Puupurjeveneen oikeat vuosikustannukset teetettynä?

Anonyymi-ap

Puuveneilijät hoi!

Onko kukaan teistä puupurjeveneen omistaja - joka teettää säilytyksen ja vuosittaiset huoltotyöt, kuten hionnat ja lakkaukset - ulkopuolisella tekijällä?

Puuvene kiinnostaisi, mutta mielenkiintoa veneen hinkkaamiseen viikkotolkulla keväisin ei ole.
Mitään käsitystä ei ole, paljonko maksaa esimerkiksi puufolkkarin tai jonkun 10-metrisen puupurjeveneen kevätkunnostus lakkauksineen ja hiontoineen?

Ja paljonko maksaa esimerkiksi kylkilaudan vaihto, paljonko emäpuun uusinta, katkenneen kaaren vaihto jne.?

Kysymällä telakalta joo mutta kun ei ole sitä puuvenettä niin en tiedä mitä kysyä.
Perse-edellä-puuhun eli osta ensin vene, korjauta se sitten ja kysy hintaa työn valmistuttua - ei kiitos.

Mutta jos ostaisi suhteellisen kokonaisen puuveneen, teettäisi siihen mahdolliset korjaukset ja sitten se vuosittainen lakkaus?

Jos jollain on mitään osviittaa siitä, paljonko jonkinmoiset korjaukset maksavat (joutuuhan noissa joskus uusimaan koko kannen, ruffin kaikkineen jne....

Mitkä tahansa korjausten hinnat puuveneisiin liittyen kiinnostavat poisluettuna moottori- ja sähköt, ne osaan tehdä tarvittaessa itse, niihin ei ulkopuolista työtä tarvita.

Puutyöt eivät kuitenkaan onnistu, enkä lähde opettelemaan Bilteman koneilla laudan tai kölin korjausta....

34

984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kysy joltain veistäjältä, samalla voisit saada muuta infoa skenestä. Ostokohteita jne.

    • Anonyymi

      Näin pitää varmaankin tehdä.
      Eiköhän veistäjiltä irtoa jotain osviittaa mahdollisista ostokohteista.

    • Anonyymi

      Kommentoipa aloittaja tänne, jos saat hintoja?

      Olen hiukan selvitellyt kohtuukokoisen lasikuitupurkkarin täysylläpitoa palveluna (minuakaan ei kiinnosta edes muoviveneen talvitelakointityöt - purjehdus kyllä), ja tämänkin kohdalla puhutaan tuhansista euroista vuodessa vähintään. Kympinkin voi saada menemään per vuosi.

      Jos veneen arvo olisi vaikka 50k, niin ei mene montaa vuotta kun ylläpito on jo kalliimpaa. Mutta elämä on..

      Ajatus olisi kiva: lokakuussa annan avaimet omalla laiturilla, että siinä on, hoida hommat, ja palauta vapuksi huollettuna ja rikattuna samaan paikkaan..

      • Anonyymi

        tossa vaiheessa miettisin veneen vuokraamista, ei olisi omistamisen huolia.


      • Anonyymi

        Joillain telakoilla on laskuri. Sillä saa aika tarkasti laskettua oman veneen avaimet käteen -kustannuksen. Mulla on vajaa 12 metriä, olisko Ajolassa tms ollut kuutisen donaa ja roiskeet säilytys, pukki, riki pois, pesut, koneen talvisäilytys+huolto ja keväällä rikaus. Niin ja nosto ja lasku.
        Stadissa tais kymppi heilahtaa kun vielä pohja fiksattiin (epoksi ja eliönesto).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tossa vaiheessa miettisin veneen vuokraamista, ei olisi omistamisen huolia.

        Tai liisaus. Kuka alkaisi liisata purjeveneitä. Vene olisi omassa käytössä, mutta huolto ja säilytys jäisi liisaajafirmalle. Liisaus voisi maksaa vaikka tonnin kuussa 40-jalkaisesta veneestä.


    • Anonyymi

      Veikkaan että puusepän taksa aika lähellä 100€/tunti ainakin pk-seudulla. Kymmenmetrisen veneen säilytys kylmässä hallissa 2000-3000€. Eikä hinta juuri heilahda vaikka mennään kauemmas.

      • Anonyymi

        Hmm. Voihan se jossain olla noinkin paljon mutta pari vuotta sitten 150 km Hesasta pyydettiin 50,- / tunti. Tiedä sitten paljonko on noussut…


      • Anonyymi

        Enimmäkseen itse kaikki huollot ja ppienemmät korjaukset tehneenä, on erinäisiä juttuja teetettykin. Noin 70 €/h tuntuu olevan käypä kustannus venepuusepillä.


    • Anonyymi

      Jos harraste ei vie kaikkea liikenevää rahaa, olet valinnut väärän harrasteen.

    • Anonyymi

      Olen sittenkin tyytyväinen siitä, vaikka rahani eivät remontin eikä huollon teettämiseen riitä, vaan itse joudun tekemään ja veneeseeni perehtymään.

    • Anonyymi

      Mikset teettäisi puuvenettä jossain veneveistämöllä ja sopisi ylläpidosta veneveistäjän kanssa. Loppupelissä pitkällä tähtäimellä voisi olla hyväkin vaihtoehto.
      Folkkarin kokoisessa:
      - Kevätkunnostus, lakkauksineen, materiaaleineen ym.. 3000…4000 eur
      - Kylkilaudan vaihto 5000 eur
      - Emäpuun uusinta, kansiremontti, ruffi, kukin yksittäin n 10 000 e luokkaa

      Nämä on tietenkin suuntaa antavia, mutta antanee jonkinlaisen käsityksen. Vanhaa tuskin kannattaa alkaa ostotyönä kunnostamaan jollei veneessä ole jotain erityisesti omistajalle arvokasta ja mittavatkaan kunnostustyöt ei sanottavasti nosta veneen arvoa.

      • Anonyymi

        Huh huh?
        Jos ylläolevat hinnat folkkarin kokoisessa pitävät kutinsa, 9-10m puuveneessä lienevät kolmanneksen kalliimpia.

        Ei tule puuveneilijää meikäläisestä tässä elämässä ei. Niin kauniita ja tunnelmallisia kuin puupaatit parhaimmillaan ovatkin.
        Ei ole ihme, ettei veneenveistokoulutukseen ole tunkua. Turha kouluttautua työttömäksi artesaaniksi....

        Tuollaisilla hinnoilla yksinkertaisesti ei kysyntää ole.
        Toisaalta, mikäli työmäärä on niin iso että nykyhintatasolla selvästi halvempi olisi kannattamatonta, se tarkoittaa sitten puuveneiden siirtymistä historiaan muutamia fanaatikkoja lukuun ottamatta.

        Ja jos oikeasti harrastaa purjehdusta, onhan se kiva jos käytetystä valoisasta vuodenajasta 90% mahdollistaa purjehduksen eikä puuveneen malliin - kesäkuussa veteen, juhannuksena vuotaa niin vähän että uskaltaa lähteä reissuun ja syyskuun alussa ylös että ehtii kuivua ennen talvea.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huh huh?
        Jos ylläolevat hinnat folkkarin kokoisessa pitävät kutinsa, 9-10m puuveneessä lienevät kolmanneksen kalliimpia.

        Ei tule puuveneilijää meikäläisestä tässä elämässä ei. Niin kauniita ja tunnelmallisia kuin puupaatit parhaimmillaan ovatkin.
        Ei ole ihme, ettei veneenveistokoulutukseen ole tunkua. Turha kouluttautua työttömäksi artesaaniksi....

        Tuollaisilla hinnoilla yksinkertaisesti ei kysyntää ole.
        Toisaalta, mikäli työmäärä on niin iso että nykyhintatasolla selvästi halvempi olisi kannattamatonta, se tarkoittaa sitten puuveneiden siirtymistä historiaan muutamia fanaatikkoja lukuun ottamatta.

        Ja jos oikeasti harrastaa purjehdusta, onhan se kiva jos käytetystä valoisasta vuodenajasta 90% mahdollistaa purjehduksen eikä puuveneen malliin - kesäkuussa veteen, juhannuksena vuotaa niin vähän että uskaltaa lähteä reissuun ja syyskuun alussa ylös että ehtii kuivua ennen talvea.....

        Se pitää tehdä itse, tai sitten olla runsaasti rahaa kulutettavaksi siihen, tai voisi ostaa joka vuosi sellaisen käytettynä.


    • Anonyymi

      Lienee aivan sama kunnostetaanko puuvenettä vai lasikuituvenettä niin tuntitaksa on saman verran. Yritysten nettisivuilla on hyvin usein huoltohinnat näkyvillä.

      Kylkien hiontaan tai lakkaukseen menee saman verran aikaa kun lasikuituveneen kiillottamiseen. Jos siis laskee yhden työpäivän hiontaa ja toisen lakkaukseen niin ollaan aika lähellä totuutta.

      Jos ostaa minkä tahansa vanhan veneen on edessä remontteja ja siihen kuluu rahaa. Jos osaa ja haluaa käsitellä lasikuitua niin kannattaa ostaa kuituvene. Jos taas osaa käsitellä puuta niin puuvenekään ei ole hullumpi vaihtoehto.

      Uusi Puuvene ei vuoda eikä sellaisen huoltoon mene tosiaankaan kovin paljon aikaa. Mutta jos vene on vanha ja sen ylläpitoa on laiminlyöty niin siihen tulee suurempia ja pienempiä remontteja tehtäväksi. Hyvin tehty ja hyvistä materiaaleista rakennettu Puuvene kestää aikaa.

    • Anonyymi

      Hyvin tehtyä puuvenettä ei tarvitse hioa ja lakata joka kevät.

      • Anonyymi

        Hyvin tehtyä ei tarvitse joka kevät tehdä on kuultu ennenkin sellaisilta joilla on sitten muutaman vuoden kuluttua ollut kuidutetuksi menevä se hyvin tehty.


      • Anonyymi

        Jos Vladimirin kuiduttaisi ja maalaisi sateenkaariväreillä niin siitä olisi vähemmän harmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin tehtyä ei tarvitse joka kevät tehdä on kuultu ennenkin sellaisilta joilla on sitten muutaman vuoden kuluttua ollut kuidutetuksi menevä se hyvin tehty.

        Eli kyllästys ja lakkaus ei ollut hyvin tehty. Noita hyvin tehtyjä veneitä on olemassa, vaikket olisi niihin tutustunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kyllästys ja lakkaus ei ollut hyvin tehty. Noita hyvin tehtyjä veneitä on olemassa, vaikket olisi niihin tutustunut.

        Turhan monia menetetään ensimmäisenä ja viimeisenä harjoituskappaleena.


    • Anonyymi

      Venepuuseppä otti muutama vuosi sitten 50e tunnilta Turussa Nyt voi olla hiukan kalliimpi. Pari päivää ehkä menisi normaalihuoltoon. Se on varmaan aika kallis hinta, halvempaa voi olla jos joku epäpätevä mutta osaava tekee.

      • Anonyymi

        Epäpätevä tarkoittaa osaamatonta. Olisi halpaa kun epäpätevä tekee joka ei tiedä mihin ryhtyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäpätevä tarkoittaa osaamatonta. Olisi halpaa kun epäpätevä tekee joka ei tiedä mihin ryhtyy.

        Nimi alle vaan urakkasopimukseen


    • Anonyymi

      Joku jostain aina löytyy mutta ikinä ei löydy tekijän nimeä ja hintaa.

      Varmaan joku jossain Uzbekistanissakin tekee joo ja hinnasta ei kyllä mitään helvetin aavistusta.

      Taitaa olla niin, että jos menet 10-metrisen hiontaa ja lakkausta kysymään, vastaus on jotakuinkin "pitää katsoa minkä verran tunteja menee" ja loppuhinta on jossain neljän-viiden tonnin hujakoilla.

      10 metrin lasikuitupaatin kylkien vahaus maksoi Helsingissä tänä keväänä telakalla teetettynä 250 euroa.

      • Anonyymi

        Kaikenlaista aina kuvitellaan puuveneistä. Kymmenmetrisen veneen kyljet hioo alle yhdessätyöpäivässä ja lakkaapuolessa työpäivässä. Ehkä 12 tuntia yhteensä, materiaaleineen noin tonnin yhteensä. Nimet ja hinnat löytyy helposti kyselemällä vaikka fb:ssä.


      • Anonyymi

        Minulla on purjeveneen ylärakenne puusta ja sitä tulee aika paljon lakattua. Jos koko ylärakenteen hioisi, siihen menisi ehkä työpäivä. Lakkaamiseen pariin kertaan toinen päivä. Varmaan sama työmäärä pohjan kanssa, kun ei mitään täydellistä remppaa tehdä. Tunteja siis 16. Tonnin luokkaa siis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikenlaista aina kuvitellaan puuveneistä. Kymmenmetrisen veneen kyljet hioo alle yhdessätyöpäivässä ja lakkaapuolessa työpäivässä. Ehkä 12 tuntia yhteensä, materiaaleineen noin tonnin yhteensä. Nimet ja hinnat löytyy helposti kyselemällä vaikka fb:ssä.

        Hiomisen ja uudelleenlakkaamisen välissä pitää siihen imeyttää kymmeniä litroja kyllästysöljyä, joka ottaa aikaa ja sivelyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiomisen ja uudelleenlakkaamisen välissä pitää siihen imeyttää kymmeniä litroja kyllästysöljyä, joka ottaa aikaa ja sivelyjä.

        Ei sitä joka vuosihuollossa tehdä. Kevyt hionta ja sitten uusi lakkakerros. Ehkä joka 10. vuosi hiotaan kaikki lakka pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiomisen ja uudelleenlakkaamisen välissä pitää siihen imeyttää kymmeniä litroja kyllästysöljyä, joka ottaa aikaa ja sivelyjä.

        Ensinnäkin, vuosittain tehdään tartuntahionta, jonka päälle vedetään yksi kerros lakkaa. Ja vaikka olisi aika hioa puupuhtaaksi, ei kyllästäminen ole mikään pakollinen juttu, se tehdään yleensä uudisrakennukselle. Normaalisti ensimmäinen lakkakerros on reilusti ohennettu ja toinen vähän, loput kerrokset ohentamattomana. Been there, done that tänä vuonna.


      • Anonyymi

        Joo, varmaan vahaus, mutta ei kiiloitus!


    • Anonyymi

      Jos ei halua tehdä itse mitään veneelle niin puuveneen unohtaisin. Normaalivuosihuollot on samanhintaiset oli vene sitten puuta tai lasikuitua. Isommat korjaukset pitää teettää ammattilaisella jos itsellä ei ole venepuusepän taitoja ja aika harvalla on. Pintakäsittelyjä joutuu tekemään silloin tällöin muttei usein. Puuveneen huono puoli on se että se pitää laskea vesille varhain ettei kuivu liikaa ja myös nostaa ajoissa jotta ehtii kuivua tarpeeksi ennen pakkasia. Itse tekeminen vähän kuuluu lajiin ja sillä säästää paljon.

    • Anonyymi

      Mites jos puupaatilla lähtisi pallonkiertoon?
      Kestäisikö kunnollinen puuvene moisen vai söisivätkö laivamadot koko roskan ennen Karibiaa?

      Siinähän kiulu joutuisi olemaan vuoden-kaksi vähintään valtamerivedessä käytännössä välillä tehtäviä pesuja ja myrkkymaalauksia lukuun ottamatta yhteen menoon - kestääkö puuvene moisen vai onko "laudan yllättävä halkeaminen" keskellä Tyyntä Valtamerta väistämätön?

      • Anonyymi

        Puuvene kestää todistetusti ainakin kolme kierrosta ja olisi edelleen kunnossa neljättä varten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5305
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3573
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      443
      2496
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      252
      1537
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1291
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      85
      1289
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      138
      1139
    Aihe