Maasähkö ja hylkäys katsastuksessa

Anonyymi-ap

Olen vuosikaudet katsastuksessa saanut veneseuran uunolta katsastajalta huomautuksen vääränlaisesta maasähköiitännästä. Veneessä on schuko - Euro -liitinadapteri.

Veneen maasähkölaitteessa on kaksinapainen vikavirtasuoja, eli vikavirtatapauksessa sekä vaihe että nolla katkeavat, oli schuko -pistotulppa miten päin tahansa maasähköpylväässä. Ihan perusjuttu mobiilissa sähkötekniikassa.

Leivänpaahtimessa eikä vedenkeittimessäkään ole merkintää napaisuudesta, joten asia on täysin yhdentekevä. Yksinkertainen kommodorin lemmikkikatsastaja ei näitä asioita käsitä.

Nyt lopulta sitten seuran pässi katsastusmies päätti hylätä veneeni vuosikatsastuksessa tämän sähköadapterin takia, siis täysin yhdentekevän kojeen vuoksi!
En pääse nyt mukaan jo maksamaani Viron eskaaderiin, enkä saa rantautua seuran retkisatamaan. Saan kuitenkin soutaa rediankkuroinnista retkisatamaan, sähköttömään laituriin en saa mennä! Se on käsittämätöntä.
Olen voimasähkötekniikan raskasammattilainen ja katsastusmies on sähköasioissakin täystollo / -amatööri.
Miten muissa seuroissa?

68

1506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sain Isotemp -vesivaraajasta jytkyt sormille pari viikkoa sitten kun avasin suojakotelosta pari ruuvia nollatakseni ylikuumenemissuojan (joku puusilmä oli laittanut töpselin kiinni ja talvella akkuja ladattaessa tyhjän varaajan suoja lauennut).
      Isotempissa on surkea muovikotelo ilman tiivisteitä 230V liitosten suojana.
      Se töpseli oli edelleen kiinni kun tungin tyhmänä käteni sinne väliin.
      Vikavirtasuojat laukesivat sekä veneen maasähkökeskuksesta että laiturin tolpasta.

      Katsastus meni läpi heittämällä.
      Ihmettelen vain, miten merikäyttöön myytävissä lv-varaajissa on heppoinen muovikotelo jännitteisten osien suojana.
      Vähän suolavettä ja tuohan kusee sähköä varaajan kuoreen, mikä tietysti laukaisee vikavirran.
      Mutta miksi helvetissä kotelon kansi on täysin vailla mitään tiivisteitä?

      Katsastustalebanit ovat oma lukunsa.
      Suosittelen seuran vaihtamista.

      • Anonyymi

        Ei ole kyllä vikavirtasuojakaan toiminut oikein, jos ennätit saada käsillesi räpsyn. Sen olisi pitänyt laueta nopeammin kuin mitään kerkiät tuntea.


    • Anonyymi

      Seuraasi on eksynyt henkilö, joka hakee katsastustoiminnasta vallantunnetta, jota ei omassa päivätyössään saa. Harmi. Useimmat katsastajat tekevät katsastushommaa auttamisen halusta ja neuvovalla otteella hyvässä hengessä. Tarkoitushan on opastaa seurajäseniä, eikä suinkaan määräillä saati asettaa sanktioita.

    • Anonyymi

      Vaihda johtoon toinen pää. Ei mene kauaa.

      • Anonyymi

        Seuran johtoon se pää pitää vaihtaa. Aika työläs ja hidas prosessi äänestyksineen päivineen.


    • Anonyymi

      Joustamaton nilkki löytyy myös meitin seurasta...

      Huvittavaa toimintaa, nuo katsastukset yleisestikkin ovat, ei ymmärrä...

    • Anonyymi

      Tämä kouhkaaminen schuko/CEE -pistokkeista on kyllä kohtuutonta. CEE töpselin vaatimiselle on perusteensa, mutta:
      Ei ne laitureillakaan CEE -pistorasiat ole läheskään 100% oikein päin kytketyt. Tai voi olla alunperin rakennettuna, mutta sittenkun tulee sähkömies omanimi ja esim vaihtaa syöttökaapelin niin hupsista vaan on väärinpäin.
      Veneessä pitää maasähköt joka tapauksessa ehdottomasti tehdä niin, että napaisuuden vaihtuminen ei aiheuta vaaraa. Ja jos niin tehdään ei napaisuudella ole väliä, eli ei ole perusteita kieltää schuko -adapteria.

      • Anonyymi

        Tuota voisi täydentää vielä sillä, että koska on olemassa CEE-Shuko -adapterit, niitä saa käyttää eikä käytöstä johdu vaaraa.


    • Anonyymi

      En nyt ala talebanien katsastusohjekirjaa etsiä, mutta onko veneessö maasähkö pakollinen? Sano, ettei sinulla ole maasähköä lainkaan: virallisesti ottaen pelkällä koneella ja aurinkopaneelilla lataat. Sinulla on "työsi puolesta varustelaatikossa kyllä erilaista vikavirtasuojaa ja johtoa, mutteivät venekäytössä". Problem solved.

    • Anonyymi

      Laita kaikki liitäntäjohdot piiloon. Tai ota katsastukseen CEE-johto mukaan kytkemättömänä.

    • Anonyymi

      Lykkää voimavirta töpseli katsastajan suhuun ja parrua perään venäläisittäin.

    • Anonyymi

      On suoranaista typeryyttä taistella jotain byrograatin sääntöä vastaan. Jos katsastuspapereissa mainitaan, miten jokin asia pitää olla, niin katsastusmiehen on seurattava määräystä oli se sitten oikein tai väärin.

      Helpoin ja järkevin tapa on vaihtaa pistoke vaaditunlaiseksi. Jos nain ei jostain syystä halua tehdä, niin itse sitten joutuu kärsimään seuraukset ja syyllistä voi käykä katsomassa wc:n peilistä.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Joskus käytetään energiaa vastaan vänkäämiseen enemmän kuin itse muutoksen tekeminen vaatisi. Siis joskus. Tässäkin tuon pään vaihto vie sellaisen 10 minuuttia rauhallisesti tehtynä.


    • Anonyymi

      On sillä napaisuudella joku merkitys. Mulla sähkötaulu surisee ihan pirusti ja merkkivalo punainen ajoittain. Schukon kääntö auttaa.

      • Anonyymi

        Kuulostaa pahalta. Vika ei ole kuitenkaan pistokkeessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa pahalta. Vika ei ole kuitenkaan pistokkeessa.

        Vika ei ole todellakaan pistokkeessa vaan siinä että pistoke on vaiheistanut veneen sähkön viirin ja merkkivalot/summerit ilmoittavat vaaratilanteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vika ei ole todellakaan pistokkeessa vaan siinä että pistoke on vaiheistanut veneen sähkön viirin ja merkkivalot/summerit ilmoittavat vaaratilanteesta.

        Poistaa viirin veneestä niin vaara ohi.


    • Anonyymi

      On siinä venekatsastajalla silmä kiiltänyt ja jöpöttänyt täysillä hylkypaperia kirjoitellessaan.

    • Anonyymi

      Jos veneessäsi on suojaerotusmuuntaja eikä sinulla ole akkulaturia tai oikein muutakaan laitetta, joka on kytketty veneen sähköjärjestelmään, niin silloin asialle ei juuri ole merkitystä. Mutta tiettyjen laitteiden kanssa järjestelmän vikaantuminen aiheuttaa vaaratilanteen. Maasähköjärjestelmissä on tämän takia yleensä jonkinasteinen hälytys siitä, että maasähkön ja veneen järjestelmän vaihe ja nolla ovat samoin.

    • Anonyymi

      Vaihda seuraa ja tee samalla ilmoitus tukesille ko. katsastajan "sähköpätevyyksistä" jos hänellä niitä edes olemassa...

      • Anonyymi

        Joss tarkastaja ei ole TUKESin rekisterissä niin TUKES ei tee yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joss tarkastaja ei ole TUKESin rekisterissä niin TUKES ei tee yhtään mitään.

        Tutkintapyyntöjä vuosittain
        Tukes valvoo sähkötöiden määräysten mukaisuutta saamiensa ilmoitusten perusteella riskiperusteisesti.

        Tukes käsittelee aina tapaukset, joissa havaitut puutteet ja virheet saattavat aiheuttaa vaaraa. Välittömän vaaran epäilyyn reagoidaan nopeasti.

        Vakavimmista tapauksista Tukes tekee tutkintapyynnön poliisille. Tutkintapyyntöjä tehdään vuosittain.

        Jos asia etenee syyteharkintaan ja käräjille asti, oikeudettoman sähkötyön tekijä tuomitaan yleensä sakkoihin. Hänet voidaan tuomita myös menettämään säädösten rikkomuksella saamansa hyöty valtiolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkintapyyntöjä vuosittain
        Tukes valvoo sähkötöiden määräysten mukaisuutta saamiensa ilmoitusten perusteella riskiperusteisesti.

        Tukes käsittelee aina tapaukset, joissa havaitut puutteet ja virheet saattavat aiheuttaa vaaraa. Välittömän vaaran epäilyyn reagoidaan nopeasti.

        Vakavimmista tapauksista Tukes tekee tutkintapyynnön poliisille. Tutkintapyyntöjä tehdään vuosittain.

        Jos asia etenee syyteharkintaan ja käräjille asti, oikeudettoman sähkötyön tekijä tuomitaan yleensä sakkoihin. Hänet voidaan tuomita myös menettämään säädösten rikkomuksella saamansa hyöty valtiolle.

        Maallikoiden suorittamiin tarkasteluihin ei TUKESilla ole mitään tarvetta ottaa kantaa jos on kyseessä jonkun harrastelijan omaan käyttöön rakentama härveli.


    • Anonyymi

      Jonnin joutavaa kinastelua ja oikeassa olemisen tarvetta molemmilla osapuolilla. Ei niin pientä asiaa, ettei siitä saa riitaa aikaiseksi, ja pahaa mieltään pitää tulla purkamaan nettipalstalle. Helpoimminhan tuosta pääsee kun vaihtaa liittimen... vaan eihän se onnistu kun on pakoittava tarve olla oikeassa kun on oikeassa.

      Huvittavimmat tilanteet muodostuu sitä kautta, että ammattitaidoton huu-haa katsastaja on laskenut veneen katsastuksesta lävitse ihan taitamattomuuttaan esimerkiksi asetuksen vastaisin kulkuvaloin ja sitten tuleekin toinen katsastaja joka vaatii korjaamaan puutteen, niin eihän se veneilijälle käy kun on aiemminkin lävitse mennyt. Näitähän riittää.

    • Anonyymi

      Mitä hyötyä on katsastuksesta ? Minun venettä ei ole katsastettu ainakaan 20 vuoteen .

      • Anonyymi

        Saa pitää venettä seuran laiturissa, käydä seuran saarissa ja osallistua kilpailuihin. Jos näille ei ole tarvetta, ja osaa itse katsoa tarpeellisten varusteiden olevan mukana, niin eipä siitä taida hyötyä olla.


      • Anonyymi

        Katsastuksesta hyötyy vain pursiseuran nyylä katsastaja, sekä masokismiin taipuvat seuran jäsenet. Pahimmat katsastuttavat paattinsa parikin kertaa kauden aikana. Ihan varmuuden vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastuksesta hyötyy vain pursiseuran nyylä katsastaja, sekä masokismiin taipuvat seuran jäsenet. Pahimmat katsastuttavat paattinsa parikin kertaa kauden aikana. Ihan varmuuden vuoksi.

        Sekä kukkona tunkiolla suojatyö keskus
        Suomen Purjehdus ja Veneily Ry


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa pitää venettä seuran laiturissa, käydä seuran saarissa ja osallistua kilpailuihin. Jos näille ei ole tarvetta, ja osaa itse katsoa tarpeellisten varusteiden olevan mukana, niin eipä siitä taida hyötyä olla.

        Paikallisessa seurassa on sellainen käytäntö, että omalla veneellään liikkuvan vieraan saa veneetönkin jäsen kutsua seuran saareen, eikä vieraan veneeltä edellytetä katsastusta. Kun tuntee veneettömän jäsenen joka tykkää käydä seuran tukikohdissa niin niissä pääsee vierailemaan yllin kyllin. Win, win, win. Toisen seuran tukikohdassa on sellainen käytäntö, että täysin tuntemattomatkin ovat tervetulleita pientä laiturimaksua vastaan ja saunakin järjestyy.

        Katsastuksesta on monesti se hyöty, että venevakuutuksesta saa alennusta... näin oli ainakin ennenmuinoin kun meillä oli vene seuran rekisterissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa pitää venettä seuran laiturissa, käydä seuran saarissa ja osallistua kilpailuihin. Jos näille ei ole tarvetta, ja osaa itse katsoa tarpeellisten varusteiden olevan mukana, niin eipä siitä taida hyötyä olla.

        Katsastutan veneeni juurikin saadakseni käydä seuran saarissa.

        Siellä nimittäin saa kesäp***ua saunassa aina naapuriveneen kipparin mentyä unille :).

        Eikä mitä tahansa, vaan "parempilaatuista" naisseuraa on tarjolla.
        Ja kyse ei ole yhdestä, vaan kahdesta eri vastakkaisen sukupuolen edustajasta - eivät tietenkään tiedä toisistaan mitään.
        Etukäteen tulee sovittua "vierailut" saarissa, menen aina saaritukikohtaan perässä illasta, jätän paatin ulkopaikoille ja ei kun "saunaan".
        Välillä on harrastettu kesäyön taikoja kyllä keittokatoksessakin.
        Näin on tehty jo kolmena kesänä ;) .



        Aamulla olen jo muilla vesillä.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikallisessa seurassa on sellainen käytäntö, että omalla veneellään liikkuvan vieraan saa veneetönkin jäsen kutsua seuran saareen, eikä vieraan veneeltä edellytetä katsastusta. Kun tuntee veneettömän jäsenen joka tykkää käydä seuran tukikohdissa niin niissä pääsee vierailemaan yllin kyllin. Win, win, win. Toisen seuran tukikohdassa on sellainen käytäntö, että täysin tuntemattomatkin ovat tervetulleita pientä laiturimaksua vastaan ja saunakin järjestyy.

        Katsastuksesta on monesti se hyöty, että venevakuutuksesta saa alennusta... näin oli ainakin ennenmuinoin kun meillä oli vene seuran rekisterissä.

        Tuon alennuksen vakuutuksesta tiesin , mutta veneilläni ei ole vakuutusta .


    • Anonyymi

      Voisko katsastaa myös lämppärin äänet ulkoapäin. Lapsi ei saanut nukuttua, kun kolme viikkoa sitten naapurin webasto ulisi kuin Draken nousukiidossa.

      • Anonyymi

        Katsastajan olisi kuulunut tilata Wallas veneenomistajalle.


      • Anonyymi

        Jo on herkkäuninen lapsi kun en tilapäisen äänen takia ole kolmeen viikkoon nukkunut.


      • Anonyymi

        Äänen ulkopuolella on hiljaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo on herkkäuninen lapsi kun en tilapäisen äänen takia ole kolmeen viikkoon nukkunut.

        Sai se lopulta nukuttua, mutta miten noin äänekkäitä lämppäreitä markkinoidaan venekäyttöön? Parempiakin löytyy.


    • Anonyymi

      Muutin Helsinki-Vantaan kentän viereen Ruskeasannalle.
      Nyt lentomelu häiritsee untani.

      Voinko vaatia lentokentän siirtämistä, lentotoiminnan lopettamista yöunieni ajaksi tai saanko jostain korvauksia?

      Ai en? No johan on kumma.

      • Anonyymi

        Aina voi vaatia.


      • Anonyymi

        Jos olisi lentokoneita, jotka ovat huomattavasti äänettömämpiä, käytettäisiin varmasti niitä.


    • Anonyymi

      Missä viipyy liputusohjeista valittava kirjoitus?

      • Anonyymi

        Eihän liputusohjeissa mitään vikaa ole vaan veneilijöissä jotka eivät osaa tulkita niitä oikein.


      • Anonyymi

        Liputusohjeet ei koske kuin seurojen jöseniä. Seurojen sisäisistä asioista taas ei täälläsaa kirjoittaa. Nytkin mulla oli lippu kolme päivää ylhäällä. Naapurilla on ollut lippu mesaanissa jo kolmisen viikkoa, vaikka vene on asumaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liputusohjeet ei koske kuin seurojen jöseniä. Seurojen sisäisistä asioista taas ei täälläsaa kirjoittaa. Nytkin mulla oli lippu kolme päivää ylhäällä. Naapurilla on ollut lippu mesaanissa jo kolmisen viikkoa, vaikka vene on asumaton.

        Liputusohjeet (laki ja asetukset sekä sisäministeriön ohjeet) koskevat kaikkia jotka liputtavat, mutta liputtaminen on vapaaehtoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liputusohjeet (laki ja asetukset sekä sisäministeriön ohjeet) koskevat kaikkia jotka liputtavat, mutta liputtaminen on vapaaehtoista.

        Kummallisen yleinen väärinkäsitys. Oikeastaan ainoa yksityishenkilöitä juridisesti sitova säädös on se, että Suomen lippua tai seuralippua ei saa käyttää perälippuna sellaisessa veneessä, jota ei voi rekisteröidä Suomeen (ts. omistuksesta ei ole vähintään 60% suomalaisissa käsissä).
        Mitkään liputusaikamääräykset eivät koske muita kuin valtion viranomaisia ja laitoksia. SPV:n ohjeilla taas ei ole mitään juridista arvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallisen yleinen väärinkäsitys. Oikeastaan ainoa yksityishenkilöitä juridisesti sitova säädös on se, että Suomen lippua tai seuralippua ei saa käyttää perälippuna sellaisessa veneessä, jota ei voi rekisteröidä Suomeen (ts. omistuksesta ei ole vähintään 60% suomalaisissa käsissä).
        Mitkään liputusaikamääräykset eivät koske muita kuin valtion viranomaisia ja laitoksia. SPV:n ohjeilla taas ei ole mitään juridista arvoa.

        Niin, sinulla on kummallinen väärinkäsitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallisen yleinen väärinkäsitys. Oikeastaan ainoa yksityishenkilöitä juridisesti sitova säädös on se, että Suomen lippua tai seuralippua ei saa käyttää perälippuna sellaisessa veneessä, jota ei voi rekisteröidä Suomeen (ts. omistuksesta ei ole vähintään 60% suomalaisissa käsissä).
        Mitkään liputusaikamääräykset eivät koske muita kuin valtion viranomaisia ja laitoksia. SPV:n ohjeilla taas ei ole mitään juridista arvoa.

        Virastoilla on liputusvelvollisuus . Kansalaisilla on liputusoikeus. (Sisä)ministeriö on lain mukaan valtuutettu antamaan tarkempia määräyksiä. Sisäministeriön mukaan kaikki liputtavat samojen sääntöjen mukaan valtion virastojen ja laitosten johdolla. Sisäministeriön ohjeistuksen mukaan liputusajan saa harkintaa käyttäen ylittää mikäli juhlatilaisuuden kesto ylittää liputusajan ja lippu on valaistu. Tämä koskee myös yksityishenkilön toteuttamaa liputusta. Eli jos veneily on yhtä juhlaa satamassakin, mutta lipun laskeminen latistaa juhlatunnelman, niin siitä vaan liputtamaan 24/7 jos vaikka ankkurivalo valaisee lipun. Juhannuksena tietysti liputetaan läpi yön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virastoilla on liputusvelvollisuus . Kansalaisilla on liputusoikeus. (Sisä)ministeriö on lain mukaan valtuutettu antamaan tarkempia määräyksiä. Sisäministeriön mukaan kaikki liputtavat samojen sääntöjen mukaan valtion virastojen ja laitosten johdolla. Sisäministeriön ohjeistuksen mukaan liputusajan saa harkintaa käyttäen ylittää mikäli juhlatilaisuuden kesto ylittää liputusajan ja lippu on valaistu. Tämä koskee myös yksityishenkilön toteuttamaa liputusta. Eli jos veneily on yhtä juhlaa satamassakin, mutta lipun laskeminen latistaa juhlatunnelman, niin siitä vaan liputtamaan 24/7 jos vaikka ankkurivalo valaisee lipun. Juhannuksena tietysti liputetaan läpi yön.

        "valtuutettu antamaan tarkempia määräyksiä" tarkoittaa, että lain ja valtioneuvosto asetuksen puitteissa, ei lakitekstiä tiukempia. Toisin sanoen sisäministeriö ei voi määrätä asetuksen pykäliä esim. liputusajoista koskemaan yksityisiä kansalaisia tai yrityksiä, koska asetus rajaa ne koskemaan vain valtion virastoja ja laitoksia.

        Tämä on vähän samanlainen juttu kuin se, että liikennemerkin lisäkilvellä voidaan tarkentaa mutta ei laajentaa merkin voimassaoloa. Esimerkiksi liikennemerkkiin "kuorma- ja pakettiautolla ajo kielletty", voidaan laittaa lisäkilpi, jonka mukaan se koskee vain tietynlaisia kuorma- ja pakettiautoja, mutta ei sellaista, jonka mukaan se koskisi myös henkilöautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "valtuutettu antamaan tarkempia määräyksiä" tarkoittaa, että lain ja valtioneuvosto asetuksen puitteissa, ei lakitekstiä tiukempia. Toisin sanoen sisäministeriö ei voi määrätä asetuksen pykäliä esim. liputusajoista koskemaan yksityisiä kansalaisia tai yrityksiä, koska asetus rajaa ne koskemaan vain valtion virastoja ja laitoksia.

        Tämä on vähän samanlainen juttu kuin se, että liikennemerkin lisäkilvellä voidaan tarkentaa mutta ei laajentaa merkin voimassaoloa. Esimerkiksi liikennemerkkiin "kuorma- ja pakettiautolla ajo kielletty", voidaan laittaa lisäkilpi, jonka mukaan se koskee vain tietynlaisia kuorma- ja pakettiautoja, mutta ei sellaista, jonka mukaan se koskisi myös henkilöautoja.

        Lakiteksti on niin ympäripyöreä että siinä riittää tulkinnanvaraa ja sisäministeriö tarkentaa, ja sen tulkinta on pätevämpi kuin sinun. Asetus nimenomaan ei rajaa liputusaikoja koskemaan vain ja ainoastaan virastoja ja laitoksia, mutta se asettaa virastoille ja laitoksille muita lisävaatimuksia. Sisäministeriö edellyttää, että kaikki noudattavat liputussääntöjä kellonaikoja myöten, mutta vaatii virastoilta ja laitoksilta parempaa tarkkuutta ja esimerkinomaisempaa käytöstä kuin yksityishenkilöiltä joille annetaan hieman enemmän siimaa olosuhteiden pakosta. Lähtökohtaisesti sinunkin on muiden sääntöjen ohella liputusaikojakin noudatettava, ellei sinulla ole niistä poikkeamiseen pätevää hyväksyttävää syytä, tai jätät kokonaan liputtamatta.

        Liputusaika on kuin se sinun liikennemerkkisi, eikä siinä ole "ei koske yksityishenkilöitä" lisäkilpeä. Aivan sama juttu kuin moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty koskee kaikkia moottoriajoneuvoja vaikka kyltissä on vain henkilöauton ja moottoripyörän kuvat, ellei alla ole lisäkilpeä joka sallii tietyntyyppisen liikenteen.

        Älä nyt turhaan ala tästä taas vänkäämään, häviät kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakiteksti on niin ympäripyöreä että siinä riittää tulkinnanvaraa ja sisäministeriö tarkentaa, ja sen tulkinta on pätevämpi kuin sinun. Asetus nimenomaan ei rajaa liputusaikoja koskemaan vain ja ainoastaan virastoja ja laitoksia, mutta se asettaa virastoille ja laitoksille muita lisävaatimuksia. Sisäministeriö edellyttää, että kaikki noudattavat liputussääntöjä kellonaikoja myöten, mutta vaatii virastoilta ja laitoksilta parempaa tarkkuutta ja esimerkinomaisempaa käytöstä kuin yksityishenkilöiltä joille annetaan hieman enemmän siimaa olosuhteiden pakosta. Lähtökohtaisesti sinunkin on muiden sääntöjen ohella liputusaikojakin noudatettava, ellei sinulla ole niistä poikkeamiseen pätevää hyväksyttävää syytä, tai jätät kokonaan liputtamatta.

        Liputusaika on kuin se sinun liikennemerkkisi, eikä siinä ole "ei koske yksityishenkilöitä" lisäkilpeä. Aivan sama juttu kuin moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty koskee kaikkia moottoriajoneuvoja vaikka kyltissä on vain henkilöauton ja moottoripyörän kuvat, ellei alla ole lisäkilpeä joka sallii tietyntyyppisen liikenteen.

        Älä nyt turhaan ala tästä taas vänkäämään, häviät kuitenkin.

        Sinä olet jo hävinnyt, sillä olet täysin väärässä,
        Asia on täysin yksiselitteinen: määräykset liputusajoista ja -päivistä kosskevat vain valtion virastoja ja laitoksia eikä mitään yksityispuolta koskevia sitovia määräyksiä ole.
        Niele tappiosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet jo hävinnyt, sillä olet täysin väärässä,
        Asia on täysin yksiselitteinen: määräykset liputusajoista ja -päivistä kosskevat vain valtion virastoja ja laitoksia eikä mitään yksityispuolta koskevia sitovia määräyksiä ole.
        Niele tappiosi.

        Turhaan selittelet mielipidettäsi. Argumenttisi loppuivat, eli hävisit. Liputusvelvollisuus ja säännöt liputtaessa ovat kaksi eri asiaa jotka koskevat eri joukkoja. Ohjeet voit lukea sisäministeriön verkkosivuilta, eivätkä ne ole pelkästään virastoille ja laitoksille laadittuja, vaan ihan kaikille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaan selittelet mielipidettäsi. Argumenttisi loppuivat, eli hävisit. Liputusvelvollisuus ja säännöt liputtaessa ovat kaksi eri asiaa jotka koskevat eri joukkoja. Ohjeet voit lukea sisäministeriön verkkosivuilta, eivätkä ne ole pelkästään virastoille ja laitoksille laadittuja, vaan ihan kaikille.

        Ei sillä ole yksityiselle kansalaiselle tai yritykselle mitään merkitystä, mitä siellä sisäministeriön sivuilla lukee, koska sisäministeriöllä ei ole valtuuksia laajentaa Asetusta liputuksesta Suomen lipulla (383/1978) koskemaan ketään muuta kuin valtion organisaatioita.
        Ja lukutaitoinen huomaa kyllä sisäministeriön sivuilla olevasta tekstistä, että he tietävät sen itsekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaan selittelet mielipidettäsi. Argumenttisi loppuivat, eli hävisit. Liputusvelvollisuus ja säännöt liputtaessa ovat kaksi eri asiaa jotka koskevat eri joukkoja. Ohjeet voit lukea sisäministeriön verkkosivuilta, eivätkä ne ole pelkästään virastoille ja laitoksille laadittuja, vaan ihan kaikille.

        Tulin pitkästä aikaa vilkaisemaan tätä ketjua ja löysin tämän kommentin, missä ilmoitetaan toisen hävinneen ko. ajatuksen vaihdon.
        Onko tämä uusi normaali, että keskustelussakin täytyy joku julistaa hävinneeksi?
        Ilmeisesti kehitys kehittyy täälläkin saralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulin pitkästä aikaa vilkaisemaan tätä ketjua ja löysin tämän kommentin, missä ilmoitetaan toisen hävinneen ko. ajatuksen vaihdon.
        Onko tämä uusi normaali, että keskustelussakin täytyy joku julistaa hävinneeksi?
        Ilmeisesti kehitys kehittyy täälläkin saralla.

        Jotenkin tuollainen offtopic pitää katkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä ole yksityiselle kansalaiselle tai yritykselle mitään merkitystä, mitä siellä sisäministeriön sivuilla lukee, koska sisäministeriöllä ei ole valtuuksia laajentaa Asetusta liputuksesta Suomen lipulla (383/1978) koskemaan ketään muuta kuin valtion organisaatioita.
        Ja lukutaitoinen huomaa kyllä sisäministeriön sivuilla olevasta tekstistä, että he tietävät sen itsekin.

        Ei ole tarvetta laajentaa. Se on jo riittävän laaja. Tiedät sen itsekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä ole yksityiselle kansalaiselle tai yritykselle mitään merkitystä, mitä siellä sisäministeriön sivuilla lukee, koska sisäministeriöllä ei ole valtuuksia laajentaa Asetusta liputuksesta Suomen lipulla (383/1978) koskemaan ketään muuta kuin valtion organisaatioita.
        Ja lukutaitoinen huomaa kyllä sisäministeriön sivuilla olevasta tekstistä, että he tietävät sen itsekin.

        Sisäministeriö ja SPV eivät kontrolloi mitenkään liputusta yksityisaluksessa. Pursilipun käytön seurakohtaista lippukuria valvoo kunkin seuran siihen tehtävään nimeämä henkilö, liputusvastaava, -valvoja, -päällikkö tms.
        Mikäli lippukuria valvomaan ei ketään ole nimetty, tehtävä jää kommodorille ja usein myös jäsenistöpaineen varaan. Itse en oman seuran veneiden liputukseen ole koskaan joutunut puuttumaan. Myös MK -satamissa liputus on virheetöntä aina.

        Joskus kaupallisissa satamissa näkee lievää holtittomuutta jopa pursilippujen osalta. On voitu lähteä vaikka Maarianhaminasta laivaristeilylle ja jätetty lippu paikalleen. Tuo ei siis mitenkään haittaa kauppalipun ollessa kyseessä, se on ihan oikein.
        Pursilipun kanssa kyseessä on etikettivirhe ja sellaisenaan riipaiseva möhläys. Asia joka aiheuttaa häpeää, myötähäpeää ja mm. epäilyjä alkoholijuomien hallitsemattomasta käytöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisäministeriö ja SPV eivät kontrolloi mitenkään liputusta yksityisaluksessa. Pursilipun käytön seurakohtaista lippukuria valvoo kunkin seuran siihen tehtävään nimeämä henkilö, liputusvastaava, -valvoja, -päällikkö tms.
        Mikäli lippukuria valvomaan ei ketään ole nimetty, tehtävä jää kommodorille ja usein myös jäsenistöpaineen varaan. Itse en oman seuran veneiden liputukseen ole koskaan joutunut puuttumaan. Myös MK -satamissa liputus on virheetöntä aina.

        Joskus kaupallisissa satamissa näkee lievää holtittomuutta jopa pursilippujen osalta. On voitu lähteä vaikka Maarianhaminasta laivaristeilylle ja jätetty lippu paikalleen. Tuo ei siis mitenkään haittaa kauppalipun ollessa kyseessä, se on ihan oikein.
        Pursilipun kanssa kyseessä on etikettivirhe ja sellaisenaan riipaiseva möhläys. Asia joka aiheuttaa häpeää, myötähäpeää ja mm. epäilyjä alkoholijuomien hallitsemattomasta käytöstä.

        Juu, ei ole mitään kiertävän liputustarkastajan virkaa, mutta sisäministeriö kuitenkin valvoo Suomen virallisen lipun käyttöä. Sisäministeriö valvoo poliisia joka tutkintapyynnön saadessaan tutkii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulin pitkästä aikaa vilkaisemaan tätä ketjua ja löysin tämän kommentin, missä ilmoitetaan toisen hävinneen ko. ajatuksen vaihdon.
        Onko tämä uusi normaali, että keskustelussakin täytyy joku julistaa hävinneeksi?
        Ilmeisesti kehitys kehittyy täälläkin saralla.

        Meillä on uusi kilpailija!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulin pitkästä aikaa vilkaisemaan tätä ketjua ja löysin tämän kommentin, missä ilmoitetaan toisen hävinneen ko. ajatuksen vaihdon.
        Onko tämä uusi normaali, että keskustelussakin täytyy joku julistaa hävinneeksi?
        Ilmeisesti kehitys kehittyy täälläkin saralla.

        Eiväthän nämä ole varsinaisesti keskusteluita vaan väittelyitä, sotaa ilman fyysisiä aseita. Siksi näissä on voittajia ja häviäjiä, tosin tuomareiden puuttuessa määritelmät vaihtelevat lukijan mukaan.

        Keskustelu on oikeasti mahdollista vain suurin piirtein samanmielisten välillä. Jos tätä lippukeskustelua käyttäisi referenssinä, niin:
        -ne, joiden mielestä on olemassa yksityisiä veneilijöitä lain edessä sitovia liputusaikamääräyksiä, voivat keskustella siitä, mitkä ne ajat tarkalleen ovat
        -mutta edelliseen ryhmään kuuluvien ja niiden, jotka tietävät, ettei sellaisia määräyksiä ole, välillä voi olla kyse vain väittelystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiväthän nämä ole varsinaisesti keskusteluita vaan väittelyitä, sotaa ilman fyysisiä aseita. Siksi näissä on voittajia ja häviäjiä, tosin tuomareiden puuttuessa määritelmät vaihtelevat lukijan mukaan.

        Keskustelu on oikeasti mahdollista vain suurin piirtein samanmielisten välillä. Jos tätä lippukeskustelua käyttäisi referenssinä, niin:
        -ne, joiden mielestä on olemassa yksityisiä veneilijöitä lain edessä sitovia liputusaikamääräyksiä, voivat keskustella siitä, mitkä ne ajat tarkalleen ovat
        -mutta edelliseen ryhmään kuuluvien ja niiden, jotka tietävät, ettei sellaisia määräyksiä ole, välillä voi olla kyse vain väittelystä.

        Niiden kanssa, jotka luulevat tietävänsä, ettei sellaisia määräyksiä (tai määräyksiin rinnastettavia) ole, voi yrittää keskustella, mutta aika turhaa... kun keskustelun otsikkona on maasähkö ja hylkäys katsastuksessa. Kenellä on veneessä lipun nosto ja lasku automatisoitu maasähköllä?


    • Anonyymi

      Monesti seuroissa ei ole hajuakaan siitä että vähintään katsastuspäälliköllä on oltava sekä sähkö- että kaasupätevyydet. Muuten kun ei ole mitään asiaa kajota noihin komponentteihin veneissä.
      Se on sama kuin autokatsastuksessa, katsastajan on oltava vähintään autoalan teknikko, nykyisin yleisimmin insinööri.

      Sammutinpätevyydet vaaditaan katsastajalta sellaisten veneitten katsastuksissa, joissa on kiinteä moottoritilan sammutusjärjestelmä.

      Soihtujen ja rakettien katsastaminen vaatii joko panostajan, pyroteknikon tai puolustusvoimien pioneerialiupseerin pätevyyden.

      Katsastustoiminta on useimmissa seuroissa amatöörimäistä joutavuutta.

      • Anonyymi

        Pahempi juttu kun ei maallikkona voi kajota kaasuhellaan eikä pääkatkaisijaan - joutuu syömään piffit raakana ja pimeässä.

        Kausikatsastustoiminta on kaikissa seuroissa amatöörimäistä koska venekatsastuksen ammattitutkintoa ei ole eikä mikään laki säätele venekatsastusta. Se on täysin eri kuin autokatsastuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahempi juttu kun ei maallikkona voi kajota kaasuhellaan eikä pääkatkaisijaan - joutuu syömään piffit raakana ja pimeässä.

        Kausikatsastustoiminta on kaikissa seuroissa amatöörimäistä koska venekatsastuksen ammattitutkintoa ei ole eikä mikään laki säätele venekatsastusta. Se on täysin eri kuin autokatsastuksessa.

        No syö sitten raakana ja pimeässä! Mitä helvettiä täällä valitat? Ihme valitusta! Huh huh!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahempi juttu kun ei maallikkona voi kajota kaasuhellaan eikä pääkatkaisijaan - joutuu syömään piffit raakana ja pimeässä.

        Kausikatsastustoiminta on kaikissa seuroissa amatöörimäistä koska venekatsastuksen ammattitutkintoa ei ole eikä mikään laki säätele venekatsastusta. Se on täysin eri kuin autokatsastuksessa.

        Sähkö- ja kaasulaitteiden käyttö on eri asia kuin niiden tarkastus.
        Veneiden katsastus on taas aivan eri asia kuin sähkö- ja kaasulaitteiden tarkastus.
        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö- ja kaasulaitteiden käyttö on eri asia kuin niiden tarkastus.
        Veneiden katsastus on taas aivan eri asia kuin sähkö- ja kaasulaitteiden tarkastus.
        .

        Kajoamisesta oli kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kajoamisesta oli kyse.

        Jos sukunimi on Kajo niin silloin ei voi muuta tehdäkään kuin kajota.
        Muut ihmiset eivät tosiaankaan voi kajota.


    • Anonyymi

      Minun veneessäni on maasähkölle tavallinen pyöreä 3x16A voimavirtatöpseli. Aika harvoin sitä tarvitsee, mutta jos on sähköä sen kautta saatavilla niin mielellään kytken. Tästäkin on valitettu joskus. Ei niinkään katsastaja vaan maallikot. Vie kuulemma kaikki sähköt, vaikka kulutus on max. kilowatin luokkaa jaettuna kolmelle vaiheelle.

    • Anonyymi

      Meillä seurassa oli tänä vuonna katsastuksen erikoisteemoina maasähkö ja kaasuasennukset. Sähköihin liittyviä huomautuksia annettiin 16 kpl ja niistä neljä vaati välittömän kuntoonlaiton, eli tuli hylkäys ja käyttökielto + korjausmääräys. Oli mm. ilmastointiteipillä paikattua jatkojohtoa ja huonostu suojattuja kytkentänastoja.
      Kaasuasioissa huomautettavaa oli kuudessa katsastuskohteessa, mutta yhtään hylkyä kaasujen osalta ei tullut.

      • Anonyymi

        Siinä seurueessa on katsastaja suorastaan tärissyt innosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3821
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3595
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3552
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2231
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2219
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1967
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1756
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1413
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1352
    Aihe