Tänään on uutisoitu, mm. YLE ja TS, että Orpon hallituksen ohjelmaan tulee yksi ainoa iso ratahanke, ja että valinta kohdistuu Turkuun. Helsingistä Turkuun tunnissa. Ja tähän nyt sitten valtion rahat yllättäen riittävät. Aiemmin arvailtiin, että yksikään iso ratahanke ei päätyisi hallitusohjelmaan, jonka teemana on säästäminen.
Mistä kaupungista Orpo onkaan kotoisin? Arvatkaa jos ette tiedä.
Asiantuntijalausunnoissa ollaan sitä mieltä että hanke ei ole kannattava - Suomelle. Toki on tahoja jotka siitä hyötyvät ja ajavat sitä kuin käärmettä pyssyyn. Ei ole temppu eikä mikään tuottaa tutkimuksia joiden mukaan hanke on kannattava.
(Kunnelkaapa huviksenne Seija Simolan kappale "Juna Turkuun", Italian euroviisu alkujaan.)
Tuleva hallitus: Tunnin juna Turkuun, minnepä muualle
46
532
Vastaukset
- Anonyymi
No tuo oli Orpolle varmasti kynnyskysymys.
Orpon kunnia arvo on 4 miljardia, joka on radan ALUSTAVA kustannusarvio ja koska nämä hankkeet ovat menneet budjetissa?
Turku-yhteyden nopeuttaminen maksaa 80 miljoonaa per minuutti, joka matka-ajasta saadaan pois. Tuolla matematiikalla Suomessa on tuhansia teiden ja ratojen parantamishankkeita, jotka ovat kannattavia.- Anonyymi
Kilgore.Trout kirjoitti:
Orpon kunnia arvo on 4 miljardia, joka on radan ALUSTAVA kustannusarvio ja koska nämä hankkeet ovat menneet budjetissa?
Turku-yhteyden nopeuttaminen maksaa 80 miljoonaa per minuutti, joka matka-ajasta saadaan pois. Tuolla matematiikalla Suomessa on tuhansia teiden ja ratojen parantamishankkeita, jotka ovat kannattavia.Totta. Kannattamattomia hankkeita saadaan läpi, kun aliarvioidaan kustannukset. Se on niin yleistä että vaikuttaa tahalliselta. Kustannusarvioon pitäisi aina suhtautua suurella varauksella.
Anonyymi kirjoitti:
Totta. Kannattamattomia hankkeita saadaan läpi, kun aliarvioidaan kustannukset. Se on niin yleistä että vaikuttaa tahalliselta. Kustannusarvioon pitäisi aina suhtautua suurella varauksella.
No tätä hanketta ei saatu kannattavaksi edes aliarvioimalla kustannukset.
"Toteuttamiskelpoinen" siitä ilmeisesti kuitenkin tulee, kun saadaan turkulainen pääministeri.
Kokoomuslaisen "tiukan taloudenpidon" raja löytyi.
https://yle.fi/a/74-20014597
"Turun Tunnin juna sai kylmää kyytiä selvityksessä"
"Selvityksemme lopputulos on se, että mitkään näistä kolmesta hankkeesta (Turun, Tapmpereen, Porvoo-Kouvolan rata) eivät sinänsä ole liiketaloudellisesti kannattavia. Eli kaikki edellyttävät huomattavaa julkisen sektorin taloudellista panostusta."
Onko slogan nyt "Rahaa on"?- Anonyymi
Törkeää kotiinpäin vetämistä, onko tämä edes laillista. Tätäkö se tulee olemaan seuraavat 4 vuotta. Orpo/ Kokoomus nyppimässä, rusinoita pullasta. Jyräsikö Orpo Tampereen yli.
Eikös Orpo ole myös Turun valtuustossa?
En ole tamperelainen, mutta herää kysymys olisiko Tampereen tunninjuna ollut parempi, kannattavampi, hanke. Tamperehan on nyt hyvässä kasvussa, ja paljon Turkua isompi kaupunki.- Anonyymi
Sannahan Tampereelta, mutta demarien mielestä oman kaupungin edun ajattelu on vahingollista.
- Anonyymi
Tunnin junaan saa vain menolipun ja määränpää on aurajoki.
- Anonyymi
Eikö määränpää ole Helsinki?
Eihän Turun moottoritielläkään ole nopeusvalvontaa kuin Helsinkiin päin menevällä kaistalla, koska ei kellään ole kiire Turkuun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö määränpää ole Helsinki?
Eihän Turun moottoritielläkään ole nopeusvalvontaa kuin Helsinkiin päin menevällä kaistalla, koska ei kellään ole kiire Turkuun.Ei. Kaikki junat menevät tunnissa Turkuun ja jäävät sinne.
- Anonyymi
Kysykääpä, mediaväki, Tampereen tuoreen pormestarin Kalervo Kummolan, kok, kommenttia asiaan.
- Anonyymi
Tunnin juna Turkuun = tunti ja vartti Espoon keskustasta Kupittaalle.
Nyt Leppävaarasta Kupittaalle kestää 1h 36min (jos/kun juna on ajoissa).
Jos tuosta saadaan 20 minuuttia pois, niin minuutin aikasäästön hinnaksi tulee 200 miljoonaa. Halpaa on kun rahalla saa?
- Anonyymi
Tämä kotiinpäinvetohan sopii Orpolle mainiosti, saa nääs samalla kettuilla eräälle tamperelaiselle - Sanna Marinille.
- Anonyymi
Veronmaksajana toivon, että Orpo keksisi jonkun halvemman tavan vittuilla.
- Anonyymi
Turku on luonnollinen pakosuunta, kun Putte hyökkää.
- Anonyymi
Uskoiko joku tollo, että kokoomusta äänestämällä valtion velka pienenee?
HAHAHA. Sitä saa mitä tilaa!
Kokoomus ei vielä koskaan ole tehnyt mitään, mitä on luvannut ääniä kerätessään. Ei mennyt Natoon, ei rakentanut ydinvoimaa eikä vielä koskaan ole säästänyt mitään. Mutta Teemut ja Jeret äänestää, kun luulevat hyötyvänsä veronalennuksista. - Anonyymi
Ehkä sinne hallitusohjelmaan mahtuisi vielä tunneli Turusta Tukholmaan.
- Anonyymi
Sen raideleveys on myös EU standardin mukainen. Niillä junilla ei sitten mennä muualle. Mutta tarviiko sitä muualle Orpon mielestä päästäkkään.
- Anonyymi
Ei voi kuin toivoa että tämä vuoto hallitusneuvotteluista osoittautuu ankaksi. 4 miljardia plus todennäköinen miljardiluokan kustannusarvion ylitys. Nyt ei kannata investoida tunnin junaan mihinkään kaupunkiin. Tärkeämpiä rahareikiä on vaikka kuinka.
Jos matka-ajassa säästäisi 20 minuuttia, niin suurin osa käyttää säästyneen ajan kuitenkin puhelimen räpläämiseen. Sen voi ihan hyvin tehdä siellä junassa, joka kulkee nykyisellä vauhdilla. Tai voisi vaikka tehdä TÖITÄ, siellä junassa. Ei mene aikaa hukkaan.Etenkin kuin tuo "tunti" on noin tunti ja 20 minuuttia.
Kun matka kestää nyt nopeimmillaan alle 2 tuntia, niin "tunnin juma" sloganilla annetaan ymmärtää, että matka-aika puolittaa ja säästöä on tunti.
Lähempänä totuutta on se, että säästöä matka-ajadsa on max puoli tuntia eli noin 25%. Ja tämäkin "täsmentyy" jos hanketta aletaan toteuttamaan ja siirrytään markkinointiviestinnästä realismiin.
- Anonyymi
Työttömiä ja duunareita kuritetaan, jotta Orpo pääsee kotiin Turkuun muutamaa minuuttia nopeammin.
Nyt pitäisi sitten keksiä 4 miljardin lisäleikkaukset budjettiin tuon tunnin junan takia, sen rahoittamiseksi. 6 miljardin sijasta 10 miljardin leikkaukset.
Muussa tapauksessa melkein kaikki mitä menoleikkauksilla säästetään menee tuohon hukkajunarataan.
Onko tässä mitään järkeä, kysyn vaan?- Anonyymi
Sllepy Sleepers: "Onko tässä mitään järkee, tarkemmin ku aattelee käy päätä särkeen."
- Anonyymi
Mieluummin valtion rahaa oman infran kehittämiseen kuin kaikkeen maailmaan.
- Anonyymi
Edellinen vihervassujen hallitus kyllä kylvi rahaa kaikkeen maailmaan. Suomi oli sivuseikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edellinen vihervassujen hallitus kyllä kylvi rahaa kaikkeen maailmaan. Suomi oli sivuseikka.
Ja oppositio haukkui, mutta nyt kun pääsevät hallitukseen niiñ löytyykin 4 miljardia järjettömän kalliiseen tunnin juna Turkuun hankkeeseen, vaikka piti säästää ja panna talous kuntoon.
Edellinen hallitus alensi jakeluvelvoitetta jotta bensan hinta ei nousisi niin paljon, ei oppositio vastustanut, tuleva hallitus myös haluaa pitää bensan hinnan kurissa vaikka se maksaa.
Yrityksille maksettiin koronatukia, se kelpasi myös oppositiolle, jaklperusteita toki kritisoitiin. Jos tuleva hallitus olisi ollut puikoissa koronatukea yrityksille olisi maksettu vähintään yhtä paljon, ehkä enemmän. Kulttuurille ehkä vähemmän.
Nykyinen hallitus satsasi runsaasti puolustukseen, sekin kelpasi oppositiolle.
Samoin tuki sähkölaskujen maksamiseen kelpasi oppositiollekin.
Miten nykyinen oppositio, joka on tuleva hallitus, olisi pitänyt velkaantumisen kurissa, jos olisi ollut vallassa viimeiset neljä vuotta. Leikkaamalla pienituloisilta, terveydenhuollosta, vanhustenhoidosta jne.?
Ja Kokoomuksen, Orpon uuden hallituksen tahto on alentaa, rikkaidenkin, verotusta. Lisää niille joilla jo on tarpeeksi, kuten minulla, ja pois niiltä, joilla on vähän mistä ottaa, joilla ei tahdonrahat riittää edes perusasioihin. Ja perussuomalaisillekin tämä sopii.
Jos köyhiltä leikkaa se näkyy heti kulutuksessa maan taloudessa, ja vähitellen työttömyydessä, koska pienituloiset käyttävät kaiken rahansa kulutukseen, säästöön ei riitä mitään.
Vaikka köyhien kulutus on pientä, niin heitä on riittävän monta, että heidänkin kulutuksensa vaikuttaa maan talouteen. Siksi myös tulevan hallituksen leikkaukset kohdistetaan pienituloisiin. Kärjistäen - otetaan satanen miljoonalta pienituloiselta, eikä miljoona euroa sadalta ökyrikkaalta.
- Anonyymi
Tulee mahtumaan monia veroparatiisi huuhaa "konsulttiyhtiöitä" , joiden avulla petos kepu-kokkareet veloittavat 4 miljardista rahaa omille veroparatiisitileilleen kymmeniä miljoonia.
Vastaavaa rötösherratoimintaa oli jo METRO rakennushankkeissa, ja Liisa Kulhia pääsikin hengestään kun liikaa rakennus alaa alkoi tonkia. - Anonyymi
Aika kauhee toi Simolan "Juna Turkuun" cover. Paras kohta sanotuksessa:
"Turkuun tahdo en!" - Anonyymi
Pakopelihuone: Pako Turusta.
- Anonyymi
Junien puolustajat ja matka-aikojen hehkuttajat kuvittelevat ihmisten asuvan asemilla.
- Anonyymi
Asiaa
- Anonyymi
Laittaisivat entisetkin vehkeet kuntoon. Nythän niillä on vähän joka viikko joku katko tai häiriö.
- Anonyymi
Sitten puuttuu vain tunnin juna Tampereelta Turkuun.
Suomen väestö keskittyy seuraavien 20 vuoden aikana entistä voimakkaammin kasvukolmioon Helsinki–Tampere–Turku. Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI:n tekemä ennuste kertoo, että selkeää väestönkasvua nähdään vuosina 2017–2040 vain näillä kolmella kaupunkiseudulla - Anonyymi
Suomen tiet alkaa olla niin surkeassa kunnossa, että vois käyttää rahaa niiden parantamiseen, eikä panna miljardeja ratahankkeeseen joka ei ole kannattava, ja lyhentää matkan kestoa kuitenkin aika vähän.
- Anonyymi
Kuljetusalanjärjestöiltä tulikin juuri vetoomus hallitusneuvottelijoille, tieverkosto rapistuu käsiin, tarttis tehrä jottain.
- Anonyymi
Suomessa tunti on 60 minuuttia. Turku on toista maata. Siellä tuntikin on 78 minuuttia. Ehkä. Ellei ole vähän enemmän. Turun "tunnin junalta" menee konsulentti Pentin ihan melkein täsmällisten suuntaa-antaavien laskelmien mukaan Turusta Helsinkiin tuo suunnilleen abouttiarallaa 78 minuuttia. Ei siis Turun murteesta selkosuomelle käännettynä noin tunti ja kaksikymmentä minuuttia.
Samalla logiikalla kustannusarvio n. 4 miljardia on 5,2 miljardia ja kaikkihan olisivat kauhian kummastuneit jos bodjetin ylitys jäisi tuohon 1,2 miljardiin. Kun julkisiin rakennushankkeisiin ryhdytään niin rahaa on ja sitä palaa! - Anonyymi
Miksi Helsingistä pitäisi päästä monta kertaa päivässä nopeasti Turkuun? Eihän siellä ole mitään mielenkiintoista.
- Anonyymi
Eiköhän tarkoitus ole, että Turusta pääsee mahdollisimman pian pois, kun mitta tulee täyteen. Ja sehän väkisinkin tulee.
- Anonyymi
Hidas se juna on kuitenkin. Datasignaali etenee kaapelissa noin 200000 km/s eli ei Turkuun mene etäyhdeydellä kuin millisekunti.
- Anonyymi
Turun tautiako? Muistaako joku teistä vielä lakimies Turusen, joka sieppasi rikkaaseen sukuun kuuluneen nuorehkon naisen helsingistä ja vei laatikossa Turkuun ja piti tätä vankina 19 päivää ja vaati lunnaita, jotka myösmaksetiiin. Älykkäältä ja koulutetulta mieheltä uskomattoman röyhkeä teko.
- Anonyymi
Helsinki-Turku -oikoradasta ei saa mitenkään järkevää eikä oikaisevaa linjausta. Suuri Lohjanjärvi pitää kuitenkin kiertää joko sen eteläpuolelta - kuten nykyinen rata tekee - tai pohjoispuolelta - jossa jo on Helsinki-Turku -moottoritie. Nyt vielä ehdoin tahdoin pitäisi vetää uusi linjaus parhaiden järvi- ja harjualueiden sekä liito-oravametsien läpi.
Parannettavia rataosuuksia Suomessa on yllin kyllin, jos nyt tuntuu, että valtiolla on ihan liikaa rahaa käytettävissään. Esimerkkinä Savon rata. - Anonyymi
Milloin moottoritiellä saa tehdä u-käännöksen?
Jos viitassa lukee Turku 10 - Anonyymi
Siinä Orpon lähipiiri pääsee tienaamaan.
- Anonyymi
Joku tuleva ministeri taitaa asua Turussa. Henkilökohtaisia etujahan ne aina saa. Muutoin ketään ei kiinnosta päästä tunnissa Turun terroristipesäkkeeseen.
- Anonyymi
Oliko SDP kansanedustaja koska "Marinin" hallituksen päiväuni moinen älyttömyys?
Leikataan opiskelijoilta ja köyhiltä tukia, niin saadaan törsätä verorahat/kunnan rahat turhuuteen.
Turkuun voi mennä lentämällä jos on niin kiire muka (tuskin on).
Tämä idea oli "punavihreän" hallituksen ympäristötuhoisin ehdotus, siinä ei EU ennallaistamisdirektiiviä kumarrettu!?
Ajeli S.Niinistökin tuota Turku-Helsinki väliä omalla autolla eduskunta-aikana, eikä koskaan valittanut/ehdottanut "pikaraiteita" (viisas mies)?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779