Linjaus suojaosista on erikoinen hallitukselta, joka haluaa lisätä työllisyyttä vähintään 100 000 työllisellä ja tavoittelee työllisyyden kasvusta yli 2 miljardin euron vahviketta julkiseen talouteen. Suojaosahan nimenomaan kannustaa työtöntä työn tekemiseen – joskin osa-aikaisen tai pätkätyön.
Suojaosa tarkoittaa rahamäärää, jonka työtön voi ansaita ilman että tulo vähentää työttömyysetuutta. Perussääntö on, että suojaosa on 300 euroa kuukaudessa.
Asiaa tuntevat olivat hämmentyneitä tästä hallitusohjelman piirteestä perjantaina. Keskusjärjestö SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan tulkinta oli seuraava.
”Ymmärrän sen [kirjauksen] niin, että se käytännössä lopettaa lyhytaikaiset ja pätkätyösuhteet [työttömyysturvan varassa olevilta]. Suojaosia on nimenomaan tuotu sekä asumistukeen että työttömyysturvaan sen takia, että näihin matalapalkkaisiin, lyhyisiin ja epävarmoihin työsuhdepätkiin olisi tekijöitä, että heti ei tuet lähde leikkautumaan. Nyt mennään päinvastaiseen suuntaan. Matalapalkkaisille palvelualoille ja niiden työvoimatarpeelle tämä tarkoittaa, että työvoimapula sen kun pahenee”, Eloranta arvioi.
Ay-johtajan arvion mukaan palvelualan työnantajatkin katsonevat ”tukka pystyssä, mitä hallitus on touhunnut”.
Työttömien keskusjärjestöstä arveltiin perjantaina, että työttömiä halutaan nyt potkia kokoaikatyöhön, ja tuen nostamisen ja osittaisen työnteon yhdistelmästä halutaan eroon. Mutta entä se osuus esimerkiksi pitkäaikaistyöttömistä, joka ei kykene kokoaikatyöhön, mutta haluaisi tehdä töitä kykynsä mukaan, työttömien edunvalvoja mietti.
Selitystä voi hakea siitä, että työllisyys on parantunut edellisenkin hallituksen aikana, ja oikeistohallituksella on paine etsiä uusia keinoja sen kirittämiseen edelleen. Kysymys kuitenkin kuuluu, jääkö työtä kirjauksen myötä enemmän tekemättä kuin syntyy uutta työtä.
Samaan aikaan Suomessa on haikailtu osa-aikatyön lisääntymistä Ruotsin malliin. Kirjaus ei sovi ajatukseen. Kaiken lisäksi hallitusohjelmasta ilmenee, että työttömyysturvan suojaosista luopumisen taloudellinen vaikutus arvioidaan vähäiseksi.
Kirjoittaja on Uuden Suomen uutispäällikkö.
300 euron suojaosuus poistuu - kiitos uusi hallitus!
93
3454
Vastaukset
- Anonyymi
Eli jos suojaosuus poistuu, niin on järjetöntä lähteä muutaman päivän työkeikkaa tekemään, koska siitä ei hyödy mitään, pahimmassa tapauksessa saa rahaa vähempi kun mitään tekemättä.
- Anonyymi
Niinpä. Millasia suojaosuuksia eduskuntalaiset saa??? valtavia. Jopa entiset edustajat saavat SOPEUTUMIRAHAA 10 000 e KK??? Häviikö sekin? Ei varmasti, he ptiävät omista eduista tiukasti kiinni ja jopa lisäävät ja siksi kansalta se poistetaan jotta edustajat saavat lisää!!!
ONNEKSI EN ÄÄNTÄNYT KETÄÄN! EI TARVI HÄVETÄ MOISIA ORPOPOJAN PIRUJA - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Millasia suojaosuuksia eduskuntalaiset saa??? valtavia. Jopa entiset edustajat saavat SOPEUTUMIRAHAA 10 000 e KK??? Häviikö sekin? Ei varmasti, he ptiävät omista eduista tiukasti kiinni ja jopa lisäävät ja siksi kansalta se poistetaan jotta edustajat saavat lisää!!!
ONNEKSI EN ÄÄNTÄNYT KETÄÄN! EI TARVI HÄVETÄ MOISIA ORPOPOJAN PIRUJAOikeat ihmiset kuitenkin äänestivät ja vätykset saavat tyytyä siihen tulokseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeat ihmiset kuitenkin äänestivät ja vätykset saavat tyytyä siihen tulokseen.
Kyllä minä koen olevani oikea ihminen. En ole mekaaninen oletnto joka sanoo piip piip.
Äänestäminen ei ole tae sinun oikeista ihmisitä, eikä muustakaan. Se antaa vaan maineen tyhmistä ja idiooteita ihmsiitä, jotka äänestää rikollisia edsukuntaan. Tiulosket on nähtväissä
Me kaikki olleaan siitä samaa mietl. Sinäkin, vaikka idioottia esitätkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minä koen olevani oikea ihminen. En ole mekaaninen oletnto joka sanoo piip piip.
Äänestäminen ei ole tae sinun oikeista ihmisitä, eikä muustakaan. Se antaa vaan maineen tyhmistä ja idiooteita ihmsiitä, jotka äänestää rikollisia edsukuntaan. Tiulosket on nähtväissä
Me kaikki olleaan siitä samaa mietl. Sinäkin, vaikka idioottia esitätkin.Tarkoitushan oli vaan äänestää megatunarit ulos hallituksesta. Se onnistui.
Eivät äänestäjät ole niin tyhmää vaalikarjaa, etteivät huomaisi tunarointia.
Saarikon täysin tyhjät lupaukset selkeästi johtivat kepun "vaalimenestykseen"
Kun ennen äänestystä karsii pois kaikki tunaroineet ja petturi puolueet, niin
vaihtoehdot jäävät todella vähiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ONNEKSI EN ÄÄNTÄNYT KETÄÄN! EI TARVI HÄVETÄ MOISIA ORPOPOJAN PIRUJANäin se on ne jotka opiskelee paljon ryöstää köyhiltä ja jotka opiskelee vähän maksaa kaiken.
- Anonyymi
Tarkoitus on suojaosa pitää elossa vaikka tekee työtä satunnaisesti keikkaa tilapäistä osa aikatyötä ja kausityötä ruuhka ajan työtä ja vaikka opiskelee jonkun kurssin.Kyllä hyvä asia ei sitä voi poistaa.Samoin pitää olla perusoikeudet myös vanhoilla ihmisillä tehdä välillä voinnin mukaan keikkaa osa aikaa vaikka hitaammin silti !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ONNEKSI EN ÄÄNTÄNYT KETÄÄN! EI TARVI HÄVETÄ MOISIA ORPOPOJAN PIRUJAOnhan se nyt vähän eri asia saada elämiseen kk 4000 € kuin 700€ vai mitä ?
- Anonyymi
Osa aika työ sopii hyvin nykyään kun on etätyötä ja tee se itse kaikki niin jos vielä osa aika työtä löytää kannattaa mennä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ONNEKSI EN ÄÄNTÄNYT KETÄÄN! EI TARVI HÄVETÄ MOISIA ORPOPOJAN PIRUJASaadaanko nyt Karjalan maat takaisin judet muuttaa Palestiinaan ja arabit arabiaan niin meidän maat tulee takaisin 🥰❤️.
- Anonyymi
Onko uusi Suomi UUSI VENÄJÄ VAI OSA EUROOPPAA JA SUOMEA
- Anonyymi
🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒
💋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17895090Q
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Tuo kuulostaa joltakin väärinymmärrykseltä uskon että se korjataan järjelliseen muotoon
- Anonyymi
Kun työ on nykyään ahneuden vuoksi yhtä juoksemista niin tuo on törkeää että ottavat suojaosan kokonaan pois. Menisivät itse tuonne siivous, ravintola ja hoitajarumbaan oikeasti kokeilemaan. Kokemusta on itselläni noista jo 30 v aikana ja työntahti on 20 kertaistunut tänä aikana, ja eurot menee kasvottomille yrityksille ahneutena, ei niille jotka sen työn tekevät. Tänä päivänä on hyvin paljon pätkätöitä! On käsittämätöntä todellisiudesta vieraantumista politiikassa jos he eivät usko että suurinkin osa työttömistä jaksaa ja kykenee parhaiten osa aika työhön. Itse en enää jatka osa työtä, kun suoja osa poistuu. Saan sen saman rahan laillisesti kylllä paljon helpommallakin myymällä itse valmistamia ja kasvattamia tuotteita. Ja jos oikeasti pakottavat taas niihin liirum laatum kursseille niin joko ois mielenosoitusten aika, työttömät??osa aika työtä on eniten nyt ja hallitus jyrää sen mahiksen työttömiltä? Sairasta on tämä, kun se ei edes ole mitenkään iso summa...leikkivät ihmisten elämällä! Vaikka rahaa ois olla tekemättä niin. Huh huijas tota porukkaa.
- Anonyymi
Nuoriso jaksaa työssä vielä vanhemmat ei jaksa mitä enemmän ikää tulee sen enemmän vauhti hidastuu kaikilla.
- Anonyymi
Yksityiset hoivakodit on ongelma siinä että yritys vetää voittoa miljoonan mutta ei palkkaa hoitajia potilaat on kusen hajussa ilman päivähousuja onko sekin joku kidutustapa ????
- Anonyymi
Kun siis he kertovat poliitkot itse että suoja osan poisto ei ole rahallisesti iso juttu valtiolle. Täytyy kyllä todeta että monen ihmisen elämän ne kyllä sotkee. Ja tämähän vain lisää työttömyyttä!! Pitääkö oikeesti hakea sairaapaperi, että saa tienata noita almuja. Eivät nuo kyllä ole tietoisia työelämän tilanteesta ja osa aikaisista. Oma tili on täynnä heillä rahaa ja eivät ole tavanneet ihmisjoukkoja syvällisesti eli eivät tajua sitä että monelle osa työ on ainoa jaksamisen vaihtoehto. Ei tuolla makseta kokousrahoja ja pullakahveja kun ollaan työnkentällä, kuten nuo poliitikot joille maksetaan isoja rahoja aivotyöstä.Fyysistä työtä tuskin edes ovat tehneet. Ihmisarvo on aina ykkönen, sitten on hyvyys jonka mukaan pitää tehdä politiikkaa. Jos köyhät eivät saa mennä pas...hanttihommiin enää niin siitä kärsii valtiokon.
- Anonyymi
Työnteko on niiiiin kivaa ja helppoa nykypäivänä että teen sitä ilmaiseksi ja vapaaehtoisesti. Yes. Nyt siihen on mahdollisuus. Huom. Tämä on sarkasmia. Kiitos typerä hallitus kun leikkaatte heikoimmilta noin isosti. Hirvittää kun leikataan sieltä missä ollaan jo reunalla. Toivottavasti nämä saadaan vielä estettyä. Typeriä päätöksiä ei pidä päästää läpi! Joka hallitus muuttaa ja pelleilee ...ja kohta ollaan siinä että ravataan joutavilla kursseilla. Hei, me ollaan aikuisis jo, voisiko joku tuon kertoa hallitukselle. Ja kyllä ennen oli kuntouttava toiminta ja siitä vielä yksi eriytetty ryhmä, jotka eivät osaa kelloa, niin saavat itsensä kunnialla hoidettua. Ja työnantaja valitsee työntekijän! Miten ne ihmiset jotka eivät pääse töihin esim jonkin ominaisuutensa vuoksi. Kestääkö heidän mielenterveys jatkuvia ei , ei ,ei työhaastateeluun pääsyä tai töihin pääsyä. Minusta tuntuu että työnhaku on jotain showta jota tehdään muutaman poliitikon aivopierun vuoksi. Järkeä siinä ei ole ollut enää pitkään aikaan! Kävin kuuntelemassa yksityisen firman työnhaku jutun. Heille maksetaan siitä että työtön menee töihin!! Voiko sairaampaa enää olla? Työtön ihminen on muutettu ostovälineeksi ja hän itse hommaa sen työn. Ei näillä firmoilla ole mitään piilotöitä joita ne tarjoais!!
- Anonyymi
Itsekin olen jujri osa-aikainen ja juuri suojaosa sai ottamaan tällaista työtä. Nyt sitten täytynee lopettaa työ ja ryhtyä työttömäksi
- Anonyymi
Lopetan myös heti kun laki tulee voimaan.Ei kannata.
- Anonyymi
Jatka vaan saat enemmän eläkettä sitten.
- Anonyymi
Vai on täällä jo Elorannan robakanta menossa. Jos ei pysy erillään niin vastakainasettelu pahenenee Ay maksut ja säätiöt verolle, eli tasaarvoiseksi muiden kanssa. Jossain raja kerjätessäkin.
- Anonyymi
Tuollainen uudistus kannustaa tekemään lähinnä pimeitä töitä. Nehän eivät asumistukea laske. Sitäkö hallitus toivoo.
- Anonyymi
Niin tekee ja oikeastaan muutenkin. Vähän nurinkurista, jos poistuu, kun tämä kumminkin lisää luvallista työtä. Ehkä tämä on joku väärinkäsitys, niinku myös jotkut lapsiin liittyvät leikkurit`?
Näkee sitten mitä ne lopulliset päätökset tulee oleen. Pitäis olla perustulo tms. malli eikä tämmöstä kauheeta byrokratiaa.
Olisivat saaneet leikata vaikka kotitalousvähennystä, sillä se valuu suureksi osaksi hyvätuloisten remontteihin, eikä ole lisännyt työllisyyttä. Reippaasti vois leikata myös yritystuista.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin tekee ja oikeastaan muutenkin. Vähän nurinkurista, jos poistuu, kun tämä kumminkin lisää luvallista työtä. Ehkä tämä on joku väärinkäsitys, niinku myös jotkut lapsiin liittyvät leikkurit`?
Näkee sitten mitä ne lopulliset päätökset tulee oleen. Pitäis olla perustulo tms. malli eikä tämmöstä kauheeta byrokratiaa.
Olisivat saaneet leikata vaikka kotitalousvähennystä, sillä se valuu suureksi osaksi hyvätuloisten remontteihin, eikä ole lisännyt työllisyyttä. Reippaasti vois leikata myös yritystuista.
lajijasurisKukas ne hyvätuloisten remontit tekee, kun se "ei lisää työllisyyttä"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukas ne hyvätuloisten remontit tekee, kun se "ei lisää työllisyyttä"
No tokkiinsa ne samat kuin muutenkin!
Jotkut ovat todenneet ettei vähennys lisää työllisyyttä ainakaan siinä määrin, että vähennys olis perusteltu. Mitä mä näitä tiedän niin jokainen olis tehnyt remontit joka tapauksessa, osalla ei ole edelleenkään varaa tai edes halua ostaa esim. siivousta jne.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tokkiinsa ne samat kuin muutenkin!
Jotkut ovat todenneet ettei vähennys lisää työllisyyttä ainakaan siinä määrin, että vähennys olis perusteltu. Mitä mä näitä tiedän niin jokainen olis tehnyt remontit joka tapauksessa, osalla ei ole edelleenkään varaa tai edes halua ostaa esim. siivousta jne.
lajijasurisJa sitten se pimeä työ... mulla käy kerran kuussa siivooja ja tämmöstä pikkuasuntoo ei kauaa ammattilainen tai normikuntoinenkan siivoo. Mulla on kot.väh. käytössä, sillä en pidä sitä hankalana hakea. Moni varmaan kokee toisin ja kun pikkuhomma niin helpompi maksaa rahalla.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitten se pimeä työ... mulla käy kerran kuussa siivooja ja tämmöstä pikkuasuntoo ei kauaa ammattilainen tai normikuntoinenkan siivoo. Mulla on kot.väh. käytössä, sillä en pidä sitä hankalana hakea. Moni varmaan kokee toisin ja kun pikkuhomma niin helpompi maksaa rahalla.
lajijasurisMikset itse siivoa kotiasi? Jää rahaa parempaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitten se pimeä työ... mulla käy kerran kuussa siivooja ja tämmöstä pikkuasuntoo ei kauaa ammattilainen tai normikuntoinenkan siivoo. Mulla on kot.väh. käytössä, sillä en pidä sitä hankalana hakea. Moni varmaan kokee toisin ja kun pikkuhomma niin helpompi maksaa rahalla.
lajijasurisNoi kotisiivoukset voisi kieltää ja kotitalousvöhennyksen poistaa. Vapautuu siivoojia sinne Issille ja LassilaTikalle.
Kyllä vähän rikkaammankin on hyvä opetella siivoamaan itse. Tulee vähän perstuntumaa normaaliin, tavallisen ihmisen arkeen.
Sitäpaitsi jokin kerran kuussa on töysin mitätön juttu. Kun kerran vikossa siivoaa itse hyvin niin ei tarvitse erikseen mitään kerran kuussa siivouksia, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noi kotisiivoukset voisi kieltää ja kotitalousvöhennyksen poistaa. Vapautuu siivoojia sinne Issille ja LassilaTikalle.
Kyllä vähän rikkaammankin on hyvä opetella siivoamaan itse. Tulee vähän perstuntumaa normaaliin, tavallisen ihmisen arkeen.
Sitäpaitsi jokin kerran kuussa on töysin mitätön juttu. Kun kerran vikossa siivoaa itse hyvin niin ei tarvitse erikseen mitään kerran kuussa siivouksia,Nimimerkki lajijasuris on aiemmin kertonut olevansa työkyvyttömyyseläkkeellä myös tällä palstalla. Epäilen vahvasti, että kotisiivooja ei käy laiskuuden tai osaamattomuuden takia.
Pitkäaikatyötön - Anonyymi
Kaikkea pimeää kannattaa tehdä,jäämättä kiinni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimimerkki lajijasuris on aiemmin kertonut olevansa työkyvyttömyyseläkkeellä myös tällä palstalla. Epäilen vahvasti, että kotisiivooja ei käy laiskuuden tai osaamattomuuden takia.
Pitkäaikatyötön👍just näin. Mä teen, kuten imurointia siinä väilissäkin, ja siivoja käy kerran kuussa niin tulee tehtyä kunnolla ja sellaisetkin paikat mitä en edes saa. Kyllä mä pienituloisena olen silti tarkka mihin rahaa käytän.
lajijasuris - Anonyymi
Vuokra yritykset nosteli yhteen menoon vuokria todella paljon ja nyt ne asunnot on tyhjillään ollut jo pitkään ihmiset muutti pois
- Anonyymi
Toisia vaan ei kiinnosta työnhaku, sillä heidän kaikki energiat menee ruikutukseen.
- Anonyymi
Työnhaut menee rekrytoinnin ö-mappiin. Satoja hakemuksia jo lähetellyt täysin turhaa ajanhaaskausta.
- Anonyymi
Liiton( sovitellunkaan) työttömyysetuuden saajista, eli ansiosidonnaista soviteltuna tai "sovittamattomana" saavista kyse, eli jos ei ole halua töihin, kun kotona saa mukavasti muutenkin makailla (sovitellulla) päivärahalla suurimman osan, niin mitä turhaa muutakaan miettiä. Onneksi muuttuu tilanne, ja nuo pahimmat rikkaat loisijat tuilla saadaan töihin. Saisi uusi laki tulla jo.
- Anonyymi
OLEN NIIN ONNENPEKKA!
Jäin juuri sopivasti eläkkeelle viime vuonna. Ennen eläkettä olin tietoisesti työttömänä, sain ansiosidonnaista jolla oli hyvä kelpoltella vuosia, 6 kk työtä ja 400-500 pvä työttömänä anssilla, mulla oli hyvä 2100 e kk anssi, joten hyvin elin ja taas oltiin 6 kk töissä ja 400-500 pvä työttömänä. Korona aikakin oli vielä siinä, ettei kukaan edes ottanu töihin joten sai olla sen 500 pvä kotona. Hyvin pärjäsin,. Eikä työttömyyspäivät edes kuluneet. ;)
Etsin aina hommia mitkä oli tosi helppoja ettei rasittanu. Olin yleensä ohjaajana, ei tarvinnu kun neuvoa muita ja itse kahvitella ja lukea lehteä ja nettiä... olis tosi kivaa olla vaan.
Noin meni varmaan 15 v... joten mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa työnteosta, tein sen verran että näytti työnteolta. Hih...
On onnenkantamoinen että olen nyt eläkkeellä... huh huh..helpolla pääsin ja nyt nautin. Kaiken lisäksi sain vielä perinnöksi reippaasti rahaa... joten mun on helppo olla ja irvailla muita. ;) Hyvähän se on että ihmisiä patistetaan hommiin, nyt ei kukaan varmaanpääse yhtä helpolla kun minä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
OLEN NIIN ONNENPEKKA!
Jäin juuri sopivasti eläkkeelle viime vuonna. Ennen eläkettä olin tietoisesti työttömänä, sain ansiosidonnaista jolla oli hyvä kelpoltella vuosia, 6 kk työtä ja 400-500 pvä työttömänä anssilla, mulla oli hyvä 2100 e kk anssi, joten hyvin elin ja taas oltiin 6 kk töissä ja 400-500 pvä työttömänä. Korona aikakin oli vielä siinä, ettei kukaan edes ottanu töihin joten sai olla sen 500 pvä kotona. Hyvin pärjäsin,. Eikä työttömyyspäivät edes kuluneet. ;)
Etsin aina hommia mitkä oli tosi helppoja ettei rasittanu. Olin yleensä ohjaajana, ei tarvinnu kun neuvoa muita ja itse kahvitella ja lukea lehteä ja nettiä... olis tosi kivaa olla vaan.
Noin meni varmaan 15 v... joten mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa työnteosta, tein sen verran että näytti työnteolta. Hih...
On onnenkantamoinen että olen nyt eläkkeellä... huh huh..helpolla pääsin ja nyt nautin. Kaiken lisäksi sain vielä perinnöksi reippaasti rahaa... joten mun on helppo olla ja irvailla muita. ;) Hyvähän se on että ihmisiä patistetaan hommiin, nyt ei kukaan varmaanpääse yhtä helpolla kun minä.Jaa meillä ohjaajan työssä taas piti juosta yhtenään rappusia kuljettaa potilaita ja viedä ja etsiä papereita viedä ja tuoda sekä elvyttää välillä kaatuilevia ja ohjata muihin paikkoihin sekä ohjata vastaanotolle oikeaan paikkaan kymmeniä päivässä ei kahvilla ehtinyt käydä mutta kukin tavallaan työssä.Ei siinä mitään sen päälle vielä toiset kohtelee kuin idioottia mutta Jeesus maksaa sitten kullekin tekojensa mukaan.
- Anonyymi
Tuollainen 300 € on ihan mitätön summa kokonaisuutta ajatellen.
Tärkeintä on se, että tasainen palkkavirta läpi vuosikymmenten
kerryttää mukavasti eläkettä, millä voi pärjätä leppoisasti .- Anonyymi
Ei se 300 ole mitätön summa niissä rahoissa joista huonosti palkatuissa pätkähommissa on kyse. Se on kuukauden ruokaraha yhdelle henkilölle.
- Anonyymi
300 € x 12 = 3.600 €. Se on kuule työmarkkinatuen saajalle iso potti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se 300 ole mitätön summa niissä rahoissa joista huonosti palkatuissa pätkähommissa on kyse. Se on kuukauden ruokaraha yhdelle henkilölle.
Se on kahden kuukauden ruokaraha yhdelle ihmiselle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se oikea raha osa aika ja keikkatyötä eläkettä saavillekin voisi olla samoin kun vuokrat sähköt on joka kk maksettava kuitenkin niin tämä perustaa lujittaa hiukan vain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
10€ päivä on 300€ kk
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskimäärin 200€ on minimi ruoka tamponit juoma alusvaate ja shampoot saippuat hammasharjat
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos katsoo malli ammatissa olevia luurankoja ei tarvi kuin vaihtaa Lindex pyjama päälle keskitysleiri Look.Mallit syö sieniä ja opioideja huumeita pysyäkseen luurankoina.He eivät saa syödä mitään monet fitness ihmiset laskee kaloreita mutta kasvattaa lihaksia proteiinilla ja hormoneilla taas.Ihmisiä on kuollut nälkään narkomaaneina ja aliravittuina ilman ehkäisyä Afrikan arabian Aasian maissa riippuu uskonnosta myös Intiassa on tämä ongelma ja naiset syrjittyjä.Kasvis syövät on laihoja KOKEILKAA 2-4 viikkoa kaalikeittoa ilman rasvaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhden kuukauden yhdelle plus bussiliput ja hygienia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos katsoo malli ammatissa olevia luurankoja ei tarvi kuin vaihtaa Lindex pyjama päälle keskitysleiri Look.Mallit syö sieniä ja opioideja huumeita pysyäkseen luurankoina.He eivät saa syödä mitään monet fitness ihmiset laskee kaloreita mutta kasvattaa lihaksia proteiinilla ja hormoneilla taas.Ihmisiä on kuollut nälkään narkomaaneina ja aliravittuina ilman ehkäisyä Afrikan arabian Aasian maissa riippuu uskonnosta myös Intiassa on tämä ongelma ja naiset syrjittyjä.Kasvis syövät on laihoja KOKEILKAA 2-4 viikkoa kaalikeittoa ilman rasvaa.
Anoreksiaa on usein narkomaaneilla ja bulimiaa oksentaa kaiken mitä syö.
- Anonyymi
Eli joudunko nyt lopettamaan henkilökohtaisena avustajana ja asiakas jää sitten vaille apua?
- Anonyymi
Ei ole tuottavaa työtä tuo
- Anonyymi
Et joudu etkä lopeta pidä kiinni siitä kk rahasta.
- Anonyymi
Maksamalla sellaista palkkaa, jolla ihmiset tulevat toimeen, vähentää valtion menoja. Yritykset taitavat kuitenkin haluta juuri päinvastaista, eli tarve maksaa vain vähän palkkaa ja tukirahojen muodossa sitten loput rahat ihmisille. Kun yrityksen palkkakulut pienenevät, niin voitoto paranevat. Tällainen ajatus on kuitenkin ristiriidassa valtion menojen karsimisen kanssa. Valtion menot pienenevät, kun yritykset maksavat tarpeeksi suurta palkkaa, eikä siis tarvitse maksaa ihmisille tukia.
- Anonyymi
Sehän on aina niin että menoja karsitaan köyhiltä kun taas Jeesus opettaa karsimaan rikkailta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän on aina niin että menoja karsitaan köyhiltä kun taas Jeesus opettaa karsimaan rikkailta.
Sari Essayh on ilmeisesti mustanraamatun tulkitsija. Kaikki toiminta on käänteistä kun pahasta alkaa muuttumaan yhä suuremassa määrin hyvää ja hyväksyttävää.
- Anonyymi
Tienaan sen 300 euroa tai enemmän kalastamalla ja myymällä kalaa. Pakko se vaan kalastaa koska muuta työtä ei saa työsopimuksilla.
- Anonyymi
Mutta KEVA maksaa joka kuukausi 3000 €, niin ei tarvitse muusta huolehtia.
- Anonyymi
Tuuppa torille tuo sanomaan..
- Anonyymi
Ulkomaalaiset saa kyllä erityisen paljon kotoutustukia ottakaa niistä puolet pois meillä ei kantaväestö edes osaa moisia summia haaveilla eikä pyytää edes mitään !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ulkomaalaiset saa kyllä erityisen paljon kotoutustukia ottakaa niistä puolet pois meillä ei kantaväestö edes osaa moisia summia haaveilla eikä pyytää edes mitään !
Ulkomaalaiset on saanut sossusta kattiloita ja avustuksista takkeja rattaita ja talvikenkiä kantaväestö ei ja tämä on syrjintää.
- Anonyymi
Tämä on köyhyys-osio. Mitä sää täällä?
- Anonyymi
Saahan köyhä eläkeläinen täällä kirjoitella.
- Anonyymi
Toivon että palkka riittää edes vuokraan jatkossa. Lopuilla hiluilla makaronia ja margariinia. Mahtaa mennä köyhät vielä huonompaan kuntoon. Kohta ollaan kuin keskitysleirillä,laihoina raahaudutaan työhön.
- Anonyymi
Tuohan on selkeää demaripropagandaa . Ulistaan olemattomista ongelmista.
Demareilla oli 4 vuotta aikaa hoitaa kansalaispalkka , mutta sekin tunaroitiin.
Terveydenhoitoa uudistettiin härkäpäisesti, mutta vain kaaos saatiin aikaan. - Anonyymi
Keskitysleirin potilaat taisi olla hinduja kasvis syöjiä ja paastoajia uskonto osastoja niinkuin Intiassa ne seisoo yhdellä jalalla ja meditoi viikon syömättä. Ja meillä on ollut vuorotyössäkin niin pienet palkat että vuokran jälkeen mitään jäänyt käteen täällä kylmäs ilmastossa missä on PAKKO OSTAA TOPPAVAATTEET JA TOPPAKENKÄÄ sillä pienellä palkalla onneksi kibbutsille on lämmin ilmasto ei ole näitä vaateostoja siellä pakko tehdä kolikoilla mitä saa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan on selkeää demaripropagandaa . Ulistaan olemattomista ongelmista.
Demareilla oli 4 vuotta aikaa hoitaa kansalaispalkka , mutta sekin tunaroitiin.
Terveydenhoitoa uudistettiin härkäpäisesti, mutta vain kaaos saatiin aikaan.Kansalais- perustulo on hyvä perusajatus koko unionissa vähentää varastamista mutta ei niin pieni summa kuin mitä kokeiltiin riitä näillä veroilla hinnoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskitysleirin potilaat taisi olla hinduja kasvis syöjiä ja paastoajia uskonto osastoja niinkuin Intiassa ne seisoo yhdellä jalalla ja meditoi viikon syömättä. Ja meillä on ollut vuorotyössäkin niin pienet palkat että vuokran jälkeen mitään jäänyt käteen täällä kylmäs ilmastossa missä on PAKKO OSTAA TOPPAVAATTEET JA TOPPAKENKÄÄ sillä pienellä palkalla onneksi kibbutsille on lämmin ilmasto ei ole näitä vaateostoja siellä pakko tehdä kolikoilla mitä saa.
Mikäli ihmisissä on loisia matoja parasiitteja ameebaa ihmiset on laivoja tai lapamato parasiitissa vatsa kasvaa muuten laihtuu.Niihin on olemassa lääkkeitä pitää vain löytää koulutettu lääkäri.
- Anonyymi
Täällä kylmässä on raahauduttu kouluun työhön aina ohuissa vaatteissa ilman ruokaa ja kouluissa syöty näkkileipää ja sikaa kun muuhun ei ole ollut rahaa.Kyllä täällä on köyhyys ollut hyvinkin kurjaa paleltu on ja sairastettu kaikki taudit pakkasella ja ennen oli karheaa kangasta vielä vaatteet.
- Anonyymi
Margariini saa on öljyä se pitää terveenä siksi sitä kannattaa ostaa ja vaihtaa makaroni Italian food appelsiinin vitamiiniin.Jaffoja ei ole nähty kyllä enää kaupoissa vaikka sentään parhaan makuisia.
- Anonyymi
SAK ELORANTA AIVAN OIKEASSA SUORAAN SANOEN NYT HALLITUS MENEE PERSE EELLÄ KUORITTUUN PUUHUN, SAATANA MITEN TOLLO KOKOOMUS KOKO HALLITUS. NÄIN TULEE BANGROT TÄYS TUHO SUOMEN KANSALLE PIENI TULOISILLE, ELÄKELÄISILLE, L - PERHEILLE, TYÖSSÄ KÄYVILLE JA TAAS ON MENOSSA LAILLINEN ROSVOUS VARKAUS KÖYHILTÄ RIKKAILLE. ON PAREMPI KOK ORPON VÄISTELLÄ KULKEE PIKKU TEITÄ HELVETTIIN.
- Anonyymi
Otetaan huomioon thai ilmasto lämmin ei lämmityskuluja ja mikä on leivän hinta tänään vertaa Suomen hintoja
- Anonyymi
Näin se on että lopetan osa-aikatyön ja jään rennosti odottelemaan eläkettä 😊
- Anonyymi
Eikä sitä eläkettä tarvitse edes odotella. Kun vain tietää, että se tulee säännöllisesti
joka kuukauden 20. päivänä. Kyllä sillä hyvin pärjää, kun on säntillinen ihminen.
Ja voi vielä laittaa vähän säästöönkin niiden "huonojen" kuukausien varalle.
Puskurirahastoa pitää aina olla yllätyslaskujen varalle.
Mitenkäs se on näiden kausityöntekijöiden tilanne. Onko varauduttu pahimpaan. - Anonyymi
Ihan sama mikä raha mutta ilmasto täällä määrää osin hintoja ja ostoja.Eläkkeellä voit huomata miten väsyt on verenpainetta on ikänäkö ongelmia silmissä ja alkaa suuntavaisto tasapaino horjua ja naiset lihoo turpoaa kuukautiset loppuu iho ohenee ja hikoilee.Vanhuus on oikeasti projekti sitä ei pääse karkuun kukaan kohta tekin istutte penkillä ette tiedä mihin pitäisi mennä.
- Anonyymi
Oikein.
- Anonyymi
Suojaosuuden poistamisen ymmärtäisi, jos se toteutettaisiin perustulona eli kaikki palkkatulot laskettaisiin ja verotettaisiin perustulon päälle ja päältä. Perustulo toisi perusturvan, mutta omaa elintasoaan voisi nostaa siitä suoraan hyvin lyhyilläkin työsuhteilla. Verotuksen vaan pitäisi olla sovelluttu säännöllisen kokoaikainseen työsuhteeseen nähden. Veroaste olisi muuttuisi voimakkaasti tulojen alkupäässä. Minusta perustulo on vain verotuksellinen ongelma.
Pelkkä suojaosuuden poistaminen herättää kysymyksen, miten nämä samat puolueet ovat aikaisemmin sen perustelleet? Kysehän on ollut työttömän aktivoimisesta. Eikö lyhytaikaisia töitä ole ollutkaan edes henkilöpalveluyritysten kautta?
Jos perustuloa ei yllä kirjoitetun tavalla toteuteta, yleisperiaate on tietysti se, että tuet loppuvat kun palkka alkaa juosta. Asumistukikin kokonaan noin 1700 euron jatkuvilla tuloilla.- Anonyymi
Kaikki noi nyt rikkaat on itsekin nostanut opintotukia ja opiskelijan asumistukea lapsilisät ja avustukset mitä on ne vaan on unohtunut kun on alkanut tienata.
- Anonyymi
Työelämässä on tehtävä remontti. Sellainen, että työntekijä voi päättää tekeekö työtä 100% vai ehkä 60 - 80%. Näinhän on muissa Pohjoismaissa. Samoin työttömyysturva pitää järkevöittää. Miksi on keikkatöitä?
- Anonyymi
Keikka työ on useimmin tilapäistyötä yrityksissä on kiire sesonki kiire apulaisia tarvitaan tai joku tapahtuma missä tarvitaan avustajia tai ohjaajia sekä järjestys henkilöitä ja tilapäisesti siivoojia muutaman päivän ajaksi tai myyjiä tarjoilijoita kokkeja sekä päiväkodeissa hoitajia joku sairastunut jäänyt äitiyslomalle tai tai junasiivooja on sairaana ehkä joku hoitaja tai kioskimyyjä tarvii tuuraajan keikkaa kun tekee se on kausi luonteista ja lyhyt aikaisia työtehtäviä useimmin.Siivoojista on eniten pulaa.
- Anonyymi
On se kamalaa työttömän osa jos töihin joutuisi ja vastaamaan oman elämänsä kuluista . Säälin teitä
- Anonyymi
Säälin sinua minkälaisia aivokääpiöitä suhteellisuudentajun menettäneitä ylimielisiä yksilöitä jotka eivät ymmärrä pienipalkkaisten osa-aika työntekijöiden elämästä yhtään mitään.
- Anonyymi
Menkää matut ja muut lusmut töihin
- Anonyymi
Kyllä kunnon ulkomaalainen taksi kuski kyselee jalankulkijoita missä joku katu on tai bussikuski taas ei ymmärrä edes kysymystä tai jotain paikan nimeä.
- Anonyymi
Kaikki uuden hallituksen suunnitelmat on hyviä👌
- Anonyymi
Sitten maahanmuuttajien pimeät bisnekset ja veroton tulo sekä kioskit ja rekisteröimättömät autot huumemyynti kuljetukset ja muu myös ravintoloissa pimeät puuhat.
- Anonyymi
Ne ovat jopa ihmisoikeuksien vastaisia!
https://ihmisoikeusliitto.fi/hallitusohjelmassa-vakavia-puutteita-ihmisoikeuksien-kannalta/
- Anonyymi
blaaaaaaaaaaa
- Anonyymi
Työllistää Kelan työntekijöitä kun tulee lisää toimeentulotukipäätöksiä.
Hienoa Orpo. Työllisyys nousuun. - Anonyymi
Nyt alkaa pimeiden duunien aika!!!
- Anonyymi
Kerro mullekin mistä niitä löytyy lähden tältä istumalta.
- Anonyymi
työttömyys on jo hurjassa nousussa. Nyt ei kannata enää ottaa pätkätöitä vastaan eikä muitakaan töitä, kun palkkaa ei haluta maksaa.
Orpo sanoi että velkaa ei oteta enää ja työllisyys nousee hirmusta vauhtia, no nousee siis alaspäin.
Työtömyys on suurta jo nyt.
Kaikki vaan työttömiksi se on orpopojan toive. - Anonyymi
VIELÄKIN PAHEMPAA ON TULOSSA JOS KOK YLIMIELINEN HOLOKKIPOLVI TUPPI VALTAAN PÄÄSEE LOPPUU VIIMENENKIN HYMY KANSALTA.
- Anonyymi
JES!!! Ei tarvi otaa lyhyitä töitä vastan senkun nauttia kelan etuuksista. No sitähän tässä me ollaa nautittu monia vuosia, yhteensä varmaan 35 vuotta. Nyt paranee kun ei tarvi ottaa niit minitöit. JES JES JES JES JES....
kotonahan on parempi olla kuin töissä. JES JES JES.... - Anonyymi
Lyhytaikaisia työsuhteita ei sitten enää haluta. Haluttaisi vaan ei ole viisasta tutustua vain muutaman session vuoksi. Vapaita lyhytsuhteita ei kielletä, mutta ne estetään. Minusta se on huono asia, sillä tutustuminen vaikeutuu.
Avoimien työpaikkojen määrä tullee laskemaan, sillä suuri osa niistä on ollut lyhytaikaisia. Tai sitten niihin ei löydy työntekijää. Tässäkin kohtaa olisi voitu vaikutusarvioita tehdä.
No, Presidentti Niinistö valitsi sellaisen Hallituksen kuin halusi, Onneksi ja toivottavasti tilanne alkaa muuttua ja toimintojen arviointi siirtyy ammattivirkamiehille.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941769
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351628- 911373
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47928
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38918Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9914- 46872
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849