"Minä" ei ole entiteetti

Anonyymi-ap

Kun tarkastelemme "minän" käsitettä tietoisuuden ja aivotoiminnan näkökulmasta, voimme perustellusti väittää, että identiteetti ei ole todellinen itsenäinen entiteetti. Tietoisuus ja identiteetti "minä" ovat kokemuksellisia ilmiöitä, jotka syntyvät aivojen monimutkaisista toiminnoista.

Aivot vastaanottavat jatkuvasti aistitietoa ympäristöstä ja käsittelevät sitä luodakseen kokemuksen itsestä ja maailmasta. Tietoisuus on subjektiivinen kokemus, joka syntyy aivojen toiminnan seurauksena. Se ei ole erillinen ja itsenäinen entiteetti, vaan se on riippuvainen aivojen prosesseista ja niiden kyvystä tulkita ja integroida tietoa.

Identiteetti puolestaan muodostuu aivojen kyvystä muodostaa jatkuvuutta ja yhtenäisyyttä tietoisuuden kokemuksille. Se perustuu muistoihin, ajatuksiin, tunteisiin ja sosiaalisiin vuorovaikutuksiin. Identiteetti ei ole staattinen, vaan se voi muuttua ja kehittyä ajan myötä aivojen toiminnan ja kokemusten vaikutuksesta.

On olemassa useita tutkimuksia ja kokeita, jotka tukevat ajatusta siitä, että "minä" todellakin on aivotoiminnan tuote. Esimerkiksi aivovaurioiden tai sairauksien seurauksena "minä" voi muuttua tai häiriintyä. Lisäksi aivotutkimuksessa on havaittu, että tiettyjen aivojen alueiden stimulointi voi aiheuttaa muutoksia tietoisuuden kokemuksessa ja jopa tuottaa illuusion siitä, että "minä" sijaitsee kehon ulkopuolella.

Kun puhumme kuolemasta, se viittaa yleensä siihen, että kehon elintoiminnot lakkaavat pysyvästi. Koska "minä" perustuu aivotoimintaan ja tietoisuuteen, on perusteltua sanoa, että "minä" ei jatka olemassaoloaan kuoleman jälkeen. Kun aivotoiminta lakkaa, myös tietoisuuden kokemus lakkaa. Tässä luonnollisessa tapahtumassa ei ole mitään pelättävää,.

Tämä näkemys perustuu tieteelliseen ymmärrykseen aivotoiminnasta ja tietoisuudesta. Tulee kuitenkin huomata, että filosofiset ja uskonnolliset näkökulmat voivat tarjota erilaisia käsityksiä kuoleman jälkeisestä olemassaolosta ja "minän" luonteesta. Nämä näkemykset eivät kuitenkaan ole perusteltavissa tai todistettavissa empiirisesti.

0

336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi arkuuteni

Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän
        Ikävä
        52
        1023
      2. Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?

Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll
        Iisalmi
        17
        926
      3. Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.

https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl
        Maailman menoa
        501
        810
      4. kenen näköinen

kaivattusi on ?
        Ikävä
        46
        747
      5. Mikä on ollut

Söpöintä välillämme?
        Ikävä
        42
        674
      6. Hyvännäköinen pakkaus

Olet hyvännäköinen pakkaus nainen.
        Ikävä
        37
        639
      7. Tykkäätköhän vielä minusta?

Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin
        Ikävä
        30
        606
      8. Vihervasemmistofeministinaisasianaiset

Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE
        Sinkut
        172
        565
      9. Olet ihana

Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩‍❤️‍👩❤️😼😘
        Ikävä
        37
        550
      10. Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?

Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan
        Maailman menoa
        59
        548
      Aihe