Taksit työsuhteessa välitysyhtiöön?

Anonyymi-ap

Välitysyhtiöt jakelevat määräyksiä välitykseensä kuuluville takseille, että EUssa tulossa olevan lain mukaan täyttyisivät ehdot, joiden vallitessa taksit olisivat työsuhteessa välitysyhtiöön eivätkä nykyisessä keinotekoisessa asemassa yrittäjinä:
https://www.hs.fi/talous/art-2000009651433.html?share=1a75d8e50871f66c58c342f7001863c2
Ainakin kaiken maailman pentikäisten tulisi ottaa asia huomioon määräyksiään takseille heitellessään jos ja kun kaikkien EUn jäsenvaltioiden jo hyväksymä luonnos laiksi hyväksytään EUn parlamentissa.

32

853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No nyt on aika lukea palvelusopimusta huolella. Osa ehdoista nimittäin täyttyy varmuudella.

    • Anonyymi

      Määrittääkö alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön korvauksen ylärajan?

      Edellyttääkö alustayritys palveluksessaan olevan henkilön noudattavan ulkoista olemusta, käyttäytymistä tai työn suorittamista koskevia erityissääntöjä? KYLLÄ

      Valvooko yritys työn tekemistä, myös sähköisillä VÄLINEILLÄ? KYLLÄ

      Rajoittaako alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön vapautta valita työajat tai poissaolojaksot?

      Rajoittaako alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön vapautta hyväksyä tai hylätä työtehtäviä?

      Rajoittaako alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön vapautta käyttää alihankkijoita tai sijaisia?

      Rajoittaako alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön mahdollisuutta oman asiakaskunnan hankkimiseen tai työn tekemiseen ulkopuolisille TAHOILLE? KYLLÄ

      -Kolme kohtaa täyttyy, taksiyrittäjä on työsuhteessa välitysyhtiöön.

      -Palkkaus on myös epäselvää palkatuilla kuljettajilla, lisiä ei makseta. Eikä ylityökorvauksia. Vaikka tilaajavastuusopimuksessa näin vaaditaan. Valvonta puuttuu kokonaan.
      Miksi pitää olla monta autoa jos palkkaehtoja ei noudateta? Se on sitä tyhmien renkien hyväksi käyttöä /kiskontaa.

      • Anonyymi

        Koko toiminnan tekee omituiseksi Kelan mukana olo valtakunnallisesti työehtoja, palkkoja ja useita lakeja rikkovassa järjestelmässä. Kelan ja välitysyhtiöiden toiminta on verrattavissa järjestäytyneeseen rikollisuuteen, joka yhteistuumin tekee rikoksia. Rikollisryhmät voivat olla hierarkkisia tai verkostomaisia ja niiden tarkoitus on tuottaa jäsenilleen voittoa tai valtaa rikollisen lailliselta näyttävän toiminnan kautta.


    • Anonyymi

      Jäsenmaiden hyväksymän kannan mukaan alustataloudessa työskentelevien henkilöiden katsotaan olevan työsuhteessa yritykseen, mikäli jäljempänä mainituista kriteereitä vähintään kolme seitsemästä täyttyy.

      Suomessa taksialan välitysyhtiöissä eli alustatalouksissa täyttyy kaikki seitsemän kohtaa. Ne täyttyvät myös Kelan ajojen suhteen.

      JÄSENMAIDEN hyväksymissä kriteereissä katsotaan seuraavia asioita:

      1. Määrittääkö alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön korvauksen ylärajan?

      VÄLITYSYHTIÖT määräävät hintojen ylärajan eli tämä kohta toteutuu.

      2. Edellyttääkö alustayritys palveluksessaan olevan henkilön noudattavan ulkoista olemusta, käyttäytymistä tai työn suorittamista koskevia erityissääntöjä?

      VÄLITYSYHTIÖT edellyttävät määrätynlaista pukeutumista ja heidän tunnuksien käyttöä.

      3. Valvooko yritys työn tekemistä, myös sähköisillä välineillä?

      VÄLITYSYHTIÖT valvovat työvuorojen noudattamista, sekä ajoja. Valvonta suoritetaan useilla sähköisillä välineillä. Ohjeiden vastaisesta toiminnasta tulee sanktioita.

      4. Rajoittaako alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön vapautta valita työajat tai poissaolojaksot?

      VÄLITYSYHTIÖT tekevät työvuorolistat autoille ja vaativat noudattamaan niitä tai välitys katkaistaan joko määräajaksi tai kokonaan.

      5. Rajoittaako alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön vapautta hyväksyä tai hylätä työtehtäviä?

      VÄLITYSYHTIÖT jakavat tilauksia vain työvuoroissa oleville autoille. Mikäli autoilija hylkää ajoja välitys voidaan katkaista määräajaksi tai kokonaan. Yleisvaatimus on, että kaikki ajot on vastaanotettava.

      6. Rajoittaako alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön vapautta käyttää alihankkijoita tai sijaisia?

      VÄLITYSYHTIÖT ovat kieltäneet alihankkijoiden käytön.

      7. Rajoittaako alustatalouden yritys palveluksessaan olevan henkilön mahdollisuutta oman asiakaskunnan hankkimiseen tai työn tekemiseen ulkopuolisille tahoille?

      VÄLITYSYHTIÖT ovat kieltäneet ajot muille välitysyhtiöille. Jokin voi olla sallittua, mutta toisen yhtiön mainostaminen ja tunnukset ovat kielletty.

      • Anonyymi

        Onneksi en ole TaksiHelsingin palveluksessa vaan ostan heiltä välityspalvelua. Asiakkaat rahastan itse, ja kuitissa lukee yritykseni nimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi en ole TaksiHelsingin palveluksessa vaan ostan heiltä välityspalvelua. Asiakkaat rahastan itse, ja kuitissa lukee yritykseni nimi.

        Hyvä, jos Taksi Helsinki ei esitä työnantajan rooliin kuuluvia vaatimuksia, kuten pukeutumisesta, työvuoroista ja kaikista muistakin em. Euroopan unionin jäsenmaiden alustayhtiöiden työntekijöitä koskevista säännöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, jos Taksi Helsinki ei esitä työnantajan rooliin kuuluvia vaatimuksia, kuten pukeutumisesta, työvuoroista ja kaikista muistakin em. Euroopan unionin jäsenmaiden alustayhtiöiden työntekijöitä koskevista säännöistä.

        Joo. Painotan edelleenkin, että nk perinteiset välitysyhtiöt ovat eri asia kuin alustayhtiöt (Uber,Yango,Bolt), joissa asiakasta laskuttaa alustayhtiö, joka sitten oman komissionsa vähennettyään maksaa yrittäjän tilille rahaa. (Palkka?)
        Perinteisissä yhtiöissä välittäjä ei veloita asiakasta.
        Käsittääkseni työntekoaikaa ( työvuorot) ei säädellä enää missään, lukuunottamatta Uberia joka katkaisee yhteyden tietyn ajan kuluttua jotteivät kuljettajat aja liian väsyneinä.
        Veikkaan, että Uberin ja muitten vastaavien toiminta käy mahdottomaksi, jos he joutuvat maksamaan oikeata palkkaa sivukuluineen "partnereilleen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo. Painotan edelleenkin, että nk perinteiset välitysyhtiöt ovat eri asia kuin alustayhtiöt (Uber,Yango,Bolt), joissa asiakasta laskuttaa alustayhtiö, joka sitten oman komissionsa vähennettyään maksaa yrittäjän tilille rahaa. (Palkka?)
        Perinteisissä yhtiöissä välittäjä ei veloita asiakasta.
        Käsittääkseni työntekoaikaa ( työvuorot) ei säädellä enää missään, lukuunottamatta Uberia joka katkaisee yhteyden tietyn ajan kuluttua jotteivät kuljettajat aja liian väsyneinä.
        Veikkaan, että Uberin ja muitten vastaavien toiminta käy mahdottomaksi, jos he joutuvat maksamaan oikeata palkkaa sivukuluineen "partnereilleen".

        Vanhoilla alustatalouksilla (välitysyhtiöillä) on paljon ajoja, jotka he laskuttavat ensin ja tilittävät sen jälkeen rengeilleen eli autoilijoilleen eli työntekijöilleen palkan ajoista. Koulukyydit, Kela, useat julkisen sektorin muutkin sopimukset jne. jotka muodostavat suurimman osuuden taksialan rahaliikenteestä.

        Toisaalta rahan kierrolla ei ole paljoakaan merkitystä, koska siitä ei ole ollut mainintaa EU:n työllisyys- ja sosiaaliministerit ei siirtävät asian parlamentille. EU Parlamentti säätää asiasta lain, joka velvoittaa kaikkia EU maita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, jos Taksi Helsinki ei esitä työnantajan rooliin kuuluvia vaatimuksia, kuten pukeutumisesta, työvuoroista ja kaikista muistakin em. Euroopan unionin jäsenmaiden alustayhtiöiden työntekijöitä koskevista säännöistä.

        Tässä hyvä esimerkki työnantajana toimimisesta.

        "Timo Virtanen on ajanut taksia Helsingissä 80-luvulta lähtien. 57-vuotias Virtanen ajaa pääsääntöisesti invataksia Taksi Helsingin autolla.

        Helmikuun lopulla yhtiön taksitarkastaja lähestyi häntä huoltoasemalla. Housut olivat väärän väriset. Eivät brändin mukaiset. Ne pitäisi vaihtaa."

        Taksi Helsingin liiketoimintapäällikkö Juha Sirviö varmistaa puheillaan, että Taksi Helsinki käyttää työnantajan direktio-oikeutta eli työnjohto-oikeutta, joka antaa työnantajalle oikeuden valvoa ja johtaa työtä.

        "Sirviön mukaan yhtiön omat taksitarkastajat huolehtivat autojen sekä kuljettajien siisteydestä ja asianmukaisesta varustuksesta. Tarkastajat antavat ensin huomautuksen, ja jos korjausta ei tehdä, voidaan kuljettajalta poistaa attribuutti."

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c8c04754-7f12-429c-a186-5ec0b25b0c4c


      • Anonyymi

        Tuohan on täysin selvä asia. Välitysyhtiöt ovat työnantajia.


      • Anonyymi

        Näkyy olevan päivänselvää, että taksiyrittäjät ovat välitysyhtiöiden duunareita.


    • Anonyymi

      Sama asia suomalainen välitysyhtiö kuin Uberikin: kumpikin ottaa välityspalkkion ja määrittelee alihankkijan (autoilija, firma) toimintatavat. Käyttää työnjohto eli direktio-oikeutta. Ei ole merkitystä kokonaisuuden kannalta, kiertääkö raha välitysyhtiön (esim. Uber, Kela-välittäjät, Taksi Helsinki, Valopilkku) kautta vai suoraan.

      Suurin osa suomalaisista välitysyhtiöstä täyttää ehdot että autoilijat ovat niihin työsuhteessa, niiden työläisiä :D

      • Anonyymi

        Välitysyhtiöitten ja autoilijoitten välisessä toiminnassa franchising on ehkä oikeampi termi kuin palkkatyö. Franchising-yrittäjänä toimiessaan sitoutuu pidättäytymään tiukasti konseptin mukaisessa liiketoimintamallissa ja toimimaan ketjun yhteisten pelisääntöjen mukaan yhteistyössä muiden ketjun yrittäjien kanssa.
        Sinun suureksi harmiksi (miksiköhän) perinteiset välitysyhtiöt eivät tule koskaan rinnastetuiksi työnantajiksi, toisin kuin nk alustatalouden yritykset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välitysyhtiöitten ja autoilijoitten välisessä toiminnassa franchising on ehkä oikeampi termi kuin palkkatyö. Franchising-yrittäjänä toimiessaan sitoutuu pidättäytymään tiukasti konseptin mukaisessa liiketoimintamallissa ja toimimaan ketjun yhteisten pelisääntöjen mukaan yhteistyössä muiden ketjun yrittäjien kanssa.
        Sinun suureksi harmiksi (miksiköhän) perinteiset välitysyhtiöt eivät tule koskaan rinnastetuiksi työnantajiksi, toisin kuin nk alustatalouden yritykset.

        Päätöksen on tehnyt Euroopan parlamentti, joka koostuu Euroopan unionin 27 jäsenvaltion 705 jäsenestä. Heitä ei kiinnosta perusteettomat tyhjät väitteet.

        Mikäli välitysyhtiöissä on järkevä johto, niin he muuttavat jo nyt kaikki toiminnot työsuhteisiksi, ja palkkaavat tarvittavan määrän kuljettajia suoraan palvelukseensa. Näin on kuitenkin tehtävä, kun laki tulee voimaan tai jätettävä konkurssihakemus.

        Autoilijakonsepti on vanhentunut eikä sovi 2000-luvulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välitysyhtiöitten ja autoilijoitten välisessä toiminnassa franchising on ehkä oikeampi termi kuin palkkatyö. Franchising-yrittäjänä toimiessaan sitoutuu pidättäytymään tiukasti konseptin mukaisessa liiketoimintamallissa ja toimimaan ketjun yhteisten pelisääntöjen mukaan yhteistyössä muiden ketjun yrittäjien kanssa.
        Sinun suureksi harmiksi (miksiköhän) perinteiset välitysyhtiöt eivät tule koskaan rinnastetuiksi työnantajiksi, toisin kuin nk alustatalouden yritykset.

        Kyllä ne tulee rinnastetuiksi työnantajiksi.
        Liikaa määräyksiä ja sääntöjä =työnantaja

        Myös auton vuosimalli määrätään meidän välitysyhtiössä, max ikä autolla 4 vuotta!! vaikka päästöluokka täyttyy, eikä edes julkisissa kilpailutuksissa vaadita kuin euro-6 luokka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne tulee rinnastetuiksi työnantajiksi.
        Liikaa määräyksiä ja sääntöjä =työnantaja

        Myös auton vuosimalli määrätään meidän välitysyhtiössä, max ikä autolla 4 vuotta!! vaikka päästöluokka täyttyy, eikä edes julkisissa kilpailutuksissa vaadita kuin euro-6 luokka.

        Välitysyhtiöt ovat anaalista.


    • Anonyymi

      Taksityötä tekevien näennäisyrittäjyydessä kyseiset henkilöt eivät voi itsenäisten ammatinharjoittajien tavoin itse päättää asiakkaistaan, palkkauksestaan ja työn organisoinnistaan mutta heille lankeaa osa työnvälitysalustan liiketoimintariskistä ilman, että heillä on työsuhteessa olevien työntekijöiden oikeuksia ja suojattua asemaa.

      Näennäisyrittäjyys johtaa alustataloudessa epävarmoihin työsuhteisiin, alhaiseen palkkaan, turvallisuusriskeihin ja kaikkien oikeuksien, myös sosiaalisen suojelun, epäämiseen.

      Välitysyhtiöiden ainoa tarkoitus on välttää veroja, sosiaaliturvamaksuja, vakuutusmaksuja eli toimia yhteiskuntavastuuttomasti joka asiassa ihmisoikeuksia halveksien ja loukaten.

    • Anonyymi

      Onko pimeä välitystoiminta laitonta.

    • Anonyymi

      Pitäisi kysyä Taksiliiton uudelta puheenjohtajalta kuinka taksinkuljettajan palkat kuuluu laillisesti maksaa??

      Kuitenkin menestyvä moniautoyrittäjä hän itse on.

      • Anonyymi

        Taksiliiton tarkoitus on olla maksamatta normaalia palkkaa kuljettajille.


    • Anonyymi

      Taksiautoilija on oikeasti työsopimuslain tarkoittama työntekijä, jolloin työnantaja eli välitysyhtiö ei täytä sille kuuluvia velvollisuuksia.

    • Anonyymi

      Kuten linkistä avautuvasta artikkelista käy ilmi, välityskeskuksissa esiintyy tapa toimia, joka kuuluu asiaan vain silloin, kun omataan työnjohto-oikeus https://www.lansivayla.fi/paikalliset/6017675
      Seuraava kappale on kopio edellä mainitusta artikkelista:
      ”Lauriala kertoo, että jokainen Lähitaksilainen on velvoitettu ajamaan kela-kyytejä ja että kyytien valikointi on kielletty. Laurialan mukaan kuljettajien on hyväksyttävä se, että katteet vaihtelevat.”
      Lainauksessa mainittu Lauriala on Lähitaksin viestintäpäällikkö Sakari Lauriala.

      • Anonyymi

        Hullu poika tuo Sakari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hullu poika tuo Sakari.

        Vaikuttaa, että on juovuksissa selitellyt mitä sattuu.


    • Anonyymi

      Missä alv erittely? 20 km 10min teki "kuitin" mukaan yli 90€. Hyvin toimii alan vapautus, kiitos, kiitos.

      • Anonyymi

        Olipa halpa. Itse olisin ottanut 200€


    • Anonyymi

      Toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset:
      Entisen itäblokin miehiä rakennuksille ”kevytyrittäjiksi” värvänneet päätyivät käräjille:
      Virosta ja Latviasta houkutellut rakennustyöntekijät päätyivät syyttäjän mukaan Suomeen pakkotyöhön ”kevytyrittäjiksi” – käräjäoikeus antaa tuomion
      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009747534.html?cs=email

      Unohtivat varmaan kysyä neuvoa Suomen suurimmilta taksien välitysyhtiöiltä. Heiltä onnistui käräjille joutumatta niin taksien työllistäminen kilpailun rajoittamisen hengessä kuljettajien toimeentulon kustannuksella kuin Liikennepalvelulain uudistuksen 2018 mahdollistaman hinnoittelun vapauttamisen vesittäminen KKV:n tai minkään viranomaisen asiaan puuttumatta ja vapaan hinnoittelun tai - hui kauhistus - dynaamisen hinnoittelun yrittäjien leimaaminen tuomittaviksi ”villeiksi”.
      Kun valtiovalta lopetti hintojen holhoamisen, välitysyhtiöt ottivat tuon likaisen työn hoitaakseen. Ja osa kansastakin tykkäsi. Olihan se holhoukseen totutettu kuljettajien tavoin jo Kekkoslovakian aikana.

      • Anonyymi

        Välitysyhtiöt ovat kartelli. Sen ymmärtää jokainen.


    • Anonyymi

      Onnettomia orjia on "taksiyriyttäjät" joilla ei ole mitään ilman kusisia vähäisiä välityksen pilkkahintaisia kyytejä.

      • Anonyymi

        Aika oikeaan osunut kommentti, mutta eivät he mitään orjia ole. He eivät vaan ymmärrä, että jos heille ei kelpaa keskuksista tulevat tilaukset heidän ei ole pakko kuulua mihinkään keskukseen. En vaan ole kuullut, että yksikään olisi jostain tunnetusta keskuksesta itse poistunut ja ns. villiksi siirtynyt. Päin vastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika oikeaan osunut kommentti, mutta eivät he mitään orjia ole. He eivät vaan ymmärrä, että jos heille ei kelpaa keskuksista tulevat tilaukset heidän ei ole pakko kuulua mihinkään keskukseen. En vaan ole kuullut, että yksikään olisi jostain tunnetusta keskuksesta itse poistunut ja ns. villiksi siirtynyt. Päin vastoin.

        Villitaksi on erikoinen termi. Esimerkiksi välitys menevä on kerännyt pelkkiä villejä tarroihinsa ajamaan provikkaa. Villi välitys..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1575
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1253
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1017
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      920
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      851
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      848
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      764
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe