Ihminen on ollut sama eilen ja tänään

Koko ajan, kun tutkitaan lisää muinaisia ihmisiä, tutkijat ovat huomanneet, että ne muistuttavat älyllisesti aina vain enemmän nykyihmisiä, minkä me Raamattuun uskovat olemme tienneet ilman tieteellistäkin näyttöäkin.
Mistä ihmeestä sekin "todiste", että tuli on ensin otettu talteen salaman sytyttämästä tulesta. Heti kun naturalistitkin ymmärtävät muinaisten ihmisten älykkyyden oleman vähintään samalla tasolla kuin nykyihmisten, ymmärretään, että ihmiset ovat tienneet kirjaimellisesti Aatamin ajoista lähtien, miten tuli sytytetään. Artikkeli sisältää paljon oletuksia, jotka tunnutaan usein esitettävän faktana.

8

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Nykyajan saavutukset ja tieto on rakentunut menneiden sukupolvien tiedolle.
      Nykyihminen kehittyi noin 300 000 vuotta sitten, ennen sitä ei ollut nykyisen kaltaista ihmistä kuten antropologia kertoo.

Noloa jos aikuisena oikeasti uskot että Aatami on joskus ollut olemassa.

Kai sentään tiedät että tiedämme täysin varmasti että vedenpaisumusta ei ole koskaan ollut?

• Anonyymi

Miksi muuten et koskaan vastaa kysymykseen siitä että minkä niistä monista luomistarinoista tämän pitäisi todistaa oikeaksi?

• Anonyymi

Se on joko väkevässä uskossa tai kreationisteja pilkkaava trolli. Mahdotonta sanoa, kumpi. Ensimmäisen agendaan kuuluu vain saarnata ja vastausten miettiminen voisi horjuttaa uskomuksia. Trollin työhön taas riittää pelkkä päätön avaus.

• Anonyymi

Ihminen ei ole keksinyt tulta, vaan on perinyt sen esi-isiltä. Ensimmäisenä tulta käytti esi-isämme pystyihminen. Jo sen jäljiltä on nuotion jäänteitä.

Eikä tulen sytyttäminen (kuten ei niin moni muukaan taito) ole kiinni älystä vaan ennen kaikkea tiedosta eli kulttuurista. Jos keskiverto kreationisti joutuisi mihin tahansa metsään tai savannille ilman tulentekovälineitä, niin voisi aika huoletta lyödä vetoa sen puolesta, että tulet jäisi sytyttämättä.

Jo tulusten käyttö edellyttää jonkinlaisia perustietoja. Jos tulen aikoo saada kivistä isketyllä kipinöillä aikaan tarvitaan kivilajien tuntemusta. Tuliporalla tai muulla hankausmenetelmällä jäisi käytännössä kaikilta tekemättä, jotka eivät sitä ole harjoitelleet. Pitäisi lisäksi tietää sopivat puulajit siihenkin.

• ”…ihmiset ovat tienneet kirjaimellisesti Aatamin ajoista lähtien, miten tuli sytytetään.”

Höpsistä, tulen sytyttämisen keksiminen on verraten myöhäinen tapahtuma tulen kontrolloinnin historiassa.

The ability to make fire, generally with a friction device with hardwood rubbing against softwood (as in a bow drill), was a later development.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Control_of_fire_by_early_humans

• Anonyymi

Yksikään palstan kreationisti ei tiedä miten tuli sytytetään.

Tulitikuilla saattaa vielä jotenkin onnistua, mutta ilman teollisesti valmistettuja tulentekovälineitä ei liekki leimahda.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5299
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3460
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2870
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      58
      2686
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      173
      2365
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2157
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1899
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1865
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1401
    Aihe