Valamon luostarin suosio kasvussa

Anonyymi-ap

Vuoden aikana tullut kahdeksan uutta kuuliaisuusveljeä ja luostarissa on tällä hetkellä yhteensä 18 munkkia ja kuuliaisuusveljeä.

https://yle.fi/a/74-20035851

15

1105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Parikymmentä vuotta sitten luostarin asukkaiden määrä oli alle kymmenen.

    • Anonyymi

      Raja vuotaa rajamiehet hoi ottakaa kii

      • Anonyymi

        Jaa'a, suurin osa Valamon luostarin munkeista ovat juuri niin kantasuomalaista kuin olla ja voi. Suosittelen lukemaan Ylen artikkelin tästä: https://yle.fi/a/74-20035851
        Sitä paitsi Suomen Ortodoksisella kirkolla on täysin autonominen (=itsenäinen) ryssien kirkosta. Itärajan takaa valuvien ryssien määrä tuskin vaikuttaa näin nopeasti munkkien määrään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa'a, suurin osa Valamon luostarin munkeista ovat juuri niin kantasuomalaista kuin olla ja voi. Suosittelen lukemaan Ylen artikkelin tästä: https://yle.fi/a/74-20035851
        Sitä paitsi Suomen Ortodoksisella kirkolla on täysin autonominen (=itsenäinen) ryssien kirkosta. Itärajan takaa valuvien ryssien määrä tuskin vaikuttaa näin nopeasti munkkien määrään.

        Suomen ortodoksinen kirkko irtautui 6. heinäkuuta vuonna 1923 Venäjän ortodoksisen kirkon vaikutuspiiristä.

        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009701204.html


    • Anonyymi

      Tärkeä on nyt saada talous tasapainoon suurista alujäämistä .

      Ks KH 9 .6. pöytäkirja.

    • Anonyymi

      Valtion ei ainakaan pitäisi tukea tuollaista toimintaa ja muutoinkin nyt katsella idän kirkkoja vähän toisella silmällä ilman naamioita.

      • Anonyymi

        Valtio ei tue Valamon luostarin toimintaa


    • Anonyymi

      Veljiä tulee ja veljiä menee ja se kuuluu itse elämään. Aika aikaa kutakin--- . Kaikki näyttää hyvin samanlaiselta kuin aikaisemminkin. Mikään ei muutu.

    • Anonyymi

      Eilen kävin Valamossa, noviiseja on nyt kai 7. Aika hiljaista muuten, ei sesonki alkanut.

      Aika myrsky keli, sataa ja jne.

    • Anonyymi

      Nyt oli paljon porukkaa, P-paikka täynnä.

    • Anonyymi

      Jospa siellä aletaan keskittyä itse asiaan eikä ihmisten tekemien hierarkioiden ylläpitämiseen ja siitä syystä kiinnostus kasvaa.

    • Anonyymi

      Jos kaikki tulijat otetaan empimättä vastaan, niin kyllähän tulijoiden määrä kasvaa. Eri asia on, kuka jää.

      Luostariin menijän pitää ratkaista oman elämänsä ongelmat ensin. Luostarissa ongelmat ain kasvavat, ellei niitä ole selvitellyt ennen.

      Millaiset ovat kriteerit, joilla tulijat hyväksytään.

      • Anonyymi

        Kaikkia ei oteta. Luostariin otetaan ne, joilla vaikuttaisi olevan olemassa edellytykset selvitä luostarielämästä. Peruskriteerit ovat: oikeat syyt tulla luostariin, ortodoksi, ei puolisoa, ei alaikäisiä lapsia, ei velkaa, ei käynnissä olevia elämän ongelmia, riittävä fyysinen ja psyykkinen terveys. Paras ikä luostariin tulemiselle on 20-40. Sitä nuoremmat ja vanhemmat saattavat kohdata jarruttelua, vaikka mitään varsinaisia ikärajoja ei olekaan. Se kuka jää ja kuka lähtee selviää viime kädessä vain kokeilemalla. Kiinnostus on kasvanut valtavasti, osa heistä tulee ja osaa jää, ja kun jääjiä on enemmän kuin lähtijöitä, veljestö kasvaa.


    • Anonyymi

      hyvä henki veljestössä. kiva.

    • Anonyymi

      Talkoolausus ei tarvita niin paljoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe