Yle, opettele lausumaan

Anonyymi-ap

Aamuteeveen Sanna taas väänsi ärkoopeen Andersin sukunimen aadlerkröits.
Ei, Sanna näin. Opettele aadlerkroits.
Kröits sanoo vain moukka.

37

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tänään saatiin jo kaksi tulkintaa. Bravo, jälkimmäinen meni jopa oikein!
      Adler on alku ja loppuosa on creutz. Lausutaan KROITZ.

    • Anonyymi

      Me kaadetaan tämä hallitus,vai mitä Petteri Orpo??

      • Anonyymi

        Junnilasta se alkaa.


      • Anonyymi

        Mehän tehdään niin ja näin, terv orpo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mehän tehdään niin ja näin, terv orpo

        Terv orpo..Lausutaan suomalaisttain "urpo".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terv orpo..Lausutaan suomalaisttain "urpo".

        Paras :))))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras :))))))

        urpo antoi urpon varoituksen


    • Anonyymi

      Voisko sen nimen muuttaa köönigsberg on helpompi lausua

    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikinä en ole kuullut noin lausuttavan. Ihan sama loppu siinä on kuin Ylen ansioituneella kuuluttajalla Carl-Erik Creutzilla.
        Kreivi Kroitz ceellä.

        The Ääni.
        https://www.youtube.com/watch?v=gS6zARXk54A


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikinä en ole kuullut noin lausuttavan. Ihan sama loppu siinä on kuin Ylen ansioituneella kuuluttajalla Carl-Erik Creutzilla.
        Kreivi Kroitz ceellä.

        Koita nyt vain uskoa ja myöntää erehtyneesi. Siinä olet oikeassa, että Creutz lausutaan samalla tavalla kuin Adlercreutz:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Creutz


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koita nyt vain uskoa ja myöntää erehtyneesi. Siinä olet oikeassa, että Creutz lausutaan samalla tavalla kuin Adlercreutz:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Creutz

        Olet siis sitä ikäluokkaa, joka uskoo wikipediaa enemmän kuin maan tapaa? Jos joku olisi lausunut että kreivi kröits luki säätiedotteen, olisimme pudonneet tuoleiltamme.
        Miksi sitten suurin osa toimittajista ja poliitikoistakin, kirkkonummelaisista (A:n asuinpaikkakunta), suomenruotsalaisista ja perusjanttareistakin sanoo aadlerkroits? Miten miekkonen sukunimensä ITSE lausuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis sitä ikäluokkaa, joka uskoo wikipediaa enemmän kuin maan tapaa? Jos joku olisi lausunut että kreivi kröits luki säätiedotteen, olisimme pudonneet tuoleiltamme.
        Miksi sitten suurin osa toimittajista ja poliitikoistakin, kirkkonummelaisista (A:n asuinpaikkakunta), suomenruotsalaisista ja perusjanttareistakin sanoo aadlerkroits? Miten miekkonen sukunimensä ITSE lausuu?

        Ymmärrän että harmittaa kun tajusit olevasi väärässä. Jos et luota kahden Wikipedian sivun tietoihin, niin miten sitten Kotimaisten kielten keskus?

        Suomenruotsalaisten sukunimien ääntäminen

        Adlercreutz ˈaadlärkröjts

        https://www.kotus.fi/julkaisut/nimijulkaisut/suomenruotsalaisten_sukunimien_aantaminen

        "Tähän luetteloon on koottu suomenruotsalaisia sukunimiä, joiden ääntämys on aiheuttanut ongelmia. Nimistä annetaan karkeistettu ääntämisohje tekstinä, minkä lisäksi oikean ääntämyksen voi kuunnella.

        Ääntämisohjeet pohjautuvat suomenruotsin ääntötapaan. Suomenkielinen nimenkantaja voi ääntää nimensä eri tavalla, samoin ruotsinruotsia puhuva.

        Joillekin nimille annetaan useita ääntämisvaihtoehtoja, koska henkilö tai suku saa itse päättää nimensä ääntämistavan. Näiden nimien kohdalla onkin hyvä kysyä – jos mahdollista – nimenkantajalta, miten hän itse ääntää nimensä."

        Pitäisikö sinun siis tosiaan kysyä asiaa herralta itseltään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis sitä ikäluokkaa, joka uskoo wikipediaa enemmän kuin maan tapaa? Jos joku olisi lausunut että kreivi kröits luki säätiedotteen, olisimme pudonneet tuoleiltamme.
        Miksi sitten suurin osa toimittajista ja poliitikoistakin, kirkkonummelaisista (A:n asuinpaikkakunta), suomenruotsalaisista ja perusjanttareistakin sanoo aadlerkroits? Miten miekkonen sukunimensä ITSE lausuu?

        No tässä Adlercreutzin itsensä antama lausumisohje:

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aatelisen-tunnistaa-suomessa-usein-vain-sukunimesta-en-muista-etta-lasten-kanssa-olisi-koskaan-puhuttu-aateluudesta/8499704


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän että harmittaa kun tajusit olevasi väärässä. Jos et luota kahden Wikipedian sivun tietoihin, niin miten sitten Kotimaisten kielten keskus?

        Suomenruotsalaisten sukunimien ääntäminen

        Adlercreutz ˈaadlärkröjts

        https://www.kotus.fi/julkaisut/nimijulkaisut/suomenruotsalaisten_sukunimien_aantaminen

        "Tähän luetteloon on koottu suomenruotsalaisia sukunimiä, joiden ääntämys on aiheuttanut ongelmia. Nimistä annetaan karkeistettu ääntämisohje tekstinä, minkä lisäksi oikean ääntämyksen voi kuunnella.

        Ääntämisohjeet pohjautuvat suomenruotsin ääntötapaan. Suomenkielinen nimenkantaja voi ääntää nimensä eri tavalla, samoin ruotsinruotsia puhuva.

        Joillekin nimille annetaan useita ääntämisvaihtoehtoja, koska henkilö tai suku saa itse päättää nimensä ääntämistavan. Näiden nimien kohdalla onkin hyvä kysyä – jos mahdollista – nimenkantajalta, miten hän itse ääntää nimensä."

        Pitäisikö sinun siis tosiaan kysyä asiaa herralta itseltään?

        Voisin kyllä kysyäkin. Olen muuten suomenruotsalainen :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässä Adlercreutzin itsensä antama lausumisohje:

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aatelisen-tunnistaa-suomessa-usein-vain-sukunimesta-en-muista-etta-lasten-kanssa-olisi-koskaan-puhuttu-aateluudesta/8499704

        No tämä on paukku! Enpä olisi uskonut moista kuuna päivänä.
        Olkoon sitten näin, mutta edelleen mietin sukulaistaan kreivi Creutzia (kroitsia) ja lukemattomia muita, jotka ääntävät oolla. Eduskuntaa myöten.
        Ehkä tässäkin pätee ohje: kun lausut ruotsia, sano suomea mutta ajattele ruotsia.
        Samoin kuin uun käyttö ruottalaisittain lausuttuna liippaa puoliväliä yytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän että harmittaa kun tajusit olevasi väärässä. Jos et luota kahden Wikipedian sivun tietoihin, niin miten sitten Kotimaisten kielten keskus?

        Suomenruotsalaisten sukunimien ääntäminen

        Adlercreutz ˈaadlärkröjts

        https://www.kotus.fi/julkaisut/nimijulkaisut/suomenruotsalaisten_sukunimien_aantaminen

        "Tähän luetteloon on koottu suomenruotsalaisia sukunimiä, joiden ääntämys on aiheuttanut ongelmia. Nimistä annetaan karkeistettu ääntämisohje tekstinä, minkä lisäksi oikean ääntämyksen voi kuunnella.

        Ääntämisohjeet pohjautuvat suomenruotsin ääntötapaan. Suomenkielinen nimenkantaja voi ääntää nimensä eri tavalla, samoin ruotsinruotsia puhuva.

        Joillekin nimille annetaan useita ääntämisvaihtoehtoja, koska henkilö tai suku saa itse päättää nimensä ääntämistavan. Näiden nimien kohdalla onkin hyvä kysyä – jos mahdollista – nimenkantajalta, miten hän itse ääntää nimensä."

        Pitäisikö sinun siis tosiaan kysyä asiaa herralta itseltään?

        Äädelcroits lausutaan aadelcreutsh, selvää kuin läkkipelti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisin kyllä kysyäkin. Olen muuten suomenruotsalainen :)

        Valehtelet, slangistasi huokuu ruotsinsuomalaisuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelet, slangistasi huokuu ruotsinsuomalaisuus

        Eikun oikeasti ruotsinruotsalaisuus. Sukumme on sieltäpäin :) Melkein aatelinen, jep.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikun oikeasti ruotsinruotsalaisuus. Sukumme on sieltäpäin :) Melkein aatelinen, jep.

        Tuskinpa kaikki ruotsalaiset ovat aatelisia.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Plötz ja klötz. Ei näin.

    • Anonyymi

      Onpa murhe tuokin, eiks kroisantti olis ihan ok.sanoa.......

    • Anonyymi

      Joku aika sitten maikkarin uutisissa kerrottiin ravintoloiden MISHlään-tähdistä. Mutta menepä täällä paikalliseen rengasliikkeeseen ja sano että haluan autooni uudet MISHläänin kesärenkaat...

      • Anonyymi

        Päivän paras tämä! Hyvä.


    • Anonyymi

      Menkää hiekkalaatikolle kinaamaan.

      • Anonyymi

        eipäs mennä


    • Anonyymi

      Ei. niin mennäkään!!

    • Anonyymi

      Mitä pidätte Aamuteeveen Sannasta???

    • Anonyymi

      Juu ei tosissaankaan, ei ja ei!

    • Anonyymi

      Miksi Yle ei laita noita parhaita toimittajia lähetyksiin, koska niitä on?

    • Anonyymi

      Ylen toiminta näkyy näissäkin toimittaja asioissa.
      Valitettavasti.

    • Anonyymi

      Pitäisikö aloittajan nyt julkisesti pyytää sekä Sannalta että myös Adlercreutzilta anteeksi kun kutsui heitä moukaksi?

      • Anonyymi

        Haista…….!


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1918
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      245
      1844
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      93
      1585
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      111
      1413
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1151
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1110
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      952
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      948
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      103
      895
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      876
    Aihe