Onko ylityön tekeminen hyvän työntekijän mittari ?

Anonyymi-ap

Haluaisin kysyä yrittäjiltä yhtä asiaa joka on vaivannut minua kauan. Toivon että jaksatte lukea tekstin kokonaan ennenkuin vastaatte. Siispä : onko paras työntekijä aina se joka jää ylitöihin kun pyydetään ? Onko ylitöihin jäävä aina automaattisesti parempi työntekijä kuin se joka ei jää ylitöihin riippumatta siitä mitä muita ominaisuuksia hänellä työntekijänä on.
Oletetaan että on kaksi työntekijää, A ja B. Esimies pyytää jäämään ylitöihin ja A on heti käsi pystyssä että hän voi jäädä, hän voi tehdä pitkää päivää. B ei sano jäävänsä koska hän on väsynyt, hänellä on kotona pieniä lapsia, hän kulkee julkisella työmatkat ja normaali työpäiväkin on aina matkoineen " kellon ympäri ", hän on lupautunut illaksi toisaalle tai hänellä on jokin muu syy miksi ei ole valmis tekemään pidempää päivää.
No A tekee 14h päivän ja B vain 8h. Seuraavana päivänä sama homma. A sanoo B:lle että illat on kivoja kun voi tilata pizzaa eikä ole kukaan vahtimassa ja saa hyvää liksaa. Esimies ei sano B :lle kunnolla edes huomenta kun taas A:n kanssa on juttua pitkin päivää, sen hyvän työntekijän. Sitten A:n niska jumittuu ja hän jää sairauslomalle. Hän on poissa viikon. Hän käy työterveydessä kahdesti ja työfysioterapeutilla samoin. Huono työntekijä teki 40h töitä sinä aikana kun sankarillinen ylityöläinen lepäsi kotona.
Olen työelämässä nähnyt tämän toistuvan lukemattomia kertoja. Voisiko joku yrittäjä selventää mikä tässä on se pointti ? Miksi säännöllisesti töissä käyvä ja hyvin työnsä tekevä, ahkera työntekijä on mielestänne huonompi ellei hän tee ylitöitä?

35

649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole vielä kukaan yrittäjä tähän vastannut, mielenkiinnolla odotan minäkin että joku vastaisi. Itsellä samankaltaisia kokemuksia. Ne suosikit tekevät viikon hulluna töitä ja ovat sitten kaksi pois ja yleensä ympäri vuoden saikuttavat tuplasti niihin verrattuna jotka eivät juurikaan ylitöitä tee eli melkeinpä väittäisin että näillä esimiesten suosikeilla on vuodessa vähemmän tehtyjä työtunteja. Se ylitöiden teko näyttää vaativan veronsa ja ikääntyneinä ovat kovasti käsivaivaisia ja enemmän fyssarin vastaanotolla kuin työpaikalla mutta henkiökohtaiset lisät ovat varmaan tapissa. Miksi tämä on näin ?

      • Anonyymi

        Ylityöt tehdään vapaaehtoisesti ja niiden tekijöillä on yleensä osaaminen ja motivaatio kyseisiin tehtäviin. Suuri työmäärä on harvoin syynä stressiin, mikäli työn tekeminen on tekijänsä hallinnassa. Stressiä ja masennusta ja sairastavuutta aiheuttaa osaamattomuus ja hallitsematon työympäristö. Hyvät tekijät osaavat kyllä hallita vapaa-ajan ja työn suhteen eivätkä ole ongelma itselleen. Tosiasiassa työpaikoilla on vähemmistö niitä työntekijöitä, joille voisi maksaa tuplapalkkaa, koska saavat enemmän aikaan kun siellä kellon mukaan toimiva enemmistö, joiden toiminta on aikaan perustuvaa "oleskelua" työpaikalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylityöt tehdään vapaaehtoisesti ja niiden tekijöillä on yleensä osaaminen ja motivaatio kyseisiin tehtäviin. Suuri työmäärä on harvoin syynä stressiin, mikäli työn tekeminen on tekijänsä hallinnassa. Stressiä ja masennusta ja sairastavuutta aiheuttaa osaamattomuus ja hallitsematon työympäristö. Hyvät tekijät osaavat kyllä hallita vapaa-ajan ja työn suhteen eivätkä ole ongelma itselleen. Tosiasiassa työpaikoilla on vähemmistö niitä työntekijöitä, joille voisi maksaa tuplapalkkaa, koska saavat enemmän aikaan kun siellä kellon mukaan toimiva enemmistö, joiden toiminta on aikaan perustuvaa "oleskelua" työpaikalla.

        Aivan. Tosin tämä riippuu varmaan myös alasta ja palkkausmuodosta. Jos työpaikalla on vaikkapa urakkapalkkaus niin ei siellä ne kahdeksan tunnin työntekijätkään oleskele vaan sen kellon kanssa kilpaa tekevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Tosin tämä riippuu varmaan myös alasta ja palkkausmuodosta. Jos työpaikalla on vaikkapa urakkapalkkaus niin ei siellä ne kahdeksan tunnin työntekijätkään oleskele vaan sen kellon kanssa kilpaa tekevät.

        Tämä. Lisäksi jos urakkatyötä tehdään tiimeinä niin muu porukka häviää siinä kun suosikki tekee pitkää päivää eikä jaksa painaa urakkavauhtia kahdeksaa tuntia enempää vaan istuu illat tekemässä omaan tahtiin urakkapalkalla ja ylityölisillä.


    • Anonyymi

      Ylityö ei ole mikään tavoitetila ei työnantajalle eikä työntekijälle. Tulee kuitenkin tilanteita, jolloin ylitöitä tarvitaan. Tällöin ylitöihin sitouneet työntekijät ovat arvokkaita ja osoittavat sitoutumista yritykseen joustavuudellaan. Jatkuva ylitöiden tekeminen isolla joukolla kertoo yrityksen huonosta johtamisesta. Periaatteellisesti ylitöistä kieltäytyjät osoittavat käyttäytymisellään epälojaalisuuttaan yritystä kohtaan ja ovat enemmänkin ammattiyhdistyksen agitoimia ei-toivottuja työntekijöitä ja ovat muutenkin luomassa vastakkainasettelua työnantajaa kohtaan. Ylitöistä kieltäytyminen perhe- ym.
      käytännön syistä on ymmärrettävää.

      • Anonyymi

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Itse henkilökohtaisesti olen parinkymmenen työvuoden jälkeen kovinkin sitoutunut työpaikkaani ja taatusti lojaali mutta päivä on matkoineen muutenkin niin pitkä että en pysty juurikaan ylimääräisiä tunteja tekemään muuta kuin aivan hätätilanteessa, kerran tai pari vuodessa.


      • Anonyymi

        Totuus tuntuu paskalta ainakin joillekin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totuus tuntuu paskalta ainakin joillekin

        Mikä totuus paskalta tuntuu ?


    • Anonyymi

      Jos yrityksellä on jatkuva tarve teettää ylitöitä, niin työvoima on resurssoitu väärin. Hetkelliset ylityöt silloin tällöin on ymmärrettäviä ja niitä tehdään vapaaehtoisuuden pohjalta ne kellä siihen on mahdollisuus.
      Se, että perhe- tai muista syistä, ei voi jäädä ylitöihin, ei ole osoitus lojaalisuuden puutteesta. Jos esim lapsi on haettava päivähoidosta viimeistään klo 17.00, niin se on tehtävä.

      • Anonyymi

        Näin sen pitäisi olla mutta valitettavasti kaikissa yrityksissä tämä ei päde vaan on luotu ihan oma työnteon kulttuuri ja aina se ei ole kovinkaan reilu tai oikeudenmukainen. Töitä voidaan jopa tahallisesti viikolla venyttää niin että saadaan aikaiseksi suma jota päästään tekemään hyvällä palkalla viikonloppuna ja silti mitaleja sataa ylitöitä tekeville 🙄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin sen pitäisi olla mutta valitettavasti kaikissa yrityksissä tämä ei päde vaan on luotu ihan oma työnteon kulttuuri ja aina se ei ole kovinkaan reilu tai oikeudenmukainen. Töitä voidaan jopa tahallisesti viikolla venyttää niin että saadaan aikaiseksi suma jota päästään tekemään hyvällä palkalla viikonloppuna ja silti mitaleja sataa ylitöitä tekeville 🙄

        No onpas merkillinen työnantaja, joka noin toimii. Tuohan aiheuttaa suuria lisäkuluja yritykselle, joka varmasti ei pidemmän päälle onnistu. Nuo lisäkuluthan syövät yrityksen tulosta, jos niitä ei kyetä pistämään hintoihin. Eikä varmasti ihan helposti pystytäkään, jos yritys toimii kilpailutilanteessa.


    • Anonyymi

      Työelämässä on näitä kummallisuuksia, on suosikkeja ja joidenkin työpanosta taas ei haluta noteerata ollenkaan. Itse olen ottanut sellaisen linjan että menen aamulla työpaikalle ja teen työni niin hyvin kuin pystyn ja kun työaika päättyy niin lähden kotiin. Näin on hyvä.

      • Anonyymi

        Samoin mä. Yhteen aikaan tein ihan liikaa. Jätin vähät harrastukset, kavereita en jaksanut tavata oli vain TYÖ. Sitten mietin että hei haloo hetkinen mä oon myynyt mun elämän parilla tonnilla per kk. Samaan aikaan yks just eläkkeelle jäämässä ollut työkaveri kuoli yllättäen. Laitoin asioita arvojärjestykseen ja työ ei ole ykköspaikalla todellakaan. Ja jos mä ja mun tuöpanos ei kelpaa niin ottakoon paremman tilalle, joku ikänsä työttämänä ollut vois mennä vuorostaan, olis mulle ihan okei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin mä. Yhteen aikaan tein ihan liikaa. Jätin vähät harrastukset, kavereita en jaksanut tavata oli vain TYÖ. Sitten mietin että hei haloo hetkinen mä oon myynyt mun elämän parilla tonnilla per kk. Samaan aikaan yks just eläkkeelle jäämässä ollut työkaveri kuoli yllättäen. Laitoin asioita arvojärjestykseen ja työ ei ole ykköspaikalla todellakaan. Ja jos mä ja mun tuöpanos ei kelpaa niin ottakoon paremman tilalle, joku ikänsä työttämänä ollut vois mennä vuorostaan, olis mulle ihan okei.

        Tästä heijastuu vääristynyt asenne nykyiseen työhösi. Eli oletko tekemässä kellon mukaan pakolla työtä, jossa et viihdy ja teet työtä vaan vapaa-aikasi eteen. Olet selvästi väärässä työpaikassa, jossa et viihdy. Suosittelen vaihtamaan työhön, jossa voit toteuttaa itseäsi paremmin. Fundamentaalit kellon mukaan 8-16 tekijät ovat ongelmallisia sekä itselleen että tuottavuudelle ja elävät vanhassa tehdaskulttuurissa, jossa työn tuottavuutta mittattiin ajalla ja millä ei ole mitään tekemistä työn tuottavuuden kanssa. Valitettavasti ay-liike elää edelleenkin tässä ajassa.


    • Anonyymi

      Ainia työntekijä jota pikkupoevaei kunnioitaa on se työntekijä,joka ei edes sairataa koskaan vaikka on ylitöissä,ja on lapsia joustaa aivana baika olis mitä.
      Omat hautajaiset ainut syy ola poissa.
      Näin yein ja sitten kun en jaksaut ei kukaan tukenut vaikka en edes kuulunut liittoon

      • Anonyymi

        Tuolla on hautausmaat korvaamattomia ihmisiä täynnä. Kannattaa tunnistaa omat voimavaransa. Ei se ole huono työntekijä joka ei jaksa iltoja ja viikonloppuja työpaikalla viettää.


    • Anonyymi

      En ole yrittäjä mutta pakko heittää tähän että työelämä on nykymaailmassa niin vaativaa että jos tunnollisesti teet niin kahdeksan tunnin jälkeen et enempää jaksaisikaan. Onhan se nyt älytönt että kun suuri osa kansasta ei viitsi tehdä yhtään mitän niin sitten heille jotka työssä käyvät asetetaan joku tämmöinen riippa niskaan että täysi työaika ei riittäisikään vaan hyvän työntekijän kuuluu asua työpaikalla.

      • Anonyymi

        Kun mikään ei riitä 😡


    • Anonyymi

      >>Ei ole vielä kukaan yrittäjä tähän vastannut,
      mielenkiinnolla odotan minäkin>>

      Ihan oikeasti työpaikoilla ei ole ylitöihin jäämisen tai jäämättömyyden kohdalla tuollaisia asioita pohdittavana lainkaan. Kirjoitit jonkin kuvitelmasi asioista paperille, ja tähän kuvitelmaasi kyselet nyt muka vastauksia, "oikeilta yrittäjiltä".
      Koko kehittelemäsi liikuttava ylitöiden kyselemisen ja tekemisen stoori ja siitä kehitelty niskakipujen draama on jostakin elokuvista nähtyä juttua, jota oikeassa elämässä ei ole.

      • Anonyymi

        No hei jos sinun alallasi tuo vaikuttaa fiktiolta niin ole vain tyytyväinen. Pitkän työkokemuksen pohjalta voin valuuttaa että minun alallani ja minun työpaikallani tuo on todellisuutta enkä ole ainut joka siellä näitä asioita ihmettelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hei jos sinun alallasi tuo vaikuttaa fiktiolta niin ole vain tyytyväinen. Pitkän työkokemuksen pohjalta voin valuuttaa että minun alallani ja minun työpaikallani tuo on todellisuutta enkä ole ainut joka siellä näitä asioita ihmettelee.

        Valuuttaa…. joopa joo. Sitä tässä puuttuukin. Mutta tarkoitus oli sanoa että vakuuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hei jos sinun alallasi tuo vaikuttaa fiktiolta niin ole vain tyytyväinen. Pitkän työkokemuksen pohjalta voin valuuttaa että minun alallani ja minun työpaikallani tuo on todellisuutta enkä ole ainut joka siellä näitä asioita ihmettelee.

        Kyllä tämä ihan elävästä elämästä on, tapahtuu toistuvasti monellakin työpaikalla. Eikä liene yllätys että yleensä nämä ovat naisvaltaisia työpaikkoja joissa miespuolinen esimies pisteyttää tyttöjä ja aiheuttaa toiminnallaan kahtiajakoa ja eripuraa. Se on niin helppo sitten kuitata ” naisten kateudella ” ja jatkaa samaa peliä.


    • Anonyymi

      Pikku purkyeit savustaa niitä jotka ei oya stressä töistä.
      Putkyeit yrittövät päästtä pokoj suosioon sillä,että ovat korvaamattomia ja se onnistuu hyvin sabotoimalloa tylyhteisöä , takan ouhumiata että joku ei tee töitä.
      Itse in hyvä, peeseen nuolenta ja. Se että kun oyekyeillä on huno,pöivä ei työyhteisössä kellään mullakaan saa olla sillon hyvä päivä vaan hän pilaa toistenkin yuömotivaation.

      Tunnistatko itsesi pyekyri.
      Tietenkään heikko esimises eimuskala vastustaa oyekyeiä kun luulee että hön hoitaa työmotivaation. Valvonnan hänen puolestaan.

      Siski esim minäkin lopetin työlöisenä olon jo vuonna 2oo6
      Ja olen nauttinut elämästä sitä lähtien

    • Anonyymi

      Tämän ketjun on 95%:sti kirjoittanut sama, yli 60 vuotias naisihminen. Teksti paljastaa tekijän identiteetin armottoman selvästi.
      En viitti laittaa suoraan koko nimeä tähän, koska S. lähettää heti valituspostia ylläpidolle, ja vaatii poistamaan viestin.

      • Anonyymi

        Miksi hän päätään tällaisilla asioilla vastaisi eläkkeellä oleva naisihminen ? Jokatapauksessa totta on kirjoittanut olipa kuka hyvänsä ja ei kai kommentoijien henkilöllisyys tässä se pointti ollutkaan vaan työelämän oudot kuviot.


      • Anonyymi

        Hmmm. Sirkka usein puhuu tästä aiheesta töissä ja töiden jälkeen mutta en usko että Sirkka netissä kirjoittelee muuta kuin Facessa muutamille.


      • Anonyymi

        Kiitos vaan oikein kovasti, kylläpä taas niin piristi päivää kun yli kuuskymppiseksi sanottiin vaikka en ole lähelläkään !


      • Anonyymi

        Yli 60v mummeli tuskin on kauheen kiinnostunu ylitöistä, ei omista eikä muiden. Tais aloittaja osua jonku suosikin sydämeen 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmmm. Sirkka usein puhuu tästä aiheesta töissä ja töiden jälkeen mutta en usko että Sirkka netissä kirjoittelee muuta kuin Facessa muutamille.

        Jos olenkin Sirkka niin entä sitten ? Onhan minulla toki oikeus tänne kirjoitella . Ketään en ole solvannut .


      • Anonyymi

        ” Tämän ketjun on 95%:sti kirjoittanut sama, yli 60 vuotias naisihminen” Minä voin 100% varmuudella todeta että tämän ” paljastuksen” tekijä on nainen joka kokee tämän aiheen kiusallisena. Saattaa olla parhaillaan saikuttamassa ylityöniskojaan.


      • Anonyymi

        ” En viitti laittaa suoraan koko nimeä tähän, koska S. lähettää heti valituspostia ylläpidolle, ja vaatii poistamaan viestin” No kukapa ei ? Jos anonyyminä täällä kommentoit ja joku on tuntevinasn ja julkaisee nimiä niin mitä se kertoo tällaisesta henkilöstä joka itsekin haluaa esiintyä anonyyminä. Sairasta.


    • Anonyymi

      Varsinkin vähän isommassa yrityksessä se joka jää ylitöihin yleensä tekee lähiesimiehen elämästä helpompaa sillä hetkellä ja jos tilanteita on useammin, niin varmasti on esimiehen edessä suositumpi kaveri se, joka tekee homman loppuun samana päivänä ja on seuraavana valmis seuraavan päivän hommiin.

      • Anonyymi

        Kuulostaa järkevältä.


    • Anonyymi

      Sirkka täällä ( ei sentään vielä 60 täyttänyt ) , kauan työelämässä ollut ja leipänsä otsa hiessä tienannut. Haluan vielä sanoa että ketään yksittäistä ihmistä en moiti tai solvaa, jokainen toimikoon työelämässä kuten parhaaksi katsoo ( tämän neuvon olen antanut kolmelle tyttärellenikin ) mutta kyseenalaistin näitä käytäntöjä joissa ylitöitä tekemällä ansaitsee sädekehän.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe