Säilykkeen sterilisointi suoritetaan painekeittimisellä.

Olen minäkin purkittanut hilloja lasipurkkeihin tuolla uunikäsittelyllä. Säilyyhän ne ihan kohtuullisesti kylmiössä. Mutta ei ne mitään säilykkeitä ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä huuda. Purkki joka pursuaa osan sisällöstä pihalle lämmitysvaiheessa falskaa, falskaa rajusti. Kyse ei ole silloin mistään täyssäilykkeestä, joka säilyy vuosikausia huoneenlämmössä.

Täyssäilyke tehdään umpinaiseen peltipurkkiin. Säilykkeen sterilisointi suoritetaan painekeittimisellä.

Olen minäkin purkittanut hilloja lasipurkkeihin tuolla uunikäsittelyllä. Säilyyhän ne ihan kohtuullisesti kylmiössä. Mutta ei ne mitään säilykkeitä ole.

Mitä huutamista tässä muka on! Tämä lasipurkkeihin täyssäilykkeen tekeminen on vanha juttu, jo mummot aikoinaan "rexasivat" Rex-lasipurkkeihin kalaa ja lihaa. Se oli umpiomista ja ne säilykkeet säilyivät hyvin.
        Meidänkin mummo niitä teki aikoinaan jo 1930-luvulla!
        Tämä on vain paljon yksinkertaisempi tapa säilöä, kun ei tarvita painekeitintä, eikä tarvitse olla sitä purkituskonetta niille peltipurkeille. Toimii, kuin junan vessa, kuten sanotaan yksinkertaisista keksinnöistä! Ja tässä sterilointi tehdään uunissa +125°C.

Olen tätä tehnyt niin paljon, että kyllä onnistuu ja roskakalat muuttuu tosi hyväksi säilykkeeksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä huutamista tässä muka on! Tämä lasipurkkeihin täyssäilykkeen tekeminen on vanha juttu, jo mummot aikoinaan "rexasivat" Rex-lasipurkkeihin kalaa ja lihaa. Se oli umpiomista ja ne säilykkeet säilyivät hyvin.
        Tämä on vain paljon yksinkertaisempi tapa säilöä, kun ei tarvita painekeitintä, eikä tarvitse olla sitä purkituskonetta niille peltipurkeille. Toimii, kuin junan vessa, kuten sanotaan yksinkertaisista keksinnöistä! Ja tässä sterilointi tehdään uunissa 125°C.

Olen tätä tehnyt niin paljon, että kyllä onnistuu ja roskakalat muuttuu tosi hyväksi säilykkeeksi.

Tuossa vielä videotakin aiheesta... https://www.youtube.com/watch?v=C1ZCJqSSE9w

Vaan eihän tätä ole pakko tehdä, mutta kannattaa ostella niitä nakkeja vain vähempi kaupasta ihan kulutuksen mukaan, jos ei osaa niitä säilöä...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on vain paljon yksinkertaisempi tapa säilöä, kun ei tarvita painekeitintä, eikä tarvitse olla sitä purkituskonetta niille peltipurkeille. Toimii, kuin junan vessa, kuten sanotaan yksinkertaisista keksinnöistä! Ja tässä sterilointi tehdään uunissa 125°C.

Mitä huutamista? No miksi käytät huutomerkkiä ( ! ! ! ! ) niin perkeleesti.

Yritä vaan sillä uunillasi steriloida umpinaisia säilyketölkkejä. Itsepähän sen uunisi siivoat.

Enempään en umpiluun kanssa viitsi itsestäänselvyyksistä vängätä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä huutamista? No miksi käytät huutomerkkiä ( ! ! ! ! ) niin perkeleesti.

Yritä vaan sillä uunillasi steriloida umpinaisia säilyketölkkejä. Itsepähän sen uunisi siivoat.

Enempään en umpiluun kanssa viitsi itsestäänselvyyksistä vängätä.

Ei ole vielä tarvinnut siivota uunia, kun ei ole yksikään purkki räjähtänyt ja jos jotain vuotaa purkeista, se valuu uunipellille purkkien alapuolelle.
        Ihan yksinkertainen juttu tämä on ja toimiva. Tätä on käytetty jo vuosikymmeniä kalan säilömisessä ja muussakin. Jos tässä purkit räjähtäisi, niin kyllä siitä olisi varoitettu jo noissa ohjeissa, mutta kun ei räjähdä.

Ja jos kirjastoista lainattaisiin autoklaavia, niin kuka siitä vastuun ottaisi, kun näköjään kaiken maailman pöntöt sitä käyttäisi, joilla jo purkit räjähtelee uunissakin...

PS: SIITÄ HUUTAMISESTA, TÄMÄ ON HUUTAMISTA, KUN KIRJOITETAAN ISOILLA KIRJAIMILLA.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole vielä tarvinnut siivota uunia, kun ei ole yksikään purkki räjähtänyt ja jos jotain vuotaa purkeista, se valuu uunipellille purkkien alapuolelle.
        Ihan yksinkertainen juttu tämä on ja toimiva. Tätä on käytetty jo vuosikymmeniä kalan säilömisessä ja muussakin. Jos tässä purkit räjähtäisi, niin kyllä siitä olisi varoitettu jo noissa ohjeissa, mutta kun ei räjähdä.

Ja jos kirjastoista lainattaisiin autoklaavia, niin kuka siitä vastuun ottaisi, kun näköjään kaiken maailman pöntöt sitä käyttäisi, joilla jo purkit räjähtelee uunissakin...

PS: SIITÄ HUUTAMISESTA, TÄMÄ ON HUUTAMISTA, KUN KIRJOITETAAN ISOILLA KIRJAIMILLA.

Milloin aloitit säilömään umpinaisiin tölkkeihin? Onko sinulla oma purkinsulkija?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Milloin aloitit säilömään umpinaisiin tölkkeihin? Onko sinulla oma purkinsulkija?

Olen säilönyt kalaa ym. tällä menetelmällä jo lähes 30 vuotta , siis lasipurkkeihin ilman autoklaavia sähköhellan uunissa. Yhtään purkkia ei ole räjähtänyt, eikä mennyt pilalle.

Ensin ajattelin hankkia oman purkituskoneen ja siihen sitten ne peltipurkit, jotka maksaa. Lisäksi olisi pitänyt hankkia se autoklaavi, vaikka minulla on toki iso Teuvan rehukeitin, johon niitä voisi laittaa, mutta... Se ei oikein tuntunut sopivalta ja käytin sitä sieniymppien valmistukseen steriloinissa (kasvatin sieniä puupölkyissä ja olkipaaleissa). Joten päädyin tähän lasipurkeissa säilykkeiden tekemiseen, kun sain siitä silloin 90-luvun alussa tietoa ja sain maistaa tuttavien tekemää kalasäilykettä pienistä ahvenista, olin kerrasta vakuuttunut tästä systeemistä.

Omaa purkinsulkijaa ei välttämättä tarvitse hankkia, jos nyt jostain syystä haluaa tehdä säilykkeitä peltipurkkeihin ja autoklaavikin järjestyy metsästysseurojen kautta, kun he purkittavat hirvenlihaa syksyisin porukalla. Olen syönyt kaverin purkittamaa hirvenlihaan peltipurkista, ei se sen kummempaa ollut, kuin minunkaan tekemäni lasipurkkiin tuolla yksinkertaisella menetelmällä.

Kaverini tuolla Korpilahdella purkittelee särkeä lasipurkkeihin säilykkeeksi, sitä on kaupoissa myynnissäkin. https://www.jarkisarki.fi/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"jos kirjastoista lainattaisiin autoklaavia"

Tämähän on siis köyhyys-palsta. Aika harvalla köyhällä on edes mitään uunia. Usein köyhien asunnoissa on vain pelkkä 230 voltin keittolevy teholtaan noin 2 kW. Mitä nyt 10 ampeerin pistorasiasta saa ulos.

Hauduttelut tehdään esim. Aromipesällä. Keitetään jonkun aikaa keittolevyllä ja sitten nostetaan kattila Aromipesään, jossa tapahtuu varsinainen hautuminen. Energiankulutus näin minimoituu ja kaikki onnistuu keittolevyllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"jos kirjastoista lainattaisiin autoklaavia"

Tämähän on siis köyhyys-palsta. Aika harvalla köyhällä on edes mitään uunia. Usein köyhien asunnoissa on vain pelkkä 230 voltin keittolevy teholtaan noin 2 kW. Mitä nyt 10 ampeerin pistorasiasta saa ulos.

Hauduttelut tehdään esim. Aromipesällä. Keitetään jonkun aikaa keittolevyllä ja sitten nostetaan kattila Aromipesään, jossa tapahtuu varsinainen hautuminen. Energiankulutus näin minimoituu ja kaikki onnistuu keittolevyllä.

Kyllä asunnoissa on nykyään sähköhella ja siinä uuni. Juuri vuokrasin tänään yhdelle opiskelijalle pienen yksiön, missä keittokomero ja siinä sähköhella uunilla.
        Aika harva asunto on tänä päivänä, etteikö ole sähköhellaa.

Ja näitä "köyhän" säilykkeitä pystyy tekemään vaikka jonkun kaverin luona tai työttömien yhdistyksen toimitiloissa porukalla, jos ei sattuisi olemaan omaa sähköuunia käytettävissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen säilönyt kalaa ym. tällä menetelmällä jo lähes 30 vuotta , siis lasipurkkeihin ilman autoklaavia sähköhellan uunissa. Yhtään purkkia ei ole räjähtänyt, eikä mennyt pilalle.

Ensin ajattelin hankkia oman purkituskoneen ja siihen sitten ne peltipurkit, jotka maksaa. Lisäksi olisi pitänyt hankkia se autoklaavi, vaikka minulla on toki iso Teuvan rehukeitin, johon niitä voisi laittaa, mutta... Se ei oikein tuntunut sopivalta ja käytin sitä sieniymppien valmistukseen steriloinissa (kasvatin sieniä puupölkyissä ja olkipaaleissa). Joten päädyin tähän lasipurkeissa säilykkeiden tekemiseen, kun sain siitä silloin 90-luvun alussa tietoa ja sain maistaa tuttavien tekemää kalasäilykettä pienistä ahvenista, olin kerrasta vakuuttunut tästä systeemistä.

Omaa purkinsulkijaa ei välttämättä tarvitse hankkia, jos nyt jostain syystä haluaa tehdä säilykkeitä peltipurkkeihin ja autoklaavikin järjestyy metsästysseurojen kautta, kun he purkittavat hirvenlihaa syksyisin porukalla. Olen syönyt kaverin purkittamaa hirvenlihaan peltipurkista, ei se sen kummempaa ollut, kuin minunkaan tekemäni lasipurkkiin tuolla yksinkertaisella menetelmällä.

Kaverini tuolla Korpilahdella purkittelee särkeä lasipurkkeihin säilykkeeksi, sitä on kaupoissa myynnissäkin. https://www.jarkisarki.fi/

...jatkoa vielä edelliseen. Tutustuin tähän lasipurkeissa säilykkeiden tekemiseen aikoinaan Neuvostoliitossa, siellä oli todella nerokas systeemi kotitalouksien säilykkeiden tekemiseen. Lasipurkkeja oli eri kokoisia ja niihin oli samankokoinen kansi, johon oli yksikertainen purkinsulkija. Kansia myytiin erikseen, lisäksi oli myynnissä vielä muovisia kansia avattujen purkkien säilytykseen jääkaapissa.
        Suurimmat lasipurkit olivat jopa 10 litraisia ja pienet olivat muistaakseni 0,5 litraa. Samoissa purkeissa oli säilykkeitä myynnissä kaupoissakin hyllyillä, jos joku vielä muistaa. Moni osti niitä säilykkeitä kaupoista ja käytti sitten uudelleen niitä lasipurkkeja omien säilykkeiden tekemiseen, kun vain ostettiin kaupasta niitä kansia ja purkinsulkijalaite. Se purkinsulkijalaite oli jokaisessa taloudessa, missä oli omakotitalo tai kesämökki "datsa" ja niihin purkkeihin säilöttiin kesän satoa ja sekä kalaa, kaninlihaa ym. Pakastimet oli aika tuntematon käsite silloin neuvostoliittolaisen elämässä, joten näitä säilykkeitä tehtiin paljon.
        Asuin tuolloin Neuvostoliitossa jokusen vuoden perhe-ja osin työsuhteiden vuoksi, joten näin tuo verrattoman systeemin säilöntään ja söin tietysti hyvällä ruokahalulla niitä säilykkeitä. Se oli tosi edullinen systeemi, kun omiin säilykkeisiin tarvitsi ostaa vain niitä peltisiä purkin kansia ja kotona piti olla se purkinsulkijalaite.

Tuo peltipurkkeihin tehtävä säilykesysteemi tuli minulle kyllä tutuksi jo 70-luvulla opiskeluaikana, kun opiskelukaverin isällä säilykeherneitä valmistava tehdas, jonka sitten Jalostaja osti häneltä pois markkinoilta. Samoin armeijakaverini isällä oli lihasäilykkeitä valmistava tehdas, sitäkin kautta ala tuli tutuksi.

Suunnittelin jopa itse alkaa valmistamaan näitä purkituskoneita jossain vaiheessa, sehän on teknisesti aika yksinkertainen valmistaa, mutta se vain sitten jäi. Olen kyllä vaativampiakin koneita valmistanut... Vaan, kun löytyi säilykkeiden valmistukseen yksinkertaisempi tapa ja paljon halvempi, niin ei paljoa peltipurkit kiinnostaneet.

Oheisessa linkissä on tuota kalustoa, jos se kiinnostaa. Näitä laitteita on mm. metsästysseuroilla ja jollain marttakerhoilla yhteiskäytössä, joten omia laitteita ei välttämättä kannata hankkia, jos ei ole muutamaa nakkipakettia enempää käyttöä.

https://www.eratapio.fi/

Minä itse kalastelen keväisin ja purkittelen särkeä ja muutakin "roskakalaa" noihin lasipurkkeihin, kun ne ei erikseen maksa minulle mitään. Nuo pelkät peltiset säilykepurkit maksaa aika paljon, jos vastapainona on ilmaiset lasiset purkit.

• Anonyymi

Suljetaan kirjastot niin saadaan säästöä.

• Anonyymi

Muutaman nakkipaketin kanssa nyt kannata alkaa mitään säilöntäsirkusta järjestämään. Tee ruokaa niistä nakeista ja pakasta annoksiin. Ostele jatkossa vaan tarpeen mukaan.

• Anonyymi

Tässä aloittajalle järkeä!

• Anonyymi

Kyllä täällä on niin helvetin tyhmiä ja tietämättömiä ihmisiä, että pistää ihan pohtimaan, kuinka paljon Suomessa on piilo-kehitysvammaisia eli kehareita, jotka ei oo vielä saaneet diagnoosia.

Ketjuun kirjoitti säilönnästä tietävä ihminen (en minä) vuosien kokemuksella umpioimisesta, laittoi linkkejäkin, ja joku vain ohitti kaiken tarjolla olevan hyödyllisen tiedon ja jankkasi miten purkkiruuasta tulee ruokamyrkytys.

• Anonyymi

Samaa olen minäkin usein miettinyt, kun tämän palstan kirjoituksia olen lukenut, että on melkoista porukkaa ja kuinka paljon onkaan niitä piilo-kehareita, joille ei ole tehty diagnoosia.

No, minä nyt jaoin omia kokemuksiani säilönnästä ja olisin kuollut aikaa sitten ruokamyrkytykseen, jos purkkiruuasta olisi sellaisen saanut. Soitin vielä eilen illalla yhdelle inkeriläiselle tuttavalleni, jonka luona aikoinaan Neuvostoliitossa sain maistaa näitä kotona lasipurkkiin tehtyjä herkullisia säilykkeitä. Hänellä on vieläkin niitä purkkeja ja kansia, sekä kannensulkijakin tallella. Hän kertoi, kuinka he säilöivät kalaa ja lihaa niihin purkkeihin, kun ei ollut mitään pakastimia käyttää, eikä alkuun ollut edes jääkaappia silloin Neuvostoliitossa. Hän kertoi, että niitä on nykyäänkin saatavilla kaupoissa, kuten borshkeittoa, joka on herkullista. Tuon puhelun jälkeen avasin itse säilykepurkin, missä oli v. 2018 hirvenlihaan tehtyä hernekeittoa, söimme sitä nuorimman tyttären kanssa hyvällä ruokahalulla, olihan sentään torstai. Kaksi purkkia oli jäänyt tuonne eteiseen joskus vahingossa sitä hernekeittoa, muistin ne ja tämän keskustelun innoittamana avasin toisen niistä. Tosi hyvää oli ja vielä ollaan tyttären kanssa hengissä ;D

Minulla on nyt itsellä vuosien kokemus asiasta ja mielestäni tämä systeemi säilönnässä on todella edullinen keino ja helppo säilöntään, kun käyttää lasipurkkeja umpiomiseen. Ei ole kenenkään pakko tätä toteuttaa, mutta jos ohjeistani ja linkeistä on ollut apua jollekin tällä palstalla olevalle, niin saa käyttää.

• Anonyymi

Provo trollia koko aloitus, kuka järkevä nyt nakkeja ostaisi niin, että niitä säilömään pitää alkaa.
        Ja myydäänhän niitä nakkeja mm. Lidlissä lasipurkkiin säilöttynä valmiiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Provo trollia koko aloitus, kuka järkevä nyt nakkeja ostaisi niin, että niitä säilömään pitää alkaa.
        Ja myydäänhän niitä nakkeja mm. Lidlissä lasipurkkiin säilöttynä valmiiksi.

Tuskinpa Lidlistä saa laadukkaita kotimaisia Snellmannin nakkeja säilöttyinä. Jotain b-luokan nakkeja mahdolilsesti ja kenties spämmiä mikä myydään korkeissa peltisissä "sardiinipurkeissa". Siis ulkomaalaistahan Lidl myy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskinpa Lidlistä saa laadukkaita kotimaisia Snellmannin nakkeja säilöttyinä. Jotain b-luokan nakkeja mahdolilsesti ja kenties spämmiä mikä myydään korkeissa peltisissä "sardiinipurkeissa". Siis ulkomaalaistahan Lidl myy.

No, ei niissä lasipurkissa olevissa nakeissa kuitenkaan ole kamaraa, ihan lihaisia (75%) nakkeja olivat, eli ei mitään B-luokan, kun ostin vertailun vuoksi.

http://lidledin.blogspot.com/2012/09/bockwurst-se-kuoreton-nakki.html

Ihan sama minulle, jos joku ostelee nakkeja enempi mitä ehtii syömään...

• Anonyymi

Jos pyydät koko perhettä mukaan, aikaa ja rahaa säästävä iltapäivä elintarvikkeiden säilömisen parissa voi olla jopa hauskaa.

• Anonyymi

Kaikkea sitä... Kuka ottaisi vastuun siitä autoklaavista, sehän on paineastia, jos jotain sattuu. Jos kaikki nakkihörhöt sitä autoklaavia käyttää, niin voi sattua vaikka mitä. Pelkät peltipurkit maksaa euron kappale ja se purkituskonekin pitää olla. Unohda koko juttu.

• Anonyymi

Kirjasto voi tarjota myös purkit ja purkituskoneet. Purkkien laina-aika pitää olla tietenkin useamman vuoden, koska purkeissa ruoka säilyy vuosikausia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjasto voi tarjota myös purkit ja purkituskoneet. Purkkien laina-aika pitää olla tietenkin useamman vuoden, koska purkeissa ruoka säilyy vuosikausia.

Miten niitä purkkeja muka lainattaisiin, ne peltipurkit on kertakäyttöisiä? Lasipurkkeihin taasen ei tarvita mitään purkituskoneita, eikä autoklaavia, iso kattila riittää missä ne purkit voi keittämällä kuumentaa tai uunissa lämmittää.
        Lasipurkkeja jokaiselle taas kertyy liiankin kanssa nurkkiin, mihin voi hyvin tehdä umpioimista. Ei siihen kirjastoa tarvita!

• Anonyymi

Sinäpäs sen kekkasit🤭 se desinfektoiva tärinäkone ois kans nasta vehe.

• Anonyymi

Moottorisaha myös, koska polttopuusavotta on vain kerran vuodessa. Melkein koko vuoden saha seisoo tyhjänpanttina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5248
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3752
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      48
      3145
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3045
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3025
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2383
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1878
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      145
      1848
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1825
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1751
    Aihe