Kenraali: Näistä syistä F-35 on Suomelle hyvä hävittäjävalinta – ”vastaa käytännössä tiedustelukoneiden kyvykkyyksiä”
Ilmavoimat suunnittelee Suomen F-35-kaluston moottoripäivitystä, kertoo kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen.
Ilmavoimien aikataulu F-35 kalustoon siirtymisessä on erittäin kunnianhimoinen, luonnehtii Ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen.
Suomen hankkimista 64 Lockheed Martin F-35A Lightning II -monitoimihävittäjistä ensimmäinen saapuu Arkansasissa sijaitsevaan Ebbingin lentotukikohtaan vuoden 2025 viimeisellä neljänneksellä.
Siitä aikaa on tarkoitus kulua noin viisi vuotta, kun homma on valmis: vuoden 2030 viimeisellä kvartaalilla Ilmavoimien F-35-kaluston on tarkoitus saavuttaa täysi operatiivinen toimintakykynsä.
Fort Smithin kaupungissa sijaitseva Ebbing on tällä hetkellä Yhdysvaltain kansalliskaartin lentotukikohta, mutta aiemmin tänä vuonna tehdyn päätöksen mukaan tukikohdasta tulee Yhdysvaltain FMS-ohjelmaan (Foreign Military Sales) kuuluvia F-16- ja F-35-kauppoja tehneiden maiden lentokoulutuksesta vastaava yksikkö.
Kenraalimajuri Keräsen mukaan Suomen lisäksi Ebbingissä koulutetaan tulevina vuosina ainakin Puolan, Saksan, Sveitsin ja Singaporen lentäjiä.
”Yhdysvallat siirtää omaa lennonopettajakoulutustaan siihen tukikohtaan”, Keränen kertoi mediatilaisuudessa Satakunnan Lennoston tukikohdassa Pirkkalassa 31. toukokuuta.
Koska Ebbing ei kaikilta osin ole vielä valmis suomalaisten koulutusjakson alkaessa, simulaattori- ja teoriakoulutus annetaan pääosin ilmavoimien Eglinin tukikohdassa Floridassa. Yhteensä Yhdysvalloissa koulutetaan 16 suomalaista lentäjää ja 60 huoltohenkilökunnan jäsentä aikajänteellä Q4/25–Q2/27.
”Koneet tulevat vuoden 2026 kesälomien jälkeen Suomeen. Tukikohtana on Rovaniemi, jossa koulutusta aletaan valmistella vuoden -26 alkupuolella. Tulemme käyttämään koneen ylläpidossa varusmiehiä ja reserviläisiä. Se on täysin tehtävissä, ja näin toimii myös Israel parasta aikaa.”
Alustavan operatiivisen kykynsä Lapin Lennoston koneiden on tarkoitus saavuttaa vuoden 2028 ensimmäisellä neljänneksellä. Karjalan Lennosto Rissalassa vastaanottaa ensimmäiset koneyksilönsä saman vuoden Q2:lla.
”Luotan, että ihmisiä voidaan kouluttaa aiempaa nopeammin. Pääosa Hornet-lentäjistä pyritään kääntämään F-35-lentäjiksi.”
Pitkä ja perusteellinen juttu jatkuu
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/223fc1c7-f019-45fe-8512-98ee49173e02?ref=newsletter:365f&utm_source=Teta_Aamukirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Aamukirje
Kenraali: Näistä syistä F-35 on Suomelle hyvä hävittäjävalinta
113
1094
Vastaukset
- Anonyymi
Israel tuhosi F-35 hävittäjillä Iranilaisen ohjus-ja asekolonnan joulukuussa. Kolonna oli suojattu venäläisten, Iranilaisten ja Syyrialaisten toimesta ja venäläisillä ilmatorjuntajärjestelmillä esim S-300 ja S-400. Yksikään ilmatorjunta ei havainnut F-35 häivittäjiä ja yksikään tutka-asema ei lukittunut F-35 hävittäjiin. Koko kolonnan tuhotui täydellisesti.
- Anonyymi
Ensimmäinen taistelulento Israelin F-35 koneella oli 2018 Syyriassa, missäs muualla.
Silloin se tuhosi Pantsirin. Se jurppi kovasti tiltuja eivätkä halunneet kuulla koko asiasta mitään. - Anonyymi
Tutkat kehittyy niin häiveominaisuusuuden hyöty häviää
- Anonyymi
No ei tietenkään häviä.
Yritähän ensin vaikka miettiä itse ja jos ei onnistu niin kysy vaikka joltain.
Jos haluat osoittaa ettet pysty ratkaisemaan ongelmaasi niin tule kysymään uudestaan. - Anonyymi
No venäjällä ei ainakaan kehity kuin mielikuvitus ja velat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei tietenkään häviä.
Yritähän ensin vaikka miettiä itse ja jos ei onnistu niin kysy vaikka joltain.
Jos haluat osoittaa ettet pysty ratkaisemaan ongelmaasi niin tule kysymään uudestaan.Saksalaiset kyykytti F-35:n häivelegendaa oikein huolella. Satojen kilometrien matkalla kone loisti tutkissa kuin merkki soihtu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No venäjällä ei ainakaan kehity kuin mielikuvitus ja velat.
Nato Tiltu ei velkaa saa, mutta mielikuvitus niillä rönsyilee.
Anonyymi kirjoitti:
Saksalaiset kyykytti F-35:n häivelegendaa oikein huolella. Satojen kilometrien matkalla kone loisti tutkissa kuin merkki soihtu.
Liittyisiköhän mitenkään siihen, että rauhan ajan lennoilla niihin varta vasten asennetaan tutkaheijastimet sekä turvallisuuden vuoksi, että siksi ettei mahdolliset muut tahot saisivat mitään tietoa siitä miltä se oikeasti näyttäisi tutkassa?
"Tutkat kehittyy niin häiveominaisuusuuden hyöty häviää"
Tämä väite on fysikaalinen mahdottomuus.
Sillä ei ole väliä miten paljon tutkat kehittyvät, häiveominaisuuksilla varustetut hävittäjät tulevat aina olemaan näkyvissä vasta kun ne ovat paljon lähempänä kuin normaali hävittäjä olisi :)
- Anonyymi
Kenraali: Tästä syystä F-35 on Suomelle hyvä hävittäjävalinta.
1. Se oli ylivoimainen tietokonepelissä.
2. Eipä sitten muuta. - Anonyymi
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005957920.html
Huonoina ominaisuuksina voidaan pitää sitä, että konetyyppiin ei ole integroitu keskimatkan Meteor-ilmataisteluohjusta ja se on yksimoottorinen ja painava. Kone vaatii ehkä pidemmän kiitotien kuin muut ehdokkaat. Moottorin teoreettinen polttoaineenkulutus on myös suurempi, mutta ilman ulkoista kuormaa ja siitä tulevaa ilmanvastusta koneen on havaittu lentävän paljon pitempään yhdellä tankkauksella kuin moni muu käytössä oleva hävittäjä. Huonoiksi arvioidut ilmataistelukyvyt ovat parantuneet vuosien myötä.
Arvoituksia ovat F-35:n vaatima infrastruktuuri, huolto- ja varaosajärjestelmien toimivuus sekä koneen soveltuminen maantietukikohtakäyttöön.- Anonyymi
Meteorin integrointi on käynnissä Brittien toimesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meteorin integrointi on käynnissä Brittien toimesta.
Eräs Brittisotilas tuli vastaanotolle sokaton kranaatti peräaukossaan. Jotain SM- leikkejä olivat kasarmilla leikkineet pojat.
Sielä löi henkilökunta nimittäin maihin ja nopeesti. F35 kuten kaikki suihkumoottorilla varustetut koneet tarvitsevat kiitotien jossa ei ole roskaa eikä hiekkaa.
Joskus kun lentokoneissa oli mäntämoottorit tilanne oli helpompi. Esimerkiksi Saksan WW2 aikaiset teräksiset levyt riittivät maastoon, vaikkapa suolle rakennettavan tilapäisen laskeutumis-/nousupaikan rakentamiseen.
F35 pystynee muutostöiden jälkeen käyttämään nykyisiä varakenttiämme joihin pystytään nopeasti siirtämään tarvittavat laitteistot ja -palvelut.
- Anonyymi
Meteoria integroidaan jo kuten Spearia ja meidän ensimmäiset koneet tulevat syksyllä 2026.
- Anonyymi
"Arvoituksia ovat F-35:n vaatima infrastruktuuri, huolto- ja varaosajärjestelmien toimivuus sekä koneen soveltuminen maantietukikohtakäyttöön."
Meillä on naapurissa Norja koneineen. Ei tarvi arvailla kun nostaa perseen penkistä ja menee katsomaan.- Anonyymi
Sus on sus Norjassakin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sus on sus Norjassakin
Jep .... ja niin on myös Quisling. Suomalaisittain, kaltaises SEKUNDARYSSÄ, joka on EU:n listaama, haitall ... vierasl ... staja.
Siis ... ammutaan paikalla (loukkuun), Mannerheimin, helmikuun 1918, julistuksen mukaisesti. :-)
- Anonyymi
Siellä se kuitenkin on maantietukikohdissa myös, tiltu pieni.
- Anonyymi
Ei ole maantiellä
"Norjan ilmavoimat ei kuitenkaan hajauta koneitaan pienempiin tukikohtiin Suomen tai Ruotsin tapaan, joten jarruvarjon käyttö tai sen puuttuminen merkitsisi muutoksia suomalaiskäytäntöihin, mikäli Suomi päätyisi F-35-kalustoon."
- Anonyymi
KOnsolipelien kingi tää F-35.
Voi hellanlettas. - Anonyymi
Norja käyttää jarruvarjoja jäisten olosuhteiden takia.
Ja Suomen koneet varustetaan myös jarruvarjoilla.
Suomen Ilmavoimien hajautettuun taistelutapaan soveltuva F-35A-hävittäjä kykenee käyttämään kaikkia olemassa olevia kiitoteitä maantietukikohdat mukaanlukien. Suuntavakautta maassa tuo Suomen lisävarusteena valitsema jarruvarjo, jolle on käyttöä erityisesti märissä ja liukkaissa kiitotieolosuhteissa.
Vastaava ratkaisu on käytössä Norjan F-35A -hävittäjissä. Norjalaislentäjien mukaan jarruvarjo tuo merkittävän parannuksen suuntavakauteen liukkaalla alustalla ja ohjattavuus on parempi kuin Norjan käyttämillä F-16 -hävittäjillä.
Tarvittaessa jarruvarjon avulla voidaan käyttää lyhyempiäkin kiitoteitä
Suomen valinta perustui suorityskykyyn, jota tarjosi ehdokkaista suurin kone ja laajin tarjottu asevalikoima. Ilmavoimat totesi F-35:n vaikuttamiskyvyn ilmaan, maalle ja merelle parhaaksi tarjolla olleista konetyypeistä.
F-35A voi kuljettaa tarvittaessa sisäisissä kuiluissa ja ulkoisissa ripustimissa jopa 10 tonnia aseita. Sisäisen kuorman avulla voidaan suorittaa ilmanherruuden haltuunotto häiveominaisuuksia hyödyntäen.
Niin sanotun Beast Moden eli ulkoisten ripustimien käytöllä voidaan jatkaa kun ilmaherruus on turvattu.- Anonyymi
SU-57 voi kuljettaa kohteeseen muutamaan sadan kilotonnin paukkuja. Mieti! 😀
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
SU-57 voi kuljettaa kohteeseen muutamaan sadan kilotonnin paukkuja. Mieti! 😀
Rauhan ajan oloissa voisi kuljettaa tyynellä säällä jos kone on tankattu eikä siihen sattumalta tule teknistä vikaa mutta sotatilassa SU 57 ei koskaan voi sitä tehdä ainakaan venäjän rajojen ulkopuolella koska se pudotetaan jo ennen rajaa alas .
Ukrainassa venäläiset koneet eivät uskaltaudu ollenkaan Ukrainan ilmatilaan vaan ampuvat ohjuksetkin venäjän ilmatilasta. Anonyymi kirjoitti:
SU-57 voi kuljettaa kohteeseen muutamaan sadan kilotonnin paukkuja. Mieti! 😀
SU-57 voi siis yrittää kuljettaa kohteeseen muutamaan sadan kilotonnin paukkuja.
Se onnistuu kun kohde sijaitsee jossain vaikkapa kehitysmaassa ja kohteena on kotonaan nukkuvat äidit lapsineen kuten nyt Ukrainassa.
- Anonyymi
F-35 kiitotievaatimus nousussa taisteluolosuhteissa olisi se 600-800 m mikä Eurofighterillä, Rafalella jne. Meikäläiset 2 km tienpätkät antavat jopa varmuusvaraa.
F-35 nousukyky, kaarreominaisuudet tms. eivät kärsi täyden aselastin vuoksi. Luuleeko joku että Gripen vetää 2 mach pitkänmatkan tankeilla ja 6:lla ohjuksella kuormattuna? Ei tosiaan.- Anonyymi
No ainaski tietsikka pelis se riitti. Ja pärjäs ihan hyvin muutenki.
Se heittoistuinkin toimi. Ainaski tietsikkapelis. - Anonyymi
Hei funtsikkaa vähä. SU-57 voi kuljettaa oikeesti kohteeseen muutamaan sadan kilotonnin paukkuja. Mieti! 😀
- Anonyymi
Maanteiden käyttömahdollisuus on kyllä tärkeä ominaisuus, koska lentotukikohdat olisivat konfliktitilanteessa hypersoonisten ohjusten kohteita. Tärkeää olisi se, että käyttöön soveltuvia maantieosuuksia olisi mahdollisimman monta, vaikka niitä kaikkia ei käytettäisikään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maanteiden käyttömahdollisuus on kyllä tärkeä ominaisuus, koska lentotukikohdat olisivat konfliktitilanteessa hypersoonisten ohjusten kohteita. Tärkeää olisi se, että käyttöön soveltuvia maantieosuuksia olisi mahdollisimman monta, vaikka niitä kaikkia ei käytettäisikään.
Sitten Suomi joutuu hankkimaan Gripenit. F-35 ei pysty metsäautoteiltä operoimaan.
MOT. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten Suomi joutuu hankkimaan Gripenit. F-35 ei pysty metsäautoteiltä operoimaan.
MOT.Ehkä voisi vielä vaihtaa F-35B-varianttiin? Sehän kykenee nousemaan ja laskeutumaan pystysuoraankin. Se tosin on n. 30% kalliimpi ja sillä on 15-25% pienempi hyötykuorma ja toimintasäde.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II#F-35B - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maanteiden käyttömahdollisuus on kyllä tärkeä ominaisuus, koska lentotukikohdat olisivat konfliktitilanteessa hypersoonisten ohjusten kohteita. Tärkeää olisi se, että käyttöön soveltuvia maantieosuuksia olisi mahdollisimman monta, vaikka niitä kaikkia ei käytettäisikään.
F-35 on aika painava aselastissa - kestääkö tavallinen asfaltti ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
F-35 on aika painava aselastissa - kestääkö tavallinen asfaltti ?
Tai laskutelineet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten Suomi joutuu hankkimaan Gripenit. F-35 ei pysty metsäautoteiltä operoimaan.
MOT.Eipä pysty Gripenkään operoimaan metsäautoteiltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä pysty Gripenkään operoimaan metsäautoteiltä.
Hävittäjä-fanit luottaa siihen, että käytössä olisi silitetyt kiitoradat, mutta eihän se niin mene. Sotatilanteessa ne kiitoradat on ohjusten jäljiltä samassa kunnossa kuin Kuun takapuoli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hävittäjä-fanit luottaa siihen, että käytössä olisi silitetyt kiitoradat, mutta eihän se niin mene. Sotatilanteessa ne kiitoradat on ohjusten jäljiltä samassa kunnossa kuin Kuun takapuoli.
Mites Ukrainassa on käynyt kenttien kanssa? Vaikka 10 iskanderia osuisi yhteen kenttään, niin se on kunnossa taas vuorokaudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mites Ukrainassa on käynyt kenttien kanssa? Vaikka 10 iskanderia osuisi yhteen kenttään, niin se on kunnossa taas vuorokaudessa.
Ukraina käyttää NL:n aikaisia koneita, jotka eivät ole nirsoja pieniä ryppyjä kohtaan?
Anonyymi kirjoitti:
Hei funtsikkaa vähä. SU-57 voi kuljettaa oikeesti kohteeseen muutamaan sadan kilotonnin paukkuja. Mieti! 😀
Olen miettinyt. Ovat kuulemma saaneet jo 3 prototyyppiä valmiiksi mutta koneen moottori kuulemma prototyyppinä valmistuu vasta 2027.
Kyllä tuo hieno ja tehokas kone on jota kelpaa vetää telillä jos vielä joskus järjestävät Moskovassa niitä suuren isän-maallisen sodan toukokuun paraateja.
Toivottavasti eivät vedä sitä teliä ainakaan sillä uusimmalla, tehokkaammalla ja voittamattomalla panssarillaan joka jo kertaalleen joutui tilaamaan hinurin siinä paraatissa.Anonyymi kirjoitti:
Eipä pysty Gripenkään operoimaan metsäautoteiltä.
Ei yksikään suihkumoottorilla varustettu lentokone pysty operoimaan metsäautotieltä.
- Anonyymi
"F-35 on aika painava aselastissa - kestääkö tavallinen asfaltti ?"
Meinasitko että se lähtee E14 tietä pitkin ajelemaan vaalimaalle?- Anonyymi
Läski kone
- Anonyymi
Kyllä kai siinä on jokin raja, miten painaviksi hävittäjät voidaan tehdä.
- Anonyymi
Hävittäjiä ei olisi pitänyt hankkia, aika on ajanut niitten ohitse. Ei niitä oikein voi käyttää muuhun kuin tunnistuslentojen kuvaamiseen. Hävittäjät on helppo ampua alas maasta käsin kohteeseen lukittuvilla ohjuksilla. Suomen olisikin pitänyt sijoittaa hävittäjiin käytetyt rahat ohjusteknologiaan.
- Anonyymi
Ja droonien
- Anonyymi
Venäjän olisi kannattanut ostaa 5.sukupolven koneita jos joku olisi vaan myynyt niitä sille.
Mutta vastoin tiltujen neuvoja Venäjä yrittää silti tehdä niitä.
Miksi, Tiltut, miksi?? - Anonyymi
Suomen rospuuton rei'ittämät maantie kentät eivät taida olla herkkälaskutelineiselle F-35 kalkkunalle se oikea alusta?
Skraadia on ja pinta on kuin edam juuustossa. - Anonyymi
"Ilmavoimat suunnittelee Suomen F-35-kaluston moottoripäivitystä", jo ennenkuin yhtään on edes valmistettu, kertoo kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen.
Toimenpide tehdään siksi, että F-35:n moottori on niin järkijumalattoman polttoaine syöppö, ettei sillä voisi tehdä valokuvauslentoa Rissalasta Porvoonedustalle ja takaisin Rissalaan ilman kahta ilmassa taapahtuvaa välitankkausta. Itseasiassa F-35:n pitäisi lentää "letku suussa" koko matka.
Ilmavoimat onkin kysellyt Mitsubishilta polttoainetaloudellista ja TOIMIVAA moottoria F-35 kalkkunoiden epäluotettavan moottorin tilalle. - Anonyymi
Yhdysvaltojen F-35-hävittäjien moottoriongelma dilemma selvisi – koneisiin asennetaan jälkiasennuksena Mitsubishin moottorit ja toimitukset jatkuvat sen jälkeen taas normaalisti.
Yhdysvaltain ilmavoimat on luopumassa kokonaan uuden oman moottorin kehittämisestä F-35-koneisiin. Japanilainen Mitsubishi toimittaa luotettavat moottorit F-35 koneisiin.- Anonyymi
Mitsubishin väkivahva ja matalasaateinen IHI XF5-1 -moottori on loistava valinta Pratt & Whitneyn meluisan ja epäluotettavan polttoainejuopon korvaajaksi.
- Anonyymi
Koittakaas ny keskittyä johonkin olennaiseen suomelle noi ny on ihan hyödyttömiä rajapuollustukseen pitäs keskittyä eikä turhaan ilmavoimiin
- Anonyymi
Lisää verkkoaitaa itä rajalle?
- Anonyymi
ONNEKSI MEILLÄ ON VIELÄ HORNETIT
https://www.tivi.fi/uutiset/tv/e494e357-a4bd-42f4-b703-0e5130736480?ref=ampparit:524b
Lockheed Martinin tuotantolinja valmistaa tällä hetkellä TR-3-yhteensopivia koneita, joista ensimmäisiä odotetaan tehtaalta heinäkuun loppuun mennessä. Ne eivät kuitenkaan erilaisten suorituskyky- ja muiden ongelmien johdosta kelpaa tällä hetkellä Yhdysvaltain puolustusministeriölle.
Toimitusten keskeytyksestä johtuen Lockheed Martinin on varastoitava TR-3-päivityksellä varustettuja koneitaan loppuvuoden ajan omalla tehdasalueellaan Fort Worthissa, Texasissa, Yhdysvalloissa. TR-3-yhteensopivia koneita saattaa lopulta olla jo kymmeniä.
TR-3 on akuutti päivitys, sillä se on esivaatimus uudelle Block 4 -nimiselle massiiviselle modernisaatiolle, jossa hävittäjä kyetään varustamaan suuremmalla määrällä tarkkuusaseita. Lisäksi koneen kyky elektroniseen sodankäyntiin vahvistuu yhdessä paremman maalintunnistuksen kanssa. - Anonyymi
Sotapelien rajuissa olosuhteissa tyypattu F-35 olikin FLOPPI!
- Anonyymi
F-35:n tutka on markkinoiden paras. Parempi ja uudempi kuin F-22:ssa.
- Anonyymi
Gripen olisi ollut varmempi valinta
- Anonyymi
HELPPOA, KUN SEN OSAA
https://www.lentoposti.fi/uutiset/smolikista_viidennen_sukupolven_f_35a_h_vitt_j_n_102_vuotias_mauri_maunula_otti_kaksi_ilmavoittoa
102-VUOTIAS sotaveteraani Mauri Maunula lensi ✈️lauantaina 17.6. Turussa viidennen sukupolven F-35A-hävittäjää, joka on Suomen Ilmavoimien tuleva hävittäjätyyppi.
Maunula on nyt tiettävästi vanhin hävittäjälentäjä, joka on hakenut kokemusta viidennen sukupolven lentokoneista.
Maunula pääsi nopeasti sinuiksi ohjaamoympäristön kanssa eversti evp. Ossi Sivenin opastuksella. Tehovivut eteen ja F-35A-hävittäjä nousi vauhdikkaasti taivaalle.
Maunula laukaisi lennon aikana kaksi ilmataisteluohjusta🚀🚀 vastapuolen lentokoneisiin saavuttaen kaksi ilmavoittoa. - Anonyymi
Kenraali: Näistä syistä F-35 on Suomelle hyvä hävittäjävalinta
a. Se lentää ja toimii täysin, ainakin simulaattorissa.
b. Niin ei sitten muuta... - Anonyymi
OIKEIN👍
"Laivaston alusten, ilmavoimien lentokoneiden ja maavoimien ajoneuvojen tulee muodostaa ”viestintäkupla” eräänlainen sotilaallinen WiFI-verkko, jota ilman pitää myös kyetä toimimaan.
Lisäksi ei voi enää luottaa siihen, että sodassa on aina jommalla kummalla osapuolella ilmaherruus. Näin esimerkiksi Ukrainalla tai Venäjälle ei ole.
– Me emme voi enää toivoa olevamme ylivertaisia joka sektorilla. Herruus pysyvänä ilmiönä on illuusio, Burkhard sanoo."- Anonyymi
Afganistan, Irak ja Libya olivat niitä kuplia jenkeille.
- Anonyymi
#Ilmavoimat suunnittelee Suomen F-35-kaluston moottoripäivitystä, kertoo kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen.#
Olisko ne koneet voinu tilata heti sillä paremmalla moottorilla??? ??? ???
HALOOO pufuftufvoimat???- Anonyymi
Nälkä kasvaa syödessä.
Ja Venäjän tekninen kehitys on niin hurjaa😄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nälkä kasvaa syödessä.
Ja Venäjän tekninen kehitys on niin hurjaa😄Sovita dublo legoa hanuriis.
- Anonyymi
"Eräs Brittisotilas tuli vastaanotolle sokaton kranaatti peräaukossaan. Jotain SM- leikkejä olivat kasarmilla leikkineet pojat.
Sielä löi henkilökunta nimittäin maihin ja nopeesti."
Pioneerit poistivat kranaatin sotasankarin perseestä.- Anonyymi
Meteoria integroidaan kalkkunan ahteeriin, kuin kranaattia Britti urhon perseseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meteoria integroidaan kalkkunan ahteeriin, kuin kranaattia Britti urhon perseseen.
Kranaatti persiissä on kai tiltuselle jokin salainen fetissi ja harrastus, kun sitä hokee.
- Anonyymi
GRIPEN OLISI OLLUT PAREMPI✈️
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yhdysvalloilta-haivehavittaja-hukassa-miten-hemmetissa-voi-kadottaa-f-35-n/8780614
🛩🪂
Yhdysvaltain armeija kaipailee yleisön apua kadonneen F-35-hävittäjän löytämiseksi.
Koneen kerrotaan kadonneen jonnekin Etelä-Carolinan alueelle lentäjän pelastauduttua koneesta heittoistuimella North Charlestonin yläpuolella.
Sotilasviranomaiset ovat keskittäneet etsinnät, hävittäjän sijainnin ja lentoradan perusteella, kahteen järveen North Charlestonin pohjoispuolella.
Koneen lentäjä vietiin sairaalaan ja hänen tilansa kerrotaan olevan vakaa. Viranomaiset jatkavat sen selvittämistä, miksi lentäjä poistui koneesta heittoistuimella.🪂🚑🏥 - Anonyymi
Erinomainen valinta, mutta - kandeisko näkyy ees vähäsen tutkassa? 😁😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Yhdysvalloissa katosi F-35-hävittäjä – nyt yleisöltä pyydetään somessa näköhavaintoja
Yhdysvaltalaislentäjä onnistui kadottamaan F-35-hävittäjänsä, poistuttuaan hädissään heittoistuimella huippu tapposuhde kalkkunastaan.
MUAHAHAHAHAHAHAHAHAHA... - Anonyymi
Siinä sattui pilotille jotain ja koneessa oli autopilotti päällä.
Voi olla että törmää Putinin kämppään.- Anonyymi
Sopii itsemurhadrooniksi
- Anonyymi
Häiveominaisuus näköjään toimii. Konetta ei ole paikannettu vieläkään.
- Anonyymi
Tähän ei Gripen pystyisi
- Anonyymi
Länsikoneita kuten F35 tai Rafale tippuu, jos joku kiskaisee vahingossa heittoistuimen kahvasta. Sukhoit ja Migit putoilevat kun varaosat ovat loppu.
- Anonyymi
Kenraali: Näistä syistä F-35 on Suomelle hyvä hävittäjävalinta
1. Se ei näy missään tukissa.
2. Se voi hävitä niin tietymättömiin, että sitä joudutaan etsimään somessa kuuluttamalla. - Anonyymi
LÄSSYN LASSYN Kenraali: Näistä syistä F-35 on Suomelle hyvä hävittäjävalinta
- Anonyymi
Maailman paras hävittäjä jonka pystyy ostamaan.
Se ihan sama mitä tiltuloinen trollaa :) :) - Anonyymi
Saahan esim. Meteorin integroida F-35:n, mutta se ei mahdu sen sisäkuiluihin. Samalla F-35 tulle maailman kallein hyvin näkyvä kone.
F-35n mahtuu sisäkuiluihin vain 4 pientä asetta. Se että se pystyy nostamaan ulkoisten ripustimien käytöllä 8 t, tarkoittaa jälleen sitä että se paistaa tutkissa 400 km päästä. Ja on taas maailman kallein hyvin näkyvä rohjo. - Anonyymi
Kenraali: Näistä syistä F-35 on Suomelle hyvä hävittäjävalinta
Puupää kenraali totesi itsensä syypääksi kun katseli syitään peilistä. - Anonyymi
https://www.thedrive.com/uploads/2023/03/24/F-35-AIM-120-1.jpg?auto=webp&crop=16:9&auto=webp&optimize=high&quality=70&width=1920
Sinne menee 6kpl
Dubbed Sidekick, the device would increase the amount of AIM-120 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM) the stealth jet can carry internally from four to six. - Anonyymi
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/08175d4a-7f24-429a-badc-ece7de368b6e?ref=ampparit:a0bb
✈️
mikäli F-35 olisi selvinnyt testeistä voittajana, se olisi selkeästi kerrottu raportissa.
Sellaisiakin tilanteita tulee, jossa ”joudutaan laskeutumaan alas ja käyttämään F-35:n tykkiä, kuten A-10 on joutunut tekemään vuosikaudet. Se on melkoinen riski 80 miljoonan dollarin F-35:lle, mutta meidän pitää kyetä suojaamaan maajoukkojamme”.
Tarve korjata F-35A:n tykki, jonka tarkkuusongelmista on aiemminkin kerrottu julkisuudessa. Tämän lisäksi muun muassa koneen videodatalinkkiä ja yhteistoimintakykyä 4. sukupolven hävittäjäkoneiden kanssa tulisi parantaa.
F-35A tarvitsi joidenkin tehtävien suorittamiseen enemmän lentoja kuin A-10C. Tämä voi osaltaan johtua A-10:n suuremmasta asekuormasta: esimerkiksi sen 30 mm:n GAU-8-tykki kykenee ampumaan 1350 laukausta, kun taas F-35:n 25 millimetrin GAU-22:n kapasiteetti on noin 180.
esimerkiksi sen 30 mm:n GAU-8-tykki. - Anonyymi
https://ts2.space/fi/mita-korkeutta-f-35-voi-lentaa/
✈️
F-35 on suunniteltu toimimaan korkeilla lentokorkeuksilla, mikä mahdollistaa laajan valikoiman tehtäviä poikkeuksellisen tehokkaasti. Tehokkaan moottorinsa ja virtaviivaisen muotoilun ansiosta F-35 kykenee saavuttamaan enimmäiskorkeuden noin 15 kilometriä. Tämä korkeuskyky mahdollistaa lentokoneen tehokkaan taistelun ilmasta ilmaan, tiedustelutehtävien suorittamisen ja tarkkuusiskujen tekemisen maakohteisiin.
F-35:n korkeuskyvystä on useita etuja. Ensinnäkin se mahdollistaa lentokoneen toiminnan suurimman osan pintatorjuntauhkien yläpuolella, mikä vähentää vihollisen havaitsemis- ja kohdistusriskiä. Tämä näkymättömyysetu parantaa F-35:n selviytymiskykyä ja mahdollistaa sen tunkeutumisen syvälle vihamieliseen tilaan.
Lisäksi korkealla lentäminen antaa F-35:lle mahdollisuuden hyödyntää ohutta ilmaa, mikä vähentää ilmanvastusta ja lisää polttoainetehokkuutta. Tämä tarkoittaa pidempää toimintasädettä ja kestoaikaa, jolloin lentokone voi kattaa suurempia etäisyyksiä ja pysyä pidempään toimintapaikallaan. F-35:n kyky toimia korkeilla lentokorkeuksilla tekee siitä myös ilmaherruuden suhteen vahvan, koska se voi saavuttaa edullisia asemia taistelutilanteissa.- Anonyymi
Suomen🇫🇮 puolustamiseen sopiva
- Anonyymi
f35 on paskaromuja https://antinatofinland.tumblr.com
- Anonyymi
https://topgunfans.tumblr.com f35 on paska romuja
- Anonyymi
F-35 on maailman paras hävittäjä jonka pystyy ostamaan.
Yli 1000 toimitettua konetta enää muutama viikko. Tiltu voi miettiä miksi yhtä konetta ostetaan maailmalla nyt paljon mutta SU-57 tilauksia ei ole yhtään. - Anonyymi
Horneteilla ei voi kohta lentää 🛩
- Anonyymi
Lainaus yltä: "F-35:n tutka on markkinoiden paras. Parempi ja uudempi kuin F-22:ssa."
Ihan noin vinkkinä, että jenkeissä F-22 on se ilmaherruuden saavutukseen tarkoitettu häivekone, ja F-35 on sen perässä ja sen jälkeen kun se ilmaherruus on saavutettu sillä F-22 koneella, sen perässä tuleva hävittäjäpommittaja. - Anonyymi
Korruptio kenraalien takia Suomi teki MÖLLINKAUPAT F-35 koneiden kanssa. Se ei ole tutkassa näkymätön eikä edes ilmaherruus hävittäjä.
Useimpien mielestä se on vain lentokyvytön kalkkuna jonka sensorit on viritettyantamaan dataa vain USA:lle.
Australia on erittäin tyytymätön F-35 kalkkunoihin.
Puola on tytymätön F-35 kalkkunoihin ja etsii kuumeisesti ilmaherruushävittäjää joka pärjäisi SU- ja MIG- kalustole. - Anonyymi
"Kenraalimajuri Keräsen mukaan Suomen lisäksi Ebbingissä koulutetaan tulevina vuosina ainakin Puolan, Saksan, Sveitsin ja Singaporen lentäjiä."
Vittu mitä paskaa. - Anonyymi
F-35 on kallis hinnaltaan, todella kalliit käyttökulut, otettu käyttöön keskeneräisenä ja tämän vuoksi todella paljon vikoja. Kaiken lisäksi ei ole kovin ketterä, joten soveltuu huonosti ilmataisteluun ja on kaiken kukkuraksi hidas. F-35 on yritetty ahtaa liikaa kaikkea yhteen ja samaan koneeseen. Muutama kone näitä voisi olla ilmavalvontaan, tulenjohtoon j elektronisen sodankäynnin avuksi, mutta väärä kone siihen käyttöön mihin Suomi näitä hankki. Ennemmin vaikka tuplamäärä samalla rahalla Gripeneitä naapurimaasta.
- Anonyymi
USAn Ilmavoimien piti poistaa jo viime vuosisadan 90- luvulla A-10 Warthog koneet. Ne piti korvata F-35 koneilla.
F-35 koneet ovat osoittautunut niin huonoksi, vaikka niitä on valmistettu jo noin 1000 kappaletta, että USAn Ilmavoimien on ollut pakko pitää A-10 koneet toimintakuntoisina ja palvelukäytössä. Niitä on viellä marraskuussa 2023 käytössä 281 kappaletta.
Tämä todistaa hyvin F-35 koneiden kelvottomuuden, niille suunnittelluissa tehtävissä, joita he eivät sitten ole pystyneet täyttämään. - Anonyymi
On ilo lukea tiltujen kijoituksia joissa he vuodattavat sydävertaan.
Hirvittävää ulinaa koska F-35 koneesta tuli jymymenestys ympäri maailmaa ja SU-57 koneesta tuli harvinaista keräilytavaraa joita ei montaa löydykään maailmasta.
Jokahan 2030 olisi 20 SU-57 lentokykyisenä tai sitten ei.
Ihanaa Venäjä, Ihanaa.
Kohta pitäisi Admin Kuzzen pannut olla sellaisessa kunnossa että purtilo pääsee taas kotisatamaan.
Isolle merelle sitä tuskin päästetään. - Anonyymi
Kun esim. Wikipediassa vertailee Venäläisen nelimoottorisen strategisen ydinpommittajan Tu-160, jonka huippunopeus on 2.05M huippunopeutta ja vastaavasti häivehävittäjäksi kutsutun F-35 huippunopeutta, niin järkyttyy F-35 hitauteen. F-35 huippunopeus (hävittäjänä) on 1.6M . Tällä arvolla ja nopeuksien erolla se ei edes pääse lähellekkään Tu-160, jotta F-35 voisi edes laukaista pitemmän kantaman AIM-120 AMRAAM ohjukset, joita sillä on vain kaksi kappaletta sisäisissä pommikuiluissa.
- Anonyymi
Heheh. Siinä venäläisessälentävässä ruumisarkussa ei edes havaita F-35, kun se aivan vierestä laukaisee ohjuksensa tuhoten Tu-160 tai minkä tahansa muunkin lentsikan. Venäläisessä lentävässä ruumisarkussa lentäjien kohtalona on olla vain maali ilman mitään mahdollisuutta tehdä vastatoimia hyökääjää vastaan.
- Anonyymi
Jopa Venäjän Ilmavoimien laajassa käytössä oleva Su-35, joka on ns. 4++ sukupolven kone päihittää mennen tullen F-35 ramman ankan.
Su-35 huippunopeus on 2600 km/h (2.25M). Vastaava arvo F-35:llä on 1900km/h (1.6M)
Koneiden Super Cruiser (ilman jälkipolttoa lento) erot ovat seuraavat: Su-35(1.1M 1300km/h, ja vastaava F-35 - 1.05M. F-35 normaali lentonopeus (cruising speed) on 850km/h, eli nyky Hawk - harjoituskonetta hitaammin.
Tässäkin tapauksessa F-35 ei pääse lähellekkään Venäläistä Su-35 konetta. Jos Su-35 on oman tutkavalvotun alueen läheisyydessä, niin F-35 huomataan niiden L- taajuuksilla "tavallisesti" jo useiden satojen kilometrien päästä. Tämän myötä Su-35 voi menestykkäästi torjua F-35 aktiivisella hakupääisellä ohjuksella (esim. K-37M/RVV-BD) noin 300 kilometrin etäisyydeltä. Edellämainitun operaation voi myös tehdä A-50 koneen tutkamääritelmien pohjalta. - Anonyymi
Korruptiokenraali: Näistä syistä F-35 on Suomelle hyvä hävittäjävalinta
- Anonyymi
"Kenraalimajuri Keräsen mukaan Suomen lisäksi Ebbingissä koulutetaan tulevina vuosina ainakin Puolan, Saksan, Sveitsin ja Singaporen lentäjiä."
Siellä koulutetaan siis jopa Singaporen ja Sveitsin lentäjiä. Ah, kyllä nyt on niin merkittävät maat kyseessä, että kannattaakin kouluttaa. :) Mutta ketä varten?- Anonyymi
tai siis ei ketä vaan minkä maan uhkaa varten?
- Anonyymi
"Siellä koulutetaan siis jopa Singaporen ja Sveitsin lentäjiä. Ah, kyllä nyt on niin merkittävät maat kyseessä, että kannattaakin kouluttaa. :) Mutta ketä varten?"
Yleensä jos ostetaan uusi hävittäjä niin kyllä niihin pitää kouluttautua.
Moniosaaja, polkupyörällä Suomeen saapunut tiltu toki osaa lentää kaikkia hävittäjiä ilman koulutusta.
Ja hakea kaikkia kelan tukia. - Anonyymi
17.11 tätä vuotta Turkin Puolustusministeri totesi maan parlamentissa, että Israelin Ilmavoimilla on ollut suuria ongelmia, heidän F-35 koneiden huollossa/korjauksessa ja ilmassa pitämisessä.
Hän ilmoitti myös että Turkin oma 5- sukupolven häivekone tekee ensilennon lähiaikoina.
F-35 parempaa konetta on helppo tehdä, koska F-35 on osoittautunut täysin epäonnistuneeksi koneeksi jo projektista lähtien. - Anonyymi
Vai on Turkki tekemässä 5.sukupolven koneen.....
Se on kyllä Brittilisen BA:n kanssa oleva yhteistyö joka alkoi 2010 ja kone pitäisi olla valmis 2030.
Jos siitä yleensä tulee mitään. - Anonyymi
USA koelentää 6. sukupolven konetta.
Siksi F-35 on paska.
-Tiltu netissä - Anonyymi
Tänään 20.11 on Iltalehdessä mielenkiin toinen kirjoitus F-35stä. Siinä kerrotaan USAn tekemistä vertailuista F-35 ja A-10 välillä. F-35n piti osittain korvata mm. kyseinen A-10 kone.
Testit osoittautuivat niin murskaaviksi F-35:lle, että testilulokset piti suuremmalta osalta sensuroida.
Tämän seurauksena USAn Ilmavoimat on pakotettu jatkamaan A-10 koneiden käyttöä vielä edelleen tulevaisuudessakin, koska F-35 on täysin kykenemätän niin korvaaman edes soittain sen maataistelu kykyä. A-10 koneita jää palvelukäyttöön USAn Ilmavoimissa 281 kappaletta (huomaa suuri lukumäärä). Lisäksi vertailussa kävi ilmi F-35n ollessa täysin panssaroimaton ja vielläpä heikosti aseistettu, sekä tykkinsä osalta, joka lisäksi paljastui erittäin epätarkaksi(vaati raportin mukaan korjaustoimempiteitä), että myös käyttämänsä pienen sisäisen asekuorman suhteen.
Tämän testin ulkopuolelta pitänee mainita, että lisäksi F-35 ei kykene ilmaherruuden valtaamiseen, vaan tämä tehtävä on määritelty USAn Ilmavoimissa F-22 koneille. Vasta niiden saavutettua ilmaherruus on vuoro F-35:llä hävittäjäpommitustehtäviin. - Anonyymi
Vanha juttu ja jokainen järkevä tietää että ovat aivan erilaisia koneita.
Ei häivekonetta suunnitella tankintappajaksi ( ja muun liikkuvan kaluston)
Siihen taas hidas A10 pahkasika konetykillään on mitä parhain kone. - Anonyymi
Toki f-35 toimii tankintappajana myös mutta se tekee homman ohjuksilla kaukaa.
Oli järjen voitto että siitä tehtiin häivekone. Se näkyy myös tilauskannassa.
Ei Suomi olisi ostanut pahkasikaa. - Anonyymi
Metsään olisi menty ja pahasti koska Dronet ovat halvin ja paras keino poistaa tankit kuleksimasta väärällä maalla.
- Anonyymi
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/laivaston-havittajatoiminnan-mullistanut-f-a-18-hornet-juhli-merkkipaivaansa-sileana-se-lahtee-kuin-hauki-rannasta/13b1996e-2418-478e-a718-4c3acf4b8ff3
✈️
Hornet on todellinen monitoimihävittäjä, joka kykenee jokasään toimintaan sekä perinteiseen rynnäköintiin ja maajoukkojen lähitukeen ilman, että hävittäjäominaisuuksista jouduttaisiin tinkimään.
Kone osoitti suurta ymmärrystä siitä, mitä rynnäkköhävittäjien tehtävillä tarvitaan. Se antoi lentäjille mahdollisuuden siirtyä ilmasta ilmaan- ja ilmasta maahan -tehtävien välillä vain kytkintä kääntämällä.
”Sileänä (ilman aselastia) se lähtee kuin hauki rannasta”🛩 - Anonyymi
SUOMEN PÄÄSTÄ PÄÄHÄN JA TAKAISIN✈️
https://ts2.space/fi/kuinka-kauas-f-35-voi-lentaa-taydellisella-polttoainetankilla/
Täydellisellä polttoainetankilla F-35A, yleisin versio, voi lentää jopa 2 220 kilometriä ilman tankkausta. Tätä toimintasädettä voidaan pidentää käyttämällä ulkoisia polttoainetankkeja, jotka kasvattavat lentokoneen polttoainekapasiteettia ja mahdollistavat pidempiä tehtäviä. F-35B:llä ja F-35C:llä on hieman lyhyempi toimintasäde niiden erilaisista nousu- ja laskutarpeista johtuen.
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453046- 502472
- 1072461
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382141Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2421720- 1001688
Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4421625Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91584Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141532R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi201339