Mitä tavallinen venäläinen ajattelee?

Minulla on kolme venäläistä ystävää. Kaksi heistä on lopettanut viestittelyn kanssani. Vain putinisti Sveta on jatkanut. Hänen viestinsä ovat heijastaneet äärinationalismia putinilaiseen tyyliin. Viime aikoina viestien sävy on muuttunut. Viimeinen viesti oli "minä en enää usko mihinkään".

Venäläisten asenne sotaan on muuttunut, mutta asia ei ole yksioikoinen. Putinin propaganda on ottanut teemaksi yhteisen syyllisyyden. Nyt Venäjällä väitetään koko kansan joutuvan tuomiolle, jos sota hävitään.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009625619.html

8

164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

"ihmiset tajuavat Venäjän olevan umpikujassa Ukrainan sodan takia"

• Anonyymi

Minulla on hyvin toimeentuleva, vuosikymmeniä suomessa asunut venäläisperhe naapurina. Hämmennys ja pettymys Putinin toimiin on suuri. Mielellään ei niistä haluta puhua, ja Venäjällä oleviin sukulaisiin yhteydet ovat käsittääkseni lähes olemattomat, ainakin vierailujen suhteen.
      Hienovaraista naapuruussuhdetta noudattaen olen jättänyt enemmät kyselyt tekemättä, jos huomaan aiheen olevan vaikean.
      Kuitenkin ennen koronaa, ja 2022 tapahtunutta hyökkäystä yhteiset matkat perheen kotiseuduille Pietarin lähistölle olivat silmiä avartavia, ja mielenkiintoisia, joita on tullut muisteltua usein näin jälkeenkin päin.

• Anonyymi

Yli kaksi miljoonaa venäläistä on jättänyt maansa ja siirtynyt kohti länttä. Suurempikin määrä muuttaisi mutta koulutus ja kielitaito on liian heikko.

Lännestä ei vastavuoroisesti muuteta venäjällle ja syykin tiedetään, putinin politiikka ja korruptio. Venäjän yhteiskunta on sairas.

• Anonyymi

Eikö Suomesta vois mennä tilalle noita tiltusia ?

• Anonyymi

Teidän rys.......................sä taustaisten siirto-karjalaisten sukulaisuus suhteet eivät siis poikkea mitenkään jo tunnetuista, katkerista ja kaunaisista sukulaisuus suhteista.

Menkää takaisin ja tehkää sovinto?

• Anonyymi

minun ystäväni venäläiset ja puolitututkin pitävät putinin toimet isänmaallisina ja antaa täyden tukensa.he tietää asian oikean laidan ja syy ja seurauksen ukrainan konfliktiin.se totuus on hiukan eri kuin mitä länsimedia meille myy totuutena.

• Anonyymi

Jaa-a, että mitäkö tavallinen venäläinen ajattelee.
      Viime aikojen tapahtumien valossa vaikuttaa siltä, että ei ajattele mitään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      97
      4812
    2. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      170
      4425
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      86
      4207
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      116
      2678
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      137
      2658
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2197
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2097
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1880
    9. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1759
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1747
    Aihe