Jos eläkeiät pysyvät nykyisellään, olen jo eläkkeellä 20 vuoden kuluttua, eli koko aikuisikä meni täällä Suomessa ensin 90-luvun lamassa, sitten 2000-luvun lamassa ja sen jälkeisessä hyvin hitaan talouskasvun maassa, olipa tosiaan lottovoitto perkele syntyä Suomeen!! Koskaan ei mennyt hyvin minun aikuisiällä, 80-luku jäi viimeiseksi hyväksi vuosikymmeneksi minun elämässä!!
https://yle.fi/a/74-20038514
Seuraavatkin 20 vuotta hidasta kasvua Suomessa
12
373
Vastaukset
- Anonyymi
Suomessa on liikaa nojattu neuvostoliittoon ja venäjään.
Kun markkinat lähtee alta, on tilanne huono.
Ennenvanhaan YYA-suomessa tehtiin vaihtokauppaa neukkujen kanssa. Kaikilla oli kivaa, kun neukkuihin myytiin B-laatuista tuotetta, jota länsimarkkinalle ei olisi mennyt.
Vaihtokauppana suomi sai öljyä ja koko touhu tietenkin työllisti paljon ihmisiä. Elettiin 5-vuotissuunnitelmassa, jossa tiedettiin 5 vuotta etukäteen, mitä iivana ostaa.
Kun markkinat menivät tukkoon, eipä niitä B-laadun tavaroita voinut mihinkään myydä. Samaan aikaan suomalaiset oli velkaantuneet ulkomaille ja markan arvo oli liian kova.
Sitten, kun venäjä pääsi taas jaloilleen ja öljy/kaasu oli sen hintaista, että se alkoi pönkittää venäjän kansantaloutta, kauppa taas hetken aikaa kävi. Kunnes tapahtui Krimin valtaus 2014 ym....- Anonyymi
Kyllä yritysten polleista juhlapuheista sai aina käsityksen, että huippulaatua tehdään, mutta todellisuus taisikin olla ihan toinen :/
Yritykset menneet siitä missä aita on matalin ja jatkaneet vaan sen paskan II-laadun tekoa ilman yritystäkään kehittyä paremmaksi. Valcon kuvaputkitehdaskin oli ihan täysi katastrofi. Nokian kännykät hetken aikaa veti mutta sekin vetonaula onnistuttiin tuhoamaan. Nyt käynyt ilmi että niidenkään suojaukset ei ole olleet mitä markkinointipuheiden mukaan piti olla kun rikolliset havittelee vanhempia nokian kännyköitä hämäriä huijauksiansa varten.
Sen verran olen töissä ollut täällä että näkyy työelämässä kaikkein tärkeintä olevan se keinotekoinen kiire, hätäily ja hätiköinti eikä laadusta puhettakaan. Typerää ja idioottimaista touhottamista läpikotaisin koko suomalainen työelämä!! - Anonyymi
Lieköhän laatu vieläkään kohdillaan...
2019 Mersun A-sarjalainen, kahdessa vuodessa mennyt niin huonoon kuntoon ettei edes starttimoottoria pyöritä, seisonut vuoden korjaamolla, backup akku ja ohjausmoduuli paskana, ettei vaan olisi Suomessa tehty...
https://www.youtube.com/watch?v=PU8gvd9y0mU - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lieköhän laatu vieläkään kohdillaan...
2019 Mersun A-sarjalainen, kahdessa vuodessa mennyt niin huonoon kuntoon ettei edes starttimoottoria pyöritä, seisonut vuoden korjaamolla, backup akku ja ohjausmoduuli paskana, ettei vaan olisi Suomessa tehty...
https://www.youtube.com/watch?v=PU8gvd9y0mUTämähän kuvaa Suomea oikein hyvin, laatumerkki nokalla ja sisältä silkkaa paskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämähän kuvaa Suomea oikein hyvin, laatumerkki nokalla ja sisältä silkkaa paskaa.
Erittäin hyvä vertauskuva!!
- Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
💋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#179071959
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Mikä sinulla on siis erityisen huonosti? Haittaako se sinua, että inflaatiotaso ei vastaa -80luvun lopun inflaatiota?
- Anonyymi
Teoriassa matalasta inflaatiosta huolimatta elinkustannukset, vuokrat, sähkölaskut, ruoka, liikkuminen, ym. kaikki tavallisen ihmisen normaaliin arkeen kuuluvat asiat ovat kallistuneet hurjasti enemmän kuin palkat ja muut tulot!!!!
Suomalaisten palkan ostovoima on EU:n heikoimpia, joten kyllä se ehdottomasti nimenomaan HAITTAA minua ja monia muitakin suomalaisia!!!
Vain kaltaisesi riistäjä yrittää vähätellä ja hyssytellä tätä faktaa hiljaiseksi että riistäminen voisi jatkua!!!! - Anonyymi
80-luvulta kannattaa kaivata erityisesti vuosi vuoden perään toteutunutta ylijäämäistä kauppa- ja vaihtotasetta.
Suomessa ei ole vuosikausiin tehty riittävästi vientiin kelpaavaa tai tuontia korvaavaa tavaraa tai palveluita. Siinä on resepti kansakunnan hitaaseen talouskasvuun, velkaantumiseen ja köyhtymiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teoriassa matalasta inflaatiosta huolimatta elinkustannukset, vuokrat, sähkölaskut, ruoka, liikkuminen, ym. kaikki tavallisen ihmisen normaaliin arkeen kuuluvat asiat ovat kallistuneet hurjasti enemmän kuin palkat ja muut tulot!!!!
Suomalaisten palkan ostovoima on EU:n heikoimpia, joten kyllä se ehdottomasti nimenomaan HAITTAA minua ja monia muitakin suomalaisia!!!
Vain kaltaisesi riistäjä yrittää vähätellä ja hyssytellä tätä faktaa hiljaiseksi että riistäminen voisi jatkua!!!!Silti ostovoima ja yleinen elintaso on parantunut kokoajan. 80 luvulla ei edes ollut kuin ruokaa ja viinaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti ostovoima ja yleinen elintaso on parantunut kokoajan. 80 luvulla ei edes ollut kuin ruokaa ja viinaa.
Valitettavasti osan ostovoiman lisääntymisestä on halpatuotteiden ostovoimaa. 80-luvulla moni asia oli kallista tämän päivän mittareilla. Ja se pitkälti jotuu siitä, että silloin aniharvasssa tuotteessa luki made in PRC, Vietnam, Bangladesh tai India. Ja todella monessa tuotteessa luki Made In Finland. Ja oli myös Engineered and designed In Finland.
Nykyään eniten myydyt romut ovat sekä suunniteltu, että valmistettu ulkomailla.
Rahoilla saa ehkä enemmän, mutta suuri osa siitä rahasta valuu ulkomaille ja suomen talouskasvu ei todellakaan saa kasvusykäystä pelkkien kauppakeskusten rakentamisesta. No monihan ei edes enää käy kauppakeskuksissa vaan tilaa kaiken suoraan netistä halvimmalta tarjoajalta. 100% ulkomaalaista alvi ja tullikin pyritään jättää maksamatta. Ja sitten ihmetellään miksi ei ole talouskasvua tai hyviä työpaikkoja tarjolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti ostovoima ja yleinen elintaso on parantunut kokoajan. 80 luvulla ei edes ollut kuin ruokaa ja viinaa.
Ei ole yleinen elintaso parantunut, vaan elintasokuile leventynyt. Eräillä harvoilla menee erittäin leveästi, kun taas suuremmalla osalla menee huonommin kuin 80-luvulla. Eipä ollut esim. leipäjonoja 80-luvulla, eikä tällaista työttömyyttä!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984